L A P S I P E R H E I D E N P U O L E L L A 6 0 V U O T TA
K E S Ä K U U 2 0 1 3 > PILTTIPIIRI.FI
Sisko
JA SEN
veli
s.10
Unilelusta
turvaa s.14
Temppuillaan
Retkisisällä ja ulkona s.16 eväät s. 20
Sisältö
N R O 2 | K E S Ä K U U 201 3
06
10
14
14
16
19
Tervetuloa Pilttipiiri-lukijoiden joukkoon! Kolme kertaa
vuodessa ilmestyvän lehden saavat 4?16 kuukauden
ikäisten lasten vanhemmat Väestörekisterikeskuksen osoitetietojen mukaan.
Pilttipiiri tarjoaa kiinnostavaa asiaa
lasten kehityksestä, ravitsemuksesta ja
lapsiperheen arjesta. Piltin lastenruoka
neuvottelukunnan jäsenet tarkastavat
lehden artikkelit.
Pilttipiiri.fi-sivuilta saat lisää tietoa sekä
vinkkejä leikkeihin ja askarteluun. Voit myös
lähettää meille palautetta tai ilmoittautua Piltin Maku
raatiin, jossa lapset koemaistavat kehitteillä olevia tuotteita.
Tykkäämällä Pilttipiiristä Facebookissa saat ajankohtaista
tietoa tapahtumista.
Mukavia lukuhetkiä!
kesäkuu 2013
Makea maittaa pienelle
Mieltymys sokerisiin makuihin
on osittain opittua.
sisaruus
Kasvu isoksi siskoksi
Ajatus sisaruksesta oli aluksi
vanhemmalle lapselle hämmentävä.
kasvu & kehitys
Unilelu tuo turvaa
Lapsi tekee unilelua koskevat
päätökset itse.
perhe & vapaa-aika
Temppuillaan yhdessä!
Alle 3-vuotias lapsi ei harrasta
liikuntaa vaan elää liikkuen.
terveys
Huomaa myrkkykasvit
Kesällä kannattaa katsoa,
mitä lapsi pistää suuhunsa.
palstat
kannen kuva: Mirva Kakko
10
2 |
16
ravitsemus
03 Pienet palat
04 Omin käsin
05 5 kysymystä
09 Tästä elämästä
20 Kokataan kotona
22 Piltin parhaat palat
www.pilttipiiri.fi
www.facebook.com/pilttipiiri
PILTTIPIIRI-LEHTI ilmestyy kolme kertaa vuodessa.
Se lähetetään Väestörekisterikeskuksen osoitetietojen mukaisesti
4?16 kuukauden ikäisten lasten vanhemmille.
PILTTIPIIRI-LEHDEN JULKAISIJA: Suomen Nestlé, PL 50,
02151 Espoo, kuluttajapalvelu@fi.nestle.com, puh. 0800 0 6161
PAINO: PunaMusta, Joensuu OSOITELÄHDE: Väestötietojärjestelmä,
Väestörekisterikeskus, PL 70, 00581 Helsinki ISSN 1238-8432
TOIMITUSKUNTA: Päätoimittaja viestintäpäällikkö Aino Pajukangas /?
Suomen Nestlé sekä tuottaja Henna Tanskanen?/?Otavamedia
Asiakasviestintä.
PILTTIPIIRI-LEHDEN TEKSTIT on tarkistanut lastenruokaneuvottelu-
kunnan puheenjohtaja Olli Simell, professori, Turun yliopistollinen
keskussairaala, Lastenklinikka.
PILTTI tukee Mannerheimin
Lastensuojeluliiton työtä
lapsiperheiden hyväksi.
Lisää asiaa lapsiperheille osoitteessa pilttipiiri.fi
pienet palat
Perheystävällistä
TYÖELÄMÄÄ
Perheen ja työn yhteensovitusta
helpottavista käytännöistä hyötyvät
työantaja, työntekijät, perheet ja
lapset. Yhteensovitus korostuu usein
pikkulapsivaiheessa, mutta huolen
pitoa voivat tarvita muutkin läheiset.
Tavoitteena on, että työpaikoilla
otetaan huomioon henkilöstön
erilaiset elämäntilanteet osana
työntekoa.
Väestöliiton Perheystävällinen
työpaikka -hankkeessa on kehitetty
konkreettisia välineitä, joilla voidaan
edistää työpaikkojen perheystävälli
syyttä ja hyvää esimiestyötä: Perheen
ja työn tasapaino -henkilöstökysely,
Perheystävällinen työpaikka -verkko
sivut sekä esimiesvalmennukset
perheen ja työn yhteensovittami
sesta.
Esimerkiksi joustavien työaikakäytäntöjen kehittäminen ja juurtu
minen voivat vaatia pitkäjänteistäkin
kehittämistä työpaikoilla. Hankkeen
tulokset ovat olleet kannustavia.
? Pienilläkin työajan ja työjärjes
telyjen muutoksilla voidaan vaikuttaa
työntekijöiden ja perheiden hyvin
vointiin. Perheystävällisyys on
asenteita ja tekoja, joita voidaan
kehittää myönteiseen suuntaan.
Vastuu hyvien käytäntöjen toteutu
misesta on sekä työnantajilla että
työntekijöillä, korostaa projektipääl
likkö Anna Kokko Väestöliitosta.
Väestöliiton sivuilla voi tutustua
perheystävällisyyden periaatteisiin
ja testata oman työpaikan perheystä
vällisyyttä: www.vaestoliitto.fi/
perhe-ja-tyo/.
LAULA
MUKANA
Uudenlainen laulukirja
tarjoaa musiikillisia hetkiä
perheen pienimmille.
Kirjassa on 50 tuttua ja
hauskaa suomalaista
lastenlaulua, joille saa
pianosäestyksen nappia
painamalla.
Kirjasta löytyvät myös
laulujen sanat nuotteineen.
Soiva laulukirja.
Soili Perkiö,
Tammi 2013.
KOSKETUKSEN
VOIMA
kuva Shutterstock
Suomalaisilla on pitkä
pidättyväisyyden ja yksin
pärjäämisen perinne, ja moni
lapsikin jää vaille hoivaavaa
kosketusta.
Kirja muistuttaa lähei
syyden ja kosketuksen
tärkeydestä. Yksi kolmesta
pääaiheesta on lapsen
hoiva.
Vahvat yksin,
heikot sylityksin.
Otteita suomalaisesta
kosketuskulttuurista.
Taina Kinnunen,
Kirjapaja 2013.
MAISAN
PUUTARHASSA
Menovinkki!
Varkauden kaupunki muuttuu kesäkuussa lasten
festivaalikaupungiksi, kun Vekara-Varkaus kutsuu
lapset perheineen hauskanpitoon 10.?16.6.
Erilaiset esitykset, työpajat, kisailut ja kujeilut
tarjoavat touhua kokonaisen viikon ajaksi.
Lisätietoa: www.vekara-varkaus.fi
Maisan puutarha kukoistaa,
mutta miten hän saa kasvit
kasvamaan? Kuvakirjassa
lapsi pääsee kurkistelemaan
läppien taakse ja seuraa
maan kasvien elämää
siemenestä sadoksi. Samalla
selviävät puutarhanhoidon
perusasiat.
Maisa hoitaa puutarhaa.
Lucy Cousins,
suomentanut
Anneli Heimonen,
WSOY 2012.
kesäkuu 2013 | 3
omin käsin
teksti Heljä Hyytiä kuva Atte Lakinnoro
Heittäjämestari
haussa
Askartele itse perinteinen heittopeli
pahvirullista ja paperilautasista.
H
auska peli sopii parhaiten vaikka
kesäolympialaisten yhdeksi lajiksi
sisätiloissa, mutta aurinkoisena kesäpäivänä sitä voi pelata ulkonakin. Peli kehittää
tarkkuutta ja isompien lasten laskutaitoa.
Kukapa on teidän perheen heittäjämestari?
TARVIKKEET
5 kpl tyhjiä talouspaperirullia
erivärisiä papereita
5 kpl tukevia paperilautasia,
halkaisija n. 25 cm
sakset
liimaa
paksua pahvia
(esim. ruskeasta pakkauslaatikosta)
Päällystä rullat paperilla, kukin eri värillä. Jätä
paperin kumpaankin päähän muutama sentti
4 |
kesäkuu 2013
ylimääräistä. Leikkaa rullan päissä paperi
säteittäin muutaman sentin välein ja taita rullan
yläpäässä sisäänpäin. Tee taitokset alareunassa
ulospäin, jotta saat liimattua rullan tukevasti
alustaan pystyyn. Katso mallia kuvasta.
Merkitse rullat numeroilla 1, 2, 3, 4 ja 5 tai
koristele ne paperista leikatuilla kuvioilla.
Leikkaa paksusta pahvista halkaisijaltaan
noin 80 cm levyinen plus-merkki pelin alustaksi.
Voit päällystää myös alustan väripaperilla.
Liimaa rullat ?tapeiksi?, yksi kunkin sakaran
päähän ja yksi keskelle. Jos et merkinnyt rullia
numeroilla, merkitse kunkin kohdan pistemäärä
alustaan.Numero 5 eli korkein pistemäärä tulee
keskelle.
Leikkaa vielä paperilautasista keskusta
pois niin, että niistä tulee renkaita. Jos haluat
renkaista tukevampia, liimaa kaksi lautasta
päällekkäin.
Peli on valmis ? kuka heittää ensin?
5 kysymystä
teksti Henna Tanskanen kuva Shutterstock
Pitääkö avittaa?
3
Kun lapsi kehittyy normaalisti,
häntä ei tarvitse auttaa kävelemään.
Lapsen kanssa voi toki tehdä
kävelyä harjoittavia asioita, kuten
tukea käsistä, mutta kävelemään pienokainen oppii
vain itse harjoittelemalla tasapainoa ja pystyssä
pysymistä.
Kävelyn tukivälineet, kuten taaperokärryt,
eivät edistä itsenäistä kävelemistä. Niillä voi harjoitella askeltamista ja liikkumista pystyasennossa.
Parhaiten lapsi oppii oman kehonsa käyttöä ilman
tukivälineitä, koska silloin hän joutuu mukautumaan
ympäristön vaatimuksiin.
Ihanat askeleet
Lapsen ensiaskeleet ovat usein perheen kohokohta.
Mitä kaikkea pienokaisen kävelemisen opetteluun liittyy?
Fysioterapeutti, NDT Bobath terapeutti Reetta Tuomisto vastaa.
1
Missä iässä lapset alkavat kävellä?
Lapset alkavat kävellä noin 9?18 kuukauden ikäisenä.
Lapsi lähtee liikkeelle, kun on kiinnostunut ympäristöstään,
halukas liikkumaan ja motoriset taidot
mahdollistavat pystyasennossa liikkumisen.
Miten käveleminen alkaa?
2
Kävelemään opettelun harjoittelu alkaa, kun lapsi pyrkii
nousemaan pystyyn esimerkiksi vanhemman sylissä noin
7?9 kuukauden iässä. Kävelyn edellytyksenä on, että
lapsella on hyvä pystyasento, ja siihen tarvitaan alaraajoihin varaamista sekä tasapainoa. Varaamista pienokainen
alkaa harjoitella hyvin varhain syntymän jälkeen. Aktiivisemmaksi se kehittyy
5?7 kuukauden iässä. Varaaminen tarkoittaa sitä, että lapsi asettaa jalkateränsä
lattialle ja kykenee, aluksi tuettuna, kannattelemaan painoaan jalkojensa päällä.
Silloin hän ei myöskään romahda kyykkyyn tai nosta saman tien jalkaterää
alustalta, kun jalka koskettaa lattiaa.
Kun lapsi pysyy pystyssä, mutta tukeutuu vielä huonekaluihin, hän alkaa
vähitellen liikkua huonekalulta toiselle. Jonkin ajan kuluttua hän rohkaistuu
irrottamaan hetkeksi otteensa ja seisoo omilla jaloillaan. Ensiaskeleet hän saattaa
ottaa huomaamattaan, kun kurkottaa jotakin kohti, mutta pyllähtää vielä useimmiten lattialle. Kävelemään oppiminen on kuitenkin alkanut.
4
Kengillä vai ilman?
Kävelyä kannattaa harjoitella paljain
jaloin erilaisilla alustoilla, varsinkin
kesällä. Kengät eivät anna lapselle oikeaa
tuntemusta jalkaterien alueelta eivätkä
opeta kävelemään. Toki ulkona tarvitaan
kenkiä. Hyvissä kengissä on tarpeeksi tilaa, kiertyvä
pohja ja suora sisäpohja. Ne ovat myös korottomat ja
joustavat.
Aktiivinen liikkuminen esimerkiksi metsässä,
hiekassa, kivillä ja nurmikolla kehittää muun muassa
nilkan ja jalkaterän asento- ja liikeaistimuksia. Nämä
parantavat tasapainoa ja koko kehon yhteistoimintaa.
Mitä muuta
on hyvä tietää?
5
Lapselle kannattaa suoda moni
puolisia liikkumisen kokemuksia jo
syntymän jälkeen. Mitä monipuolisemmin lapsi liikkuu ennen varsinaista kävelemistä, sitä paremmat
valmiudet itsenäiseen liikkumiseen kehittyy.
Esimerkiksi lapsen pitäminen lattialla mahallaan
harjoituttaa muun muassa selkäpuolen lihaksia, joita
tarvitaan myöhemmin selän ojentautumiseen
pystyasennossa. Myös muksahdukset ovat hyväksi,
vaikka ne sattuvat. Silloin lapsi huomaa, ettei vielä
hallitse kaikkea ja saattaa hidastaa vauhtia tai
ainakin havahtuu, että jotain pitää tehdä toisin.
Hoputtaminen ei kannata ? jokainen taapero ottaa
ensiaskeleensa omaan tahtiinsa.
kesäkuu 2013 | 5
teksti Ilpo Salonen kuvat Corbis/SKOY, Jorma Marstio ja Shutterstock
Makea
maittaa pienelle
Useimmat vauvat ja lapset syövät mielellään makeaa, jos
sitä heille tarjotaan. Makeus on tuttua jo äidinmaidosta, mutta
mieltymys sokerisiin makuihin on osittain myös opittua.
K
un vastasyntyneelle tarjotaan
jotain makeaa, hapanta tai kar
vasta, tämän kasvonilmeistä
on helppo päätellä, mikä näis
tä on mieluisinta. Akatemiatut
kija Mari Sandell Turun yliopistosta muistut
taa, että makea yleensä merkitsee luonnonolo
suhteissa energiapitoista ravintoa.
? Mieltymys makeaan innostaa
syömään ja tukee siten elimistön ra
vinnonsaantia ja aivojen toimintaa.
Kuinka paljon pitää makeasta on
kuitenkin yksilöllistä. Eräiden tutki
musten mukaan perinnöllisyydel
lä on suuri vaikutus siihen ja myös
makeiden ruokien käyttöön. Käy
tännössä noin puolet eroista miel
tymyksissä voi selittyä geneettisillä
tekijöillä.
Osa ihmisistä on jo syntyessään
muita herkempiä karvaan maun ais
timiselle. Nämä lapset voivat kokea vahvasti so
keripitoiset tuotteet erityisen miellyttäviksi. Tä
tä aihealuetta myös Sandell tutkii kollegoidensa
kanssa Turun yliopiston biokemian ja elintarvi
kekemian laitoksessa ja funktionaalisten elintar
vikkeiden kehittämiskeskuksessa.
? Lasten makumieltymykset alkavat muodos
tua jo äidin raskauden aikana. Vauva aistii tuok
suja ja makuja kohdussa ollessaan. Äidinmaito
han on pääosin makeaa, mutta makuun vaikut
taa voimakkaasti myös äidin syömä
ruoka. Siten esimerkiksi porkkana
ja valkosipuli voivat tulla lapsille tu
tuiksi jo ennen syntymää, samoin
sokeriset tuotteet.
On
yksilöllistä,
kuinka
paljon
pitää
makeasta.
6 |
kesäkuu 2013
Lisäsokeri turhaa
Jos lapsi saa säännöllisesti monipuo
lista ravintoa, hän ei tarvitse ylimää
räistä sokeria ja sen sisältämää ener
giaa esimerkiksi taloussokeria sisäl
tävien elintarvikkeiden, kuten ma
keisten tai leivonnaisten, muodossa.
Runsas sokerin käyttö köyhdyttää
ruokavaliota kaikenikäisillä, koska silloin mui
den ravintoaineiden suhteellinen osuus ravin
nosta pienenee. >>
Marjat
ja hedelmät
HYVÄKSI
Mari Sandell korostaa, että
hedelmissä ja marjoissa on paljon
hyödyllisiä ravintoaineita sokerimäärään nähden, toisin kuin
esimerkiksi joissain makeisissa ja
leivonnaisissa.
? Suomessa syödään päivittäin
edelleen turhan vähän hedelmiä ja
marjoja. Kannustan monipuolisesti
erilaisten marjojen ja hedelmien
säännölliseen käyttöön, koska ne
sisältävät monia välttämättömiä
ravintoaineita kuten vitamiineja,
kuituja ja antioksidantteja.
Läheskään kaikki hedelmät ja
marjat eivät ole luonnostaan kovin
makeita. Sandell katsoo, että mikäli
pienellä sokerin lisäyksellä voidaan
edistää niiden käyttöä, lopputulos
on parempi kuin olla syömättä niitä
lainkaan.
kesäkuu 2013 | 7
ERILAISIA
SOKEREITA
on laaja
valikoima
Taloussokeri on
puhdistettua valkoista kidesokeria.
Hedelmäsokeria
eli fruktoosia on luontaisesti
marjoissa, hedelmissä ja huna
jassa.
Ruokosokeri on
aromikasta, kuivaa kidesokeria.
Fariinisokeri on tummaa
sokeria. Se sisältää valkoisen
sokerin lisäksi sokerinvalmistuksen
sivutuotteena syntyvää siirappi
maista melassia.
Muscovado on tumman
ruokosokerin ja melassin sekoi
tusta.
Tomusokeri on jauhettua
valkoista tai ruoko
sokeria, johon on lisätty
paakkuuntumista estävää
tärkkelystä.
Lisäksi on värittö
miä ja värjättyjä karkeita
raesokereita, vaniljaso
keria, valmiiksi sekoitet
tua kanelisokeria, ruokosoke
rista valmistettua suurikiteistä
tummaa kandisokeria, erilaisia
vaaleita ja tummia siirappeja,
tavallista ja luomua.
8 |
kesäkuu 2013
Ylipäätään kohtuukäyttö kaikessa on yhtä tärkeää lapsilla kuin aikuisillakin. Hampaiden kannalta vähäsokerinen ravinto ja säännölliset ateria-ajat ovat aina eduksi.
? Hedelmissä ja marjoissa on erilaisia sokeriyhdisteitä, ja niiden keskinäiset määrät vaihtelevat paljon. Esimerkiksi banaani on luonnostaan pääsääntöisesti makeaa. Harva marja tai
hedelmä tai ruoka ylipäätään edustaa vain yhtä
makuominaisuutta.
Sekä aikuiset että lapset kokevat ruuan kokonaisuutena, jossa eri maut yhdistyvät. Kasvi
peräisissä elintarvikkeissa, kuten hedelmissä ja
marjoissa, on aina lajikkeesta, kasvupaikasta ja hedelmän kypsyysasteesta aiheutuvaa vaihtelua myös sokerien määrässä ja laadussa. Lisäksi
on olemassa tiettyjä sokereita, joita
ei maisteta lainkaan makeana vaan
esimerkiksi karvaina.
Erilaiset sokerit
ksivuotiaille lapsille, kunhan määrät pysyvät
y
sallituissa rajoissa.
Makeutusaineet voivat lisätä ruuan makuun
muutakin kuin toivottua makeutta. Osa ihmistä
voi maistaa makeutusaineissa esimerkiksi karvaita sävyjä.
Monipuolisia elämyksiä
Lapsi voi tottua yhtä lailla runsaasti kuin niukasti sokeria sisältäviin makuihin. Mari Sandell
muistuttaa, että yhdistelemällä erilaisia ruokaaineita ja ruokia toisiinsa on mahdollista rakentaa uusia houkuttelevia aistielämyksiä.
? Lapsille aistimukset ovat tärkeitä, ja aisteja kannattaa aktivoida myös ruoan avulla. Lapsi kokee
ruoan ainesosat makuaistin lisäksi
tuntemalla, haistamalla, kuuntelemalla ja näkemällä. Kannattaa seurata lapsen ruokakäyttäytymistä ja
huomioida, mistä kaikista ruoan ja
ruokailun osatekijöistä lapsi saa erilaisia elämyksiä.
Yhdessä tekeminen on lapselle
tärkeää niin ruuanlaitossa kuin ruokapöydässäkin.Tämä tuottaa hyvää
mieltä myös aikuiselle.
? Satunnaiset, kohtuulliset herkkuhetket
ovat toki sallittuja niin vauvoille, lapsille kuin
aikuisillekin. Ruokailuun liittyvä ilo on yksi parhaista maailman iloista!
Ruualla
akti
voidaan
lapsen
aisteja.
Jotkut pitävät erilaisia ruskeita sokereita terveellisinä tai vähemmän
haitallisina. Sandell toteaa, että ruskea sokeri on kyllä vähemmän puhdistettua kuin valkoinen sokeri, mutta käytännössä mitään ravitsemuksellista eroa niiden välillä ei ole.
? Jos ruskeassa sokerissa on jäljellä joitakin
hivenaineita, niiden määrät ovat joka tapauksessa niin mitättömiä, että helpommin ne saa
tavallisesta ruoasta.
Lasten ravitsemussuositukset eivät kehota
keinotekoisten makeutusaineiden käyttöön.
Toisaalta makeutusaineet ovat turvallisia yli
Suurta ja pientä, arkea ja juhlaa. Lapselle kaikki on uutta.
tästä elämästä
teksti Maija Kajanto kuva Tommi Tuomi
Pyykkipäivän apulainen
M
aailmassa on paljon ihmeellisiä
asioita pienokaisille. Emmi, 11 kk,
fanittaa pyykinpesukonetta.
Kun ohjelma on päällä, läpinäkyvä rumpu
on todellinen vauvatelevisio, jonka sisältä
on mukava bongata värejä ja kankaita.
Vaatteiden siirtely rumpuun ja koneen
tyhjennys ovat hauskaa touhua, jossa
Emmi haluaa olla ehdottomasti mukana.
Pyykkikone onkin perheessä tärkeässä
roolissa, koska perheeseen kuuluu Emmin
lisäksi kaksi isosiskoa.
Perheessä harrastetaan ahkerasti vaatekierrätystä, sillä sisaruksilla on kahdeksan
serkkua. Kuvassa oleva mekko onkin kiertänyt monella pienellä tytöllä, ja onneksi
vaatteiden kauniit kuosit ovat useimmiten
miellyttäneet serkuksien silmää!
kesäkuu 2013 | 9
Kasvu
teksti Taina Vuokko
kuvat Mirva Kakko
isoksi siskoksi
Lohjalaiseen
Lytzin perheeseen
syntyi loppu
vuodesta uusi
tulokas. Perheen
esikoinen Olivia
on pienen
totuttelun jälkeen
huomannut, että
isosiskona
oleminen on
hauskaa. Lapsen
syntymä on
kuitenkin perheen
arjelle omanlai
sensa myllerrys.
10 |
kesäkuu 2013
I
sosisko Olivia, 2,5 v, auttaa keittiössä äiti Heidi Lytziä syöttämään sosetta veljelleen. Valtteri, 6 kk, istuu tyytyväisenä
lattialla sitterissä. Perheen kuopukselle
maistuu tänään porkkanasose, kun äidin ja siskon ruokalistalta löytyy risottoa.
? Olivia osallistuu mielellään Valtterin hoitamiseen. Hän saattaa syöttää lusikalla soseita tai hakea tarvikkeita. Isosisko otettiin mukaan
arkirutiineihin heti Valtterin synnyttyä, ja yhteinen arki on asettunut nopeasti paikoilleen, Heidi Lytz sanoo.
Aivan alkuunsa ajatus sisaruksesta oli Olivialle
kuitenkin todella hämmentävä. Odotusaikana vanhemmat selittivät Olivialle, että hänestä tulee isosisko. Tuolloin alle 2-vuotias Olivia ei silti oikein
ymmärtänyt, mitä äidin vatsan kasvaminen tarkoittaa.
Kun Olivia kävi vierailemassa sairaalassa äidin
ja veljen luona, tunnelmat olivat jännittyneet ja sairaala eriskummallinen paikka. Pian veljen syntymän jälkeen perhe muutti myös isompaan taloon
ja uuteen naapurustoon, joten aikaan mahtui isoja muutoksia.
Valtterin syntymän jälkeen isä Benjam jäi onneksi kahdeksi viikoksi vanhempainvapaalle. Tämä mahdollisti sen, että Olivian arki ei kääntynyt
kerralla päälaelleen. Isä puuhaili Olivian kanssa,
kun äiti keskittyi vauvanhoitoon.
?? Olin ennen Valtterin syntymää hetken töissä, joten Olivia oli sen aikaa päiväkodissa. Koska hän oli viihtynyt siellä
hyvin, mietimme, ottaisimmeko hänet kotiin päiväkodista. Päätimme, että Olivia jää kotiin,
jotta pikkuveljen saama runsas huomio ei herättäisi mustasukkaisuutta.
Tunteet ilmenevät tekoina
Perheen kuopus on ollut helppo vauva, joka on
nukkunut ja syönyt hyvin. Heidi Lytz arvelee,
ettäviimeiset puoli vuotta olisivat olleet Olivialle
vaikeammat, jos pikkuveli olisi ollut erilainen
temperamentiltaan. Jos Valtterilla sattuu olemaan
huono päivä, saattaa harmistus nimittäin tarttua
Oliviaankin.
? Ehkä siinä on kyse siitä, että huomion pitää
jakautua tasaisesti kummallekin lapselle, jotta
mustasukkaisuuden tunteet eivät heräisi.
Jos huomioni keskittyy päivän mittaan enemmän Valtteriin
kuin Oliviaan, tyttö
ryhtyy aiempaa
vaativammaksi. >>
Isosisko määrää
lukemisen tahdin,
vaikka pikkuveikka
haluaisi siihen
jo niin mielellään
osallistua.
Sisaruksen
syntymä
on kova pala
M
itä nuorempi lapsi on, sitä
vaikeampaa hänen on ymmär
tää, mitä sisaruksen saaminen
tuo tullessaan. Se voi aiheuttaa turvat
tomuuden tunteita ja monenlaisia pelkoja
tai epämääräistä ahdistusta, kehitys
psykologian professori Kaisa Aunola
Jyväskylän yliopistosta sanoo.
Jokaisen lapsen syntymä on perheelle
mullistus. Vanhempi lapsi voi kokea
uuden lapsen uhaksi omalle asemalleen.
Lapsen tunnemyräkkä voi ilmetä esimer
kiksi sisarkateutena, taantumisena tai
jopa liiallisena kiltteytenä.
Lapsen reaktioihin vaikuttavat van
hempien toiminnan lisäksi hänen ikänsä ja
temperamenttinsa.
? Taantuminen on tyypillisintä pienelle
lapselle. Alle 3-vuotias voi esimerkiksi
alkaa tehdä pissavahinkoja tai puhua
vauvakieltä. Vanhemmat, yli 4-vuotiaat
lapset reagoivat useammin olemalla ylpeitä
sisaruksia. He tahtovat auttaa vauvanhoi
dossa ja esitellä uutta tulokasta muille.
kesäkuu 2013 | 11
Pienen lapsen tunteet ilmenevät pikemminkin suorina tekoina kuin sanoina. Omia tarpeita ei vielä tunnisteta niin, että niitä osattaisiin pukea sanoiksi. Vasta viime aikoina Olivia on vähitellen alkanut opetella sitä, minkälaisia tunteiden käsitteitä on olemassa.
Sisarkateutta ilmeni ensimmäisinä kuukausina muutaman kerran niin, että Olivia
löi suutuksissaan Valtteria. Silloin vanhemmat asettivat tiukat rajat ja kielsivät lyömisen. Samanlaisia kahnauksia ei tämän jälkeen
Heidin mukaan ole ilmennyt.
Kehityksen taantuminen on toinen yleinen pienen lapsen reaktio sisaruksen syntymään.
? Olivia ei ole juuri näyttänyt
tällaisia merkkejä. Hän oli
esimerkiksi oppinut päiväkuivaksi jo ennen Valtterin
12 |
kesäkuu 2013
syntymää, eikä sen suhteen ole tullut suurta
takapakkia.
Omia juttuja vanhempien kanssa
Valtterilla on tapana seurailla tiiviisti siskonsa
tekemisiä. Olivia puolestaan käy juttelemassa
veljelleen ja vie hänelle leluja.
? Olen miettinyt, että siinä vaiheessa, kun
Valtteri alkaa liikkua, voi tulla kahnauksia leluista. Nyt Valtteri ei vielä juuri voi vaatia leluja itselleen, joten meno on ollut melko rauhallista, Heidi nauraa.
Olivialle on järjestetty viikoittain kahdenkeskeistä aikaa vanhempien kanssa. Isän
kanssa käydään uimahallissa, ja sunnuntaisin on perheliikuntakerhon vuoro.
Benjamin ja Olivian yhteisten
rientojen aikana äiti on Valtterin kanssa.
Valmistelu
säästää surulta
S
opeutumisvaikeuksia voi helpottaa
kertomalla lapselle ikätasoisesti siitä,
miten sisaruksen syntymä muuttaa
arkea. Lapsen voi myös ottaa mukaan
valmisteluihin: hän voi miettiä tulokkaan
nimiä tai osallistua lapsenvaatteiden
valitsemiseen.
? Vauvan syntymän jälkeen on hyvä
tehdä isomman lapsen kanssa asioita
kahdestaan. Tämä auttaa lasta kokemaan,
että hän on vanhemmilleen yhtä rakas
kuin ennenkin.
a
taa
siitä,
taa
aan
ä
maan,
s
Jos perheeseen syntyy kaksoset, on silloinkin Kaisa Aunolan mukaan tärkeää, että
kumpikin sisarus saa toisinaan jakamatonta
huomiota. Omat hetket vanhemman
kanssa vahvistavat lapsen kokemusta
hänen yksilöllisyydestään.
Vaikka sisaruksen syntymä voi tuoda
mukanaan tunnemyräköitä, myös ainoan
lapsen kasvatukseen liittyy haasteita.Koska
sisaruussuhteet kehittävät esimerkiksi
neuvottelutaitoja, ainoan lapsen on hyvä
oppia, ettei hän aina saa tahtoaan perille.
? Ainoan lapsen kasvua voidaan tukea
varmistamalla, että lapsi on tekemisissä
ikätovereidensa kanssa vaikkapa kerhoissa
tai naapurustossa, Aunola sanoo.
Muskari taas on Olivian ja Heidin oma juttu,
johon Valtterilla ei ole vielä asiaa.
? Siskoni käy maanantaisin muskarissa
lapsensa kanssa ryhmässä, joka on juuri en
nen Olivian ryhmää. Olemme järjestelleet
niin, että siskoni nappaa Valtterin hoitoon
siksi aikaa, että pääsen Olivian kanssa mus
kariin. Tämä on toiminut loistavasti.
Pienen lapsen
tunteet ilmenevät
pikemminkin suorina
tekoina kuin sanoina.
Isällä, joka käy päivisin töissä Espoossa, on
tapana lukea Olivialle iltasatu.Tällä välin äiti
nukuttaa Valtterin.
? Saatamme joskus vaihtaa vuoroa siten,
että luen Olivialle iltasadun. Se on hänestä
hauskaa vaihtelua, Heidi sanoo.
Kaikki yhdessä marjametsälle
Heidi ja Benjam Lytzille useamman lapsen
saaminen tuntui luontevalta. Kummallakin
on omia sisaruksia, joten sisaruus on tullut
tutuksi niin iloineen kuin suruineen.
Kun Valtteri on vielä pieni, veljestä ei oi
kein ole leikkikaveriksi siskolleen. Alustavissa
suunnitelmissa on, että Olivia voisi mennä
syksyllä seurakunnan päiväkerhoon muu
tamana aamupäivänä viikossa. Tyttö on aja
tuksesta innoissaan, koska serkku on samas
sa kerhossa.
? Olemme miettineet, että Olivialle olisi
hyvä viettää nykyistä enemmän aikaa saman
ikäisten lasten kanssa. Hänellä on naapurus
tossa hyviä leikkikavereita, mutta kerhokin
olisi mukava juttu. Sitten kun palaan ensi
vuonna töihin, niin lapset menevät päiväko
tiin.
Tulevaisuudessa siintävät perheen yhteiset
harrastukset. Kun Valtteri kasvaa isommaksi,
niin koko perhe pääsee yhdessä sunnuntai
sin perheliikuntakerhoon. Kesällä odotetaan
myös yhteisiä retkiä mustikkametsään.
? Kun Olivia oli pienempi, kävimme mus
tikkametsällä siten, että Olivia oli kantoliinas
sa. Nyt Olivia on miettinyt, miten pääsemme
mustikkaan Valtterin kanssa. Olen sanonut,
että Valtteri otetaan kantoliinaan ja Olivia
pääsee poimimaan marjoja.
kesäkuu 2013 | 13
teksti Virve Järvinen kuvat Peter Reali/Corbis/SKOY, Shutterstock ja Atte Lakinnoro
Pehmoinen nalle, lempeä lammas,
rakas riepu. Unilelu on lapselle tärkeä.
Lapsi tekee sitä koskevat päätökset itse.
Unilelu
tuo turvaa
U
ni merkitsee lapselle eroa hoita
jistaan, mitä hänen voi olla ajoit
tain vaikea kestää. Unilelu muis
tuttaa lasta hoitajan antamasta
turvasta ja auttaa häntä kestämään unenmit
taisen eron läheisistään.
? Yleensä unilelu liittyy jollain tapaa hoita
jan ja lapsen yhteisiin, hyviin hetkiin. Se he
rättää lapsessa mielikuvia näistä hetkistä ja
tuo turvaa, sosiaalipsykologi Tatjana Pajamäki kertoo. Pajamäki työskentelee Manner
heimin Lastensuojeluliiton Lasten ja nuorten
puhelimen päällikkönä.
Lapsen kehityksessä on vaiheita, jolloin
unilelu on tavallistakin tärkeämpi. Se on sitä
vaiheissa, jolloin lapsi eriytyy vanhemmis
taan. Ensimmäisen kerran näin tapahtuu
yksivuotissyntymäpäivän kynnyksellä, kun
vauva ymmärtää olevansa hoitajastaan eril
linen. Seuraavan, voimakkaan eriytymisko
kemuksen aika on lähellä toista syntymäpäi
vää. Unilelu auttaa lasta kestämään näihin
kehitysvaiheisiin kuuluvan ero
ahdistuksen.
Onhan nalle mukana?
Lapsi nukahtaa sitä paremmin,
mitä samankaltaisimpina hänen
iltapuuhansa toistuvat. Vieraassa
paikassa nukahtaminen voikin olla
pienelle ihmiselle vaikeaa. Oma,
tuttu unilelu kuuluu siihen tot
tuneen lapsen yökylävarustuksiin
siinä kuin hammasharja ja pyjama,
Riepu
tärkein
unilelu
eikä vanhemman parane jättää sitä pienen
ihmisen matkakassista. Sen unohtuminen
kotiin on lapselle kamala paikka. Hätäpäissä
hankittu uusi lelu ei lapselle kelpaa ? ja syystä.
? Lapselle tilanne on samankaltainen kuin
aikuiselle, joka on tehnyt rakkaan ystävän
kanssa treffit ravintolaan, mutta perillä pöy
dässä odottaakin ventovieras ihminen.
Lelun unohtumisesta lapselle aiheutuva
kiukku ja paha mieli purkautuvat itkuna.Täl
löin hoitajan tehtävänä on sanoittaa lapsen
ikävät tunteet ja auttaa häntä kestämään ne:
pitää lasta sylissä ja lohduttaa. Lapsi selviää
tilanteesta, kun vanhempi vain pystyy otta
maan hänen raivonsa vastaan.Tilanne voi ol
la vastaava silloin, kun unilelu tarvitsee pesua.
? Itse pesisin unilelun vain tarvittaessa ja
aamusella, jotta se olisi illalla valmis nuk
kumakaveriksi. Päiväkausiksi sitä ei parane
unohtaa likapyykkikoriin.
Vaikka unilelu on tärkeä, sen tehtävänä
ei ole kulkea lapsen kainalossa koko päivää.
Sänky on unilelun valtakuntaa eikä sitä ole
tarvetta laajentaa. Nalle tai riepu voi hyvin
odottaa pientä nukkujaa päivän
pedissä.
? En antaisi unilelulle
liian suurta roolia per
heessä. Unilelun tehtävä
nä on rauhoittaa lapsi nuk
kumaan, apukasvattajaksi siitä ei
ole. Ja jos lapsi vaikka satuttaa it
sensä, unilelua on turha rahdata
paikalle.Tällöin lapsi tarvitsee ja
hänelle riittää vanhemman tar
joama lohtu.
Pilttipiirin Facebook-kyselyn mukaan
pienokaisten suosituin unilelu on uniriepu tai
-rätti. Seuraavalla sijalla olivat pehmopuput
ja -nallet. Suosittuja merkkejä ovat Pentikin ja
Teddykompanietin unilelut. Unileluiksi mainittiin myös peiton
nurkka, herra Hakkarainen -pehmo, Hello Kitty -pehmo ja äidin
sormet.
Unilelu on pienelle lapselle tärkeä, ja se on usein kulunut.
Merkittävää unilelussa tuntuukin oleva pehmeys, söpö ulkonäkö ja
ennen muuta lapsen mieltymys, johon vanhemmat toki vaikuttavat ensimmäistä unilelua valitessaan.
14 |
kesäkuu 2013
Unilelun
tehtävänä on
rauhoittaa
lapsi
nukkumaan.
Lapsen
oma päätös
U
seimmiten lapsen unikaveri on peh
moinen. Harva hakeutuu unten maille
muovinen robotti kainalossa.
? Lapsi valitsee, minkä lelun kanssa hän haluaa
nukahtaa. Päätös on lapsen, ja vanhempien on
kunnioitettava sitä. Isän ja äidin tehtävänä on toki
katsoa, että unikaveri on turvallinen.
Vanhemman on turha markkinoida lapselle
yhtä lelua toista parempana. Ei vaikka tarjottu lelu
olisi lahjaksi saatu ja sen hylkääminen loukkaisi
lahjan antajaa.
Lapsen vieroittaminen pehmoisesta petikave
rista on tarpeetonta. Unilelu ei vaaranna lasta
eikä hänen kehitystään, vaikka se matkaisi vielä
nuoren mukana opiskelijaboksiin.
? Lapsi päättää itse, koska on aika luopua
unilelusta ? tai siirtää se päiväpeiton päälle tai
hyllykköön rakkaaksi muistoksi, kuten kouluiässä
monesti tapahtuukin.
Lapsi päättää itse senkin, haluaako hän
unilelun vai ei. Osa lapsista ei halua.
? Unilelun tuputtaminen on tarpeetonta, eikä
vanhemman tarvitse olla sen puuttumisesta
huolissaan. Lapsi kasvaa tasapainoiseksi aikui
seksi, vaikkei jakaisi vuodettaan pehmon kanssa,
Tatjana Pajamäki muistuttaa.
kesäkuu 2013 | 15
teksti Pinja Landén kuvitus Janne Harju
Jo alle 3-vuotias lapsi tarvitsee kaksi tuntia liikuntaa
päivässä. Se koostuu pienten lasten kohdalla
5?10 minuutin pätkistä arkisten temppujen parissa.
Temppurata motivoi lasta
A
lle 3-vuotias lapsi ei harrasta lii
kuntaa vaan elää liikkuen. Pu
hunkin siksi liikunnallisesta ar
jesta, lastentarhanopettaja ja lii
kuntapäiväkodinjohtaja Daliah
Javne toteaa.
Liikunnallisella arjella tarkoitetaan sitä,
että lapsella on mahdollisuus liikkua omassa
ympäristössään, kuten kotona ja pihalla, mo
nipuolisesti. Aikuiset saattavat toisinaan tar
joilla lapselle vain rusinat pullasta ja tekevät
liikaa asioita hänen puolestaan.
? Lapsen kannattaa antaa tehdä ja toimia
itse, sillä esimerkiksi syöttötuoliin kiipeämi
nen on hirmuisen hyvä liikunnallinen harjoi
tus, joka omalta osaltaan harjaannuttaa ke
honhallintaa, voiman käyttöä ja ulottuvuuk
sien hallitsemista.
Nykyään puhutaan paljon lasten ylipai
nosta. Sen ehkäisyssä liikunta on toki osalli
sena, mutta Javne näkee liikunnan ensisijai
sen merkityksen lapsen psyykkisessä hyvin
voinnissa.
? Liikunnan kautta lapsi alkaa muodostaa
kehonkuvaansa, joka taas on yhteydessä mi
näkuvaan. Liikunta kehittää myös muistia ja
oppimisvalmiuksia.
16 |
kesäkuu 2013
Liikunta sekoittuu arjen puuhiin
Tapoja liikkua lapsen kanssa arjen askareiden
ohessa on paljon, ja vain mielikuvitus asettaa
niille rajat. Lapselle rappujen kiipeäminen,
ikkunan ääreen sohvalle vilkuttamaan pon
nistaminen tai auton penkille kapuaminen
ovat erinomaisia liikuntaharjoituksia.
? Etenkin talvella auton penkille kapuami
nen on todella hyvä harjoitus, sillä se on rank
ka punnerrus pienelle lapselle toppavaatteet
päällä, Daliah Javne huomauttaa.
Liikuntahetki voi muodostua myös siitä,
että äiti tai isä laittaa musiikin päälle ja pyö
rittää lasta sylissään tai jalkojensa päällä. Sit
ten vanhempi voi mennä konttausasentoon
lattialle, jolloin lapsi pääsee ryömimään hä
nen käsiensä alta tai kiipeämään vanhem
man selkään.
Kieputtamista ja roikuttamistakaan ei
kannata pelätä, sillä niissä piilee valtava hyö
ty lapsen aivojen kehittymiselle.
? Kieppuminen, pyörittäminen ja ylösalai
sin kääntäminen eli se, että lapsi on välillä
pää alaspäin, lisää hermoverkkojen tiheyttä
aivoissa ja on erittäin hyödyllistä lapsen ai
vojen kehitykselle. Sitä kannattaa siis har
rastaa paljon.
Kotiin voidaan rakentaa yhdessä myös temp
purata. Silloin olohuoneen matto rullataan
ja sen päällä tasapainoillaan. Ruokapöydän
tuolit asetetaan peräjälkeen, ja ensimmäiselle
tuolille kiivetään ensin ylös ja sitten alas. Seu
raavien kahden tuolin väliin viritetään viltti.
Näin muodostuu tunneli, jonka läpi ryömi
tään. Tunnelin jälkeen noustaan korokkeelle,
joka voi olla esimerkiksi vessassa käytettävä
palli, ja hypätään sen päältä alas. Rata päättyy
sänkyyn, josta tulee trampoliini.
? Temppuradan parissa aikuinen ja lap
sipuuhaavat yhdessä. Se motivoi aina lasta
enemmän kuin yksin leikkiminen.
Metsä opettaa
Lapsen liikunnallinen arki vaatii aikaa, koska
monesti olisi nopeampaa nostaa lapsi rattai
siin tai autoon kuin antaa hänen kiivetä sin
ne itse. Aikuisen ja lapsen aikakäsitysten ta
sapainottaminen onkin usein vanhemmille
melkoinen haaste.
? Asian voi suhteuttaa siten, että miettii,
kuinka paljon aikaa kuluu siihen, kun kan
taa lapsen autoon, ajaa sisäleikkipaikkaan tai
leikkipuistoon ja istuu katsomassa, kun lapsi
leikkii, ja ajaa takaisin kotiin.
Jos tuon ajan käyttää kotona tai lähipiiris
sä puuhasteluun, pääsee paljon vähemmällä.
Lapsen kannalta kotona puuhastelu on nimit
täin aivan yhtä tehokasta liikuntaa kuin ra
kennetuissa leikkipaikoissa leikkiminen. >>
Metsässä
hypellään
tai kävellään
kiveltä kivelle,
edetään pitkin
puun juuria.
Rappujen ylös
kiipeäminen on
oivallinen liikuntaharjoitus pienelle
lapselle.
Hiekkalaatikon
reuna muuttuu
hetkessä tasapainolaudaksi.
kesäkuu 2013 | 17
Sängyllä ei
saa muulloin
pomppia,
mutta temppu
radalla siitä
tulee trampo
liini.
Lapsen
liikunnallinen
arki vaatii aikaa.
Yhteiset leikit ovat
lapselle psyykkisesti
tärkeitä.
?? Kun menet ulos lapsen kanssa, menkää metsään.
Siellä lapsi saa liikunnan lisäksi kokonaisvaltaisia elämyksiä ja oppimiskokemuksia.
Metsässä aistit herkistyvät ja jalkapohjien tuntoaisti
kehittyy vaihtelevassa maastossa. Lisäksi epäjärjestäytynyt ympäristö pakottaa aikuisen seuraamaan lapsen
puuhia enemmän ja leikkimään yhdessä lapsen kanssa.
Yhteiset leikit ovat lapselle psyykkisesti hyvin tärkeitä.
Matkalla metsään tasapainoillaan katukiveyksillä,
hypellään, kävellään takaperin, loikitaan tai otetaan
spurttijuoksu: äiti tai isä menee kymmenen metriä
edelle ja kaappaa lapsen syliin, kun tämä juoksee vanhemman luo. Metsässä hypellään tai kävellään kiveltä
kivelle, edetään pitkin puun juuria, kiivetään kalliolle
ja tasapainoillaan runkojen päällä.
Piha on yhtä suurta leikkikenttää
Kaikki kävellen kuljettavat välimatkat, kuten kotoa
parkkipaikalle tai kauppaan, kannattaa käyttää hyödyksi. Niihin voi keksiä jonkun leikin, jossa pitää välillä vaikkapa hyppiä ja välillä kävellä kuviteltua viivaa
pitkin jalat perä perään. Hiekassa ja matalassa vedessä
juokseminen, kuperkeikkojen tekeminen nurmikolla
tai maassa kieriminen ovat myös lapselle hyviä tapoja liikkua.
? Kaikki sellainen tekeminen, jonka lapsi kokee hauskaksi eikä halua lopettaa, on hänelle parasta.
Lapsella on luontainen suojeluvaisto
Aikuiset saattavat joskus estää lasta liikkumasta kielloilla tai varoituksilla.Ympäristö on ehkä huomaamatta rakennettu sellaiseksi, ettei lapsi pääse toteuttamaan
luontaista kehitystehtäväänsä eli liikkumista. Ei ole aikaa antaa lapsen kävellä itse tai vanhemmat saattavat
pelätä, että lapsi satuttaa itsensä.
? Lapsilla on oma luontainen suojeluvaistonsa, eivätkä he siksi yleensä edes yritä täysin hulluja juttuja.
Lapsi ei myöskään mene rikki, vaikka välillä kaatuisikin.
Se ratkaisee, miten haaveriin suhtautuu: kauhistuuko vai sanooko: ?Ei haittaa, puhalletaan kipu pois?.
? Lapselle on tarpeen oppia liikkumaan kehoansa
halliten. Kaatumisia ja kuhmuja vahingollisempaa on
se, ettei lapsi liiku tarpeeksi, Daliah Javne pohtii.
Luettavaa: Varo, varo, varo! ? Tatu Hirvonen (Minerva, 2011)
www.nuorisuomi.fi/
18 |
kesäkuu 2013
w
M
teksti Anna Haikarainen kuvat Shutterstock
Huomaa
myrkkykasvit
Kesällä ulkona liikkuessa kannattaa katsoa,
mitä lapsi pistää suuhunsa tai mihin hän koskee.
V
aarallisen myrkyllisiä kasveja on Suomessa noin kymmenkunta lajia. Hyvä uutinen on, että kasvimyrkytyskuolemia ei maassamme ole todettu
vuosikymmeniin ja vakavat myrkytykset ovat onneksi hyvin harvinaisia.
Myrkyllisimpänä Suomen kasveista on pidetty myrkkykeisoa, joka voi
nieltynä aiheuttaa jo pieninäkin määrinä kouristuksia. Koiranputkea muistuttava myrkkykeiso on melko yleinen
Etelä- ja Keski-Suomessa rannoilla ja
matalassa vedessä.
Näsiä, tuhkapensas, selja, kielo ja
oravanmarja kasvattavat myrkyllisiä
marjoja.
Hyötykasveistakin
voi saada myrkytysoireita
Monet aivan tavalliset hyötykasvit voivat raakana tai väärin käsiteltynä aiheuttaa myrkytysoireita. Raparperi
sisältää oksalaatteja kaikissa kasvin
osissa, mutta eniten niitä on lehdissä.
etoMyrkytysti h/vrk
ttaa 24
keskus au
77
47(v1a9
p. 0p. 9
d
ih e),
09 4711
tai
eskus.fi
ytystietok
rk
y
.m
w
w
w
elimessa
vastaa puh
ietokeskus
killisten
Myrkytyst
rokauden ä
o
vu
ri
ä
n
p
m
y
n ja hoitoo
n ehkäisyy
e
st
ty
y
s
rk
u
y
m
Kesk
symyksiin.
liittyviin ky
ta.
a
a
m
ko
palvelee ko
Perunan ja tomaatin vihreissä osissa
on solaniinia. Käsittelemättömät pavut sisältävät lektiiniä.
Monet siemenet, esimerkiksi aprikoosin, persikan, kirsikan ja omenan
siemenet, sisältävät amygdaliinia, j oka
muuntuu elimistössä syanidiksi. Myrkytysriski on olemassa, jos siemeniä
syö pureskellen tai murskattuina.
Pidä lääkehiili
aina mukana
Jos epäilee myrkytystä, kannattaa
miettiä, mihin kasviin lapsi olisi voinut päästä käsiksi ja yrittää arvioida,
kuinka paljon kasvinosia lapsi on voinut nauttia. Kasvin myrkyllisyyden
voi tarkistaa Myrkytystietokeskuksen
kotisivuilta. Mikäli kasvi on myrkyllinen, kannattaa ottaa puhelimitse yhteys Myrkytystietokeskukseen lisäohjeiden saamiseksi. Oireita ei pidä jäädä odottamaan!
Ensiavuksi annetaan Myrkytystietokeskuksen ohjeiden mukaisesti lääkehiiltä, joka estää myrkyn imeytymisen. Pienelle lapselle helpoiten nieltävä on lääkehiilirae, jota myydään
apteekeissa. Lääkehiilen voi sekoittaa vaikkapa jogurttiin, kiisseliin tai
mehuun ja syöttää tai juottaa lapselle.
Hiiltä annostellaan 1 gramma /painokilo eli noin 3 rkl / 10 kg painava lapsi.
Silmään tai iholle joutunut ärsyttävä kasvineste huuhdellaan runsaalla
vedellä. Jos ärsyttävää kasvia on syöty,
huuhtele lapsen suu runsaalla vedel
läja anna hänelle pieni määrä vettä
juotavaksi. Muuten myrkytys- tai är
sytystapaukset hoidetaan oireiden
mukaisesti.
Vältä
näitä:
Kasvit, jotka voivat
aiheuttaa myrkytysoireita jo pienen
määrän syöneille
?
?
?
?
?
?
Hullukaali (Hyoscyamus niger)
Hulluruoho (Datura stramonium)
Myrkkykatko (Conium maculatum)
Myrkkykeiso (Cicuta virosa)
Oleanteri (Nerium oleander)
Risiini (Ricinus communis;
siemenet rikki pureskeltuina)
? Sormustinkukka (Digitalis purpurea)
? Syysmyrkkylilja (Colchicum autumnale)
? Ukonhatut (Aconitum spp.), erityisesti
aitoukonhattu (Aconitum napellus)
Sormustinkukka
(Digitalis
purpurea)
Valolle herkistävät kasvit
? Ukonputket (Heracleum spp.),
varsinkin jättiputki
? Karhunputket (Angelica spp.)
? Koiranputki (Anthriscus sylvestris)
OIREET: Kasvit saavat auringon
UV-säteilyn kanssa aikaan paikallisia palovammoja. Altistuskohtaan
syntyy punoitusta ja rakkuloita
1?3 vuorokauden sisällä.
HOITO: Oireet voi välttää
suojaamalla kasvia koskettanut
iho UV-valolta vähintään 48
tunnin ajan. Hoito kuten auringon
polttamissa.
Paikallista ärsytystä
aiheuttavat kasvit
Koiranputki
(Anthriscus
sylvestris)
? Esimerkiksi vehkat, vuokot, leinikit ja tyräkit.
OIREET: Kasvineste aiheuttaa iho- ja limakalvo
ärsytystä, ihon ja nielun punoitusta, turvotusta, kipua
ja rakkulanmuodostusta. Myös pahoinSinivuokko
vointia, mahakipua, oksentelua ja ripulia
(Hepatica
voi ilmetä. Vahvasti ärsyttävä kasvineste
nobilis)
saattaa aiheuttaa limakalvoturvotusta,
mikä voi vaikeuttaa hengittämistä.
HOITO: Altistunut alue huuhdellaan huolellisesti ja kasvinestettä nauttineelle
annetaan vähän juotavaa.
Lähde: Kalle Hoppu,
Harriet Mustonen ja Tiina Pohjalainen,
Duodecim, kesänumero 2011.
kesäkuu 2013 | 19
kokataan kotona
teksti Heli Kuusipalo kuvat Tommi Tuomi
Eväät koriin ja
retkelle!
Eväskoriin pakataan ensin kylmäkallet, sitten ruokaisa
salaatti lisukkeineen ja kastikkeet. Lopuksi mukaan sujahtaa
täytetty leipä ja juomaksi mansikkalassi.
Ohjeet ovat kuudelle ja sopivat yli 8 kuukauden ikäisestä alkaen.
Mansikkalassi sopii 10 kuukauden ja leipäkiekot vuoden ikäisestä lähtien.
KASTIKKEET
TOMAATTISALSA
1 tölkki tai purkki tomaattimurskaa
1 raastettu porkkana
noin 1 rkl raastettua inkivääriä
2 kypsää tomaattia
1 omena raastettuna
1 tl kuivattua oreganoa
rypsiöljyä kuullottamiseen
RUOKAISA SALAATTI
1 parsakaali
1 kukkakaali
6 perunaa
3 kevätsipulin vartta
lehtipersiljaa
rypsiöljyä
Pese perunat ja laita kiehumaan. Pilko ja huuhtaise
parsa- ja kukkakaalit ja höyrytä ne rapsakoiksi.
Kun perunat ovat kypsyneet, kaada vesi pois,
jäähdytä ja leikkaa veneiksi.
Kaada pannulle vähän öljyä ja paista perunoita
muutama minuutti. Silppua perunoiden joukkoon
kevätsipulit ja paista vielä viitisen minuuttia. Pilko
kaalit reilunkokoisiksi paloiksi ja laita perunoiden
kanssa eväsastiaan.
20 |
kesäkuu 2013
Kuullota kattilanpohjalla hetken aikaa porkkanaja inkivääriraasteita. Lisää tomaattimurska ja anna
kiehahtaa muutama minuutti. Laita joukkoon
pieniksi pilkotut tomaatit ja kuorittu ja raastettu
omena sekä oregano. Anna kiehua hiljalleen
puolisen tuntia. Jäähdytä ja surauta sauvasekoit
timella seos tasaiseksi. Pullota tai purkita kastike.
Voit lisätä vettä tai öljyä, jos haluat juoksevampaa.
OMENAINEN YRTTIÖLJY
1 dl rypsiöljyä
1/2 dl omenamehua
lehtipersiljaa tai korianteria tai
muuta makusi mukaan
Kaada öljy ja mehu pulloon. Lisää joukkoon
tuoreita yrttejä. Yrttien maku tarttuu paremmin,
kun annat mausteöljyn seistä muutaman päivän.
Salaattia täydentämään mukaan eväskoriin
voi pakata retkeilijöiden maun mukaisesti
pannulla paistettuja broilerisuikaleita tai uunissa
kypsennettyjä maustettuja broilerinuijia, kasvispyöryköitä, fetajuustoa öljyssä, pieniä tomaatteja,
mini-mozzarellaa tai vaikkapa oliiveja.
LEIPÄKIEKOT
1/2 litraa vettä
1 pussi kuivahiivaa
1 tl suolaa
2 rkl siirappia
noin 12?14 dl sämpyläjauhoja
2 rkl rypsiöljyä
Täytteeksi käy esimerkiksi mozzarellaraaste ja
halutessasi silputut yrtit, kuten basilika tai persilja.
Lämmitä vesi reilusti kädenlämpöiseksi.
Lisää joukkoon suola ja siirappi, sekoita. Lisää
3 dl:aan jauhoja kuivahiiva ja sekoita voimakkaasti
lämpimän veden joukkoon. Lisää vähitellen loput
jauhoista ja öljy ja vaivaa taikina tasaiseksi. Kohota
lämpimässä liinan alla 20 minuuttia.
Kaulitse puolet taikinasta levyksi ja laita
1/3:aan levystä täytettä. Rullaa taikina ja muotoile
siitä kiekko. Saat taikinasta kaksi leipää.
Kohota täyteleipiä pellillä 20 minuuttia. Paista
200-asteisessa uunissa 25 minuuttia.
MANSIKKALASSI
1/2 litraa maustamatonta jogurttia
3 dl pakastemansikoita
pienen sitruunan mehu
vettä tarvittaessa
Laita kaikki ainekset kannuun ja sekoita sauva
sekoittimella. Veden määrällä voit säädellä lassin
paksuutta.
ttipiiri.fi > r
l
i
.p Pilttipi
t
epti www
s
e
eptit www
es
verkko irin
s
löydät ivuilta
runsaa
lisää ru
sti
ok
niin ark aohjeita
een
juhlaan kuin
kin.
ipiiri.fi >
iltt
r
.p
kesäkuu 2013 | 21
Piltin parhaat palat
Mikä maistuu
välipalaksi?
1
Piltti kyseli lapsiperheiltä, millaiset
välipalat pikkuväelle maistuvat ja mitä
muuta reissukassiin pakataan.
Petri, Outi ja Luna (1 v)
2
3
4
Petri, Outi ja Luna ovat lähteneet
kävelylle nauttimaan kevätsäästä.
Kävelyillä vierähtää helposti parikin
tuntia. Välillä pysähdytään lepäämään.
Tällä kertaa taukopaikaksi valikoitui
Kauppatorin telttakahvila.
Petrin ja Outin mielestä tärkeintä
lapsen kanssa liikkuessa on ottaa
mukaan aurinkoinen mieli ja pientä
syötävää. Lunan välipalahetkiin kuuluu
muun muassa hedelmiä ja maissi
naksuja. Viime aikoina ollaan totuteltu
hapanmaitotuotteiden syömiseen.
? Turkkilaisesta jugurtista on tullut
Lunan uusi lempiherkku. Siihen on
myös kätevä dipata hedelmäviipaleita,
Petri ja Outi vinkkaavat.
Jannica ja Fiona (7 kk)
Jannican ja Fionan määränpäänä on
Fazerin kahvila, jonne Jannica on
sopinut tapaamisen ystävänsä
kanssa. Kahvilatreffien lisäksi
viikkoon kuuluu myös kävelyjä
ja muskarin musiikkituokioita.
Välipalahetket ovat olennai
nen osa päivän ohjelmaa.
Fionalle maistuvat muun muassa
banaani, avokado ja hedelmä
smoothiet. Välillä mukana on
myös minigrippussiin pakattuja
suolattomia ja vähärasvaisia
maissinaksuja, joita on
Fionan mielestä hauska
näperrellä.
22 |
kesäkuu 2013
? Tärkeintä on, että välipala kulkee
siististi mukana ja on helppo syödä,
Jannica sanoo.
Piia, Nea (2 v) ja Kia (8 kk)
Piia, Nea ja Kia odottelevat bussia
Elielinaukiolla. Matka suuntaa vaunu
ostoksille Varistoon. Kotoa lähtiessä
mukaan pakataan vaihtovaatteet,
vaipat ja eväät ? ja vähän muutakin.
? Mulla on aina koko elämä mukana
laukussa, Piia nauraa.
Välipalojen suhteen pidetään yllä
terveellistä linjaa. Myös helppous ja
nopeus ovat valttia. Laukusta löytyy
yleensä hedelmiä ja smoothieita,
harvemmin eväsleipiä tai muuta
valmistelua ja pakkaamista vaativaa.
Nea natustelee mielellään myös
rusinoita.
Maija ja Sipi (8 kk)
Maija ja Sipi ovat matkalla kotiin
kaveriporukan tapaamisesta. Poruk
kaan kuuluvat vanhemmat ja lapset
kerääntyvät viikoittain jonkun luokse
juttelemaan, kokkailemaan ja leikki
mään. Tekemiset ja näkemiset sovitaan
kätevästi omassa Facebook-ryhmässä.
? Samalla kokoonpanolla on nähty
jo odotusajoista lähtien, Maija kertoo.
Lapset voivat välillä maistella
aikuistenkin lautasilta, mutta Sipille
pakataan mukaan myös omat eväät.
Suosikkivälipala on Piltin mangosose.
Myös banaani ja muut hedelmät
maistuvat, varsinkin jos ne saa syödä
itse sormilla.
Testaa,
mitä hoitolaukkunne
sisältö kertoo
P
iltin leikkimielisellä testillä voit selvittää, mitä teidän
hoitolaukkunne sisältö kertoo yhteisestä reissutyylistänne.
Osallistu samalla arvontaan! Palkintona on 100 euron
lahjakortti Tutta-lastenvaatteiden verkkokauppaan.
Lisätiedot: www.facebook.com/pilttipiiri
kuva Suvi Elo
Tule maistelijaksi
Makuraatiin!
T
ärkeä osa Piltin tuotekehitystä on Piltti Makuraati.
Makuraadissa su omalaiset lapset koemaistavat kehitteillä
olevia uusia Piltti-tuotteita tai tuotteita, joiden reseptejä
halutaan parantaa.
Makuraatilaisilta kysytään palautetta myös jo olemassa
olevista tuotteista, ja yhdessä voidaan ideoida täysin uusia tuotteita.
Makuraatilaisten joukosta arvotaan ryhmiä, joille toimitetaan
kehitteillä olevia Piltti-makuja maisteltavaksi.
Kiinnostaako sinua tulla mukaan Makuraatiin? Raatiin ovat
tervetulleita kaikki 4-36 kuukautta vanhat lapset, joilla on tarkat
makunystyrät. Voit liittää lapsesi Piltin Makuraadin jäseneksi
Pilttipiiri.fi-sivustolla.
100 %
HEDELMÄÄ!