a
j
o
t
u
A
e
n
n
e
k
i
li
Salkkari
tuttu paikallinen
lukupaketti
kotiin kannettuna ja
mukanasi minne
ikinä menetkin.
TeemAsivuT
salon seudun
sanomissa
28.2.2013
Parasta paikallista
SALON SEUDUN SANOMAT
Tuttu paikallinen lukupaketti
kotiin kannettuna.
Salkkari kulkee mukanasi
minne ikinä menetkin.
SSS Paperilehti
Paperilehden voit tilata
joko seitsenpäiväisenä tai
perjantai-sunnuntaitilauksena.
SSS Plus (paperi+digi)
Täydennä paperilehden tilauksesi
Plus-ominaisuudella, joka sisältää
lehden digiversion.
Parasta paikallista
SSS Digi
Tuore lehti on luettavissasi
ilmestymispäivinä jo
aamukahdelta tietokoneella,
iPadilla tai iPhonella.
SALON SEUDUN SANOMAT
Auto
Torstaina 28. helmikuuta 2013
SSS/Sami Kilpiö
Maahantuojat kiistävät autojen kulutuslukemien vääristelyn
& liikenne
nt
oimitus@sss.fi
(02) 7702 314
15
Vinkkaa
juttu!
Autojen maahantuojat kiistävät autojen kulutuslukemien kaunistelun. Autotuojat ry:n
mukaan valmistaja ilmoittaa minimikulutuksen, joka voidaan saavuttaa taloudellisella
ajotavalla ja tietyissä olosuhteissa.
Helsingin Sanomat kirjoitti äskettäin, että
autojen päästöjä ja kulutusta kaunistellaan.
Lehden mukaan esimerkiksi viime vuonna
lehden testiajoissa olleiden automallien hiilidioksidipäästöt olivat keskimäärin kolmanneksen suurempia kuin valmistajat ilmoittivat.
Lehden mukaan valmistajat tekevät testinsä
olosuhteissa, jotka eivät vastaa riittävästi käytännön ajotilannetta. Autotuojien mukaan
päästö- ja kulutustiedoista määräävät EU-direktiivit ja testi on kaikille autoille ja valmistajille sama. (STT)
Kuvat: SSS/Kirsi -Maarit Venetpalo
Hanna Fagerholm haluaa punaisen auton. Väri on yksi tärkeimmistä ominaisuuksista. Loppukesästä ajokortin saava Fagerholm myöntää, että uuden auton ratissa iskee raju autokuume.
Jonna Hällström löysi suosikikseen Audi A3:n. Musta väri on
hyvä, ja lisäksi auton ominaisuudet olisivat passelit. Audin ratissa viihtyisi pitemmänkin matkan.
Nuorten naisten autounelmat:
Kavereille pitää olla omat takaovet
Miiro Koivula
Millaisista autoista nuoret
ajokortti-ikään tulevat naiset unelmoivat? Uusi ja urheilullinen, vai tavallinen ja
turvallinen? Otetaan selvää.
Jonna Hällström, 17 ja
Hanna Fagerholm, 17,
ajavat ensi syksynä opinahjoonsa Salon lukioon autolla.
Ajokortti alkaa polttaa taskussa kesäloman jälkeen.
Kumpikin aikoo ajaa kortin
niin pian kuin mahdollista.
? Itse asiassa minä olen jo
autokoulussa, Jonna Hällström täsmentää.
Hienoa. Ja millaista menopeliä saisi daameille sitten olla?
? Mikä on budjetti? Saako
valita ihan minkä hintaisen
vaan, Hällström utelee.
Säädämme reunaehdot.
Auton pitää löytyä salolaisesta autoliikkeestä, ja
hinnan pitää olla ns. tolkullinen. Sadan tonnin ökypirssejä ei tässä tilanteessa kelpuuteta vaihtoehdoiksi.
Tytöt tekevät läksynsä, eli
pyörivät Internetin hakukoneella. Toinen löytää mielitiettynsä kohtuuhelposti.
On aika lähteä potkimaan
renkaita. Mopoauto sytkyttää Traktoauton pihaan.
? Tykkään tämän ulkonäöstä. On näyttävä, mutta ei
liian pramea. Tämä on aika
vähän ajettu, ja lisäksi tällä
on aiemmin vain yksi omistaja. Vaikuttaa hyvältä, Jonna Hällström esittelee unelmaansa.
Vähän ajettu
ekalta omistajalta
Auto on musta Audi A3, ja
vuosimallia 2011. Kilometrimittari näyttää 23 tuhatta, ja hintalapussa seisoo
24?900 euroa. Myyntiesite
pursuaa autoteknistä dataa:
Start-Stop, Business, Xenon,
ESP, ikkunaturvaverhot,
automaattisesti himmentyvä taustapeili jne.
? No, olisi tämä oikeaan
budjettiin varmasti liian
kallis, Hällström miettii.
Ei anneta raha-asioiden
häiritä. Ne ajatukset tuupataan syrjään. Nyt on lupa
unelmoida.
? Ihan makee. Kelpaisi tällä ajella. En ole sillä lailla
mikään autotyttö, mutta on
se nyt tärkeää millaisella
autolla ajaa. Auton ulkonäkö vaikuttaa. Neliovinen pitää myös olla, että mahtuu
kaverit, hän sanoo.
Hanna Fagerholmin valinta ei ole yhtä selkeä. Mitään
ehdotonta suosikkia ei tahdo
löytyä. Niin monet autot kelpaisivat.
? Olen aika vaatimaton
autojen suhteen. On ollut
vähän puhetta, että isoveljen nykyinen Corolla tulisi
minulle, Fagerholm kertoo.
Höpöhöpö. Nyt tuhlataan
kuvitteellista rahaa. Kaksikymmentäviisi tonnia
nyt ainakin pitäisi törsätä
piiliin. Uutta autoa alle ja
vapautta kohti. Mitä laitetaan?
? Punainen väri on ehdoton. Ja radion pitää olla hyvä, hän korostaa.
Radiosta kuunneltaisiin
Aaltoa tai NRJ:tä.
Uusi on
aina uusi
Kaarramme letkassa Passeliautoon. Vaihtoautopuolella
kiiltää oikean värinen Honda
Civic Type-R. Erittäin katuuskottava vekotin ensimmäiseksi autoksi. Pojatkin tykkäisivät, eikä kuskeista olisi
taatusti pulaa.
? Mutta onko vähän liian
raju, Fagerholm puntaroi.
Silmä vaeltaa seuraavaksi uusien autojen puolelle.
Punainen iskemätön Toyota
Auris alkaa selvästi vetää
porukkaa.
? Olisi tosi siistiä ajaa tällaisella. Tässähän tulee ihan
autokuume. Vähän se vanha
Corolla nyt kyllä kalpenee,
Fagerholm innostuu.
Hän olisi siis kallistumassa
sittenkin uuteen autoon. Neliovisuus on tässäkin tapauksessa pelkkää plussaa.
Paljonkohan tämä kuluttaa, ja onko tämä turvallinen? Uusi on tietysti hyvä.
Ja varmaan toi radiokin kuuluu, Fagerholm unelmoi.
Millaisia autoja muuten teidän ikäiset pojat mahtaisivat
haluta?
? No jotain niitä Bimmereitä (BMW). Semmoisilla
madalletuilla amis-autoilla
ne vetää, Jonna Hällström
naulaa.
Joo, ja sumuvalot on edessä
päällä koko ajan, Jonna Fagerholm säestää.
Entä jos oma budjetti olisi
oikeasti rajaton? Millaiseen
kärryyn valinta kohdistuisi?
? Audi Q7, Hällström sanoo.
Siis sellainen valtava möhkö?
? Juu.
Fagerholm panostaisi koon
asemesta väriin.
? En minä merkeistä tiedä,
mutta punainen se olisi. Ja
valkoiset nahkapenkit ehdottomasti.
Pari tärkeää pointtia vielä. Pakettiauto ei kiinnosta
kumpaakaan, eikä auto saa
olla liian pieni. Ne kaverit,
ne kaverit?
Passeliauton myyjä Jari Hyttinen esittelee uusia autoja hyvin harvoin nuorille ensi auton ostajille. Yleensä nuoremmat asiakkaat kiertävät takapihalla vaihtoautojen parissa. Hanna Fagerholm
oli erityisen kiinnostunut auton käyttökuluista.
TAPSALTA
Kilpailuta
autorahoituksesi.
Dräger Interlock XT on helposti asennettava ja laadukas alkolukko, joka estää alkoholin vaikutuksenalaista kuljettajaa ajamasta ajoneuvoa. Jos kuljettajan uloshengitysilman alkoholipitoisuus ylittää lainsäädännön salliman rajan, alkolukko
estää moottorin käynnistymisen.
Alkolukko on valmistettu ajoneuvokäyttöön ja täyttää autoteollisuuden ja ammattiliikenteenvaatimukset.
MYYNTI & ASENNUS
Turuntie 1, Salo, puh. 010 444 3490
www.handelsbanken.fi
?
?
?
?
NYT RAHOITUS ILMAN
KÄSIRAHAA!!
TOIMI HETI!!
Turvallista matkaa
alkolukon kanssa
www.salonmoottorihuolto.fi Ratakatu 3-5, Salo
p. (02) 727 7100
ark. 7.30-16.30
ME PALVELEMME
HUOLTO:
M. GO Initial
Progress
hopea ja valkoinen
Tervetuloa pankkiin,
josta saat
myös kaikki
rahoituspalvelut.
Tervetuloa!
US!!
JO
SUPERTAR
Initial on Microcar malliston perusmalli. Initial on
tehty mahdollisimman edulliseksi minimoimalla
varusteista, kuitenkin tinkimättä ajo-ominaisuuksista
tai turvallisuudesta. Runko, kori, jousitus ja jarrut ovat
samat kuin kalleimmissakin M.Go malleissa.
Moottorina markkinoiden modernein, hiljainen ja
värinätön Lombardini DCI Commonrail diesel.
*toimituskulut 150?, sisältyvät nyt hintaan rajoitetun ajan
9970,-
P. 010 569 8228
Mercedes Benz kuorma- ja pakettiautot
Sisu
? Mitsubishi Canter
Myös muut merkit
Perävaunut
VARAOSAT:
MYYNTI:
P. 010 569 8229
Öhman p. 040 543 4884
sis. toimituskulut*
YLIVOIMAINEN TESTIVOITTAJA!!
Tuulilasi 2/13 Parhaat pisteet!!
Avoinna: MA-PE 7.30-18.00
Myllyojankatu 5
Vilhonkatu 22, SALO | Puh: 0201 222 600
24100 SALO
16
SALON SEUDUN SANOMAT
Torstaina 28. helmikuuta 2013
auto & liikenne
Kuvat: Miiro Koivula
Sähköautojen
tulevaisuus
riippuu
akuista
Perniöläisvoimin
maailmanennätyksen
kimppuun.
Miiro Koivula
Sähköautojen buumia on
odotettu jo vuosia. Läpimurto on vielä tekemättä.
Suomalaisen ERA-sähköautoprojektin parissa työskennellyt Sami Ruotsalainen
näkee, että tulevaisuus lepää ehdottomasti akkutekniikan päällä.
? Akku on ainoa ongelmakomponentti. Sähkö on siitä kelju, että sitä on vaikea
varastoida. Kaikki muut
osat sähköautoissa ovat samanlaisia tai jopa parempia
kuin tavallisissa autoissa.
Lisäksi tietysti sähköauto
on kustannuksiltaan hyvin
etupainotteinen, ja se näkyy
hankintahinnassa, Ruotsalainen sanoo.
Perniöläislähtöinen Ruotsalainen on autotekniikan diplomi-insinööri. Hän on tehnyt
vuosia töitä Keski-Euroopassa suurille alan toimijoille.
Hänen ideansa ja käsialansa
näkyvät muun muassa Opeleiden moottorinohjauksessa
sekä Mercedeksen sytytysjärjestelmissä.
Innostus elektroniikkaan
ja autoihin tuli jo teininä
Perniössä.
? RC-autoja harrastettiin
ja olin mukana Jorma Ponkalan elektroniikkakerhossa. Sieltä se kiinnostus kumpuaa.
Tekemällä
oppii
Viimeiset kuusi vuotta Ruotsalainen on työskennellyt
Metropolian ammattikorkeakoulussa autoelektroniikan lehtorina. Yksi projekteista on maailmallakin
mainetta niittänyt ERA-sähköauto. Hän on tiimin vetäjä
ja pääinsinööri.
? Olen päässyt tekemään
kivoja juttuja. Saa leikkiä
töikseen, hän hymyilee.
ERA-projekti alkoi vuonna
2007. Ensimmäinen versio
sähköautosta rullasi päivänvaloon 2010. Sen jälkeen
ERA on kiertänyt maailmaa
ja niittänyt erilaisia palkintoja. Autolla myös ajetaan
aktiivisesti kilpaa.
? En ole teoreetikko. Olen
enemmän insinööri, joka saa
asiat toimimaan. Tekemällä
voi oppia paremmin ja enemmän. Viihdyn täällä paremmin kuin luokkahuoneessa,
Ruotsalainen sanoo helsinkiläisen teollisuushallin
uumenissa, joka on täynnä
KESÄRENKAITA
ja ERIKOISVANTEITA edullisesti
HINNAT: www.rengasketola.fi tai
SOITA JA KYSY PUH. 02 734 6450
Kaukolankuja 1, PERTTELI ma-pe 9-17
Sami Ruotsalainen esittelee ylpeänä ERA-sähköautoa. Ennen Audin rikkomaa ennätystä ERA oli maailman nopein tieliikennekäyttöön hyväksytty sähköauto. Auton moottorinohjausjärjestelmä
on Ruotsalaisen tekemä ja ohjelmoima.
koulun erilaisia sähköautoprojekteja.
Kierrosajat
uusiksi
Vuosien varrella mainetta
ovat saaneet Formula Student -autot, RaceAbout2000
ja kaupunkitaksiksi suunniteltu CityCab. Niitä ei ole
unohdettu, vaan oppilaat
painivat edelleen myös niiden parissa. Kaupallista
potentiaalia Ruotsalainen
näkee työn alla olevassa uudessa sähköbussissa.
? Teemme sitä yhteistyössä VTT:n kanssa. Tarkoitus
on, että bussi lähtee koeliikenteeseen Espoossa. Sähköpuoli on 95-prosenttisesti
suomalainen. Erittäin mielenkiintoinen ja kiinnostava
juttu. Tekes on tässä mukana ja tavoitteena on, että
tämän ympäriltä syntyisi liiketoimintaa Suomeen, Ruotsalainen kertoo.
ERA-sähköauto on kuitenkin tämän hetken seksikkäin tuote. Se on aito
kilpa-auto. Aiemmin ERA
piti hallussaan nopeimman
tieliikenteeseen hyväksytyn
sähköauton titteliä Nürburgringin tarunhohtoisella
radalla. Sittemmin maailmanennätys on siirtynyt
Audin nimiin, joka löi R8
E-tron -mallillaan Ruotsalaisen vetämän kouluprojektin.
ERA onnistui kiertämään
23-kilometrisen radan ajassa 8.42,72. Autojätti Audi
nappasi ajasta pois puolisen
minuuttia.
? Otamme maailmanennätyksen tänä vuonna takaisin. Nyt meillä uusi takaspoileri, ja jos saamme uudet
kevyemmät akut, niin uskon
uuteen ennätykseen. Pystymme vastaamaan, Ruotsalainen innostuu.
Viiden
tunnin kiuas
ERA ei ole kaupallinen eikä
tuotannollinen projekti. Se
on pikemminkin tutkimusprojekti, joka samalla kou-
luttaa opiskelijoita, mutta
tuo myös vastauksia sähköautoilun tulevaisuuteen.
? Sähköautohan on juuri
niin ekologinen kuin millä
se sähkö tuotetaan. Paikallisia päästöjä ei sähköautosta
enää tule, Ruotsalainen korostaa.
ERAssa on neljä sähkömoottoria, jokaiselle pyörälle
omansa. Auton maksimiteho
on hevosvoimiksi muutettuna 383. Akkujen kapasiteetti
on 33 kWh.
? Verrataan sitä niin, että
kuuden kilowatin kiuasta
voisi lämmittää näillä akuilla viisi tuntia. Ajaa tällä voi
noin 200 kilometriä. Kun
ajetaan täysillä, matka on
pienenee 25 kilometriin,
Ruotsalainen laskee.
Öljyä ei autossa ole missään. Ainoat nesteet ovat jarruneste ja jäähdytysneste.
ERA on erittäin sinivalkoinen auto
ERA-hankkeessa on mukana 60 suomalaista toimijaa oppilaitoksia
myöten.
Moottorit on kehittänyt Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Kori on puolestaan Lahden muotoiluinstituutin tekosia.
ERA on rekisteröity ja sillä voi ajaa normaalisti siviililiikenteen seassa. Akkujen kapasiteetti
riittää normaaliolosuhteissa 200 kilometrin ajoon.
Akut ovat toistaiseksi jenkkivalmisteisia.
Salon
Lasikorjaus
0400 240 269
Tuulilasin korjaukset takuulla.
Kotikäynnit
www.salonlasikorjaus.fi
RENGASPALVELUT, MYYNTI, ASENNUKSET
? Pakettiauto- ja peräkärryvuokraus
? Määräaikaishuollot ja korjaukset
? Castrol öljynvaihdot
www.adhalikko.?
VILLE NIKKANEN Oy
Mustamäentie 84 Halikko, p. 02-737 1566
AVOINNA ma - pe 8.00 - 17.00
AUTOMAALAAMO
KETOLA
Myös muovi- metalli- ja
puupintojen maalausta.
p. 040-742 5673 Pertteli
www.maalaamoketola.fi
Autokorjaamo P. Niini
Nuohoojankuja 3, Vaskio, p. 0400 783 047
en
Autoj ja
ot
huoll tuss
a
kats ntit
remo .
ym
? RENKAAT
? RUOSTESUOJAUS
? HUOLLOT
ET-AUTO.fi
www.
KORJAAMO ?MAALAAMO
Piisitie 5
24290 Halikko
p. 0440 780017
info@et-auto.fi
KESÄRENKAAT SAAPUNEET!!
AP
PU
UN
NEET!!
i
s
i
las
i
l
u
u
tut
a
a
d
h
Vai
nyt
Edustuksessa uusi
halpamerkki IMPERIAL.
Tule ja osta omasi!
VANNEMALLISTOSSA
LLI
IS
STOSSA
A mm.
Örum, Rautamo, DRW.
SAATAVILLA MYÖS ?ERIKOISIA?
RENGASKOKOJA!!
Esim. 165-40-16, 185-35-17, 215-35-18
Salon
Renkaita kottikärryistä maansiirtokoneisiin.
Perämiehenkatu 20, Salo
040 732 0967 ? 040 706 2369
www.salontuulilasimyynti.fi
/Vianor Partner
Tuulilasimyynti
Salitunkatu 5, puh. 731 1705
SALON SEUDUN SANOMAT
Torstaina 28. helmikuuta 2013
auto & liikenne
17
Varaosakauppa muuttuu autotekniikan mukana
Kuvat: SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo
Netti on tärkeä
myyntikanava.
Miiro Koivula
Virtasen Moottorissa ja Motonetissa tuskaillaan positiivisen ongelman kanssa.
Huolimatta internetin kasvavasta roolista autojen varaosakaupassa, olisivat mo-
esimerkiksi miten työkalut
sopivat käteen. Laajentumispaineita on, ja kyllä me
aktiivisesti katselemme
isompia tiloja, kertoo Virtasen Moottorin toimitusjohtaja Mikko Virtanen.
Motonetin tavaratalopäällikkö Ritva Lehtola on sa-
lemmat yritykset valmiita
kasvattamaan myös fyysistä myymäläpinta-alaa.
? Nettikaupat tuovat asiakkaita myös tiskille. Suuremmissa tuotteissa ihmiset
haluavat nähdä tuotteet ennen ostopäätöstä, ja koittaa
moilla linjoilla.
? Tilamme alkavat
olla ahtaat. Netin
rinnalla haluamme
panostaa esillepanoon ja palveluun
kaupassa, Lehtola korostaa.
Virtasen Moottorilla on jo
peräti viisi erilaista netti-
kauppapaikkaa, jotka ovat
profiloituneet eri tuote- ja
kohderyhmien mukaan.
Netti alkoi vetää vimmalla
yrityksen sukupolvenvaihdoksen myötä.
? Kun tulin toimitusjohtajaksi, ei meillä
ollut yhtään
nettikauppaa. Nyt on viisi.
Netti on kasvanut rajusti.
Viime vuonna myimme netin kautta 1,6 miljoonalla
eurolla. Meillä on sillä puolella edelleen erittäin kovat
kasvutavoitteet. Satsaamme myös markkinointiin eri
alojen messuilla, Mikko Virtanen sanoo.
Netin ansiosta henkilökunnankin määrää on lisätty.
? Tällä hetkellä kaksi työntekijää toimii täysipäiväisesti vain nettikaupan
parissa.
Hiilet vaihtuvat
latureihin
Joonas Hänninen haki Motonetista akunkenkiä ja sinkkimaalia ?mönkijän vinssiprojektia? varten. Hän pitää liikkeen valikoimaa
hyvänä.
Samika?x.?
Kaakelitehtaankatu 5
24260 Salo
Va r a o s a k a u p a n
artikkelit muuttuvat käsi kädessä autotekniikan kanssa.
Aiemmin asiakas lähti
kaupasta pakoputki kainalossa ja laturinhiilet
taskussa. Nyt hiilet ovat
vaihtuneet kokonaisiin latureihin.
? Autoista on tullut kertakäyttöisempiä. Ne kestävät
aikansa, ja kun ne alkavat
hajota, ne viedään paaliin.
Moottoritkin kestävät 500
tuhatta tai jopa miljoona kilometriä. Ei niitä juurikaan
korjata. Yleensä vaihdetaan
sitten jo koko moottori, Mikko Virtanen arvioi.
Varaosapuolella yksityisasiakkaat ostavat sellaisia
osia, joita pystyy vielä kotona vaihtamaan.
? Jarruosia, alustaosia, öljyjä, suodattimia, pyyhkijänsulkia. Niitä menee. Ja aika
usein käy myös niin, että
asiakas tulee katsastuksesta saatu vikalista
kädessään sisään, ja
sitten ryhdytään yhdessä tulkitsemaan
mitä osia tarvitaan,
varaosamyyjä Eemeli Rokka sanoo.
Vuodenaikojen vaihtelut
näkyvät myös tiskillä.
? Hiihtolomien aikaan suksibokseista myydään mallikappaleetkin. Ensimmäisten
pakkasten aikana myydään
akkuja ja lohkolämmittimiä,
Mikko Virtanen tietää.
Kevät herättää
kuplavolkkarit
Sesongit vaikuttavat kassavirtaan myös Motonetissa.
? Kevään tullen panostetaan pintapuoliseen huoltoon. Vahaa alkaa mennä selvästi enemmän.
Lisäksi haetaan osia
kesäautoihin. Ihan
selvästi esimerkiksi
kuplavolkkareiden
osia aletaan myymään aina keväisin. Kyllä sen
huomaa, että
jaahas, kuplia laitetaan
taas kuntoon,
Ritva Lehtola
tietää.
Lehtola arvioi, että heillä
on varastossa
noin 70?000
eri tuotenimikettä. Hän
korostaa Virtasen tavoin
netin merkitystä.
Jorma Autio päätti vaihtaa autoonsa termostaatin, sillä auto
ei ole tahtonut enää lämmetä riittävästi. Varaosan alle kympin
hinta miellytti.
? Ensin mietitään kotona
mitä tarvitaan, ja sitten katsotaan netistä mitä se maksaa ja onko sitä saatavilla.
Kun tullaan tiskille, niin tiedetään jo mitä ollaan hakemassa. Samalla näkee netistä
tuotteiden varastoarvon, Lehtola sanoo.
Yksityisasiakkaiden lisäksi varaosia hakevat korjaamoyrittäjät. Varaosapuolella
myynti jakaantuu suurin
piirtein puoliksi yksityisten
ja yrittäjien kesken. Sekä
Virtasen Moottorissa että
Motonetissa on niin valtava
varasto, että yleisimmät osat
ja tarvikkeet löytyvät suoraan
liikkeiden hyllystä. Ja mikä
tärkeintä autonsa korjausta
odottavan kuluttajan kannalta, nopeammin kuin automerkkien suurista ympäri
Eurooppaa levittyneistä keskusvarastoista.
Edullisesti
KUMHO
TALVIRENKAAT
Myös asennuspalvelu!
Rauno Nikander
0440 12 17 15
Auto- ja konekauppaa
p.0400-795 445
T:mi Niini 0500 533 849 - Vaskio
www.salonvaihtoautot.net/niini
33.990
Toyota Hilux Extra Cab 2,5 D-4D
4WD 144 SR alv-väh. ml. 58 tkm -11
Fiat Ducato 11 2,2 Multijet (H1L1)
8 m³ , pakettiauto alv-väh.
ml. 121 tkm -08
15.990
Volkswagen Transporter umpipak.
pitkä 2,5 TDI 96 kW , ESP, webasto,
ilmastointi, alv-väh.
ml. 134 tkm -07
22.990
vuoden talviauto.
Täysin uusi Volvo V40 on voittanut Tekniikan Maailman talviautotestin, saanut historian parhaat pisteet Euro NCAP ?turvallisuustestissä ja on myös ehdolla Vuoden auto 2013 ?voittajaksi. Volvo
V40 on auto, jonka menestys on suunniteltu sinua varten.
OSTAMME
henkilö- ja
pakettiautoja
Tammimäenkatu 2, Turku. P. 0207 810 719
www.vaihtoautocenter.?
Puh.hinnat: 8,28 snt/puhelu + kiinteästä verkosta
7 snt/min tai matkapuhelimesta 17 snt/min.
Skoda Fabia 1.2TSi
Classic HB 2010
ml: 28 tkm
13.700 ?
Hyundai i30 1.4 CVVT
ISG Classic 5d
2010 ml: 23 tkm
13.500 ?
Toyota Corolla 1,6 VVT-i Sol
Wagon 2005
ml: 115 tkm
?
12.500
Hyundai i30 1.6CRDi 66kw
Classic 5d 2008
ml: 58 tkm
?
11.900
Toyota Yaris 1,0 VVT-i Linea
Terra 3D 2004
ml: 106 tkm
?
7.500
Nissan Micra 1.2
3d 2007
ml: 93 tkm
6.900 ?
SALON
AUTOTALO
Perniön Auto Smolander Oy
Meriniitynkatu 8, p. 721 2100
www.salonautotalo.fi
TÄYSIN UUSI VOLVO V40.
MOOTTORIPYÖRIEN JA
MOPOJEN HUOLLOT,
KORJAUKSET JA VARAOSAT
RENKAITA EDULLISESTI!
SALON MOPO JA PYÖRÄ
Ruoksmäki, p. 0400 534 613
TUTKITUSTI
ALUEEN EDULLISIMMAT
-10 Audi A6 2.0 Tfsi S-Line
1-om. 100 tkm.
Hieno
-08 Ford Ranger 2.5 Tdci 4WD
1-om. 85 tkm.
Sis. alv Extra Cap
-10 Mazda 5 2.0 Aut. Eleg. 7p.
1-om. 125 tkm.
Hieno
-10 VW Golf 1.6 Tdi Variant
1-om. 115 tkm.
Bluemotion
28.950?
20.950?
18.950?
17.450?
-08 Volvo S40 2.0 Momentum
1-om. 147 tkm.
Tyyliä
-09 Peugeot 207 SW 1.6 Hdi
1-om. 40 tkm.
Nätti
-09 Seat Ibiza 1.9 Tdi Sport
1-om. 69 tkm.
Näyttävä
-01 Volvo S 60 2.4 Kinetic
145 tkm.
Huippuhyvä
+ 40 muuta
14.950?
12.950?
12.950?
7.450?
VERTAILU
ww
w.t m n e t .f i
Talviauto 2013 ?voittaja
Volvo V40 D2 Momentum
(TM 4/2013)
Vuoden auto 2013 ?finalisti
Ennätyspisteet Euro NCAP
?turvallisuustestissä
Täysin uusi Volvo V40 ?mallisto alkaen: autoveroton hinta 23 350 ?, autovero 4 001,56 ?, toimituskulut 600 ?, kokonaishinta
27 951,56 ?. Autoetu alkaen: vapaa 615 ?/kk, käyttöetu 420 ?/kk. EU-yhd. 3,6?7,9 l/100 km, CO 2 94?185 g/km. Volvo Sopimus
alkaen: n. 43 ?/kk (3 vuoden sopimus, 20 000 km/vuosi). Kuvan auto erikoisvarustein.
volvocars.fi
Varaa koeajo osoitteesssa volvocars.fi/koeajo
www.keskusautohalli.fi
Paimiontie 408, 21530 Paimio
P. (02) 470 2406, gsm 050 516 7010
Örninkatu 13, SALO puh. 0207 218 320