www.pasila-lehti.net www.facebook.com/pasila-lehti 10 2021 Kruununhaka-Katajanokka Alle pienemmällä: Kaisaniemi-Kluuvi Aurinkolahti-Kallahti Rastila Meri-Rastila A P KAUPUNKILEHTI ASILA Verkkolehdessämme uutta luettavaa joka viikko www.pasila-lehti.net Kruununhaka-Katajanokka Alle pienemmällä: Kaisaniemi-Kluuvi Aurinkolahti-Kallahti Rastila Meri-Rastila A P KAUPUNKILEHTI ASILA Itä-PasIlan hotellItornIn kaava hyväksyttIIn Sivu 3 nyt äänestetään omastadIehdotuksIsta Sivu 8 Jos mietit asuntosi myyntiä, nyt on hyvä aika: kauppa käy ennätysvilkkaana. Olen myynyt juuri kuusi kotia Länsi-Pasilan & Ilmalan alueelta nopeasti ja hyvään hintaan. Kokemukseni yhdessä Bo LKV:n raikkaan konseptin kanssa on pettämätön yhdistelmä. MONIKA NYSTRÖM PALVELUKSESSANNE SOITA MINULLE 23.9.2021 mennessä ja sovitaan arviokäynti, niin tuon tullessani ihanan Bo-tuotelahjan ja upean Bo Living -lehden. Arviokäynti myyntiä varten on maksuton. AUTAN SINUA MIELELLÄNI ASUNTOASIOISSA Jätä yhteystietosi: lkv.bo.fi/monikanystrom MONIKA NYSTRÖM asuntomyyjä, KiLAT, KTM, partner 040 728 5848 | monika@bo.fi PelastustoImI eI Pärjää Ilman soPImusPalokuntIa Sivu 5
Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 3 10 | 2021 Pasilan Veturitien rakentamisessa käytetään vähähiilistä betonia KesKi-Pasilassa parhaillaan rakennettava veturitie ja Ratapihakorttelit -hanke toteutetaan helsingin kaupungin mukaan vähäpäästöisenä työmaana osana kaupungin hiilineutraali helsinki 2035 -ohjelmaa. Kaupungin tavoitteena on vähentää rakennustyömailla syntyviä hiilidioksidipäästöjä, joihin Helsingin kaupunki ja urakoitsija Kreate Oy ovat vastanneet käyttämällä osittain Veturitien rakentamisessa uutta CO2-päästöjä vähentävää vähähiilibetonia. – Kaupunkiympäristön toimialan kaikki kilpailutetut hankkeet ovat vähäpäästöisiä ja pyrimme ympäristöystävällisiin ratkaisuihin. Veturitienkin työmaalla käytämme vain uusiutuvaa dieseliä ja sähköä. Lähialueiden ilmanlaatua parannamme käyttämällä tiukkojen päästöluokkavaatimusten työkoneita. Lisäksi käytämme ainoastaan hiilivapaata energiaa ja sähköä, kertoi tiedotteessa projektinjohtaja Juuso Luoto. Veturitien työmaalla käytetään vähähiilibetonia. Vähähiilibetoni on Lujabetonin kehittämä tavallista betonia ympäristöystävällisempi vaihtoehto, ja sen avulla pystytään vähentämään rakentamisen hiilidioksidipäästöjä huomattavasti, kerrottiin kaupungin tiedotteessa. – Olemme hyödyntäneet vähähiilibetonia myös aiemmissa kohteissamme, joten päätimme ehdottaa sen käyttöä myös Veturitien kohteessa. On hienoa, että Helsingin kaupunki suhtautui vähähiilibetonin käyttöön positiivisesti, kertoi urakoitsijan projektipäällikkö Jyrki Perokorpi Kreatesta. itä-Pasilan hotellitornin kaava hyväksyttiin Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi Itä-Pasilassa sijaitsevan Messukeskuksen asemakaavan muutosehdotuksen elokuussa 2021. Kaavamuutos mahdollistaa uuden pääsisäänkäynnin rakentamisen Messuaukion viereen. Lisäksi kaavan tavoitteena on toteuttaa uusi kongressitila ja hotellitorni. Vanha asemakaava sisälsi niin ikään hotellitornin, mutta se oli matalampi kuin uudessa kaavassa. – sisäänkäyntirakennus on suunniteltu monikäyttöiseksi avoimeksi aulatilaksi, johon liittyy ravintolaja kahvilatatiloja messujen sisäänkäyntiporttien ulkopuolella. Aulasta tulevat yhteydet messuhalleihin, hotelliin ja uusiin kongressitiloihin, kerrottiin kaavamuutoksessa. veturitien työmaan paalulaattavaluissa käytetään vähähiilibetonia. kuvassa käynnissä ovat raudoitustyöt. kReate Omastadin toisella kierroksella Helsinki käyttää 8,8 miljoonaa euroa kaupunkilaisten tekemien ehdotusten toteuttamiseen. Lokakuun äänestyksessä jokainen tänä vuonna 12 vuotta täyttävä ja sitä vanhempi helsinkiläinen saa äänestää. Eniten ääniä saaneet ehdotukset toteutetaan, Helsingin kaupunki tiedottaa. syksyllä 2020 kaupunkilaiset jättivät yhteensä lähes 1 500 ideaa kaupungin kehittämiseksi. Määrällisesti eniten ideoita annettiin teemoista liikunta ja ulkoilu, puistot ja luonto sekä rakennettu ympäristö. ideoiden arvioinnin jälkeen käynnistyi yhteiskehittäminen, jonka aikana ideoista tehtiin OmaStadin kriteerit täyttäviä ehdotuksia vuoropuhelussa kaupungin eri toimialojen asiantuntijoiden ja asukkaiden välillä. Äänestykseen etenevien ehdotusten lukumäärä selviää syksyn aikana pormestarin päätöksestä. Kaikki ehdotukset ovat jo nyt nähtävillä omastadi.hel.fi-sivustolla. Keskisen suurpiirin alueella jätettiin 146 ideaa, joista 125 täytti OmaStadi-kriteerit ja eteni yhteiskehittämisvaiheeseen. Tällä hetkellä mukana on 58 keskisen Helsingin kehittämiseen liittyvää ehdotusta, joista suurin osa etenee äänestykseen. Keskisen suurpiirin määräraha on OmaStadissa 1 040 790 euroa. – Keskisen Helsingin asukkaiden tekemät ehdotukset toisivat toteutuessaan iloa ja lisäisivät viihtyisyyttä koko alueelle. Koko kaupunkia koskevissa ehdotuksissa näkyy kaupunkilaisten innovatiivisuus ja muun muassa halu lisätä yhteisöllisyyttä kaupungissa. Liikunta ja ulkoilu, lähiluonto sekä yhdessä tekeminen korostuivat kaikissa kaupunkilaisten tekemissä ehdotuksissa, keskisen suurpiirin stadiluotsi Gritten Naams kertoo. Gritten Naams aloitti syksyllä 2020 keskisen Helsingin stadiluotsin tehtävässä. – stadiluotsina tehtäväni on edistää kaupunkilaisten osallistumismahdollisuuksia sekä tarjota tukea ja neuvoa osallistuvan budjetoinnin eri vaiheissa. Minuun voi olla yhteydessä, jos kaipaa apua tai neuvoja Helsingin kaupungin palveluihin liittyvissä osallisuusja vaikuttamiskysymyksissä. Helsingin keskiseen suurpiiriin kuuluvat muun muassa Kallio, Pasila, Kalasatama ja Arabianranta. Omastadin äänestysohjeet ja muut lisätiedot löytyvät omastadi.hel.fi-sivustolta. Keski-Helsingissä äänestetään lukuisista Omastadi-ehdotuksista OmasTadi On HelsinGin tapa toteuttaa osallistuvaa budjetointia ja yksi väylä kaupunkilaisille vaikuttaa kaupungin palveluihin ja asuinympäristöön. Stadiluotsi Gritten naams Hietaniemi sai uuden vesipostin HieTaniemen uimarannan vanha vesiposti on vaihdettu täysin uuteen vesipostimalliin. Uusi vesiposti on valmis ensi kesään silmällä pitäen, mutta se palvelee myös tämän syksyn ulkoilijoita. Helsingin seudun ympäristöpalvelut, HSY ylläpitää pääkaupunkiseudulla yli 70:ää vesipostia. Vanhin vesipostimalli on ollut käytössä Helsingissä jo 1900-luvun alkupuolelta lähtien. Vesipostiverkosto on ajalta, jolloin ne toimivat asuntojen käyttöveden vedenottopaikkoina. Nykyisin käyttövesi kulkee vesijohdoissa jokaisen asunnon omaan hanaan saakka. – Haluamme silti jatkaa vesipostien tarinaa kaupunkilaisten janonsammuttajina tarjoamalla raikasta juomavettä ulkoilijoille ja kaupungilla liikkuville, kertoi tiedotteessa HSY:n ympäristöasiantuntija Heini Snellman. Hanavesi on raikas ja ekologinen janojuoma. Juomaa janoava tarvitsee ainoastaan oman pullon täytettäväksi, Heini Snellman jatkoi. HsY:llä on kaksi uutta vesipostimallia, joilla voidaan korvata vanhoja toimimattomia vesiposteja. Hietaniemen uimarannan vesiposti on ulkonäöltään modernimpi ja veden ottaminen on helppoa jalkapedaalin avulla. Toinen vesipostimalli on ulkonäöltään perinteisempi ja sopii siksi esimerkiksi vanhojen rakennusten läheisyyteen. HsY:n vesipostit ovat käytössä säävarauksella lokakuun loppuun, jonka jälkeen ne jäävät talvilevolle huhtikuulle saakka. Hsl tekee lippulajitutkimusta Hsl tekee tänä syksynä lippulajitutkimusta 3. joulukuuta asti. Tutkimusta tehdään metrossa, lähijunissa ja raitiovaunuliikenteessä. Hsl selvittää tutkimuksen avulla, mitä lippuja joukkoliikenteen asiakkaat käyttävät ja missä kunnissa he asuvat. Lisäksi lähijunissa ja raitiovaunuissa selvitetään asiakkaiden liityntäkulkutapoja. HSL käyttää lippulajitutkimuksella kerättyjä tietoja joukkoliikenteen suunnitteluun ja kehittämiseen. Tutkimuksen aineiston keräävät HSL:n matkalippujen tarkastajat tarkastustyönsä ohessa. Vähähiilibetoni on Lujabetonin kehittämä tavallista betonia ympäristöystävällisempi vaihtoehto
4 Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 10 | 2021 Helsingin poliisilaitokselle oli perustettu jo vuonna 1922 liikenneryhmä, jonka päätyönä oli kaupunkiliikenteen ohjaus. Liikenteen ohjaus vaati vinkkamiehiltä nopeaa hahmotuskykyä ja rytmitajua, sillä he ohjasivat liikennettä käsimerkkien avulla. Miehet tekivät 1950-luvulla nelituntisia työvuoroja, jotka ajoittuivat aamuja iltakahdeksan välille. Vartiopaikkoja lisättiin ruuhka-aikoina. Vinkkamiehet olivat pidettyjä kaupunkilaisten keskuudessa: ihmiset toivat tutuiksi tulleille konstaapeleille joululahjoja liikenneohjauspönttöjen luo. Vinkkamiehet hävisivät katukuvasta 1970-luvulla liikennevalojen yleistyttyä. Tunnistatko missä kuvissa esiintyvät liikennepoliisit seisovat? Tekstilähde: poliisimuseo.fi Sähköpotkulaudat aiheuttavat päänvaivaa AjAn tAsAllA Sähköpotkulaudat ilmestyivät Helsingin katukuvaan keväällä 2019. Alkuinnostuksen jälkeen asenteet ovat muuttuneet. Sähköpotkulautoihin liittyy yhä enemmän kielteisiä ilmiöitä. Sähköpotkulautojen tarkoitus oli helpottaa ns. ”viimeistä kilometriä” eli joukkoliikennematkan jälkeen jäljelle jäävää matkaa määränpäähän. Sähköpotkulautoja käytetään kuitenkin paljon myös muunlaiseen matkantekoon. Sähköpotkulautojen käyttöön kantakaupungin alueella liittyy monia ongelmia. Yksi keskeisimmistä johtuu ajoväylien katupäällysteestä. Sähköpotkulaudoilla kuuluu ajaa pyöräkaistalla tai sellaisen puuttuessa ajoradalla. Kantakaupungissa on suhteellisen vähän erillisiä pyöräkaistoja ja ajoväylät taas on monin paikoin päällystetty nupulakivillä. Kaikki, jotka ovat kokeilleet sähköpotkulautoja nupulakivillä tietävät, että matkanteko on hyvin epämiellyttävää ja vaikeaa. Tämän takia monet rikkovat lakia ja ajavat jalkakäytävällä. Toinen merkittävä ongelma liittyy liikennekulttuuriin. Tällä hetkellä sähköpotkulaudoilla ajaminen on valitettavan piittaamatonta, joka on omiaan aiheuttamaan vaaraa sekä muille tienkäyttäjille että lautailijoille itselleen. Sähköpotkulaudoilla on mahdollista päästä kokemaan moottorikäyttöisen ajoneuvon vauhdin huumaa ilman mitään vaadittavaa osoitusta liikennesääntöjen tuntemisesta. Erityisesti viikonloppuisin sähköpotkulaudat ovat juhlivan nuorison suosiossa. Alkoholin vaikutuksen alaisena ja usein useampi henkilö kerralla hypätään laudan kyytiin. Tämä lisää merkittävästi tapaturmariskiä. Sähköpotkulautojen käyttöehdot kieltävät ajamisen humalassa ja useampi ihminen kyydissä. Siitä huolimatta näitä sääntöjä rikotaan toistuvasti. Sähköpotkulautoihin liittyvien tapaturmien kasvaessa ongelmaan on pyritty löytämään ratkaisuja. Syyskuun alussa kaupungin ja yritysten välillä sovittiin lautojen käyttöön liittyvistä uusista rajoituksista. Jatkossa lautojen käyttö viikonloppuöisin estyy ja arkiöisin lautojen nopeusrajoituksia alennetaan. Muutosten vaikutuksia on tarkoitus seurata syksyn kuluessa. Sähköpotkulaudat kykenevät parhaimmillaan helpottamaan matkantekoa ja liikkumista keskustan alueella. Tällä hetkellä tapaturmiin ja sääntöjen noudattamatta jättämiseen liittyvät ongelmat ovat kuitenkin korostuneet. Yleinen mielipide on alkanut kääntyä sähköpotkulautoja vastaan. Yhteistyötä kaupungin ja yritysten kanssa tulee jatkaa ja pyrkiä löytämään toimivia keinoja haittojen vähentämiseksi. Lautojen täyskiellon tulee olla vasta viime sijainen keino ongelmien ratkaisemiseksi. Mutta tarvittaessa sitäkin on arvioitava. Otto Meri kaupunginvaltuutettu (kok) Otto Meri on helsinkiläinen varatuomari ja toisen kauden kaupunginvaltuutettu. Hän toimii kokoomuksen valtuustoryhmän varapuheenjohtajana ja kaupunginhallituksen varajäsenenä. Otto asuu Kruununhaassa ja kaupunkipolitiikan lisäksi pyörittää omaa lakiasiaintoimistoa. Rajatie 4, Halli 14, (09) 374 5741 01230 Vantaa 040 508 3550 www.autolasipojat.? Tuulilasiongelmia? Tuulilasitja muut autolasipalvelut Autolasien ykkönen Pääkaupungi n parasta palvelua AutoGlass Service Vakuutusyhtiöiden sopimuskumppani Tunnista Helsinki vanhoista kuvista LiikEnnETTä OHjaaVaT pOLiiSiT olivat tuttu näky helsingin katukuvassa vuosikymmenien ajan. nämä liikenteen ohjaajat, joita myös vinkkamiehiksi kutsuttiin, huolehtivat liikenteen moitteettomasta sujumisesta moitteettomasti erityisesti vilkkaissa risteyksissä. 1. Maaliskuussa 1933 tämä reip paan oloinen liikennepoliisi on kuvattu a. Rautatie aseman kulmalla B. senaatintorin kulmalla C. Erottajan kulmalla Oike at vas tau kse t: 1A, 2B, 3A, 4C, 5B, 6C 2. syyskuussa 1951 suojaissa korokkeessa liikennettä ohjataan a. Aleksanterinkadulla B. Mannerheimintiellä C. Kaisaniemenkadulla 3. 1960 liikennemäärät olivat kaupungissa jo kasvaneet ruuhkaksi asti. Kuvassa ajojärjestystä ohjataan a. Ateneumin edessä B. snellmannin aukiolla C. Katajanokalla 6. liikennepoliisi ohjaa pyöräilevää tyttöä las ten liikennekaupungin avajaisissa 20.5.1958. lasten liikennekaupun ki sijaitsi ja sijaitsee edelleen a. linnanmäellä B. töölössä C. Pasilassa kuvaaja: Pietinen, kuva: Museoviraston kokoeLMat kuvaaja: kanerva teuvo. kuva: heLsingin kauPunginMuseo 4. liikennevalot korvasivat pikku hiljaa liikennepoliisit. Ruuh kaisimmissa risteyksissä vinkkamiehiä tarvittiin kuitenkin vielä 1970luvullakin. tässä järjestystä ohjataan a. Unioninkadun ja Aleksanterinkadun kulmassa B. Mannerheimintien ja Etelä esplanadin kulmassa C. Kaisaniemenkadun ja Mikonkadun kulmassa kuvaaja: eeva rista. kuva: heLsingin kauPunginMuseo kuvaaja: Bonin voLker von. kuva: heLsingin kauPunginMuseo 5. Olympiavuonna 1952 liikennettä ohjaava liikennepoliisi seisoo tyylikkääs sä asussaan ohjaus korokkeella a. Hietalahdessa B. Mannerheimin aukiolla C. Hakaniemessä kuvaaja: ua saarinen, kuva: Museovirasto, journaListinen kuva-arkisto www.takkahuone.com www.unelmauunit.fi Vaihda vanha takkasi puhtaasti polttavaan Conturaan! Tiesitkö, että nykyaikaiset takat ovat edeltäjiään jopa 90 % puhtaampia ja 40 % tehokkaampia? Tämä on hyväksi sekä ympäristölle että taloudelle! Sahaajankatu 39, Herttoniemi | Puh. 050 555 2249
Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 5 10 | 2021 IS O UU TU US ! 20 21 Tä ys au tom aa tti, pa kk i Au toi ss ak in kä yte tyt HU IPP ULit hiu m LiF eP O 10 Ah AK UT , teh o 6,4 Kw , 64 V Ma x. ajo ma tka jop a 15 km lat au ks ell a! Pik ala tau s 2,5 h 16 A su lak e La tau s 10 A su lak e (no rm . pis tor as ia) Ma x. no pe us : 45 km /h Re kis ter öit y 2 he ng ell e Ka nta vu us : 19 kg Pa ino : 32 kg Vä rit: Me tal li pu na ine n ja sin ine n 99 90 ? +tk Ra ho itu ks el la al k. 17 9? /k k. Li sä va ru st ee na na st ar en ka at al um iin iv an te ill a. T e h o k a s 3 K w m o o tt o rl ! Ta ku u 2 v. (2 49 0? ) E T U S I N Y T 3 ? Ra ho itu ks ell a alk . 75 ?/k k. E i a jo ko rt tia , 1 5 km /h , M a x. a jo m a tk a 5 km , P a kk i, A u to m a a tt ija rr u t, E5 00 S u o m e n s u o s it u in s ä h k ö s k o o tt e ri ! Ta ku u 2 v. 21 9 ? 3py ör ä sä hk ös ko ot te ri PY RK IJ Ä E4 00 ta i 30 A h Li th iu m ak ul la jo nk a vo i la da ta ko to na ta i pa ik al la an ni in ku in sä hk öp yö ri ss ä on . A jo m at ka 70 -8 km . V är it: P un ai ne n ta i H op ea . Ta ku u 2 v. Ra ho itu ks ell a alk . 99 ?/k k. Ly ijy ge el ia ku t. A jo m at ka 50 -6 km . V är it: P un ai ne n ta i P ro ns si . 2 35 ? 18 5 ? Ei aj ok or tti a. Te ho ka s 60 V 10 00 W m oo tto ri. K A K S I V E R S IO T A : Ra ho itu ks ell a alk . 75 ?/k k. T ila u sn ro 16 10 3 2 1 K A U PA N P Ä Ä LL E ! (a rv o 34 0? ) N O P E IL L E m o le m p ii n : Ta ka B ox i, ta ka te lin e ja su oj ap ei te To im ii ka as uk ah va st a vä än tä m äl lä ta i po lk im is ta po lk em al la sä hk öa vu st uk se lla ta i ilm an . 3 va ih de tta , Sh im an o N ex us va ih te et . 36 V 10 A h Li th iu m ak ku . M oo tto ri 25 W . A jo m at ka n. 60 km , m ax . no pe us 25 km /h . A lu m iin iru nk o. 24 " re nk aa t. M ita t: pi tu us 15 7 cm , le ve ys 76 cm . Pa in o 33 kg . E4 70 SÄ HK ÖP YÖ RÄ /S ÄH KÖ M OP O Ta ku u 2 v. 2 4 9 ? Ra ho itu ks ell a alk . 75 ?/k k. 3py ör ä 3 N op eu sa lu et ta 10 km -1 7k m -2 5k m /h . Pa kk i. N YT LE D va lo t! PY RK IJ Ä PY RK IJ Ä Is o in k a u p p a k a s s i jo ll a s a a a ja a il m a n a jo k o rt ti a ! (e nn en 19 85 sy nt yn ee t!) S Ä H K Ö M O P O J E N M E R C E D E S ! Ra lly US A 30 00 sä hk öm op os sa on m ar kk in oi de n is oi m m at si sä til at ku sk ill e ja m at ku st aj al le se kä la aj in to im in ta sä de 15 0k m / la ta uk se lla . Ka tta va va ki ov ar us te lis ta na hk av er ho ilu n lis äk si ka tto lu uk ku , ra di o, lä m m ity sl ai te , ke sk us lu kk o, sä hk öi kk un at , pe ru ut us ka m er a, au to m aa tti se st i sy tty vä t LE D aj ov al ot ed es sä ja ta ka na . Jo us itu s on pe hm eä ja an ta a m uk av at ky yd it m yö s pä äl ly st äm ät tö m ill ä te ill ä. Ka as uk ah va oi ke al la kä de llä ja ja rru t sa rv ie n ka hv oi ss a. Ja lo ill a ei ol e m itä än to im in to a! O ta m m e v a ih d o s s a a u to ja . U U T U U S ! T G B V e r ta a : H in ta /l a a tu s u h d e , v e to k y k y , m a a v a r a , r e n k a a t, a je tt a v u u s y m . M O D U LA R B O X O Y LA A TU K O N EI TA JO 20 V U O TT A ! U U T U U S ! Fi nm an Vau ra 99 0? EU ja U SA Pa te nt ti! 9ER I A SE N TO A Ti la us nr o 15 11 N YT TG B os ta ja lle 88 0? TR AK TO RI M ÖN KI JÄ 69 90 ? +tk Ot am m e va ih do ss a m ön ki jä t, m p: t ym . ER IK OI SER Ä! ET US I AR VO 4x 4 Iso in ma av ara 30 ,5 cm Ve tok yk y yli 92 kg 26 " MA XX IS BIG HO RN Te sti vo itt aja ren ka at. KA TS O KO KO VA LI KO IM A ww w. ra lly .fi Al um iin iv an te et ! MA DE IN TA IW AN VU OD EN TA KU U! 55 E FI B LA D E SH . 849 ? + tk Ti la us nr o 11 01 K AU PA N PÄ Ä LL E: VI N SS I + PE RÄ VA U N U PI ST O K E K A IK K II N ! 55 EF I SP EC IA L ED IT IO N FU LL LE D Ra ho itu ks ell a alk . 13 9? /kk . Ra ho itu ks ell a alk . 15 9? /kk . 4x 4 Ra ho itu ks ell a alk . 15 9? /kk . 77 90 ? +tk SH .94 90 ?+ tk Ti la us nr o 11 00 9 OH JA US TE HO ST IM EL LA 55 E P S 74 90 ? +tk T ila u sn ro 11 00 7 Ka ikk i ma llit 2-p aik ka isi a. To im i he ti! ? 29 90 ET US I AR VO 29 90 ? 82 90 ? +tk Ti la us nr o 11 00 6 SH .99 90 ?+ tk OH JA US TE HO ST IM EL LA 55 E FI +E P S Ra ho itu ks ell a alk . 16 9? /kk . M O DU LA RB O X OY K ar ta n o n h er ra n ti e 9, 02 92 E S P O O ke h ä III M Ö N K I J Ä C E N T E R Av oi nn a: Ar k. 10 -1 7, La 10 -1 3 M EI LL Ä TA K U U, VA RA O SA T JA H U O LT O PE LA A VA RM AS TI ! SU O M ES SA YL I 15 H U O LT O PI ST ET TÄ . Ti la uk se t ja tie du st el ut pu h. ta i spo st ill a: my yn ti@ ra lly .fi 09 59 5 51 04 55 3 24 28 ta i ne tis tä ww w. ra lly .fi si vu ilt a T IL A A H E T I O M A S I! T O IM IT U K S E T T U R V A L L IS E S T I R A H D IL L A K O T II N A S T I! Alueilla, joissa päätoiminen paloasemaverkosto on harva, tai niiden miehitysvahvuudet ovat pieniä, on osalla sopimuspalokunnista ollut käytössä ns. varallaolo. Varallaolossa erikseen nimetty henkilö tai henkilöt ovat olleet sitoutuneita lähtemään hälytystehtävälle tietyssä ajassa. Ilman varallaoloa, sopimuspalokuntalaiset osallistuvat hälytystehtäviin sen mukaisesti, miten perhetai työelämä sen mahdollistaa. Varallaolossa on sopimuspalokuntalaiselle maksettu 30–50% korvaus korottamattomasta tuntipalkasta. Kyseessä on ollut siis kustannustehokas järjestelmä tukemaan ja varmistamaan lähimmän avun liikkeelle lähteminen. Varallaolo on kuitenkin harvassa paikassa yksistään turvannut pelastustoimen valmiutta, lisäksi on tarvittu muista toimistaan tehtäville osallistuvia sopimuspalokuntalaisia. Varallaoloa tehdään merkittävissä määrin 13 pelastuslaitoksella, alueellisia pelastuslaitoksia on 22. Sopimuspalokuntien varallaolon vuosikustannukset ovat noin 10 miljoonaa euroa, pelastustoimen kokonaiskustannukset ovat noin 420 miljoonaa euroa vuodessa. Varallaolojärjestelmä on sellaisenaan tulossa tiensä päähän, osa päätoimisesta henkilöstöstä ja sopimuspalokuntalaisista on lähtenyt takautuvasti vaatimaan varallaoloaikaa korvattavaksi täytenä työaikana, joka on johtanut muutospaineisiin. Tämä menettely on johtanut siihen, että varallaolon suhteen on eri pelastuslaitoksissa lähdetty tekemään, tai yritetty tehdä paikallisesti nopeitakin ratkaisuja ilman, että niiden vaikutusta pelastustoimen palvelutasoon ja suorituskykyyn on kunnolla mietitty riittävän pitkällä aikajänteellä. Pelastustoimi kärsii selkeästä resurssipulasta, laskelmien mukaan puhutaan jopa 100 miljoonan euron vuotuisesta vajeesta, järjestelmää on saatu pitkälti ylläpidettyä varallaolon ja sopimuspalokuntalaisten sitoutumisen ansiosta. Suomen Sopimuspalokuntien Liiton toiminnanjohtaja Ari Maskonen haluaa muistuttaa, että kannanotoillaan ja toimillaan liitto ei missään nimessä ole vastustamassa esimerkiksi päätoimisen henkilöstön lisäystä pelastustoimeen. ”Haluamme kuitenkin huomauttaa, että sopimuspalokuntatoiminta kokonaisuudessaan aiheuttaa 18% pelastustoimen vuosikustannuksista, osallistumme kuitenkin 42% pelastustehtävistä, maantieteellisesti sopimuspalokunnan paloauto on paikalla ensimmäisenä 90% Suomea. Näistä nyt sopimuspalokuntatoimintaan käytetyistä rahoista ei voi lähteä karsimaan, olettaen samalla, ettei sillä olisi merkittäviä negatiivisia vaikutuksia suorituskykyyn.” KAiKKi SopimuSpAloKuntAlAiSet eiVät SAA toiminnAStAAn henKilöKohtAiStA KorVAuStA Uusimman tutkimustuloksen mukaan arvio on, että puolet 15 000 hälytyskelpoisista palokuntalaisista tekee pelastustoimintaa ilman henkilökohtaista korvausta. Sopimuspalokunnissa, joissa ei henkilöille itselleen makseta korvausta, menee pelastuslaitoksen maksama korvaus palokuntayhdistykselle. Palokuntayhdistys käyttää saamansa korvauksen usein jäsenistönsä hyvinvointiin, toiminnan kehittämiseen ja erittäin arvokkaaseen palokuntanuorisotyöhön. toiminnanjohtaja Maskonen haluaa vielä muistuttaa pelastuslaitosten pelastusjohtajia olemaan hakematta helppoja säästöjä sopimuspalokunnista, toisaalta pelastustoimen resurssit ovat nimenomaan kuntapäättäjien hyppysissä, vastuu on viimekädessä siellä. Tehokas pelastustoimi, turvallinen ja kriisinkestävä Suomi vaatii päätoimiseenja sopimuspalokuntiin perustuvan pelastustoimen järjestelmän, jota on aktiivisesti ja ennakkoluulottomasti kehitettävä vastaamaan niin sisäisiin kuin ulkoisiinkin haasteisiin, joita toimintaan liittyy. pelastustoimi ei pärjää ilman sopimuspalokuntia SuomeSSA on 700 sopimuspalokuntaa, näiden lisäksi on reilu 100 päätoimisella henkilöstöllä miehitettyä paloasemaa. varsinkin hARvA-alueilla pelastustoimi on sopimuspalokuntien ja sopimuspalokuntalaisten toiminnan varassa. Sopimuspalokuntalaisia sammuttamassa harjoituksissa poltettavaa asuinrakennusta 15 000 hälytyskelpoisista palokuntalaisista tekee pelastustoimintaa ilman henkilökohtaista korvausta
6 Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 10 | 2021 AvoinnA ma-pe 10.30-20.00 Pasilankatu 8 helsingin energialta taas hurja hinnankorotusilmoitus Kaukolämpö ei ole enää houkutteleva lämmitysmuoto Helsingin kaupungin omistama energiayhtiö tuntuu tekevänsä kaikkensa päästäkseen eroon kaukolämmityksen asiakkaistaan. Yhtiö on tuottanut vuosikymmeniä rahaa kaupungin kassaan, jopa lähes veroäyrin verran, mutta tuo aikakausi on nyt tulossa päätepisteeseensä. Jatkuvat hinnankorotukset ohjaavat muihin energiaratkaisuihin. Isännöintiliiton taannoisessa kyselytutkimuksessa vain 48 prosenttia isännöitsijöistä arvioi taloyhtiön valitsevan kaukolämmön pääasialliseksi lämmitysmuodoksi, kun lämmityslaitteita seuraavan kerran uusitaan. Jopa 30 prosenttia arvioi taloyhtiön valitsevan maalämmön. KustannusteHoKas ja eKologInen maalämpö KIInnostaa – Lämmityskustannusten ja kaukolämpömaksujen nousu voivat olla yksi syy siihen, että muita lämmitysmuotoja harkitaan entistä enemmän. Esimerkiksi maalämpö on ekologinen ja usein myös vastikeneutraali hankinta, joten se vaikuttaa olevan monelle taloyhtiölle itsestään selvä vaihtoehto, vaikuttamisja tutkimusjohtaja Tuomas Viljamaa Isännöintiliitosta sanoo. Vastikeneutraali tarkoittaa, että hanke maksaa itsensä takaisin. Vaikka esimerkiksi maalämmön asentaminen maksaisi paljon, tippuvat lämmityskulut heti sen jälkeen. Osakkaiden maksut eivät siis nouse hankkeen myötä. – taloyhtiöiden korjauslainojen korkotaso on nyt erittäin matala. Se mahdollistaa usein maalämpöinvestoinnin niin, ettei vastikkeita tarvitse nostaa. Maalämmön lisäksi vastaajat nostivat vaihtoehdoiksi erityisesti erilaiset ilmalämpöpumput ja lämmön talteenoton. säHKönKulutus Kasvaa Taloyhtiöissä panostetaan ympäristöystävällisyyteen monella tavalla. Viljamaa huomauttaa, että uusien, sähköllä toimivien lämmitysratkaisujen ja esimerkiksi kasvavan sähköautokannan myötä sähkön toimintavarmuus on entistäkin tärkeämpää. – sähkönkulutuksen kasvulle on jo ratkaisuja, sillä esimerkiksi aurinkopaneelien tehokkuus on kehittynyt paljon. Ne tuottavat sähköä Suomenkin oloissa aiempaa paremmin, hän sanoo. Taloyhtiö voi nykyään hyödyntää aurinkopaneeleilla saatavaa sähköä aiempaa helpommin. Taloyhtiöt ovat tämän vuoden alusta saakka voineet perustaa oman energiayhteisön, joka rinnastetaan sähkön pientuottajaan. Taloyhtiön ei tällöin tarvitse maksaa tuottamastaan sähköstä veroja. – tulemme näkemään senkin päivän, kun aurinkopaneelia taloyhtiön katolla pidetään itsestäänselvyytenä, Viljamaa arvioi. tällä HetKellä jopa 77 prosenttia taloyhtiöistä lämpenee kaukolämmöllä, kerrostaloyhtiöistä jopa 86 prosenttia. Määrän ennustetaan putoavan tulevaisuudessa rajusti ja helsingin energian tuore ilmoitus kaukolämmön 30 prosentin hinnankorotuksesta saa hankkeisiin lisää vauhtia. helen mainostaa tuovansa asukkaille ”maailman parasta kaupunkienergiaa”, tällä korotusvauhdilla se on kohta ainakin maailman kalleinta. Optikko Anni Puntala Pasilan puistotie 8 , 00240 Helsinki Avoinna: ma-pe 10-17 Ajanvaraus p. 050 3400 526 Anni-optikko SykSy tuli ja huurtuneet linSSit! Puhdistetut linssit pyyhitään huurteenestoliinalla Syksyä emme voi peruuttaa, mutta tällä liinalla saa estettyä linssien huurtumisen. liinan käyttökertoja joPa 200 yhden käSittelyn keSto joPa 48h Kiinteistökauppa on vilkastunut tammi-heinäkuussa Suomessa tehtiin 43 700 kiinteistökauppaa, mikä on 15 prosenttia enemmän kuin viime vuoden vastaavana ajanjaksona. Rahaa hankintoihin käytettiin 6,3 miljardia euroa, mikä on 34 prosenttia enemmän kuin viime vuonna, Maanmittauslaitos tiedotti. Kiinteistökauppa on kasvanut reippaasti verrattuna myös kahden vuoden takaiseen tilanteeseen. Tammiheinäkuussa 2019 Suomessa tehtiin 35 180 tilastoitua kiinteistökauppaa. Niiden yhteisarvo oli noin 4,7 miljardia euroa. omakotitalokauppa on kääntynyt nousuun tammiheinäkuussa 2021. – viime vuoden alkupuolen tilanteesta uutisoitiin, että korona hyydytti omakotitalokaupan. Vuoden 2020 seitsemän ensimmäisen kuukauden aikana koko Suomen alueella tehtiin noin 8 000 omakotitalokauppaa ja tänä vuonna noin 10 000 kauppaa, joka noin 27 prosenttia enemmän. Keskihinta nousi 167 000 euroon eli noin 8 prosenttia, kerrottiin tiedotteessa. mökkikauppa on sen sijaan notkahtanut alaspäin. – tänä vuonna mökkikauppa on kääntynyt hieman laskuun huimista kaupan määristä vuonna 2020, kertoi tiedotteessa rekisteripäällikkö Taisto Toppinen Maanmittauslaitoksesta. mökkikauppaa on tehty noin kuusi prosenttia vähemmän tammi-heinäkuussa 2021 kuin tammi-heinäkuussa 2020. Tehtyjen mökkikauppojen määrä kasvoi huimat 50 prosenttia tammi-heinäkuussa 2020 vuoden 2019 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. – Kiinteistövälittäjien mukaan mökeistä on ollut kova kysyntä. Kauppamäärien kuuden prosentin lasku johtunee siitä, ettei sopivaa tarjontaa ole riittävästi, Taisto Toppinen arveli. Mökkien mediaanihinta oli alkuvuonna 96 000 euroa, joka on kahdeksan prosenttia enemmän kuin viime vuonna. peltokauppa kasvoi tammiheinäkuussa 2021 viisi prosenttia vuoden takaisesta. Metsätilakauppoja solmittiin tämän vuoden tammiheinäkuussa yhdeksän prosenttia enemmän. maanmIttauslaItoKsen tIlaston mukaan tammi-heinäkuussa 2021 tilastoidut kiinteistökaupat eli omakotitalojen, mökkien, rakentamattomien tonttien, metsien ja peltojen kauppaa on tehty vilkkaasti. kuvituskuva Mannerheimintie 65 00250 Helsinki Onko aika huoltaa hammasproteesi? Varaa aika erikoishammasteknikolle P. 020 730 7260 • Hammasproteesien valmistus • Korjaukset ja pohjaukset • Maksuton tarkastus EHT Sirkka Müller P. 040 1574560
Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 7 10 | 2021 Ot a ku va täy tet yst ä ris tik os ta ja läh etä se W ha tsA pp tai tek sti vie sti nä nu me ro on 04 5 16 4 62 64 tai sä hk öp os till a: ris tik ko @ let ter bo x.f i vii me ist ää n 21 .10 . pa lau tta ne ide n ke ske n ar vo taa n yll äty sp alk int o. Ris tik on rat ka isu jul ka ist aa n leh de n ne ttis ivu illa kil pa ilu n va sta us aja n pä äty tty ä. Os oit e löy tyy leh de n etu ka nn es ta. Puuhasivu Horoskooppi SUDOKU/Helppo SUDOKU/Keskivaikea SUDOKU/Vaikea OINAS (21.3. – 20.4.) Älä jätä mitään sattuman varaan, sillä yksityiskohdilla ja tarkkuudella on merkitystä ja saat muutkin tukemaan toimiasi. Ystävien, sukulaisten ja työtovereiden kanssa on tärkeää ilmaista mitä haluat ja miltä tuntuu. Jos nyt tarjoat apuasi, niin se lähentää suhdetta rakastamaasi henkilöön. HÄRKÄ (21.4. 20.5.) Aiheutat jollekulle hämmennystä, jos jatkuvasti muutat mieltäsi tai lähetät ristiriitaisia viestejä. Älä anna suuttumukselle valtaa, jos joku ei toimi sinun mielesi mukaan. Vietä enemmän aikaa henkilön kanssa josta välität se tulee vaikuttamaan elämääsi merkittävästi. KAKSONEN (21.5. – 21.6.) RAPU (22.6. – 21.7.) LEIJONA (22.7. – 21.8.) NEITSYT (22.8. – 22.9.) Ota riski ja tee jotain mikä muuttaa elämäsi, sillä nyt on oikea aika uusille aluille. Älä kärhämöi henkilöiden kanssa jotka ovat sinua tai ideoitasi vastaan. Jokin reissu selkeyttää paljon epävarmuutta. VAAKA (23.9. – 22.10.) Mitä enemmän saat aikaiseksi niin sitä paremmalta sinusta tuntuu ja sitä vähemmän vastaanotat valituksia. Ota asiaksesi saada joku henkilö josta välität tuntemaan itsensä tärkeäksi. Älä anna suunnitelmanmuutosten suututtaa. Menneisyys tulee riivaamaan sinua, jos olet kantanut kaunaa. SKORPIONI (23.10. – 21.11.) JOUSIMIES (22.11. – 21.12.) Valitse sanasi viisaasti, sillä joku on halukas vääntelemään sanomisesi omaksi edukseen. Yritä tosissasi fyysisesti parantaa elämääsi sekä töissä että kotona. Jos kohtaat vastustusta niin yritä reagoida positiivisesti kaikkeen negatiiviseenkin. KAURIS (22.12. – 20.1.) VESIMIES (21.1. – 19.2.) KALAT (20.2. – 20.3.) Mitä enemmän olet vuorovaikutuksessa toisten kanssa niin sitä paremmin pärjäät. Joku tapaamasi henkilö tekee suuren vaikutuksen. Jos nyt autat jotakuta niin se palkitaan. Saat tietoja joiden avulla pystyt tekemään päätöksen joka on jo kauan vaivannut sinua. Ota asiaksesi auttaa jotakuta josta välität ja mene mukaan sellaiseen toimintaan mihin uskot. Katso tilannetta kaikilta kanteilta ja mieti mitä toiset ovat joutuneet käymään läpi ennenkuin sanot jotain mitä tulet katumaan. Trendikäs uusi ulkomuoto tai kunto-ohjelma saa olosi paremmaksi. Tutki ja laskeskele ennenkuin kerrot aikeistasi ja etenet suunnitelmissasi. Et ehkä pidä jostain mitä joku toinen edustaa, mutta jos se ei vaikuta sinuun suoraan, niin älä sekaannu. Rehellisyys on nyt paras tapa hoitaa hankala tilanne. Laita prioriteettisi järjestykseen ! Uniikki tapa hoitaa asioita etäännyttää sinut kaikelta kilpailulta mitä saatat kohdata. Poistu tilanteista joilla on potentiaalia muuttua huutokilpailuksi. Mahdollisuus lisäansioihin kehittyy odottamattoman kohtaamisen kautta. Huolehdi omista eduistasi henkilökohtaisesti, niin pääset niihin tuloksiin jotka haluat. Avoin keskustelu auttaa välttymään siltä, että joudut mukaan hallitsemattomaan tilanteeseen. Jos asetut alttiiksi henkiselle taktiikoille, niin joudut kokemaan tappioita. Laita henkistä energiaasi johonkin jolla voit voittaa paljon. Kumppanuussuhteissa ylä ja alamäkiä, mutta älä anna tunteiden sekoittaa tervettä järkeä. Ole tietoinen siitä mitä haluat äläkä epäröi pyytää sitä. Huolehdi velvollisuuksista tai ongelmista kotona. Jos nyt kohtaat menneisyyden, niin se on vapauttavaa ja kannustaa sinua etenemään ilman katumusta. Joudut käsittelemään muutosta jota et haluaisi, mutta jos mietit tilannetta niin tajuat uuden kokeilemisen edut. Autoja, metallia, rautaa romurekka noutaa Noutotilaukset: 0400-322 922 VuokrAAmme myös VAihtolAVojA tilaa nouto nyt! Noudamme ilmaiseksi romut pois pihaltasi (min 500kg). Autoista romutustodistukset ja ilmainen rekisteristä poisto. Horoskooppi NEITSYT (22.8. – 22.9.) Ota riski ja tee jotain mikä muuttaa elämä si, sillä nyt on oikea aika uusille aluille. Älä kärhämöi henkilöiden kanssa jotka ovat sinua tai ideoitasi vastaan. Jokin reissu sel keyttää paljon epävarmuutta. VAAKA (23.9. – 22.10.) Mitä enemmän saat aikaiseksi niin sitä paremmalta sinusta tuntuu ja sitä vähem män vastaanotat valituksia. Ota asiaksesi saada joku henkilö josta välität tuntemaan itsensä tärkeäksi. Älä anna suunnitelman muutosten suututtaa. Menneisyys tulee rii vaamaan sinua, jos olet kantanut kaunaa SKORPIONI (23.10. – 21.11.) Tutki ja laskeskele ennenkuin kerrot ai keistasi ja etenet suunnitelmissasi. Et ehkä pidä jostain mitä joku toinen edustaa, mut ta jos se ei vaikuta sinuun suoraan, niin älä sekaannu. Rehellisyys on nyt paras tapa hoitaa hankala tilanne. JOUSIMIES (22.11. – 21.12.) Valitse sanasi viisaasti, sillä joku on ha lukas vääntelemään sanomisesi omaksi edukseen. Yritä tosissasi fyysisesti paran taa elämääsi sekä töissä että kotona. Jos kohtaat vastustusta niin yritä reagoida positiivisesti kaikkeen negatiiviseenkin. KAURIS (22.12. – 20.1.) Laita prioriteettisi järjestykseen! Uniikki tapa hoitaa asioita etäännyttää sinut kai kelta kilpailulta mitä saatat kohdata. Poistu tilanteista joilla on potentiaalia muuttua huutokilpailuksi. Mahdollisuus lisäansioi hin kehittyy odottamattoman kohtaamisen kautta. VESIMIES (21.1. – 19.2.) Huolehdi omista eduistasi henkilökohtai sesti, niin pääset niihin tuloksiin jotka ha luat. Avoin keskustelu auttaa välttymään siltä, että joudut mukaan hallitsemat tomaan tilanteeseen. Jos asetut alttiiksi henkiselle taktiikoille, niin joudut koke maan tappioita. KALAT (20.2. – 20.3.) Laita henkistä energiaasi johonkin jolla voit voittaa paljon. Kumppanuussuhteissa ylä ja alamäkiä, mutta älä anna tunteiden sekoit taa tervettä järkeä. Ole tietoinen siitä mitä haluat äläkä epäröi pyytää sitä. OINAS (21.3. – 20.4.) Älä jätä mitään sattuman varaan, sillä yksityiskohdilla ja tarkkuudella on merki tystä ja saat muutkin tukemaan toimi asi. Ystävien, sukulaisten ja työtovereiden kanssa on tärkeää ilmaista mitä haluat ja miltä tuntuu. Jos nyt tarjoat apuasi, niin se lähentää suhdetta rakastamaasi henkilöön. HÄRKÄ (21.4. 20.5.) Aiheutat jollekulle hämmennystä, jos jat kuvasti muutat mieltäsi tai lähetät ris tiriitaisia viestejä. Älä anna suuttumuk selle valtaa, jos joku ei toimi sinun mielesi mukaan. Vietä enemmän aikaa henkilön kanssa josta välität se tulee vaikuttamaan elämääsi merkittävästi. KAKSONEN (21.5. – 21.6.) Mitä enemmän olet vuorovaikutuksessa toisten kanssa niin sitä paremmin pärjäät. Joku tapaamasi henkilö tekee suuren vai kutuksen. Jos nyt autat jotakuta niin se palkitaan. Saat tietoja joiden avulla pystyt tekemään päätöksen joka on jo kauan vaivannut sinua. RAPU (22.6. – 21.7.) Ota asiaksesi auttaa jotakuta josta välität ja mene mukaan sellaiseen toimintaan mihin uskot. Katso tilannetta kaikilta kanteilta ja mieti mitä toiset ovat joutuneet käymään läpi ennenkuin sanot jotain mitä tulet katu maan. Trendikäs uusi ulkomuoto tai kunto ohjelma saa olosi paremmaksi LEIJONA (22.7. – 21.8.) Huolehdi velvollisuuksista tai ongelmista kotona. Jos nyt kohtaat menneisyyden, niin se on vapauttavaa ja kannustaa sinua etenemään ilman katumusta. Joudut käsit telemään muutosta jota et haluaisi, mutta jos mietit tilannetta niin tajuat uuden kokeilemisen edut vastaajan nimi: ___________________________________________ Osoite: _______________________________________________________ Sain lehden: kotiin jaettuna __ noutotelineestä __ verkkolehti __ Sudokun ja pikavisan ratkaisut sivulla 2 Pikavisa 1. Gite Kadambin on a) HJK:n jalkapalloilija, b) Kansallisoopperan pääjohtaja, c) kuvanveistäjä, d) Järvenpään kaupunginjohtaja 2. Nykyinen sotamuseo Kruununhaassa oli alkuaan a) Kadettikoulu, b) Venäjän armeijan asevarasto, c) pääesikunta, d) kenraalien asuntola? 3. Poliisisoittokunnassa on vakituisesti a) 13, b) 23, c) 33, d) 43 soittajaa? 4. Jalkapalloilussamme banaanipotkun isä oli a) Aulis Rytkönen, b) Kalevi Lehtovirta, c) Kai Pahlman, d) Åke Lindman? 5. Keravalainen HannaMaria Seppälä on uinut a) 2, b) 4, c) 6, d) 8 arvokisamitalia? 6. Laulun “Äänisen aallot” teki tunnetuksi a) Tapio Rautavaara, b) Kauko Käyhkö, c) Eino Grön, d) Georg Malmsten? Laatija: Martti Huhtamäki SUDOKU / Helppo
8 Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 10 | 2021 Seuraava Pasila–lehti ilmestyy 14.10. Vanha Kaarelantie 31, Vantaa p. 010 851 8330 www.toyotakaivoksela.? TOYOTA TSUSHO NORDIC OY TOYOTA KAIVOKSELA Martinkuja 6, Espoo p. 010 851 8430 www.tsushoauto.? TOYOTA TSUSHO NORDIC OY SUOMENOJA Pääkaupunkiseudun laadukkaat hybridivaihtoautot TsushoAUTO Suomenojalta ja Toyota Kaivokselasta. Katso laaja valikoima TOYOTAKAIVOKSELA.FI LAUANTAINA KOEAJOPÄIVÄ palvelemme klo 10-16 Palvelua myös chatissa ja Whatsappissa Palvelua myös Whatsappissa Hei! Voinko auttaa vaihtoauton valinnassa? Toyota Approved Turva 12 kk ilman km-rajaa (alle 8 v., max 160 000 km) kuntotarkastetut vaihtoautot LEXUS KAIVOKSELA Yhtiönkuja 2, VANTAA 010 8518 200 Avoinna ma–pe 9–17, la 10–15 Svh. 44 544 € sis. toimituskulut 600 € sis. toimituskulut 600 € Rajoitettu erä autoja nopeaan toimitukseen! Metalliväri ja Nokian 17” -talvirengasyhdistelmä 0€ -talvirengasyhdistelmä 0€ MYÖS RAHOITUSTARJOUS LEXUS UX 250h Comfort Technology Plus Edition LEXUS UX 250h Comfort Technology Plus Edition VALMIINA SEIKKAILUUN LEXUS ITSELATAAVA HYBRIDI