kÄytÄ
heijastinta !
Laadukasta
yleis- ja erikoislääkäripalvelua jo yli 0
vuoden ajan.
Jönsaksentie 6, 01600 Vantaa, puh. (09) 504 1011, fax (09) 533 221
Joululahjat apteekista!
Valikoima kosmetiikan
lahjapakkauksia -20%
Tarjous voimassa 24.12. asti
Ajanvaraus (09) 5041 0122, www.vantaanlaakarikeskus.?
No 12 19.12.2012 ? 48 VUOSIKERTA
? JULKAISIJA KAARELA-SEURA RY
? PÄÄTOIMITTAJA KARI VARVIKKO
Apollon koulussa
rakastetaan teatteria
Joulunäytelmän harjoituksia.Vas. alh. Aatu Korhonen ja Heidi Vehviläinen.
Ylh. Lotta Lehtonen, Emil Mansikka ja Nea Korhonen.
Apulaiskaupunginjohtaja
Ritva Viljanen
Kannelmäessä:
Kehitetään
kulttuurista
Helsinkiä
2
19.12.2012
Hyvä uni on elämisen ehto
Kannelmäen
Voimistelijat
toivottaa hyvää
joulua ja onnellista
uutta vuotta!
Uniliitossa työskentelevät Mika
Hautakangas, Pentti Fri ja Anne
Teissere suunnittelevat yhdessä
mm. potilastapaamisia.
Kannelmäen Voimistelijoiden kevätkausi 2013
alkaa maanantaina 7.1.
Tarjolla monipuolista ryhmäliikuntaa kaikenikäisille.
Tunteja myös miehille!
Katso kausiohjelma:
www.kannelmaenvoimistelijat.fi
Kausiohjelmia saatavilla myös toimistoltamme.
ILMOITTAUTUMINEN
x
x
x
Tunneille ilmoittautuminen alkaa
keskiviikkona 2.1. klo 8:00.
Ilmoittautua voi myös KEVÄTSTARTISSA
Kannelmäen alakoululla
torstaina 3.1. klo 17:30?19:30
Toimistopäivystykset ovat
tiistaina 8.1. klo 15:00?18:00 ja
tiistaina 15.1. klo 15:00?18:00.
HUOM!
Ilmoittautuminen tapahtuu jäsentietoohjelman kautta osoitteessa
www.kannelmaenvoimistelijat.fi
KEVÄTSTARTTI
Torstaina 3.1. klo 17:30?19:30
Kannelmäen alakoulu (Kanneltie 1)
x
KLO 17:30?19:30 ASIAKASPALVELUA
Ilmoittautumisia, neuvontaa, maksut
(ei pankki- tai luottokorttimahdollisuutta)
x
KLO 17:30?18:30 PERHETOUHULA
Maksuton. Lapsille 1?6 v.
Ohjaajina Heidi Juntunen ja Mari Kortelainen.
x
KLO 18:30?19:30 PILOXING®
Maksuton tunti aikuisille.
Ohjaajana Emma Mussalo.
TERVETULOA!
KYSY LISÄÄ:
Kannelmäen Voimistelijat ry
Klaneettitie 16?18
00420 Helsinki
Puhelin: (09) 458 0773
info@kannelmaenvoimistelijat.fi
RATKAISEVAN
prisma.?
EDULLINEN
- ERITYISEN HUOLISSANI olen
nuorista, jotka tietokoneilla pilaavat
oman virkeytensä. Nuorten edessä
on tulevaisuudessa vielä kova paikka, jos terveys romahtaa. Liiallisesta
pelaamisesta ja aikansa viettämisestä ruudun ääressä kärsivät aivot ja
sitä kautta voi aiheutua mm. epilepsiakohtauksia, puhumattakaan, että
huonot yöunet heijastuvat suoraan
koulumenestykseen, sanoo Uniliiton puheenjohtaja Pentti Fri.
Tänä päivänä unihäiriöistä uskalletaan jo puhua; narkolepsia, levottomat jalat, uniapnea vaivaavat yhä
useampaa. Unihäiriöillä on suoria
yhteyksiä myös muihin sairauksiin
ja näin uniongelmaisista ihmisistä
tulee itse asiassa monivammaisia.
Fri kertoo, että unen aikana elimistö paikkailee solutasolla tapahtuneita vaurioita ja normalisoi aineenvaihduntaa. Jos uni jää viikko- ja kuukausitolkulla vähiin, kasvaa muun muassa sydän- ja verisuonitautien sekä diabeteksen vaara.
Tutkimukset ovat osoittaneet, että jopa kuolleisuusriski on linkittynyt unen määrään. Unettomuudessa
voi kysymys olla siitä, että nukahtamisvaihe on pitkä, tai toisaalta siitä,
ettei pääse syvän unen vaiheeseen.
Riski kasvaa niillä, jotka nukkuvat
selvästi enemmän kuin kahdeksan
tuntia yössä, ja niillä, jotka nukkuvat selvästi enemmän kuin kahdeksan tuntia yössä.
- Ajoittaiset univaikeudet eivät
vielä ole unettomuutta eikä kerran
pari yössä tehty vessareissu heikennä yöunta ? jos vain nukahtaa
pian uudestaan. Kun univaikeuksia
on kestänyt pari viikkoa, on jo kyse
unettomuudesta.
Fri toteaa, että uniapnealla tarkoitetaan yöllisiä hengityskatkoksia, ja
ne ovat vaarallisia siksi, että ne laskevat veren happipitoisuutta. Uniapnean vuoksi mm. aivohalvauksen
riski kasvaa ja päiväaikainen vireys heikkenee. Liikapaino on uniapnean tavallisin syy.
Joskus ihmisillä saattaa unta odotellessa jalkoja pistellä ja poltella.
Tällöin kysymyksessä on usein levottomat jalat. Se on yleinen vaiva
ikääntyessä ja johtuu aivojen dopamiinijärjestelmän häiriöistä.
Vaivaan saa usein apua rautalääkityksestä tai keskushermostolääkkeistä. Ennen nukkumaan menoa
voi kokeilla myös venyttelyliikkeitä ja jalkojen suihkuttelua lämpimällä vedellä.
Vapaaehtoisia tarvitaan
Kannelmäessä sijaitseva Uniliitto on katto-organisaatio yhdistyksille, joiden potilaat kärsivät erilaisista uniongelmista. Syksyllä liiton
toimitiloissa alkoivat vertaistukiryhmät uniongelmaisille. Myös unettomille ja uniapneetikoille on terapiaryhmiä, mutta ne ovat täynnä ja
uudet ryhmät alkavat ensi keväänä.
- Tällä hetkellä toiminnassa on
mukana vapaaehtoisia ja muutama
palkattu henkilö. Voisimme laajentaa toimintaamme, jos saisimme
mukaan lisää vapaaehtoisia ja osallistujia. Toivommekin, että ihmiset
ottavat meihin yhteyttä, Fri sanoo.
Uniliiton toimisto on avoinna klo
10.00-15.00, osoite Sitratori 3, 4krs.
Puh. 010 292 8080, Neuvontapuhelin 045-2312059, www.uniliitto.fi .
Liitto on myös facebookissa.
Kari Varvikko
HEKA-KANNELMÄKI
toivottaa asukkailleen
Hyvää
Joulua!
Koko
n
e
e
h
r
e
p
Joulu
Rauhallista Joulua!
Toivottaa Prisman väki
PRISMA KANNELMÄKI
ark. 8?21, la 8?18, su 12?21
Kantelettarentie 1, Helsinki
Heka-Kannelmäki Oy, aiemmin Kannelmäen Kiinteistöt Oy,
on toiminut vuodesta 1979. Sen hallinnassa on lähes 1800
huoneistoa, joissa asuu 3500 asukasta. Tarjoamme asukkaille
luotettavia ja tasokkaita asumispalveluja.
Haluamme myös jatkossa palvella asukkaita
hyvässä yhteistyössä.
Toivotamme kaikille asukkaille Hyvää Joulua
ja rauhallista Uutta Vuotta!
HEKA-KANNELMÄKI OY
Soittajankuja 3, 00420 HELSINKI
Puh. (09) 530 6280
Pääkirjoitus
Oivallinen
ostarinseutu
O
sana Aalto-yliopiston koordinoimaa, TEKES -rahoitteista tutkimushanketta ?Elävä esikaupunki? työpaja järjestettiin joulukuun alussa Kanneltalossa. Tilaisuuden tavoitteena oli tuottaa ideoita Kannelmäen ja muiden esikaupunkien ostarinseutujen kehittämiseksi.
Työpajaan osallistui nelisenkymmentä ostoskeskuksen kiinteistöyhtiöiden, lähiympäristön taloyhtiöiden ja asukasyhdistysten edustajaa. Lisäksi suunnittelutyöpajassa oli mukana kaupungin virkamiehiä ja kaupunkirakentamisen asiantuntijoita.
Työpajassa ideoitiin ja keskusteltiin paitsi ostarista myös
Kannelmäestä kokonaisuudessaan. Vaikka puheenvuoroja
käytettiin vilkkaasti, tietoa siitä, mitä ostarille loppujen lopuksi tapahtuu, ei saatu.
Näin siitäkin huolimatta, että hankkeen tärkeänä tavoitteena oli saada eri toimijat vuoropuheluun keskenään.
Käteen jäi lähinnä, että uudet ideat ovat tervetulleita, mutta
samalla on syytä panna jäitä hattuun eli realismia tarvitaan.
Kannelmäkeläisiä on jo pitkään askarruttanut ostarin tulevaisuus, varsinkin kun tiedetään, että vuokrasopimukset päättyvät 2020. Kun yrittäjillä ei ole varmuutta jatkosta, ei heille
synny tarvetta isompiin investointeihinkaan.
Maunulan ostarin kohtalo on kaikilla tiedossa.
Yhtenä vaihtoehtona on mm. väläytelty asuinrakennuksen
rakentamista ostarin takaparkkipaikalle. Ajatus on, että nykyinen yksikerroksinen ostari saisi ylleen myös osan uutta taloa.
Näin kauppakeskus säilyisi, samalla kun sen liikeideaa kehiteltäisi entistä enemmän asukkaita palvelevaksi.
Oivallisen ostarinseudun ?tapahtuman tulokset eli esitetyt
ajatukset ja vaihtoehdot kerrotaan osallistujille ensi vuoden
puolella. Ja lehtemme välittää ne edelleen lukijoille.
Toivottavasti ne johtavat myös sellaiseen vuoropuheluun,
jossa Kannelmäen asukkaat ja Vanhaistentien yrittäjät vihdoinkin saavat täyden varmuuden ostarinsa tulevaisuudesta.
Ainakin Kaarela-Seurassa
edellytetään, että Helsingin toiseksi vanhin ostoskeskus säilyy
ja mikä parempi, kehittyy juottoloiden sijasta asukkaiden yhteisenä sosiaalisena virkistys- ja
kauppakeskuksena.
Rauhallista Joulua ja mukavien toiveiden täyttymistä vuonna 2013.
Kari Varvikko
Ilmestymisaikataulu 2013
Numero
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Aineistopäivä Ilmestymispäivä
8.1.
20.1.
1.2.
13.2.
1.3.
13.3.
5.4.
17.4.
3.5.
15.5.
4.6.
16.6.
2.8.
14.8.
30.8.
11.9.
27.9.
9.10.
25.10.
6.11.
19.11.
1.12.
9.12.
18.12.
19.12.2012
3
Ilmaisun iloa Apollossa
MALMINKARTANOLAISEN Apollon Yhteiskoulun yläkoulun ja lukion opiskelijat ovat innokkaita esiintyjiä. Näytteleminen ja tanssi ilmaisun muotona ovat saavuttaneet viime aikoina suuren suosion ja näkyvät ja kuuluvat koulun painotusaineiden musiikin ja kuvataiteen rinnalla.
Koulussa on ollut teatteritoimintaa koko liki sen satavuotisen historian ajan. Viime vuosien projekteissa kuuluukin historian havina.
Keväällä 2011 koulun kahdeksasluokkalaiset esittivät Kanneltalossa vuoden mittaisen ilmaisutaidon
projektin päätteeksi Malminkartanon 1600-luvun historiaan sijoittuvan musiikkinäytelmän Arthur ja
Maria. Keväällä 2012 aiheesta oli
esillä valokuvanäyttely Sanomatalon käytävägalleriassa. Jatkoa seuraa kuluvana lukuvuonna: tällä kertaa näytelmän tapahtumat on tuotu
tähän päivään.
Ilmaisutaidon lehtori Elina Kanto kertoo tulevan kevään näytelmästä seuraavaa:
?Näytelmä toteutetaan koulumme kahdeksasluokkalaisten kanssa, ja mukana yhteistyössä on jälleen Leikkivä lapsi ry. Projekti on
aloitettu lokakuussa lavasteita ja tarinaa ideoiden. Matka jatkuu maaliskuun 2013 alkuun, jolloin se huipentuu kolmeen esitykseen Kanneltalossa. Näytelmä sijoittuu Malminkartanoon, ja on sadunomainen ja
seikkailunhohtoinen sukellus sen
tärkeisiin paikkoihin. Päähenkilöinä
ovat Villi Kissa ja Laiska Hanhi, jotka selviävät mitä merkillisimmistä
kokemuksista samalla opetellen ystävyyden ja luottamuksen salaisuut-
Onni Seppänen esiintymässä Apollon vanhempainmessuilla lokakuussa.
ta. Näytelmä tarjotaan lahjana Malminkartanon alakouluille ja päiväkodeille. Iltaesitykseen 7.3. kutsumme lämpimästi koko Malminkartanon ja Helsingin väen! Projektimme
on osa Apollon ilmaisutaito- ja taidekasvatusta ja kuuluu myös valtakunnalliseen Myrsky-hankkeeseen.?
Myös Apollon Yhteiskoulun lukion ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoilla on takanaan mielenkiintoinen syksy. Osa heistä osallistui
nykytanssin maailmanlupauksemme, Tero Saarinen Companyn, yhteisölliseen tanssityöpajaan syyslokakuun aikana. Tanssin maailma
oli kurssille osallistuneille nuorille
upea elämys. Syksyinen seikkailu
sisälsi paitsi harjoituksia Aleksanterin teatterin isossa balettisalissa
ja Apollon juhlasalissa, myös retkiä seuraamaan tanssiesitystä VIPkatsomaan, backstagelle ja teatterin
historiaan. Kurssille osallistunut lu-
kiolainen Lotta Lehtonen kuvaa kokemustaan näin:
?Tanssi on ollut todella mielenkiintoista! Luulin, että nykytanssi
olisi ollut vain balettimaista heilumista, mutta kun pääsin itse kokeilemaan, mielikuvani muuttui täysin. Nykytanssi on hyvin vaativaa
ja rankkaa, mutta samalla hauskaa.
Meillä on hyvä porukka kasassa ja
kaikki yrittävät parhaansa. Tanssinopettajat ovat mukavia ja taitavia.
He kannustavat, neuvovat ja antavat neuvoja siitä, miten mikäkin liike tehdään. Kokemus tanssista on
ollut mahtava ja onneksi tanssiminen vielä jatkuu!?
Lehtonen on mukana myös koulun omassa näytelmäkerhossa, joka kokoontuu joka tiistai-iltapäivä lehtori Kannon johdolla. Suurella yleisöllä on mahdollisuus tulla seuraamaan syksyn harjoitusten
antia Malminkartanon joulupolkutapahtumaan, Apollon juhlasaliin,
torstaina 20. joulukuuta. Saman
viikon tiistaina huipentuu Apollon musiikkiluokkalaisten konserttisyksy perinteiseen joulukonserttiin. Estradille nousevat tuolloin
koulun kaikki musiikkiluokat, ja
ääneen pääsee muiden muassa Onni Seppänen, joka debytoi Apollossa vanhempainmessuilla lokakuussa
ja sai itse säveltämällään ja sanoittamallaan kappaleella raikuvat suosionosoitukset. ?Ilmaisun ja yhdessä tekemisen iloa ei voita mikään!?,
toteavat nuoret lupaukset kuin yhdestä suusta.
Mirva Lindström
Rehtori
Lande Konalasta Stadin Konalaksi
Konalan landelaisesta
Konalan kundiksi.
Muistelmia ja faktaa
Konalan kasvun
ajalta. Toimittanut
Seija Korpela,
Konala-Seura ry.
Ensin kirjan nimi huvitti. Miten nyt
Konalan landepaukuista tulisi Konalan kundeja? Niinhän siinä kuitenkin kävi, että vuonna 1946 Konalan
harvaanasuttu maalaiskylä liitettiin
Helsingin kaupunkiin.
Talollinen Mats Andersson viljeli Rosaksen verotilaa Konalassa
jo vuonna 1769. Tila on periytynyt
suvussa aina sen viimeiseen maanviljelijään Sven Liljeströmiin, joka
kuoli 2005. Näiden vuosisatojen välillä on kulkenut yhdeksän sukupolvea ja 210 vuotta Konalan vaiheita.
Keskellä Konalaa, mäen harjalla sijaitseva Lillstun (Rosaksen) tila on
edelleenkin elinvoimainen (2004).
Konala ?kirja kertoo maanviljelyksestä, karjanhoidosta, omavaraisuudesta juuresten, hedelmien, marjojen ja kukkien suhteen. Ennen van-
haan Konalasta käytiin hevoskyydillä Kauppatorilla myymässä maataloustuotteita.
Liikenneyhteydet paranivat, kun
Konalaa ja Pitäjänmäkeä yhdistävä
silta rakennettiin suunnitteilla olleen Kehä I:n yli vuonna 1969. Kehä I rakennettiin Konalan kohdalla peltojen, niittyjen ja siirtolapuutarhan päälle ja se otettiin käyttöön
1980. Siitä tuli pääkaupunkiseudun
ja jopa koko Suomen vilkkaimmin
liikennöity väylä. Konalan katuja asfaltoitiin, valaistusta parannettiin ja
bussilinjoja lisättiin.
Lamakauden myötä 1990-luvulla
alueen palvelut heikkenivät ja mm.
päivittäistavarakaupat lopettivat toimintansa yksi toisensa jälkeen. Hartwallin tehtaan muuton jälkeen 2003
Konalaan alettiin suunnitella uutta
kauppakeskusta ja moderneja kerrostaloja. Lidlin myymälä aloitti
toimintansa Ristipellontiellä 2008
ja samana vuonna K-Supermarket
Konala Ajomiehentiellä.
Palvelutaso on noussut kohisten.
Kirjassa haastatellut kertovat elämänvaiheistaan ja ?tavoistaan; siitä,
millaista oli muuttaa uusille asutusalueille ?mutavellin? keskelle ja miten lastenhoito ennen päiväkoteja muita hoitomuotoja järjestettiin.
Alun sopeutumisvaikeuksien jälkeen
Konalasta tuli monille elämänmittainen kotipaikka.
Konalassa vaikuttaneita
Konalassa ovat lyhyen tai pidemmän
aikaa asuneet mm. laulajat Markku
Aro ja Kirka, nyrkkeilijä Harri Piitulainen, olympiamitalistit Lahja Hämäläinen ja Arto Härkönen. Hämläinen sai jääratakelkkailussa vuonna
1980 Geilonin paraolympialaisissa
kolme pronssimitalia ja Innsbruckissa vuonna 1984 neljä kultamitalia.
Härkönen puolestaan sai keihäänheiton kultaa Los Angelesin olympialaisissa vuonna 1984.
Kuvanveistäjä Viljo Savikurki, joka on vuonna 1956 tehnyt mm. Mannerheimintien puistikossa lähellä
oopperaa sijaitsevan Sokerityttö ?
patsaan, asui Konalassa vuodesta
1947. Konalalainen Seija Hellgrén
toimi hänen mallinaan.
Kuuluisa kuvanveistäjä oli myös
Kalle Leustu, jonka lempiaiheita olivat kissat. Hän veisti mm. presidentti
Martti Ahtisaarelle puisen MaraKatin. Maria Wärnin herkkiä maalauksia on ollut esillä useissa näyttelyissä ja niistä on tehty myös kortteja.
Vaaksa Oy:n konalalainen malli-
suunnittelija Laila Anttila suunnitteli Suomen ensimmäiset farkut eli
?dongarit?1950-luvun puolivälissä.
Eikä aikaakaan kun housuista tuli
suuri menestys; HOK ja Emil Elo
olivat ensimmäisinä tilausjonossa.
Konalalaisista ja heidän elämästään kirjassa on ?tuhat ja yksi tarinaa?
ja kaikkia niitä on mahdoton kertoa.
Haastattelut ovat mielenkiintoista
ajankuvaa ja kertovat paljon, taloudellisista puutteista huolimatta, alueen asukkaiden onnellisista hetkistä ja Konalan kasvamisesta nykyaikaiseksi stadilaiseksi lähiöksi, vehreän esikaupungin osaksi.
Nyt heitä ei pistetä tikulla silmään, jotka vanhoja muistelevat
vaan päinvastoin heitä lukeville suosittelen kivoja hetkiä rikkaitten kokemusten ajan rattaassa.
Kari Varvikko
4
19.12.2012
MAJAVAN MATKASSA
Keräilykulttuurista
K
aikilla meillä on tarve
keräillä jotakin. Osa kerää tarpeellista, suurin
osa kuitenkin jotain aivan järjetöntä. Kun orava, hiiri tai
varsinkin hamsteri kerää, se liittyy
jotenkin seuraavan talven ruokavarastointiin, siis hyödyllistä puuhaa.
Ainoastaan harakka kerää noin vain
huvin vuoksi ilman sen suurempaa
hyötyajattelua. Varmaankin siitä kiiltävän keruusta jokin ilo irtoaa.
Kun joutomiehet Arska ja Reiska
keräävät pantillisia pulloja ja kaljatölkkejä niin se on hyötykeräilyä
koska he eivät säilytä saalistaan vaan
vaihtavat sen rahaksi tai hyödykkeiksi lähimmässä valintamyymälässä.
Itselläni on aina ollut vaihteleva tarve keräillä kaikenlaista, enimmäkseen jotakin turhanpäiväistä. Olen
yrittänyt katkaista keräilyvimmani,
kun se on alkanut haitata psyykeä
ja taloutta. Kakarana keräsin kaikki Pekka Töpöhäntä- kirjat. Tehtävä
oli varsin helppo, koska kirjoja ei ollut liian montaa ja ne olivat helposti
saatavissa. Seuraavaksi yritin kerätä täydellisen Suomen itsenäisyyden
ajan postimerkkikokoelman. Homma
tyssäsi lopullisesti Zeppelin- merkin virhepainamaan 1830. Sellaista
ei enää 12-vuotiaan resursseilla ostettu. Tässä se järki onkin. Täydellisyyteen ei saa pyrkiä, vasta silloin
niitä vaikeuksia tulee. Vaikeuksia tuli
myös silloin, kun sain päähäni kerätä kaikki Suomessa ilmestyneet Tex
Miller- vihkoset. Paljon niitä minulla
olikin noin alkaa päälle. Vaan ei ollut
kauaa. Koulukaverillani Ripellä oli
sellaisia Tex Willereitä, joita minulla
ei ollut. Hän suostui vaihtamaan niitä kanssani siten, että annoin hänelle
kaksi vihkosta ja hän antoi minulle
yhden. Jokainen paitsi minä silloin
arvaa, kuinka siinä sitten kävi. Olen
ollut koko ikäni varsin hölmö kauppamies, onneksi sen alan viimein itse tajuta. Aina kun alan jostakin kiinnostua, järki häviää innostuksen tieltä. Minua on uskomattoman helppo
uunottaa kaupoilla, innostukseni näkyy liikaa. Tästä syystä en ole koskaan pelannut pokeria tai juuri mitään muutakaan rahapeliä.
Jokunen vuosikymmen sitten aloin
kerätä ilman päämäärää erilaisia torvisoittimia, trumpetteja, kornetteja,
pasuunoita ja sen semmoisia. Olin
varsin pian tilanteessa, jossa torvia
alkoi olla kuin jossakin soittokunnan varastossa. Hyvä kun itse sekaan mahtui. Tulin vihdoin järkiini ja sain valtaosan, noin 30 torvea,
myytyä Ykä Latvan musiikkikaupan
avustuksella koko lailla järkevästi.
Saan todella paaduttaa mieleni vieläkin kun näen käytetyn torven jossakin kirpparilla. En osta, kävelen
ohi. Siis aivan selvä riippuvuus on.
Yksi riippuvuuden alue kuitenkin
vielä on, kirjallisuus. Alan olla lirissä kirjojeni kanssa, koska niitä pursuaa joka puolella.
Hyllytila on loppunut jo kauan sitten. Kaapit ovat täynnä kirjoja. Vinttikomero on täyttynyt. Pirullisinta
on, etten voi muka luopua yhdestäkään teoksesta . Luin jostakin, että
Jörn Donnerilla oli Pohjoisrannan
kodissaan yli 10.000 nidettä. Donner
teki tosi radikaalin tempun ja heitti
8000 kirjaa ulos kämpästään. Hän arveli ettei hän niitä loppujakaan enää
tule loppuelämässään lukeneeksi.
Hänellä oli myös selvä visio siitä,
mihin loppukirjat sitten joskus pää-
tyvät:, ne joutuvat mitä todennäköisimmin sukulaisten toimesta pihalle tuodulle roska-lavalle muun roinan kanssa. No, eihän se ihmisenkään osa juuri sen kummempi ole...
Palailenpa vielä niihin omiin keräilykohteisiini. Keräilin innolla ja
täydellisyyttä tavoitellen muovisia
auto-ja moottoripyörämerkkejä, joita sai joskus 1950-luvulla suklaalevyn kylkiäisenä. Olisikohan minulla
ollut kaikenkaikkiaan yli 100 merkkiä. Ne kiinnitettiin tuolloin muodissa olleeseen siniseen suikkalakkiin.
Neulan kärkeä ei saanut taivuttaa,
kotkata. Muistan vieläkin, miltä tuntui kun parikymmentä neulaa upposi
päänahkaan jonkun äkkinäisen liikkeen toimesta... Jonnekin nekin merkit joutuivat kuten pahviset autonkuvat, joita löytyi kahvipaketeista.
Vaan kyllä tässä vieläkin lapsettaa ainakin vinyylisten LP-levyjen
osalta. Niitä olen kerännyt ikäni kaiken. Kohteen olen rajannut kuitenkin 1935-1955 vanhaan jazziin. Niitä ei juuri mistään löydy joka on hyvä asia koska överiksi minulta sekin
vimma menisi. Vinyyli-LP on nätti
taide-esine, joka on jo sellaisenaan
ilo omistaa. C-kasetit ja sittemmin
CD-levyt tuhosivat lähes kokonaan
tuon alan taiteen. Samalla hävisivät
myös vanhat mestarit yleisön saatavilta, koska ne eivät olleet kaupallisesti kannattavia.
Nauhat ja CD:t tuhoutuvat, koska ne ovat sellaisiksi tehdyt. Vinyyli kestää. Vinyylilevyjä tehdään taas
asianharrastajien iloksi.
Mitäpäs muuta sitten kerätään?
Naisten keräilyvietti suuntautuu
useimmiten kauniisiin koriste-esineisiin. Naisten kodeissa näkee kaikenlaisia matkamuistoja kuten kansallispukuisia nukkeja ja pienoisveistoksia, norsuja, aaseja kori selässään, kissoja jne. Tytöt keräilivät ennen vanhaan kiiltokuvia. Poikien keräilykuvat olivat vähän arkisempia. Lienevätköhän kulkeutuneet
Suomeen skönäreiden mukana. Sieltä se oppi otettiin ennen nettiaikaa.
Naistenlehdistä olen lukenut, että Teemu Selänne kerää hienoja autoja. Äke Blomqvist on kerännyt yli
5000 avaamatonta viinapulloa. Asia
tuli mieleeni jokunen vuosi sitten,
kun pankki oli peijannut Blunkalta
yli miljoona euroa ?sijoitusneuvonnan? nimikkeellä. Ainakin omat hermoni olisivat vastaavassa tilanteessa
brakanneet ja olisin alkanut purkaa
varastojani mukavassa seurassa...
Toisin sanoen, olisin alkanut kerätä ja kartuttaa elämänkokemuksia Niitä ei vie pankki eikä verottaja. Dementia korkeintaan.
Joululehdillä pitkä historia takanaan
SUOMESSA ON OLLUT yli 3000
joululehteä. Vuonna 1878 ilmestyi
ensimmäinen ruotsinkielinen lehti ja paria vuotta myöhemmin suomenkielinen. Työväen joululehdilläkin on perinteikäs tausta, sillä ensimmäiset ilmestyivät jo 1800-luvun lopulla.
Tietokirjailija ja postikortti- ja
valokuvahistorian tutkija Orvo Bogdanoff on julkaissut kaikkiaan 12
postikorttien ja valokuvien historiaa käsittelevää kirjaa ja työn alla on
myös uusia teoksia. Joulun, korttien
ja lehtien historiaa käsitellään mm.
kirjoissa Joudu Joulu Pohjolaan ja
Joulun ja joulukorttien historiaa.
- Joululehtien keräilyn kulta-aikaa oli 1960- ja 70-luku, jolloin
pohjoismaisista antikvariaateista
oli vielä saatavilla harvinaisuuksia.
Tuolloin liikkuneet lehdet saattavat
olla vielä keräilijöiden kokoelmissa, joista ne valitettavan usein pää-
Suomen sotilaspappien julkaisemassa harvinaisessa Koti ja
kasarmi-lehdessä vuodelta 1939
kenraali Mannerheim vuoden
1919 formussa.
Oik. Öky-pomo sikari suussa vuoden 1934 Työväen Joululehdessä
ja Kurikassa pappi ratsastaa
porsaalla.
tyvät aikanaan kaatopaikalle jälkeläisten ymmärtämättömyyden takia,
Bogdanoff toteaa.
Työväen kirjastossa Sörnäisten
rantatiellä on myynnissä vanhoista työväen joululehtien kansista
tehtyjä joulukortteja ja joulukorttien ja joululehtien näyttely on esillä Espoon Kirjasto Omenassa 6.1.
2013 asti.
TUSINA-AIVOILLE
1. Kiinari
2. Inspaa
3. Kemme
4. Kemmari
5. Möötti
6. Möördaa
7. Ongari
8. Paukkulauta
9. Pidikset
10. Pinkee
11. Puikottaa
12. Pämistää
Vastaukset sivulla 11
www.autopesucenter.?
SUOMEN PARHAAT PESUKADUT?
KOE
AUTONPESUN
HELPPOUS JA
VAIVATTOMUUS!
VAATIVIMPIINKIN LASITUSKOHTEISIIN
LASIEN KORJAUKSET JA VAIHDOT RIPEÄSTI
JA VARMASTI YMPÄRI VUOROKAUDEN.
OMA ERISTYSLASIVALMISTUS SEKÄ LAAJA
LASIVARASTO TAKAAVAT NOPEAT TOIMITUKSET.
KAIKKI SISUSTUSLASITUKSET, ESIM. LASIOVET-, SUIHKUTILAT-, LASIKAITEET!
Lasitusliike Kivijärvi Oy ? Taivaltie 6 Vantaa
www.lasitusliike.fi
www.autopesucenter.fi
Autopesu-Center
Herttoniemi
Mekaanikonkatu 43
00880 Helsinki
M
Autopesu-Center
Konala
Malminkartanonkuja 1-3
00390 Helsinki
Puh. 09-7599150
Aukioloajat:
Ma-Pe 7.30-20
La
9-16
Su
12-16
Puh. 09-547 1046
Aukioloajat:
Ma-Pe 8-20
La
9-16
Su
12-16
Läntinen alueopisto toivottaa
Tanotorven lukijoille iloista joulua
ja onnellista uutta vuotta!
Ilmoittautuminen kevätkauden 2013 kursseille
jatkuu ? kysy vapaita paikkoja! Opetus käynnistyy
7.1.2013 alkavalla viikolla.
HAETAAN LEHTIEN
JA MAINOSTEN JAKAJIA
Haetaan reippaita ja tunnollisia
tänä vuonna vähintään 14 vuotta täyttäviä nuoria
sekä ajokortin ja auton omaavia aikuisia
lehtien ja mainosten jakajiksi.
Soita ja kysyy lisää puh. 09 561 56 400
tai tutustu ja täytä hakemus
ZZZ OLVDGXXQL À
Huom! Toimistomme on suljettu 21.12.?31.12.
Lisätietoja kevään opinto-ohjelmassa ja internetissä:
www.hel.fi/tyovaenopisto
Läntinen työväenopisto ? Kanneltalo
Klaneettitie 5
puh. 09 310 88520
Helsingin Jakelu-Expert Oy
[[[ LNI\ ½
Kuulumme valtakunnalliseen SSM Jakeluryhmään.
Tanotorvi myös Facebookissa!
www.hel.?/tyovaenopisto
Heikki Majava
www.facebook.com/Tanotorvi
5
19.12.2012
Kanneltalossa
juhlittiin Suomen
itsenäisyyttä
Kannelmäen voimistelijoiden Alicia-tanssiryhmä vauhdissa.
Perinteistä Itsenäisyyspäivän juhlaa vietettiin lähes
täydessä Kanneltalon juhlasalissa 6.12. Tilaisuuden
juhlapuhujana oli Helsingin apulaiskaupunginjohtaja
Ritva Viljanen. Monipuolisesta ohjelmasta vastasivat
mm. Kannelmäen Voimistelijat ryhmällään Alicia,
Luoteis-Helsingin Musiikkiopiston Luomukanteleet,
Apollo-orkesteri, kitaraduo Antti ja Jussi Toivanen,
iskelmälaulaja Raija Koso, tangolaulaja Taisto
Saaresaho sekä Kannelmäen Soitannollinen Seura
johtajanaan professori Seppo Lindy.
Vuoden yrittäjiksi valittiin Arja Niininen ja RiittaLiisa Kouvo. Tilaisuuden juontajana toimi KaarelaSeuran puheenjohtaja Erik Bärlund.
Arja Niininen ja SirkkaLiisa Kouvo Kaarelan
vuoden 2012 yrittäjiä
KANNELMÄEN Fysikaalista Hoitolaitosta Urkupillintiellä jo 34
vuotta vetäneet fysioterapeutit Arja Niininen ja Sirkka-Liisa Kouvo
valittiin Kaarelan vuoden yrittäjiksi Itsenäisyyspäivän juhlissa Kanneltalossa. Kannelmäestä ja hoitolaitoksesta on naisille tullut kuin
toinen koti.
Yrittäjät kertovat, että veteraanien määrä ja lähetteiden hoitokerrat ovat vähentyneet. Hoitoa hakevista puolet on eläkeläisiä ja toinen
puoli opiskelijoita ja töissä käyviä.
Monet asiakassuhteet ovat hyvin
pitkäikäisiä ja kokonaiset kannelmäkeläiset perheet ovat tulleet tutuiksi. Naiset ovat nähneet lasten
kasvavan pienistä aikuisiksi ja aikuisten eläkeläisiksi.
Kuluneet vuosikymmenet ovat
tuoneet fysioterapeuteille yhden
aivan uuden asiakaskunnan: tietokonetyöskentelystä ylirasittuneet.
- Tietokoneita käyttävillä on paljon ongelmia; jännittynyt niskahartianseutu, lihassäryt, päänsärky, huimaus, käsien puutuminen,
selkä -ja ?hiirikäsiongelmat?.
Terapeutit toteavat, että nuoret
hoitavat nykyään itseään entistä paremmin ja he haluavat päästä oireista eroon mahdollisimman
nopeasti. Kynnys tulla hoitoon onkin aikaisempaa alhaisempi. Myös
pelkkä halu rentoutua on lisääntynyt.
Arja ja Sirkka-Liisa sanovat kehityksen johtaneen siihen, että suuret firmat ja ketjuuntuminen valtaavat alaa. Pienet, muutaman henkilön yritykset ?käsityöpajat? ovat
kohta harvinaisia.
- Pienemmissä yrityksissä asiakkaat tulevat paremmin tutuiksi ja
henkilökunnan kanssa syntyy yhteinen luottamus ja mukava hoitosuhde. Tuttuun ja turvalliseen paikkaan on helppo tulla hoitoon. Näin
olemme kokeneet vuosien työn ja
saamamme palaute on ollut hyvää,
Kaarela-Seuran palkitsemat yrittäjät toteavat.
Kannelmäen Fysikaalinen Hoitolaitos on avoinna ma-to klo 0919.00, pe klo 09-14.00. Tarvittaessa myös kotikäyntejä. Puh. 09563 5393
Sirkka-Liisa Kouvo ja Arja Niinen ottivat Erik Bärlundilta vastaan
kunniakirjat.
Jussi ja Antti Toivanen.
Kannelmäen Soitannollinen Seura solistina Raija Koso.
Arvokeskustelu
on vaikeata
nestyksestä noin 70 % selittyy sillä,
ketkä koulussa käyvät. Myös tyttöjen ja poikien koulumenestyksen erot
ovat kasvaneet. Esimerkiksi tyttöjen
ja poikien lukutaitoerot ovat Suomessa OECD-maiden suurimmat.
Viljanen kertoi koulutuksen antavan nuorille parhaat tulevaisuudet
eväät. Kouluttamattomuus ja syrjäytyneisyys sekä kouluttamattomuus ja
rikollisuus korreloivat vahvasti keskenään. Syrjäytyneissä nuorissa on
enemmän niitä, joilla ei ole koulutusta, kuin niitä, joilla ei ole työtä.
Nuorten kannattaa näin enemmin
hankkia koulutusta kuin työtä, sillä tutkinto tuo mukanaan paljon tulevassa elämässä tarvittavia mahdollisuuksia.
- Suomalaisen koulun menestys
perustuu selvästikin sen tasa-arvoiseen ja jokaiselle yhdenvertaisuuden
antavaan mahdollisuuteen. Opettajiemme osaaminen on korkea. Koulujen kivijalkana on myös suomalainen
luottamuksen kulttuuri. Ja se, ettei
kaveria jätetä ? tuetaan erityisesti niitä oppilaita, jotka tukea tarvitsevat.
Vaikka monissa tutkimuksissa
Suomen on todettu olevan maailman paras maa, onnellisin kansakunta ja pärjäävin yhteiskunta, samaan
aikaan suomalaisen pahoinvoinnin
luvut ovat korkeat. Kun kohtaamme epäonnistumisia, näyttää, että
kykymme nousta takaisin on heikko.
Suomessa itsemurhien määrä, väkivallan määrä, huostaanotot ja monet
pahoinvointia mittaavat luvut ovat
kansainvälisestikin verraten korkeita. Suomalaiset ovat toimen ihmisiä
ja työn arvostus on korkealla.
- Arvokeskustelu on sen sijaan
meille vaikeata. Aikamme korostaa liiaksi yksittäisten tekojen ja innovaatioiden merkitystä laajemman
sivistyksen kustannuksella. Sivistys, kyky tiedon ymmärtämiseen ja
arvojen puolustaminen, antaa meille kykyä selviytyä ja kykyä menestyä tässä moninaisuuden ja nopean
muutoksen maailmassa. Näitä asioita
tulisi vahvistaa. Ne antaisivat meille myös lisääntyvää kykyä kohdata
vastoinkäymisiä.
- Tämän päivän moninaisuus ja
valtava tiedon määrä haastavat mei-
PUHUESSAAN Kaarelan Itsenäisyyspäivän juhlassa Kanneltalossa 6.12., Helsingin apulaiskaupunginjohtaja Ritva Viljanen totesi arvokeskustelun olevan suomalaisille vaikeata. Aikamme korostaa liiaksi yksittäisten tekojen ja innovaatioiden merkitystä laajemman sivistyksen kustannuksella.
- Kuluva vuosi päättää Helsingin
200-vuotisjuhlavuoden ja Design
pääkaupunki -vuoden. Kaupunki
on ollut täynnä elämää ja tapahtumia. Helsingillä on elävä keskusta, jonne kuuluvat tapahtumat, mutta tärkeätä on myös, että kulttuuripalvelut jalkautuvat ihmisten elinpiiriin, alueille.
- Mitä tästäkin ajasta jäljelle jää,
on kulttuuri. Kukaan ei tule muistamaan kuluvan vuoden viitekorkoa tai
edes uusinta innovatiivista kännykkämallia. Antiikin Kreikka ja Rooma
nousivat aikoinaan kulttuurin avulla.
Kulttuuriperintö on arvokasta ja erityisen suojelemisen arvoista. Yhteiskunnat kehittyvät kulttuurilla, tiedolla ja taidolla. Toki talous on tärkeätä,
mutta talous ei riitä yksin nostamaan
yhteiskuntia. Tarvitaan myös henkeä.
Se on sivistyksen voima. Tätä ei tulisi unohtaa yhteiskunnallisen keskustelun painottuessa paljolti talou-
teen, eurokriiseihin ja lyhyen tähtäimen taloudellisiin hyötyihin.
Viljanen oli sitä mieltä, että korkea
koulutustaso ja sivistys ovat suomalaisen yhteiskunnan ja korkean osaamisen sekä hyvinvoinnin vankka kivijalka. Kun Suomi itsenäistyi, alettiin rakentaa oman, itsenäisen kansakunnan peruspuita. Tärkeä asia, johon aivan ensimmäiseksi tartuttiin,
olivat koululaitoksen vahvistaminen
ja oppivelvollisuuslain säätäminen.
- Toisen maailmansodan jälkeen
rakennettiin suomalaista yhteiskuntaa uudelta pohjalta ja kehitys eteni
monella sektorilla rivakasti. Koulutus ja sivistys olivat jälleen tärkeitä. Elintason noustessa yhä useammilla vanhemmilla oli mahdollisuus
tarjota lapsilleen laajoja etenemismahdollisuuksia avaava peruskoulutus - oppikoulu -, joka aikaisemmin oli luonnostaan kuulunut ylempien sosiaaliryhmien lapsille. Ikäluokat olivat suuria ja maassa oli huutava opettajapula.
Eduskunta hyväksyi peruskoulun puitelain vuonna 1968 ja peruskouluasetus annettiin vuonna 1970.
- Kuluvana vuonna julkaistu arvotutkimus kertoo, että itsenäisyysajan suurimpana saavutuksena suomalaiset pitävätkin juuri peruskoulua ja sen antamia tasavertaisia mahdollisuuksia jokaiselle.
Miten kehittää edelleen
koulutusta ja osaamista
Parhaillaan laaditaan uutta opetussuunnitelmaa ja mietitään, miten
koulujamme tulisi tulevaisuudessa
kehittää. Suomi on menestynyt pisa-tutkimuksissa erinomaisesti. Mutta jo nyt viimeisessä pisa-tutkimuksessa voitiin havaita, että koulujen
erot ovat Suomessakin alkaneet kasvaa. Asuinalueiden erilaisuus heijastuu koulujen tuloksiin. Koulujen me-
dät. Koulujen tulisi antaa valmiudet
analysoida tietoa ja tehdä tästä tietomäärästä oikeita valintoja. Koulujen
tehtävänä on rakentaa nuorille arvopohjaa. Koulut eivät enää ole tietoa
monopolisoivia laitoksia, vaan koulujen tulee antaa nuorillemme kykyä
käsittää ja ymmärtää asioita. Sanotaan, että talot rakennetaan viisaudelle, mutta ymmärrys on sen perusta.
Viljanen sanoi, että kouluissa tulisi myös uudistaa opettajien palkkauksen perusteita. Nykyisin opettajien
palkkaus perustuu tuntien määrään.
Mitä enemmän tunteja, sitä enemmän palkkaa. Nykypäivän kouluissa
tulisi kuitenkin opettajien olla läsnä
myös muutoin, ei vain kurssitunteja pitäen, vaan olla yhdessä oppilaiden kanssa. Yhteisöllisyyteen kasvetaan erityisesti kouluissa. Kun kaupungistuva kehitys etenee, erityisesti täällä pääkaupungissa, ei kyläyhteisöjä enää ole, eivät naapurit tunne toisiaan, siksi koulut ovat erityisen tärkeitä yhteisöllisyyden kasvamisen paikkoja.
Sivistyksen voima
Suomessa oli toisen maailmansodan jälkeen pitkä ja rauhallinen jakso, jolloin ei erilaisia terroritekoja tapahtunut, vaikka muualla Euroopassa terroristisia iskuja tehtiin. Vuoden
2007 ja 2008 kouluampumiset eräällä tavalla pysäyttivät Suomen. Myös
meidän on aiheellista kysyä, mitä yhteiskunnassamme tapahtuu. Miten
hoidamme ennalta ehkäisevät toimet. On syytä myös tarkoin katsoa,
mitä olemme tehneet historiassamme oikein ja mikä on siitä muuttunut.
- Uskon edelleen, että sivistyksen
voima vie meitä eteenpäin. Itsenäisyyden alussa ja toisen maailmansodan jälkeen kehitettiin koululaitosta ja rakennettiin kouluja parhaille
paikoille kaupunkeihin, sitten 1960
ja -70-luvuilla pankkien toimitilat
valtasivat keskustat ja viime vuosina
erityisesti kauppakeskukset. Nyt on
aika uudestaan panostaa siihen, että kehitetään kulttuurista Helsinkiä.
Sivistyksen voima on voittamaton.
Kaupunki tarvitsee kehittyäkseen
myös ei-kaupallisia julkisia tiloja.
6
19.12.2012
Stadilaisen Perheen tarina
jää pysyvästi historiaan
Stenvallit Stadissa.
Perheeni tarina.
Kaarlo Stenvall, toimittaneet Heikki ja
Marjatta Paunonen,
Sivuja 612. Stadin
mestat 4 (Edico).
HUH HUH. MIKÄ EEPOS. Niin
paksu ja iso ettei sitä pysty lesaamaan bunkassa ja niin paljon stooria että jää koukkuun ?Bermudan
kolmioon?; Kurvista Aleksis Kivenkadun puistobulevardille, Hesarin ja
Vasiksen puukkobulevardille... Välillä puikahdetaan Valkkaan ja Röbaan, Helsingin sydämiin. Jos Kjell
Wästön Stadi oli romanttinen ja historiallinen, Stenvallin Stadi on syvä,
vereslihainen ajankuva; ei niin suuri rakkaustarina, mutta sitäkin merkittävämpi katsaus poikaviikarien ja
varhaisnuorten koti- ja katuelämään
30- ja 40-lukujen Stadissa. Hulppea kokemus. Palkinnon arvoinen.
Kaarlo Stenvall (1924-2001) oli
kansalliskirjailijamme Aleksis Kiven lähisukulainen. Hänen isoisänsä isä oli Aleksis Kiven veli Albert
Stenvall, jonka luona Tuusulassa
Aleksi Kivi vietti viimeiset elinkuukautensa. Kultaseppä Kaarlo ?Kalle? Stenvall ei ollut koulunkäynnin
ystävä, mutta myöhempinä vuosinaan ahkera lehtien yleisönosastoihin kirjoittaja, jota voitaisi verrata
vaikkapa toiseen samanlaiseen skribenttiin eli Kuisma Pietari Hakkaraiseen, joka 60-80-luvuilla täytti
lehtien lukijapalstat omaperäisillä
näkemyksillään.
Kallen Perheen tarina kuvaa työläisperheen elämää, jonka keskushahmoja ovat isä Yrkka, äiti Gunilla ja poika Kalle. Stenvall kirjoitti
suurta teostaan lähes kaksi vuosikymmentä. Ensin hän skrivasi laajan teoksen käsin ja 1980-luvulla
700 liuskaa vanhanaikaisella kirjoi-
tuskoneella. Paunosille käsikirjoitus
joutui onnellisen sattuman myötä.
Kaarlo Stenvall oli jo 1980-luvun
lopulla kuullut, että tekeillä on Stadin slangin suursanakirja Tsennaaks
Stadii, bonjaaks slangii ja hän halusi antaa tekijöille laajan slangisankokelmansa. Samalla Paunoset ystävystyivät Kallen kanssa ja tämä kertoi heille myös laajasta romaanikäsikirjoituksestaan. Teksti kiinnosti
Paunosia ja he saivat kirjoittajalta
siitä kopion.
Lienee vähemmän tunnettua,
mutta tutkijoiden piirissä kylläkin
hyvin oivallettua on, että jo Aleksis
Kivi kirjoitti puheeseen perustuvaa
kieltä. Se aukesi lukijalle tavalla, jota ei tuohon aikaan aina ymmärretty ja varsinkin hienohelmaiset Ahlqvistit pitivät sitä ?ihan vähän vain?
ala-arvoisena. Näin on stadin slanginkin laita. Paunoset lukivat Perheeni tarinaa toisilleen ääneen. Ja
kävi selväksi, että jokaisella kirjan
tarinan henkilöllä on oma kielensä.
Äiti Gunilla puhuu lähes yleis-
Apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri juonsi Kallion kirjastossa keskustelun Marjatta ja Heikki Paunosen
toimittamasta kirjasta Stenvallit Stadissa.
kieltä, isä Yrjö vanhaa 1900-luvun
alkupuolen slangia ja Kaarlo 30- ja
40-lukujen kundien kieltä. Vanhat
venäläis- ja ruotsalaisperäiset sanat polveilevat niin isän kuin pojankin huulenheitossa. Kirjassa slangi
ei ole millään kohtaa dominoivaa,
mutta kylläkin sopii juuri sille paikalle, mihin se on tarkoitettukin. On
riemukasta huomata, kuinka kahden
polven stadilaiset bamlaavat niinkuin faijan ja kundin (bisse) olettaakin, jonkin verran valveutuneessa
työläisperheessä, replikoivan. Sujuvaa, suoraa ja vetävää stooria.
Kirja todistaa myös sen, että slangi ei ole paljoakaan vuosikymmenten saatossa muuttunut. Stadilainen
50-lukulainen bonjaa lähes kaiken,
vaikka joidenkin sanojen merkitys on vaihtunut; esimerkiksi bisse
on tänään kaljaa, mutta tuohon aikaan sillä tarkoitettiin kundia. Osa
venäisperäisistä sanoista on jäänyt pois käytöstä, mutta asiayhteyden kautta nekin oivaltaa ilman että käyttää jatkuvasti sanakirjaa. Niin
50-60-luvuilla kuin 10 -40-luvuilla faijat olivat joskus kovassa stagassa tai stimmissä.Oli myös jollakin tavalla herkää lukea, kun anna
mun kaikki kestää oli nuoruudessa
voi herra mun kyytento! Puhumattakaan torguuttien (tyhmien) maasta.
Tässä snadi esimerkki Yrkan vanhasta stadin slangista: ?Näin stärä bisse kuin minä ei spaaraa fyrkkaa pankkiin eikä fikkan pohjalle
vaan kiinnittää varat suoraan maahan. Silloin ei gnataa inflaatio eikä
rahan arvon aleneminen tee jygee,
vaan fööna kihisee ja pysyy arvossa. Pikemminkin nousee koko ajan
mitä huonommaksi slantin arvo putoo. Tähän stailiin kaikki miljonäärit on aina funtsannu. Ei ne fyrkalle mitään arvoa pane, niin kuin rasvaduunari luulee ja tekee. Ei - vaan
gnäysse pitää rahaa vain työkapineena ja kiinnnittää sen heti, kun
sitä liikkuu irtonaisena lähistöllä.
Maahan minä tokkaan slabbat kiinni, niin kuin on homattu.?
Kun kaikilla on 2000-luvulla töis-
sen Joulupukille Korvatunturille. Vakuuttaisin
että olen ollut kiltti koko vuoden. Sitten olisi
lista lahjoista jotka haluan. Periaatteessahan
vanha ihminen ei tarvitse mitään, mutta kuka
haluaa hiihtää koko aikuisikänsä samoilla suksilla. Etenkin kun tietää muiden kokemuksesta,
että uudet sukset ovat parempia kuin vanhat.
En nyt kuitenkaan kirjoita joulupukille. Sen
sijaan olen päättänyt lähettää joulukortteja. Ensimmäisen joulukortin lähetän Helsingin rakennusvirastoon. Toivon että kaduilta aurattaisiin lumet pois kohtuullisessa ajassa. Lisäisin
myös toivomuksen että isot kadun varteen kasatut lumet vietäisiin pois ensi vuonna vähän
aikaisemmin kuin viime vuonna.
Helsingin terveyskeskuksen johtajalle lähtisi kortti, jossa uskaltaisin esittää että mies jalkautuisi vaikka kolmeksi päiväksi Kotihoidon
parin työntekijän matkaan. Hän näkisi millaisissa oloissa yksinäiset vanhukset elävät. Lähettäisin kopion kortista apulaiskaupunginjohtaja Laura Rädylle. Minua ahdistaa joka kerta
kun korkea-arvoiset ja ?palkkaiset virkamiehet ja ?naiset kertovat miten hienoja suunnitelmia on vanhojen ja sairaiden hoitamiseksi.
Käytännön elämän kanssa niillä puheilla ei ole
mitään tekemistä.
Sosiaalivirastoon veisin henkilökohtaisesti kortin, jossa kertoisin, että emme ole vieläkään saaneet asukastalotiloja Pitäjänmäelle
emmekä Konalaan. Ehkäpä olemme saamattomia kun olemme yrittäneet olemassa olevien organisaatioiden kautta saada tiloja. En hiiskuisi virkakunnan edustajille mitään siitä että
saattaa sittenkin olla tällä rintamalla alkaa tapahtua jotain.
Kaavoittajille menisi toivomus: antakaa
meille jonkinlainen paikallinen keskus. Mainosten mukaan Konala kehittyy. Mutta ei se
pelkästään kehity sillä että rakennetaan tiiviisti
uusia kerrostaloja ja liiketiloja, joissa kaikissa
eivät yrittäjät pysy. Onneksi hyvä ruokakauppa sentään pysyy. Ja avatkaa meille väylä, jota pitkin pääsee Kanneltalolle. Harmittaa kun
siellä on paljon ohjelmaa päivälläkin, mutta
meneminen sinne vaatii oman auton.
Kaikissa korteissa en narisisi. Pitäjänmäen
kirkkoherran kortissa kiittäisin häntä siitä että ikäikäihmiset saavat kokoontua Pitskun kirkon tiloissa. Samoin ilahduttaisin kortilla Pitäjänmäen Nuorisotalon ja Työväenopiston vä-
keen.Yhtäläisyyksiä omaan perheeseeni tässäkin. Isoisäni oli Suomenlinnassa vankina samaan aikaan kuin Kallen faijakin. Helsingin pommitukset olivat myös nuorten mieliin ikuisesti jäänyttä elämää.
Vahinko, että Kallion kynäilijä
Stenvall ei ehtinyt nähdä romaaniaan valmiina. Joka tapauksessa lapsuutensa Aleksis Kiven kadun puistobulevardilla vaikuttanut Kalle on
kirjoittanut stadilaista historiaa tavalla, joka ei varmasti koskaan saa
haastajaa. Tieto-Finlandian aikoinaan napannut professori Paunonen
(avec) puolestaan on säilyttänyt aikakauden kielen ja kaunokirjallisen
sisällön; toimittanut teoksen jonka jokaisen itseään helsinkiläisenä
tai stadilaisena pitävän on luettava.
Kirjoittajat ovat jo näin palkinneet lukijakuntansa.
Kari Varvikko
K-supermarket
Konalassa
panostetaan
kalaosaston
laatuun!
Parahin joulupukki
NÄIN ALOITTAISIN KIRJEEN, jos lähettäisin
sä kiire, on huvittavaa huomata, että myös jo 30-luvulla kaikki tehtaan
työläiset juoksivat töihin. Vanhana
Herulin ja Valkan kasvattina ihan
hätkähdin kun Kalle kertoo 30-luvulla tavanneensa Euranlinnan edessä Valkan ja Kuntsin heppuja, jotka
meinasivat antaa turpiin. Reilut 20
vuotta myöhemmin sain itse lössiltä kuonoon samaisen Euranlinnan
kulmalla! Historia toistaa itseään,
väitetään.
Vaikka Stadi on kasvanut ja uusi
tekniikka vallannut joka himan, on
jännää huomata, että nuoriso on aina lähes samanlaista. Ennen ne oli
lättähattuja, pärinäpoikia- ja sussuja. Aukoivat kaduilla päätään vanhemmille ihmisille, niin kuin yhäkin. Siis juuri mikään ei ole muutunut, paitsi se, että friiduilla ei ole hameita ja ennen kundeilla oli dongarit. Vain muistot kultaavat.
Ajankuva kuultaa lävitse myös
Suomenlinnasta, missä punaisia pidettiin vankiena kansalaissodan jäl-
K-SUPERMARKET KONALA sai
keä ja kiittäisin että ikäihmiset saavat joogata
Nuorisotalon tiloissa aamupäivällä, kun siellä
ei ole muuta käyttöä tiloilla.
Kirjaston väkeä ilahduttaisin oikein isolla
ja kauniilla kortilla. He jaksavat olla aina iloisia ja palvella meitä hyvin ja osaavasti. Kiitoksen aihe on sekin että Pitäjänmäen Muistipiiri
on saanut kokoontua kirjaston tiloissa syksystä
2004. Ilman yhteisiä istuntoja ei netissä olisi nykyistä määrää Pitäjänmäen muistitietoa www.
valt.helsinki.fi/projects/Kmuisti/pitajanmaki.
Onneksi lähipiirissäni on pieniä ihmisiä, jotka kirjoittavat joulupukille ja minä saan omalta osaltani olla toteuttamassa toiveita. Ja saan
muutenkin ?hössöttää? joulun tiimoilta niin
paljon kuin haluan ja toivottaa kaikille oikein
hyvää joulua.
Leena-Maija Tuominen
käyttöönsä uuden savustusuunin
loppukesästä 2012. Savustusuuni
oli kauan toivottu investointi. ?On
mahtava saada tarjota itse savustettua ja tuoretta savukalaa omasta uunista? sanoo kalaosaston vastaava Jan Stockus. Kalat suolataan
ensin parin päivän ajan suolavedessä, jonka jälkeen ne kuivataan ja savustetaan. Savustuksen jälkeen kalat jäähdytetään välittömästi, jolloin
niiden säilyvyys tulee mahdollisimman hyväksi. Asiakkaat ovat ottaneet oman kaupan tuotteet erittäin
hyvin vastaan.
Itsetehtyjä
aasialaisia herkkuja
K-supermarket Konalassa asioineet
ovatkin jo varmasti törmänneet iloiseen vietnamilaiseen herraan, joka
Jan Stockus
tunnetaan paremmin nimellä herra
Hau. Hänen päivittäin tekemät sushit ovat saaneet pelkästään kehuja osakseen. Sushit valmistetaan Ksupermarketin keittiössä ja kaikki
tehdään itse. Lisäksi herra Hau valmistaa kevätkääryleitä perjantaisin
ja torstaisin on suosittu wokki päivä. Tällaiseen piristykseen ei kyllä
törmää muissa kaupoissa.
7
19.12.2012
Hyvää Joulua ja
Onnellista Uutta Vuotta
ISO-KAPPA
Vanhaistentie 3, 00420 HELSINKI
Puh. 477 8740
taneli.toiviainen@k-market.com
MAUNUNNEVA
Kaarelantie 14, 00430 HELSINKI
Puh. 010 292 2190
mika.marjakangas@k-market.com
Uniliitto ry toivottaa hyvää joulua
ja onnellista uutta vuotta 2013
Kantelettarentie 7, 00420 HELSINKI, puh. 504 2341
Hyvää Joulua
Parturi-Kampaamo
Helka ja Katja
Seneffiina
Kantelettarentie 5, 00420 Helsinki, puh. 566 2644
Joulun
puhtautta ja raikkautta
p. 040-455 1230 ? ma-pe 10-19 ? la 10-17
www.mattolaituri.info
SUUTARI
Prisman parkissa
Hyvää Joulua Ja Onnellista Uutta
Vuotta Asiakkaillemme
Hanuripolku 5, Kannelmäki, puh. 5042 397
toivottaa
asiakkailleen
Hyvää Joulua
ja Onnellista
Uutta Vuotta!
SITRATIE 5 - KANNELMÄKI - PUH. 531 979
Myyrin Krouvi, Uomatie 11, Myyrmäki
Puh. 507 4477 www.ravintolat.net
N E L- P U
N
B
A
Maununnevantie 2, puh. (09) 2410 810
Avoinna avainkortilla joka
päivä klo 06.00-23.00
Toimisto avoinna
arkisin klo 15.00-20.00
Pelimannintie 13 sisäpiha,
Kannelmäki
Puh. 050-541 22 88
info@kannelgym.fi
www.kannelgym.fi
Kuntosali Kannel Gym
KANNELMÄEN ELÄINLÄÄKÄRIT
GAMLAS VETERINÄRER
Soittajantie 1, 00420 Hki
Hyvää Joulua
p. 530 6610
God Jul
K
toivottaa
Hyvää Joulua ja
Onnellista Uutta Vuotta
Klaneettitie 7, Kannelmäki
Kaarela-Seura ry
KANNELMÄEN FYSIKAALINEN
HOITOLAITOS
URKUPILLINTIE 6-8
? 563 5393
PROHIUS
Teija Lempinen parturi-kampaamo
Klaneettitie 4 ? Puh. 045 896 6666
8
19.12.2012
Toisinajattelija
Toisinajattelija
Aika ? suuri mysteeri
Adam Hart-Davis,
AIKA suuren
mysteerin jäljillä.
Suomentaneet
Mervi Ovaska ja
Sinikka Jauhiainen
Gummerus, 2012.
256 sivua.
IHMISET OVAT AINA - vesikelloista nykyisiin kvartsikronometreihin ja atomikelloihin ? yrittäneet pysytellä ajan tasalla. Samalla on ihmetelty mitä aika on.
Onko se jotain ikuista, itsenäistä vai määräytyykö se luonnontapahtumista.
Aluksi ihmisille riitti päivän
ja yön vaihtuminen. Valoisaan
aikaan hankittiin ruokaa ja hoidettiin muut tarpeelliset asiat.
Yö oli lepoa ja nukkumista varten. Maanviljelyksen alettua vuodenaikojen vaihtelu vaikutti ihmisten elämänrytmiin. Oli määriteltävä milloin kylvetään siemenet ja milloin sato kypsyy. Myös
karjanhoitoon vaikutti vuodenaikojen vaihtelu.
Aikaa alettiin jäsentää kuun ja
auringon sekä myöhemmin tähtitaivaan mukaan. Syntyi kuu-,
aurinko- ja tähtikalenterit. Erityisen merkityksen saivat keskitalven ja keskikesän päivänseisaus sekä kevään ja syksyn päiväntasaus. Niistä ovat osoituksena Englannin Stonehengen kivet
ja muualla vastaavanlaiset astrologiset rakennelmat.
Mekin juhlimme joulua ja juhannusta lähinnä kirkollisina pyhäpäivinä muistamatta, että näiden juhlien alkulähteet ovat kaukana historiassa ennen kristinuskon syntyä samoin kuin kevätja syyspäivän tasaus. Pääsiäinenkin on muistuma paljon vanhemmasta esihistoriallisesta keväänjuhlasta.
Ihmisiä on kauan kiinnostanut
myös ajan tai maailmamme alku. Lähes kaikkien kansojen tarustoon liittyy kuvaukset maailmansynnystä, kuten esimerkiksi meidän Kalevalamme. Amerikan intiaaniheimoilla - atsteekeilla, mayojoilla, inkoilla, ja
muilla - oli varsin tarkat aikakalenterit. Näiden kalenterit rakentuivat käsitykseen, että aika
muodostaa pyörän tavoin päättymättömän kehän. Mayojen pitkä jaksoi alkoi vuonna 3113 eaa.
ja päättyy 12. (tai 23.) joulukuuta 2012. Mutta älkää pelästykö,
se ei tarkoita kuitenkaan maailmanloppua vaan uuden pitkän
jakson alkua.
?Historiallisen? ajan alun laskelmat perustuivat raamattuun.
Paavi Innocentius III koollekutsumassa kirkolliskokouksessa
vuonna 1215 viitisen sataa piispaa päättivät, että jumala loi kerralla ?kaiken hengellisen ja ruumiillisen taivaallisen ja maallisen?. Tämän mukaisesti vielä
tänä päivänäkin monet väittävät
raamattuun vedoten vastoin geologian ja biologian todisteita, että Darwin ja evoluutioteoria ovat
väärässä. Varmemmaksi vakuu-
deksi irlantilainen Armagh`n arkkipiispa James Usser yritti laskea
tieteellisesti maapallon iän raamatun kertomusten perusteella
?Ja jumala loi ihmisen mieheksi ja vaimoksi ? Kun Aadam oli
elänyt 130 vuotta, hänelle syntyi poika ? ja hän antoi pojalle nimen Set ? kun Set oli elänyt 105
vuotta hänelle syntyi Enos ? ??
jne arvon piispamme laski raamatun sukutaulujen pohjalta, että maailma oli luotu lauantai-iltana 22. lokakuuta vuonna 4004
ennen Kristuksen syntymää! Uskokoon ken tahtoo!
Englantilainen William Thomas, sittemmin lordi Kelvin laski kehittämänsä termodynaamisen teorian perusteella, että maapallon jäähtyminen elämälle kelvolliseksi oli tapahtunut noin 20
? 400 miljoonaa vuotta sitten.
Myöhemmin vuonna 1897 hän
korjasi arviotaan 20 ? 40 miljoonaan vuoteen. Kelvinin arvioon
luotettiin vuosikymmeniä. Vasta Einsteinin suhteellisuusteoria,
kvanttimekaniikka ja radioaktiivinen hajoaminen maan vaipassa, joka liittyy tulivuorten purkautumiseen muuttivat käsitystä maapallon iästä.
Havaitsemamme maailmankaikkeuden synnyn lasketaan alkaneen 13,7 miljardia vuotta sitten tapahtuneen alkuräjähdyksen
seurauksena. Tosin alkuräjähdysteoriallakin on epäilijänsä, joiden
mukaan sekin on vain yksi tapahtuma mittaamattomassa avaruuden historiassa. Emmehän tiedä mitä oli ennen tätä pamausta.
Tätä kuvastaa sattuvasti tähtitieteilijä Esko Valtaojan kosmologinen paradoksi: ?Aluksi ei ollut mitään ja sitten se räjähti!?
Nykyisen käsityksen mukaan
noin 10 miljardia vuotta sitten
muodostui aurinkomme ja sen
kaasu- ja pölypilvestä maapallo
noin 4.5 miljardia vuotta sitten.
Ajanmittaus on sekin kehittynyt vähitellen. Eri kulttuurit
ovat käyttäneet erilaisia kalentareita, joissa vuodet, kuukaudet,
viikot ja jopa päivät ovat olleet
eri pituisia. Vasta rautatieliikenteen tarpeet teki välttämättömäksi kehittää yhtenäinen ajanmittaus. Iso-Britanniassa ensimmäisenä maailmassa otettiin käyttöön
rautatieaika 1840-luvulla. 1884
kansainvälinen meridiaanikonferenssi määriteltiin keskiaurinkoaika Greenwichin nollameridiaanin mukaan standardiajaksi. Se oli erityisen tärkeätä merenkulussa, jotta voitiin määritellä pituusasteet ja siten laivan
sijainti tarkasti merellä. Tosin se
edellytti vielä riittävän tarkan ja
meriolosuhteisiin soveltuvan kellon keksimistä. Sekin syntyi Englannissa, kun Britannian hallitus
oli tarjonnur 20 000 punnan palkintoa (10 miljoonaa puntaa nykyrahassa) pituusasteongelman
ratkaisemisesta. Kelvollisen meritaskukellon suunnitteli puuseppä John Harrison, joka ei tosin
saanut itse palkintoa, mutta kylläkin rahaa keksintönsä edelleen
kehittämiseen.
Ajanmittauksessa eivät nykyiset kellotkaan riitä. Avaruuden
mittayksikkönä käytetään valovuotta. Valo kulkee 9 460 730
472 580,800 kilometriä vuodessa
(1 vv.) Astronomit puhuvat myös
aionista, joka tarkoittaa miljardia vuotta (1 Ga) . Näin aurinko
on 10 Ga eli giga-aionia ja maapallo vastaavasti 4,5 Ga. Mutta
kvanttimekaniikassa tarvitaan
kokonaan toisenlaisia aika-asteikkoja. Lyhyimmät aikayksiköt
ovat nanosekunti (ns) = sekunnin
miljardisosa, femtosekunti (fs) =
nanosekunnin miljardisosa, attosekunti (as) = sekunnin miljardisosan miljardisosa. Pienin aikayksikkö on Planckin aika (10-43s).
Se on ajan perusyksikkö kvanttipainovoimateoriassa.
Nykyisen käsityksen mukaan
aurinkomme paisuu 5 miljardin
vuoden kuluttua punaiseksi jättiläiseksi. joka nielaisee Merkuriuksen, Venuksen ja luultavasti myös Maan. Ainakin elämä
maapallolla käy mahdottomaksi. Mutta onhan sinne vielä aikaa.
Tähtitieteilijät puhuvat vakavissaan mahdollisuudesta käyttää
ns. madonreikää, jonka kautta
voitaisiin livahtaa pakoon avaruuden toiseen alueeseen. Ken
elää se näkee!
Tämä erittäin kauniista taitettu
ja kuvitettu teos on painettu Kiinassa ? paperin ja kirjapainotaidon synnyinmaassa, sopii erinomaisesti vaikka joululahjaksi
kaikille, joita kiinnostaa ajan ja
avaruuden arvoitukset.
Lopuksi vielä oma runotiivistelmäni itse teemasta
ALKU JA LOPPU
Tiedämme toki - A on alku
ja Ö sen loppu aakkosissa,
mutta missä on kaiken alku
- jos alkua onkaan,
mihin kaikki päättyy jos on päättyäkseen.
BANG
- se alkupamaus!
ja mustat aukot avaruudessa
porisee kuin puuropata.
Onko lopun alku vasta alun loppu?
Ihmismieli
- kvarkki, alkeishiukkanen
tiedostamisen alkumeressä.
Avaruus
- ajatus kertaa itseään,
mutta on silti aina uusi.
Aika-avaruus on rajaton, ääretön,
energiaa vailla määrää, mittaa.
Oiva Björkbacka
Suurta kärsimystä
hyvinvointivaltiossa
JOS VERRATAAN nykytilannetta sadan vuoden takaiseen, voidaan sanoa hyvinvoinnin kehittyneen suuresti. Turvaverkoissa tosin on ammottavia aukkoja, ja yhteiskunnassamme on laajoja ryhmiä, jotka ovat putoamassa rattailta. Tämä mukaanlukienkin hyvinvointi on suuresti lisääntynyt.
Kukaan ei kulje ilman kenkiä,
ja mikä tahansa roskis olisi aarreaitta sadan vuoden takaiselle
köyhälle.
On kuitenkin laaja joukko, jonka osa ei ole lainkaan parantunut.
Itse asiassa, sata vuotta sitten tämä
laaja joukko oli joltisenkin tasaarvoinen yhteiskunnan köyhimpien kanssa, eli nämä olivat melkein yhtä arvokkaita ja arvostettuja yksilöitä kuin yhteiskunnan
vähäosaisimmat.
Näiden kohdalla käänne on tapahtunut huonompaan suuntaan,
ja viime vuosina kiihtyvällä vauhdilla. Voi puhua suoranaisesta kidutuksesta, keskitysleirinomaisista olosuhteista, joihin nämä yhteiskuntamme vähäosaiset ovat
joutuneet.
Tarkoitan näillä yksilöillä Suomen 58 miljoonaa vuotuista tuotantoeläintä..
Vaikkapa broilereita on tyypillisesti neliömetrin alalla noin 25
yksilöä, yli 40 kiloa. Sata vuotta
sitten näin ahtaasti ei asuttu edes
Rööperin hellahuoneissa. Silloiset
ihmiset olisivat taatusti pöyristyneet epäinhimillisiä oloja, joissa
eläimet ovat tänä päivänä pakotettuja elämään koko ikänsä.
Munintakanat taas asuvat paperiarkin kokoisella alalla, jossa nämä eivät mahdu edes levittämään
siipiään saati kävelemään. Tämä
tällainen kuulkaa on kidutusta,
pahempaa kuin Guantanamossa.
Entäpä siat, nuo suloiset olennot, joita ihminen niin läheisesti muistuttaa. Älykkyydeltään sika vetää vertoja koiralle, ja ratkaisee monia tehtäviä koiraa etevämmin. Mutta kuka julmuri laittaisi koiransa karsinaan, jossa sillä on tilaa 0,15 neliömetriä? Tämä on todellisuutta alle 10 kg painavien possujen kohdalla. Kookkailla koirilla (30-50 kg) olisi tilaa 0,4 neliötä per yksilö. Tämä
on siis 50x80 cm kokoinen tila,
jossa koira mahtuu juuri kääntymään, mikäli vierustoverit antavat tilaa. Häntä tai saparo menee
jo naapurin tontille, mikä hyvin
selittääkin sen että niihin kohdistuu agressioita.
Kyllähän tällainen ahtaus saattaisi olla siedettävää lyhyellä tähtäyksellä, mutta näiden eläinten
koko elämä kuluu tällaisissa tiloissa. Itse asiassa liikuntaa pitäisi
liiketaloudellisesti ajatellen tästäkin supistaa, sillä arvokasta lihotusenergiaa kuluu hukkaan mikäli eläin liikkuu ?turhaan?.
Lehmien elämä kuluu maitotinkiä täyttäessä. Mainosten iloiset lehmät eivät todellisuudessa
ole ihan niin iloisia. Lehmästä ei
nimittäin heru tippaakaan maitoa,
ellei se ole juuri synnyttänyt. Lehmän lapsi temmataan pois useimmiten heti syntymän jälkeen, mikä
tuottaa suurta surua sekä lehmälle että vasikalle. Suositus on että
lehmä saisi nuolla vasikan ja pitää sitä luonaan ?muutaman päivän?, mutta se on vain suositus
eikä tyypillisessä tuotantotilassa sellaiseen ole mahdollisuutta.
Synnytyksen jälkeen lehmästä
lypsetään kymmenkertainen vasikan tarvitsema maitomäärä. Tämä
on luonnotonta ja johtaa monenlaisiin vaivoihin.
Lehmän lapsi viedään tyypillisesti ahtaaseen, eläimen kokoiseen yksittäiskarsinaan, jossa tämä leikkisä ja sosiaalinen, juuri
kävelemään opetteleva lapsieläin
saa olla yksikseen ainoana tehtävänään nostaa omaa painoaan.
Ei ole ihme, että näissä epäinhimillisissä oloissa monet eläimet
sairastuvat, joko tauteihin tai vakavaan masennukseen. Masentunutta tuotantoeläintä kutsutaan
makuriksi, ja sen kohtalo on sama kuin mikä makureilla oli keskitysleireilläkin, kuula kalloon ja
kuoppaan (makuri ei näet ole teurastuskelpoinen).
Toisinkin voisi olla: Kävelin
hiukan aikaa sitten Nauvossa ja
törmäsin pellon laidassa laumaan
pitkäsarvista ylämaan karjaa. Nämä tarkkailivat minua yhtä hyväntuulisesti kuin minä niitä.
Luonnonmukainen ja eläimiä
arvokkuudella kohteleva lihantuotanto on varmasti kalliimpaa
kuin tämä nykyinen. Jos parannetaan eläinten oloja se maksaa
ja kulutuksen on näin oltava pienempää. Mutta sehän ei ole ongelma; kasvisruoka on hyvää ja sitä
on saatavilla rittävästi.
Nykytilanne on sietämätön, ja
siihen on vaikea saada parannusta. Parhaiten se onnistuisi yhdessä pohjoismaiden kanssa siten että hyvinvointia ulotettaisiin tuotantoeläimiin.
Tässäkin EU on kantona kaskessa. Tällainen ymmärrettäisiin
siellä kilpailunrajoituksena. EUssa päinvastoin leviää jenkkityyppinen tuotantoeläinten siekailematon hyväksikäyttö. USAssa
nimittäin eläinsuojelumääräykset ovat tehottomia tuotantoeläimiin nähden, näille on exemptio.
Kanoja ei USAssa eläinsuojelumääräykset muutenkaan koske.
Puolassa on jo rakennettu ja toiminnassa jenkkityyppinen broilerikasvattamo, varsinainen kanojen Auschwitz. Tällaisten tuotantohirmujen kanssa on kotimaisten
vaikeaa kilpailla. Ainoa konsti pysyä mukana kilpailussa on aloittaa täälläkin mammuttilaitokset,
niinkuin on jo tehtykin.
Animalia saanee rahoituksensa ja oppinsa sellaisista lähteistä,
että näille on helpointa elämöidä
turkistarhauksen kieltämisprojekteissa. Tutumpia tuotantoeläimiä
kohtaan luulisi olevan helpompaa
löytää myötämieltä.
Kaikki kunnioitus niitä eläintuottajia kohtaan, jotka näissä lopun ajan tunnelmissa jaksavat
vielä kantaa huolta eläinten hyvinvoinnista. Liiketaloudellisesti
ajatellen kannattavinta olisi karu
meininki ja suuret tehot. Ja näin
tehdäänkin, tienestien takia sikaloita pyöritetään, tuskin se niin
hauskaa työtä on että sitä tehtäisiin vain hyvän mielen saamiseksi.
Kuluttajakin voisi mennä itseensä. Onko edes terveellistä
syödä ruoassaan kiusattujen eläimien lihaan erittämia stressihormoneja? Ainakin se on perin onnetonta ja tuottaa huonoa karmaa.
Jos nyt kumminkin tuntuu, että kupu ei täyty pelkillä rehuilla, ja on pakko saada ?maggaraa?, niin ehdotan edes hetken
hiljentymistä ruokalautasen äärellä. Vaikkei tänä päivänä olekaan muotia lukea ruokarukouksia, niin kirkkokunnasta riippumatta, olitpa ateisti tai muslimi voisit viettää hiljaisen hetken
ruokalautasen äärellä miettien niitä ?hyvinvointi?yhteiskunnan kaltoin kohtelemia, viattomia uhreja, jotka ovat antaneet meille niin
paljon, itse asiassa kaikkensa, jotta voisimme nauttia lihaisia ruokalajejamme.
Esko Karinen
Lähde faktojen osalta: Oikeutta eläimille, Peter Singer, Elisa Aaltola
Hammashoitoa ja erikoishammaslääkäripalveluja
Kannelmäessä 24 vuotta
Vanhaistentie 3, 00420 Helsinki
p. (09) 436 6390
Jari Ahlberg
dos, EHL protetiikka ja purentafysiologia
Jari Laitinen
EHL suukirurgia, implanttikirurgia
Birit Keva, yleishammaslääkäri
Jaakko Partanen, yleishammaslääkäri
Tuire Laitinen, suuhygienisti
Sari Vuorinen, suuhygienisti
9
19.12.2012
Kaarelan historiallinen
asutus on vanhaa ja
kiinnostavaa
HELSINGIN SEUDUN vanhin
asuinpaikka on löydetty Kuninkaantammen alueelta Kaarelasta.
Se on kivikaudelta n. 4500 v sitten.
Peräti 12 löydetyistä 15 kivikautisesta asuinpaikasta sijoittuu Mätäjoen varrelle.
Tässä artikkelissa keskitytään
kuitenkin tuhansia vuosia nuorempaan asutukseen, Kaarelan vanhoihin kylänpaikkoihin keskiajalta
vuoteen 1700.
vä metsäinen ja kallioinen alue. Siinä on runsaasti sellaista maata, mitä ei ole käsitelty lainkaan ja siksi
kaikki vanha kertoo tutkijoille paljon. Tällä alueella on merkkejä yli
kymmenestä mahdollisesta uunista
ja -rakennuksen pohjasta. Kohteen
tulisijalliset rakennukset ajoittuvat
keskiajalle tai 1500-1600- luvulle.
Huomattakoon, että näitä keskiaikaisia peltoja viljellään edelleen.
Museoviraston tutkija V.-P. Suhonen kertoi tutkimusten jatkuvan,
kun rahoitus selviää.
Kaarela taas ykkönen
Museovirasto kartoitti v. 2011 Helsingin kaupungin toimeksiannosta
95 erillistä kohdetta, joista kolme
löytyi Kaarelan alueelta. Erittäin
kiinnostavaa on, että näistä miltei
sadasta kyläalueesta vain yksi on
museoviraston termein ?valtakunnallisesti merkittävä ja sen säilyminen on turvattava kaikissa olosuhteissa?. Tämä kohde on Kaarelassa.
Mitä nämä kylät tekivät
Kun kivikautiset asuinpaikat syntyivät metsästyksen ja kalastuksen
ympärille, keskiaikaiset ja nuoremmat kylät harjoittivat maataloutta. Kaarelan alueella tapahtui merkittävä maantieteellinen mullistus,
Mihin kylä katosi
kun nykyinen Mätäjoki, entinen
Vantaan lasku-uoma mereen, jäi
maannousun takia ilman vettä parituhatta vuotta sitten. Tämä maannousu tapahtui Vantaanlaaksossa,
kun esiin kohosi kallio, mikä patosi veden. Näin sitten uoma pieneni
Mätäjoeksi ja rannoille jäi viljavaa
vesijättömaata.
Arvokkain alue on
Malminkartanon puolella
Kohde on Yliopiston omenapuutarhan ja ratsastusmaneesin väliin jää-
Kaarela (Kårböle) mainitaan historiallisissa lähteissä ensimmäisen kerran v. 1417. Kylässä oli kahdeksan
talonpoikaa v. 1540. Kårböle on tyhjentynyt ennen v. 1600 loppua. Tutkijoiden johtopäätös on, että kylän
väki muutti muualle.
Malminkartano
V. 1700 yksi tonttimaa oli Puustelli
eli nykyinen Malminkartano. Perustana oli kahdeksan sukuoikeutensa
menettänyttä tilaa, mitkä lahjoitettiin v. 1624 hovijunkkari Jörgen von
Bönhardille. (Hovijunkkari: kuninkaan kunnianosoituksena myöntämä
Näitä maita viljeltiin jo keskiajalla.
arvonimi) Tutkijoiden arvio on, että
Malminkartano on rakennettu keskiaikaiselle kylätontille.
Rökisby
Tämä sijoittuu nykyisen Runonlaulajantien kummallekin puolelle. Peruskoulun jälkeen Runonlaulajantieltä lähtee vasemmalle Mätäjoelle päin kävelytie. Uudisrakentamisen takia ei kylästä ole muita merkkejä kuin vain tieto, että osa kylästä oli tällä paikalla. Kylän talonpojat olivat: Lasse Matson, Michel Ingesson ja Nils Jopsson. Eli muutama talonpoika riitti tuohon aikaan
muodostamaan kylän.
Heikki Laitinen
Kaarelan keskiaikaisia kylänpaikkoja.
PAPPIA KYYDISSÄ
Etsivät paikkaansa
KANNELMÄEN SEURAKUNNAN
pääsuntio Juha on monitoimimies.
Tänä adventtina hän yllätti meidät
sommittelemalla jouluisen asetelman kirkon pääoven viereiseen ruutuun. Tuohon ikkunaan on kuvattu tilanne, jossa huolestunut Joosef
koskettaa kädellään raskaana olevan Marian vatsaa. Heidän vieressään seisoo lyhty kädessään majatalon isäntä todeten pariskunnan tukalan tilanteen. Juhan näkemyksen
mukaan ikkuna-asetelman nimi voisi hyvin olla ?Etsivät paikkaansa?.
Näin tuo kuva avaa liittymäkohtia
tämän päivän arkeen ja viestittää
siitä kamppailusta, joka on ollut ihmisten osa ennen ja nyt.
Kuten tiedämme, Marian ja Joosefin paikka löytyi eläinten suojasta, joka siinä tilanteessa oli varmasti
paras mahdollinen vaihtoehto. Tästä
kertoo puolestaan Kannelmäen kirkon alttariosaan pystytetty seimi.
Ensimmäinen joulu oli ulkonaisesti vaatimaton ja vailla loistoa. Seimestä säteilevät valo ja lämpö eivät
ole milloinkaan sammuneet. Jeesus
sanoo ja lupaa edelleen: ?Minä olen
maailman valo, joka seuraa minua,
ei kulje pimeässä vaan hänellä on
elämän valo?.
Aikamatka seimen ääreltä tähän
päivään toteutuu kaikkialla siellä,
missä kokoonnutaan sanan ja sakramentin ääreen. Se toteutuu siellä,
missä annamme Jumalan rakkauden ja evankeliumin ilosanoman yllättää meidät.
JOULUN AIKA
KANNELMÄEN SEURAKUNNASSA
KANNELMÄEN KIRKOSSA
Jouluaatto ma 24.12.
klo 13 PERHEIDEN AATTOHARTAUS. Nina Rajamäki, Sirkku Rintamäki
klo 16 AATTOHARTAUS. Virpi Koskinen,
Kari Härkönen
Jouluyö ma 24.12.
klo 23 JOULUYÖN HARTAUS.
Aili Raitavuo, Anne Myllylä.
Joulupäivä ti 25.12.
klo 10 JOULUPÄIVÄN MESSU. Olavi Hatakka, Virpi Koskinen, Sirkku Rintamäki
Ps. Jouluevankeliumi on luettavissa Luukkaan evankeliumin toisen luvun alusta. Kannelmäen seurakunnan joulun tapahtumat ovat erillisessä ilmoituksessa tässä lehdessä.
MALMINKARTANOSSA
Kaarela-seuraa tukevat:
Kaarela-Seuran yhteisö-/
tukijäseniksi ovat liittyneet
Kannelmäen Srk
Heka-Kannelmäki
Kulttuuriyhdistys Perspektiivi
Seuran jäsenille alennuksia antavat:
Kukkakauppa Cardella
Parturi-kampaamo Hiuspaja
Ravintola Villihanhi
Kannel Café
Jouluaattona ma 24.12.
klo 16 AATTOHARTAUS MALMINKARTANON SUUREN RISTIN AUKIOLLA.
Sakari Enrold
Uudenvuodenpäivä ti 1.1.2013
klo 10 SANAJUMALANPALVELUS. Konsta
Korhonen, Olavi Hatakka, Kari Härkönen.
Sakari Enrold
sakari.enrold@evl.fi
Tapaninpäivä ke 26.12.
klo 10 TAPANINPÄIVÄN SANAJUMALANPALVELUS. Lotta Pirilä, Olavi Hatakka,
Kari Härkönen
Uudenvuodenaatto ma 31.12.
klo 19?24 UUDENVUODEN VASTAANOTTO Malminkartanon seurakuntakodilla.
Tervetuloa yksin tai perheen kanssa! Iltapalaa, yhteistä ohjelmaa, ehtoollishartaus (klo 23) ja ilotulitus. Ilmoittautuminen
viim. pe 28.12. kirkkoherranvirastoon,
p. 09 2340 3800. Mukana Olavi Hatakka,
Ulla Hyttinen ja Aili Raitavuo.
Loppiainen su 6.1.
klo 10 MESSU. Olavi Hatakka, Lotta Pirilä,
Virpi Koskinen, Riitta Järvinen, Sirkku Rintamäki. Kirkkokahveilla Kauneimmat joululaulut.
KANNELMÄEN SEURAKUNTA,
Vanhaistentie 6, 00420 HELSINKI, p. (09) 2340 3800,
www.helsinginseurakunnat.fi/kannelmaki www.facebook.com/kannelmaenseurakunta