www.pakila-lehti.net www.facebook.com/pakila-lehti 4E 2023 paloheinä ? maunul a P --OOulunkyl ulunkylää akila akila Hinta € OTTO MERI Työ, talous, oikeus kaupunginvaltuutettu, oikeustieteen tohtori 142 Valitse perussuomalainen naisehdokkaasi! Vaalipäivä 2.4. Tiedät kyllä miksi. Äänestä. Tanja Heiskanen Marika Pakkanen Marleena Isomaa Mari Rantanen Laura Jokela Marika Sorja Teija Makkonen Nina Strandén PelasTa suomi Äänestämällä 195 205 197 207 198 209 203 210 LeikkaamaLLa ei Luoda hyvinvointia anttikaajakari.fi tämän päivän leikkaus on huomisen kustannus 72
Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 3 4E | 2023 Helsingin kaupungin liikuntapalvelut vuokraa seuraaviksi kolmeksi vuodeksi uimarantojen kioskipaikkoja seuraavilta uimarannoilta: Marjaniemi, Pikkukoski, Laajasalo ja Seurasaaren uimala. Pikkukosken uimaranta sijaitsee Veräjämäessä Oulunkylän lähellä ja Marjaniemen uimaranta on Itä-Helsingin Marjaniemessä. Kaupunki vuokraa kioskipaikkakohteet avoimena hakuna, joka päättyy 17. huhtikuuta. Kohteet ovat vuokrattavissa yrityksille, joilla on voimassa oleva y-tunnus. – Jos yhteen kohteeseen tulee enemmän kuin yksi hakemus, valitaan se, joka tarjoaa korkeamman vuokrahinnan kyseessä olevaan kohteeseen. Toimijan tulee selvittää ja hankkia toimintansa edellyttämät viranomaisluvat. Näitä voivat olla esimerkiksi elintarvikevalvonta-, ympäristövalvontatai pelastusviranomaisen myöntämät luvat. Kun viranomaisluvat ovat kunnossa, voidaan tehdä vuokrasopimus kyseessä olevasta kohteesta, tiedottaa Helsingin kaupunki. Kioskien toimintakausi on vuosittain maksimissaan neljä kuukautta, 1.5.–31.8. Pikkukosken ja Marjaniemen uimarannoille haetaan kioskiyrittäjiä NelJälle HelsiNgiN uimarannalle haetaan kioskiyrittäjiä vuosille 2023-2025. Kaupunki pyöräkausi alkaa Uusi kaupunkipyöräkausi alkaa 1. huhtikuuta. Helsingissä ja Espoossa on yhteinen kaupunkipyöräpalvelu, mutta Vantaalla on omansa. – Runsasluminen talvi on hankaloittanut asemien asennusta, eikä aivan kaikkia niistä ehditä asentamaan 1.4. mennessä. Kaikki asemat pyritään kuitenkin saamaan paikalleen huhtikuun aikana. Käytössä olevat asemat löytyvät Kaupunkipyörien verkkosivuilta ja Reittioppaasta, tiedotti HSL maaliskuussa. Kaupunkipyöräverkostoon kuuluu Helsingissä ja Espoossa lähes 4 600 pyörää. Pyöräasemia on Helsingissä 347 ja Espoossa 110. Vantaalla taas on käytössä 1 000 pyörää ja 120 asemaa. Pikkukosken uimarannan lisäksi kioskiyrittäjiä haetaan lisäksi Marjaniemen ja Laajasalon uimarannoille sekä Seurasaaren uimalaan. heLSingin kauPunki Pakokaasujen määrä kasvoi pääkaupunki seudulla vuonna 2022 Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY seuraa ilmanlaatua eri puolilla pääkaupunkiseutua erityyppisissä ympäristöissä. Mittausten mukaan pakokaasuista peräisin olevan typpidioksidin pitoisuudet nousivat vuonna 2022 erityisesti vilkkaasti liikennöidyillä alueilla verrattuna kahteen edelliseen vuoteen. Vuosina 2020–2021 koronapandemia vähensi selvästi ihmisten liikkumista ja siten myös liikenteen päästöjä. – Pakokaasujen pitoisuudet nousivat selkeästi viime vuonna ilmanlaadun mittausasemillamme, jotka sijaitsevat vilkkaan liikenteen läheisyydessä. Esimerkiksi Helsingissä Mäkelänkadulla pakokaasujen vuosipitoisuus nousi vajaan kymmenyksen vuoteen 2021 verrattuna, kertoo HSY:n ilmansuojeluasiantuntija Saija Korhonen tiedotteessa. samanaikaisesti myös Mäkelänkadun liikennemäärä nousi lähes kymmenyksen Helsingin kaupungin tekemän seurannan mukaan. Pitkällä aikavälillä liikenteen pakokaasupäästöt ovat kuitenkin laskeneet pääkaupunkiseudulla autokannan uudistumisen ja sähköistymisen takia. Myös puunpolton päästöt heikensivät ilmanlaatua pääkaupunkiseudulla varsinkin talvi-iltoina viikonloppuisin. Yleisesti pääkaupunkiseudun ilmanlaatu oli kuitenkin vuonna 2022 pääosin hyvä, kerrotaan HSY:n tiedotteessa. HsY:N MittaUsteN mukaan pakokaasujen pitoisuudet nousivat pääkaupunkiseudulla selvästi vuonna 2022 verrattuna kahteen edelliseen vuoteen. hSY / Saija korhonen koronapandemia vähensi autoilua vain väliaikaisesti. vuonna 2022 pakokaasujen pitoisuudet kasvoivat ilmassa. Pitkällä aikavälillä liikenteen pako kaasupäästöt ovat kuitenkin laskeneet pääkaupunkiseu dulla autokannan uudistumisen ja sähköistymisen takia Jos yhteen kohteeseen tulee enem män kuin yksi hakemus, valitaan se, joka tarjoaa korkeamman vuokra hinnan kyseessä olevaan kohteeseen Lehden voit noutaa seuraavista paikoista ? Kauppakeskus Ogeli Alepa Paloheinä, Pakilantie 95 Alepa Maunula, Metsäpurontie 23 Alepa ABCTuomarinkylä, Ohrahuhdantie 8 S-market, Pakilantie 61 S-market Maunula, Metsäpurontie 2 Oulunkylän kirjasto, Kylänvanhimmantie 27 Oulunkylän jäähalli, Käskynhaltijan tie 11 Maunulan kirjasto, Metsäpurontie 4 Lue lehti netissä: www.pakila-lehti.net paloheinä ? maunul a P --OOulunkyl ulunkylää akila akila
4 Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 4E | 2023 Alavireinen mieliala sekä ajanpuute suurimmat syyt liikkumattomuuteen Uusi tutkimus osoittaa, että perinteinen liikuntapaikkarakentamiseen panostaminen ei ole paras tapa saada väestö liikkumaan. Nykyinen liikuntapaikkarakentaminen ja liikuntapalveluiden tarjonta palvelevat pääasiassa jo ennestään aktiivista väestönosaa ja liikuntaseuroja. Liikuntaa harrastamattomia tai liikunnallisesti passiivisia ei saada lisäämään liikunnan määrää pelkästään rakentamalla lisää hulppeita puitteita, vaan ennemminkin pitää löytää ratkaisuja liikunnan harrastamisen esteiden purkamiseen. ”Esimerkiksi jotkut asukkaat eivät uskalla käyttää hienoa hiekkatekonurmea tai komeaa lähiliikuntapaikkaa, jos he kokevat ulkopuolisuutta, eivätkä pidä itseään tyypillisenä harrastajana”, toteaa YLLI-hankkeen johtajana toiminut Petteri Muukkonen Helsingin yliopistosta. Teosto keräsi kaikkien aikojen korkeimmat tuottonsa Teoston musiikin säveltäjille, sanoittajille, sovittajille ja musiikkikustantajille keräämien tekijänoikeuskorvausten kokonaismäärä nousi viime vuonna kaikkien aikojen korkeimmalle tasolle 80,7 miljoonaan euroon. ”Raskaiden pandemiavuosien jälkeen historiamme paras tulos ja kokonaisjaon kasvu oikeudenomistajillemme ovat tärkeitä musiikin luovan tekemisen tulevaisuuden rakentamisessa”, arvioi Teoston toimitusjohtaja Risto Salminen. Martti kainulaisen uutiskuvissa maailman tähtiä ja sotatantereita Trump pisti katsomaan tarkemmin UUTiskUvaaja MarTTi kainUlaisen kameran tähtäimessä on ollut lukemattomia julkisuuden henkilöitä ja uutisaiheita. Miehen uran kohokohta oli olla paikalla Berliinin muurin murtuessa. siltamäessä vaimonsa Leenan kanssa vuodesta 1985 asunut Martti Kainulainen toimi uutisvalokuvaajana neljäkymmentä vuotta, Kekkosesta Niinistöön. Linnan juhliin hän on saanut kahteen otteeseen kutsut, Niinistön isännöimiin sen toi sotilas kotiovelle. Vuosikymmeniin mahtuu lukematon määrä kuvia, joista kaksi on hänelle itselleen ylitse muiden. Toinen on Keke Rosberg hyppäämässä ulos palavasta formulasta ja toinen Vancouverista, jossa presidentti Tarja Halonen on juuri saapunut jääkiekkoliiton aitioon, jonka eturivillä Timo Jutila puskee nuuskaan huuleen. -Tämän kuvan seurauksena nuuskan käyttö kiellettiin jäähalleissa, Martti huomauttaa. Urheilijoista Matti Nykäsen uraa Kainulainen seurasi alusta loppuun, aina nuorten kisoista surulliseen Järvenpään Casinon strippiesitykseen. -Matin kanssa oli helppoa, jos kuvattiin heti. Mutta jos vaikka ulkolaiset kuvausryhmät sopivat tapaamisesta viikon päähän, ei Matti yleensä paikalle ilmestynyt. Toimin monissa kisoissa Matille tulkkina. Kerran eräs toimittaja kysyi, mitä haluaisit sanoa yleisölle ja Matti totesi, ettei mulla ole mitään sanottavaa. Käänsin sen, että God bless you ja I love you all, Martti naurahtaa. internetissä Kainulainen on mies, joka hävitti sosialismin. Hän oli paikalla kun Berliini muuri murtui ja hän lähetti maailmalle ensimmäisen videon ja kuvat, joissa itä-berliiniläiset juhlivat vapauttaan. -Matkapäiviä saattoi kertyä 160 vuodessa. Se oli raskasta puuhaa ennen digiaikaa. Varusteita piti olla mukana 30 kilon verran, kaikki valokuvien kehittämistarvikkeet, nesteet ja niin edelleen. Joskus matkalaskuista ihmeteltiin hiustenkuivaajia, niitä tarvittiin filmien kuivattamiseen. Martti Kainulaisen kuvauslistalta löytyy 16 olympialaiset, Sarajevosta Rioon. Lisäksi on lukematon määrä muita kisoja, formula-ajoja, jääkiekko-otteluita ja niin edelleen. -Vain yksi kuvausmatka on jäänyt hivenen harmittamaan. Elisabeth Rehn oli vanhassa Jugoslaviassa tutkimassa kansanmurhia ja häntä pyydettiin joukkohaudoille. Rehn oli vastannut, ettei lähde ja niin lähdin kehittämään kuvia. Lopulta Rehn oli kuitenkin lähtenyt joukkohaudoille ja ne kuvat jäivät sitten saamatta. Se vähän kismitti. -Olen kuvannut kaikki valtionjohtajat työssäolovuosinani. Trumpin pariskunta on oikeastaan ainoa, jota olen hetkeksi pysähtynyt katsomaan muutoin kuin kameran linssin läpi. Melanie vaikutti siltä, ettei hänellä ollut hajuakaan, missä oli. Katsoin heitä ja ihmettelin, että näistä ihmisistä puhutaan joka päivä kaikkialla maailmassa. Uuden eduskunnan kuvaaminen kuului Kainulaisen töihin. -Kun kaikki oli valmista kuvan ottoon, totesin: Kansanedustajat ryhtiä! Oli hauska katsoa, kun kaikki ojentautuivat suoriksi ja katsoivat minuun eli kameraan. Kuvatoimiston aamut alkoivat aina sääkuvan ottamisella, aamupäivällä käytiin kuvaamassa oikeusistuntoja. -Aarniota seurasimme viisi vuotta. Hän on oikeastaan ainoa syytetty, joka aina tervehti kuvaajaa. Kävin ottamassa hänestä syntymäpäiväkuvankin. Aarnio muuten kävi Siltamäen koululla puhumassa lapsille huumeiden vaaroista, neljän pojan isä muistaa. Kuopiosta kotoisin oleva Martti Kainulainen opiskeli aikoinaan siltainsinööriksi, mutta ei ole sitä työtä tehnyt päivääkään. -Valokuvaus kiinnosti siitä lähtien, kun näin kaverini isosiskon kehittävän valokuvia. Oli uskomaton tunne, kun kuva ilmestyi näkyviin. Äiti halusi minun kuitenkin opiskelevan kunnon ammatin, joten opiskelin insinööriksi . Heti sen jälkeen pääsin Savon Sanomiin ensin laboratorioon, sitten kuvaajaharjoittelijaksi ja siitä eteenpäin. Kuopiossa käyn edelleen parin viikon välein. Minulla on siellä Martin Kortteeri -niminen airbnb. Kainulaisen aloittaessa kuvaamisen ei ollut vielä tarjolla alan koulutusta. Ilman sitäkin pitkän linjan kuvaajasta tuli palkittu valokuvaaja. Eläkkeelle hän jäi vuonna 2019. teija Loponen Martti kainulainen ja Suomen presidentit. uutiskuvaajan työ on vienyt myös sotatantereille. hotellien kylpyhuoneet toimivat kuvalaboratorioina. Martti kainuLaiSen arkiSto OLISIKO SINULLA KÄYTTÖÄ Töitä tarjolla! Nyt voit tienata ylimääräisen viisikymppisen joka kuukausi. Tule jakamaan tätä lähilehteämme lähikulmillesi. Jakelutyötä tehdään lehden ilmestyessä kerran kuukaudessa kahtena peräkkäisenä päivänä reilu kolme tuntia kerrallaan. Työ sopii kaiken ikäisille ja kokoisille. Lähetä vapaamuotoinen hakemuksesi osoitteella rekrytointi@letterbox.fi Muista kirjoittaa myös kotiosoitteesi, niin tarkistamme löytyykö läheltäsi vapaa jakelupiiri. Ilmoita myös jos käytössäsi on auto. p. 09-2600107 Hämeentie 103 E, 00550 Helsinki 50 EUROLLE? Kodin Hankinnat Erikoislehti ilmestyy 6.4.-2.5.2023 Pääkaupunkiseudun lehtien välissä. Lehti toteutetaan tuttujen lähilehtien yhteydessä — lähilehtien liitteenä. Jakelua kotitalouksiin, kivijalkayrityksiin sekä lehtitelineisiin. Ilmoitusmyynti Puhelin: 09-2600107 Sähköposti: myynti@letterbox.fi www.letterbox.fi TULOSSA Lähilehteä pk-seudulla 40 Tutustu edullisiin pakettihintoihimme
Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 5 4E | 2023 Autokannassa sähköistyminen näkyy viiveellä, sillä viime vuosina vain alle 4 prosenttia autokannasta on uusiutunut. Autoja liikennealan vaalipaneelissa panelistit pitivät kannustetoimia vielä lähivuosina tarpeellisina, mutta niiden toteutustavoissa nähtiin eroina. ”Hankintakannusteita tarvitaan, mutta niiden tulisi olla kustannustehokkaita ja tukea laajemmin kestävän liikennejärjestelmän tavoitteita”, kertoi Atte Harjanne (Vihr). ”Hyvä esimerkki toimivista hankintakannusteista ovat olleet työsuhdeautokannusteet, jotka ovat tuoneet käytettyjä sähköautoja markkinaan”, totesi Timo Harakka (SDP). Matti Vanhanen (Kesk) ehdotti sähköautojen hankintakannusteiden yhdistämistä kierrätyspalkkioon, jolloin hankintatuen saaminen edellyttäisi vanhan elinkaarensa päässä olevan auton romuttamista. UUsiUtUvien polttoAineiden jAkelUvelvoite jAkAA pUolUeitA Liikenteen päästövähennykset nojaavat tällä vuosikymmenellä ennen kaikkea uusiutuviin polttoaineisiin. Koska ne ovat fossiilisia polttoaineita kalliimpia, niiden jakeluvelvoite nostaa polttoaineiden hintoja. Jakeluvelvoite nousee ensi vuonna 28 prosenttiin. ”jakeluvelvoitteen tavoitteena ei ole nostaa polttoaineiden hintaa, vaan luoda kysyntää biopolttoaineille. Uusi hallitus joutuu tekemään myös teollisuuspoliittisen linjauksen päättäessään jakeluvelvoitteen tulevaisuudesta”, muistutti Matti Vanhanen. keskustelussa jakeluvelvoitteen aiheuttama hintapaine herätti huolta ja monet panelistit arvioivat, että jakeluvelvoitteen aiheuttamia hintapaineita tulisi kompensoida veromuutoksilla. Jakeluvelvoitteen aiheuttamaa hintapainetta voidaan purkaa esimerkiksi alentamalla uusiutuvien polttoaineiden verotasoa ja ottamalla käyttöön ammattidieseljärjestelmä, jossa osa polttoaineverosta palautettaisiin ammattiliikenteelle. ”Myös sähkö tulisi ottaa mukaan jakeluvelvoitteeseen, sillä se nopeuttaisi samalla myös maantieverkoston pikalatausasemaverkoston rakentumista”, totesi Kai Mykkänen (Kok). liikenteen verotUksen UUdistAMiselle kAnnAtUstA Puolueiden näkemykset liikenteen verotuksen tulevaisuudesta eroavat selvästi. Liikenteen polttoaine-, ajoneuvoja autoverotulot olivat vuonna 2022 noin 4,2 mrd. euroa. Vuoteen 2030 mennessä verokertymän arvioidaan alenevan noin 1,5 mrd. eurolla, jos liikenteen verotukseen ei tehtäisi muutoksia. Verokertymän vähenemisen taustalla on ympäristöohjaus – tieliikenteen verotuksella on haluttu ohjata kansalaisia valitsemaan vähäpäästöisiä autoja. Mitä pienipäästöisempiä ja energiatehokkaampia autot ovat, ja mitä vähemmän liikenteessä käytetään fossiilisia polttoaineita, sitä vähemmän liikenteestä syntyy verotuloja. valtiovarainministeriö ehdotti maaliskuun alkupuolella julkaisemassaan verokartoituksessa verokertymän paikkaamista muun muassa ajoneuvoveron ja polttoaineveron korotuksilla. Puolueet eivät varauksetta puoltaneet verotason korotuksia. Verotuksen kokonaisuudistukselle nähtiin tarvetta, mutta sen toteutusmallista ei ole yksimielisyyttä. Ville Tavio (PS) korosti, että valmisteltavan veromallin on oltava teknologianeutraali. ”jos liikenne ei aiheuta haittoja 4,2 miljardin edestä, liikenteen verotaakan olisi perusteltua antaa laskea”, kertoi Kai Mykkänen. osassa EU-maita selvitetään parhaillaan mahdollisuutta siirtyä kilometriperusteiseen verotukseen, sillä vaihtoehtoisten polttoaineiden yleistyminen heikentää nykyistä liikenteen veropohjaa ja polttoaineveron ohjausvaikutuksia. Verotuksen uudistaminen korvaamalla osa nykyisistä veroista kilometriverolla jakoi näkemyksiä. Puolueista Keskusta kannattaa avoimesti kilometriveron valmistelua. kilometriveron taso voisi vaihdella ajan ja paikan mukaan. Vahvuutena alueellisiin ruuhkamaksuihin verrattuna on, että verotaso voitaisiin sopeuttaa kohtuulliseksi alentamalla polttoaineveroa ja poistamalla autovero ja ajoneuvovero. Lähtökohtana tulisi olla, että liikenteen verotaakka ei kasva. ”polttoaineverotuksen korotustakaan ei voida sulkea pois, sillä se on yksi tärkeä elementti liikenteen verotuksessa”, totesi Pia Lohikoski (Vas.). Panelistit arvioivat yleisesti, että polttoaineveron tasokorotus ei tule ensi vaalikaudella kyseeseen, mutta indeksikorotuksiin voi olla tarvetta. päättäjät nopeuttaisivat liikenteen sähköistymistä vAikkA säHköAUtojen osuus ensirekisteröinneistä on kasvanut viime vuosina, käyttövoimamurros etenee hitaasti. Geopoliittisen tilanteen aiheuttaman energiakriisin seurauksena sähköistymisen tahti on hidastumassa. HSY:n Sorttikeräysautot kiertävät huhtikesäkuussa Alkoholin tuonti Virosta kasvoi voimakkaasti sortti-keräysautot saapuvat jälleen noutamaan kodin vaaralliset jätteet, metalliromun ja sähkölaitteet kaikkiaan 292 pysähdyspaikalta. Autot kiertävät kahdessa ryhmässä runsaan kahdeksan viikon ajan ympäri pääkaupunkiseutua ja Kirkkonummea. Kahdentoista ajoneuvon voimin toteutuva kierros alkaa maanantaina 3. huhtikuuta Espoosta ja Helsingistä. Aikataulut sekä pysäkkikartta löytyvät HSY:n verkkosivuilta osoitteesta?hsy.fi/keraysautot. suomalaisten alkoholin tuonti Virosta kasvoi vuonna 2022 peräti 110 prosenttia edellisvuodesta, joka oli koronavuosi. Yli kolmannes Viroon matkustaneista ilmoitti tuotteiden halvempien hintojen olevan joko ainoa syy matkustamiseen tai sen vaikuttavan merkittävästi matkustuspäätökseen. Markus Markkanen / autotuojat ja -teoLLisuus ry tätä mieltä oli lähes 13 000 jäsentä eli 70 % yli 18 500 kyselyyn vastanneesta. 26 % vastaajista ei osannut sanoa kantaansa ja vain 4 % oli sitä mieltä, että lisätoimia ei kaivata. ”Viesti on selvä. Suomi tarvitsee korkeampaa työllisyysastetta ja siksi lisätoimia työllisyyden tukemiseksi tarvitaan”, sanoo YTK Työttömyyskassan toimitusjohtaja Auli Hänninen. Mitä vanhemmista vastaajista oli kyse, sitä suurempi osa kannatti lisätoimia työllisyyden parantamiseksi. Erot nuorempiin ikäluokkiin eivät kuitenkaan olleet suuria. Kun tuloksia tarkastellaan vastaajien työtilanteen mukaan, näkyy että lisätoimia kannattavat eniten (72 %) kokopäivätyössä olevat jäsenet. Lomautetut sekä osa-, pätkätai keikkatöissä olevat kaipasivat lisätoimia työllisyyteen muita vähemmän. Vastaajien koulutustason suhteen erot eivät olleet suuria, mutta korkeakoulutetut kannattivat työllisyystoimia kaikkein eniten (73 %). tUen lisääMistä kAnnAttAA vAltAosA, lisävelvoitteitA väHeMMistö Millä keinoin työllistymistä sitten pitäisi parantaa? YTK Työttömyyskassan kyselyssä oli seitsemän erilaista keinovaihtoehtoa, jotka ovat olleet esillä yhteiskunnallisessa keskustelussa. Vastaajat saivat valita näistä niin monta kuin halusivat. Selvästi eniten kannatusta sai työttömien opiskelun ja uudelleentyöllistymisen tukeminen (63 %) sekä työllistymisen palveluiden saatavuuden parantaminen (52 %). Vähiten kannatettiin ansioturvan keston lyhentämistä (9 %) sekä sen ehtojen tiukentamista (11 %). Lähes joka neljäs vastaaja (23 %) kannatti kuitenkin ansioturvan porrastamista. ”tuen ja palveluiden lisääminen saavat jäseniltämme selvästi enemmän kannatusta kuin tuen lyhentäminen tai ehtojen tiukentaminen”, Auli Hänninen toteaa. työttöMyyskAssA HAlUAisi AUttAA, MUttA lAki kieltää YTK Työttömyyskassa on jo pitkään halunnut, että työttömyyskassat saisivat olla mukana tukemassa työllistymistä muun muassa kohdentamalla tietoa avoimista työpaikoista, mutta laki ei tätä salli. Työttömyyskassat saavat ainoastaan maksaa ansiosidonnaista päivärahaa. ”Meillä on jo nyt paljon tietoa jäsenistä, mikä auttaa työllistämisen tukemisessa. Lisäksi jäsenillä on luonnollinen tarve käyttää sähköistä asiointiamme, koska sitä kautta haetaan etuutta. Tässä samassa paikassa voisimme luontevasti kertoa työmahdollisuuksista ja koulutuksista”, Auli Hänninen kertoo. jättikysely: 70 % haluaa lisätoimia työllisyyden parantamiseksi yli pUoltA MiljoonAA palkansaajaa edustavan, suomen suurimman työttömyyskassan ytk työttömyyskassan jäsenten näkemys on selvä: suomessa pitäisi tehdä enemmän työllisyyden parantamiseksi. autoja liikennealan vaalipaneelissa liikenteen hinnoittelusta, verotuksesta ja päästövähennyskeinoista keskustelemassa olivat suurimpien puolueiden edustajat liikenneja viestintäministeri timo harakka (sDP), eduskuntaryhmän pj. atte harjanne (vihr.), eduskuntaryhmän varapj. Pia Lohikoski (vas.), eduskuntaryhmän pj. kai Mykkänen (kok.), eduskuntaryhmän pj. ville tavio (Ps) ja puhemies Matti vanhanen (kesk.). kuvat: Markus Markkanen / autotuojat ja -teollisuus ry Muokattu havainnekuva/ hsy Peräti 80 % kyselyn vastaajista kannatti lakimuutosta, joka antaisi työttömyyskassoille mahdollisuuden auttaa jäseniään työllistymään. Muutosta vastusti vain 3 % vastaajista.
6 Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 4E | 2023 36 www.liberaalipuolue.fi/eduskuntavaalit-2023/jukka-mahonen Jukka Mähönen Osuuskuntaoikeuden professori, oikeustieteen tohtori Oikeusvaltion puolustaminen. Hyvinvointivaltion edistäminen. Valtion tehtävien selkeyttäminen. Ma ks aj a: Ta sa -a rv oi ne n He ls in ki ry ABCD-vyöhykkeet säilyvät joukko liikenteessä HSL:n hallitus päätti kokouksessaan 28. maaliskuuta, että Helsingin seudun joukkoliikenteen lippujen hinnoittelu perustuu jatkossakin nykyiseen ABCD-vyöhykemalliin. HSL on selvittänyt vaihtoehtoja nykyiselle vyöhykemallille vertaamalla erilaisia lippujen hinnoittelumalleja ja esitti niiden perusteella siirtymistä tasahinnoitteluun. Asiasta äänestettiin HSL:n hallituksen kokouksessa ja nykyinen vyöhykemalli valittiin jatkoon äänin 8–6, tiedotti HSL kokouksen jälkeen. Vuoden 2024 lippujen hinnoista ei ole vielä päätöstä. HSL:n hallitus päättää hinnoista lokakuussa 2023 osana ensi vuoden budjettia. VAPAUS | FRIHET | FREEDOM Vapauden asialla KD (sit) 283 Arvot ratkaisevat Mika EbEling M ak sa ja : tu ki ry hm ä KD:n kokenut kaupungin valtuutettu nyt eduskuntaan Jumala on luonut ihmisen omaksi kuvakseen ja kristus on lunastanut jokaisen omalla verellään. Tätä ihmisen arvoa jokaisen poliittisen päätöksen tulee kunnioittaa! 282 mikaebeling.fi mikaebeling EbelingMika @mika.ebeling Kuvituskuva
Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 7 4E | 2023 Katujen kevätpuhdistukset ovat alkamassa ja etenevät sään mukaan Kevätpuhdistuksessa talven aikana kertynyt lika, pöly ja hiekoitussepeli puhdistetaan kaupungin kaduilta, siis yhteensä noin 2 500 kilometrin matkalta. Ensin poistetaan karkea sepeli. Hienompi hiekka-aines saadaan pois vasta pesun yhteydessä siinä vaiheessa, kun yöpakkasia ei enää ole. Työt tehdään katujen kunnossapitoluokituksen mukaisessa järjestyksessä siellä, missä ei ole enää lunta. Katusiivoukset etenevät kaupungin eri alueilla hieman eri tahtiin. KaTupölyn Torjun nassa useiTa Keinoja Katujen pölyämistä pyritään hillitsemään, ja pölyn määrää seurataan HSY:n mittausasemilla. Katupöly sisältää tyypillisesti muun muassa nastarenkaiden irrottamaa päällystemateriaalia, hiekoitussepeliä ja tiesuolaa sekä ajoneuvojen tuottamia metallija kumihiukkasia. Helsingin kaupunki pyrkii aktiivisesti vähentämään katupölyhaittoja. Hiekoitukseen käytetään mahdollisuuksien mukaan pestyä ja seulottua sepeliä, joka pölyää vähemmän kuin pesemätön sepeli. Katujen päällysteissä käytetään aiempaa lujempia materiaaleja, jotta nastojen irrottaman aineksen määrä vähenee. Kaupunki kannustaa kitkarenkaiden käyttöön talvirenkaina, jotta nastarenkaiden aiheuttamaa katupölyn määrää saadaan vähennettyä. Nastarenkailla läpiajon kieltävää liikennemerkkiä kokeillaan Lönnrotinkadulla syksystä 2022 kevääseen 2025. Tavoite on nostaa kitkarenkaiden osuus 70 prosenttiin talveen 2030–31 mennessä. Tällä hetkellä kitkarenkaiden osuus on noin 35 prosenttia. suolaliuosTa TarviTaan pölyn sidonTaan Pölyisimpinä päivinä pölyä sidotaan kadun pintaan laimealla suolaliuoksella. Ukrainan sodasta johtuvan raaka-ainepulan vuoksi liuosmuotoista suolaa on tällä hetkellä niukasti saatavilla. ”Tilanne on hyvin harmillinen. Onneksi liuossuolaa on saatu ja sitä riittää ainakin alkukevääksi”, kertoo katukunnossapidon tiimipäällikkö Tarja Myller. Kuitenkin myös kaupunkilaisten toivotaan osallistuvan pölytalkoisiin. ”asukkaat voivat vaikuttaa pölynmuodostukseen esimerkiksi välttämällä autoilua ja vaihtamalla nastarenkaat pois mahdollisimman aikaisin. Keskustan kiinteistöjen toivomme kastelevan hoitovastuullaan olevia jalkakäytäviä ainakin pahimpina pölypäivinä.” TärKeää: siirrä auTo pois KaTupesun TielTä! Katupesujen päästessä kunnolla vauhtiin autoilijoiden kannattaa seurata tarkasti siirtokehotuksia. Puhdistusajankohta selviää siirtokehotuskylteistä, jotka tuodaan kadulle vähintään kaksi päivää ennen katupesun alkua. Jos auto on pysäköity siirtokehotuskyltin pystyttämisen jälkeen, siirtokustannukset, alkaen 91 euroa, peritään auton omistajalta. KaTujen KeväTsiivouKseT ovat alkaneet helsingissä. ensin on vuorossa karkean sepelin poisto vilkkaimmilta pyöräteiltä ja jalkakäytäviltä keskusta-alueella. Perusteellisemmat pesut alkavat myöhemmin säiden salliessa. Roni Rekomaa Katso tulossa olevat siivouskohteet Katujen puhdistussuunnitelmat -sivulta: www.puhdistussuunnitelmat.fi/helsinki Tilaa tieto kotikatusi puhdistusajankohdasta tekstiviestitse tekstiviestipalvelusta: www.puhdistussuunnitelmat.fi/helsinki/tekstiviestit Numerolukko Kuva: Virpi Oksiala/Tekstikuva Numerolukko Kuva: Virpi Oksiala/Tekstikuva
8 Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 4E | 2023 Seuraava Pakila–lehti ilmestyy 22.4. Helsingin Keskuspuiston uusien opasteiden toteuttaminen alkaa Helsingin KesKuspuiston paljon toivotun uuden opastuksen toteuttaminen alkaa alueen poh joisosasta kevään aikana. ennen opasteiden asentamista maastossa tehdään valmistelevia töitä. Näihin kuuluu opastussuunnitelman mukaisten uusien latulinjojen perustaminen. Uusien latujen ja opasteiden asentamisen vuoksi joudutaan kaatamaan puita ja näkyvyyttä haittaavaa kasvillisuutta. Hankkeessa Helsingin Keskuspuistoon tulee uusi opastusjärjestelmä, jonka yhteydessä tehdään joitakin muutoksia ulkoilureitteihin. nykyisin talvisin latuina toimivat reitit Kuninkaantammentiellä ja Paloheinän majan länsipuolella muutetaan ympärivuotisiksi kävelyja pyöräilyreiteiksi. Näiden vierelle rakennetaan uudet, noin 600 metrin mittaiset latuyhteydet. uudet ladut ovat perinteisen hiihtotyylin latuja, jotta niiden vaatima tila on kapea ja siten vaikutus metsäiseen maisemaan ja luontoon on mahdollisimman pieni. Latulinjaus on tehty suuria ja hyväkuntoisia puita säästäen. – latulinjojen puiden kaadot tehdään maaliskuun aikana, ja ne jätetään maastoon lahopuiksi. Suunnittelun yhteydessä on tarkistettu, ettei puiden kaatamisesta ei ole haittaa liito-oraville, tiedottaa Helsingin kaupunki. Keskuspuiston opastussuunnitelman mukaisten viittojen ja opaskarttojen asentaminen maastoon alkaa kevään aikana pohjoisen Keskuspuiston alueelta. Opasteiden asentamisen takia kaadetaan maaliskuun aikana yksittäisiä puita ja poistetaan tarvittaessa opasteiden näkymistä haittaavaa vesakkoa. – uusille opasteille on suuri tarve, koska Keskuspuiston reitistö on laaja ja opastus on nykyisin puutteellinen. Uudessa opastuksessa erotellaan talvikautena auratut käveltävät ja pyöräiltävät reitit sekä ladut toisistaan selkeästi, kerrotaan kaupungin tiedotteessa. Keskuspuiston opastuksen yleissuunnitelma hyväksyttiin kaupunkiympäristölautakunnassa vuonna 2020 ja uusien latuyhteyksien puistosuunnitelmat vuonna 2022. kuvasovite keskuspuiston uudesta opastekyltistä. WSP Maunulassa käynnistyy uusia katutöitä Veräjämäen Alepa aukeaa RAide-JoKeRin rakennustöiden jälkeen on nyt luvassa lisää uusia katutöitä. VeRäJäMäessä osoitteessa veräjänaukio 1 avataan Alepan myymälä perjantaina 31. maalis kuuta kello 10. Maunulan Lampuotilantiellä ja Maunulantiellä tehdään kevään ja kesän aikana vesihuollon ja maanalaisten kaapeleiden siirtotöitä, kunnostetaan katuja sekä rakennetaan uusi kääntöpaikka. Alueella on aikaisemmin tehty katutöitä Raide-Jokerin reitin varrella Pirkkolantiellä, Pirjontiellä ja Pakilantiellä. nyt alkavat uudet kaivuja tietyöt mahdollistavat ympäröivien tonttien asuinrakentamisen sekä turvallisemmat jalankulun ja pyöräliikenteen yhteydet alueella. uudet asuintontit sijoittuvat Lampuotilantien pohjoisja eteläpuolelle ja Maunulantien länsipuolelle. lisäksi Lampuotilanpuiston kaakkoiseen päähän rakennetaan uusi asfaltoitu puistoraitti. puiston halki kulkee nykyisin jyrkkä polku, johon liittyy puistoraitti idästä Maunulanpolulta, ja reitti jatkuu lounaaseen Kuusikkopolulle ja Metsäpuronkujalle. – uusi reittilinjaus tehdään serpentiinimäiseksi, jotta siitä saadaan riittävän loiva. Alueelta joudutaan poistamaan puita uuden reitin mahdollistamiseksi, kerrotaan Helsingin kaupungin tiedotteessa. osa puista joudutaan poistamaan uuden kääntöpaikan rakentamisen takia. Myöhemmin alueelle istutetaan 15 uutta puuta. Myös alueen vesaikko säilytetään suurilta osin. uusi kääntöpaikka sijoittuu Lampuotilanpuiston kohdalle ja nykyinen kääntöpaikka Lampuotilantiellä poistetaan. Maunulantien liittymäaluetta Pirkkolantielle kunnostetaan johtoja kaapelisiirtojen sekä Raide-Jokerin rakentamisen Pirkkolantiellä aiheuttamien muutosten takia. lisäksi alueella uusitaan valaisinpylväitä ja parannetaan hulevesiviemäröintiä. se on ensimmäinen ruokakauppa Veräjämäessä vuosikymmeniin. Myöskään viereisessä Veräjälaaksossa ei ole omaa ruokakauppaa. HoK-elanto kertoo tiedotteessaan, että Veräjämäen paraatipaikalle aukeava 230 neliöinen Alepa satsaa erityisesti nopean asioinnin palveluihin: myymälästä saa hankittua muun muassa take away -lounasta, kupin kuumaa kahvia ja tuorepuristettua appelsiinimehua. pienempien ostosten kanssa asiointia vauhdittavat palvelukassojen rinnalla käytössä olevat pikakassat. Veräjämäen ruokakauppaa lähtevät luotsaamaan myymäläpäällikkö Juha Hakanen ja apulaispäällikkö Juho Hokka. Yhteensä Veräjämäen Alepa työllistää yhdeksän henkilöä. – Rekrytointi vietiin onnistuneesti maaliin ja suuresta hakijamäärästä saatiin valittua loistava porukka kasaan. Tavoitteenamme on rakentaa ”Vertsusta” korttelinsa näköinen lähikauppa ja koostaa myymälään asiakkaidemme toiveita ja tarpeita palveleva valikoima. Toivotamme kaikki lämpimästi tervetulleiksi tutustumaan uuteen kauppaan, Hakanen ja Hokka summaavat. Alepa Veräjämäen avaaminen viivästyi muutamalla viikolla, sillä alun perin myymälä piti avata 9. maaliskuuta. HOK-Elanto tiedotti 6. maaliskuuta, että se on tehnyt päätöksen liiketilan avausvalmisteluiden keskeyttämisestä. Alepa Veräjämäki sijaitsee aivan Raide-Jokerin pikaraitiotiepysäkin vieressä. Pysäkin nimeksi on kaavailtu Oulunkylän asemaa. Raide-Jokerin liikennöinti alkanee myöhemmin vuoden 2023 aikana. urakkaalue kartalla. Nyt alkavat uudet kaivuja tietyöt mahdollistavat ympäröivien tonttien asuinrakentamisen sekä turvallisemmat jalankulun ja pyöräliikenteen yhteydet alueella