-teema
Salon Seudun Sanomien TEEMASIVUT
torstaina 8.11.
SALON SEUDUN SANOMAT
Tuttu paikallinen lukupaketti
kotiin kannettuna.
Salkkari kulkee mukanasi
minne ikinä menetkin.
SSS Paperilehti
Paperilehden voit tilata
joko seitsenpäiväisenä tai
perjantai-sunnuntaitilauksena.
SSS Plus (paperi+digi)
Täydennä paperilehden tilauksesi
Plus-ominaisuudella, joka sisältää
lehden digiversion.
Parasta paikallista
SSS Digi
Tuore lehti on luettavissasi
ilmestymispäivinä jo
aamukahdelta tietokoneella,
iPadilla tai iPhonella.
SALON SEUDUN SANOMAT
Torstaina 8. marraskuuta 2012
17
Salossa järjestetään jälleen keväällä automessut
Moottori PLUS
n Teematoimitus
Katri Henttonen (02) 7702 327
Vinkkaa
juttu!
Salossa järjestetään toista kertaa automessut. Auto Saloon -automessut pidetään ensi vuonna, 13. ja 14. huhtikuuta.
Tapahtumassa nähdään monipuolisesti
erityyppisiä ajoneuvoja uusista autoista
harraste- sekä moottoriurheilukalustoon.
Messujen yhtenä pääteemana on ulkoalueen moottoriurheilu ?varikko?, jossa
tullaan näkemään laajasti eri lajien kilpaajoneuvoja ja kisatiimejä.
Auto Saloon esittäytyy tulevana viikonloppuna Helsingin Messukeskuksessa järjestettävässä VM Motorsport Show?ssa.
Osastolta löytyy muun muassa muutamia drifting-autoja sekä lajin kuljettajia.
Drifting on uutena, erittäin näyttävänä
ja yleisöystävällisenä moottoriurheilun
kilpailumuotona kasvattanut nopeasti
suosiotaan myös Suomessa ja lajin näytöksiä ajetaankin myös tulevana keväänä
Auto Saloon-messujen yhteydessä.
Auto Saloon on ainoa Varsinais-Suomen alueella järjestettävä autoilun hallitapahtuma. Näyttely laajenee kansainvä-
liseksi, kun näyttelyautoja saapuu myös
Ruotsista ja Virosta.
Messut järjestetään Salon Astrum-keskuksessa. Tapahtuman järjestää AutoTeku osk, Turun ammattikorkeakoulussa
vuonna 2008 auto- ja kuljetustekniikan opiskelun aloittaneiden ylläpitämä
osuuskunta. (SSS)
Harri Tulonen (ylhäällä vasemmalla) sekä Kari Kauhanen (alhaalla vasemmalla) ja Tommy Johansson rakentavat Sisuja käsityönä. Jokainen auto räätälöidään asiakkaan toiveiden ja tarpeiden mukaan.
Suomalainen Sisu nousi pyörilleen
Karjaalla rakennetaan jälleen kuorma-autoja käsityönä.
TEKSTI: Miiro Koivula
KUVAT: SSS | KIRSI-MAARIT VENETPALO
P
etri Reinilä esittelee
innostuneesti Sisun
kuorma-autotehtaan
tiloja Karjaalla. Ensimmäisestä uuden aikakauden Sisun valmistumisesta on
puolitoista vuotta. Kuolemanporteilla käynyt perinteikäs
merkki on noussut pyörilleen.
Villien pörssi- ja sijoitusyhtiövuosien jälkeen Sisu on takaisin yksityisomistuksessa.
??Nyt on palattu juurille, Sisu
Auto Trucks Oy:n toimitusjohtaja Reinilä sanoo.
Sisun omistavat Timo Korhonen sekä Maija ja Olof
Elenius.
Sisulla elettiin jo hetki aikaa,
jolloin kuorma-autoja ei enää
tehty kaupalliseen käyttöön
lainkaan. Vuosina 2009 ja 2010
linjalta valmistui vain erilaisia
ajoneuvoja puolustusvoimille.
Ensimmäinen uusi Sisu valmistui 12.4.2011. Päättymässä
olevan vuoden tuotanto on noin
sata ajoneuvoa, ja ensi vuonna
tavoite on kaksisataa puolustusvoimien ajoneuvot mukaan
lukien.
??Seinät Karjaalla riittävät
600 auton vuosituotantoon.
Suomessa markkinoiden yläraja kulkee nykyisen mallistomme kanssa noin 200 autossa, joten meidän täytyy hakea
kasvua viennistä. Toinen vaihtoehto on malliston laajennus,
Reinilä miettii.
Jokainen Sisu tehdään käsityönä. Robotteja ei linjalla ole.
Vain runkopalkkien reiät teh-
?Täällä ollaan
ylpeitä tästä työstä.
Ei tarvitse hävetä,
että ollaan
töissä pienessä
autotehtaassa.?
?Sisun valtti on siinä, että runkokin suunnitellaan auton käyttötarpeen mukaan?, Sisu Auto Trucks Oy:n toimitusjohtaja Petri Reinilä kertoo. Sisu 8x8 (keskimmäinen kuva) on tehty puolustusvoimien käyttöön. Maansiirtokäyttöön tehty Sisu Polar odottaa uutta
omistajaa.
dään tietokoneohjatusti. Jokainen Sisu on oma yksilönsä.
??Tämä on meidän valttimme. Me räätälöimme rungosta
lähtien sellaisen auton kuin
asiakas haluaa. Tiedämme jo
runkovaiheessa, mihin käyttöön auto menee, ja se voidaan
rakentaa alusta alkaen juuri
toiveiden ja tarpeiden mukaan.
Tähän eivät suuret valmistajat
pysty, Reinilä korostaa.
Avainlipputuote
Sisu kootaan komponenteista.
Suurin toimittaja on Daimler,
joka toimittaa kuorma-autoihin muun muassa moottorit,
vaihteistot ja ohjaamot.
??Yhden auton valmistaminen kestää noin neljä viikkoa.
Lyhimmillään olemme tehneet
auton seitsemässä päivässä.
Toimitusaika on tällä hetkellä
noin 14 viikkoa, Reinilä kertoo.
Vaikka Sisun osat tulevat
pääsääntöisesti suurilta ulkomaalaisilta toimijoilta, on autolla silti suomalainen Avainlippu-leima. Suomalaisia alihankkijoitakin on toistasataa.
??Esimerkiksi tienhoitoautos-
sa suomalaisen työn ja suunnittelun osuus on noin 70 prosenttia, Reinilä tietää.
Työntekijöitä Karjaalla on
yhdeksänkymmentä. Jos suunnitelmat tuotannon laajentamisesta onnistuvat, tarvitaan
lisää työvoimaa.
??Karjaan seudulla on erittäin
osaavaa ja ammattitaitoista
väkeä, Reinilä sanoo.
Kiitoksen ilmapiiri
Tänä vuonna Sisu Polar valittiin vuoden kuorma-autoksi
Suomessa. Palkinto oli rohkai-
?Yhden auton valmistaminen kestää
noin neljä viikkoa. Lyhimmillään
olemme tehneet auton seitsemässä päivässä.?
seva, ja etenkin osoitus, että
asioita on Karjaalla tehty oikein. Mikä tärkeintä, Sisu onnistuu myös liiketaloudellisesti. Liikevaihto on tällä hetkellä
32 miljoonaa euroa.
??Kaksi viimeisintä tilinpäätöstä ovat plussalla, Reinilä
huomauttaa.
Sisu käy silti kovaa taistelua
omasta elinpiiristään. Vastustajat ovat monikansallisia jättiläisiä.
??Meidän täytyy luottaa siihen mitä osaamme. Meidän pelikenttämme alkaa, kun asvaltti loppuu. Silloin me olemme
vahvimmillamme, kun ajetaan
puuta ja soraa. Rahtiautoja
emme ole, Reinilä sanoo.
Uudet Sisut ovat saaneet
kiitosta myös autoilijoilta. Se
näkyy kaikesta tehtaallakin.
Reinilän silmät kiiluvat innostunutta paloa, ja työntekijät
kokoonpanossa ovat oikealla
tavalla rinta rottingilla.
??Täällä ollaan ylpeitä tästä
työstä. Ei tarvitse hävetä, että
ollaan töissä pienessä autotehtaassa. Tiedämme, että teemme hyviä tuotteita. Juuri sellaisia kun asiakkaat haluavat,
Reinilä sanoo.
Lisää muutosta on luvas-
sa, kun Sisu siirtää myynnin
omaan jälleenmyyntiverkostoon. Sen uskotaan tuovan lisää kauppaa, eli töitä. Verkot
on heitetty myös Suomen ulkopuolelle.
??Vienti on vielä marginaalista. Norjassa olemme aloittaneet. Venäjällä keskustelemme
suurten puu- ja selluyhtiöiden
kanssa. Sehän voi tietää sitten
vaikka yhtäkkiä sadan auton
kauppaa, Reinilä miettii.
Sisu Auto Trucks Oy on osa
Sisu Auto Oy:tä, johon kuuluvat myös Sisu Defence Oy ja
Sisu Engineering Oy.
18
SALON SEUDUN SANOMAT
Torstaina 8. marraskuuta 2012
MOOTTORI PLUS
SSS-arkisto/Minna Määttänen
Liikkuva poliisi valvoo keskustoja ja maanteitä
Elokuvahenkiset takaa-ajot
tuikiharvinaisia.
Miiro Koivula
P
akettiauto pysäytetään
Länsirannassa Salossa.
Vanhempi konstaapeli
Kai Heinola näkee kuskin ajaneen ilman turvavyötä. Kuski
kuittaa hampaita kiristellen 35
euron rikesakon. Jokainen pysäytetty myös puhallutetaan.
Tämä on liikkuvan poliisin
arkea. Liikkuva poliisi ei paina maanteillä tuhatta ja sataa
pillit huutaen. Perustyö on
rutiininomaista liikenteenvalvontaa, joka painottuu pikemminkin taajamiin kuin moottoriteiden varteen.
??Teemme sellaista liikennevalvontaa, jota paikallispoliisilla ei välttämättä ole
mahdollisuus tehdä. Me suunnittelemme valvontateemat ja
paikat tarkasti etukäteen, ja
toimimme suunnitelman mukaan. Paikallispoliisi ei aina
pysty tekemään tällaista, koska se hoitaa normaalit hälytyskeikat, sanoo ylikonstaapeli
Juha Keskitalo.
Aamun suurin ruuhka Länsirannassa on jo takana. Autoja
tulee keskustan suuntaan silti
tasaisena jonona. Taksimies
joutuu myös hakemaan 35 euron rikesakon turvavyön käyttöpakon laiminlyönnistä. Häntä sapettaa suunnattomasti.
Sakko on hänen ensimmäisensä 35 vuoteen.
Ryhmän vahvuus
määrittää tehtävät
Valvontaa suorittaa viisi miestä. Kaksi pysäyttää autoja, ja
kaksi kirjoittaa sakkoja. Keskitalo seuraa tilannetta operaation johtajana.
Autoja on kolme: poliisitunnuksin varustettu Skoda Octavia ja Ford Mondeo. Keskitalo
ajaa tunnuksettomalla Fordilla.
??Normaalivahvuus on seitsemän miestä. Nyt olemme
liikkeelle viiden miehen voimin. Täytyy tarkkaan suunnitella, mihin voimme tällaisella
vahvuudella mennä, ja mitä
voimme tehdä. Turvallisuus ja
liikenteen sujuvuus pitää huomioida, Keskitalo sanoo.
Keskitalo korostaa, että jokainen liikkuvan poliisin liike
on ennalta suunniteltu. Valvontateemat ja -kohteet mietitään aina etukäteen.
??Toki tilanne voi sitten kymmenessä minuutissa muuttua,
hän lisää.
Turun liikkuvassa poliisissa
työskentelee noin 40 ihmistä.
He ovat jakaantuneet viiteen
7?8 hengen ryhmään. Taajamissa valvontaa voi tehdä
vähän pienemmällä porukalla
kuin moottoritiellä.
??Juuri tällä hetkellä meillä
on tämän Salon ryhmän lisäksi yksi ryhmä valtatie 8:lla, ja
yksi ryhmä Turussa.
Keskitalo viipyy ryhmänsä
kanssa Länsirannassa noin
tunnin. Yhdeksälle autoilijalle
kirjoitetaan sakko.
SSS/Marko Mattila
Salonkadulla
tutkataan nopeuksia
Seuraavaksi suunnitelmassa
on paikanvaihto Salonkadulle. Turvalaitevalvonta jatkuu, ja lisäksi nyt mitataan
ajonopeuk
sia. Heinola lymyää
tutkansa kanssa lehmusten
katveessa. Vanhempi konstaapeli Tapio Rantala pysäyttää
autot ja ohjaa ne rauhallisemmalle Hietalankadulle.
??Tällä kertaa meillä on tällaiset valvontateemat. Teemana
voisivat olla yhtä hyvin vaikkapa 2-pyöräiset tai ohitukset.
Tässä Salonkadulla on välillä
aika kovia nopeuksia, ja nyt on
syytä niitä vähän valvoa, Keskitalo sanoo.
Liikkuva poliisi on jälleen
toista tuntia paikallaan. Salonkadun liikenteessä tavataan
13 sellaista autoilijaa, joiden
menoon on syytä puuttua. Osa
puhuu kännykkään, osa ajaa
ilman turvavyötä. 40 kilometrin tuntinopeus ylittyy suurimmillaan 17:llä.
Jatkuu seuraavalla sivulla.
Liikkuvan poliisin perustyö on rutiininomaista liikenteenvalvontaa. Vanhempi konstaapeli Kai Heinola työssään Salon Länsirannassa.
VIIDENkYMPIN
VIllITYkSET
JATkUVAT
PÄÄTÄHTENÄ VUODEN OSTETUIN AUTO. JA SYYSTÄ.*
DREAMDRIVER AUTOKOULU
*Ensirekisteröinnit 1-9 / 2012.
NISSAN QASHQAI alk. 22 796 ?
Syystarjous:
(Hinta sisältää toimituskulut 600 ?. Autoveroton hinta 17 219,32 ?, autovero 4 976,68 ?)
ko VIEL
ro? Ä
aa EHT
C k II,
or? lak
n i imu
kä ut
raj os
an 19
21 .1.
vu 201
ote 3
en
!!
C-KOROTUS
- Teoriaa 12 h
- 20 ajokertaa
- Auto tutkinnossa
-oppikirja
1000 e (sis.alv)
+ tutkintomaksut
Lisä?edot osoi?eesta
www.dreamdriver.?
Turun?e 9
24240 SALO
Puh. 040 592 9852
toimisto@dreamdriver.?
NISSAN JUkE
NISSAN NOTE
NISSAN MIcrA
alk.
alk.
alk.
VARAUDU TALVEEN!
18 990 ?
(Hinta sisältää toimituskulut 600 ?.
Autoveroton hinta 14 277,14 ?; autovero 4 112,86 ?)
RAHOITUSKORKO
1,9
16 590 ?
(Hinta sisältää toimituskulut 600 ?.
Autoveroton hinta 12 421,65 ?; autovero 3 568,35 ?)
13 969 ?
SISÄTILALÄMMITTIMET
(Hinta sisältää toimituskulut 600 ?.
Autoveroton hinta 10 978,79 ?; autovero 2390,21 ?.)
v. Juhlapaketti
? Talvirenkaat kevytmetallivanteilla
? Tavaratilan muotomatto
? Takapuskurin suojalista
etusi arvo Jopa 2 030 ?
250?
Tarjoukset koskevat Qashqai-, Qashqai+2, Juke, Note ja Micra -malleja. (50 v. juhlapakettitarjous ei koske Juke Visia ja Note -malleja. Micran talvirenkaat peltivanteilla.)
Puhelun hinta: 8,28 snt/puh + 11,99 snt/min.
www.opel.fi
ma-ti 9-18 | ke-pe 9-17 | la 10-14
ma-pe 7.30-17
ma-pe 7.30-17
SSO:n autoliikkeistä
Bonusta jopa 5%
2490
Lohkolämmittimet myös asennettuna markkinajohtaja
LASINPESUNESTE
5L
-50°C
6
00
- hajuton
- ei jätä kalvoa
3L
nissan.fi
ÖLJY 5W-40
59,90
74,90
5 L (4,98?/l)
79,90 Huippulaatua! Saksan
(1,20 l)
10 L
99029.(3,30/l)
AKUT
EDULLISESTI
TM-testimenestyjät
Trane, Exide, Energie
ASENNUSPALVELU
PAKKASNESTE
EU-yhdistetty kulutus ja CO2-päästöt: QASHQAI-mallisto: 4,5?8,2 l / 100 km, 119?194 g/km; JUKE-mallisto 4,9?7,6 l / 100 km, 129?175 g/km; MICRA-mallisto: 4,3?5,4 l /100 km, 99?125 g/km;
NOTE-mallisto: 4,2?6,8 l / 100 km, 110?159 g/km. Nissan QASHQAI rahoitusesimerkki: Hinta 22 796 ?, sis. toimituskulut, käsiraha 7 796 ?, rahoitettava määrä 15 000 ?, sopimusaika 36 kk, kuukausierä 284 ?, korko 1,9 %,
luoton perustamismaksu 40 ? ja käsittelymaksu 4 ?/kk. Viimeinen suurempi erä 5 684 ?. Luottokustannukset yhteensä 777 ?, todellinen luottohinta 23 573 ?, todellinen vuosikorko 2,52 %. Rahoitettava määrä enintään 15 000 ?.
Edellyttää hyväksytyn luottopäätöksen ja kaskovakuutuksen. Tarjoukset koskevat uusia tilaus- ja kauppasopimuksia sekä yksityishenkilöille myytäviä ajoneuvoja. Kuvien autot erikoisvarustein.
SALO, Örninkatu 3-5
Automyynti
075 3040 5110
Huolto
075 3040 5130
Varaosat
075 3040 5140
www.ppauto.fi
1350W
1850/850W
2100/1300
Täyssynteettinen
(2,90/l)
HUOLLATA
AUTOSI
SAMASSA
OSOITTEESSA
SALON AUTOTARVIKE
ÖRNINKATU 8, p. 02-7331 182
Avoinna ma-pe 8-17, la 9-13
Kesän jäljiltä autosi pyörien
suuntaus voi olla muuttunut...
TEETÄ
MEILLÄ
tietokoneentarkka
4-PYÖRÄSUUNTAUS
www.salonmoottorihuolto.fi
JÄRJESTELMÄASIANTUNTIJA
SALON SEUDUN SANOMAT
Torstaina 8. marraskuuta 2012
MOOTTORI PLUS
19
Kuvat: SSS/Marko Mattila
??Jokainen liikkuvan poliisin liike on ennalta suunniteltu. Valvontateemat
ja -kohteet mietitään aina etukäteen, ylikonstaapeli Juha Keskitalo sanoo.
??Vaikuttaa aika normaalilta tilanteelta. Tällaista tämä
työ on. Aika harvoin tapahtuu
mitään raflaavaa. No, viimeksi eilen Kosken suunnalla tavattiin yksi etsintäkuulutettu
ihan normaalin valvonnan yhteydessä, Keskitalo kertoo.
Kovavauhtiset takaa-ajot
ovat hyvin harvinaisia. Mutta
kun niitä silloin tällöin tulee,
ne ovat poliisinkin kannalta
kiperiä tilanteita.
??Me emme voi koskaan tietää
perään lähtiessämme miksi joku pakenee. Eikö hän vain huomannut tai ymmärtänyt pysäytysmerkkiä? Vai onko hänellä
joku muu syy paeta poliisia? Tai
mitä tehdään, kun mopopoika
painaa henkensä edestä karkuun? Meille tämä on kuitenkin vain työtä. En haluaisi olla
se kaveri, joka käy soittamassa
vanhempien ovikelloa ja sanoo,
että poikanne on nyt tuolla
TYKS:ssä vähän huonossa kunnossa, Keskitalo puntaroi.
Paremman
kahvin voimalla
Päivän ohjelmassa on vielä
kolmas valvontakohde. Sitä
ennen käydään syömässä. Poliisiautot kaartavat Patarouvan pihaan Meriniittyyn.
??Kotiruoka hakkaa teolliset
eväät. Lisäksi kahvi on tärkeä.
Muutamassa paikassa on niin
pirun pahaa kahvia, poliisimiehet sanovat kuin yhdestä
suusta.
Grillipihvi ja chilibroileri
maistuvat. Ruuan jälkeen yksi
ryhmä käy katsomassa Salorankadulla.
??Siinä kuulemma ajetaan aika kovaa nykyään.
Päivän kolmas varsinainen
valvontapiste on Halikossa
Vaskiontiellä. Koulut ovat
päättymässä, ja liikkeellä on
paljon jalankulkijoita, pyöräilijöitä ja mopoilijoita. Saldo on
samassa linjassa Länsirannan
ja Salonkadun kanssa.
??Aika tyypillinen työpäivä
kaiken kaikkiaan. Nyt ajetaan
takaisin Turkuun, ja siivotaan
ja tankataan autot. Lisäksi
tehdään konttorinpuolella tilastointia ja raportointia, Keskitalo kertoo.
Yhden asian Keskitalo haluaa nostaa vielä esille. Salonkadulla iäkäs mies tuli rupattelemaan mukavia.
??Hän oli mielissään, että poliisi näkyy ja valvoo. Lisäksi
hän koki olonsa turvalliseksi,
kun näki poliisit työssään. Nämä ovat tärkeitä juttuja molemminpuolin. Tämän vuoksi
me tätä työtä teemme, Keskitalo hymyilee.
SUOJAA AUTOSI
TALVEN TUISKULTA!
Vahaukset alk. 45 ?
Kaikki vahaukset sis.
käsinpesun ja ulkoTeflonvaha alk. 60 ?
muoviosien
hoitoaineen.
Kestovaha alk. 80 ?
Meriniitynkatu 21, 24100 SALO
(02) 733 2685, 0440 749 128
Örninkatu 8 A, 24100 SALO, 0440 749 129
Turun liikkuvassa poliisissa työskentelee noin 40 ihmistä. He ovat jakaantuneet 7?8 hengen ryhmiin. Vanhempi konstaapeli Tapio Rantala tarkastaa autoilijoiden turvavöiden käyttöä.
Salonkadun liikenteessä tavataan 13 sellaista
autoilijaa, joiden menoon on syytä puuttua.
Osa puhuu kännykkään, osa ajaa ilman
turvavyötä. 40 kilometrin tuntinopeus
ylittyy suurimmillaan 17:llä.
Jätä riittävä turvaväli!
Jarrutusmatkojen pituudet
arvioidaan usein alikanttiin,
sanoo Liikenneturvan koulutusohjaaja Toni Vuoristo.
Liukkaat kelit pidentävät jarrutusmatkoja.
Nyrkkisääntö on, että jarrutusmatka nelinkertaistuu
kun nopeus kaksinkertaistuu.
Vastaavasti nopeuden alenta-
minen neljänneksellä lyhentää
jarrutusmatkan puoleen.
Kuljettajalla menee noin sekunti reagoida ja aloittaa jarrutus. Maantienopeudella 80
km/h auto ehtii edetä tuolloin
jo 22 metriä. Siksi riittävä turvaväli ja maltillinen nopeus
ovat turvallisen talviajon perustekijöitä erityisesti huonol-
la kelillä.
Mitä lähempänä toisiaan
ajetaan, sitä enemmän liikenteessä syntyy niin sanottua
haitariliikettä, kun ajonopeus
tempoilee.
Vastaavasti riittävin ajoneuvovälein liikkuva jono etenee
jouhevasti. Huonolla näkyvyydellä on tärkeää, että liiken-
teen rytmi on tasainen eikä
nykivä.
Riittävä turvallisuusväli perustuu ajonopeuteen. Maantiellä jo hyvissä olosuhteissa
etäisyyden tulisi olla metreinä
sama kuin ajonopeus.
Ajokelin ollessa huonompi tulee edessä ajavaan jättää vielä
paljon pitempi väli. (SSS)
ERIKOISAVAIMIA!
K
O
T
I
A
V
A
I
M
E
T
TURVA
AVAIMET
URA-, BODA-,
AJONESTOAVAIMIA LÄMM.TOLPAT,
mopot, mp:t odottaessa!
Autot,
YM.
Kaikki polkupyörien
turva-avaimet heti
HUOMIO AUTOLIIKKEET - AUTOILIJAT
teemme auton avaimia koodin/mallin mukaan
PIKASUUTARI-, AVAIN-, TEROITUS- JA KAIVERRUSPALVELU
MA-PE 9-18, LA 9-14
EUROMARKET
PUH. (02) 731 7362
MERKKIKOHTAISET MASKISUOJAT
uusimpiin automalleihin
EU-keskikulutus
alk. 6,5 l/100 km.
Astrum Auto Oy
Salo
2012
Käyttämällä jäähdyttimen peittoa:
- Autosi lämpenee nopeammin
- Polttoainetta kuluu vähemmän
www.virtasenmoottori.?
LAATULAHJAT ISÄLLE!
HUOLTO:
5990,+ tk.
399,Sh. 503e
Stihl moottorisahat alk. 199,-
MS 241 CM
-Ei ryyppyä
-Ei kaasua
-Ei säätöjä
Sh. 822e
ERIKOISERÄ USKOMATTOMAAN HINTAAN!
VAKIONA mm.
llit syksyn poistohintaan!
allit
ijäma
ö kijä
12 mönk
yt 2012
Nyt
Stihlin kevein moottorisaha! Todella tehokas
tärinänvaimennus, ErgoStart
-kevytkäynnistys. Ergonimisen
muotoilun ansiosta käyttö on vaivatonta ja helppoa! Soveltuu mainiosti myös naisille!
- 30,1 cm3, 1,3 kW / 1,8 hv, 3,3 kg
2v
M-Tronicilla varustettu valurunkoinen huippu- takuu
saha. Tankkaa, käynnistä ja
sahaa - kaikesta muusta
M-Tronic huolehtii
puolestasi!
- 42,6 cm3, 2,2 kW / 3,0 hv, 4,7 kg
629,-
?
?
?
?
Mercedes Benz kuorma- ja pakettiautot
Sisu
? Mitsubishi Canter
Myös muut merkit
Perävaunut
VARAOSAT:
MYYNTI:
P. 010 569 8229
+toim.kulut 600?
Honda CR-V 2.2 i-DTEC (diesel) 4x4 Elegance Automaatti: Perusauton
kokonaishinta normaalisti alkaen 45.838,97 (autoveroton hinta 30.783 ?,
autovero 15.055,97 ?). Hintaan lisätään toimituskulut 600 ?. CO²-päästöt
171g/km, EU-keskikulutus 6,5l/100 km. Kuvan auto erikoisvarustein.
Autot rekisteröitävä 31.12.2012 mennessä, ei voi yhdistää muihin tarjouksiin.
Öhman p. 040 543 4884
Riikonen p. 050 409 4339
Avoinna: MA-PE 7.30-18.00
HUOLTO- JA VARAOSAPALVELU
Joensuunkatu 5, SALO
p. (02) 7211 400
ma-pe 8.30-17, la 9-14
43.800?
P. 010 569 8228
Isälle turvallisuutta metsätöihin Stihl- ja Jonsered-turvavarusteilla!
Salo ? Somero
2.2 i-DTEC ELEGANCE AT
ME PALVELEMME
Sportsman 400 4x4
x4
MS 192 CE
Salorank. 8
Salo, (02) 77 511
ark. 8-17
la sulj.
HONDA CR-V
Tervetuloa!
- 30 hv
- 455cc nestejäähdytt. moottori
- Täydellinen 4-veto
us
- Erillisjousitus edessä Tarjo
ja takana
- Metallinen
pohjapanssari
Traktorimönkijät
alk. 8490,-
45?
SALON JA FORSSAN HONDATIIMI TARJOAA:
Myllyojankatu 5
24100 SALO
astrum.?
Astrum Auto Oy
Joensuunkatu 15
24100 SALO
Yrittäjänkaari 7
30420 FORSSA
? Alcantara/nahkaverhoilu
? Vakionopeudensäädin
? 18? alumiinivanteet
? Pysäköintitutkat edessä ja takana
? Automaatti-erillisilmastointi
? Nahkaverhoiltu monitoimiratti
? Tummennetut takalasit
? Automaattisesti himmentyvä taustapeili
? Sadetunnistin
? Sumuvalot
? Ajotietokone
? VSA ajonhallintajärjestelmä
NYT LISÄKSI VELOITUKSETTA
? Defa-lämpöpaketti
? Talvirenkaat aluvantein
EIDEN
VARUST YLI
? Metalliväri
ARVO
3.500?!
Ma-Pe
8-18
10-14
La
HONDATIIMI
Rahkonen Sami 044 777 3915
Hakala Jaana
044 777 3913
Hovila Aleksi
044 777 3957 (Forssa)
20
SALON SEUDUN SANOMAT
Torstaina 8. marraskuuta 2012
MOOTTORI PLUS
Taiteilijan tärkein takapenkille ja vöihin
KORJAAMOPALVELUT (02) 728 1010
Kolarikorjaukset ? Maalaukset ? Sijaisautot
HINAUSPALVELUT 044 729 1010
Hinaukset ? Tiepalvelut ? Sijaisautot
Salitunkatu 10, 24100 Salo ? Puh. (02) 728 1010
24h
Voit maksaa myös laskulla
tai joustavalla osamaksulla!
Kuvat: SSS/Minna Määttänen
Johanna
Sarparanta
testasi koreat
korealaiset.
Miiro Koivula
J
Rauno Nikander
0440 12 17 15
Edullisesti
KUMHO
TALVIRENKAAT
Myös asennuspalvelu!
T:mi Niini 0500 533 849 - Vaskio
www.salonvaihtoautot.net/niini
ohanna Sarparanta on
nykyiseen autonsa tyytyväinen. Keramiikkataiteilija ajaa 90-luvun Opel-farmillaan noin 10?000 kilometriä
vuodessa. Savisäkit kulkevat
takaluukussa, ja valmiit tuotteet takapenkillä turvavöissä.
Salon Seudun Sanomat pyysi
Sarparannan koeajajaksi, kun
vertailuun laitettiin uudet korealaiset: Hyundai i30 ja Kia
Cee?d.
Autot ovat samaa sukua,
mutta hyvin eri maata. Hyundai omistaa kolmanneksen Kiasta. Autoissa on kosolti samaa
tekniikkaa ja rutkasti samoja
osia. Vaikka emomerkki on korealainen, valmistetaan Hyundai i30 Tsekissä ja Kia Cee´d
Slovakiassa.
Ensin Sarparanta tyypittää
Kian.
??Älyttömän hyvä näkyvyys
tästä on ulos. Alkaa heti tehdä
mieli uutta, kun ajaa tällaisella. Ja hippasen eri tavalla
kiihtyy kun tuo minun vanha
autoni. Uudella autolla ajaa
varmaan helposti ylinopeutta.
Pieni lenkki kiertää Meriniitystä Rikalanmäelle ja takaisin. Kian ohjauspyörässä on
peräti 14 nappulaa ja painiketta.
??Miten näitä kaikkia voi edes
käyttää ja mihin näitä tarvitaan. Mielestäni pärjäisi kyllä
ilmankin.
Lämmin ratti
on kiva
Sarparanta pitää itseään kohtuullisen rauhallisena kuskina.
??Sakkoa en ole saanut koskaan. Itse vaihdan polttimot ja
öljyt. Peräkärrynkin kanssa on
tullut ajeltua paljon. Itse asiassa tykkään kyllä ajella pitkiäkin matkoja. Ei auto minulle
mikään silmäterä ole. Se nyt
vaan on pakko olla, että pääsee kulkemaan. Olen varmaan
aika hillitty kuski, Sarparanta
miettii.
Kia maistuu hyvälle. Auto
sopii taiteilijan käteen. Läm-
Johanna Sarparanta kokeili, miten valtava keramiikkaruukku mahtuu testiauton takapenkille.
mitettävä ohjauspyörä kerää
kehuja.
??Hyvä ajaa ja jotenkin kevyt.
Ihanan lämmin on tämä ratti.
Ei kädet palele.
Keskikonsolista löytyy koeajajalle tärkeä varuste, eli kahvimukin paikka.
??Kyllä autokahvi pitää olla.
Ai että, se on sitä vapaudentunnetta, kun lähtee ajamaan
ja on kahvi mukana, Sarparanta hymyilee.
Delta-auton pihassa Sarparanta tekee testeistä tärkeimmän. Hän ottaa omasta autostaan valtavan keramiikkaruukun, ja ryhtyy asettamaan sitä
Kian takapenkille.
??Otin oman crash test dummyn (kolarinukke) mukaan.
Hyvin menee. Paremmin kuin
omassa, Sarparanta toteaa.
Ajokortin saatuaan Sarparanta on ajanut monenlaisilla
autoilla. Ensimmäiset kokemukset tulivat Wartburgista.
?? Ihanneautoni olisi sellainen
sitikka, jossa perä laskeutuu.
Tai sitten iso mersu. Sellainen
vanha laatikkomalli, Sarparanta miettii.
Onko värillä
väliä?
Musta Kia jää autoliikkeen
pihaan. Seuraavaksi siirry-
PERÄVAUNUJA JOKA LÄHTÖÖN
Tuulilaseja jo vuodesta 1970
Kuusjoella
Kuttilan Autolasi Oy
1450,-
1300,-
jousitettu
(sopii myös
moottorikelkalle)
Esittely: Kapraantie 3, Pori
Esittely: Kapraantie
3, Pori,
Neste Harjavalta
Neste Harjavalta
Pekka Vehosalmi
puh. 0400 434 690
Pekka Vehosalmi
puh.
0400 434 690
Tarvittaessa
toimitus
Lisävarusteet: kuomut, korokelaidat,
Otamme hyväkuntoisen käytetyn
ajo-sillat,
peitteet, häkit.
Tarvittaessa
ajo-sillat,
peitteet,
häkit.toimitus. kärryn vaihdossa päivän hintaan.
VARASTOSSA PALJON
EDULLISIA PERÄVAUNUJA
OVATHAN TALVIRENKAASI KUNNOSSA?
Täyden palvelun rengastalo
www.rengassalo.fi
Älykäs ?KODA 4x4 -mallisto
Eikä talvi enää yllätä
KYLPYTYNNYRIARVONTA JATKUU...
Kaikkien uusien talvirengassarjan (4 kpl)
l)
)
ostajien kesken ARVOTAAN KYLPYTYNNYRI.
Vianor Partner
Salitunkatu 5, p. 02 731 1705 ? Av. ark. 7-17, la 9-13
MYÖS RASKAAN KALUSTON RENKAAT
tään Meriniitynkadun toiselle
puolelle Salon Autotaloon, ja
ruskeansävyisen Hyundain ohjaimiin.
??Savenvärinen!
Auton värillä ei sinänsä ole
koeajalle merkitystä.
??Valkoista en kyllä ottaisi, ja
harmaa ei erotu.
Kian tavoin Hyundai tuntuu
hyvältä ja toimivalta.
??Eihän uusissa autoissa mitään vikaa ole. Ja kai nämä
uudet autot olisivat ekologisesti ihan järkeviä. Mutta pitäisi
olla hirveän rikas, että voisi
tällaisilla ajaa. Hyvähän tällainen olisi. Noniin, tulinko nyt
sitten heti ahneeksi, Sarparanta miettii ääneen.
Taiteilijan kanssa on hyvä
pohtia myös nykyautojen linjoja.
??Aika paljon on kauhean rumia autoja. Hirveästi on kikkailtu, jotta autot saadaan
näyttämään kaupallisilta.
Hyundain ratissa on yksi namiskuukkeli vähemmän kuin
Kia-siskossa. Vaihdekepin juuresta löytyy aux-, usb- ja iPodliitännät musiikkilaitteita varten.
??Vanhassa autossa on vain
kasettisoitin. Minulla on satoja
C-kasetteja edelleen olemassa.
Pitkille matkoille otan aina
Bob Marleytä mukaan. Ja
Neil Youngia. Nyt ostin myös
sellaisen MP3-soittimen. Tosin
se ei kuulemma ole enää muodissa, Sarparanta hymähtää.
Keramiikkaruukku solahtaa
Hyundainkin takapenkille ongelmitta. Kumpikin koeajoauto
kelpaisi Sarparannalle.
?Kyllähän tässä sellainen
hinku uuteen nyt tulee, hän
myöntää.
Auton värillä ei ole Johanna Sarparannalle suurta merkitystä ??
Valkoista
en kyllä ottaisi, ja harmaa ei erotu, hän pohtii.
TAPSALTA
M. GO Initial
Progress
2 kpl erä
O VIELÄ
NELIVET I TALVEKSI
TÄKS
Vahva ja monipuolinen ?KODA-nelivetomallisto on Suomen haastavissa olosuhteissa kotonaan. Tarjoamme tilavan
joka kelin perheauton houkuttelevaan hintaan niin diesel- kuin bensiinimallinakin. Valitse laajasta valikoimasta
mieleisesi Octavia, Yeti tai Superb 4x4. Tutustu myös huikeaan yhdistelmään TDI + 4x4 + DSG-automaatti.
?KODA 4x4 -mallisto alk. 32 072,53 ?
?KODA 4x4 -malliston kokonaishinnat toimituskuluineen 32 072,53 ? ? 63 787,01 ?. (?KODA Octavia Combi 4x4 toimituskuluineen alk. 32 072,53 ?,
autoveroton suositushinta alk. 24 300? + arvioitu autovero alk. 7 172,53 ? CO2-päästöllä 141 g/km, yhdistetty kulutus 5,4 l/100 km. ?KODA Yeti 4x4
toimituskuluineen alk. 33 453,97 ?, autoveroton suositushinta alk. 24 255? + arvioitu autovero 8 598,97? CO2-päästöllä 159 g/km, yhdistetty kulutus
6,1 l/100 km. ?KODA Superb 4x4 toimituskuluineen alk. 38 649,57 ?, autoveroton suositushinta alk. 27 785? + arvioitu autovero alk. 10 264,57?
CO2-päästöllä 163 g/km, yhdistetty kulutus 6,2 l/100 km). ?KODA 4x4 -malliston yhdistetty EU-kulutus 5,4?10,2 l/100 km ja CO2-päästöt 141?237 g/km.
Kuvan autot erikoisvarustein. T
oimituskulut 600 ?.
Maahantuonti: HELKAMA Vuokraus: AVIS
skoda.fi
Tykkää meistä
facebook.com/SkodaSuomi
SALON AUTOTALO
Perniön Auto Smolander Oy
Meriniitynkatu 8, p. 721 2100 www.salonautotalo.fi
Valkoinen ja hopea
S!!
U
+toim.kulut*
JO
SUPERTAR
Initial on Microcar malliston perusmalli. Initial on
tehty mahdollisimman edulliseksi minimoimalla
varusteista, kuitenkin tinkimättä ajo-ominaisuuksista
tai turvallisuudesta. Runko, kori, jousitus ja jarrut ovat
samat kuin kalleimmissakin M.Go malleissa.
Moottorina markkinoiden modernein, hiljainen ja
värinätön Lombardini DCI Commonrail diesel.
*toimituskulut 150?
9999,-
NYT SUPERTARJOUKSENA KAUPAN
PÄÄLLE NASTARENKAAT VANTEILLA!!
Vilhonkatu 22, SALO | Puh: 0201 222 600
Johanna Sarparanta koeajoi uudet korealaiset: Kia Cee?din ja Hyundai i30:n. Kumpikin koeajoauto kelpaisi
keramiikkataiteilijalle.