20 24 SY KS Y Liikennevakuutuskeskus ohjaa purkuosien käyttöön Lehti luettavissa myös verkossa www.autopurkamoliitto.fi www.lehtiluukku.fi Suomen Autopurkamoliiton virallinen ilmoitusja tiedotuslehti Uusi järjestöpomo Ilkka Koponen sai lentävän lähdön Autopurkamot yhä tärkeämpi ostaja SVT:lle
2 • Autopurkamosta apu autosi ongelmiin edullisemmin. • Pidä kiinni euroistasi me pidämme kiinni asiakkaistamme. • Käytössäsi kahden purkamon suuret varastot henkilö-, pakettija maastoautoihin. HENKILÖ-, PAKETTIJA MAASTOAUTOT Auto-Lehtinen AUTOPURKAMOT HENKILÖAUTOT Fusti Oy Puh. 010 239 0200 Hautalantie 16, Tampere www.fusti.? Puh. (02) 721 7700 Helsingintie 595, Salo www.auto-lehtinen.? Käytetyt varaosat takuulla! Varastossamme yli 200 000 varaosaa! Varaosat netistä 24/7
3 A jovoima-akut ovat astuneet uuden Akkuasetuksen piiriin viime vuonna ja autoille se astunee voimaan ensi vuonna. Tässä merkille pantavaa on se, että direktiivit ovat muuttuneet asetuksiksi, joka tarkoittaa sitä, että kansallinen liikkumavara täytäntöönpanossa kapenee. Katsantokannasta riippuu, onko tämä toivottava vai ei-toivottava muutos vanhanmalliseen direktiiviin verrattuna. Ajovoima-akkujen osalta on keskusteltu siitä, että kuka akun omistaa. Ehjälle akulle olisi monta ottajaa, kun taas rikkoutunutta akkua ei kukaan haluaisi ilman asiallista korvausta murheekseen. Olen käynyt tutustumassa ajovoima-akkujen kierrätykseen Suomessa, Ruotsissa, Belgiassa ja Puolassa. Tekniikkaa ja teknologiaa on siis olemassa. Tässäkin tapauksessa, jätehierarkian mukaan, purkamot edustavat uudelleenkäyttöä eli kiertotalouden korkeinta prioriteettia. Mitään hyödykettä ei pidä tuomita jätteeksi (jätestatus) liian aikaisin. Direktiivien, asetusten ja kotimaisen lainsäädännön mukaan jätestatus ei saa olla este tuotteen (lue: maailman) pelastamiselle. Tämän vuoksi akkuakin tulee saada puhdistaa, testata, koekäyttää ja valmistella uudelleenkäyttöön siten, että sitä ei jossain välivaiheessa muuteta jätteeksi, joka estäisi sen uudelleenkäytön. Tässä on myös toimijoiden keskuudessa dilemma; jos akkua saattaa käyttökuntoon, voi korjaaja joutua tuottajan asemaan vailla tuottajan oikeuksia. Onneksi Yhdysvalloissa, EU:ssa ja Suomessakin on havahduttu siihen, että kriisitilanteissa tietyt metallit ovat kriittisiä. Näitä ovat useat autoissa ja ajovoima-akuissa käytetyt aineet. Yhteiskunnan on pidettävä raaka-aineet kotimaisessa kierrossa, mielellään tuotteiden käyttöikää pidentämällä testaamalla, huoltamalla ja korjaamalla. Purkamot ovat siis maailman pelastamisen lisäksi huoltovarmuuden avainyksiköitä! Veli-Matti Jalonen Puheenjohtaja www.autopurkamoliitto.fi Suomalaisen työn ja puhtaan ympäristön puolesta Pelastetaan maailmaa varaosa kerrallaan Kesän ja syksyn autokierrätysalan puheenaiheita ovat olleet EU:n valmisteilla oleva autojen kiertotalousasetus sekä sähköautojen ajovoima-akut Artikkelit Puheenjohtaja Veli-Matti Jalonen .............................................................. 3 Stena Recycling Oy, Sähköauton akut kierrätykseen ..................... 4-5 Ilkka Koponen, Uusi järjestöpomo sai lentävän lähdön .................. 6, 8 Copart Suomi Oy, Bisneksen mahdollistaja ................................... 10-11 Autopurkamot yhä tärkeämpi ostaja SVT:lle ................................. 12-13 Kajaanin Romu Oy, Sujuva purkamotoiminta on operaattorinkin etu ........................................................................... 14, 16-17 RM-Trucks Oy, Westerlundit ovat purkaneet kuoma-autoja jo 65 vuotta .................................................................... 18-22 Autopurkamoliitto syysmatkalla Puolassa ............................................ 23 Puskan Auto Oy, Mekonomen-korjaamo ja vauriokorjaamo saman katon alla ............................................... 24, 26-27 Liikennevakuutuskeskuskin ohjaa purkuosien käyttöön .......... 28-29 Suomen Autopurkamoliiton jäsenpurkamot ................................. 30-31 2024 SYKSY Suomen Autopurkamoliiton virallinen ilmoitusja tiedotuslehti
4 E uroopan komission ehdottama uusi akkuasetus vaatii akkuvalmistajia käyttämään kierrätysmateriaaleja tuotannossa jo vuonna 2030. Tämä edellyttää, että kierrätysyritysten on pystyttävä kierrättämään akkujen tärkeät metallit, kuten litium, koboltti, kupari ja nikkeli, takaisin raaka-aineiksi. Stena Recycling aloitti sähköisten akkujen kierrätyksen jo useita vuosia sitten. Keväällä 2023 se avasi uuden akkujen kierrätysyksikön eli ”battery center” -tyyppisen aseman Riihimäellä. Riihimäen akkuyksikköön tuodaan käsiteltäviksi ja eteenpäin kierrätettäviksi syystä tai toisesta vioittuneita akkuja. –Kun sähköauton ajovoima-akku tuodaan meille kierrätykseen, teemme sille tarkastuksen. Katsomme, etSähköauton akut kierrätykseen Stena Recycling on investoinut pitkäjänteisesti sähköautojen ajovoima-akkujen kierrätysteknologioiden kehittämiseen. Avainasiakaspäällikkö Joni Korkola näkee sähköautojen ajovoima-akkujen tulevaisuudessa mahdollisuuksia myös autopurkamoille. tei akun runkoon ole jäänyt jännitteitä eikä mitään pullistumia. Pienikin määrä jännitteitä on esimerkiksi murskaustilanteessa iso riski. Siksi ajovoima-akku aina niin sanotusti oikosuljetaan, ettei se pysty keräämään enää jännitteitä, Korkola esittelee. Aina jännitteiden purkaminen ei kuitenkaan onnistu. Silloin puramme akun moduuli tai kenno kerrallaan, Korkola kertoo. Asemia ympäri Eurooppaa Pääsääntöisesti vioittuneet ajovoima-akut tulevat Stena Recyclingin akkuasemille autokorjaamoilta tai autovalmistajilla. Stena-konsernilla on ’battery center’ -tyyppisiä akkujen esikäsittelylaitoksia Riihimäen lisäksi myös Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Puolassa, Saksassa ja Italiassa. Nämä laitokset vastaavat akkujen esikäsittelystä ja tekevät arvioita akkujen uudelleenkäytön mahdollisuuksista. Oikosulkemisen jälkeen akut kuljetetaan joko jatkokäsiteltäviksi tai kierrätettäviksi joko akkuina tai materiaaleina. Kaikkien battery centereihin kerättyjen ajovoima-akkujen jatkokäsittely on Ruotsin Halmstadissa. Stena Recycling avasi sinne maaliskuussa 2023 ensimmäisen teollisen mittakaavan kierrätyslaitoksensa litiumioniakuille. Akkujen murskaus tehdään vain Halmstadin laitoksella. Battery centereissä Stenan omat työntekijät eivät irrota akkuja autoista, vaan sen heille tekevät valmiiksi kumppanit eri maissa. Ajovoima-akut tulevat pääasiassa autokorjaamoista. Valmistajilla on omat ohjeistuksensa, miten akut pitää irrottaa. Teksti_Timo Kiiski Kuvat_Stena Recycling Olipa autossa sähkömoottori tai polttomoottori, niistä saatavaa materiaalia pitää kierrättää mahdollisimman tehokkaasti, sanoo Stena Recycling Oy:n avainasiakaspäällikkö Joni Korkola. – Osalla akuista voi olla kriittinen pieni kolhu väärässä kohdassa, Korkola sanoo. Akuista kierrätettävissä 95 % Tällä hetkellä Stena Recyclingin käsittelykapasiteetti riittää noin 10 000 tonniin vuodessa. Ruotsissa Stena Recycling on investoinut ajovoima-akkujen kierrätykseen 23 miljoonan euron verran. Akuista pystytään Korkolan mukaan kierrättämään jopa 95 %. –Ylitämme reilusti EU:n asettamat tavoitteet kierrätysasteesta. Vaikka valtaosa laitoksiimme kerätyistä akuista murskataan, haluamme pitää ne kuitenkin pääsääntöisesti tuotteina käytössä niin pitkään kuin vain mahdollista. Tähän ohjaa niin konsernin strategia kuin EU:n akkudirektiivikin, Korkola sanoo. Viallisia ajovoima-akkuja on Korkolan mukaan vielä
5 Stena Recyclingin keräyskeskuksessa voidaan vastaanottaa, tarkistaa ja esikäsitellä sähköauton litiumioniakut. Tältä näyttää sähköauton ajovoima-akku osiksi purettuna. kuitenkin hankala tuoda vaihtoehtoisina varaosina tai energiavarastoina takaisin markkinoille: johtuen akkuosien yhteensovittavuudesta, markkinoiden kysynnästä ja saatavilla olevan tiedon puutteesta. –Materiaalikierrätyksessä pystymme jalostamaan niiden mustasta massasta akkutuotannon tarvitsemat kalliit materiaalit: alumiinia, magnaania, nikkeliä, kobolttia ja litiumia. Korkola muistuttaa, että myös polttomoottori voi hajota siinä missä sähköauton ajovoima-akkukin. Ja usein ajovoima-akkukin on korjattavissa. –Sähköauton ajovoima-akkuun tullut vikakaan ei enää automaattisesti tarkoita sitä, että se pitäisi vaihtaa kalliisti uuteen, hän huomauttaa. Stena Recycling kuljettaa käytetyt ja vaurioituneet litiumioniakut sekä tuotantojätteet sertifioituihin akkujen kierrätyslaitoksiinsa, joissa testataan li-ion-akkujen uudelleenkäyttömahdollisuus. Mahdollisuus purkamoillekin Korkola on vielä varovainen arvioidessaan, miten laajassa mittakaavassa sähköautojen ajovoima-akuista voisi tulla kierrätettävää tavaraa myös autopurkamoille. Meillä on kuitenkin Suomessa todella osaavia autopurkamoita. En näe ongelmaa siinä, etteivätkö ajovoima-akutkin jossain vaiheessa voisi kiertää niiden kautta varaosina eteenpäin. Korkola muistuttaa kuitenkin, että Suomessa ajetaan vielä pitkään polttomoottoriautoilla. –Onhan meillä 3,3 miljoonaa henkilöautoa liikenteessä, ja näistä vasta alle neljä prosenttia on täyssähköautoja. Stena Recycling on mukana myös hankkeessa, jossa tarkastellaan polttomoottoriauton kierrätystä. – Pyrimme tehostamaan myös niistä saatavien materiaalien kierrätystä entistä tehokkaammin. Meidän yhteiskunta ja maapallo eivät kestä kertakäyttökulttuuria. Autopurkamot ovat tärkeä osa tätä kierrätysjärjestelmää, Korkola sanoo.
6 K oposta on työllistänyt kesälomakauden jälkeen erityisesti ehdotus uudeksi EU:n romuajoneuvojen kiertotalousasetukseksi. –Ehdotus ei kuitenkaan ennakkotietojen perusteella etene EU-parlamentin päätöksentekoon Unkarin puheenjohtajakaudella, vaan vasta, kun EU:n puheenjohtajuus siirtyy Puolalle, Koponen sanoo. Tuskin lienee salaisuus, että asetuksen käsittely Unkarin puheenjohtajakaudella voisikin olla melkoista venäläistä rulettia. –Ainakin, jos katsoo Unkarin poliittista toimintaa muissa kansainvälisissä kysymyksissä, joista Suomi on saanut tuta viimeksi Nato-jäsenyytensä hakuvaiheessa. Ehkäpä siis on ihan hyvä, että asetuksen loppukäsittely parlamentissa siirtyy Puolan puheenjohtajakaudelle. Puolassa on aktiivisesti toimiva oma autopurkamoliitto, joka kuuluu myös alan kansainväliseen kattojärjestöön Egaraan. Egaraan Koponen onkin pitänyt tiiviisti yhteyttä. Samalla hän on päässyt tuomaan esille Suomen autopurkamoliiton näkemyksiä esitykseen uudesta romuajoneuvojen kierrätysasetuksesta. Kotimaassa Koponen on tehnyt useamman purkamovierailunkin. –Jäsenistö on ottanut minut hyvin vastaan ja heidän avuliasuutensa on tehnyt sisääntuloni järjestöön helpoksi. Monta kertaa on saanut kysyä purkamoyrittäjiltä ja alan käytännön tekijöiltä neuvoa, mitä vaikkapa jokin uuden asetusluonnoksen ehdotukset voisivat tarkoittaa käytännön arjessa, Koponen kiittelee. Uusvanha toimiala Harras toive Koposella ja Autopurkamoliitolla on, että ehdotus EU:n uudeksi romuajoneuvojen kiertotalousasetukseksi menee maaliin säilyttäen nykyisen peruslähtökohtansa uudelleenkäytön ensisijaisuudesta. –Uusi sääntely tulee vahvistamaan entisestään vaatimuksia resurssija raakaainehukan pienentämiseksi. Tässä kaiken käyttökelpoisen uudelleenkäyttö on ihan ykkösjuttu sen sijaan, että romuajoneuvot rouhitaan metallisulattoihin sellaisenaan, Koponen sanoo. Autopurkamoliiton järjestöjohtaminen on juristi Koposelle sivutoimi. Päätyökseen hän toimii valtion hallinnossa kiinteistöasioiden parissa. – Vaikka kovinkaan monelle ei tule mieleen pistää samaan lauseeseen autopurkamotoimintaa ja kiinteistöalaa, niissä molemmissa pohditaan samoja teemoja ja painitaan samanlaisten ongelmien parissa. Onhan rakentaminen autopurkamotoiminnan tavoin kiertotaloutta jo perinteisestikin. Vaikka hiilijalanjälki ja vastuullisuus ovat tämän päivän teemoja, voidaan purkamoalaa pitää kiertotalouden uusvanhana toimijana. –Purkamotoimintaa eri muodoissaan ollut Suomessa käytännössä niin kauan kuin autojakin. Eiköhän niitä automobiilien osia ruuvailtu irti myytäväksi jo 100 vuotta sittenkin, Koponen virnistää. Uusi järjestöpomo sai lentävän lähdön Suomen Autopurkamoliiton uusi järjestöjohtaja Ilkka Koponen sai pestilleen vauhdikkaan startin, joka on tarjonnut paljon myönteisiä yllätyksiä. Yhteistyöklusteri vai pakkoavioliitto? Purkamot, operaattorit, autoteollisuus ja tuottajavastuuyhteisöt yhdessä muodostavat toisistaan riippuvaisen klusterin. –Tämä on kuin pakkoavioliitto, jossa avioerolla ei oikein voi uhata. Vastuullisuus on paitsi kiertotaloutta, yhä enenevässä määrin myös toiminnan läpinäkyvyyttä. Purkamoalan voi perinteiseen tapaan nähdä sijoittuvan auton elinkaaren loppupäähän, mutta entistä enemmän uudelleenkäytön vaatimusten ansiosta elinkaaren muissakin vaiheissa, Koponen sanoo. Koponen uskoo, että jo lähitulevaisuudessa jonkun autotehtaan luikuhinnan päästä kuluttajalle valmistuu auto, jossa osa osista on käytettyjä. –Ja todennäköisesti tässä kohtaa tämä on autotehtaalle myyntivaltti eikä rasite. Purkamot ovat tärkeä ratas isommassa autoteollisuuden klusterissa, jotta voimme alana yhdessä hoitaa vastuullisuusvaatimuksemme. Eli valitaan mieluummin yhteistyö kuin pakkoavioliitto. Teksti_Timo Kiiski Kuvat_Ilkka Koposen albumi Juttu jatkuu sivulla 8.
7 Teksti_Timo Kiiski Kuvat_Ilkka Koposen albumi Riihimäen AUTO-OSAT Söörmarkuntie 40 29570 Pori Puh. 02 677 0291 www.autopalsta.com Ark. 8.30-17.00 La 9.00-13.00 Meillä on myös Pick and Pay itsepurkumahdollisuus VARAOSAT KÄYTETYT JA UUDET Teollisuustalotie 2 79100 Leppävirta Puh. 017 554 2972 www.osamyyntiaf.fi Ark. 8.00-17.00 Kynttilätie 2 11710 Riihimäki Puh. 010 420 7010 www.riihimaenauto-osat.fi Åsbackantie 194 68810 Ytteresse Puh. 06 789 8500 www.erikssons.fi Ark. 8.00-17.00 Ark. 8.00-17.00 www.autocirc.com Suomen suurin mutta modernein käytettyjen varaosien kauppa Meiltä löydät mitä haet. Varaosakauppa yli 60 vouden kokemuksella Toimimme romuautojen vastaanottopisteenä Juttu jatkuu sivulla 8.
8 Yhä vastuullisempaa Yritysten kestävän kehityksen raportointia koskeva direktiivi (CSRD) astui EU:ssa voimaan 5. tammikuuta 2023. Direktiivissä korostetaan ympäristöön, yhteiskuntaan ja hallintoon liittyvien tekijöiden kasvavaa merkitystä yritysten päätöksentekoprosesseissa. Koponen muistuttaa vastuullisuusteemojen ulottuvan ympäristötai resurssikysymyksiä laajemmallekin. –Lähtien ihan ihmisoikeuksista ja tasa-arvokysymyksistä, muun muassa ihmisten mahdollisuuksista työllistyä tasavertaisesti. Nämä asiat liittyvät niin purkamotoimintaan, rakentamiseen kuin autoteollisuuteenkin, eikä niitä lähivuosina pääse pakoon enää kukaan. Nyt pitää pystyä pelkkien puheiden ja julistamisen sijasta kyetä näyttämään vastuullisuus toteen myös sopimuskumppaneille. Yrityksen toiminnan pitää taloudellisen uskottavuuden lisäksi olla uskottavaa myös vastuullisuusnäkökulmasta. Vaikka autopurkamot itsessään eivät olisikaan suoraan kaikkien vastuullisuusvaatimusten piirissä, niin niiden isot sopimuskumppanit sitä ovat –Kuusakoski, Stena tai vaikkapa Lassila-Tikanoja ovat alalla tuttuja kumppaneita ja nämä joutuvat julkistamaan vastuullisuustoimensa ihan samalla tavalla kuin tilinpäätöksensäkin. Käytännössä tämä tarkoittaa monia hyvinkin konkreettisia asioita: vaikkapa sitä, että ison tilaajan sopimuskumppanina pitää pystyä todentamaan, että noudattaa lainsäädännön vaatimuksia työoloista ja työturvallisuudesta, ympäristövaatimuksista tai esimerkiksi harmaan talouden torjunnasta, Koponen luettelee. Tällaisiin sopimuskumppaneiden kysymyksiin purkamoidenkin on Koposen mukaan hyvä valmistautua ja miettiä miten todentavat kumppaneilleen toimintansa olevan asianmukaista. -Muuten tilaaja voi lopettaa ostamiset, jos sopimuskumppani ei pysty todistamaan, että hänen yrityksensä asiat ovat kunnossa. Pelisäännöt selvemmiksi Koponen muistuttaa, että kun EU:n uusi romuajoneuvojen kiertotalousasetus aikoinaan voimaan, se on suoraan sovellettavaa sääntelyä. –Oma mielipiteeni on, että Suomessa on sääntelyn voimaantullessa käytävä teollisuudenalan sisällä keskustelu siitä, miten meidän pitää järjestäytyä ja rakentaa yhteistyömme, että pystymme oikeasti täyttämään asetuksen vaatimukset. Suomalaisessa mallissa autoteollisuus ja tuottajavastuussa olevat yhteisöt ovat tehneet sopimukset käytännössä raakaaineenkäsittelylaitosten eli operaattoreiden kanssa. Tällaista toimintatapaa ei ole muualla Euroopassa käytössä. Tämä toimintatapa voi olla myös yksi syy siihen, miksi meillä on Suomessa tiettyjä ongelmia alan osapuolten vastuukysymysten kanssa. Koponen toivookin, että uuden asetuksen myötä käytäisiin keskustelua niin alan sisällä kuin viranomaistenkin kanssa siitä, miten romuajoneuvojen kierrätys olisi jatkossa fiksua organisoida. –On hämmentävää, miten eri tavalla alan eri tahot näkevät vaikkapa katalysaattoreiden tai sähköautojen akkujen uudelleen käytön ja kierrätyksen pelisäännöt. Saako esimerkiksi autopurkamo myydä ajoneuvoakun eteenpäin uuSuomen Autopurkamoliitto ry on eurooppalaisten autopurkamoiden kattojärjestö Egaran jäsen. Ilkka Koponen osallistui keväällä Egaran Ranskan matkalle ja tutustui siellä GPA -nimiseen purkamo, jonka varastossa myös tämä kuva on otettu. – GPA on Euroopan suurimpia purkamoita ja varmasti yksi moderneimmista, Koponen sanoo. delleen käytettäväksi? Tuottajavastuuyhteisöllä on yksi kanta, operaattoreilla vaihtelevasti oma kantansa ja purkamoyrittäjät katsovat asiaa omalta kantiltaan. Jos tällaisiin kysymyksiin ei alalla pystyvä vastaamaan yhdenmukaisesti, meillä on jonkinnäköinen toimintamallin ongelma käsillä. Koponen itse näkee, että lähtökohtana tulisi olla mahdollisuus toimia markkinaehtoisesti kaikkien kumppaneiden kanssa, joiden toiminta täyttää viranomaisvaatimukset ja osien käsittely ja hyödyntäminen tapahtuu vastuullisesti. –Autovalmistajat ja maahantuojat ovat valinneet Suomessa kaupallisen toimintamallin eli kumppaniverkoston hoitamaan tuottajavastuunsa toteuttamiseksi tarvittavat toimenpiteet. Silloin on myös noudatettava markkinatalouden sääntöjä, hän korostaa.
10 C opart Suomi on osa Copart Inc:a, maailman johtavaa ajoneuvojen huutokauppa-, realisointija vakuutusyhtiöpalveluja tarjoavaa yritystä. Copart Suomen operaatio-. ja teknologiajohtaja Antti Hyyryläinen asemoi Copartin välittäjäksi autojen korjaajille, autopurkamoille ja operaattoreille. –Autopurkamot ovat meille erittäin tärkeitä ostajia ja yhteistyökumppaneita. Autojen korjaajat saavat osia autopurkamojen meiltä ostamistaan autoista. Ja lopulta, kun autosta ei enää löydy mitään hyödynnettävää, se menee Stenan ja Kuusakosken kaltaisille operaattorille materiaalikierrätykseen, Hyyryläinen sanoo. Autopurkamot tuovat Hyyryläisen mukaan tähän yhtälöön kriittisen mahdollisuuden: olipa sitten kyse kolarikorjauksesta tai Copartin online-huutokaupasta ostetun auton muusta korjauksesta. –Silloinkin, kun auto menee vaikkapa yksityiselle ostajalle, ovat purkamot hänelle tärkeä varaosien lähde, Hyyryläinen korostaa. Purkamot myös välivarastoja Copart Suomi Oy on entinen Autovahinkokeskus, juuret juontavat vuoteen 1966 asti. Autovahinkokeskus perustettiin ajoneuvojen realisointiin, sekä vakuutusyhtiöiden palveluihin erikoistuneeksi yritykseksi. Maailma on muuttunut paljon 58 vuodessa. Tänään Copart Suomi Oy on premium huutokauppa kaikille ajoneuvoille ja huutokauppaa kaikenlaisia ja kaikenkuntoisia ajoneuvoja netin välityksellä. Yhtiön toimipisteet sijaitsevat Espoossa, Pirkkalassa, Turussa ja Oulussa. Verkostoon kuuluu yli 20 välivarastoa ympäri Suomen. Autopurkamot ovat Copartille paitsi online-huutokaupan autojen ostajia, myös tärkeitä yhteistyökumppaneita. Moni autopurkamo eri puolilla Suomea toimii myös Copartin välivarastona. – Purkamot auttavat meitä sekä autojen varastoinnissa että hinauksissa. Yhteistyöllämme on pitkät perinteet, Hyyryläinen sanoo. Online-huutokaupan kautta Copart Suomi myy jopa 20 000 ajoneuvoa vuosittain. Copartin valikoimasta löytyy käytettyjä, vaurioituneita, vakuutusyhtiöiden lunastamia henkilöautoja, moottoripyöriä, työkoneita ja paljon muitakin ajoneuvoja. Paljon hyödynnettävää Lokakuun lopulla Copart Suomen valikoimassa oli noin 750 käytettyä tai vaurioitunutta ajoneuvoa. – Lisääntynyt toimeksiantajakanava meille ovat esimerkiksi kiinteistönhuoltofirmat, jotka myyvät meille käytöstä poistuvaa pakettiautokalustoa. Nämä pakettiautot voivat olla esimerkiksi käyttöikänsä lopussa, jotka eivät enää kiinnosta autoliikkeitä. Myös kuluttajat voivat myydä meille moottoriajoneuvojaan, erityisen tervetulleita ovat henkilöja pakettiautot Autopurkamoille Copart luo Hyyryläisen mukaan mahdollisuuksia hyviin bisneksiin. Copartin online-huutokaupan valokuvista on nähtävissä, mitkä osat autosta ovat säilyneet ehjinä. Tämän myötä Bisneksen mahdollistaja Copart Suomi Oy:n liiketoimintamalli perustuu ajoneuvojen sekä niiden osien pitkään elinkaareen ja kiertoon. Autopurkamot ovat sille tärkeitä niin vaurioautojen ostajina kuin yhteistyökumppaneinakin. Samalla Copart luo autopurkamoille hyviä bisnesmahdollisuuksia. Teksti_Timo Kiiski Kuva_Laura Tammi Copart Suomi Oy on helpompi tehdä analyysia siitä, minkälainen rahasumma autosta kannattaa tarjota. –Yhdessä autossa voi olla paljon ehjiä osia. Esimerkiksi autovarkauden kautta lunastukseen päätyneissä autoissa korin osat, vaikkapa puskurit, ovat usein ehjiä, Hyyryläinen sanoo. Alkutalvi on sesonkiaikaa autokorjaamojen lisäksi myös Copartille. Silloin toimipisteiden ja välivarastojen pihamaat helposti täyttyvät vakuutusyhtiöiden lunastamista vaurioautoista. –Online-huutokaupasta autot ostetaan usein lähellä olevista toimipisteistä ja välivarastoista. Myymme netissä myös kuljetuspalvelua, joka toimii postin tavoin ovelta ovelle -palveluna. Tätä palvelua on juuri kehitetty siten, että asiakas pystyy seuraamaan tilauksensa etenemistä netissä, Hyyryläinen sanoo. Vastuullisia asiakkaita Sähköja hybridiautojen määrän nopea lisääntyminen on näkynyt myös Copartilla näiden autojen kasvaneina määrinä huutokaupoissa. –Sähköja hybridiautossa yksittäisen komponentinkin osuus voi olla suhteellisen iso osa auton arvosta, Hyyryläinen tietää. Ajovoima-akku on lunastettujen sähköautojen kriittisin komponentti, joka kuitenkin useimmiten on säilynyt ehjänä Copartille tullessaan. –Meillä jokaisen sähkötai hybridiauton akun tilan tarkistaa siihen erikseen koulutettu henkilö. Tarvittaessa hän tekee akun myös jännitteettömäksi, Hyyryläinen sanoo. Valtaosa vakuutusyhtiöiden lunastamista autoista voidaan Hyyryläisen mukaan korjaamalla palauttaa liikenteeseen. -Totaalisesti korjauskelvoton auto myydään kuitenkin vain autopurkamolle purettavaksi tai operaattorille materiaalikierrätykseen murskattavaksi. Täysin korjauskelvotonta autoa ei meidän kautta saa rekisteriin, vaikka kuinka yrittäisi. Sellaisen voi ostaa online-huutokaupastamme vain taho, jolla on ympäristölupa romuajoneuvojen käsittelyyn, Hyyryläinen sanoo. –Purkuosa herättää sanana ehkä vääriä mielikuvia ja kuulostaa vähän rujolta. Monesta vaurioautosta saa alkuperäisiä ja täysin vaurioitumattomia osia, jotka uusina osina
11 Autolasien ykkönen Ostamme autoja Meiltä purkuosat Lylykoskentie 27, JOENSUU 0400 229 800 info@karjalanpurkupojat.fi MA–PE 8.00–16.00, LA–SU suljettu www.karjalanpurkupojat.fi Copart Suomi Oy:n online-huutokaupassa myydään jopa 20 000 ajoneuvoa vuosittain. – Autopurkamot ovat meille isoja ostajia. On hienoa, että vaurioituneen auton ehjä osa saa uuden elämän jossain toisessa autossa, Copart Suomen operaatioja teknologiajohtaja Antti Hyyryläinen. •Virallinenromuajoneuvojen vastaanottopiste •Korjaammejahuollamme yleisimmätautomerkit Imatran Autopurkamo Oy / Pasin korjaamo www.imatranautopurkamo.fi Varikkokuja 5, 55100 IMATRA imatranautopurkamo@gmail.com pasinkorjaamo@gmail.com Pasi Sarantila autoteknikko, HTK 050 5052 176 Puramme vuosittain 100-150 autoa, joiden osat on laatutarkastettuja toimintatakuulla. Palvelemme sinua mielellämme! VARAOSAT USEIMPIIN AUTOMERKKEIHIN Varsikuja 1, 68410 Alaveteli • 040 733 2493 • info@backfalt.? Backfälts Bildemontering Ab www.backfalt.? maksavat moninkertaisesti enemmän, Hyyryläinen painottaa. Varaosien kierto tärkeää Kolariautostakin voi vielä kuoriutua vielä kelpo menopeli liikenteeseen. –Tietyllä tavalla vakuutusyhtiön lunastama ja liikenteestä poistettu kolariauto oikein korjattuna voi olla turvallisempikin kuin sellainen auto, joka on korjattu lunastusprosessin ulkopuolella. Kun vakuutusyhtiö lunastaa vaurioituneen auton, sen palauttaminen takaisin liikenteeseen vaatii ylimääräisen katsastuksen. Hyyryläinen näkee autopurkamoiden roolin erittäin tärkeänä autojen kiertotaloudessa. –Meille on tärkeää, että vaurioauton osillekin voi löytyä uusi elämä jossain toisessa autossa. Kun auto voidaan korjata, säästymme ylimääräiseltä jätteeltä. Paras vaihtoehto on auton korjaaminen kokonaisena liikenteeseen. Toiseksi paras vaihtoehto on sen purkaminen varaosiksi, jotka saavat uuden elämän jossain toisessa autossa. Ja kun mitään hyödynnettävää autossa ei enää ole, teollisuus saa siitä uutta raaka-ainetta operaattorin materiaalikierrätyksen kautta.
12 A utopurkamot ostavat merkittävän osan Suomen Vahinkotarkastus SVT:hen tulevista ja vakuutusyhtiöiden lunastamista kolariautoista, noin 20 % lunastetuista ajoneuvoista menee purkuun ja varaosina uudelleen hyödynnettäviksi. Suomen Vahinkotarkastus SVT:n Vantaan Koivuhaan varikolla on syyskuisena iltapäivänä kirjava kattaus vakuutusyhtiöiden lunastamia kolariautoja. Tiimiesimies Mika Gullansin tehtävä on valikoida niiden joukosta korjauskelpoiset ja lopullisesti liikenteestä poistettavat yksilöt. Maallikko yllättyy, kun Gullans kertoo, että oikeasta etukyljestä tyystin pintaosiltaan ja muodonmuutos osiltaan vaurioitunut maasturi-Volvo on vielä korjauskelpoinen, koska sen runko sivupilareineen on kuitenkin säilynyt vaurioitumattomana. –Kun vanhassa teknologiassa autoissa ei ollut turvakorirakenteita, auto voitiin sahata poikki keskeltä ottaa siihen uusi etupää tai takapää. Nykyteknologialla se ei onnistu. Turvakorirakennetta ei voi korjata kuin niistä kohdista, joista se on valmistajan ohjeiden mukaan määritelty korjattavaksi, SVT:n toimitusjohtaja Janne Aho sanoo. Koko Suomen Vahinkotarkastus SVT:n liiketoiminta perustuu vakuutusyhtiöiden oman liiketoiminnan ulkoistettuun palveluun. – Tämä tarkoittaa autoon vahinkotarkastuksia ja lunastettujen autojen realisointia eli edelleen myyntiä. Verkkokaupan ja maakunnallisen toimipisteverkoston avulla minimoimme ajoneuvojen siirtelyä ja näin olemme osaltamme pienentämässä hiilijalanjälkeä, Aho kertoo. Autopurkamot yhä tärkeämpi ostaja SVT:lle Nykyautojen turvakoritekniikka rajoittaa niiden korjaamista ja toimitusjohtaja Janne Aho korostaa autopurkamoiden yhä tärkeämpää roolia Suomen Vahinkotarkastus SVT:n yhteistyökumppanina. Lakisääteistä määritelmää vakuutusyhtiön lunastaman auton korjauskelpoisuuden määrittämiselle tai lopulliseen poiston määrittämiseen ei ole. Päätöksen tekee SVT:n koulutettu ja asiantuntija. 16 000 auton markkina Suomessa vakuutusyhtiöt ostavat lunastukseen johtavassa vahinkotilanteessa auton kokonaisuudessaan. Vakuutusyhtiöt lunastavat myös korjauskelpoisia ajoneuvoja. Arvion mukaan Suomessa on 16 000 lunastetun henkilöauton markkina. Lopulliseen poistoon ja varaosina purettaviksi myytävien autojen osuus kokonaismarkkinasta on 20 %. Euroopassa asiakas saa vahinkomäärän (korjauskustannukset) rahana ja vaurioitunut auto jää asiakaan itse edelleen myytäväksi. –Meillä suomessa vakuutusyhtiön lunastama auto saa aina historiamerkinnän lunastuksesta Traficomin järjestelmään, Aho sanoo. Vaurioituneina liikenteestä poistetut autot voidaan myydä eteenpäin joko korjattavaksi tai lopulliseen poistoon purettaviksi ja varaosina uudelleen hyödynnettäviksi. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa autot menevät Suomen Autokierrätyksen tuottajayhteisön jäsenien kautta varaosiksi, materiaalilajitteluun ja hyvin pieni osa jätteeksi. Purkamot ovat osa tätä käsittelyketjua. –Purkamopolku on meillä 95-prosenttisesti käytössä, koska vain alle 5 % ajoneuvoista menee täysin tuhoutuneina suorana operaattoreiden murskattaviksi. Eli ne ajoneuvot, joista saa jotain varaosaa tai muuten jatkokäytössä hyödynnettävää, kaupataan autopurkamoille, Aho kertoo. Autopurkamot ostavat SVT:ltä myös valtaosan korjauskelpoisista ajoneuvoista, pääasiassa saadakseen niistäkin varaosia uusiokäyttöön. –Myymällä auton lopulliseen poistoon varmistamme sen, että prosessista ei lähde suomen rajan yli korjauskelvottomia autoja. Vapaasti liikennekäyttöön korjattavia ajoneuvoja meidän verkkokaupastamme voivat ostaa niin kotimaiset kuin EU:n jäsenvaltioissakin asuvat tahot. Kolmansiin maihin emme korjauskelpoisiakaan autoja myy, Aho sanoo. Turvamääräykset kiristyvät Autojen sähköistäminen on tuonut SVT:nkin toimintaan uusia haasteita. Polttomoottoriautoissa moottori ja vaihteisto on kohtalaisen helposti korjattavissa tai vaihdettavissa. Sähkö-ja Hybridiautoissa akun korjaaminen on vielä ihan alkutekijöissään. Akku on lähes aina vaihdettava ja akussa on myös sähköturvallisuus ja paloriskit. Jos ajoneuvossa on akkuva
13 Tämän Volvo-maasturin Suomen Vahinkotarkastus SVT Oy:n vaurioajoneuvojen realisoinnin tiimiesimies Mika Gullans (oik.) on katsonut vielä korjauskelpoiseksi, koska turvakorirakenne on säilynyt vaurioitumattomana. – Vakuutusyhtiöiden lunastamien kolariautojen vaurioista jopa yli 85 % on oikean etupään vaurioita, SVT:n toimitusjohtaja Janne Aho sanoo. Teksti ja kuvat_Timo Kiiski urioita niiden korjaamiseen ei vielä ole vastaavia menetelmiä kuin perinteisessä polttomoottoriautossa. Vaurioitunut akku on turvallisuusriski oli se sitten käytössä tai käyttämättömänä jossakin. Mitään lakisääteistä määritelmää auton korjauskelpoisuuden määrittämiselle tai lopulliseen poiston määrittämiseen ei ole. Päätöksen tekee SVT:n koulutettu ja asiantuntija vastuullinen myyntitapa huomioiden. –Meillä on suuri vastuu siitä, minkälainen ajoneuvo voidaan päästää uudelleen liikenteeseen. Koska toimialalla ei korjattavuudesta ole minkäänlaista virallista ohjeistusta, olemme omaehtoisesti tiukentaneet kriteerejä omassa toiminnassamme, Aho sanoo. Vakuutusyhtiön lunastukseen päätyy korjauskelpoisia ja korjauskelvottomia autoja, korjauskelvottomia ovat ne autot, joita ei saa korjattua liikenneturvallisen kuntoon tai korjaaminen on muuttunut teknisesti mahdottomaksi. Tyypillistä on, että lunastus tapahtuu, kun korjauksen kustannusarvio näyttää ylittävän korjauksen kannattavuuden versus jäännösarvo tai kaskovakuutuksen lunastusmenettelyn prosenttiraja. Aho myöntää, että liian paljon hyviä korjauskelpoisia autoja menee lunastukseen. –Tällä hetkellä vakuutusehdot ovat sellaiset, että auto voi mennä lunastukseen hyvinkin pienistä vaurioista, koska mm, varaosien hinnat ovat aika korkeita. Markkinoikaa, investoikaa! Autopurkamoilta Aho ja koko toimiala toivoo aktiivista käytetyn eli vihreän varaosan aktiivista markkinointia ja sen sujuvan hankintaprosessin mahdollistamista. –Tämä on ollut vauriokorjauksen toimialalla ongelmana. Varaosien hankintaprosessi on monimuotoinen ja edellyttää autokorjaamoilta paljon itse tehtävää työtä. Käsittääkseni autopurkamoiden varaosien markkinointi korjaamoille päin on melko kevyttä. Purkamoiden pitää itse aktivoitua varaosatoimittajina autokorjaamoihin päin, jos aikovat saada bisneksensä toimimaan, Aho sanoo. Vastuullisuusnäkökulma on Ahon mukaan nostanut poistoon menevien ja purettavien autojen määrää. –Ilman investointeja ja sammutetuin lyhdyin toimimalla purkamoala ei tule pärjäämään. Jos haluaa pysyä markkinassa mukana, täytyy investoida infraan ja myös markkinointiin korjaamoiden suuntaan. Käytetyn varaosan hankintakanavan pitää olla autokorjaamoille yksinkertainen ja helposti saavutettavissa. Jos korjaamo joutuu käyttämään monta markkinointikanavaa varaosan etsimiseen, se ei sitä käytä, vaan ottaa osan sieltä, mistä sen helpoiten saa, Aho sanoo. Suomen Vahinkotarkastus SVT:llä on Suomalaisen työn liiton myöntämä Avainlipputunnus.
14 A utojen keski-ikä on Suomessa ennätyslukemissa. Rekisterissä olevien henkilöautojen keski-ikä vuonna 2023 oli Manner-Suomessa 16,8 vuotta, mutta Kainuun maakunnassa se oli peräti 19.5 vuotta. Tämä näkyy myös Kajaanin Romu Oy:n toiminnassa, joka on Suomen Autokierrätyksen operaattori ja romuajoneuvojen virallinen vastaanottopiste. Romuajoneuvojen kierrätysjärjestelmässä on neljä operaattoria, jotka vastaavat autoista saatavien materiaalien käsittelystä: Kajaanin Romu Oy on yksi niistä. Autoja Kajaanin Romun toimipisteisiin tulee murskattavaksi vähemmän autoja kuin huippuvuosina. –Kaikesta meille prosessoitavasta romusta autojen osuus on alle 5 %. Meillä on kuitenkin usko siihen, että niiden osuus voisi kasvaa tulevaisuudessa. Olemme kehittäneet teknologiaa, joka soveltuu hyvin autojen käsittelyyn, Niko Nyyssönen kertoo. Purkamoyhteistyö tärkeää Niko Nyyssösen mukaan Kajaanin Romu tekee paikallisen autopurkamon kanssa yhteistyötä aina, kun siihen vain tulee tilaisuus. –Erotteluteknologiallamme saamme metalleja paremmin talteen kuin ennen. Autojen tullessa meille purkamot ovat jo käyneet ne läpi ja purkaneet niistä jokseenkin kaikki uudelleenkäytössä hyödynnettävät varaosat, Nyyssönen sanoo. Kainuun poikkeuksellisen iäkäs autokanta tekee sen, että purettavaksi tai murskattavaksikin toimitetussa autossa on enää hyvin vähän hyödynnettäviä osia. Sujuva purkamotoiminta on operaattorinkin etu Kainuussa ajetaan keskimääräistä vanhemmilla autoilla. Kun kysymykseen tulee uudemmat autot, joissa on vielä hyödynnettäviä varaosia, on kaikkien etu, että auto kiertää ensin autopurkamon kautta ennen kuin tuodaan operaattorin murskattavaksi, sanoo Kajaanin Romu Oy:n operatiivinen johtaja Niko Nyyssönen. –Varmasti Etelä-Suomessa on enemmän autoja, joista voi kerätä uudelleenkäyttöön kelpaavia varaosia. Meillä Kainuussa on todella vanha autokanta. Nyyssösen mielestä on hyvä asia, että Suomessa on yrityksiä, jotka ovat erikoistuneet esimerkiksi katalysaattoreihin ja niiden kierrätykseen. –Joidenkin tulkintojen katalysaattoreiden purkua ei saisi enää tehdä, vaan romuautojen pitäisi palautua meille operaattoreille sellaisenaan. Oma henkilökohtainen mielipiteeni on, että jotkut ketjut katalysaattoreiden kierrätykseen pitää olla olemassa. Suomessa saisi pysyä sellainen liiketoiminta, että katalysaattoreita voi jatkossakin ostaa autopurkamoista ja romukaupoista, Nyyssönen sanoo. Juttu jatkuu sivulla 16. ”Narikasta” konserniksi Kajaanin Romun toiminta alkoi vuonna 1984 yhden miehen romuliikkeenä. Niko Nyyssösen isä ja Kajaanin Romu Oy:n toimitusjohtaja Matti Nyyssönen osti yrityksen vuonna 2004. Nyyssösen perheen omistuksessa yrityksestä on kasvanut mittavien investointien ja vahvan kehitystyön myötä nykyaikaiseksi metallien kierrätysja jalostuslaitos. Myös Matti Nyyssösen oma isä oli romukauppias. Aina ei ollut helppoa olla romukauppiaan lapsi. ” Olimme ”likaisia romukauppiaan kakaroita”, mutta töitä meillä oli aina”, Matti Nyyssönen kertoo yrittäjätarinansa Kajaanin Romun kotisivuilla. Enää ei puhuta romukauppiaasta, eikä 18-vuotiaana perheyritykseen töihin tullutta Niko Nyyssöstäkään ole kiusattu perheyrityksen toimialan takia. Tänä päivänä Kajaanin Romu on yksi alan johtavista toimijoista ja kiertotalouden edelläkävijöistä Pohjoismaissa. Työntekijöitä on 50 ja yritys tekee lähes 30 miljoonan euron liikevaihtoa. Teksti ja kuvat_Timo Kiiski
15 •Yli65000takuuautonosaahetihyllyssä •Laatuserti?oituyritys •Autokierrätys •Ekologisestiympäristönpuolesta UUDETJAKÄYTETYT VARAOSAT •pakettiautoihin •maastureihin •henkilöautoihin Soita033684000 Soita033684000 www.autonosat.? www.autonosat.? Teollisuustie25,Pirkkala Teollisuustie25,Pirkkala Näissäkinautoissa paljonuudenveroisia osiamyytävänä! Viimeksipurettuja Citroen Jumpy 2014 aj. 2 tkm Ford Transit 2020 aj. 7 tkm MB E-klass 2015 aj. 5 tkm MB Sprinter 2017 aj. 21 tkm Toyota Hilux 2018 aj. 6 tkm Toyota Proace 2018 aj. 6 tkm VW Crafter 2019 aj. 68 tkm KESTÄVÄÄ KESTÄVÄÄ KIERTOTALOUTTA KIERTOTALOUTTA Juttu jatkuu sivulla 16.
16 Kajaanin Romun operatiivinen johtaja Niko Nyyssönen (oik.) kehuu Suomen Autokierrätyksen uutta digitaalista palvelualustaa. –Sieltä autopurkamoiden on helpompi poimia hyödyntämiskelpoiset romuajoneuvot. Tehokas autopurkamotoiminta on myös operaattorin etu, hän sanoo. Kajaanin Romu kasvoi tänä syksynä yrityskaupalla, kun tytäryhtiö KR Lännen Romu aloitti toimintansa Satakunnassa ja rannikkoseudulla. Tänä päivänä Kajaanin Romu on yksi alan johtavista toimijoista ja kiertotalouden edelläkävijöistä Pohjoismaissa. Tekoälyllä kaikille säästöä Nyyssönen painottaa, että Kajaanin Romun bisnestä on kierrättää romumetallista puhdasta raaka-ainetta terästeollisuudelle. Ja siksi se tarvitsee murskattavaa metallitavaraa, myös romuautoja. –Terästeollisuuden raakaainetarpeet Pohjoismaissa kasvavat merkittävästi tulevaisuudessa. On tärkeää, että pystymme tuottamaan Järjestöjohtaja Ilkka Koponen Puh. 050 304 9486 ilkka.koponen@autopurkamoliitto.fi PurkamoUutiset on Suomen Autopurkamoliiton virallinen ilmoitusja tiedotuslehti. Kustantaja ja toimitus LetterboxMedia Hämeentie 103 E 00550 Helsinki Paino Punamusta Oy Painos 10 000 kpl Päätoimittaja Veli-Matti Jalonen Puh. 0440 800 130 veli-matti.jalonen@oilijalonen.fi Ilmoitusmyynti Mika Salomaa mika.salomaa@kaasujalka.fi Puh. 0400 777 797 Toimittaja Timo Kiiski Taitto Mainostoimisto Mieliala Sari Eskola sari.eskola@mieliala.fi www.autopurkamoliitto.fi Suomalaisen työn ja puhtaan ympäristön puolesta Pelastetaan maailmaa varaosa kerrallaan
17 KIERRÄTÄ AUTOSI MEILLÄ! Anna romutettavalle autollesi uusi elämä ja tuo se meille kierrätettäväksi. Myymme myös hyvälaatuisia varaosia yhä käytössä oleviin menopeleihin. Matomäen Autoromu Oy Asentajankuja 2 46810 Ummeljoki | Hinaukset ja romuautojen noudot Kouvolan Hinauspalvelu 0400140888 Kotkan Hinauspalvelu 0400140999 n.500 hja p-autoa purettuna P. 0500 651 973 ja 0400 515 090 ark.9-17 Kajaanin Romun toiminta alkoi vuonna 1984 yhden miehen romuliikkeenä. Tänä päivänä yritys on yksi alan johtavista toimijoista ja kiertotalouden edelläkävijöistä Pohjoismaissa. Yritys käsittelee kaupunkikaivoksessaan vuosittain lähes 60 000 tonnia metalleja. Kajaanin Romu kasvoi yrityskaupalla syyskuussa, kun tytäryhtiö KR Lännen Romu Luvialla aloitti toimintansa Satakunnassa ja rannikkoseudulla. sille hiilineutraalisti maailman puhtainta raaka-ainetta. Ymmärrän kuitenkin myös autopurkamoiden tarpeet. Siksi en halua olla ehdoton arvoketjun määrittelyssä, Nyyssönen sanoo. Nyyssönen kehuu Suomen Autokierrätyksen uutta digitaalista palvelualustaa, josta autopurkamoiden on helpompi poimia hyödyntämiskelpoiset romuajoneuvot. –Toivon, että tekoäly pystyy aina vain tehostamaan tällaista toimintaa. Tämä säästää logistiikkakustannuksia, ympäristöä ja meitä kaikkia turhalta vaivalta. Jos nyt meille tulisi vastaanottopisteeseen vielä varaosina hyödynnettävä auto, niin kyllä minä heti ottaisin yhteyttä paikalliseen Mannelinin autopurkamoon, Nyyssönen sanoo.
18 P aul Westerlund aloitti perheyrityksen autohajottamon purkamalla henkilöja kuorma-autoja Munsalan keskustassa. Yritys oli silloiselta nimeltään P. Westerlund, myöhemmin siitä tuli Munsalan Autohajottamo. Purkamo toimi silloin parin sadan metrin päässä Munsalan kirkosta. Sittemmin toiminta keskittyi pelkästään kuorma-autoihin. Paul Westerlundin pojat Håkan ja Kenneth kasvattivat isän perustamasta yrityksestä Pohjoismaiden suurimpiin kuorma-autopurkamoihin kuuluvan RM-Trucks Oy:n. Auton moottoreita veneisiin Kun Paul Westerlund aloitti purkamoyrittäjänä Munsalassa, ei ollut Autopurkamoliittoa. Kuusakoskikin oli vasta siirtymässä romukaupasta teolliseen toimintaan ja kierrätykseen. –Alkuaikoina Erkki Järvinen -niminen mies tuli Hämeenlinnasta tänne Munsalaan prässäämään isälle hajottamoon tuotuja kuormaauton hyttejä. Hän tuli koko kalustollaan. Prässiä Järvinen kuljetti vanhan Volvo F88-kuorma-autonsa lavalla. Volvo perässä kulki vielä lavetti, jonka päälle oli ajettu vanha Hullujussi-vaijerikone. Hullujussilla Järvinen nosti painon 15 metrin korkeuteen saadakseen hytit prässättyä. –Kun Volvon F88:n korkeasivuinen lava ja lavetti oli lastattu täyteen kuorma-auton hyttejä, Järvinen kuljetti ne prässätyt hytit pois silloiselle Kuusakoskelle kierrätettäväksi, Håkan Westerlund muistelee. Silloin sekin oli tavallista, että maanviljelijät hakivat Munsalan Autohajottamosta Morrisin ja Volvon moottoreita veneisiinsäkin. Paul Westerlund täytti elokuussa 100 vuotta. –Hän lukee edelleen iPadilla uutisia ja asuu 97-vuotiaan tyttöystävänsä kanssa, Håkan Westerlund kertoo. Myytiin Autocirckonsernille Maailma on muuttunut perusteellisesti 65 vuodessa. Itsenäistä Munsalan kuntaa ei enää ole, kun kunta vuonna 1975 liitettiin Uuteenkaarlepyyhyn. Myös RM-Trucks Oy myytiin puolitoista vuotta sitten ympäri Eurooppaa toimivalle autoteollisuuden kierräWesterlundit ovat purkaneet kuoma-autoja jo 65 vuotta Uudessakaarlepyyssä toimiva RM-Trucks Oy kuuluu tänään Pohjoismaiden suurimpiin kuorma-autopurkamoihin. Alku oli kuitenkin vaatimaton, kun elokuussa 100 vuotta täyttänyt Paul Westerlund perusti Munsalan autohajottamon vuonna 1959. Teksti_Timo Kiiski Kuvat_RM-Trucks Oy Vanhojen kuorma-autojen purkaminen varaosiksi vaatii melkoista tietotaitoa. RM-Trucks Oy:n tämän päivän osaajia (vasemmalta lukien): Samu Mäenpää, Andreas Westerlund, Håkan Westerlund, Timo Rönnberg ja Jani Lemberg.
19 tystaloudessa toimivalle Autocirc-konsernille. Paul Westerlundin poika Håkan Westerlund jatkaa kuitenkin edelleen RM-Trucks Oy:n toimitusjohtajana, samoin Håkan Westerlundin poika Andreas jatkaa yrityksen tuotepäällikkönä ja tytär Malin vientisihteerinä. Vuosikymmenten kokemus on tehnyt Westerlundeista kuorma-autojen asiantuntijoita jo kolmannessa sukupolvessa. –Tuoreimmat meille tulevat kuorma-autot ovat niinkin uusia kuin vuosimallia 2023. Kaikki kuljetusliikkeet eivät halua ruveta korjailemaan esimerkiksi konevikoja, vaan ostavat mieluummin uuden ja myyvät rikkinäiset autot meille purettavaksi, tuotepäällikkö Timo Rönnberg sanoo. Juttu jatkuu seuraavalla sivulla. Romuajoneuvojen vastaanotto ja esikäsittely. Laatuluokitellut varaosat. Olemme Suomen Autokierrätys Oy:n virallinen vastaanottopiste ja meiltä saat romutustodistuksen ajoneuvollesi. Vuodesta 1986 Autopurkaamo Eloranta Oy Autopurkaamo Eloranta Oy Tampionkatu 4, 38700 Kankaanpää Pansian teollisuusalue Puh. 040 640 2005 myynti@autopurkamoeloranta.? OSTAMME KOLARIJA EPÄKUNTOISET AUTOT KÄTEISELLÄ Romuautojen vastaanotto ja nouto veloituksetta! Lahden Takuupurkamo Oy Lintulantie 46, 15700 Lahti Puh. 03 787 7310, 03 787 7311 info@lahdentakuupurkamo.? www.lahdentakuupurkamo.? Sapoma Oy Tuulilasintie 18, 00770 Helsinki Puh. 09 389 6663, 09 389 6339 autopurkamo@sapoma.? www.sapoma.? TAKUUPURKAMO SAPOMA OY • Takuu purkuosat • Asennuspalvelu • Nopea toimitus ympäri maan EU-direktiivin mukainen romuautojen vastaanottoja esikäsittelylaitos. Korkein luottoluokitus Bisnode 2009 ® KOLARIAUTOISTA VARAOSAT LUOTETTAVASTI JA EDULLISESTI HENKILÖ-, PAKETTI-, MAASTOJA PICKUPAUTOT
20 –Volvon kuorma-auto tosin kiinnostaa ostajia vanhanakin, Håkan Westerlund sanoo. Sylinterin kansi Karibialle RM-Trucksin 14 hehtaarin tontti sijaitsee noin kahdeksan kilometrin päässä Uudenkaarlepyyn keskustasta lounaaseen. Hallitilaa on kaikkiaan lähes 6000 kerrosneliötä. Esikäsittelyhallissa kuorma-autot kuivataan, eli niistä poistetaan öljyt ja muut nesteet sekä ilmastointikaasut. Purkuhallissa irrotetaan varaosiksi kelvolliset komponentit myytäviksi eteenpäin varaosina. Kaikkiaan RM–Trucks Oy:n kautta kulkee vuosittain 300– 400 kuorma-autoa. Kokonaisina niistä myydään eteenpäin 50–100 autoa, valtaosa puretaan myytäväksi varaosina. Vain 10-15 % autoista menee operaattorille murskattavaksi ja teollisuuden raaka-aineeksi. Uudesta Fenix-varastonhallintaohjelmasta löytyy kaikkiaan 6000 varaosatuotetta. Paljon menee kuorma-autoja Uudestakaarlepyystä ulkomaillekin: niin varaosina kuin kokonaisina autoinakin. –Eksoottisin varaosatilaus tuli Karibian meren saarelta, myin sinne Sisu-kuorma-auton sylinterin kannen. Todeksi koko asian uskoin vasta, kun asiakas lähetti kuvan, jossa oli Sisu hytti kipattuna palmun alla, Rönnberg naurahtaa. RM-Trucks Oy:n tontilla voi ihailla historiallista kalustoa Munsalan Autohajottamon alkuajoilta. Pihamaan ylpeys on höyryveturi ”Risto” vuodelta 1953. ”Nostalgianurkassa” konttorin vieressä on vanhoja kuorma-autoaarteita: Commereita, Sisuja, Vanajia, Scanioita ja Volvoja, vanhimmat ovat vuodelta 1935. Westerlundien ”purkamodynastian” perustan vuonna 1959 loi elokuussa 2024 100 vuotta täyttänyt Paul Westerlund. Paul Westerlund lukee uutisia iPadilta ja asuu 97-vuotiaan tyttöystävänsä Hjordisin kanssa. Juttu jatkuu sivulla 22.
21 RM-Trucks Oy:n pihamaalla on muitakin historiallisia menopelejä kuin kuorma-autoja. Kuvassa kaksi brittivalmisteista Charioteer-panssarivaunua vuosimallia 1944. Charioteer-panssarivaunut ovat kuulemma olleet mukana toisen maailmansodan käännekohtiin kuuluvassa Normandian maihinnousussa. RM-Trucksin nostalgianurkkauksessa voi ihailla vanhoja kuormaautoaarteita, joista vanhin on vuodelta 1935. Kuvassa”Petsamo-Volvo”. Juttu jatkuu sivulla 22.
22 Leka ja rautakanki olivat Westerlundit työkaluja useampia vuosia. RM-Truck Oy:n ammattilaisia vuosina 1980-1990. Vasemmalta: Bernt Nordqvist, Anita Westerlund, Bertel Nordqvist, Kenneth Westerlund. Paul Westerlund ja Gunnar Nylund 1980-1990 -luvulla. Fenix-varastonhallintaohjelmasta löytyy 6000 artikkelia. Vaatii tietotaitoa Kuorma-autot RM-Trucks Oy hankkii ensisijaisesti Suomesta, toissijaisesti muista Pohjoismaista tai Keski-Euroopasta. Autoja purkamolle tulee niin yksityisiltä, kuljetusliikkeilltä kuin vakuutusyhtiöiltäkin. Tietotaito uudempien kuorma-autojen varaosista löytyy omastakin takaa, mutta vanhemman kaluston purkuosissa tarvitaan joskus ulkopuolistenkin vinkkejä. –Navettojen perillä takapihoilla vanhoja kuorma-autoja ei loju. Niin tehokkaasti raskaan kalustonkin kierrätysjärjestelmä Suomessa toimii, Håkan Westerlund sanoo. RM-Trucks Oy alkaa olla yksi viimeisistä kuorma-autopurkamoista. Kierrätysosia kuitenkin tarvitaan kuormaautoissakin jatkuvasti enemmän. –Siksi myös uskomme tulevaisuuteen on luja. Purkuosat ovat monesti kestävämpiä kuin markkinoilla myytävät uudet tarvikkeet. Parhaimmillaan kuorma-auton moitteetonkin varaosa voi tulla myös tuhansia euroja halvemmaksi kuin uusi varaosa. Tänä päivänä kuljetusliikkeetkin käyvät kovaa kilpailua purkuosista, Rönnberg sanoo. Kun Paul Westerlund aloitti, omien poikien lisäksi ulkopuolisen henkilökunnan määrä oli laskettavissa yhden käden sormilla. Tänä päivänä RMTrucks Oy työllistää Uudessakaarlepyyssä 25 henkeä. –Meillä on töissä suomalaisia, eteläamerikkalaisia, virolaisia ja latvialaisia ammattilaisia. Tämä vaatii ammattimiestä, joka tietää, miten osat saadaan kuorma-autosta irti rikkoontumattanina. Pidämme myös huolta siitä, että jätteet käsitellään ympäristöystävällisesti, toimitusjohtaja Håkan Westerlund ja tuotepäällikkö Timo Rönnberg korostavat.
23 L iiton puitteissa on työstetty mm. kommentteja ja lausuntoja koskien valmisteltavana olevaa EU:n ajoneuvojen kiertotalousasetusta. Suomen Autopurkamoliiton näkemykset on saatu mukaan myös kansainvälisen kattojärjestömme EGARA:n yhteiseen ja yksimieliseen lausuntoon. Kansainvälistä yhteydenpitoa parhaimmillaan oli myös liiton syyskokousmatka Puolaan. Paikallisen purkamoliiton (FORS Association) isännöimänä pääsimme tutustumaan mm. Eneris B&R:n ajoneuvoakkujen käsittelylaitokseen. Syysmatka järjestettiin Autopurkamoliiton syyskokouksen yhteydessä 10.12.10.2024 Illallinen isäntäväen johdolla nautittiin Varsovan vanhassa kaupungissa ja menu ei jättänyt ketään ainakaan nälkäiseksi. Iso kiitos Marta Witkowska ja Adam Malyszko! Autopurkamoliitto syysmatkalla Puolassa Syksyyn on jälleen mahtunut paljon tapahtumia ja tekemistä. Melkein kuin Hangon keksejä. Kuvassa Kat-Metal Oy:m Jani Piippo, Nurmon Autopurkaamo Oy:n Markus Pesonen ja Fusti Oy:n Juha Vähäoja. Autopurkamoliitto vierailulla Eneriksen akkujen käsittelylaitoksella. Mukana myös Puolan autopurkamoliiton edustajat. Varsovan vanha kaupunki on oikeasti näkemisen ja komeisen arvoinan paikka. Tämän totesivat myös Autopurkamoliiton hallituksen jäsen Juha Vähäoja ja Kat-Metal Oy:n Jani Piippo Puolalaisten johdattamana nautimme myös erinomaisesta paikallisesta ruuasta Eneriksen akkujen käsittelylaitoksen sijaintipaikkakunnalla.
24 T omi Puska osti isänsä ja setänsä perustaman korjaamon sedältään isänsä kanssa vuonna 2018. Perheyritys on perustettu jo vuonna 1990. Puskan Autolla on Järvenpäässä vauriokorjaamo sekä auton muita korjauksia ja huoltoja tekevä Mekonomen-korjaamo. Kesästä lähtien Puskan Autolla on ollut Mekonomen-korjaamo myös Keravalla. Vauriokorjauksia yritys tekee kuitenkin vain Järvenpään toimipisteessä. Huolimatta Mekonomenkorjaamoketjun keltamustasta kyltistä korjaamoiden katoilla, Puskan Auto käyttää korjauksissa purkuosia aina, kun niitä vain on saatavilla ja kun se on järkevää. Tämä pätee niin autojen kolarikorjauksiin kuin Mekonomen-puolen muihinkin korjauksiin. Laadusta ei tingitä Puska kutsuukin purkuosia mieluummin hyötyosiksi. –Mitä enemmän on saatavilla hyötyosia, sitä vähemmän autotehtaiden tarvitsee valmistaa uusia varaosiaja tarvikeosia. Näen hyötyosien käytössä pelkästään positiivisia puolia. Suomessa kuitenkaan ei välttämättä ole yhtä hyvää hyötyosien tarjontaa kuin maailmalla. Autopurkamoiden olisi hyvä markkinoida itseään nykyistä aktiivisemmin meille kolarikorjaamoille, sanoo toisen polven autokorjaamoyrittäjä Tomi Puska. Ristiriitaa purkuosia hyödyntävänä kolarikorjaamona ja Mekomen-ketjun huoltokorjaamona Puska ei näe. Puskan Autolla on vapaus hankkia varaosat sieltä, mistä itse parhaana näkee: purkuosina autopurkamoilta tai uusina osina Mekonomenin tukusta. –Peltiosia esimerkiksi emme ota Mekonomenilta. Mekonomenilta saattaa kyllä löytyä esimerkiksi uusia tarvikepuskureita, mutta kyllä se on aika kivinen tie. Paljon helpompi ottaa auki varaosajaku.fi ja etsiä sieltä. Toinen käyttämämme kanava on ovoko.fi -sivusto, jossa on tarjolla nelisen tuhatta käytettyä autonosaa 3952 eurooppalaiselta myyjältä, Puska sanoo. Purkuosankin pitää kuitenkin olla hyvälaatuinen. – Huonolaatuista hyötyosaa emme osta, Puska sanoo. Puska korostaa purkuosien ostoa paitsi ympäristötekona, myös selkeänä säästönä. –Varaosat purkuosina ovat huomattavasti halvempia kuin uusina tarvikeosina. Purkuosista en mieluusti puhu senkään takia, että monen ihmisen korvaan se voi kuulostaa kauhistuttavalta. Välillä asiakkaan kanssa tulee keskustelua siitä, että hän ei halua autoonsa mitään purkuosia. Mutta purkuosa on kuitenkin lähtökohtaisesti alkuperäinen osa, joka vain on otettu jostain kolariautosta. Itse ostan mieluummin purkuosan kuin tarvikeosan. Teslan valtuuttama Puska ajattelee purkuosien hyötyjä myös ympäristön näkökulmasta. Mekonomen-korjaamo ja vauriokorjaamo saman katon alla Puskan Auto kuuluu Pohjoismaiden johtavaan Mekonomen –autokorjaamo-, varaosaja tarvikeketjuun, mutta samassa osoitteessa Järvenpäässä toimii myös yrityksen vauriokorjaamo. Mekonomenedustuksesta huolimatta yritys käyttää korjauksissa purkuosia aina, kun niitä vain on saatavissa. Juttu jatkuu sivulla 26. Teksti _Timo Kiiski Kuvat_Puskan Auto Puskan Auto on Järvenpäässä vauriokorjaamo ja Mekonomenkorjaamo. Keravalla yrityksellä on pelkästään Mekonomen-korjaamo, mutta ei vauriokorjaamoa. Pohjoismaiden suurimman korjaamo-, varaosaja tarvikeketjun edustuksesta huolimatta yritys käyttää korjauksissa purkuosia aina, kun niitä on vain saatavilla riittävän laadukkaina. – Pienentäähän se maailman päästöjä, jos me pystymme hyödyntämään purkuosia, Puska muistuttaa. Vain turvalaitteita Puska ei hyödyntäisi purkuosina vauriokorjauksissa sen enempää kuin Mekonomen-korjaamon muissakaan korjauksissaja huolloissa. Sen sijaan jotain ikkunahissejä ja sisustan paneeleita pystymme käyttämään purkuosina myös Mekonomen-huoltokorjaamon puolella. Puska kertoo käytännön esimerkin, kuinka Puskan Auto hyödyntää purkuosia muissakin kuin kolarikorjauksissa. –Huoltokorjaamon asiakkaan BMW:n alumiininen taka-akselisto oli murtunut. Löysimme siihen ihan alkuperäisen BMW-tuotteen autopurkamosta. Uutena tuollainen taka-akselisto voisi hyvinkin maksaa 1000 euroa, mutta purkuosana karkeasti heittäen vaikkapa 300 euroa. Lyhyet jonotusajat Puskan Auto on ollut vuodesta 2014 lähtien Teslan valtuuttama vauriokorjaamo. Porschet ovat yritykselle tuttuja jo 30 vuoden ajalta. Puskan mukaan Teslaankin alkaa löytyä jo purkuosia, mutta valmistajalle on ehdottoman tärkeää, että hyötyosat ovat laadultaan hyviä.
25 Juttu jatkuu sivulla 26. AUTOJEN KIERRÄTYSKUMPPANISI Tarjoamme kiertotalouden mukaiset ratkaisut romuautojen ja niihin liittyvien materiaalien käsittelyyn ja kierrätykseen. Yhteistyössä voimme lisätä uudelleenkäyttöä ja kierrättää elinkaarensa päähän tulleet autot tehokkaasti, turvallisesti ja EU:n romuautodirektiivin mukaisesti. Olemme Suomen Autokierrätyksen virallinen romuautojen ja ajovoima-akkujen kierrätysoperaattori. Yhdessä onnistumme. Ota yhteyttä! Puh. 050 382 3929 / hanna.seppala@stenarecycling.fi
26 Puskan Auto on ollut Teslan valtuuttama autokorjaamo jo vuodesta 2014 lähtien. Vauriokorjaamoon tulee myös kolaroituja Tesloja. – Tesloihin alkaa löytyä jo aika hyvin purkuosaakin. Omat haasteensa autojen sähköistymisessä kuitenkin on, sanoo toisen polven korjaamoyrittäjä Tomi Puska. –Autojen sähköistyminen on ollut ihan hyvä juttu, mutta pieniä haasteita siinä on ollut, Puska myöntää. Puskan Auto on kaikkien Suomen vakuutusyhtiöiden hyväksymä kolarikorjaamo ja maalaamo. Meille voi tuoda auton korjattavaksi merkistä, mallista tai iästä riippumatta, Puska korostaa. Puskan Auton vauriopuolen korjaamon läpi kulki viime vuonna noin 700 autoa, muita korjauksia Jäsenpään pisteessä oli 450–500 kappaletta. Vauriokorjaukset ovat ainakin vielä tällä hetkellä tämän Järvenpään pisteen päälinja. Keravan pisteessä meillä ei tehdä vauriokorjauksia, vaan ainoastaan muita huoltoja ja korjauksia. Pienen kritiikinpoikasen Puska kuitenkin heittää vakuutusyhtiöiden suuntaan. –Kun asiakas tekee vakuutusyhtiölle vahinkoilmoituksen autoonsa tulleesta vahingosta, vakuutusyhtiö automaattisesti ohjaa hänet viemään autonsa jompaankumpaan kahdesta suurimmasta vauriokorjaamosta. Sama ammattitaito löytyy kuitenkin meiltä pienemmiltäkin kolarikorjaamoilta ja huomattavasti lyhyemmillä jonotusajoilla, Puska muistuttaa. Himangan Muovityö Oy / HMT-Varaosa Sepänmäentie 12 68100 HIMANKA Puh. 010 2003380 heimo@himanganmuovityo.fi www.hmt-varaosa.fi Olemme valtuutettu romuautojen vastaanottopiste, toimimme yhteistyössä Kuusakoski Oy:n kanssa. Myymme tarkastettuja ja kuntoluokiteltuja purkuosia niin uusista kun hieman vanhemmistakin autoista. Kaikki tuotteemme ovat varastoituna ja näin myös nopeasti toimitettavissa. EDULLI ET VARAO AT satojen autojen vaihtuvasta varastosta! Onkiniemen Autopurkaamo, Ilonojantie 49, Onkiniemi Puh. (03) 718 6949, (03) 718 6950, Avoinna Ma-Pe 9-17 onkiniemenautopurkaamo@gmail.com www.autopurkaamot.com/onkiniemi Virallinen romuajoneuvojen vastaano opiste Onkiniemen Autopurkaamo
27 Osahakumme palvelee asiakkaitamme netissä 24 h/7 vrk. Tervetuloa edullisille kaupoille! Puh. 06-4146 051 aukioloaikoina, 0400-566177 (iltaisin) www.napoy.com markus.pesonen@napoy.com Romuajoneuvojen virallinen vastaanottopiste Uudet ja käytetyt osat Jämijärveltä www.autopurkaamot.com myynti@varaosahinttu.? P. 010 5010 525, Jämijärvi Puhelintiedustelut > Täydennämme valikoimia päivittäin! VARAOSAHAKU.FI > Kainuun Autoja varaosa oy 044 0622 300 Valtava valikoima uutta edullisempia purkuosia eri ikäisiin ajoneuvoihin! Autoilijoiden asialla jo vuodesta 1973 • Kajaani • MANNELIN.FI
28 V iime vuonna Suomessa oli 573 ilmoitettua vakuuttamattoman auton aiheuttamaa vahinkoa. –Määrä on hieman pudonnut aikaisemmista vuosista. Viiden vuoden keskiarvo oli noin 750 tällaista vahinkoa, sanoo LVK:n tekninen päällikkö Tuomo Toivanen. Liikennevakuutus on pakollinen jokaisessa moottoriajoneuvossa, kun taas autoeli kaskovakuutus on vapaaehtoinen. Kaskovakuutus korvaa vahingon aiheuttajan auton vahingot vakuutusehtojen mukaisesti. Pelkkä liikennevakuutus sen sijaan korvaa vain syyttömän osapuolen vahingot, ja syyllisen omat esinevahingot jäävät maksettavaksi “omasta pussista”.’ Niin kaskovakuutus kuin liikennevakuutuskin otetaan yleensä samasta vakuutusyhtiöstä. Suomen teillä liikkuu kuitenkin tuhansia autoja, joissa syystä tai toisesta ei ole minkäänlaista vakuutusta: ei edes lain vaatimaa liikennevakuutusta. Näissä tapauksissa syyttömän osapuolen vahinkojen korvaus jää Liikennevakuutuskeskukselle eli LVK:lle. Tärkeä sidosryhmä LVK hoitaa tuntemattomien, vakuuttamattomien, siirtovakuutettujen ja osan ulkomaalaisten ajoneuvojen aiheuttamista vahingoista sekä vakuuttamisvelvollisuudesta vapautettujen ajoneuvojen aiheuttamia vahinkoja. Jokaisen Suomessa toimivan liikennevakuutuksia tarjoavan vakuutusyhtiöin on oltava LVK:n jäsen. LVK ei itse myönnä muita vakuutuksia kuin moottoriajoneuvon tilapäistä siirtoa varten otettavia määräaikaisia siirtoliikennevakuutuksia sekä rajaliikennevakuutuksia Suomeen tilapäistä käyttöä varten tuotaville, mutta ulkomailla rekisteröidyille ajoneuvoille. Koska LVK:n korvausvastuulle kuuluvien autojen aiheuttamia vahinkoja tapahtuu kokonaisuuteen nähden suhteellisen vähän, myös LVK:n oma tekninen osasto vahinkotarkastajineen on melko pieni. –Kontaktipintamme suoraan autopurkamoihin ei ole kovin suurin, mutta autopurkamot ovat meille tärkeä sidosryhmä vahinkotarkastajiemme kautta, sanoo LVK:n tekninen päällikkö Tuomo Toivanen. Toivasen mukaan LVK:n omat vahinkotarkastajat suosittelevatkin korjaamoita käyttämään vauriokorjauksissa purkuosia aina, kun se vain on kannattavaa, mahdollista ja järkevää. –Onhan autopurkamotoiminta tärkeää niin ympäristön kuin taloudenkin kannalta, Toivanen korostaa. Tietotaito tärkeää LVK on ollut Autopurkamoliittoon yhteydessä myös EU:n valmisteilla olevan uuden, romuajoneuvojen kierLiikennevakuutuskeskus ohjaa purkuosien käyttöön Suomessa autokorjaamoihin tulee vuosittain muutamia satoja autoja, joiden vaurioiden aiheuttajalla ei ole autossaan minkäänlaista vakuutusta. Syyttömän osapuolen vahingot korvaavan Liikennevakuutuskeskus LVK:n vahinkotarkastajat kannustavat käyttämään korjauksissa purkuosia aina, kun se vain on tarkoituksenmukaista. totaloutta koskevan asetusehdotuksen takia. Ehdotetun EU:n romuajoneuvoasetuksen pääsisältö on myös LVK:n näkemyksen mukaan oikeanlainen: romuajoneuvot pitää kierrättää ensisijaisesti autopurkamoiden kautta varaosina ja vasta sen jälkeen toimittaa murskattavaksi ja teollisuuden raakaaineeksi. –Tieto siitä, mitä purkuosia pystytään käyttämään ja mitä ei, on varmasti myös autopurkamoilla, Toivanen sanoo. Toivanen näkee ehdotuksessa myös kritisoitavaa. Esimerkiksi romuajoneuvo on määritelty epämääräisesti. Teksti_Timo Kiiski Kuva_Sami Peltoniemi/SVK Purkamotoiminnan tärkeys korostuu jo senkin takia, että Suomen autokanta on yhä vanhempaa, sanoo Liikennevakuutuskeskus LVK:n tekninen päällikkö Tuomo Toivanen.
29 Kolaroitu hybridiauto aiheuttaa uudenlaista päänvaivaa myös Liikennevakuutuskeskus LVK:n tekniselle päällikölle Tuomo Toivaselle. – Hankaluutena näen myös sen, että sama asetus säätelyineen koskee samalla tavalla kaikkia EU-maita, vaikka toimintamallit eri puolilla Eurooppaa ovat hyvin erilaisia. Esityksessä on myös termejä, jotka eivät avaudu: mitä tarkoitetaan ilmaisulla ”eristysvaahdolla suljettu”? Sehän ei avaudu kenellekään. Täytyy muistaa, että EU-asetus astuu voimaan sellaisenaan, eikä sen jälkeen jätä tilaa kansallisille tulkinnoille. Jos kyseessä olisi direktiivi, jäisi Suomellekin mahdollisuus päättää omat järkevät tapansa toimia. Alentaa korvausmenoja Toivasen mukaan LVK:n tarkastajat on ohjeistettu tarkistamaan oma-aloitteisestikin netistä, onko korjaamon työn alle tulevaan vaurioajoneuvoon helposti saatavilla sopivia kierrätysosia, silloin kun se on tarkoituksenmukaista. –Tietenkin autokorjaamot itsenäisesti sitten päättävät, haluavatko korjata korjataanko vaurioajoneuvon omassa korjaamossa purkuosilla vai uusilla osilla. Asiasta keskustellaan korjaamon kanssa. Meillä ei ole mandaattia antaa korjaamoille määräyksiä, mutta liikennevahinkojen korvaamisessa tulee noudattaa liikenneja potilasvahinkolautakunnan ohjeistamia yleisiä vahingonkorvausoikeudellisia periaatteita, joihin kuuluu mm. vahingon rajoittamisen periaate. Uutta osaa ei lisäksi aina ole edes saatavilla nopeasti. Korostaisin myös purkuosan alkuperäisyyttä. Purkamotoiminnan tärkeys korostuu Toivasen mielestä jo senkin takia, että Suomen autokanta on yhä vanhempaa. –On tärkeää, että autopurkamot saavat yhä enemmän kierrätykseen hyviä varaosia romuautoista. Uskoakseni Suomen Autokierrätyksen digitaalinen palvelualusta DELV auttaa autopurkamoja löytämään yhä helpommin purkuautoja, joista saadaan juuri niitä varaosia, joille on eniten tarvetta. Purkuosien käytön lisääminen voi Liikennevakuutuskeskus LVK:n Tuomo Toivasen mukaan pitkässä juoksussa vaikuttaa myös ympäristöön sekä korjausten kustannustasoon ja silloin se saattaa alentaa myös vakuutusmaksuja. Varaosahaku.fi on yhdistänyt maan johtavien autonosakauppiaiden varastot samalle sivustolle. Meillä on myynnissä yli miljoona käytettyä ja laatuluokiteltua varaosaa. Jokaisesta tuotteesta on kuva, ja hinnat ovat selkeästi esillä. Varaosahausta ostaminen on turvallista ja helppoa. Tervetuloa Suomen suurimpaan varaosien nettikauppaan. Tunnemme varaosiemme alkuperän Varaosamme ovat laatuluokiteltuja Toimintamme on ympäristövastuullista www.varaosahaku.fi
30 Suomen Autopurkamoliiton jäsenpurkamot ALAVETELI Backfälts Bildemontering Ab Salobackantie 4, 68410 Alaveteli Korjaamo P. 06-864 8493 Purkaamo P. 040-733 2493 info@backfalt.fi www.backfalt.fi ALAVUS Autopurkaamo Harri Salo Alarannantie 480, 63300 Alavus puh. 0440 666 545 fax. 06 512 3871 www.harrisalo.fi ENONKOSKI Autopurkaamo Itäosa Oy Laukunkangas 200, 58160 Karvila P. 015 250 533 www.itaosa.fi FORSSA Kymppitien Vaihto-Osa Ay Vastustie 136, 0100 Tammela P. 0500-438 510 www.kymppitienvaihto-osa.fi HELSINKI volvoks.fi Akkutie 19, 00770 Helsinki P. 020 789 0760 www.volvoks.fi Sapoma Oy Tuulilasintie 18, 00770 Helsinki P. 09-389 6663 www.sapoma.fi Euro-Teli Oy Kytkintie 55, 00770 Helsinki P. 09-389 5200 www.euro-teli.fi HYVINKÄÄ Osatuonti Felke Oy Muottikatu 5, 05830 Hyvinkää P. 019-460 5400 www.felke.fi IMATRA Imatran Autopurkamo / Pasin korjaamo Varikkokuja 5, 55100 Imatra P. 050 5052 176 www.imatranautopurkamo.fi imatranautopurkamo@gmail.com ISOKYRÖ Lae-Invest Oy Laurilantie 7, 61500 Isokyrö P. 010 548 6666, 0400 763 065 www.toyotapurkuosat.fi juha.lae@laeinvest.fi JOENSUU Autopurkamo Karjalan Purku-Pojat Oy Lylykoskentie 27, 80130 Joensuu P. 0400 229 800 Ei tekstiviestejä info@karjalanpurkupojat.fi www.karjalanpurkupojat.fi JYVÄSKYLÄ Osatuonti Felke Oy Palokankaantie 13, 40320 Jyväskylä P. 014-282 313 www.felke.fi JÄMIJÄRVI VaraosaHinttu Oy Hintuntie 5, 38800 Jämijärvi P. 010 5010 525 osamyynti.hinttu@gmail.com www.varaosahinttu.fi JÄMSÄNKOSKI Jämsänkosken Autopurkaamo Ky Metsurintie 3, 42300 Jämsänkoski P. 014-744 585 www.autopurkaamo.websites.fi KAJAANI Kainuun Auto ja Varaosa Oy Tikkapurontie 4, 87250 Kajaani P. 08-622 307 www.mannelin.fi KALAJOKI HMT-Varaosa / Himangan Muovityö Oy Sepänmäentie 12, 68100 Himanka P. 050 5436 473 heimo@himanganmuovityo.fi www.himanganmuovityo.fi KANKAANPÄÄ Autopurkaamo Eloranta Oy Tampionkatu 4, 38700 Kankaanpää P. 040 640 2005 myynti@autopurkamoeloranta.fi www.autopurkamoeloranta.fi Autokeskus Haapala Oy Vähänevantie 27, 38700 Kankaanpää P. 02-578 9747 info@haapala.fi www.haapala.fi KEMINMAA Keminmaan Autojussi Oy Mestarintie 4, 94450 Keminmaa P. 020 764 1115 www.autojussi.com KIUKAINEN Kiukaisten autopelti ja hinaus Turrontie 7, 27400 Kiukainen P. 02-864 5431, 0500 123 866 www.kiukaistenautopelti.fi KOKEMÄKI Peipohjan Autovaruste Ay Linjatie 2, 32800 Kokemäki P. 02-546 7260, 0400-718 500 www.autovaruste.com myynti@autovaruste.com KOTKA Kotkan Käyttöosa Oy Jylpyntie 16, 48230 Kotka P. 05-228 2225 kayttoosa@gmail.com www.kayttoosa.fi KOUVOLA Matomäen Autoromu Oy Asentajankuja 2, 46810 Ummeljoki P. 0500 651 973 P. 0400 515 090 www.matomaki.fi KUOPIO Tapanilan Auto Mestarinkatu 7, 70700 Kuopio P. 017-361 1123 www.tapanilanauto.fi LAHTI Ahtialan Autopurkamo Oy Mustapuronkatu 31, 15300 Lahti P. 03-756 5244 purkaamo@phnet.fi www.purkamo.net Lahden Takuupurkamo Oy Lintulantie 46, 15700 Lahti P. 03-787 7310 Fax. 03-787 7312 lahdentakuupurkamo@phnet.fi www.lahdentakuupurkamo.fi LEPPÄVIRTA Osamyynti AF Teollisuustalotie 2, 79100 Leppävirta P. 017 554 2972 osamyyntiaf@osamyyntiaf.fi www.osamyyntiaf.fi NASTOLA Nastolan Autopalvelu Tapsa Oy Tervatie 5, 15560 Nastola P. 03-762 3855 www.autopurkamo.net NOKIA Purkamo Lahtinen Oy Hirvenpolku 3, 37150 Nokia P. 010 666 9620 myynti@purkamolahtinen.com www.purkamolahtinen.com HENKILÖJA PAKETTIAUTOT
31 Suomen Autopurkamoliiton jäsenpurkamot www.autopurkamoliitto.fi NÄRPIÖ Wikmans Autoservice Oy Ab Nixvägen 31, 64230 Närpiö as. P. 0400 569 427 wikman@tavi.fi www.wikmans.tawi.fi ORIMATTILA Japan Motors Mallusjoentie 809, 16450 Mallusjoki P. 09-271 5100 www.japanmoottorituonti.fi OULU Ruskon Auto ja Varaosa Ky Moreenintie 7, 90630 Oulu P. 08-531 8885 www.ruskonautojavaraosa.fi PANELIA Autopurkaamo M. Niemi Maakunnantie 9, 27430 Panelia P. 02-864 7264 myynti@purkaamo.net www.purkaamo.net PIETARSAARI Auto-Osa Kierrätys Erikssons Ay Åsbackantie 194, 68810 Ala-Ähtävä/ Pietarsaari P. 06-789 8500 www.erikssons.fi PIHTIPUDAS Auto-Osix Oy Ruponkuja 2, 44800 Pihtipudas P. 040 484 9255 www.auto-osix.net PIRKKALA Autonosat R. Aaltonen Teollisuustie 25, 33960 Pirkkala P. 03-368 4000 myynti@autonosat.fi www.autonosat.fi PORI Autopalsta Oy Söörmarkuntie 40, 29570 Söörmarkku P. 02-677 0291, 02-677 0292 info@autopalsta.com www.autopalsta.com PYHÄJOKI Rannikon Auto ja Varaosa Oy Vihannintie 10, 86100 Pyhäjoki P. 08-434 333, 0400 189 018 myynti@ rannikonautojavaraosa.fi www.rannikonautojavaraosa.fi PYHÄRANTA Valko, Helkkula Ky Kirikalliontie 8, 27320 Ihode P. 0400 596 423 myynti@valko.fi www.valko.fi RAISIO KL Auto-osacenter Sitomokuja 3, 21200 Raisio P. 02-438 1201, 0400 532 555 Fax 02 438 1056 myynti@klauto-osacenter.fi www.klauto-osacenter.fi ROVANIEMI Lapin Auto-osa Oy Nikkarinkuja 12, 96910 Rovaniemi P. 016-310 950, 040 537 6121 www.lapinauto-osa.com Roi-Osa Oy Lampelankatu 16, 96100 Rovaniemi P. 0207 969 505 www.roi-osa.fi SALO Auto Lehtinen Oy PL 20, 33561 Tampere Helsingintie 595, 25130 Muurla P. 02-721 7700 www.auto-lehtinen.fi SEINÄJOKI Nurmon Autopurkaamo Oy Nosturintie 2, 60550 Nurmo P. 06-414 6051 www.autopurkaamo.fi SYSMÄ Onkiniemen Autopurkamo Ilonojantie 49, 19230 Onkiniemi P. 03 718 6949, 03 718 6950 onkiniemenautopurkaamo@gmail.com www.autopurkamot.com/onkiniemi www.nettivaraosa.com/ yritys/2354290 TAMPERE Hiasepojat Oy Lehtikatu 12, 33340 Tampere P. 03-343 4320 hiasepojat@netti.fi www.hiasepojat.fi Fusti Oy Hautalantie 16, 33560 Tampere P. 010 239 0200 www.fusti.fi Osamyynti Mattila Lehtikatu 10, 33340 Tampere P. 03-343 3837 www.osamyyntimattila.fi TURKU Oili Jalonen Oy Tekkalantie 6, 20460 Turku P. 0440 800 123 www.oilijalonen.fi ULVILA Ulvilan Autopurkaamo Oy Louhenkuja 3 28400 Ulvila P. 050 560 1080 YLIVIESKA Autopalvelu Parkkila Oy Ouluntie 34, 84100 Ylivieska P. 020-755 8622 autohuolto@parkkila.fi www.parkkila.fi HELSINKI Euro-Teli Oy Kytkintie 55, 00770 Helsinki P. 09-389 5200 www.euro-teli.fi MUNSALA RM-Trucks Oy Norra Munsalavägen 164, 66950 Munsala P. 0424 11331 www.rmtrucks.com HYÖTYAJONEUVOT (KA/PA):
KÄYTETYT VARAOSAT HENKILÖJA PAKETTIAUTOIHIN vm. 2005-2023