Salkkari
tuttu paikallinen
lukupaketti
kotiin kannettuna ja
mukanasi minne
ikinä menetkin.
Parasta paikallista
-teema
tiistaina 21.5.
Tuttu paikallinen lukupaketti
kotiin kannettuna.
Salkkari kulkee mukanasi
minne ikinä menetkin.
SSS Paperilehti
Paperilehden voit tilata
joko seitsenpäiväisenä tai
perjantai-sunnuntai-tilauksena.
SSS Plus (paperi+digi)
Täydennä paperilehden tilauksesi
Plus-ominaisuudella, joka sisältää
lehden digiversion.
SSS Digi
Tuore lehti on luettavissasi
ilmestymispäivinä jo
aamukahdelta tietokoneella,
iPadilla, iPhonella ja Anroid-laitteilla.
Tutustu Salon Seudun Sanomien monipuolisiin
tilausvaihtoehtoihin: www.sss.fi/tuotteet
Parasta paikallista
SALON SEUDUN SANOMAT
Tiistaina 21. toukokuuta 2013
11
McLarenilta uusi ökyauto 2015
MoottoriPlus
nT
eematoimitus
(02) 7702 314
Vinkkaa
juttu!
McLaren rakentaa P13-nimeä kantavan urheiluauton julkaistavaksi vuonna 2015. Uutuusmallista tulee yhtiön edullisin vaihtoehto
hurjaa kyytiä janoaville. McLaren on ilmoittanut auton muistuttavan ulkonäöltään P1mallia (kuvassa).
P13 saa keskelle asennetun 3,8-litraisen
V8-moottorin ja hevosvoimia autossa hyrrää
450. Auton tehoista McLaren on vielä vaiti,
mutta sanoo keskittyvänsä ennemmin itse
ajamiseen kuin mediaseksikkäisiin numeroihin. Runko on hiilikuitua, jota McLaren suosii
edullisemmissa urheilumalleissaan. Kyseinen
MonoCell-runko mahdollistaa sekä coupéettä avomuodon. TopGear Suomi uskoo kovakattoisen version tulevan vuonna 2015 ja
avomallin vuotta myöhemmin.
SSS | Jonna Välikangas
Kuvat: Miiro Koivula
Perniön metsissä lojuu useampiakin romuautoja, jotka ovat maanneet sijoillaan jo hyvinkin 30 vuotta. Kaikki metsittyneet autot eivät kuitenkaan sovi luontoon. Palasiksi hakatut ja muutaman neliön alalle paiskotut pellinpalat pitäisi jo siivota pois.
Ihmisen jälkiä
Miiro Koivula
Laulurastas. Metsäkirvinen.
Punakylkirastas. Vihervarpunen. Luontoharrastaja
Jarmo Markkanen luettelee kävellessään ympärillä
sirkuttavia lintuja. Peippo.
Itse tunnistan hirvenpapanat. Tuoreet.
Etsimme metsästä autonromuja. Luonnon jo omaksi
ottamia.
Markkanen tietää useammankin. Lähestymme ensimmäistä. Pieni pummi,
mutta löytyy.
? On ollut tässä ainakin
70-luvulta asti. Vähän niin
kuin luontomuistomerkki jo,
Markkanen sanoo.
Hämmästelen luontoihmisen ajatuskulkua. Raatohan
rumentaa kesään heräävän
luonnon.
? Älä nyt kuule. Tämä tar-
joaa suojaisan pesäpaikan
linnuille. Kardaanitunneli
olisi todella hyvä piilopaikka
metsämyyrän, lumikon tai
kärpän pesälle. Ei tämä ole
uhka luonnolle, Markkanen
sanoo.
Luurangon rintapellistä
löytyy valmistuskilpi. Made
is USSR. Arvaamme mosseksi. Myöhempi googlaus
vahvistaa: Moskvitsh 403.
Katto toimii jäkälän ja
sammaleen kasvualustana.
Ajamalla idän ihmettä ei ole
loppusijoituspaikalleen saatu.
? Eläin voi ehkä ajatella,
että tämä on vain normaalia
isompi kanto. Vuodessa eläimet ottavat tällaisen omakseen. Sen verran menee, että
haju haihtuu.
Muistomerkki
Vaihdamme kohdetta. Seu-
raava makaa Metsähallituksen mailla.
? Tuulihaukka! Onko tuo
tuulihaukka? On se, Markkanen havainnoi matkalla.
Sukkuloimme eteläistä
Suur-Saloa. Minna Kauppi
olisi kateellinen. Suoraan romun viereen.
Katto on leikattu pois. Väärinpäin olevan katon päällä
makaa oksia ja muutaman
sentin kerros neulasia. Puolukkaa puskee. Kyljet kuin
reikäjuustoa.
? Aika usein näihin metsäautoihin on harjoitettu ammuntaa, Markkanen tietää.
Tutkimme 60-luvun Skoda Octaviaa. Farmarimalli.
Sisuksista pursuaa roskaa.
Markkanen kaivaa hämmästyksekseen auton sisältä
hirven reisiluun. Metsästysseuran läheinen maja voi selittää tämän.
? Ajattele nyt jos västäräkki lentäisi tuosta bensatankin reiästä. Olisi se kaunista, Markkanen innostuu.
Metsäviklo lurittelee laulujaan. Kännykkäni soittaa
omaansa.
? Suurin ympäristöteko
tehtäisiin, jos putsattaisiin
vain roskat pois ja oksat
päältä. Estetiikka kärsii risuista. Auto saisi jäädä. Se
olisi kuin kulttuurillinen
muistomerkki. Ihmisen jälki
luonnossa, Markkanen pohtii.
Tshekkoslovakialaisen auton tie katkesi näille sijoilleen arviolta 70-luvulla.
Eihän näissä mitään ympäristöriskiä ole. Ei akkuja
eikä moottoreita. Ehkä jarruissa voi olla asbestia ja
maalipinnassa lyijyä, mutta
se ei ole enää riski. Uudemmat autot sen sijaan, jotka
ovat hakattuina ja poltettuina metsissä, ne vain rumentavat maisemaa ja ovat myös
ympäristöriski. Ne pitäisi
kaikki viedä pois. Nykyautot eivät tietenkään luontoon kuulu, Markkanen sanoo.
Rumentaja
Yksi auto olisi vielä likellä.
Sen jälkeen Markkanen pääsee Koskelle katsomaan kattohaikaraa.
Seuraan tietä. Näen traktorin. Luontoihminen vahtaa
sivulleen.
? Hautova joutsen. Juu
siellä se on.
John Deere kääntyy edestämme hiekkatielle.
? Tämän seuraavan auton
löysin viime vuonna. Olin
katsomassa metsoa. Ota
kuule tästä seuraavasta va-
sempaan.
Harmiksemme autoa ei
enää ole. Poisviety.
Kivisen ja kuoppaisen metsäautotien varrella makaa
kuitenkin toinen romu. Vain
muutama askel kuivassa
kangasmetsässä.
Pelkkä romukasa. Varmasti hilattu paikalle palasina.
Linnunlaulu ei kuulu. Läheiseltä soramontulta kantautuu peittävää jylyä.
? Tämä ei ole enää kaunista. Melkein pitäisi kerätä
pois. Ei sovi luontoon tämmöinen. Pikemmin jätettä jo,
Markkanen sanoo.
Autolla olisi tarina kerrottavana. Hylätty Wartburg
311 on ollut oikealta puolelta
ohjattava. Miksi?
Muurahaisetkin ovat jättäneet warren. Pienessä keossa konepeiton alla ei näy
elämää.
4-tahtinen
Evindure
3,5 hevosvoimaa
aa
a
alk.
950,-
Jarmo Markkanen pitää autoluurankoja hyvinä pesäpaikkoina.
60-luvun Skoda Octavian romu lojuu Metsähallituksen mailla.
Autot kesäkuntoon sisältä ja ulkoa!
40 vuoden
ammattitaidolla
a
Salon Vene ja Kone
Satamakatu 23, Salo
050 552 0522
www.vaihtomaailma.fi
myynti@vaihtomaailma.fi
Satamakatu 10, 24100 SALO puh. 0400 228 324
RENGASPALVELUT, MYYNTI, ASENNUKSET
? Pakettiauto- ja peräkärryvuokraus
? Määräaikaishuollot ja korjaukset
? Castrol öljynvaihdot
www.adhalikko.?
VILLE NIKKANEN Oy
Mustamäentie 84 Halikko, p. 02-737 1566
AVOINNA ma - pe 8.00 - 17.00
Puhdistuspyyhkeet
Puhdistussprayt
Monipuolinen valikoima auton
puhdistuaineita ja -tarvikkeita
2?
KPL
2?
KPL
Meriniityn Automaalaamo
Kolhuja autossa?
? Automaalaukset
? Kolari- ja muovikorjaukset
Perämiehenkatu 20, SALO P. 040 706 2369
www.meriniitynautomaalaamo.fi
?2
Puhdistussuihkeet
Pesusienet, säämiskät
ym. tarvikkeet
KAHDEN EURON KAUPPA
KOSKIKATU 1, SALO (Kespa Keskus)
Tervetuloa ostoksille ma-pe 9-19, la 9 - 16, su 12 -16
WWW.KAHDENEURONKAUPPA.FI
12
SALON SEUDUN SANOMAT
Tiistaina 21. toukokuuta 2013
moottoriplus
Kuvat: Miiro Koivula
Petun lossi taittaa 600 metrin matkaa Petun ja Ulkoluodon välillä. Lossi on rakennettu 1972, ja se palvelee kesäsesonkina yli sataa autoilijaa päivittäin. Lossia ohjataan kahden 360 astetta kääntyvän moottorin avulla.
Saariston liikkuva tie
Lossikuskia moikkaavat kaikki.
Miiro Koivula
Lossi 172 palvelee kulkijoita
Särkisalossa Petun ja Ulkoluodon välillä. 600 metriä
pitkä meritie taittuu viidessä minuutissa.
Lossit ovat saariston katoavaa idylliä. Salon seudulla
liikkuvat Petun keltakylkisen lisäksi enää vain Kokkilan ja Högsåran lossit.
Niksaaren (Särkisalossa) ja
Lövön (Taalintehtaalla) lossit on korvattu pilviä hipovilla betonisilloilla.
Petun lossi on ruoripotkurilossi. Sitä ohjataan ja liikutetaan kahdella 360 astetta
kääntyvällä dieselmoottorilla. Lossin molemmissa päissä on oma 73 hevosvoimaa
tuottava moottorinsa. Petun
nykyinen lossi on valmistu-
nut vuonna 1972.
? On tässä vaijerikin, mutta se on lähinnä siksi ettei
lossi karkaa, jos vaikka tulee joku hämminki. Talvella
ajamme ilman vaijeria. Väylästä kun ei oikein pääse eksymään, myhäilee lossinkuljettaja Kalevi Krywacki.
Ilman vaijeria lossi olisi
ihan käypä kulkuväline pitemmällekin reissulle. Seit-
semän solmun nopeudella
liikkuva lossi kuluttaa dieseliä kymmenisen litraa tunnissa. Tankit ovat valtavat.
? Jos tankit ovat täynnä,
niin Tanskan salmiin pääsisi, Krywacki laskee.
Hän on valtion töistä jo
eläkkeelle jäänyt diplomiinsinööri, joten laskua ei ole
syytä epäillä.
Rantaantulo
haastavinta
Lossin moottorit käynnistetään samaan aikaan kahta
erillistä virta-avainta kääntämällä. Rannassa oleva
puomi laskeutuu sähköisesti
napinpainalluksella. Lossin
ajoramppi kolahtaa pystyyn
jymäkästä vivusta kääntämällä.
Koska moottoreita on kaksi, samoin kuin kulkusuuntia, on ohjaamossakin kaikkia kaksin kappalein.
Liikkeellelähtö tapahtuu kahta vipua vetämällä.
Toinen vipu säätelee keulamoottorin kierroslukua,
toinen perän. Ruorejakin on
kaksi, kummallekin moottorille omansa. Ruorien yläpuolella on osoitinnäyttö, jo-
a
d
h
i
t
a
y
V
n
i
s
si
a
l
i
l
u
tu
ta seuraamalla näkee missä
kulmassa moottori on ja mihin suuntaan veto käy. Ajaminen ja ohjaaminen tapahtuu siis kahta kaasuvipua
säätelemällä ja kahta ruoria
pyörittelemällä.
? Ei tämä nyt niin vaikeaa
ole. Tottumista tämä tietenkin vaatii. Itsestään tämä
ei suoraan kulje. Kyllä sinä
tämän liikkeelle saisit, mut-
ta suunta voisi olla vähän
vinksin vonksin. Rantaantulo on haastavin kohta. Keulamoottorilla jarrutetaan
ja perämoottorilla pidetään
vekotin suorassa, Krywacki
kertoo.
Petun lossiin mahtuu kymmenkunta henkilöautoa kerrallaan. Mikään sääntö ei
määrää autojen sijoittelua
kannelle.
tu
Salon
Tuulilaseja jo vuodesta 1970
Kuusjoella
Kuttilan Autolasi Oy
Tuulilasimyynti
Perämiehenkatu 20, Salo
040 732 0967 ? 040 706 2369
www.salontuulilasimyynti.fi
AUTOILIJAN KESÄTARJOUKSET
Tervetuloa!
Täyssynteettinen
ME PALVELEMME
YAMAHA
WR125
HUOLTO:
YAMAHA
YZF-R125
sh. 5144,+tk.
?
?
?
?
Mercedes Benz kuorma- ja pakettiautot
Sisu
? Mitsubishi Canter
Myös muut merkit
Perävaunut
VARAOSAT:
MYYNTI:
NYT BENSAETU 300?
P. 010 569 8228
P. 010 569 8229
Öhman p. 040 543 4884
Avoinna: MA-PE 7.30-18.00
VOIMASSA 30.6. SAAKKA
Satamakatu 12
Salo
p. 010 2792 430
ma-pe 9-17
la 10-14
5W-40 5 L
Huippulaatua! Saksan
markkinajohtaja
Kesän
kampanjahinnalla
alk.
600,-
Sisävesille ja merelle ammattikäyttöön ja vapaaaikaan jämäkkä ja testattu Parsun. Hyvä ajomukavuus ja käyttövarmuus tekevät veneilystä
nautittavaa. Mallivalikoima 2,6-25 hevosvoimaa.
24100 SALO
Salon Vene ja Kone
Satamakatu 10, 24100 SALO puh. 0400 228 324
2490
-30%
(4,98?/l)
Trusting Foster jarruosat
Huippuiskarit
?jarrupalat?jarrulevyt
jokaiseen
?jarrukengät
Takuu
k 2v. autoon
?käsij.vaijerit
Ovh.
?jarrusylinterit
Lähtöön kuin lähtöön
?jarrusatulat
AKUT
Kannattaa
kysellä lisää!
TM Testivoittaja
autovaha
a
Käytännölliset kokoluokat
suomalaisen veneilijän tarpeisiin
Parsun - järkevä ja taloudellinen valinta.
Kattava ammattitaitoinen huoltoverkosto käytössä.
Markkinoilla myös Parsun sähköperämoottorit.
Myllyojankatu 5
TAKUULLA
LAADUKKAAT
- ÖLJY- JA
ILMANSUODATTIMET
Meillä runsas
valikoima
erilaisia
autonhoitotuotteita!
henkilöautot, MP-akut,
kuorma-autot, traktorit,
leikkurit, veneet
Esim. 55Ah
PL55540
55?
-20%
ASENNUSPALVELU
SWF
PYYHKIJÄNSULAN
TARJOUSHINNOIN
PAKOPUTKET
-20%
ASENNUSPALVELU
Ilmastointihuoltopalvelu
SALON AUTOTARVIKE
ÖRNINKATU 8, p. 02-7331 182
Av. ma-pe 8-17, la 9-13
SALON SEUDUN SANOMAT
Tiistaina 21. toukokuuta 2013
MOOTTORIPLUS
13
Rauno Nikander
0440 12 17 15
KESÄRENGASTARJOUKSIA
JOKA LÄHTÖÖN!
Useita eri malleja
Kalevi Krywacki ohjaa lossia usean vuoden kokemuksella. Keskellä pystyssä olevista
vivuista säädetään moottorin kierroslukua, ylemmistä vivuista käsketään lossin keulaportteja. Kummallakin moottorilla oma on ohjausruori.
Mökkiläisten mielestä lossi on osa saariston idylliä. Samalla se on tehokas pelote varkaille. Lossikuskin silmä erottaa kulkijoiden joukosta tuntemattomat ja mahdollisesti
hämärähommissa olevat autoilijat.
Örninkatu 10
?Itsestään tämä ei suoraan kulje. Kyllä sinä tämän liikkeelle saisit,
mutta suunta voisi olla vähän vinksin vonksin.?
24100 SALO
puh. 02 - 731 3375
Edullisesti
Kalevi Krywacki
KUMHO ja SONAR
AR
R
RENKAAT
Myös asennuspalvelu!
T:mi Niini 0500 533 849 - Vaskio
Salon
Lasikorjaus
0400 240 269
Tuulilasin korjaukset takuulla.
Kotikäynnit
www.salonlasikorjaus.fi
Autot ajetaan Petun lossilla kahteen riviin. Autot olisi hyvä ajaa kannelle niin, että lossin tasapaino säilyy. Se helpottaa huomattavasti lossin ajamista.
? Minun mielestäni on parempi, jos autot ovat rinnakkain. Jonkun mielestä taas
peräkkäin. Autojen sijoittuminen vaikuttaa tietenkin
lossin tasapainoon ja ajamiseen. Muuta väliä sillä ei ole,
Krywacki sanoo.
Rekkojakin mahtuu kyytiin yksi kerrallaan. Painon
kanssa täytyy olla tarkka,
sillä esimerkiksi puutavara-
rekka täydessä kuormassa
ylittää lossin kantavuuden.
Silloin yleensä nuppi ajaa
pari kierrosta ja kärry odottaa mantereen puolella.
Liikennemäärät lossilla
kasvavat kesällä. Tukkimiehen kirjanpito kertoo toukokuun arkipäivinä autojen
määräksi 50?70.
? Viikonloppuina kulkee
nyt jo yli sata autoa päiväs-
sä, Krywacki katsoo.
Lossikuski tuntee lähes
kaikki kuljetettavansa. Lossi on myös tehokas varashälytin. Kuskin silmä poimii
tehokkaasti oudot kulkijat.
Yhtä kaikki, sekä tutut että tuntemattomat tapaavat moikata lossille ajaessaan.
? Se on lähinnä tapa, Krywacki hymyilee.
!
TARJOUS!
Petun lossi
M. GO Initial
?Lossi on ruoripotkurilossi.
?Kantavuus 44 tonnia.
?Pituus 27 metriä.
?Leveys 6,8 metriä.
?Lossiin mahtuu kerralla kymmenkunta autoa.
?
Molemmissa päissä on 73 hevosvoimaa
tuottava moottori.
?Lossi on valmistunut vuonna 1972.
Progress
Ford Motor company
110-vuotisjuhlan kunniaksi!
Jätä renkaat meidän huoleksemme. Pesemme ja pidämme ne tallessa seuraavaan
vaihtoon saakka.
Tarjoamme Fiesta- ja Focus-mallistoon
*Koskee yksityisasiakkaiden 31.5.2013 mennessä tekemiä uusia tilaussopimuksia.
15.770 ?
950,Continental
talvirengaspaketti
110 ?
Vilhonkatu 22, SALO | Puh: 0201 222 600
sis. lohkolämmitin ja sisälämmitin,
tolppajohto- ja sisähaaroitussarjat,
asennus
110 ?
kk-erä
350 ?
*
ESP-ajonvakautus, ilmastointi, sähköikkunat, mäkilähtöapu, My-Key ohjelmoitava avain
co2 päästöt 99 g/km, yhdistetty polttoaineenkulutus 4,3 l/100km
Continental talvirengaspaketti 110 ?
Defa lämpäketti 110 ?
Continental talvirengaspaketti 110 ?
Defa lämpäketti 110 ?
15.990 ?
(sisältää autoveron 2.435,08 ?, toimituskulut +600? yht. 16.590?)
22.720 ?
*Käsiraha 1.665 ? | Maksuaika 60 kk | Korko 1,95 % | Kk-erä 250 ?
*
16?kevytmetallivanteet, pysäköintitutka, sumuvalot, vakionopeudensäädin
co2 päästöt 114 g/km, yhdistetty polttoaineenkulutus 5,0 l/100km
Osamaksukorko
*Käsiraha 2.500 ? | Maksuaika 60 kk | Korko 1,95 % | Kk-erä 350 ?
YHTEENSÄ
esimerkkilaskelma sis. luoton perustaminen 150 ?, eräkohtainen käsittelykulu 8 ?/kk,
viimeinen suurempi erä 1665,81 ?. Ksl.muk.vuosikorko 3,48 %, ksl.muk.luottohinta 18114,16 ?
Puhelun hinta: 8,28 snt/puh + 11,99 snt/min.
ainoastaan
YHTEENSÄ
(sisältää autoveron 4.031,04 ?, toimituskulut +600 ? yht. 23.320 ?)
1,95%
esimerkkilaskelma sis. luoton perustaminen 150 ?, eräkohtainen käsittelykulu 8?/kk,
viimeinen suurempi erä 1900 ?. Ksl.muk.vuosikorko 3,08 %,ksl.muk.luottohinta 25.059,26 ?
SALO, Örninkatu 3-5
Automyynti
075 3040 5110
Huolto
075 3040 5130
Varaosat
075 3040 5140
www.ppauto.fi
RETROMEININKIÄ HULPPEAAN HINTAAN
Tunnelmaa ja pippurista menoa kaupungilla ja maalla!
Tähän supertarjoukseen saat mukaan mustan Solifer
avokypärän, skootteriin tuulisuojan, korinvärisen takaboksin sekä Suomen sääolot kestävän suojapeitteen.
Defa lämpöpaketti
22.500 ?
250 ?
Tekniset tiedot:
Moottori: 4-tahtinen 50cc
Teho: 2,5 kW (mitattu Dyno Dynamics
450DS laitteella)
Polttoainesäiliö: 5l
Rekisteröity kahdelle
Istuinkorkeus: 75cm
Paino: 77kg
RJOUS
SUPERTA
Ford Focus 1.0 Ecoboost
125hv Trend X
kk-erä
sis. toimituskulut*
+ Boksi
+ Suojapeite
+ Tuulilasi
+ Kypärä
ERÄ
Ford Fiesta 5-ov
Trend 80hv Start&Stop
10900,-
Initial on Microcar malliston perusmalli. Initial on
tehty mahdollisimman edulliseksi minimoimalla
varusteista, kuitenkin tinkimättä ajo-ominaisuuksista
tai turvallisuudesta. Runko, kori, jousitus ja jarrut ovat
samat kuin kalleimmissakin M.Go malleissa.
*toimituskulut 150?, sisältyvät nyt hintaan rajoitetun ajan
Renkaiden säilytys
ERÄ
TAPSALTA
Petun lossi kulkee aikataulun mukaan. Tauot lossi pitää Petun puoleisessa rannassa,
jossa kuskeilla on oma taukotila.
ma-ti 9-18 | ke-pe 9-17 | la 10-14
ma-pe 7.30-17
ma-pe 7.30-17
LOHJA, Maksjoentie 8-9
Automyynti
075 3040 5210
Huolto
075 3040 5230
Varaosat
075 3040 5240
www.ppauto.fi
TIEHOITOKUNNAT !
KIINTEISTÖNOMISTAJAT !
Tiet ja pihat kevätkuntoon!
Nouda tai pyydä kuljetustarjous
KALLIOMURSKETTA
7,90 ? / tn
sis. alv 24%, kuormattuna
HAJALAN KALLIOALUEELTA 0 -11 mm
Osoite: Tapiolantie 156
Tarjous voimassa ja kuormausmies paikalla klo 7.00 - 15.30
ke-to 15. - 16.5, 22. - 23.5. ja 29. - 30.5.
ANTTILAN KALLIOALUEELTA, Perniön asemalla 0 - 8 mm
Osoite: Tuomarintie 197
Tarjous voimassa ja kuormausmies paikalla klo 7.00 - 15.30
perjantaina 17.5., 24.5. ja 31.5.
ma-pe 9-18 | la 10-14
ma-pe 7.30 -17
ma-pe 7.30 -17
SSO:n autoliikkeistä
Bonusta jopa 5%
14
SALON SEUDUN SANOMAT
Tiistaina 21. toukokuuta 2013
MOOTTORIPLUS
Hiljaisempi kulkija
Sähköauto tuntuu epätodelliselta hiipijältä.
Kuvat: Miiro Koivula
Miiro Koivula
Opel Ampera on hämmästyttävä auto. Auton hiljaisuus mykistää. Ei surinaa,
ei murinaa. Auto hiipii kuin
sukasillaan, kissan lailla
pehmeästi ja äänettömästi.
Ampera on täysiverinen sähköauto.
Amperan akut ladataan
normaalilla verkkovirralla.
Autossa on myös polttomoottori, jota markkinavoimat
kutsuvat moottorin asemesta generaattorin nimellä.
Sen voimin auto ei kuitenkaan liiku, vaan bensiinikäyttöinen moottori käy vain
ladatakseen akkuja kun ne
ovat tyhjentymässä. Sähkömoottorin teho on 150 hevosvoimaa.
Akuilla pystyy ajamaan
noin 50 kilometriä. Sen jälkeen generaattori alkaa
suoltaa voimaa akuille. 30
litran bensatankin turvin
toimintasäteeksi saadaan
noin 500 kilometriä.
Amperaa myydään eri
markkina-alueilla kolmella
nimellä. Britanniassa Opel
muuttuu Vauxhalliksi ja
Pohjois-Amerikassa Chevrolet Voltiksi. Autotoimittajat
ovat tykästyneet autoon, sillä Volt valittiin Pohjois-Amerikassa vuoden autoksi 2011
ja Ampera Euroopassa 2012.
Lyhyiden matkojen
säästöpossu
Salolainen Kaisa BreilinBrandt on autosta innoissaan. Hän ajanut Amperalla
pari tuhatta kilometriä lopputalven ja kevään aikana.
? Ihan normaalisti tällä
ajetaan. Samalla tavalla
kuin tavallisella autollakin.
Tämä ei vaan pidä ääntä
ja voima tulee akuista. Aina kun tulen kotiin, laitan
johdon kiinni. Akkujen lataus tyhjästä täyteen kestää
Sähköauton ohjaamossa huomio kiinnittyy kahteen isoon
näyttöön. Informaatiota on tarjolla rutkasti enemmän kuin normaalin perheauton kojelaudassa.
kuusi tuntia, Breilin-Brandt
kertoo.
Hän on hankintaan erittäin tyytyväinen. Autonvaihto tuli ajankohtaiseksi, ja
koeajolistan alkupäässä oli
ensin hybridi. Lopulta valinta kääntyi täyssähköön.
? Voin suositella. Ei tämä
kaupparatsun auto ole, mutta kaupungissa ja lyhyillä
matkoilla erittäin hyvä. Ekologisuus oli yksi tärkeä valintakriteeri.
Amperan kojetaulu on
täynnä väriä, merkkivaloja,
nuolia ja erilaisia lukuja.
Jossain luki,
että autossa on
kaksi kilometriä
sähköjohtoa.
Kaisa Breilin-Brandt
Ensimmäisten kilometrien
aikana huomio kiinnittyy
kahden näytön erilaisiin käppyröihin. Erikoisin tunne
on kuitenkin se, että on äänetön. Se tuntuu epätodel-
liselta. Auto laitetaan käymään nappia painamalla.
Mitään hörähdystä ei kuulu.
Mittaripatteri herää eloon.
Koeajolenkki alkaa kysymyksellä, että käykö tämä
jo?
Auto on ikään kuin automaattivaihteinen. Varsinaista vaihteistoa ei kuitenkaan
ole, ja veto on kumilankamaisen portaaton.
? Jossain luki, että autossa
on kaksi kilometriä sähköjohtoa, Breilin-Brandt sanoo.
Hinta estää
yleistymisen
Ampera maksaa uutena
51?000 euroa. Jos akut ja
sähköreleet riisuttaisiin
pois, ja auto liikkuisi vaikkapa 1,6-litraisen moottorin
voimin, voisi auton hinnaksi
arvailla noin 30?000 euroa.
Autoveron osuus on maltillinen 3?500 euroa. Se johtuu
olemattomista CO2-päästöistä.
? Mutta käyttäminen on
halpaa. Näiden muutaman
kuukauden aikana olemme
tankanneet auton kaksi ja
puoli kertaa. Sähkölaskussa latauksenhintaa ei edes
Kaisa Breilin-Brandt on ajanut Opel Amperalla tyytyväisiä kilometrejä talven ja kevään aikana. Ekologisuus oli uuden auton valinnassa tärkeä kriteeri. Sähköauton paikalliset päästöt ovat käytännöllisesti katsoen nolla. Auton helppokäyttöisyys on myös ollut positiivinen yllätys. Ajaminen ja käyttö ei eroa normaalista
polttomoottoriautosta mitenkään, kunhan vaan muistaa kytkeä auton sähköverkkoon iltaisin.
huomaa. Ajoneuvovero on
kahdeksankymppiä vuodessa, Kaisa Breilin-Brandt korostaa.
Kuinka paljon kustannuksissa sitten lopulta säästää?
Kulutuksen laskeminen on
hieman monimutkaisempaa
kuin perinteisellä polttomoottorilla ajettaessa. Lähtökohtaisesti Amperan kulutukseksi on ynnätty noin 20
kWh / 100 km. Kun kilowattitunnin hinta on kuuden
sentin paikkeilla, voidaan
sadan kilometrin hinnaksi
laskea 1,20 euroa. Jos bensiiniauto kuluttaisi maltilliset kuusi litraa satasella,
antaisi sähköauto heti noin
8?9 euron säästön sataa ki-
TUTKITUSTI
ALUEEN EDULLISIMMAT
lometriä kohden.
Sähköautojen yleistyminen tuskin on ainakaan
alkuvaiheessa verrannollinen kustannusten säästöön.
Hankintahinta on julma, ja
infrastruktuuri sähköautoil-
le olematon. Julkisten latauspisteiden yleistyminen
markettien parkkipaikoilla
ja kaupunkikeskuksissa olisi
toinen askel. Ensimmäinen
olisi verohelpotus yhdistettynä erilaisiin kannustimiin.
SALON KATTAVIN AVAINTARJONTA!
19.750
15.750
19.750
13.950
?
?
?
?
?
16.950
11.950
Suutari-Pekka!
15.950
4.550
09 Nissan X-Trail 2.0 XE 4wd
1-om. 103tkm.
Upea.
Farmareiden ikoni uudistui
Ennakkomyynnissä uudistunut Volvo V70 Sportswagon.
Suunniteltu sinua varten
-08 VW Golf 1.4 Tsi Variant
1-om. 73tkm.
? Hieno
?
-10
Dodge
Caliber
2.0
SX
Aut.
-10 Opel Insignia 2.0 Cdti SW Aut
1-om. 72tkm.
1-om. 113tkm.
?
Huippuhienop
? Näyttävä
-09 Skoda Roomster 1.4 Tdi style
-09 Mazda 6 2.0 TD SW Eleg.
1-om. 100tkm.
1-om. 105tkm.
?
Laatua.
? 4L / 100km.
-09 Jaguar X- Type 2.2 TD Eleg. -06 Chevrolet Kalos 1.2 ls 5ov.
1-om. 165tkm.
1-om. 131tkm.
Tyyliä
? Nätti.
?
+ 40 muuta
Paimiontie 408, 21530 Paimio
Parasta paikallista
P. (02) 470 2406, gsm 050 516 7010
Parasta paikallista
ASUNTOAUTO- JA VAUNUT
MOPOT, SKOOTTERIT
RIT
MOOTTORIPYÖRÄT
POLKUPYÖRÄT
M
AJONESTOAVAIMET YM.
PIKASUUTARI-, AVAIN-, TEROITUS- JA KAIVERRUSPALVELU
Kesärenkaita
Rengassarjojen hinnat alkaen (sis. työt):
175-65-14 260 ? ? 195-65-15 270 ? ? 205-55-16 290 ?
Salitunkatu 5, puh. 731 1705
Avoinna: ark. 7?17, la 9?13.
Parasta paikallista
Vianor Partner
JÄREÄ. KESTÄVÄ.
TÄYSIN UUSI ISUZU D-MAX
ALK.
MA-PE 9-18, LA 9-14
EUROMARKET
PUH. (02) 731 7362
40 558 ?
R ENK AITA
KOT TIK ÄRRYISTÄ MA ANSIIRTOKONEISIIN .
Suunniteltu haastaviin
olosuhteisiin. Tule ja testaa itse!
Täysin uusi Isuzu D-MAX pick-up on testattu haastavimmissa olosuhteissa. Yli 4 miljoonaa testikilometriä ovat hioneet kestävyyden,
luotettavuuden ja käytettävyyden kohdilleen. D-MAXin DNA perustuu
Isuzun 90 vuoden tietotaitoon raskaan kaluston valmistuksesta.
Uusi 2,5-litrainen kaksoisturbo-dieselmoottori on 20 % tehokkaampi
(163 hv, 400 Nm) ja silti 9 % taloudellisempi, ja sen saa Aisinin
manuaali- tai automaattivaihteistolla.
High Tech -paketti uudistuneeseen Volvo V70 ?malliin alk. 726 ?*
Uusi High Tech -paketti sisältää halutut varusteet erittäin edullisesti:
? Volvo on Call
? Navigointijärjestelmä Euroopan kartoilla
? Audio High Performance Multi Media 7? värinäytöllä
? Digitaalimittaristo kolmella näyttögrafiikalla
*High Tech -paketti V70 -malliin: 726 ? ? 991 ? (CO2 109?237 g/km). Esimerkkihinta V70 D2 -malliin: autoveroton hinta 600 ?,
autovero 126 ?, kokonaishinta 726 ?.
Volvo V70 -mallisto alkaen: autoveroton hinta 33 100 ?, autovero 6 857,44 ?, toimituskulut 600 ?, kokonaishinta 40 557,44 ?.
Autoetu alkaen: vapaa 795 ?/kk, käyttöetu 600 ?/kk. EU-yhd. 4,2?10,2 l/100 km, CO2 109?237 g/km. Kuvan auto erikoisvarustein.
steena in
Vakiovaru
älämmit
is
-l
o
Webast stimella!
aja
Torstaina ja perjantaina 23.?24.5. klo 10?18
ROADSHOW-KIERTUETARJOUS:
nyt kauko-ohjain Webastoon kaupan päälle!
www.keskusautohalli.fi
Örninkatu 13, SALO puh. 0207 218 320
Isuzu RoadShow myymälässämme!
Tule ja koeaja laaja ja
laadukas Isuzu-mallisto
SALON AUTOTALO
Uusi Isuzu D-MAX Space Cab 2.5 -mallisto alk. autoveroton hinta alk. 27 200,00 ?, arvioitu autovero 4 956,99 ?
+ tk. 600 ? = kokonaishinta 32 756,99 ?. EU-yhd. 7,4?8,4 l/100 km, CO2-päästöt 194?220 g/km.
Perniön Auto Smolander Oy
Meriniitynkatu 8 p. 721 2100
www.salonautotalo.fi
SALON SEUDUN SANOMAT
MOOTTORIPLUS
Hyvät peilit ja viisi ovea
Ikäihminen vertaa autoja eri tavalla
kuin kolmekymppinen.
Miiro Koivula
Anja Kanko vertailee uusia
autoja tarkasti. Määrätietoinen katse mittaa säntillisessä rivissä seisovia kulkupelejä. Renkaita ei ole tarvis
potkia, eikä joka autoon rattiin ole hinkua.
Varttuneempi ihminen valitsee autonsa toisenlaisilla
perusteilla kuin kolmikymppiset.
? Nykyään autot ovat niin
hienojakin. Aiemmin ei ollut
mitään tehostimia ja muita,
Anja Kanko muistuttaa.
Kanko on veivannut Salon seudun teitä jo aiemmin
kuin nykyiset kolmikymppiset olivat edes syntyneet.
? Kunnolliset peilit ovat
tärkeät. Näkee parkkipaikallakin paremmin valkoiset
viivat. Sisältä sähköisesti
säädettävät peilit pitää olla,
Kanko sanoo yhdeksi kriteeriksi.
Moottorissa on hyvä olla
voimaa, mutta ylenpalttisesti sitäkään ei enää tarvita.
? Kyllä se varmaan sellai-
nen 1,6-litrainen saisi olla.
Ihan pientä moottoria en halua.
Korimallin valinta on listalla seuraavaksi.
? 5-ovinen on hyvä. Saa
helpommin laitettua kassit
kyytiin. Varmaan seuraavakin autoni on 5-ovinen.
Tila-autoista ja citymaastureista Kanko ei itse sano
innostuvansa. Toki hän tietää, että jos iän myötä alkaa
tulla nivelsairautta ja muuta
liikkumista hankaloittavaa
kremppaa, on vähän korkeampaan autoon helpompi
kulkea, ja pystympi ajoasento maistuu mukavammalta.
? Mutta täytyy myös mitata, että auto mahtuu talliin,
hän muistuttaa.
Helppohoitoinen
väri
Kun nuoret mittailevat tavaratilan kokoa ja hevosvoimia
ja vaikkapa autostereoiden
laatua, keskittyy varttuneempi autoilija muihin käytettävyyteen liittyviin asioihin.
Miten tuon radioantennin
saa tuolta katolta pois kun
ajaa pesuun? Ylettyykö siihen, Kanko puntaroi.
Varustelistan kohdalla rastit kulkeutuvat enemmän
käytettävyyteen liittyviin
kohtiin.
? Lämmitettävä tuulilasi
on kamalan hyvä. Minulla on
nykyisessä sellainen, Kanko
kertoo.
Huolto- ja käyttökustannukset syynätään myös tarkasti.
? Mites näissä uusissa on
muuten tämä ruostesuojaus?
hän miettii.
Värilläkin on väliä. Kanko
sanookin esittelyautoja katsoessaan, että nykyään esillä
tahtovat olla vain tummat ja
harmaat värit.
? Kovin tummaa en kyllä
itse huoli. Värin pitäisi olla
helppohoitoinen.
Katsotaan
paikanpäällä
Varttuneempi väki käy katsomassa autot liikkeessä.
Nuoremmat roikkuvat päi-
Suomessa tieliikennelaki
määrää 70 vuotta täyttävän uusimaan ajokorttinsa
lääkärinlausunnon voimalla
viiden vuoden välein.
Ikäihmiset eivät kuitenkaan ole liikenteessä turvallisuusriski. He ajavat
ehkä varovaisemmin, mutta
se nyt ei liikenteessä ole läpeensä huono ominaisuus.
Lääketieteellisen aikakauskirja Duodecimin internetsivuilla olevan artikkelin mu-
kaan juuri kortinsaanut mies
on liikenteessä tuplasti riskialttiimpi kuin yli 80-vuotias.
Jos jostain ikäryhmästä
täytyy yhteiskunnan kantaa
liikenteessä huolta, niin ehkä painopisteen voisi siirtää
ikäihmisistä parikymppisiin
olevinaan maailman parhaimpiin kuskeihin, jotka
Saksasta laahatuilla pakoputki- ja stereoviritteisillä
autoillaan luulevat omistavansa koko maailman.
Kumho, Hankook,
Michelin, Goodyear,
,
Nokian ym. ym.
RENGAS KETOLA OY
vätolkulla internetin automyyntipalstoilla ja vertaavat
tarjontaa. Pohjatyöt tehtyä
lähdetään täsmäostoksille.
Vanhemmat aloittavat autokierroksen tutun merkin ja
tutun autoliikkeen parista.
? En minä viitsi sitä nettiä
katsella. Jos auton haluan,
niin ei ihan ensimmäisenä
tule kyllä mieleen nettiin
mennä. Paikan päällä autoja
katsotaan, Anja Kanko sanoo.
Eläkeikäiset tuovat yleensä
liikkeeseen vaihtoauton. Harva yrittää myydä autoaan itse. Myös uuden osto tapahtuu
mieluummin liikkeestä kuin
yksityiseltä.
Osalla Kankon tuttavista ei
ole enää autoa tai ajokorttia.
Yhteisiin rientoihin kuljetaan
kimpassa tutussa porukassa.
Kanko liikkuu kuuden vuoden ikäisellä Ford Focuksella.
? Kohta tulee seitsemänkymmentä täyteen. Täytyy
käydä lääkärissä. Kyllä minä
uskoisin, että saan pitää ajokortin. Kyllä sitä autoa vaan
tarvitsee. Ei sitä ilman tule
oikein toimeen, hän miettii.
Anko Kanko painottaa autossaan muita ominaisuuksia kuin nuoremmat kuskit. Peilit ovat tärkeät, samoin auton luotettavuus.
Ikäihmiset pitävät pyörät pyörimässä
KESÄRENKAAT
K
KAAT
Hinnasto: www.rengasketola.fi
SSS/Marko Mattila
Ikäihmiset ovat autoilussa
merkittävässä roolissa. Heitä on ratin takana paljon, ja
he myös käyttävät runsaasti
alan palveluita.
Uuden auton ostajan keski-ikä Suomessa on päälle
viisikymmentä, ja suurin
ostajaryhmä on 60?65-vuotiaat. Eläkeikäiset käyttävät
autojaan asiantuntevissa
huolloissa ja tuskin ajavat
markkinoiden halvimmilla
kiinalaisrenkailla.
Tiistaina 21. toukokuuta 2013
NÄKÖKULMA
MIIRO KOIVULA
15
Tuntee autosi
sähköt
25360 Pertteli Salo
Kaukolankuja 1
p. (02) 734 6450
Parasta paikallista
Boschin kouluttamat
mekaanikot huoltavat autosi
ammattitaidolla ja takuulla.
HD XL 1200c Sportster
1200 custom vm -11
Kuin uusi! Aj. 2500 km,
h. 14500?
SOITA: 0400-228087
J j
Järjestelmäasiantuntija
j
www.salonmoottorihuolto.?
Ratakatu 3
3, SALO
SALO, p.
p 02-727
02 727 7100 ark.
ark 7.30-16.30
7 30 16 30
PIKA-APU
AUTOKUUMEESEEN?
Salon Seudun Sanomien
AUTOILUSIVUT
joka tiistai.
Tuttu paikallinen lukupaketti
kotiin kannettuna.
Salkkari kulkee mukanasi
minne ikinä menetkin.
SSS Paperilehti
Paperilehden voit tilata
joko seitsenpäiväisenä tai
perjantai-sunnuntai-tilauksena.
SSS Plus (paperi+digi)
Täydennä paperilehden tilauksesi
Plus-ominaisuudella, joka sisältää
lehden digiversion.
SSS Digi
Tuore lehti on luettavissasi
ilmestymispäivinä jo
aamukahdelta tietokoneella,
iPadilla, iPhonella ja Anroid-laitteilla.
Tutustu Salon Seudun Sanomien monipuolisiin
tilausvaihtoehtoihin: www.sss.fi/tuotteet
Parasta paikallista