Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 3 1-2 | 2022 Syksyllä 2023 valmistuva Namika Areena täyttää toteutuessaan koripalloseura Helsingin NMKY:n vuosikymmenten unelman omasta koripalloareenasta. Namika Areena on Helsingin NMKY:n Tukisäätiön rakennuttama noin 3500 neliömetrin uusi liikuntahalli Länsi-Pakilaan. Areenan rakentaminen alkaa tulevana kesänä. Areena tulee palvelemaan Helsingin NMKY:n monipuolista lasten ja nuorten toimintaa sekä Pakilan peruskoulun liikunnanopetusta. – Helsingin NMKY on Suomen suurin koripalloseura. Areenan suunnittelua on ohjannut etenkin juniorikoripallon tarpeet. Namika Areena on vuonna 2023 valmistuessaan luonteva jatke Helsingin NMKY:n rooliin koripallon suunnannäyttäjänä, Namika Areenan toimitusjohtaja Ulla Huhtinen sanoo tiedotteessa. Areenan kustannusarvio on noin 12,5 miljoonaa. Areenan rakentamisen mahdollistaa Helsingin NMKY:n Tukisäätiö, jonka varallisuus muodostuu Hotel Arthurin liiketoiminnan voitosta sekä kiinteistöomistuksista. Helsingin NMKY:n mukaan Namika Areenan päävuokralaisia ovat Helsingin NMKY sekä Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimiala. – Namika Areena tuo alueelle paljon uusia vapaaajan vieton mahdollisuuksia ja ulkotiloja kehitetään käyttäjien tarpeiden ja toiveiden mukaisesti. Namika Areena tuo ensiluokkaiset harjoitusolosuhteet etenkin juniorikoripallon tarpeisiin, tilojen ollessa samalla muuntautumiskykyiset ja monikäyttöiset. – Tilaratkaisut ovat turvalliset ja liikkumaan motivoivat, tilaratkaisuilla halutaan vahvistaa areenan käyttäjien yhteisöllisyyden kokemusta, Ulla Huhtinen tähdentää. Namika Areenan rakentajana toimii NCC ja suunnittelutyön tekee Arkkitehtitoimisto Rudanko + Kankkunen. Yrittäjä! Tässä on paikka sinun ilmoituksellesi. Kysy lisää myynti@letterbox.fi Areena tulee palvelemaan Helsingin NMKY:n monipuolista lasten ja nuorten toimintaa sekä Pakilan peruskoulun liikunnanopetusta Yhä useampi pääkaupunki seudun kerros talo valitsee putki remonttiinsa kokonais vastuuurakan mallin Pitkäkestoinen COVID19tauti näkyy Kelan sairauspäivä rahoissa vain vähän Pääkaupunkiseudun kerrostaloihin on tehty viime vuosina karkeasti noin sata putkiremonttihanketta vuodessa. KVR-urakka sopii erityisen hyvin lähiöhankkeisiin, joissa kohteena ovat 1960-luvun lopun ja 1970-luvun betonikerrostalot. ”Uskon, että KVR-mallin suosio on vahvistunut, koska se on asiakkaalle monella tavalla turvattu valinta ja asiakkaat näkevät jo referenssejä selkeistä kustannussäästöistä. KVR-mallissa sama taho on vastuussa putkiremontin suunnittelusta ja toteutuksesta. Mallin avulla voidaan varmistaa helpommin budjetin ja aikataulun pitävyys”, Rakennusyhtiö Lehdon putkiremonttien liiketoimintajohtaja Ari Saartoala kertoo. Koronaan sairastunut tai sille altistunut voi saada Kelasta tartuntatautipäivärahaa ja/tai sairauspäivärahaa työkyvyttömyyden ajalta. Vuoden 2021 aikana vain noin 350 henkilöä sai sairauspäivärahaa pitkäkestoisen COVID-19-taudin takia. – Kelan etuuksien kautta tarkasteltuna pitkäkestoinen COVID-19 ei ole toistaiseksi aiheuttanut kovin paljon työkyvyttömyyttä, Kelan johtava ylilääkäri Janne Leinonen sanoo. PAKilANTieN jA KeHä i:N liittymän kupeeseen Länsi-Pakilaan rakennetaan koripalloareena nimeltään namika Areena. UUdeN KerroSTAloN myötä pikkukatu Paturintie saa myös jalkakäytävän. länsi-Pakilaan rakennetaan koripalloareena Pikkukatu tiivistyy uudella kerrostalolla oulunkylässä oulunkylän Paturintielle rakennetaan parhaillaan uusi asuinkerrostalo. Se nousee vanhojen kerrostaloja pientaloalueiden yhtymäsaumaan. Uuden kerrostalon tieltä on purettu yksi 1960-luvun pientalo. Paturintie on lyhyt ja kapea pikkukatu, jolla ei ole nykyisin jalkakäytävää. Paturintie risteää yhdeltä Oulunkylän tärkeimmältä pääkadulta, Mäkitorpantieltä. rakennusliike Lapti Oy rakentaa osoitteeseen Paturintie 3 talon nimeltään Asunto Oy Helsingin Nestor. Nestoriin tulee neljä kerrosta ja 30 omistusasuntoa. Asemakaavamääräysten mukaan kerrostalon tontille tulevissa yksikerroksisissa rakennuksissa ja rakennelmissa tulee olla viherkatto. – Asuntojen autopaikat sijoittuvat pääosin viherkattoiseen pysäköintikatokseen, joka maisemoidaan. Paturintiellä kuten lähistön muillakin kaduilla ei ole nykyisin lainkaan jalkakäytäviä. – liikennemäärät Paturintiellä ja sen lähikaduilla, Patakujalla, Satulasepäntiellä ja Kylänvanhimmankujalla ovat pieniä, vain noin 100 200 ajoneuvoa vuorokaudessa. Helsingissä on yleisesti rakennettu tämän kaltaiset kadut ilman jalkakäytäviä, koska on katsottu, että yhteinen jaettu tila riittää kaikille kadulla liikkujille, kerrotaan asemakaavassa. Paturintien pohjoisreunalle aiotaan rakentaa jalkakäytävä, joka ulottuu Mäkitorpantien risteyksestä Satulasepäntien risteykseen asti. Paturitie 1:n kohdalla ajorataa pitää kaventaa, jotta jalkakäytävä mahtuu sinne. Rakenteilla oleva kerrostalo näkyy myös Mäkitorpantielle. jAni jAkonen Seppo Ikonen 040 1604230 ? senioritalkkarit@gmail.com www.senioritalkkarit.fi Löydät meidät myös facebookista! Apua arjen pieniin ja suuriin ongelmiin Palveluitamme: pihatyöt, kiinteistönhuolto, kodin korjaustyöt, remontit jne. Soita ja kysy lisää! Uuden kerrostalon tieltä on purettu yksi 1960-luvun pientalo
4 Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 1-2 | 2022 Autoja, metallia, rautaa romurekka noutaa Noutotilaukset: 0400-322 922 VuokrAAmme myös VAihtolAVojA tilaa nouto nyt! Noudamme ilmaiseksi romut pois pihaltasi (min 500kg). Autoista romutustodistukset ja ilmainen rekisteristä poisto. Rajatie 4, Halli 14, (09) 374 5741 01230 Vantaa 040 508 3550 www.autolasipojat.? Tuulilasiongelmia? Tuulilasitja muut autolasipalvelut Autolasien ykkönen Pääkaupungi n parasta palvelua AutoGlass Service Vakuutusyhtiöiden sopimuskumppani ran esille. Kysymys padon kohtalosta oli puhututtanut aiemminkin, mutta vesivoimatuotannosta luopuminen on herättänyt keskustelun toden teolla henkiin. Patoon liittyen vastakkain ovat kaksi eri arvoa: kulttuurihistorialliset ja ympäristönsuojelulliset. Museoviraston mielestä pato edustaa merkittävällä tavalla 1800-luvun lopulta saakka säilynyttä teollisuusperintöä. Vanhankaupungin alue on yksi valtakunnallisesti merkittävistä rakennetuista kulttuuriympäristöistä. Alueella on keskeinen merkitys Helsingin historiassa. Onhan Vanhakaupunki alue, jonne Helsingin kaupunki aikoinaan perustettiin. Tässä suhteessa on kuitenkin arvioitava sitä, mikä merkitys Vanhankaupunginkosken padolla on osana tätä laajempaa kokonaisuutta. Missä määrin alueen kulttuurihistorialliset arvot kärsisivät, vaikka pato purettaisiin ja koskialue ennallistettaisiin vastaamaan enemmän sitä, minkälainen se oli Helsingin kaupungin perustamishetkellä vuonna 1550? Kulttuurihistoriallisten arvojen vastapainona ovat ympäristölliset arvot. Keskeinen padon purkamista puoltava syy on se, että nykyisellään pato aiheuttaa merkittävää haittaa pienentyneille vaelluskalakannoille. Vanhankaupunginkosken länsihaaran pato estää kalalajien nousemista Vantaanjokeen lisääntymään. Kysymys on laajemmasta ilmiöstä, jossa Suomen jokia on vuosikymmenien saatossa valjastettu vesivoimaloiden käyttöön ja näin estetty vaelluskalojen nousemista niiden luontaisille kutualueille. Maaja metsätalousministeriön johdolla on valmisteltu vaelluskalakantojen elvyttämiseen tähtäävä NOUSUohjelma. Sen tavoitteena on parantaa vaelluskalojen elinolosuhteita ja pyrkiä palauttamaan kalakantojen luontaista lisääntymistä Suomen virtavesissä. Ohjelman puitteissa on purettu jo useampia kalojen nousuesteitä ympäri Suomea. Kysymykseen vaelluskalalajien tulevaisuudesta on siis kiinnitetty huomiota valtakunnan ylimmällä poliittisella tasolla asti. Vanhankaupunginkosken padon ympärillä käyty keskustelu ilmentää laajempaa kulttuurija luontoarvojen välistä tasapainottelua. Haasteita asettaa ennen kaikkea mittaamiseen liittyvät ongelmat. Meillä on jo varsin tarkkoja tutkittuun tietoon perustuvia tilastoja luonnon monimuotoisuuden heikentymisestä. Voidaan varsin selvästi osoittaa, että tietyt kalakannat ovat jo pidemmän aikaa olleet laskusuunnassa. Kulttuuriarvojen osalta tällaisten tilastojen laatiminen on vaikeampaa. Sitä, minkälainen vaikutus Vanhankaupunginkosken padon purkamisella on alueen kulttuuriarvoille, ei ole mahdollista tarkasti määritellä. Sen sijaan padon purkamisesta aiheutuva hyöty heikentyneiden vaelluskalakantojen lisääntymismahdollisuuksille on helpompi osoittaa. Osin tämän takia olen taipunut kannattamaan Vanhankaupunginkosken padon purkamista. AjAn tAsAllA Vanhankaupunginkosken pato – purkaako vaiko säilyttää? Otto Meri kaupunginvaltuutettu (kok) Vanhankaupunginkosken nykyinen pato on rakennettu vuonna 1876. Energiantuotantoa varten rakennetun vesivoimalaitoksen viimeiset watit tuotettiin vuonna 2019. Tällöin Helen päätti luopua Vanhankaupunginkosken vesivoimalasta, sillä tälle ei ollut energian tuotannon kannalta enää isompaa merkitystä. Energiantuotannon loputtua kysymys padon kohtalosta nousi uudemman kerIlmastovieraita tapaamaan kirjastoihin Suomalaisilla matkahaaveita myös vuonna 2022 Ilmastovieraat-kiertue tuo pääkaupunkiseudun Helmet-kirjastoihin helmi–toukokuun aikana noin parikymmentä kirjailijaa, kirjoittajaa ja aktivistia, joiden kanssa keskustellaan ilmastonmuutoksesta ja luontokadosta kirjallisuuden avulla. Koronatilanteesta johtuen ainakin kiertueen alkupään vierailut toteutetaan etätapahtumina ja ne striimataan Kirjasto Helsinki Facebooksivulla osoitteessa facebook. com/kirjastohelsinki. Nettimatkatoimisto ebookersin teettämän tutkimuksen mukaan suomalaisten hinku ulkomaille on kaikkea muuta kuin sammunut koronapandemian myötä. Suurin osa haaveilee matkoista Euroopan kohteissa, ja yhä useampi valitsee luonnon rinnalle matkalleen kulttuuria ja nähtävyyksiä. Kahden pandemian värittämän vuoden jälkeen matkoilta kaivataan erityisesti arjesta irrottautumista, hyvää ruokaa ja kiireettömyyttä. MarkO MäNNIstö Olen ajatellut, että säännöllisesti pitäisi yrittää olla parempi ihminen. Kyse ei ole pelkästään uudesta vuodesta. Pienenä lupasin, että teen läksyt paremmin. Lupausta ei kestänyt varmaan edes tammikuun loppuun. Jos jotain pitäisi luvata, lupaisin että jaksaisin tehdä vielä vuoden tehdä duunia putkeen. Alkaa tuntua siltä, että työ ei enää oikein maistu. Sen jälkeen pitäisin taukoa. EMMa kuIttINEN En oikein usko uudenvuodenlupauksiin, ne eivät yleensä pidä. Nyt jos tekisin jonkun lupauksen, haluaisin että se olisi joku sellainen hauska. Vaikka, että pitää maistaa mahdollisimman montaa ruokaa vuoden aikana. Luulen, että unohtaisin senkin jossain vaiheessa vuotta. tIMO taIpalE En luvannut mitään. Joskus pienenä lupasin varmaan tehdä läksyt paremmin ja kyllä se varmaan aina sen viikon piti. Vanhoilla muistoilla saattaa olla jotain tekemistä sen kanssa, että en enää lupaile mitään. Pakkaavat unohtumaan, eikä tule paha mieli siitä, että tein toisin kuin päätin. VIllE laatIkaINEN En oikeastaan tänä vuonna tehnyt mitään lupauksia. Joskus tein klassisen lupauksen lopettaa tupakanpolton. Vuosi oli 2019 ja päätös on pitänyt. Vaikka se oli uudenvuodenlupaus, se unohtuu pitkässä juoksussa, koska se päätös tuli tehtyä. On todella palkitsevaa pysyä päätöksessä. Miksen voisi tehdä uusiakin lupauksia. Ehkä voisin keskittyä enemmän selfcare -asioihin ja olla itselleni armollisempi. alIsa MIck Minulla on muutamakin lupaus. Lupasin itselleni levätä enemmän ja puhua enemmän äidin ja isän kanssa Islantiin. Vuosi on ollut aika haastava. Olen äiti ja yrittäjä, opiskelen myös Aalto-yliopistossa. Toivottavasti saan pidettyä lupaukseni. Oikeastaan yksi lupauksista onkin, että pidän lupaukseni. Katugallup krIstINa Haataja En tehnyt lupauksia, vaan toivoin. Toivoin tuotteliasta, terveellistä ja levollista vuotta. Ensi vuodesta tulee ensimmäinen kunnollinen eläkevuoteni. Olen päässyt nyt muista hommista eroon ja käännän nyt romaania. Toivottavasti myös pääsen vähän matkustelemaan. Joskus olen varmaan luvannut myös laihtua, mutta en oikeastaan edes yrittänyt. Yhtenä vuonna, kauan sitten, lopetin tupakanpolton 1. tammikuuta. Päätin silloin, että tupakoin vain ulkona. Kaksi päivää oli niin ruma ilma, että en viitsinyt lähteä. Siihen se jäi. Teksti ja kuvat: Anna Konttinen TeiTkö uudenvuodenlupauksia? uusi vuosi, uudet kujeet. uudenvuodenlupaukset ovat nykyaikainen versio taikauskoisista enteistä ja uudenvuoden taioista, joita tehtiin ennen vanhaan. Useimmiten lupaukset liittyvät itsensä kehittämiseen tai hyvinvointiin. Vuoden vaihde on sopiva käännekohta miettiä mitä haluaa seuraavalta vuodelta. Osa toivoo pääsevänsä eroon tavoista, jotka eivät enää palvele hyvää oloa ja osa meistä ei halua luvata mitään, koska lupaukset eivät ole ennenkään pitäneet. Uuden rutiinin opettelu ei ole ihan läpihuutojuttu. kävimme kysymässä mitä tuli luvattua?
Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 5 1-2 | 2022 Valinnan teki Helsingin Urheilutoimittajat ry (HUT). Palkitsemistilaisuus järjestettiin Laajasalon opistossa Helsingissä. Emil Soravuo saavutti lokakuussa Japanissa telinevoimistelun MMkisoissa permannolla pronssia. Telinevoimistelun MM-mitali oli Suomelle ensimmäinen sitten Jani Tanskasen vuoden 1997 rekkikullan ja permannolta Suomen kaikkien aikojen ensimmäinen. HUT on jakanut Pääkaupunkiseudun parhaan palkinnon 42 kertaa, vuodesta 1980 lähtien. Soravuo on ensimmäinen tittelin saanut telinevoimistelija. Joukkuevoimistelulle kunnia lohkesi vuonna 2004, kun MM-kultaa saavuttanut Olarin Voimistelijoiden Dynamot palkittiin Pääkaupunkiseudun parhaana. Tittelin voi siis saada myös joukkue. VUodEn UrHEilUTEko -palkinTo UrHEa-kampUksEllE Pääkaupunkiseudun vuoden 2021 urheiluteosta HUT palkitsi Urheakampuksen valmistumisen. Viime kesänä Helsingin Vallilaan valmistunut kampus on Pääkaupunkiseudun urheiluakatemian koti. Myös Olympiavalmennuskeskus Helsinki toimii kampuksella, johon kuuluvat Urhea-halli, Urheakoti, Mäkelänrinteen lukio sekä Mäkelänrinteen uintikeskus. Urhea tukee urheilijan kaksoisuraa yksilöllisesti. Päätavoitteena on mahdollistaa huippu-urheilijoiden hyvä arki niin urheilu-uran aikana kuin sen jälkeenkin. Urhea-kodissa on urheileville opiskelijoille 83 huoneistoa (yksiöitä, kahden henkilön kaverikämppiä ja neljän henkilön soluja). HUT on jakanut Vuoden urheiluteko -palkinnon 33 kertaa, vuodesta 1989 lähtien. teksti ja kuvat: Matti hannula Johtajanimitys kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalle laura Aalto FM, EMBA, on nimitetty Helsingin kulttuurin ja vapaa-ajan vs. toimialajohtajan virkaan. Toimialajohtaja vastaa kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan uudistumisesta ja strategisesta johtamisesta, tavoitteiden saavuttamisesta ja talouden hallinnasta. Hän toimii myös kulttuurija vapaa-aikalautakunnan sekä toimialan apulaispormestarin esittelijänä. Itä-Helsingin musiikkiopisto Hakeudu oppilaaksi 19.4.–10.5.2021 MUKAAN MUSIIKKIIN! SOITINVALIKOIMA: viulu, kontrabasso, harmonikka, klarinetti (väyläsoitin nokkahuilu), trumpetti KOULUTULOKKAIDEN HAKUAIKA PAINOTETTUUN 5.1.–30.1.2022 osoitteessa https://asti.hel.fi/ tai 26.1.2022 klo 8–10 koululla (Roihuvuorentie 2) ILMOITTAUTUMINEN KERHOTUNNEILLE ja musiikkiopiston oppilasvalintaan 5.1.–20.2.2022 osoitteessa www.ihmo.fi Lisätietoja: www.ihmo.fi Porolahden peruskoulun painotetun musiikinopetuksen syventäminen Itä-Helsingin musiikkiopiston kerhotunneilla. Laskettelukeskuksissa erinomainen lumitilanne Emil Ruusu vuoresta Porschen uusi brändilähettiläs – rajutkaan säätilan vaihtelut eivät ole Suomen laskettelukeskuksille uusia ilmiöitä. Keskukset ovat jo vuosia tehneet määrätietoista työtä sen eteen, että laskettelurinteet ovat talvella aina hyvässä kunnossa eteläisintä Suomea myöden, näyttivätpä kaupunkien kadut kuinka loskaisilta tahansa, Suomen hiihtokeskusyhdistyksen (SHKY) toiminnanjohtaja Harri Lindfors kertoo. porsche ilmoitti joulukuussa solmivansa kolmivuotisen pääyhteistyökumppanuuden Suomen Tennisliiton kanssa kattaen vuodet 2022-2024. Nyt yhteistyö tenniksen parissa syvenee entisestään Porschen esitellessä uuden brändilähettiläänsä, nousevan tennistähden Emil Ruusuvuoren. ”Hienoa edustaa brändiä, jota pidän yhtenä arvostetuimmista autobrändeistä maailmassa”, kommentoi Ruusuvuori, jonka sijoitus maailmanlistalla on tällä hetkellä 90. taLMa Ski MM-pronssi permannolla toi myös paikallista kunniaa Emil soravuo on pääkaupunkiseudun paras urheilija Espoossa 28.3.1997 synTynyT mutta nykyään helsingissä urhea-kampuksessa asuva, espoon telinetaitureita edustava emil Soravuo on Pääkaupunkiseudun paras urheilija vuonna 2021. emil Soravuo pokkasi historian ensimmäisenä telinevoimistelijana Pääkaupunkiseudun parhaan urheilijan tittelin voitettuaan permannon MMpronssia lokakuussa japanin kitakyushussa. Pääkaupunkiseudun urheiluteko 2021 -palkinnon voitti urhea-kampus, joka valmistui viime kesänä helsingin vallilaan. Palkintoa saapuivat vastaanottamaan Laajasalon opistolla järjestettyyn palkitsemis tilaisuuteen urhea-säätiön toimitusjohtaja Simo tarvonen (kesk.), urhea-hallin liiketoimintajohtaja kaisa vikkula ja kisakallion urheiluopiston olosuhdejohtaja Marko Ruti. Soravuo on ensimmäinen tittelin saanut telinevoimistelija. Joukkuevoimistelulle kunnia lohkesi vuonna 2004, kun MM-kultaa saavuttanut Olarin Voimistelijoiden Dynamot palkittiin Pääkaupunkiseudun parhaana. Tittelin voi siis saada myös joukkue.
6 Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 1-2 | 2022 AmmAttitoimittAjien jA yleisön näkemys oli hämmästyttävän samankaltainen vuoden Auto Suomessa 2022 -äänestyksissä. vuoden Auto Suomessa 2022 Škoda enyaq iV ammattilaisten ja yleisön suosikki Autoja liikennetoimittajien arvostetun virallisen tittelin voitti Škoda Enyaq iV ja sama auto nousi myös LetterboxMedioiden lähilehtien lukijoiden suosikiksi. Lisäksi kaksi seuraavaa palkintosijaa osuivat samassa järjestyksessä kummassakin äänestyksessä MercedesBenzin C-sarjalle ja Kia EV6 -mallille. yleisöäänestykseen osallistuneiden kesken arvotun Continentalin rengassarjan onnelliseksi omistajaksi onnettarena toiminut Moottrori-lehden päätoimittaja Eila Parviainen poimi Kari Matikaisen. Autoliiton Plus-jäsenyyden voittivat puolestaan Ulla Blomberg, Aimo Elsilä, Mika Laamanen, Sisko Pulkkinen ja Juha Tolvanen. Škoda saavutti jo kolmannen peräkkäisen ykkössijan ammattitoimittajien äänestyksessä. Kahdeksan kertaa järjestetyn kisan aiemmat voittajat ovat olleet vuosittain Volkswagen Passat (2015), Opel Astra (2016), Volvo S90/V90 (2017), Seat Ibiza (2018), Ford Focus (2019), Škoda Kamiq (2020) ja Škoda Octavia (2021). jukka Suomela LASSi herLevi / LAAjASALon opiSto Vuoden Auto suomessA 2022, VirAlliset tulokset Autoja liikennetoimittajat ry:n äänestys 1. Škoda Enyaq iV (184 pistettä) 2. Mercedes-Benz C-sarja (174) 3. Kia EV6 (124) 4. Polestar 2 (122) 5. Hyundai Ioniq 5 (119) 6. Peugeot 308 (102) Vuoden Auto suomessA 2022, yleisön suosikki LetterboxMedioiden lähilehtien lukijaäänestys 1. Škoda Enyaq iV, 31,0 % 2. Mercedes-Benz C-sarja, 23,0 % 3. Kia EV6, 21,1 % 4. Hyundai Ioniq 5, 9,7 % 5. Peugeot 308, 8,1 % 6. Polestar 2, 7,1% helkama-Auton toimitusjohtaja Maija koskela pääsi jo kolmannen kerran peräkkäin juhlimaan voittoa vuoden Auto Suomessa -kisassa yhdessä tuotejohtaja petri Gesterbergin (vas.) ja viestintäpäällikkö kari Aalon kanssa. eSko tuoMiSto Škoda Enyaq iV voitti ensimmäisenä täyssähkö autona Vuoden Auto Suomessa -tittelin ja nousi myös lehtemme lukijaäänestyksessä yleisön suosikiksi. tunnista Helsinki vanhoista kuvista ensimmäinen tAksilupA helsingissä annettiin 1906. Siitä asti vuokra-autot kuljettajineen ovat olleet osa kaupunkikuvaa. Mutta missä sijaitsivat helsingin vanhat taksitolpat? tunnistatko vanhojen valokuvien perusteella oikeat osoitteet? testaa omat ja ystäväsi tiedot. 1. Mersut ja Volvot odottavat siistissä jonossa asiakkaitaan 1983: A. Linja-autoaseman taksitolpalla B. Pohjoisella Rautatiekadulla C. Tullinpuomissa Oike at vas tau kse t: 1A, 2A, 3B, 4A, 5C, 6B Korjaus: Joulukuun lehden kuva 1 oli kuin olikin Stockmannin aulasta, vaikka vastauksissa muuta väitettiinkin. Pahoittelemme virhettä. 2. Tämä kuva kiviaidan laidalla sijainneelta taksitolpalta on A. Karhupuiston laidalta Kalliosta B. Museopuiston laidalta Museokadulta Töölöstä C. Eiranpuiston laidalta Eirasta 5. Tässä 1977 otetussa kuvassa taksikuskit ovat tauollaan istahtaneet penkille A. Hakaniemessä C. Simonkentän laidalla B. Asema-aukiolla 3. Hienot taksimobiilit odottavat asiakkaitaan vuonna 1933: A. Rautatientorilla C. Viiskulmassa B. Erottajalla 6. Koska tämä kuva on liian helppo paikantaa Rautatientorille, kysymmekin miltä vuosikymmeneltä kuva on? A. 1930-luvulta B. 1940-luvulta C. 1950-luvulta 4. Kuva on Helsingin ensimmäiseltä taksiasemalta, jota vielä kuvan aikoina vuonna 1906-1909 kutsuttiin vuokraautoasemaksi. Kuvassa edessä on Oldsmobile ja vieressä osittain katettu Cadillac, molemmat vm 1905. Kuva on otettu A. Kauppatorin laidalta C. Asema-aukiolta B. Senaatintorin laidalta ALAnco jAn hkM, heLSinGin kAupunGinMuSeo riStA SiMo Ser, heLSinGin kAupunGinMuSeo 1970 pietinen, MuSeovirASto roSenberG hArALd, heLSinGin kAupunGinMuSeo punkAri pekkA, heLSinGin kAupunGinMuSeo runeberG Fredrik GeorG, MuSeovirASto
Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 7 1-2 | 2022 Helsinkiläisillä on oikeus odottaa tasapuolista kohtelua Kun kävin kansakoulua 1960-luvulla, minulle opetettiin naapurimaistamme mm. se, että tanskalaiset pyöräilevät. Toinen maa, jossa polkupyöräily mainittiin erityisesti, oli Alankomaat. Olen vieraillut näissä maissa lukuisia kertoja ja olen tämän saman havainnut. Polkupyöriä joka paikassa. Toinen havainto, jonka näistä pyörämaista olen tehnyt, on se, että pyöräilijät noudattavat kuuliaisesti liikennesääntöjä, pysyvät omilla kaistoillaan, pysähtyvät punaisissa valoissa jne. Tanska ja Alankomaat ovat pinnamuodoltaan varsin tasaisia. Mäkiä niistä ei juurikaan löydy. Kööpenhaminan keskilämpötila tammikuussa nollan paikkailla ja Amsterdamissa muutamia asteita lämpöisempi. Lunta ei kummassakaan maassa välttämättä sada kovinkaan paljon, jos ollenkaan. Kuten tiedämme, Helsinki on varsin mäkinen ja tammikuussa voi olla reilusti pakkasta ja lunta. Sitä ei siis voi verrata Kööpenhaminan ja Amsterdamin kaltaisiin ympärivuotisiin pyöräilykaupunkeihin. Kuitenkin Helsingin kaupunginhallitus on 2.11.2020 hyväksynyt Pyöräilyliikenteen kehittämisohjelman, jossa näitä kahta kaupunkia käytetään vertailukohtina. Alkuvuosi 2022 on jälleen osoittanut, että Helsingissä voi olla lunta ja sitä voi tulla lyhyessä ajassa paljonkin. Runsas lumentulo aiheuttaa kaupungin katujen ylläpidolle haasteita. Kulkuväylät on pidettävä avoinna, että kaupunki pyörisi. Helsingin Kaupungin pyöräliikenteen kehittämisohjelman mukaan pyöräteiden talvikunnossapitoon tulee kiinnittää erityistä huomiota ja kaupunki on laajentamassa erityisen talvikunnossapidon alaisten pyöräväylien määrää. Nämä väylät harjasuolataan yleensä ensimmäisenä lumisateiden jälkeen. Kaupungissa on myös otettu käyttöön periaate, jonka perusteella pyöräväylien talvikunnossapito on tärkeämpää kuin jalankulkuväylien. Etenkin Kantakaupungin alueella ja sen ympäristössä tärkeimmät viimeaikaiset rakennusprojektit, Sörnäistentunnelia lukuun ottamatta, liittyvät kaikki polkupyöräilyinfran kehittämiseen. Samalla näissä projekteissa yleensä huononnetaan yksityisautoilun ja jalankulkijoiden asemaa. Erikseen on huomattava, että polkupyörät ja pysäköintipaikat laitetaan usein vastakkain ja polkupyörät voittavat aina. Polkupyöräily on terveellistä ja ympäristöystävällistä, mutta Helsingin sääolosuhteissa se ei ole kovin monille varteenotettava ympärivuotinen vaihtoehto. Lisäksi on paljon ihmisiä, jotka eivät voi pyöräillä tai vain yksinkertaisesti eivät pidä pyöräilystä. Onkin siis aiheellista kysyä, aiheuttaako kaupungin linjanveto polkupyöräilyn edistämiseksi kaupunkilaisten epätasa-arvoista kohtelua. Toimivassa kaupungissa on oltava toimiva ja kannattava liike-elämä. Tämä edellyttää, että tavarat ja ihmiset liikkuvat joustavasti ja pääsevät sinne, minne ovat menossa. Me kaikki tiedämme, että tavarat kulkevat nopeimmin ja parhaimmin autoilla. Tavarat ovat usein myös painavia, joten ne on saatava lähelle kohdetta. Tavarat liikkuvat myös toiseen suuntaan, kaupoista, posteista, Matkahuollosta ja muista paikoista koteihin ja työpaikoille. Myös silloin on tärkeää, että autolla pääsee lähelle. Lyhytaikaista asiointipysäköintiä on siis suosittava ja sallittuja paikkoja on oltava tarpeeksi tarjolla. Mikäli näin ei ole, pyöräilijöiden on hyväksyttävä se, että jakeluja muuta autot pysähtyvät lyhytaikaisesti pyöräteille. Tavaroiden kuljettamisen lisäksi on huomioitava, että on olemassa suuri joukko ihmisiä, joille oven eteen pääseminen on aivan välttämätöntä. Näihin kuuluvat esimerkiksi pyörätuolilla ja rollaattorilla liikkuvat ja monet muut erityisryhmät. Vaikuttaa siltä, että pyöräilyinnossaan Helsingin kaupungin katusuunnittelu on unohtanut nämä erityisryhmät täysin. Korkeilla kanttareilla, Perhevapaat uudistuvat 1.8.2022 PRH on poistanut kauppa rekisteristä tilinpäätöksen ilmoittamatta jättäneitä yrityksiä Perhevapaauudistus muuttaa vanhempainvapaiden ja niistä maksettavien vanhempainpäivärahojen kestoa ja ajankohtaa. Uudistus jakaa perhevapaat ja lasten hoitovastuun tasaisemmin vanhempien kesken, jolloin lapsella on mahdollisuus rakentaa suhde kumpaankin vanhempaan. Perhevapaauudistuksen uudet sisällöt on julkaistu Kelan verkkosivuilla www.kela.fi/lapsiperheet. Patenttija rekisterihallitus (PRH) on poistanut kaupparekisteristä 900 osakeyhtiötä ja osuuskuntaa, jotka eivät toimittaneet tilinpäätöstään kaupparekisteriin määräaikaan mennessä. Kaupparekisteristä poistaminen tarkoittaa, että yritys ei voi harjoittaa yritystoimintaa. Kevään vero ilmoitus saapuu useimmille sekä Oma Veroon että postitse Kaikkien veroilmoitukset löytyvät OmaVerosta hyvissä ajoin ennen omaa määräpäivää. Useimmat saavat lisäksi paperisen veroilmoituksen kotiin postissa. Paperista veroilmoitusta ei lähetetä, jos asiakas on ottanut käyttöönsä sähköiset viranomaisviestit eli Suomi.fi-viestit. Tällä hetkellä Suomi.fi-viestien tilaajia on noin 760 000. He saavat paperipostin sijaan sähköpostiviestin heti, kun oma veroilmoitus on OmaVerossa. Näkökulma ajamisen estävillä tolpilla ja puomeilla sekä monilla muilla ratkaisuilla, on oven eteen ajaminen usein tehty ainakin lähes mahdottomaksi. Myös talvikunnossapidon osalta olisi mietittävä kaupunkilaisten tarpeita kokonaisuutena, eikä yhden kaupunkilaisryhmän etujen mukaisesti. Ei tarvitse paljon miettiä, kumman on helpompi liikkua lumessa, polkupyörän vai pyörätuolilla tai rollaattorilla liikkuvan. Pyöräväylien erillinen puhtaanapito aiheuttaa lisäksi sen, että monesti jalankulkuväylät ovat pitkään lumisia, vaikka vieressä on hyväkuntoinen pyöräväylä. Tasapuolisuuden nimissä nämä rinnakkaiset väylät, joista jalankulkuväylä on yleensä suuremmalla käytöllä, tulisi aurata samanaikaisesti. Pyörätien auraamisesta saattaa lisäksi tulla erittäin korkea ja hankalasti ylitettävä lumivalli jalkakulkuväylän ja pyöräväylän väliin. Me kaupunkilaiset voimme odottaa Helsingin kaupungilta, että se kohtelee kaupunkilaisia tasapuolisesti. Tai ainakin, jos se tarjoaa etuja joillekin kaupunkilaisille, ne kuuluisivat niille, jotka niitä tarvitsevat. Nykyisellä kulkuväylien kunnossapitostrategialla häviäjiksi jäävät hiljaiset eläkeläiset ja vammaiset ja voittajana on pieni, mutta äänekäs, terveiden aikuisten vähemmistö. Polkupyöräilyn edistäminen on sinällään hyvä tavoite, mutta sen toteutuksessa on otettava huomioon Helsingin maantieteelliset ja sääolosuhteet sekä kaupunkilaisten tasapuolinen kohtelu. Pertti Sivonen kiinteistönvälittäjä kulttuurija vapaa-aikalautakunnan kulttuurija kirjastojaoston jäsen Hkl:n johtokunnan varajäsen (kok)
8 Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 1-2 | 2022 VUODEN AUTO SUOMESSA 2022 Škoda Enyaq iV Autoja liikennetoimittajat ry VUODEN AUTO SUOMESSA 2022, YLEISÖN SUOSIKKI Škoda Enyaq iV Autoja Liikennegaala & Letterbox PUOLEN VUOSISADAN TIEDOTTAJA Pekka Koski Autoja liikennetoimittajat ry AULI RY 50 VUOTTA, JUHLAVALOKUVAKILPAILU Jari Kohonen ”Juha Liukkosen ulosajo 2012” AULI RY:N KUNNIAJÄSENYYS Kai Lauri Bremer Klaus Bremer Matti Järvi Matti Korjula Jukka Miettinen AuLi ry 50 vuotta, juhlagaala 16.12.2021 SKODA ENYAQ iV AUTOJA LIIKENNETOIMITTAJIEN VALINTA Onnittelut kaikille palkituille ja tunnustuksen saaneille sekä kiitos yhteistyökumppaneille ja taustajoukoille. Peugeot 308 6. SIJA Hyundai Ioniq 5 5. SIJA Polestar 2 4. SIJA Kia EV6 Mercedes-Benz C-sarja 2. SIJA 3. SIJA
Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 9 1-2 | 2022 KUNNON HUOLTOA -25 € TARJOUS VOIMASSA 1.2.-28.2.2022 Katso huoltojen hinnat sisältöineen ja varaa aika: www.öljypiste.fi TIKKURILA Tikkurikuja 1 0400 364 644 Ma-pe 8-18, La 9-13 HERTTONIEMI Sahaajankatu 5 2 0400 1 88 1 33 Ma-Pe 8-17 ESPOONLAHTI Sillankorva 15 0400 280 160 Ma-pe 8-17 Määräaikaisja vuosihuollot Aktiivinen tiedottaminen katkaisi tartuntaketjut heti alkuunsa Itä-Helsingin musiikkiopiston (IHMO) lukuvuosikertomus 2020-2021 yllättää: Musiikkiopistossa ei todettu viime lukuvuonna yhtäkään koronan tartuntaketjua, vaikka siellä opiskelee lähes kaksituhatta oppilasperhettä. – Me olemme tehneet heti alusta lähtien voitavamme, jotta opetusarkemme pysyisi mahdollisimman normaalina. Tähän asti sairastumisia ja altistumisia on ollut vähän, mutta nyt tilanne on tietysti omikronin myötä muuttunut, rehtori MinnaMaria Pesonen kertoo. Lähiopetuksen onnistuminen on ollut opiston ja perheiden yhteispeliä. Terveysturvallisuudesta on laadittu tarkat ja selkeät ohjeet, joita on sitouduttu noudattamaan. Lisäksi opisto tekee jatkuvaa tiedotustyötä, jossa altistumisista kerrotaan asianosaisille heti. – Tällaista työtä tehty koko korona-aika, koska viranomaisten jäljitystyö on ollut niin jälkijunassa. Noudatamme sitä ohjetta, että tartuttavuusaika on 48 tuntia oireiden alkamisesta, ja se on pitänyt aika hyvin kutinsa, Pesonen kertoo. Musiikkiopisto on panostanut digitaaliseen oppimisympäristöön opetusministeriön tuella. Uudet laitteet, näytöt, mikrofonit ja telineet mahdollistavat opetuksen jatkumisen etänä niissä tilanteissa, kun lähiopetus ei ole mahdollista. – Oppitunti voidaan pitää tarpeen tullen Teamsissa, tai sitten Zoomissa, joka toimii matalien jousisoittimien ja korkeiden puhallinsoittimien osalta paremmin, Pesonen kertoo. IHMO toteuttaa lapset ja nuoret ensin -periaatetta. Opettajakunta on sitä mieltä, että lähiopetus ja opintojen jatkuvuus on paras keino pitää huolta lasten ja nuorten hyvinvoinnista. – Etäopetuksessa opintokokonaisuuteen sitoutuminen katoaa valitettavan nopeasti. Oppilaan näköisen opintopolun ylläpitäminen on se, mistä opettajamme haluavat pitää kiinni. Se pitäisi pystyä toteuttamaan rajoituksista ja suosituksista huolimatta, Pesonen sanoo. Epidemia tai siihen liittyvät ohjeistukset eivät saisi estää lasten ja nuorten ja hyvinvointia, Pesonen sanoo. – Me arvioimme hyvin tarkkaan riskit eri ikäryhmissä ja opetustilanteissa, emmekä lähde jokaiseen muutokseen ilman, että olemme miettineet, onko sillä todella merkitystä terveysturvallisuuden parantamisen kannalta, Pesonen sanoo. Vaikka matkat ja kiertueet ovat peruuntuneet, musiikkia ja elämyksiä on saatu aikaiseksi videoiden ja striimausten välityksellä. Yllättäen myös laajan oppimäärän päättötodistuksia jaettiin viime vuonna ennätysmäärä. – Se on oikeasti nuorten elämän kannalta valtavan tärkeä asia ja uskomaton suoritus koko tältä yhteisöltä, Pesonen sanoo. teksti: heidi Salminen kuva: itä-helsingin musiikkiopisto ITä-HELSINgIN MuSIIkkIOpISTO pitää oppitunnit tarpeen tullen teamsissa tai Zoomissa. elämyksiä on saatu aikaan videoiden välityksellä. ihMO:n Barokkikonsertti Roihuvuoren kirkossa syksyllä 2020. Kasvisruoka houkuttaa suomalaisia Tuoreen Sustainable Life Barometer -kuluttajatutkimuksen mukaan suomalaiset ovat kaikista vastaajamaista halukkaimpia lisäämään kasvipohjaisten tuotteiden osuutta omassa ruokavaliossaan. Korkein osuus kasvipohjaisia tuotteita kokeilleista vastaajista löytyykin Suomesta. Varsinkin vaihtoehdot erilaisille maitotuotteille ovat jo tärkeä osa suomalaisten ruokavaliota. Suosituimmat kasvistai vegaanituotteet Suomessa ovat kokeiluasteeltaan (%): Vegenakki (47 %) Vegepizza (45 %) Vegehampurilainen (44 %) Kasvipohjainen maito (42 %) Kasvipohjainen jäätelö (42 %) Säännöllisimmin Suomessa ostetaan kasvipohjaista maitoa, kasvistai vegaanista valmisruokaa sekä kasvistai vegaanista pizzaa. paras keino varmistaa oma ja muiden pihalla liikkuvien ihmisten ja eläinten turvallisuus on asennuttaa sähköalan ammattilaisella auton lämmitykseen tarkoitettu, maadoituksin ja ajastimin varustettu pistorasiakotelo. Työn voi varsin hyvin teettää myös talvisaikaan. Liian usein näkee loskassa lojuvan jatkojohdon, joka on pahimmillaan jätetty jännitteelliseksi auton lähdettyä. Pistoke tuleekin lämmityksen loppuessa irrottaa pistorasiasta ja kotelon kansi lukita sekä nostaa jatkojohto maasta pois turvaan kosteudelta ja esim. uteliailta lapsilta ja lemmikeiltä. Erityisesti sisälämmitintä käytettäessä johto kuormittuu ja jopa kuumenee. Siksi kannattaa aika ajoin tarkastaa, että pistotulpan päät ovat suorat eikä osissa ole tummumia tai sulamisen merkkejä. Kaapelin on oltava ehjä ja molempien päiden puhtaita. Toinen nopeasti yleistyvä vaaran paikka on ladattavien hybridiautojen ja täyssähköautojen hidaslataus ulkoseinän pistorasiasta jatkojohdolla. Pistorasian tulee olla säädösten mukaan suojamaadoitettu ja hyväkuntoinen. Ei ole suositeltavaa käyttää pistorasiaan liitettävää ajastinta, vaan ajastaa lataus auton asetuksista. Turvallisinta on pyytää sähköurakoitsija asentamaan kotikäyttöön tarkoitettu latauspiste, jonka lisäetu on myös latauksen nopeutuminen. Jos kuitenkin ladataan pistorasiasta, on hyvä käyttää auton mukana toimitettavaa latausjohtoa. Johdossa olevassa laturissa latausvirta tulee rajata esimerkiksi 8A tasolle, jotta vältetään virtajohdon ja pistorasian ylikuormitus. Jos lisäksi joudutaan käyttämään jatkojohtoa, se ei saa olla maassa jännitteellisenä. Muutkin pihan ulkojatkojohdot tulee aina käytön jälkeen irrottaa pistorasiasta. Normaalikäytössä ja olosuhteissa vaara on pieni, mutta loskakeli ja mahdolliset vialliset johdot ovat tekevät niistä vaarallisia. Lämmitätkö autoa turvallisesti vai lojuuko loskassa vaara? pIHAN kOSTEAT olosuhteet lisäävät sähköiskun vaaraa etenkin, jos auton lämmittämiseen käytetään vaurioitunutta tai sisäkäyttöön tarkoitettua jatkojohtoa, muistuttaa Sähköja teleurakoitsijaliitto StuL. Moottorilämmitys jatkojohdon avulla voi johtaa vaaratilanteisiin, jos johto jää lojumaan loskan sekaan jännitteisenä. StuL
10 Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 1-2 | 2022 Pakilan läpi uusi Tuusulan väylän runkolinja Pirkkolan Pirjonaukio saa puita ja pensaita Maunulaan kaavoitetaan kolme uutta kerrostaloa Pakilan halki tuusulanväylää pitkin ryhtyy kulkemaan uusi helsingin ja vantaan välinen runko bussilinja 600 elokuusta 2022 alkaen. Pirjonaukio enTisen Pirkkolan elannon myymälärakennuksen edustalla on saanut uuden katusuunnitelman. helsingin kauPunki on laatinut ase makaavan muutosehdotuksen, joka toteutuessaan tuo kolme uutta asuinkerrostaloa Maunulaan. runkolinja korvaa nykyisen linjan 615, joka lakkautetaan, sekä osittain linjan 614, jolle tulee reittimuutos. runkolinja 600 liikennöi tiheästi Rautatientorilta Mäkelänkadun, Tuusulanväylän, Kartanonkosken, Jumbon ja Aviapoliksen kautta Vantaan lentoasemalle. hsl:n mukaan bussit kulkevat ruuhka-aikoina alle kymmenen minuutin välein. Päiväsaikaan ja iltaisin vuoroväli on kymmenen minuuttia. Runkolinjalla on käytössä avorahastus, eli kyytiin voi nousta myös linja-auton keskiovesta. elokuussa 2022 aloittaa myös kaksi muuta Helsingin ja Vantaan välistä runkolinjaa. Linja 300 kulkee Elielinaukiolta Pähkinärinteen kautta Myyrmäen asemalle ja runkolinja 400 Elielinaukiolta Myyrmäkeen, Martinlaaksoon ja Vantaankosken asemalle. helsingin kaupunkiympäristölautakunta on hyväksynyt Pirjontien keskivaiheilla sijaitsevan Pirjonaukion katusuunnitelman. katusuunnitelman mukaan Pirjonaukio laajenee virallisestikin Pirjontien katualueelle. Käytännössä moottoriajoneuvojen läpiajoliikenne Pirjontien itäisen ja läntisen osan välillä katkaistiin jo syksyllä 2020 Raide-Jokerin rakentamisen yhteydessä. uuden katusuunnitelman mukaan tämä ajoyhteys säilyy katkaistuna. Aukion huoltoliikenne ja tontilleajo tapahtuu Pirjontien läntisen osan kautta. uudessa katusuunnitelmassa Pirjonaukiolle on suunniteltu shared space -tyyppinen alue, jossa jalankulkijat, pyöräilijät ja tässä tapauksessa tonttien autoliikenne jakavat saman tilan. katusuunnitelman mukaan Pirjonaukiolle tulee kaksi reunakivellä erotettua istutusallasta. Istutusaltaisiin istutetaan lehtipuita ja monimuotoisia perennaistutuksia. Aukion pohjoisreunan viheralueelle tulee lehtipuita ja pensaita. Aukion keskellä on varaus mahdolliselle kioskille. Pirjonaukio valaistaan uusilla pylväsvalaisimilla. aukion pohjoisja länsipuolella sijaitsee Pirkkolan asuinalue ja eteläpuolella aukio rajoittuu Pirkkolantiehen, jonka eteläpuolella on Maunula. Aukion laidalla on yhä olemassa rakennus, jossa aikoinaan toimi Elannon myymälä. kaavaehdotus koskee tontteja Lampuotilantie 34 ja 36. kaupungin mukaan uudet asuinkerrostalot ovat perusteltuja Raide-Jokerin pysäkin läheisyyden vuoksi. – kaavaratkaisun tavoitteena on mahdollistaa täydennysrakentaminen asuntoosakeyhtiön hallinnoimilla tonteilla. Kaavaratkaisussa on erityisesti pyritty ratkaisemaan se, että täydennysrakentaminen sopii ympäristöön, kerrotaan kaavaehdotuksessa. uutta asuntokerrosalaa on tulossa 6 650 kerrosneliömetriä, mikä voi tarkoittaa noin 170 uutta asukasta. Tonttimaaksi napataan viereistä puistoaluetta, kaupungin mukaan reilut 430 neliömetriä. Asuintonttiin liitettävällä alueella kasvaa sekapuustoa ja nuorta taimikkoa. Kasvupaikka muistuttaa lehtoa. – kaavaratkaisun mukaan yhden tulevan rakennuksen kulma osuu tälle alueelle, ja puusto poistuu alueelta rakentamisen ja maanpinnan tason muutoksen takia. asemakaavaehdotus on kuntalaisten nähtävillä 27. tammikuuta 2022 asti. näkymä vuonna 2016. Pirjonaukio kuvassa oikealla. kuvituskuva juho nurMi / heLsingin kauPunginMuseo Kuljetuspalvelut numerosta 050 4848 222 tai tilaa netistä www.pesumesta.? tai www.pesulat.com Myös lakanoiden ja kilopyykin pesu ja kuljetus! HelpOta aRkeasI ja NautI puHtauDesta. Pesemme matot, taKit, Peitot, PäiväPeitteet, tyynyt, PetausPatjat, PyyhKeet, laKanat, KiloPyyKKi ja miesten Puvut. nyt myös emulsioPesu. IlMaIset kuljetukset! NOpea, eDullINeN, HelppO, VaIVatON. Itäkeskus Hki 93 asiakkaankatu 5 (katutaso) Puh 09-323 9001 espoo 97 Rajamaankaari 15 Puh 050 4848 222 (aukiolo sopimuksen mukaan) Myyrmanni Vantaa 60 iskoskuja 3 (kauppakeskus) Puh 050 551 7500 Olemme avoinna ma-pe 10-18 ja la 10-14 tilaa jo tänään! Lumisade ja pakkanen aiheuttivat haasteita VR:lle Talvi näkyi joulukuun täsmällisyydessä. VR:n lähiliikenteen junista (R, Z, G, M, D, T) täsmällisiä oli 91,2 %. Täsmällisyystavoite ei täyty, jos lähiliikenteen juna on 3 minuuttia tai enemmän myöhässä. hsl:n lähiliikenteen junien keskimääräinen myöhästyminen oli joulukuussa 0,93 minuutin verran. Yli 200 liikenne kuoleman trendi jatkuu liikenneonnettomuuksi en tutkijalautakunnat tutkivat viime vuonna kaikkiaan 220 kuolemaan johtanutta onnettomuutta, joissa kuoli 236 henkilöä. Edellisvuoteen verrattuna onnettomuuksia oli yksi ja kuolleita kaksi enemmän. Onnettomuusmäärät ovat pysyneet viime vuodet liki samoina, ja vuonna 2017 saavutetusta ennätyksellisen vähäisestä onnettomuusmäärästä jäätiin viime vuonna yhdeksän onnettomuuden päähän. onnettomuusmäärien jämähtäminen korostaa tarvetta vaikuttavan liikenneturvallisuusstrategian käynnistämiselle. Tavoite puolittaa tieliikennekuolemat vuoden 2020 tasosta vuoteen 2030 mennessä on muuttumassa entistä haastavammaksi, ja tulee vaatimaan entistä vaikuttavampia toimenpiteitä, toteaa liikenneonnettomuuksien tutkinnan johtaja Kalle Parkkari. vuonna 2021 yleisin onnetto muustyyppi oli suistumison nettomuus. niiden suurta määrää selittävät ajon aikana saadut sairauskohtaukset. jarMo Piironen, MostPhotos Tuetaan yhdessä lähikauppiaita Käytetään ostoseurot lähikulmilla!
Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 11 1-2 | 2022 MODULARBOX OY Kartanonherrantie 9, 02920 ESPOO kehä III M Ö N K I JÄ C E N T E R Avoinna: Ark.10-17, La 10-13 MEILLÄ TAKUU, VARAOSAT JA HUOLTO PELAA VARMASTI! SUOMESSA YLI 150 HUOLTOPISTETTÄ. Tilaukset ja tiedustelut puh. tai s-postilla: myynti@rally.fi 09 595 510 040 553 2428 tai netistä www.rally.fi sivuilta TILAA HETI OMASI! TOIMITUKSET TURVALLISESTI RAHDILLA KOTIIN ASTI! Kaikkiin VINSSI JA PERÄVAUNUPISTOKE KAUPANPÄÄLLE! SAA AJAA TIELLÄ! Rahoituksella alk. 149?/kk. Black Edition MAX 550 +tk 7690 ? SH. 8990?+tk 4x4 SPECIAL 550 EFI EDITION FULL LED ERIKOISVARUSTELTU 8590 ? +tk Rahoituksella alk. 159?/kk. EDUN ARVO 2990? Ohjaustehostimella EPS LED Rahoituksella alk. 169?/kk. EDUN ARVO 3050? 600 LTX EPS LED OHJAUSTEHOSTIMELLA MAX PITKÄRUNKOINEN! MADE IN TAIWAN VUODEN TAKUU! 4x4 Tilausnro 11007 Tilausnro 11006 1000 BLADE EDUN ARVO 2490? 4x4 12990 ? +tk 4x4 +tk 7790 ? EFI SH. 8990? +tk Tilausnro 11011 OHJAUSTEHOSTIN EPS SH. 9790?+tk Tilausnro 11017 Rahoituksella alk. 169?/kk. Rahoituksella alk. 199?/kk. SH.13990? +tk TASAUSPYÖRÄSTÖ! LTX EPS LED (10490?) +tk 8590 ? MAX KATSO ESITTELYVIDEOT www.rally.fi Tilausnro 11008 600 8990 ? +tk 9590 ? +tk Tilausnro 11018 Rahoituksella alk. 179?/kk. EFI EPS LED 26" MAXXIS BIG HORN Testivoittajarenkaat. Isoin kauppakassi jolla saa ajaa ilman ajokorttia! MADE IN TAIWAN VUODEN TAKUU! Rally USA 3000 sähkömopossa on markkinoiden isoimmat sisätilat kuskille ja matkustajalle sekä laajin toimintasäde 150 km / latauksella. Kattava vakiovarustelista nahkaverhoilun lisäksi kattoluukku, radio, lämmityslaite, keskuslukko, sähköikkunat, peruutuskamera, automaattisesti syttyvät LED ajovalot edessä ja takana. Jousitus on pehmeä ja antaa mukavat kyydit myös päällystämättömillä teillä. Kaasukahva oikealla kädellä ja jarrut sarvien kahvoissa. Jaloilla ei ole mitään toimintoa! Täysautomaatti, pakki Autoissakin käytetyt HUIPPULithium LiFePO 100 Ah AKUT, teho 6,4 Kw, 64 V Max. ajomatka jopa 150 km latauksella! Pikalataus 2,5 h 16A sulake Lataus 10A sulake (normaali pistorasia) Max. nopeus: 45 km/h Rekisteröity: 2 hengelle Kantavuus: 190 kg Paino: 320 kg Värit: Metalli punainen ja sininen 550 EFI 7990 ? +tk Ohjaustehostimella 550 EFI+EPS SH. 9490? +tk Rahoituksella alk. 169?/kk. Tilausnro 11009 Kaikki mallit 2-paikkaisia. Alumiinivanteet! 4x4 Isoin maavara 30,5 cm Vetokyky yli 920 kg 26" Testivoittajarenkaat ym. SÄHKÖMOPOJEN MERCEDES! 9990 ? +tk Rahoituksella alk. 179?/kk. Otamme vaihdossa autoja. ISO UUTUUS! 2022 Takuu 2 v. Tehokas 3Kw moottorl TILAA ESITE! Lisävarusteena nastarenkaat alumiinivanteilla. (ennen 1985 syntyneet!) Tilausnro 11019 Otamme vaihdossa mönkijät, mp:t ym. Rahoituksella alk. 179?/kk. Vertaa: Hinta/laatusuhde, vetokyky, maavara, renkaat, ajettavuus, ym. UUDET 2022 TGB TRAKTORIT + FINMAN AURA LUMITÖIDEN 1 EDUN ARVO 2990? SH. 8490? +tk ? +tk 6990 Tilausnro 11010 Rahoituksella alk. 149?/kk. Finman V-aura Hydrauliikalla 2 sylinterillä 2590? + BOXI 390? TGB traktorin oston kanssa! +880 ? V-aura Finman EU ja USA Patentti! 9-ERI ASENTOA. Vetokyky yli 1200 kg. 4x4 SH.11490?+tk
12 Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 1-2 | 2022 vasta vuonna 1984. Kamppiinkin matkustajaliikenne ulottui ennen Sörnäistä, vuonna 1983. – Helsingin metron matkustajaliikenne alkoi 1. kesäkuuta 1982 ja viralliset avajaiset olivat 2. elokuuta 1982, kerrotaan Suomen Raitiotieseuran nettisivuilla. Helsingin metroa oli suunniteltu ja rakennettu vuosikymmeniä, ja avajaiset olivat suuri spektaakkeli. Metron vihki käyttöön tasavallan presidentti Mauno Koivisto. Helsingin kaupunginmuseon historialliset valokuvat kertovat, että metron avajaistilaisuuksia pidettiin sekä Rautatientorin että Itäkeskuksen metroasemalla 2. elokuuta 1982. Rautatientorin metroaseman Kompassiaukiolla pidettiin juhlapuheita ja Mauno Koivisto leikkasi nauhan. Paikalla oli satoja Helsingin kaupungin kutsuvieraita. Mauno ja Tellervo Koivisto laskeutuivat Kompassiaukiolta liukuportaita pitkin metron laiturialueelle, nousivat juhlajunaan ja matkustivat Itäkeskukseen. Itäkeskuksessa Koivistot valokuvattiin muun muassa metroaseman laiturialueella ja metroaseman ulkopuolella nousemassa henkilöautoon uteliaan väkijoukon piirittämänä. Helsingin kaupungin liikennelaitoksen HKL:n orkesteri viihdytti juhlayleisöä Itäkeskuksen metroaseman lippuhallissa. Metron avajaisissa presidenttiparia isännöivät muun muassa Helsingin pormestari Raimo Ilaskivi ja Helsingin kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Harri Holkeri. Helsingin metro on kokenut sittemmin monet laajennukset. Vuonna 1986 metro laajeni Kontulaan, vuonna 1989 Mellunmäkeen, vuonna 1993 Ruoholahteen sekä vuonna 2017 Koivusaareen ja edelleen Espoon puolelle. Vuosaaren metrohaara avattiin 1998. Alkuperäisen metrolinjan varrelle avattiin vuosien saatossa Kaisaniemen eli nykyinen Helsingin yliopiston asema sekä Kalasataman asema. Seuraava Pakila–lehti ilmestyy 19.2. 100% kotimaista työtä. www. HORMIC .fi Meiltä myös: Savupiippujen kunnostukset Hormikuvaukset ja kartoitukset Piipunhatut Tikkaat email: hormic@hormic.fi puh: 0400-885055 Ammattitaidolla vuodesta 1989 Mittatilauksena valmistetulla takkasydämellä lisää lämmitystehoa Takkasydämen kiertoilmalämmmitys muuttaa avotakan tehokkaaksi lämmityslaitteeksi Katso lisää kotisivuiltamme Helsingin kaupunki suunnittelee Keskuspuiston pohjoisosaan kahta uutta latureittiä perinteisen tyylin hiihtoon. Samalla nykyisiä latuja muutetaan talvikunnossapidettäviksi kävelyja pyöräilyreiteiksi. Uudet ladut ovat käytössä ensi talvikaudella 20222023. Toinen suunnitelluista latureiteistä sijoittuu Kuninkaantammentien eteläpuolelle Pitkäkosken kohdalla ja toinen Paloheinänmajan länsipuolelle. Latureitit ovat noin 600 metrin mittaisia. – Uudet ladut mahdollistavat hiihtämisen jatkossakin kyseisillä latuverkoston yhteyksillä, kun niiden nykyiset ladut muutetaan ympärivuotisiksi kävelyn ja pyöräilyn reiteiksi loppuvuodesta 2022, Helsingin kaupunki tiedottaa. Latujen muuttamisesta talvikunnossapidettäviksi reiteiksi päätettiin vuonna 2020 hyväksytyn Keskuspuiston opastuksen yleissuunnitelman yhteydessä. – Taustalla on kaupungin saama runsas asukaspalaute, jossa on toivottu lisää käveltäviä ja pyöräiltäviä talviulkoilureittejä Keskuspuiston pohjoisosaan. Tavoitteena on myös vähentää laduilla kävelyä ja pyöräilyä. Molemmasta uudesta hiihtoladusta on tehty erilliset puistosuunnitelmat. Suunnitelmaluonnoksiin voi tutustua kaupungin Kerro kantasi -verkkopalvelussa 13. helmikuuta 2022 asti. Kaupungin mukaan suunnitelmia kehitetään tarvittaessa saadun palautteen pohjalta. Latujen puistosuunnitelmat viedään kaupunkiympäristölautakunnan hyväksyttäväksi maaliskuussa 2022. Hiihtolatuja muutetaan kävelyyn Keskuspuistossa – uudet ladut luvassa KUnInKaanTaMMenTIen eteläpuolella ja Paloheinässä muu tetaan nykyisiä hiihtolatuja ympäri vuotisiksi kävelyn ja pyöräilyn reiteiksi loppuvuodesta 2022. havainnekuva kuninkaantammen eteläpuolen ladusta. kävely ja pyöräilyreitti kulkee ladun vierellä. WSP AINEISTOT ILMESTYMISJA AINEISTOPÄIVÄT Kuukausi Ilmestymispäivät Aineistopäivät Helmikuu Huhtikuu Kesäkuu Elokuu Lokakuu Marraskuu Joulukuu ILMOITUSMYYNTI Valmisaineistot pdf-muodossa sanomalehtiasetuksin viimeistään Ilmestymistä edeltävänä tiistaina klo 21.00 osoitteella: taitto@letterbox.? Lisäpalveluna mainoksen tekeminen. Jakelua kotitalouksiin ja kivijalkayrityksiin Pakilan, Paloheinän, Oulunkylän ja Maunulan alueella. Lisäksi hyvin kattava telinejakeluverkko talousalueella. Kysy erillistä painoja jakelutarjousta omalle esitteellesi. Letterbox Puhelin: 09-2600107 Sähköposti: myynti@letterbox.? Pakila-lehti.net M Tammikuu Maaliskuu Toukokuu Heinäkuu Syyskuu MEDIATIEDOT 2022 1/1 1/2 1/4 1/8 255 x 360 mm 17 255 x 8 mm 126 x 178 mm 126 x 88 mm ILMOITUSKOOT JA -HINNAT Koko Kertailmoitus Vuosisopimus 1/1 1/2 1/4 1/8 900 € 500 € 280 € 140 € 450 € 250 € 140 € 70 € VERKKOILMOITUKSET Nimitys Koko Hinta Sivupalkki Karuselli 300 x 250 px 300 x 250 px 140€ 80€ Hintoihin lisätään alv 24% Etusivu + 50% Takasivu + 25% Sisältää näkyvyyden 30 päivän ajan Pakila-lehden sivulla Kaikissa ilmoituskaupoissa noudatetaan LetterboxMedioiden yleisiä sopimusehtoja. * Poikkeava ilmestymistai aineistopäivä 25 15 15 19 17 14 12* 23 20 18 15 5* 29 19 19 23 21 18 16 27 24 22 19 11* Helsingin alkuperäinen metrolinja avattiin matkustajaliikenteelle vuonna 1982. Tuolloin otettiin käyttöön Itäkeskuksen, Siilitien, Herttoniemen, Kulosaaren, Hakaniemen ja Rautatientorin metroasemat. alkuperäisen metroradan varrella sijainnut Sörnäisten asema avattiin myöhemmin, Helsingin metro täyttää 40 vuotta tänä vuonna HeLSIngIn MeTRon aVajaISTen juhlahumu ulottui Rautatientorilta itäkeskukseen elokuussa 1982. Presidenttipari Mauno ja tellervo koivisto perillä itäkeskuksen metroasemalla metron avajaisissa 2.8.1982. jan aLanco / heLSingin kauPunginMuSeo Metron avajaistilaisuutta itä keskuksen metroasemalla 2.8.1982. helsingin kaupun gin liikennelaitoksen hkL:n orkesteri soittamassa. jan aLanco / heLSingin kauPunginMuSeo