Teollisuuden Näytelehti SSN 2737-2359 (Verkkojulkaisu) (ISSN 0780-7090 painettu) 41 vuosikerta / http://www.tn-lehti.fi Arkistolehdet ( noin 5 vuosikertaa) https://www.lehtiluukku.fi/lehdet/teollisu u den-naytelehti Teksti näihin kuviin löytyy sisäsivuilta Numero 23 2023
Teollisuuden Näytelehti Teollisuuden Näytelehti / 2023 Sivu 2 Numero 23 SRV myy pääosan jäljellä olevista Venäjän omistuksistaan jatkaen irrottautumistaan Venäjältä Porin Kaanaan teollisuusalueella sijaitseva Porin Prosessivoima aloittaa syksyllä 2023 lämmöntalteenottolaitoksen rakentamisen biovoimalansa yhteyteen. Laitos tuottaa voimalaitoksen savukaasujen hukkalämmöstä kaukolämpöä Pori Energian kaukolämpöverkkoon. Investointi parantaa energiatehokkuutta sekä vähentää polttoaineen tarvetta ja päästöjä. "Lämmöntalteenottolaitos hyödyntää biopolttoaineiden savukaasuissa olevaa energiaa. Kun savupiippuun johdettavien kaasujen lämpö otetaan energiatehokkaasti talteen kaukolämmöksi, voimme vähentää voimalaitoksen polttoaineiden käyttöä. Tämä tarkoittaa, että voimme luopua kokonaan turpeesta voimalaitoksen polttoaineena", kertoo Porin Prosessivoiman toimitusjohtaja Eero Niemitalo. "Kaikkiaan resurssitehokas lämmöntalteenottolaitos korvaa 15 prosenttia Porin nykyisestä polttoon perustuvasta kaukolämmön tuotannosta. Myös tarve käyttää fossiilisia polttoaineita polttavia huippulämpölaitoksia pakkaskausilla vähenee. Laitoksen ansiosta Porin alueen kaukolämmön tuotannon hiilidioksidipäästöt vähenevät noin 1 000 tonnia vuodessa." Uudesta lämmöntalteenottolaitoksesta saadaan vuosittain noin 100 gigawattituntia energiaa, mikä vastaa noin 160 kerrostalon tai 5 000 pientalon vuosittaista kaukolämmön tarvetta. Savukaasujen lämmöntalteenottolaitoksen rakennustyöt alkavat syksyllä 2023 ja laitoksen on määrä valmistua vuonna 2024. Investoinnin suuruus on noin 16,5 miljoonaa euroa. "Laitokseen rakennetaan savukaasulauhdutin, kaukolämmönvaihdin, lauhdevesien puhdistuslaitteisto ja uusi savupiippu. Laitoksen on suunniteltu olevan täydessä tuotannossa joulukuussa 2024", sanoo Eero Niemitalo. Porin Prosessivoiman voimalaitos tuottaa kaukolämpöä Pori Energian kaukolämpöverkkoon sekä prosessilämpöä ja sähköä. Voimalaitoksen pääpolttoaineita ovat puuperäiset polttoaineet sekä kierrätyspolttoaineet. Lisäksi voimalaitos käyttää pieniä määriä turvetta, kevyttä polttoainetta ja nesteytettyä maakaasua. Yhtiö on määrätietoisesti vähentänyt päästöjään pienentämällä fossiilisten polttoaineiden osuutta. 23-23-2-1-2 SRV on 1.8.2023 toteutetulla kaupalla myynyt tytäryhtiönsä SRV Russia Oy:n osakekannan kyproslaiselle Geomare Investments Limited -kiinteistösijoitusyhtiölle. Myynti on osa SRV:n toimenpiteitä, joilla se irrottautuu Venäjän liiketoiminnoista. Kaupan kohteeseen kuuluvat lisäksi SRV:n venäläiset tytärja osakkuusyhtiöt ja niiden omistuksessa olevat SRV:n jäljellä olevat tonttiomistukset Venäjällä sekä vähemmistöomistus Moskovan lähellä sijaitsevasta 4Daily -kauppakeskuksesta. Lisäksi SRV:n Venäjän liiketoiminnasta vastannut henkilöstö siirtyy kaupan mukana. Toteutetun kaupan jälkeen SRV:n ainoa jäljellä oleva omaisuuserä Venäjällä on 50 prosentin omistus Pearl Plaza -kauppakeskuksesta Pietarissa. Kauppakeskuksen toinen omistaja on kiinalainen Shanghai Industrial Investment (Holdings) Co., Ltd. SRV jatkaa kumppaninsa kanssa aktiivisesti neuvotteluja, joilla SRV tähtää omistuksensa myyntiin myös Pearl Plaza -kauppakeskuksesta. SRV Russia Oy:n myyntihinta on noin 4 miljoonaa euroa. Myynnillä ei ole vaikutusta SRV:n operatiiviseen liikevoittoon. SRV lyhyesti SRV on suomalainen rakennusalan kehittäjä ja uudistaja. Rakennamme kestävämpää ja vastuullisempaa, taloudellista arvoa vaalivaa sekä ympäristön ja ihmisten hyvinvoinnin huomioivaa kaupunkiympäristöä. Kutsumme tätä lähestymistä elinkaariviisaudeksi. Tuomme aidon innostuksen ja läsnäolon mukanamme jokaiseen kohtaamiseen, ja kuunteleminen on yksi tärkeimmistä tavoistamme toimia. Sillä uskomme siihen, että vain keskustelun kautta maailma voi muuttua. Olemme vuonna 1987 perustettu, Helsingin pörssissä listattu yhtiö. Toimimme kasvukeskuksissa Suomessa. Liikevaihtomme vuonna 2022 oli 770,1 miljoonaa euroa. Noin 1 000 SRV:läisen lisäksi työllistämme noin 3 600 kumppanin verkoston. 23-23-2-1-2 Teollisuuden Näytelehden lukijan tavoittaa vain Teollisuuden Näytelehdellä Porin Prosessivoima aloittaa syksyllä 2023 lämmöntalteenottolaitoksen rakentamisen
Teollisuuden Näytelehti Teollisuuden Näytelehti / 2023 Sivu 3 Numero 23 Sandvik ostaa CAM-jälkikäsittelyohjelmistoja kehittävän Postabilityn Sandvik on ostanut Postabilityn, kanadalaisen globaalin ohjelmistoyrityksen, joka kehittää Mastercamille NC (numerical control) -jälkiprosessoreita. Postabilityn tarjonta täydentää ja vahvistaa Sandvikin nykyistä tietokoneavusteisen valmistuksen (CAM) ratkaisujen valikoimaa. Postability tulee olemaan osa Mastercam-liiketoimintayksikköä ja raportoidaan Sandvik Manufacturing Solutions -liiketoiminta-alueella. Postabilityn ohjelmistoratkaisu sisältää CAM-jälkikäsittelyn, koneen simuloinnin ja ylläpidon, joiden avulla asiakkaat voivat parantaa ja validoida komponenttisuunnitteluaan. Jälkikäsittely on keskeinen vaihe komponenttien valmistusprosessissa, jossa yleinen CAM-järjestelmän tuotos muunnetaan konekohtaiseksi NC-koodiksi. Postability on Mastercam-ohjelmistoille täysin omistautunut jälkiprosessoritoimittaja, joka palvelee sekä pieniä ja keskisuuria valmistusyrityksiä (pk-yrityksiä) että alkuperäisiä laitevalmistajia (OEM) maailmanlaajuisesti. Mastercam on johtava CAD/CAM-ohjelmistoratkaisujen toimittaja valmistavalle teollisuudelle. "Postabilityn hankinta sopii erittäin hyvin strategiseen painopisteeseemme kasvaa digitaalisessa valmistuksessa ja täydentää merkittävästi CAM-ratkaisutarjontaamme. Jälkikäsittelyllä on tärkeä rooli CAM-prosessissa, sillä se mahdollistaa uusia ja innovatiivisia ratkaisuja valmistuksen automatisoidussa suunnittelussa", sanoo Sandvikin toimitusjohtaja Stefan Widing. Postability perustettiin vuonna 2008, ja sen pääkonttori sijaitsee Cambridgessa, Ontariossa, Kanadassa. Vuonna 2022 yhtiön liikevaihto oli noin 30 miljoonaa Ruotsin kruunua (4,1 miljoonaa Kanadan dollaria). Vaikutus Sandvikin EBITA-marginaaliin ja osakekohtaiseen tulokseen on rajallinen. Osapuolet ovat sopineet, että kauppahintaa ei julkisteta. Sandvik-konserni Sandvik on globaali korkean teknologian suunnittelukonserni, joka tarjoaa tuottavuutta, kannattavuutta ja kestävää kehitystä parantavia ratkaisuja valmistavalle teollisuudelle, kaivosteollisuudelle ja infrastruktuuriteollisuudelle. Olemme digitalisaation eturintamassa ja keskitymme asiakkaidemme prosessien optimointiin. Maailman johtava tarjontamme sisältää laitteita, työkaluja, palveluita ja digitaalisia ratkaisuja koneistukseen, kaivostoimintaan, kallion louhintaan ja kivenkäsittelyyn. Vuonna 2022 konsernilla oli noin 40 000 työntekijää ja sen liikevaihto jatkuvissa toiminnoissa oli noin 112 miljardia Ruotsin kruunua, noin 150 maassa. 23-23-3-1-2 Norrhydro Group Oyj julkistaa vuoden 2023 puolivuosikatsauksen 11.8.2023 Tilaisuudessa Norrhydro Group Oyj:n toimitusjohtaja Yrjö Trög ja talousjohtaja Hanne Sarajärvi esittelevät ja kommentoivat vuoden 2023 ensimmäisen vuosipuoliskon tulosta. Tilaisuus on suomenkielinen ja sen voi katsoa suoratoistona osoitteessa: https://norrhydro.videosync.fi/h1-2023/register Norrhydro Group Oyj lyhyesti Norrhydro on vuonna 1985 perustettu suomalainen liikkeenohjauksen edelläkävijä sekä energiatehokkaiden hydraulisylinterien tarjoaja ja järjestelmätoimittaja, joka on erikoistunut korkealaatuisiin, räätälöityihin ja energiatehokkaisiin hydraulisylintereihin ja vaativiin lineaarisiin liikkeenohjausjärjestelmiin sekä liikkuviin kalustoihin. Yhtiöllä on yli 35 vuoden kokemus asiakkaan tarpeisiin räätälöityjen hydraulisylintereiden ja lineaaristen liikkeenohjausjärjestelmien kehittämisestä ja valmistamisesta kaikkein vaativimpiin olosuhteisiin ja ympäristöihin. Vuoden 2022 liikevaihto oli 29,7 miljoonaa euroa, käyttökate (EBITDA) 1,7 miljoonaa euroa ja liikevoitto 0,8 miljoonaa euroa. 23-23-3-1-2 Kun ilmoituksen koko on L 90 mm x K 800 mm. Tarjoushinta seuraavassa numerossa /2023 on 295 eur + alv. Tilauksen ilmoituksesta voi tehdä osoitteella: markkinointi@tn-lehti.fi 40 vuotta tietoa teollisuuteen Teollisuuden Näytelehti
Teollisuuden Näytelehti / lehdistötiedote Teollisuuden Näytelehti / 2023 Sivu 4 Kaksoisnumero 23 Asuntokauppa on pysähdyksissä syitä on monia, hinnat ovat tällä hetkellä edulliset. Ostako teollisuus nyt henkilstölle työsuhdeasuntoja, on päivän polttavin kysymys. Taloustilanne näkyy Helsingin asuntomarkkinoilla poikkeavien kaupunginosien nousuna Tampereella ratikan tenho ei ole entisensä Omistusasumisessa eletään vaihtelevien paikallisten ilmiöiden aikaa. Syitä ovat ainakin koronakriisin jälkivaikutukset, korkojen nousu, rakennuskustannusten nousu, asuntojen hintatason lasku sekä yleinen taloustilanne. Pääkaupunkiseudulla liikenneyhteyksien isot rakennushankkeet ohjailevat vetovoimaa. Helsingissä vetovoimaisimpien kaupunginosien listaa värittävät nyt yllättävät kantakaupungin ulkopuoliset Vuosaari, Oulunkylä ja Laajasalo. Laajasalon omistusasunnot ovat Helsingin 4. halutuimpia, missä näkyy Kruunusillat-hankkeen vaikutus. Tampereella puolestaan pian pitenevä raitiotie ei nyt ohjaa kiinnostusta omistusasumisessa. Tampereella kaupunginosien vetovoimaisuus on säilynyt koko kuluvan vuoden harvinaisen muuttumattomana. Vantaalla yllättäjä on Ylästö, ja Oulussa Tuiran ikisuosion hiipuminen. Suomen 6 suurimman kaupungin omistusasumisen vetovoimaisimmat kaupunginosat selviävät Oikotiellä tehtyjen hakujen lukumääristä. Huhti–kesäkuussa kaikkein käytetyimmät hakusanat olivat autotalli, loft, hirsi, uima-allas ja hitas. Suomen suurimmissa kaupungeissa eletään omistusasumisessa vaihtelevien paikallisten ilmiöiden aikaa. Vaihtelevuutta luovat ainakin koronakriisin jälkivaikutukset, korkojen nousu, rakennuskustannusten nousu, asuntojen hintatason lasku sekä yleinen taloustilanne. Lisäksi pääkaupunkiseudulla suuret liikenneyhteyksien rakennushankkeet ohjailevat alueiden vetovoimaa. Oikotien omistusasuntohaun käytetyin hakusana oli huhti–kesäkuussa “autotalli”. Halusta asua väljästi kertoo, että viiden haetuimman termin joukkoon mahtuivat myös “hirsi“ ja “uima-allas”. Toiseksi suosituin hakusana oli “loft” ja viidenneksi suosituin hakusana “hitas”. Sähkön hintataso pitää maalämmön Oikotien hakusanalistalla korkealla. Se oli huhti–kesäkuussa kuudenneksi käytetyin hakusana. Kokonaisuutena 10 käytetyintä hakusanaa olivat huhti–kesäkuussa autotalli, loft, hirsi, uima-allas, hitas, maalämpö, takka, parvi, piha ja parveke. Hintataso nostaa Vuosaarta ja Oulunkylää Helsingissä tämän hetken vetovoimaisimpien kaupunginosien listaa värittävät yllättävät kantakaupungin ulkopuoliset alueet. Niitä ovat Vuosaari, Oulunkylä ja Laajasalo, jotka ovat pysytelleet koko tämän vuoden kaupungin halutuimpien kaupunginosien kärkikymmenikössä. Laajasalo on neljänneksi vetovoimaisin, Vuosaari on kuudenneksi vetovoimaisin. Oulunkylä nousi huhti–kesäkuun aikana seitsemänneksi. – Vuosaari ja Oulunkylä ovat kookkaita ja perinteikkäitä alueita, mutta näin suuri huomio on niille poikkeuksellista. Suurin syy nousun taustalla lienee yleinen taloustilanne, jossa hinta korostuu kiinnostuksen ohjaajana. Vuosaaressa ja Oulunkylässä asuntojen hintataso on matalampi kuin Helsingin kantakaupungissa, Oikotie Asuntojen johtaja Anna Leinonen toteaa. Suomen omistusasumisen vetovoimaisimmat kaupunginosat selviävät Oikotiellä tehtyjen hakujen lukumääristä. Suomen 6 suurinta kaupunkia ovat Helsinki, Espoo, Tampere, Vantaa, Oulu ja Turku. Vetovoimavertailu kertoo, mistä kaupunginosista haetaan omistusasuntoja eniten. Vertailu ei kerro, mistä asunnot ostetaan, vaan mistä asunnot haluttaisiin ostaa. Oikotie Asunnot -palvelua käyttää viikoittain yli miljoona käyttäjää. Kruunusillat luo ennenkuulumatonta vetovoimaa Laajasalon vetovoimaa ovat nostaneet rakenteilla olevat 3 siltaa, jotka luovat suoran yhteyden Laajasalosta kantakaupunkiin Hakaniemeen. Silloilla liikennöinnin on määrä alkaa vuonna 2027. Hankkeen nimi on Kruunusillat. – Laajasalon heikkous asuinpaikkana on ollut työläät kulkuyhteydet. Liikenne kulkee vain Herttoniemen kautta. Sitä ongelmaa Kruunusillat ratkaisee, mikä näkyy selkeänä kiinnostuneisuuden kasvuna. On ennenkuulumatonta, että Laajasalon omistusasunnot ovat Helsingin neljänneksi halutuimpia, Leinonen sanoo. Helsingin halutuimpien kaupunginosien kärkikymmenikössä ovat kantakaupungin ulkopuolelta myös Lauttasaari ja Munkkiniemi, jotka ovat tunnettuja arvoalueita. – Lauttasaari on ollut nyt puoli vuotta Helsingin halutuin kohde asunnon ostamiselle. Lauttasaari-ilmiö syntyi koronakriisin aikana, kun muuttoliike kääntyi Uudellamaalla poispäin keskusta-alueilta. Tuolloin Lauttasaari nousi trendikkäimmäksi kaupunginosaksi. Ilmiö hiipui viime vuoden aikana, mutta tänä vuonna se on palannut, Leinonen kommentoi. Tampereen ratikkainto on hiipunut Tampereen kaupunginosien vetovoimassa suurin yllätys on siinä, mitkä alueet eivät yllä 10 kärkeen. 10 kärjessä Pispala on ainoa kaupunginosa, jonka vetovoimaa Tampereen raitiovaunureitin tulevat laajennukset oletettavasti nostavat merkittävästi. Raitiovaunureitti ei mene jatkossakaan Pispalaan, mutta se kulkee Pispalan ja Santalahden välimaastossa ja Santalahden sekä Tikkutehtaan pian avautuvat pysäkit sijaitsevat Pispalan rajalla. Vuoden 2021 elokuussa valmistunut raitiotien ensimmäinen osa on ohjannut Tampereen viime vuosien asuntokauppaa voimakkaasti. Reitin alueet nousivat kiinnostavimpien joukkoon jo hyvissä ajoin. Raitiovaunun uudet pysäkit Särkänniemi, Tikkutehdas ja Santalahti tulevat käyttöön ensi viikolla, elokuun 7. päivä. Seuraavan laajennuksen on määrä valmistua puolentoista vuoden kuluttua Hiedanrannan, Niemenrannan ja Lentävänniemen suuntaan. – Yllättävän vähän uusi raitiotieyhteys näyttää heilauttavan kiinnostusta. Tosin toisin kuin moni raitiotien ensimmäisistä alueista, uudet alueet ovat kantakaupungin ulkopuolella länsi-Tampereella. Niiden vetovoima ei lähtökohtaisesti ole sama kuin esimerkiksi Kalevan ja Pyynikin. Toisaalta hintatasokaan ei ole sama. Ja jatkossa alueet linkittyvät aiempaa vahvemmin keskusta-alueeseen. Vähintään ajan kanssa raitiovaunuyhteys nostanee Santalahden, Hiedanrannan, Niemenrannan ja Lentävänniemen arvoa asuntomarkkinoilla, Leinonen kertoo. Tampereella vallitsee status quo Tampereella kaupunginosien vetovoimaisuus on säilynyt koko kuluvan vuoden harvinaisen muuttumattomana. Status quossa vetovoimaisimmat kaupunginosat ovat olleet koko vuoden keskusta, Kaleva, Pyynikki, Hervanta ja Vuores. – Tampere on ollut jo vuosia Suomen vetovoimaisin paikkakunta, minkä myötä se muuttuu nopeasti. Kun jatkuvan yleisen muutoksen keskellä halutuimmat kaupunginosat pysyvät 6 kuukautta samoina, niiden alueiden suosio on todella suurta, Leinonen sanoo. Vantaalla Ylästö yllättää Vantaalla suurinta suosiota nauttivat perinteiset keskukset Tikkurila, Myyrmäki sekä uusi valta-alue Kivistö. Suuri nousija Vantaalla on Ylästö, joka on pysynyt koko vuoden vetovoimaisuudessa kärkinelikossa. – Ylästön vetovoima voi olla osa ilmiötä, jossa kauppakeskus Jumbon ympärille on kasvamassa uusi suuri asuinkeskittymä. Pakkalan ja Tammiston kasvu ovat samaa ilmiötä. Ylästön suosiossa voi jo näkyä myös tuleva raitiotie. Ylästön ja Pakkalan rajalle on suunnitteilla raitiovaunupysäkki. Se muuttaa alueen mahdollisuuksia, Leinonen kertoo. Ylipäätään Vantaalla vetovoimaisimmat 10 kaupunginosaa ovat pysyneet muuttumattomina tänä vuonna. Oulussa Tuira ei ole enää ikisuosikki Oulun asuntomarkkinaa on hallinnut pitkään yksi kaupunginosa; keskustan vieressä sijaitseva Tuira. Tänä vuonna on kuitenkin tapahtunut vallanvaihdos. Tuira yltää yhä halutuimpien asuinpaikkojen kärkinelikkoon, mutta ei enää kärkeen. Sen edelle ovat menneet kaupunkialueen ulkopuolinen Oulunsalo ja aiemmin tänä vuonna Kiiminkikin. – Oulussa omistusasuntojen hintakehitys eroaa muista suurista kaupungeista. Siellä hinnoissa on nousua tämänkin vuoden aikana. Koska korkeimmat hinnat ovat kantakaupungissa, suunta näyttää nyt nostaneen muiden alueiden suosiota. Nyt Oulunsalo ja Kiiminki sijoittuvat kärkiviisikkoon ja Kellokin on kärkikymmenikössä. Ennen tätä vuotta vetovoima kohdistui Oulussa paljon voimakkaammin keskusta-alueelle, Leinonen kommentoi. 23-23-4-1-2
Teollisuuden Näytelehti Teollisuuden Näytelehti / 2023 Sivu 5 Numero 23 Tarjous: tnl_10-185-40/2023/203 Koko: Leveys 185 mm ja korkeus 20 mm. Myydään vain 10 kappaleen erissä. Hinta 980 euroa sisältää arvolisäveron = 10 kappaleen hinta. Yritykset tekevät tiivistä yhteistyötä teollisuusautomaation saralla ja panostavat vahvasti avoimiin automaatioratkaisuihin. Rexel tekee teollisuusautomaation saralla tiivistä yhteistyötä Schneider Electricin kanssa Suomessa ja maailmalla. Tiiviin yhteistyön myötä asiakkaat saavat helposti käyttöönsä uusinta teknologiaa ja hyötyvät yhtiöiden laajasta teollisuusosaamisesta. – Tuomme Schneider Electricin automaatiotuotteita markkinoille yrityksille, jolla ei välttämättä muuten olisi pääsyä avoimen ohjelmistokeskeisen automaation pariin. Schneiderilla ja Rexelillä on yhteisenä intressinä viedä automaatioratkaisuja eteenpäin Suomessa. Meitä yhdistää vahvasti myös globaali yhteistyö, kertoo Rexelin teollisuusautomaation liiketoiminnan kehityspäällikkö Jyrki Pikkarainen. – Teollisuusautomaatio liikkuu nopeasti kohti ohjelmistokeskeisyyttä. Järjestelmien pitää olla joustavia ja tiedon läpinäkyvää eri järjestelmien välillä, ja avoin automaatio on avain tähän. Rexel kumppaninamme auttaa asiakkaitamme näkemään avoimen automaation hyödyt, toteaa Schneider Electricin teollisuussegmentin markkinointijohtaja Tuomas Korhonen. Ohjelmistokeskeisyydestä apua osaajapulaan Rexel käyttää teollisuusautomaatioprojekteissa pääosin Schneider Electricin automaatiotuotteita. – Rexel on Schneider Electricin Alliance IAD-kumppani eli myyntimme on koulutettu Schneiderin automaatioratkaisujen ja sovellusosaamisen asiantuntijoiksi. Avoimessa, ohjelmistokeskeisessä automaatiossa ohjelmointialustaan voidaan yhdistää eri valmistajien laitteita ja ratkaisuja, kuten konenäköä. Ja toisin kuin perinteisessä, niin sanotussa suljetussa automaatiossa, laitteet puhuvat samaa kieltä ja niistä saatu data on helposti hyödynnettävissä. Datan avulla taas voidaan saada selkeitä säästöjä esimerkiksi teollisuuden energiskustannuksissa. Avoin automaatio antaa vapauden valita tuotantoketjuun parhaiten sopivat ratkaisut, Pikkarainen jatkaa. Yhteistyö ohjelmistokeskeisen automaation saralla on kannattanut. Teollisuusautomaatio-osaajista on pulaa, ja ohjelmistokeskeisten automaatioratkaisujen avulla osaajapulaa voidaan helpottaa. Digitalisaation myötä tuotantoja IT-järjestelmät linkittyvät entistä kiinteämmin toisiinsa. – Monilla teollisuuden aloilla kärsitään työvoimapulasta, ja lisäksi järjestelmiin kaivataan lisää joustavuutta. Ohjelmistokeskeistä automaatiota käytettäessä raudan voi vapaasti valita laskentatehon mukaan. Se taas mahdollistaa skaalautuvuuden ja poistaa tarpeen ylimitoittamiseen ja tuo sitä kautta kustannustehokkuutta. Lisäksi ohjelmistokeskeisyys antaa laajemmalle osaajakunnalle mahdollisuuden järjestelmän käyttöön. Enää ei tarvitse olla tietyn spesifin järjestelmän asiantuntija, vaan esimerkiksi IT-ohjelmoinnin ammattilainen pystyy auttamaan teollisuusautomaatiossa ohjelmistokeskeisen ratkaisun avulla, Korhonen korostaa. Tietoa Schneider Electricistä Schneiderilla tavoitteemme on, että energian saatavuus ja digitalisaation edut ovat kaikkien saatavilla. Haluamme rakentaa sillan edistyksen ja kestävän kehityksen välille. Meille "Life Is On" kaikkialla kaikille, joka hetki. Edistämme tehokkuutta ja kestävää kehitystä tarjoamalla digitaalisia energianhallintaja automaatioratkaisuja. Yhdistämme alan johtavat teknologiat, reaaliaikaisen automaation, ohjelmistot ja palvelut ja luomme niistä integroituja ratkaisuja koteihin, rakennuksiin, datakeskuksiin, teollisuuteen ja erilaisiin infrastruktuureihin.Olemme globaaleja, mutta toimimme lokaalisti. Kannatamme avoimia standardeja ja kumppaniverkostoja toimijoiden kanssa, jotka jakavat arvomme: merkityksellisyyden, monimuotoisuuden ja vaikutusmahdollisuuksien kasvattamisen. 23-23-5-1-2 Avoin teollisuusautomaatio valtaa alaa Schneider Electricin ja Rexel Finland Oy:n yhteistyöllä Teollisuusautomaation suunnannäyttäjä Rexel Finland Oy luottaa automaatioratkaisuissaan Schneider Electricin valikoimaan . Teollisuusautomaation suunnannäyttäjä Rexel Finland Oy luottaa automaatioratkaisuissaan Schneider Electricin valikoimaan. Yritykset tekevät tiivistä yhteistyötä teollisuusautomaation saralla ja panostavat vahvasti avoimiin automaatioratkaisuihin.
Teollisuuden Näytelehti / lehdistötiedote Teollisuuden Näytelehti / 2023 Sivu 6 Numero 23 Kuvateksti: Kuvassa vasemmalta oikealle: Markus Lahti ja Tomi Koivu Vuonna 2000 perustettu rakennustelineitä ja sääsuojia vuokraava AA Telinerent on hankkinut merkittävän 40 % vähemmistöosuuden Turussa toimivasta Haksa Oy:sta. Liiketoimintakaupan yhteydessä Haksa Oy:n nimeksi tulee Telinerent Länsi Oy. Kauppa kolminkertaistaa Telinerent-ryhmän liikevaihdon ja tekee siitä entistä merkittävämmän toimijan rakennustelineiden ja sääsuojien vuokraustoiminnassa koko Etelä-Suomen alueella. Syntyvä yrityskokonaisuus pystyy palvelemaan asiakkaitaan Suomessa n. 55 000 m2 telineja sääsuojakalustolla. Telinerent on viimeisten vuosien aikana investoinut kasvuun ja nimitti vuonna 2022 liiketoimintajohtajakseen alalla kokeneen Tomi Koivuniemen. Järjestelyssä Koivuniemestä tulee koko Telinerent-ryhmän liiketoimintajohtaja ja Telinerent Lännen toimitusjohtajana jatkaa Markus Lahti. Telinerent kuuluu Kare Group -sijoitusyhtiön portfolioon. Kare Group on kotimainen, pieniin ja keskisuuriin listaamattomiin yhtiöihin sijoittava sijoitusyhtiö, joka on viime vuosina laajentanut portfoliotaan merkittävillä yritysostoilla. ”Tavoittelemme yhdistymisellä kyvykkyyttä kokonaisvaltaiseen palveluun. Syntyvä kokonaisuus on toimialallaan merkittävä ja pystyy vastaamaan Suomessa oikeastaan kuinka suuriin projektitarpeisiin hyvänsä. Tavoitteemme on kasvattaa kokonaisuuden liikevaihtoa edelleen, haastavasta markkinatilanteesta huolimatta” tiivistää kaupan taustoja Kare Groupin Managing Director Jake Aalto. 23-23-6-1-2 AA Telinerent laajenee yritysostolla Varsinais-Suomeen Drivalia ostaa LeasePlanin toiminnot CA Auto Bank -konserniin kuuluva Drivalia saapuu Suomen markkinoille Euroopan komission hyväksyttyä yrityskaupan. Drivalian Suomen yhtiö keskittyy alkuvaiheessa toimitusjohtaja Petteri Pihlaksen johdolla nykyiseen liiketoimintaansa leasingin ja yritysautojen hallinnoinnin alueella. Yhtiö suunnittelee laajentavansa palvelutarjontaansa vaiheittain myös muihin liikkumispalveluihin, kuten autojen jakamispalveluihin ja autojen lyhytaikaiseen vuokraukseen. Drivalian laajentuminen Euroopassa ottaa kaupan myötä ison askeleen. Euroopan Komission hyväksynnän myötä yritys on nyt virallisesti saattanut päätökseen LeasePlanin Suomen toimintojen oston. Suomen liiketoimintojen hankkiminen on osa laajempaa kokonaisuutta, jossa Drivalia osti myös LeasePlanin yhtiön Tšekissä ja ALD:n yhtiöt Norjassa ja Irlannissa. Ostettujen yhtiöiden autokanta on yhteensä 70 000 autoa ja henkilöstöä on kaikkiaan 430 työntekijän verran. Ostojen myötä Drivalia tarjoaa vuokraus-, leasingja liikkumispalveluita kaikkiaan 13 Euroopan maassa. Drivalian Suomen yhtiö keskittyy toimitusjohtaja Petteri Pihlaksen johdolla aluksi nykyiseen liiketoimintaansa eli yritysten työsuhdeja tuotantoautojen leasingiin ja hallinnointiin sekä yksityisleasingiin. Yhtiö suunnittelee laajentavansa palvelutarjontaansa vaiheittain myös muihin liikkumispalveluihin, mukaan lukien autojen jakamispalvelut ja lyhytaikainen vuokraus. Yrityskaupan myötä Suomen yhtiöstä tulee osa Crédit Agricole -ryhmittymää, joka on maailman kymmenenneksi suurin pankkialan toimija. Ryhmittymä palvelee globaalisti 53 miljoonaa asiakasta 46 maassa. “Olemme iloisia ja ylpeitä toivottaessamme Suomen tiimin osaksi suurta perhettämme. Tämä yrityskauppa on merkittävä virstanpylväs Drivalian Euroopan laajentumisessa. Uusien yhtiöiden myötä Suomessa, Tšekissä, Irlannissa ja Norjassa, otamme ison askeleen tavoitteessamme olla johtava Euroopan laajuinen liikkumispalveluiden tarjoaja”, CA Auto Bankin toimitusjohtaja ja Drivalian hallituksen puheenjohtaja Giacomo Carelli sanoo. "Teemme yhdessä Suomen yhtiön ammattitaitoisen ja kokeneen henkilöstön kanssa kaikkemme varmistaaksemme ja edelleen kehittääksemme palvelumme laatua sekä asiakkaidemme tyytyväisyyttä. Merkkiriippumattomana ja lähes satavuotisen historian omaavana yhtiönä voimme tarjota parhaat mahdolliset ratkaisut asiakkaidemme liikkumisen tarpeisiin”, kertoo Drivalian toimitusjohtaja Paolo Manfreddi. ”LeasePlan Finland Oy kääntää uuden sivun 25-vuotisessa historiassaan, kun se liittyy osaksi Drivaliaa ja Crédit Agricole Groupia. Otamme mukaamme sen toimintakulttuurin, jonka avulla olemme päässeet johtavaan asemaan Suomen leasingmarkkinoilla. Myös me odotamme innolla yhteistyötä uusien kollegoidemme kanssa. Voimme yhdessä löytää Suomen liiketoiminnalle uusia kasvun eväitä Drivalian ja CA Auto Bankin innovatiivisista ratkaisuista”, kertoo Drivalian Suomen toimitusjohtaja Petteri Pihlas. 23-23-6-1-2
Teollisuuden Näytelehti / lehdistötiedote Teollisuuden Näytelehti / 2023 Sivu 7 Numero 23 Outokumpu on edennyt hyvin strategiansa toisen vaiheen toteutuksessa, jonka tavoitteena on ollut yhtiön ydintoimintojen vahvistaminen. Samanaikaisesti Outokumpu on alkanut valmistella strategiansa kolmatta vaihetta, joka käynnistyy vuonna 2026 ja edellyttää todennäköisesti uusia investointeja. Tässä strategiavaiheessa yhtiö keskittyy vahvistamaan markkina-asemaansa entisestään ja monipuolistamaan toimintaansa maantieteellisesti. Painopistealueita ovat laajentuminen Amerikoissa, Euroopan kilpailukyky, arvoketjujen integrointi ja vastuullisuusjohtajuus mukaan lukien mahdollinen biokoksi-investointi. Viime vuosina Outokumpu on parantanut merkittävästi Americas-liiketoiminta-alueen operatiivista toimintaa ja tuloksentekokykyä. Tätä kehitystä ovat tukeneet Yhdysvaltojen lainsäädäntö ja sääntelyn kehittäminen, jotka ovat merkittävästi kannustaneet investoimaan Yhdysvaltoihin. Outokumpu on tyytyväinen liittovaltion, osavaltion ja paikallishallinnon päättäjien toimenpiteisiin, jotka vahvistavat Yhdysvaltojen teräsmarkkinoita epäreilua kansainvälistä kilpailua vastaan, kannustavat investoimaan puhtaaseen teknologiaan, ylläpitävät vakaata ja vahvaa taloutta sekä kannustavat kouluttamaan ja vahvistamaan työvoimaa, joka on Outokummun Yhdysvaltojen toimintojen selkäranka. Strategian kolmatta vaihetta valmistellessaan Outokumpu käynnistää esitutkimuksen selvittääkseen vaihtoehtoja laajentaa toimintaansa Yhdysvalloissa. Tarkoituksena on vastata paikallisesti tuotetun, vastuullisen ruostumattoman teräksen kasvavaan kysyntään Yhdysvaltojen vahvassa valmistusja puolustusteollisuudessa. Outokumpu pyrkii lisäämään erityisesti nykyistä kylmävalssauskapasiteettia ja tutkii erilaisia vaihtoehtoja kuumavalssaukselle Calvertissa Alabamassa. Jälkimmäisen osalta yksi mahdollinen vaihtoehto on rakentaa oma kuumavalssaamo. Outokummulla on hyvät valmiudet tehdä lopullinen investointipäätös, ja jos päätös tehdään, siitä tiedotetaan erikseen. Kuten Outokumpu on vuosikertomuksissaan kertonut, yhtiöllä on riippuvuuksia tietyistä kriittisistä toimittajista. Tällä hetkellä Outokumpu hankkii kuumavalssauksen Yhdysvalloissa ulkopuoliselta toimijalta sopimuksella, joka on voimassa vuoteen 2036 asti, ellei kumpikaan osapuoli päätä sitä aiemmin 36 kuukauden irtisanomisajalla. Sopimuksen mahdollisen päättämisen aikaisin voimaanastumispäivä vaaditun irtisanomisajan jälkeen olisi 1.10.2026. “Olemme vahvistaneet onnistuneesti liiketoimintaamme Yhdysvalloissa viime vuosina, ja kannattavuutemme on parantunut merkittävästi”, sanoo toimitusjohtaja Heikki Malinen. “Toiminnallisten ja kaupallisten parannusten ansiosta sekä vahvan markkinaympäristön ja liittovaltion, osavaltion ja paikallisten päättäjien politiikan tukemana olemme voineet tehdä tasaisesti hyvää tulosta.” Outokummulla on vahva markkina-asema sen keskeisillä markkinoilla: yhtiö on Euroopan johtava ruostumattoman teräksen tuottaja ja toiseksi suurin Yhdysvaltojen markkinoilla. Sisäpiiritieto: Outokumpu tutkii vaihtoehtoja asemansa vahvistamiseksi Yhdysvalloissa osana strategian kolmannen vaiheen valmisteluja Outokummun taloudelliset tavoitteet ja osinkopolitiikka pysyvät ennallaan. Outokumpu on ruostumattoman teräksen ykkönen maailmassa. Asemamme perustuu kykyymme räätälöidä ruostumatonta terästä lähes mihin tahansa muotoon ja käyttötarkoitukseen. Ruostumaton teräs on ympäristöä säästävä, kierrätettävä ja luja materiaali, joka on suunniteltu kestämään ikuisesti. Yhteiskunnan perusrakenteiden ja kuuluisien maamerkkien lisäksi asiakkaamme valmistavat ruostumattomasta teräksestä tuotteita kotitalouksien ja teollisuuden käyttöön. Outokummun palveluksessa on noin 8 500 ammattilaista lähes 30 maassa. Konsernin pääkonttori sijaitsee Helsingissä, ja yhtiön osake on listattu Nasdaq Helsingissä 23-23-7-1-2 Sisäpiiritieto: Outokumpu tutkii vaihtoehtoja asemansa vahvistamiseksi Yhdysvalloissa osana strategian kolmannen vaiheen valmisteluja “Olemme vahvistaneet onnistuneesti liiketoimintaamme Yhdysvalloissa viime vuosina, ja kannattavuutemme on parantunut merkittävästi”, sanoo toimitusjohtaja Heikki Malinen. “Toiminnallisten ja kaupallisten parannusten ansiosta sekä vahvan markkinaympäristön ja liittovaltion, osavaltion ja paikallisten päättäjien politiikan tukemana olemme voineet tehdä tasaisesti hyvää tulosta.”
Teollisuuden Näytelehti / lehdistötiedote Teollisuuden Näytelehti / 2023 Sivu 8 Numero 23 Näistä asioista puhutaan Kollmorgen laajentaa sertifioitujen räjähdyssuojattujen tuotteiden valikoimaansa uusilla ATEXja IECEx/cETLus-tuotteilla Goldlinen suurjänniteservomoottorien tila... Vaarallisiin paikkoihin, joissa tarvitaan räjähdyssuojattua moottoria, Kollmorgenin Goldline EB -sarja ATEX-sertifioidut ja IECEx/cETLus-listatut servomoottorit sisältävät nyt 480 Vac Goldline EBH:n. – Kollmorgen, maailman johtava liikkeenohjausjärjestelmien valmistaja, julkisti tänään ATEXin sertifiointi ja IECEx/cETLus-listaus räjähdyssuojatulle Goldline EBH 480 Vac -servomoottorille. Nämä uudet korkeajännitteisen Goldline EBH -servomoottorin räjähdyssuojatut hyväksynnät ovat esimerkki Kollmorgenin sitoutuminen liikkeenhallinnan huipputason kehittämiseen ja vaativimpien sovellusten täyttämiseen vaatimukset. Korkeajännite Goldline EBH -servomoottori yhdistää laajan valikoiman Kollmorgenin räjähdyssuojattuja moottoreita sertifioitu ja listattu UL-, ATEX-, IECExja/tai CSA-standardien mukaisesti. Räjähdyssuojatut moottorit ovat vaaditaan vaarallisissa paikoissa, joissa voi olla syttyviä kaasuja, sumuja tai höyryjä räjähtävässä tai syttyvässä pitoisuudet. Tällaisia ympäristöjä löytyy usein kaivoksista, öljyn ja kaasun jalostamoista, tekstiilitehtaista ja teollisuudesta maalauskaapit. Korkeajännitesovelluksiin vaarallisissa paikoissa Goldline EBH -servomoottorit tarjoavat jopa 7 500 nopeuden rpm poikkeuksellisen korkealla vääntömomenttitiheydellä maksimaalisen suorituskyvyn saavuttamiseksi minimaalisella asennustilalla. Kestävä resolver-palaute ja sisäänrakennettu termostaatti tukevat luotettavaa toimintaa ankarissa olosuhteissa ehdot. Goldline EBH -servomoottorit runkokoossa 1–6 liittyvät muihin Goldline EB -perheen räjähdyssuojattuihin moottoreihin jotka täyttävät ATEX/IECEx-standardit ja tarkemmin sanottuna CE 0081 Ex II 2 G Ex d IIB T3 Gb –40ºC ? Ta ? 40ºC. Tämä luokitus osoittaa, että moottorit soveltuvat käytettäväksi missä tahansa maanpäällisessä teollisuudessa helposti syttyviä kaasuja, kuten eteeniä, on todennäköisesti ilmakehässä 10-1000 tuntia/vuosi normaalin käytön aikana (vyöhykkeet 1 ja 2). Kollmorgen suojaa moottoria tulenkestävällä menetelmällä niin, että mahdollinen sisäinen sytytyssytytys ei sisällä moottorin koteloa ilman mahdollisuutta päästä sisään ulkoinen ilmakehä. Moottorin maksimi pintalämpötila vikatilanteessa on 200°C. Lisätietoja räjähdyssuojatusta Goldline EBH -suurjänniteservomoottorista on osoitteessa https://www.kollmorgen.com/ebh. Tietoja Kollmorgenista Kollmorgenilla, Regal Rexnord -brändillä, on yli 100 vuoden liikekokemus, joka on todistettu alalla tehokkaimmat, luotettavimmat moottorit, käytöt, lineaariset toimilaitteet, AGV (Automated Guided Vehicle) -ohjausratkaisuja ja automaation ohjausalustoja. Toimitamme läpimurtoratkaisuja, joissa yhdistyvät poikkeukselliset suorituskyky, luotettavuus ja helppokäyttöisyys, mikä antaa koneenrakentajille kiistattoman markkinaedun. 23-23-8-1-2
Teollisuuden Näytelehti / lehdistötiedote Teollisuuden Näytelehti / 2023 Sivu 9 Numero 23 Näistä asioista puhutaan Metalliteollisuuden ammattimessut Konepaja, maaliskuussa 2024 Tampereella Metalliteollisuuden ammattimessut Konepaja, Pohjoismaiden suurin hitsausalan messutapahtuma Nordic Welding Expo sekä 3D-tulostamisen ja uusien materiaalien 3D & New Materials -messut järjestetään jälleen ensi vuonna. 19.–21. maaliskuuta 2024 Tampereen Messuja Urheilukeskuksessa koetaan Pajan trilogia, valmistavan teollisuuden koneiden ja laitteiden, uusimpien innovaatioiden sekä kohtaamisten kokonaisuuden parissa. Konepaja, Nordic Welding Expo ja 3D & New Materials loistavat maaliskuussa valmistavan teollisuuden Pajan trilogiassa. Kolmikko tarjoaa kokijalleen jälleen alan kovimmat koneet ja laadukkaimmat laitteet, osaamista, innovaatioita ja odotettuja kohtaamisia. Kone, sauma ja 3D Ajassa kiinni ja tulevaisuuteen katsoen, Pajan trilogiassa mukaansa tempaavat digitalisaatio, keinoäly sekä robotiikka. Perinteisen tekemisen rinnalla tulee osata hyödyntää uuden tekniikan mukanaan tuomat mahdollisuudet. Myös työvoima, sen saatavuus ja uudet tavat tehdä työtä puhuttavat tapahtumassa. Valmistavan teollisuuden tuotanto on siirtynyt ja siirtyy takaisin Suomeen ja Eurooppaan. Vastuullisuuden merkitys korostuu niin ympäristöarvoissa kuin sosiaalisessa vastuussa. Ajankohtaisiin aiheisiin löydetään ratkaisuja, kaikki yhdessä. Merkittäviä koneita ja merkityksellisiä kohtaamisia Marraskuun 2022 tapahtumassa kiitosta niittivät erityisesti aidot koneet pajassa sekä merkitykselliset kohtaamiset. Tapahtumakokonaisuudelle nähtiin selkeää tilausta. 3D & New Materials koettiin alan ensimmäisenä messutapahtumana arvokkaaksi myös 3D-tulostamisen tulevaisuuden ja yhteisöllisyyden näkökulmista. Lupauksiin tullaan vastaamaan myös tänä vuonna, eteenpäin katsoen. ? Tampereella on jälleen mahdollista aidosti kokea koneuutuudet paikan päällä, kohdata kumppanit ja uudet osaajat sekä tutustua teknologiaan ja palveluratkaisuihin. Olemme kehittäneet kokonaisuutta yhä ytimekkäämmin vastaamaan alojen tarpeisiin. Kolmikko kietoutuu ensi vuonna entistäkin voimakkaammin myös yhteen, tutustuen mahdollisuuksiin yli toimialarajojen ja tarjoten synergiaetuja, sanoo projektipäällikkö Sami Siurola Tampereen Messut -konsernista. Metalliteollisuuden koneja laiteinvestoinneista päättäville henkilöille suunnattu Konepaja esittelee uusimmat laitteet, tehokkaimmat koneet ja kehittyneimmät teknologiat kilpailukykyiselle teollisuudelle. Liittämisen ja leikkaamisen Nordic Welding Expo tarjoaa läpileikkauksen hitsausalan uusista tuotteista ja innovaatioista. 3D-tulostamisen kokonaisuus on kattavasti esillä kehityksestä lopputuotteeseen, esitellen myös alan uusimmat materiaaliratkaisut valmistavaan teollisuuteen. Konepajan yhteistyökumppaneina toimivat Teknologiateollisuus ry ja Teknisen Kaupan Liitto ry sekä Nordic Welding Expon Suomen Hitsausteknillinen Yhdistys SHY ry. 23-23-9-1-2 Haluatteko sada tietoa myytävistä yrityksistä? Jos haluatte päästä ostajien listalle (tietosuojalain mukainen) ja saada tietoja myytävistä yrityksistä, tulee toimia seuraavasti: Lähettäkää oma sähköposti osoitteenne, osoitteeseen: markkinointi@tn-lehti.fi ja seurannan vuoksi osoitteeseen: tuotanto@tn-lehti.fi Merkitkää mukaan sanat: Ostajaksi vinkkilistalle. Sähköpostissa tulee näkyä ne toimialat joista haluatte tietoja itsellenne. Merkitkää myös minkä hintaluokan yrityksistä olette kiinnostuneet. Merkitkää myös tarkennuksia seuraavista asioista: 1. Oletteko kiinnostuneet osakkuudesta, tuotantolinjoista, joistakin koneista tms. 2. Kuinka paljon myytävässä yrityksessä voi olla työntekijöitä / liikevaihtoa. 3. Sekä ne asiat joita edellytätte myytävältä kohteelta. Saatte sähköpostiinne tieoja kun myynnissä on haluamanne kohde. Toivomme, että palaatte pikaisesti asiaa
Teollisuuden Näytelehti Teollisuuden Näytelehti / 2023 Sivu 10 Numero 23 40 vuotta tietoa teollisuuteen TN Lehti Oy aloitti Teollisuuden Näytelehden julkaisemisen 40 vuotta sitten. Nyt on meneillään juhlavuosi ja juhlavuoden tarjoukset Juhlavuoden tarjoukset: ================================================================================= Tarjous numero 455/2023 1/4 osasivua ( leveys 90 mm x korkeus 135 mm: hinta 650 euroa + ALV 156= verollinen hinta 806 euroa / 1 kpl ilmoitus. Tarjous numero 555/2023 1/2 osasivua ( leveys 185mm x korkeus 135 mm: hinta 1300 euroa + ALV 312= verollinen hinta 1612 euroa Tarjousnumero 666/ 2023 1/1 sivu ( leveys 185 mm x korkeus 275 mm: hinta 2700 euroa + ALV 624= verollinen hinta 3224euroa Paljousalennukset: 10 ilmoituksen sarja -10 % / 20 ilmoituksen sarja -20 % 30 ilmoituksen sarja -30+% / 40 ilmoituksen sarja -40% ================================================================================== Juhlavuodensarjailmoitus:. Ilmoitusten määrä on 40 kpl. Ilmoitusten koko leveys 42 mm x korkeus 50 mm Julkaistaan peräkkäisissä numeroissa alkaen seuraavasta numerosta /2023. Hinta on: 25 euroa x 40 kpl = 1000 + ALV 240 euroa = verollinen hinta 1240 euroa / netto. Aineisto tulee lähettää aineistopäivään kello 14.00 mennessä osoitteella: tuotaanto@tn-lehti.fi ja tarkistuksen vuoksi osoitteella: markkinointi@tn-lehti.fi. Tarjous numero 100/2023 = varmenne lehdistötiedotteiden julkaisemiseen. Tuleeko Teille lehdistötiedotteita useampi kuin 1 kpl / 12 kuukautta, jos tulee, silloin kannattaa varmistaa lehdistötiedotteiden julkaiseminen seuraavan 12 kuukauden aikana, jolloin niitä voi olla 2 – 40 kpl. Kuitenkin vain yksi lehdistötiedote / julkaistava numero. Tilaus tulee lähettää osoitteella: markkinointi@tn-lehti.fi Voitte lukea Teollisuuden Näytelehteä osoitteella: http://www-lehtiluukku.fi/lehdet/teollisuuden-naytelehti Siellä löytyy viisi viimeisintä vuosikertaa. Myös yhtiönne ilmoitus taikka lehdistötiedote saattaa olla siellä luettavissa ja antamassa Teille hyvää palautetta.
Teollisuuden Näytelehti Teollisuuden Näytelehti / 2023 Sivu 11 Numero 23 Baltic Princess Baltic Princess palaa Turku-Kapellskär-reitille ja talviaikatauluun 22.8.2023 alkaen Baltic Princess palaa kesäkauden jälkeen liikennöimään jälleen Turku-Kapellskär-reitille ja siirtyy talviaikatauluun aiemmasta tiedosta poiketen jo 22.8.2023 alkaen. Laivan oli määrä palata liikennöimään Kapellskäriin talviaikataululla vasta 4.9.2023 alkaen, mutta reittija aikataulumuutosta on päätetty aikaistaa asiakkailta tulleiden toiveiden mukaisesti kahdella viikolla. Baltic Princess on kesäkaudella liikennöinyt Tukholmaan, sillä reittimatkustajia ja erityisesti autolla Tukholmaan matkustavia on ollut enemmän kuin talvikaudella. Talvikaudella matkustajat tekevät pääasiassa risteilyä, ja viime talvena käyttöönotettu uusi aikataulu mahdollistaa pidemmän ajan laivalla lähtöiltana ja vastaavasti aiemman paluun Turkuun paluupäivänä. Muutoksena viime talveen Baltic Princess pysähtyy Ahvenanmaalla Långnäsin sijaan Maarianhaminassa KapellskärTurku-paluumatkalla. Näin matkustajien on mahdollista tehdä myös Risteily+hotellimatka, jolla pääsee nauttimaan sekä risteilystä että hotellilomasta Maarianhaminassa tai muualla Ahvenanmaalla. ”Talviaikataulu on saanut paljon kiitosta matkustajiltamme. Aikaisempi lähtö Turusta ja paluu hyvissä ajoin takaisin tarjoaa matkustajille enemmän aikaa nauttia laivan kattavista palveluista ja viihteestä lähtöiltana. Pysähdys Långnäsin sijaan Maarianhaminassa on myös toivottu muutos, sillä Maarianhamina on Ahvenanmaan suosituin turistikohde”, kommentoi Tallink Silja Oy:n Turun aluejohtaja Nina Honkaranta. Baltic Princessin aikataulu 22.8.2023 – 31.5.2024: • klo 18.30 lähtö Turusta • klo 23.20–23.30 pysähdys Långnäsissä • klo 6.00 saapuminen Kapellskäriin (Ruotsin aikaa) • klo 7.00 lähtö Kapellskäristä (Ruotsin aikaa) • klo 10.30–10.35 pysähdys Maarianhaminassa • klo 16.30 saapuminen Turkuun
Teollisuuden Näytelehti Teollisuuden Näytelehti / 2023 Sivu 12 Numero 23 Uutisia Tiedotteita Ajankohtaista asiaa Rautakauppojen myynti heikkeni alkuvuonna Rautakauppojen myynti laski Rautaja sisustuskauppayhdistys ry:n (RASI) tilaston mukaan vuoden 2023 ensimmäisellä puoliskolla lähes 17 %. Toisen kvartaalin lasku oli ensimmäistä kvartaalia suurempi. ”Tämä oli odotettavissa rakentamisen yleisen heikon tason johdosta”, toteaa RASIn toimitusjohtaja Minna Liuksiala. Rautakauppojen heikkoa myynnin kehitystä alkuvuonna selittää myös asuntokaupan heikko tilanne. ”Kun koteja ja loma-asuntoja ei vaihdeta, ei myöskään remonttitarpeita samalla tavalla tule. Tilannetta ovat heikentäneet inflaatio, korkojen nousu ja kuluttajien matalalla pysynyt luottamus omaan talouteen. Asuntojen vaihtoa mietitään nyt aiempaa tarkemmin ja siirretään eteenpäin uuden kodin hankintaa sekä isompien remonttien tekemistä”, Liuksiala sanoo. ”Viimeisimmät viestit ihmisten ostovoiman parantumisesta ja työllisyyden säilymisestä hyvällä tasolla ovat tarvittavia hyviä uutisia. Tekemättä jätetyt tarpeelliset remontit tulevat aina kaikkein kalleimmiksi lopulta”, Liuksiala lisää. Ihmiset ovat kuitenkin jatkaneet pihojen laittamista lähes aiempien vuosien tapaan ja pihan sekä puutarhan tuoteryhmien myynnin taso onkin säilynyt lähes viime vuoden tasolla. ”Tämä yllätti hiukan, koska tiedämme, että menneinä koronavuosina ihmiset panostivat erityisesti kotien ja vapaa-ajan asuntojen ulkotiloihin. Terasseja haluttiin laajentaa ja rakentaa ennätystahtiin ja osasta puutavaraa oli saatavuusongelmia. Nyt on terassilautaa riittänyt pääsääntöisesti kaikille halukkaille ja puutavaran hinnat ovat tulleet alas globaalin kysynnän rauhoituttua. Pihoista ja parvekkeista näyttääkin tulleen suomalaisille pysyvä sisätilojen jatke ja harrastus, jonka parissa viihdytään”, sanoo Liuksiala. Myös pienempiä sisustusremontteja on tehty lähes viimevuotista tahtia ja esimerkiksi maalien myynti parhaimpaan sesonkiaikaan huhti-kesäkuun aikana oli vain muutaman prosentin miinuksella. Talven energianhintojen suuret vaihtelut saivat monet investoimaan oman kodin tehokkaimpiin energialähteisiin ja remontteihin. Tulossa oleva Euroopan unionin energiatehokkuusdirektiivi tulee osaltaan jatkamaan energiaremonttien tekemisen tarvetta. RASI ry on rakennusja sisustustarvikekaupan alalla toimivien yhteisöjen ja elinkeinonharjoittajien yhdistys. Sen tehtävä on parantaa alan toimintaedellytyksiä, kehittää yhteistyötä ja olla vaikuttava alan tulevaisuuden rakentaja. www.rasi.fi 23-23-12-1-2 HR-alan yritys Deel auttaa irtisanottuja IT-työntekijöitä uudella palvelulla Kansainvälisiin HR-säännöksiin ja palkanlaskentaan erikoistunut yritys haluaa auttaa irtisanottuja työntekijöitä löytämään uusia työmahdollisuuksia. – Yhdysvaltalainen HR-alustateknologian ja kansainvälisen palkkauksen pioneeri Deel on lanseerannut uuden Re:hire-palvelun auttaakseen irtisanottuja työntekijöitä uudelleentyöllistymään. Irtisanomiset ovat lähteneet nousuun ympäri maailman. Deelin viimeisimmän Kansainvälisen rekrytoinnin tila -raportin mukaan 42 prosenttia sen kautta solmituista työja toimeksiantosopimuksista päättyi vuoden 2022 loppuun, mikä tarkoitti 28 prosentin kasvua työja toimeksiantosopimuksien päättymisen määrässä vuodentakaiseen verrattuna. Irtisanomisaalto on jatkunut myös tänä vuonna, uutisoi muun muassa CNBC keväällä 2023. Re:hire-palvelun avulla Deel ja sen rekrytointialan yhteistyökumppanit Arc, Matilda Explorations, Near, Sprout.HR ja VanHack auttavat irtisanottuja työntekijöitä löytämään uusia työmahdollisuuksia Deelin asiakasyrityksistä. Työnhakijoille Deelin uusi palvelu tarjoaa pääsyn sen Get Hired Hubiin. Hubissa työnhakijat voivat esimerkiksi selata työpaikkailmoitussivustoja ja saada vinkkejä työhakemusten kirjoittamiseen. “Irtisanomisaallosta huolimatta maailma on täynnä yrityksiä, jotka etsivät uutta työvoimaa. Haluamme yhdistää nämä yritykset töitä hakeviin osaajiin, joita on nyt paljon. Tänä päivänä yritykset etsivät osaajia ympäri maailman, ja etätyöskentelystä on tullut uusi normi. Siksi esimerkiksi Suomessa asuvat osaajat voivat etsiä työpaikkaa mistä maasta tahansa. Uusi palvelumme auttaa työn hakemisessa ja uusien pestien löytämisessä”, sanoo Deel Finlandin myyntijohtaja Erkko Puranen. Irtisanomisten kasvettua rekrytoivilla yrityksillä on paljon valinnanvaraa osaajamarkkinoilla. Kansainvälisen rekrytoinnin tila -raportin mukaan suomalaisyritykset eivät rekrytoi ulkomailta samoissa määrin kuin esimerkiksi ruotsalaiset, tanskalaiset ja virolaiset yritykset. Esimerkiksi ruotsalaisyritykset palkkasivat viime vuonna työntekijöitä ulkomailta yli kymmenkertaisen määrän verrattuna suomalaisyrityksiin. “Nyt suomalaisyrityksillä on merkittävä mahdollisuus löytyy kovan luokan kansainvälisiä osaajia, jotka ovat kerryttäneet kokemusta maailman suurimmissa ja menestyneimmissä yrityksissä. Suomessa on osaajapula, mutta kansainvälisellä rekrytoinnilla ongelmat voidaan selättää”, Puranen jatkaa. Deel on maailman johtava HR-säännöksiin ja palkanlaskentaan erikoistunut yritys, joka auttaa yhtiöitä palkkaamaan kenet vain, mistä vain. Deelin teknologia tarjoaa yrityksille palkkajärjestelyt, HR-palvelut, lainsäädännön, ja muut edut ja hyödyt joita tarvitaan globaalin tiimin palkkaukseen ja hallinnointiin. Deelin järjestelmän avulla kuka vain voi itsenäisesti palkata työntekijöitä 150 maassa, jokaisen maan lainsäädäntö huomioonottaen – koko prosessi vie vain minuutteja. Yli 250 verotuksen, lainsäädännöön, kirjanpidon ja liikkumisen asiantuntijan avulla Deelin asiakkaat voivat valita kattavasta sopimuspohjapankista sopivan sopimuksen, ja se voidaan lähettää allekirjoitettavaksi yhdellä klikkauksella. Palkat voidaan maksaa 120 eri valuutalla. Deelin perustivat vuonna 2019 Alex Bouaziz ja Shuo Wang Yhdysvaltojen San Franciscossa. 23-23-12-1-2
Teollisuuden Näytelehti Teollisuuden Näytelehti / 2023 Sivu 13 Numero 23 Uutisia Tiedotteita Ajankohtaista asiaa Sähköautojen kysyntä taittumassa Rekisteröintien hyvä vire jatkui heinäkuussa tilauskannan purkautuessa, mutta lähitulevaisuuden näkymät ovat synkät Heinäkuussa rekisteröitiin 6 397 uutta henkilöautoa, mikä on 16,2 prosenttia enemmän kuin viime vuoden heinäkuussa. Tammi-heinäkuussa on rekisteröity yhteensä 53 274 henkilöautoa, joka on 8,7 prosenttia viime vuotta enemmän. Alkuvuoden rekisteröinnit ovat noin 16 prosenttia pitkän aikavälin tammi-heinäkuun keskiarvoa alemmat. Ensirekisteröintien kasvu edellisen vuoden lukemiin verrattuna johtuu komponenttipulan aiheuttaman korkeaksi kasvaneen tilauskannan purkautumisesta. Viime vuonna rekisteröintien määrä jäi poikkeuksellisen matalaan noin 82 000 henkilöauton tasoon, kun 2010-luvulla uusia autoja rekisteröitiin vuosittain keskimäärin 114 000. Tänä vuonna rekisteröintien määrän arvioidaan jäävän noin 85 000 henkilöautoon. Vaikka korkea tilauskanta kannattelee vielä lähikuukausina rekisteröintejä, uusia tilauksia on tänä vuonna tehty noin puolet tavanomaista vähemmän. Käytettyjen autojen kauppa oli heinäkuussa vireää. Autoliikkeiden käytettyjen autojen kauppojen määrä oli noin 11 prosenttia suurempi kuin viime vuoden heinäkuussa. Vaihtoautokauppaa on autoliikkeissä tammi-heinäkuussa käyty noin 5,4 prosenttia vilkkaammin kuin viime vuonna. Pakettiautoja ensirekisteröitiin heinäkuussa 667, joka on 11,5 prosenttia enemmän kuin viime vuoden heinäkuussa. Tammiheinäkuussa on rekisteröity yhteensä 6 365 pakettiautoa, mikä on 3,7 prosenttia viime vuotta enemmän. Määrä jää noin 20 prosenttia viiden viime vuoden keskiarvoa alemmas. Heinäkuussa rekisteröitiin yhteensä 262 uutta kuorma-autoa. Määrä on 29,7 prosenttia enemmän kuin viime vuoden heinäkuussa. Yli 16 tonnin painoluokassa kuorma-autoja on alkuvuoden aikana rekisteröity yhteensä 1 743, joka on 23,7 prosenttia enemmän kuin viime vuoden tammi-heinäkuussa. Keskiraskaita 6–16 tonnin kuorma-autoja on heinäkuun loppuun mennessä rekisteröity 122, joka on 38,6 prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Kevyitä alle 6 tonnin kuorma-autoja on tänä vuonna rekisteröity 510, joka on 23,8 prosenttia viime vuotta enemmän. Uusia linja-autoja on heinäkuun loppuun mennessä rekisteröity 139, joka on noin 35 prosenttia vähemmän kuin pitkän aikavälin keskimääräinen rekisteröintien määrä tammi-heinäkuussa. Henkilöautokannan sähköistymisessä hidastumisen merkkejä Heinäkuussa ensirekisteröidyistä henkilöautoista 26,6 prosenttia oli täyssähköautoja. Osuus jää selvästi alkuvuoden korkeista lukemista – tammi-kesäkuun rekisteröinneistä noin kolmannes oli täyssähköautoja. Täyssähköautojen osuuden ennakoidaan loppuvuoden aikana jäävän alkuvuotta pienemmäksi, sillä alkuvuonna niiden osuutta kasvattivat vuosina 2021–2022 tilatut sähköautot, joiden toimitusajat ovat olleet komponenttipulan takia poikkeuksellisen pitkiä. ”Sähköautojen kysyntä kasvoi viime vuoden keväällä ja kesällä ennätyslukemiin, kun bensiinin ja dieselin hinta kohosi poikkeuksellisen korkeaksi. Sähkön raju hinnannousu leikkasi sähköautojen kysyntää viime vuoden elokuun jälkeen. Vaikka sähkön hinta on laskenut selvästi viime vuoden ennätyslukemista, sähköautojen kysyntä ei ole vielä palautunut aiemmalle kasvu-uralle. Uusien autojen kysyntä on vähentynyt talouden taantuman ja Euroopan Keskuspankin korkopolitiikan vuoksi”, kertoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä. Ladattavien hybridien osuus henkilöautojen rekisteröinneistä kasvoi heinäkuussa 25,5 prosenttiin. Ladattavien autojen osuus oli näin ollen heinäkuussakin alkuvuoden tapaan hieman yli puolet rekisteröinneistä, vaikka täyssähköautojen osuus rekisteröinneistä pienenikin. Ladattavien hybridien osuus rekisteröinneistä on alkuvuoden aikana ollut noin 20 prosenttia. ”Täyssähköisten henkilöautojen hankintatuen päättyminen viime vuoden vaihteessa osui uusien autojen kysyntäkehityksen kannalta huonoon ajankohtaan, sillä taantuma ja korkojen nousu ovat vähentäneet uusien autojen kauppaa tänä vuonna poikkeuksellisen paljon. Henkilöautojen hankintatuen jatkamiselle ja hankintakannusteiden uudistamiselle on uudella hallituskaudella suuri tarve,” kertoo toimitusjohtaja Tero Lausala Autoalan Keskusliitosta. Heinäkuussa rekisteröidyistä pakettiautoista 14,8 prosenttia oli sähköpakettiautoja. Alkuvuoden aikana sähköpakettiautojen osuus rekisteröinneistä on ollut keskimäärin 15 prosenttia, kun osuus jäi vielä viime vuonna noin 6 prosenttiin. Myös kuorma-autokannassa sähköautojen rekisteröintimäärät ovat kasvusuunnassa, vaikka määrät ovat vielä pieniä. Viime vuoden alussa käynnistyneet sähköja kaasukäyttöisten kuormaja pakettiautojen hankintatuet ovat nopeuttaneet tavara-autojen käyttövoimamurrosta. Kesäkuun loppuun mennessä Liikenneja viestintävirasto Traficomille oli jätetty hankintatukihakemuksia yhteensä noin 540 sähköpakettiautosta ja noin 50 sähkökuorma-autosta. Hakemusten määrät ovat huomattavan suuria, sillä autokannassa on tällä hetkellä vasta noin 2 500 sähköpakettiautoa ja hieman alle 50 sähkökuormaautoa. 23-23-23-1-2
Teollisuuden Näytelehti Teollisuuden Näytelehti / 2023 Sivu 14 Numero 23 Uutisia Tiedotteita Ajankohtaista asiaa Osa teollisuuden henkilökunnasta on aktiivisesti harrastanut "vesilinnustamista". Nyt se vaarantaa hyvin laajalti tuotantoa mikäli lintuinfluenssa tartunta tulee metsästyksessä käytettävään koiraan ja sitä kautta ihmiseen. Tuotannon turvaamiseksi eli varokeinona, valtiovallan pitää harkita vesilintujen metsästyksen kieltämistä kokonaan tänä vuonna. Itämerennorpan metsästyskiintiö ei voi olla Suomessa 375 vaan korkeintaan 100 yksilöä Maaja metsätalousministeriö esittää itämerennorpan metsästyskiintiöksi Perämerelle 375 yksilön enimmäismäärää. Ruotsin jo hyväksymä kiintiö on 350, mikä yhteenlaskettuna mahdollistaisi jopa 725 itämerennorpan metsästämisen alueella. Määrä on kohtuuttoman suuri itämerennorppakannan kokoon nähden ja uhkaa tyrehdyttää itämerennorpan kannan kasvun kokonaan, sanoo ympäristöjärjestö WWF. WWF vaatii maaja metsätalousministeriötä pienentämään itämerennorpalle esittämäänsä 375 yksilön metsästyskiintiötä Perämerelle tuntuvasti. Järjestön mukaan esitetty kiintiö uhkaa norppakannan kasvua ja on täysin ristiriidassa ministeriön itsensä laatiman hoitosuunnitelman kanssa, jossa tavoitteeksi on asetettu norpan levittäytyminen uusille alueille. Ruotsissa on jo hyväksytty 350 itämerennorpan metsästyskiintiö, mikä yhteenlaskettuna Suomeen esitetyn kiintiön kanssa mahdollistaisi jopa 725 norpan metsästämisen Perämerellä. Määrä ei ole millään tavoin linjassa Ruotsin viranomaisten laatiman, norppakannan kasvua mittaavan Potential Biological Removal -mallinnuksen kanssa, jonka mukaan ihmisen aiheuttaman itämerennorppien kuolleisuuden Ruotsissa ja Suomessa tulee pysyä alle 443 yksilössä. Jos määrä ylittyy, kanta uhkaa lähteä laskuun. ”Mallinnuksen perusteella Suomella on varaa sallia metsästysvuodeksi 2023– 2024 korkeintaan 100 norpan kiintiö, kun Ruotsi on jo oman kiintiönsä asettanut. Tästä kiintiöstä tulee lisäksi vähentää mahdolliset vahinkoperusteiset poikkeusluvat sekä tietoon tulleet kalanpyydyksiin tai salametsästyksessä kuolleet norpat”, sanoo WWF Suomen ohjelmajohtaja Petteri Tolvanen. Samasta syystä WWF vastustaa myös maaja metsätalousministeriön esitystä asettaa nyt norpan metsästyskiintiö kahdeksi peräkkäiseksi vuodeksi. ”Suomen kiintiö tulee asettaa vain yhdeksi metsästysvuodeksi, jotta jatkossa Suomi ja Ruotsi voivat tasapuolisesti sopia kestävät metsästyskiintiöt”, Tolvanen perustelee. Itämerennorppakannan kehitykseen liittyy epävarmuuksia, ja ministeriön esityksessään käyttämät arviot Perämeren itämerennorppakannan koosta saattavat olla liian optimistisia. Lisäksi pesintäänsä hyvää jäätalvea tarvitseva itämerennorppa on poikkeuksellisen herkkä ilmastonmuutokselle, ja tämä on otettava jo ennakoivasti huomioon kannanhoidossa. ”Perämeren norppakannan kehityksestä tai edes sen suunnasta ei voida sanoa mitään varmaa viimeisten kymmenen vuoden ajalta. Siksi lajin metsästyksessä on sovellettava varovaisuusperiaatetta”, Tolvanen sanoo. Sekä Suomen että Ruotsin WWF vaativat yhdessä, että maat tehostaisivat yhteistyötä itämerennorpan kannanhoidossa. Kiireellinen toimi olisi järjestää tehostettu norppalaskenta Perämerellä, jotta alueen kannan todellinen koko saataisiin selville. ”Suomen ja Ruotsin metsästyskiintiöt ovat tällä hetkellä aivan liian suuret. Yhdessä ilmastonmuutoksen kasvavan uhan kanssa se tarkoittaa, että riski ainutlaatuisen itämerennorpan häviämiselle kasvaa”, kommentoi Ruotsin WWF:n hyljeasiantuntija Tom Arnbom. 23-23-14-1-2 Sisäpiiritieto, Juho Himberg on nimitetty Optomedin toimitusjohtajaksi Optomedin hallitus on nimittänyt Juho Himbergin Optomedin uudeksi toimitusjohtajaksi. Himberg aloittaa tehtävässään 1.10.2023. Juho Himberg on viimeksi toiminut Aidianin toimitusjohtajana. Aidian on johtava point-of-care-diagnostiikkayritys (aiemmin tunnettu nimellä Orion Diagnostica). Ennen Aidiania Himberg on toiminut johtotehtävissä maailmanlaajuisesti eri terveydenhuollon ja lääketieteellisen teknologian alan yrityksissä, kuten Ortonilla, Strykerillä, C.R. Bard Inc:llä ja Gambrolla. “Olen erittäin tyytyväinen rekrytointiprosessin tulokseen, ja Juho Himberg on paras mahdollinen valinta Optomedin toimitusjohtajaksi. Monipuolisen työhistoriansa kautta Juho on osoittanut erityistä osaamista terveydenhuollon alalla sekä vahvoja johtamisja kaupallistamistaitoja. Näemme nämä erityisiksi vahvuuksiksi Optomedin tulevaisuuden kannalta. Haluan lämpimästi toivottaa Juhon tervetulleeksi Optomedille”, Petri Salonen, Optomedin hallituksen puheenjohtaja kommentoi. “On ilo ja kunnia liittyä Optomedin tiimiin. Optomedilla on ainutlaatuista osaamista ja kyvykkyyttä luoda skaalautuvia ratkaisuja, jotka voivat säästää miljoonien ihmisten näkökyvyn. Odotan innolla, että pääsen kehittämään yhtiötä edelleen ja vahvistamaan sen asemaa terveydenhuollon globaalina toimijana yhdessä Optomedin henkilöstön kanssa. Haluan kiittää yhtiön hallitusta minua kohtaan osoittamastaan luottamuksesta." Juho Himberg sanoo. Optomed lyhyesti Optomed on suomalainen terveysteknologiayhtiö ja yksi johtavista kädessä pidettävien silmänpohjakameroiden tarjoajista. Optomed yhdistää kädessä pidettävät seulontalaitteet ohjelmistoihin ja tekoälyyn tavoitteenaan uudistaa sokeuttavien silmäsairauksien, kuten nopeasti lisääntyvän diabeettisen retinopatian diagnosointiprosessia. Optomed keskittyy liiketoiminnassaan silmäseulontalaitteiden ja ohjelmistoratkaisujen tutkimukseen ja tuotekehitystyöhön Suomessa sekä myyntiin eri kanavien kautta yli 60 maassa. 23-23-16-1-2
Teollisuuden Näytelehti Teollisuuden Näytelehti /2023 Sivu 15 Numero 23 Teollisuuden Näytelehti Mediakortti on voimassa 01.07.2023 – 31.12.2023 Yhteystiedot: Teollisuuden Näytelehden julkaisija: TN Lehti Oy Osoite : Koimetsäntie 3, 24280 SALO Puhelin 046 589 2070, 041 444 6598 Sähköposti: tuotanto@tn-lehti.fi Lehden koko: A4 (210x297 mm) Painopinta-ala: 185x275 mm Palstojen lukumäärä: 4 Palstojen leveys: 42 mm / 1 palsta 90 mm / 2 palsta 135 mm / 3 palsta 185 mm / 4 palsta Rasteritiheys 300 dpi Aineistovaatimus Sähköinen muoto (pdf) Hinnasto: Koot / Hinta 1/8 sivu / 325 eur 1/4 sivu / 650 eur 1/2 sivu / 1300 eur 3/4 sivu / 1950 eur 1/1 sivu / 2600 eur 2/1 sivu / 5200 eur (aukeama) ilmoitushintoihin lisätään arvonlisävero( ALV 24%) Maksun saaja: TN-Lehti Oy, Koimetsäntie 3, 24280 SALO Pankki: Someron Säästöpankki FI43 4327 2120 0026 41 BIC: HELSFIHH Reklamaatiot: Kirjallisesti 8 vuorokauden kuluessa ilmestymispäivästä. Myöhäisempää reklamaatiota ei käsitellä. Vastuu virheellisestä mainoksesta rajoittuu enintään ilmoitushintaan. Ilmoitusten peruuttaminen: Viimeistään 2 vuorokautta ennen aineis topäivää. Myöhäisempää ilmoitusperuutusta ei käsitellä. Huom! Myöhästyneestä aineistosta emme voi ottaa vastuuta. Suurta tilaa vievät aineistot taikka kuvat tulee lähettää Wetransfer ohjelmalla tai muistitikulla. Noudatamme kaikessa julkaisutoiminnassa TN -Lehti Oy:n toimitusehtoja. Teollisuuden Näytelehteä voit lukea tietokoneella, tabletilla tai vaikka puhelimella osoitteessa: www.tn-lehti.fi Näköislehdet löytyvät myös Lehtiluukusta osoitteesta: https://www.lehtiluukku.fi /lehdet/teollisuuden-naytelehti Siellä on myös arkistolehdet noin 5 vuosikertaa. Asiakas voi tilata sähköpostiinsa ilmoituksen uuden lehden ilmestymisestä, kohdasta “Ilmoita uusista numeroista”. Tämä on ulkoistettu, eli kyseessä on palvelu, jonka Lehtiluukku tarjoaa Teollisuuden Näytelehden lukijoille. Ilmoitusmyynti & Toimitus Teollisuuden Näytelehti Koimetsäntie 3, 24280 SALO Avoinna ark. 10.00 12.00 puh 046 589 2070, 041 444 6598 Päätoimittaja Jouko Nieminen Sähköposti: jouko.nieminen@tn-lehti.fi Myynti / kaupanvahvistus: markkinointi@tn-lehti.fi Ainesisto: tuotanto@tn-lehti.fi Teollisuuden Näytelehden ilmestyminen 2023: Jo ilmestyneet numerot: Tammikuu Numero 1 04.01.2023 / 09.01.2023 Numero 2 12.01.2023 / 16.01.2023 Numero 3 19.01.2023 / 23.01.2023 Numero 4 26.01.2023 / 30.01.2023 Helmikuu Numero 5 02.02.2023 / 06.02.2023 Numero 6 09.13.2023 / 13.02.2023 Numero 7 16.02.2023 / 20.02.2023 Numero 8 23.02.2023 / 27.02.2023 Maaliskuu Numero 9 02.03.2023 / 06.03.2023 Numero 10 09.03.2023 / 13.03.2023 Numero 11 16.03.2023 / 20.03.2023 Numero 12-13 23.03.2023 / 27.03.2023 Huhtikuu Numero 14 13.04.2023 / 17.04.2023 Numero 15 20.04.2023 / 24.04.2023 Numero 16 27.04.2023 / 02.05.2023 Toukokuu Numero 17 04.05.2023 / 08.05.2023 Numero 18 11.05.2023 / 15.05.2023 Numero 19-20 25.05.2023 / 29.05.2023 Kesäkuuta Numero 21-22 08.06.2023 / 12.06.2023 Kesäloma. Numero / aineistopäivä / ilmestymispäivä Elokuu Numero 23 03.08.2023 / 07.08.2023 Numero 24-25 10.08.2023 / 14.08.2023 Numero 26 17.08.2023 / 21.08.2023 Numero 27 24.08.2023 / 28.08.2023 Syyskuu Numero 28 01.09.2023 / 05.09.2023 Numero 29 07.09.2023 / 11.09.2023 Numero 30-31 14.09.2023 / 18.09.2023 Numero 32 21.09.2023 / 25.09.2023 Lokakuu Numero 33 05.10.2023 / 09.10.2023 Numero 34-35 12.10.2023 / 16.10.2023 Numero 36 19.10.2023 / 23.10.2023 Numero 37 26.10.2023 / 30.10.2023 Marraskuu Numero 38 02.11.2023 / 06.11.2023 Numero 39-40 09.112023 / 13.11.2023 Numero 41 16.11.2023 / 20.11.2023 Numero 42-43 23.11.2023 / 27.11.2023 Joulukuu Numero 44 07.12.2023 / 11.12.2023
Teollisuuden Näytelehti Teollisuuden Näytelehti / 2023 Sivu 16 Numero 23 Onko Teillä myytävänä yritys, tuotantolinja tai osuus yrityksestänne? Tässä lisää tietoa ja toimintaohjeita vuodelle 2023 2024. Tämän toiminnan tarkoitus on hankkia myytävälle kohteelle ostajaehdokkaita.? ? Myyjä päättää kenelle kohteen myy ja mihin hintaan ja ostaja mihin hintaan hauaa kaupan tehdä. Me pyrimme vain etsimään ostaja ehdokkaita ja näin helpottaa myyntityötä. Tätä menetelmää voidaan käyttää seuraavien asioiden saavuttamiseksi: Yrityksen myynti, osakkaiden hankinta, liiketoiminnan myynti, tuotantolinjan myynti jne. Yrityksen / yhtiön tai sen osan, taikka liiketoiminnan myynti, artikkelin avulla. 1.? ? Myyntiartikkeli koskien, joko koko yhtiön myyntiä taikka sen osaa esimerkiksi kiinteistöjä, taikka koneita ja tuotantolinjoja tahi liiketoimintaa. Toimittajat käyvät paikalla ja saavat tämänhetkistä tietoa yhtiön toiminnasta tehden artikkelin, ostajan uteliaasta näkökulmasta katsottuna. Artikkelia varten otetaan myöskin kuvia. Ennen julkaisua teksti ja kuvat näytetään asiakkaalle. Tämä on maksullinen palvelu josta lasksutetaan etukäteen, yhteisesti sovitulla tavalla. Hinta on 4900 euroa + ALV. Hinta käsittää alueena koko Suomen ============================ 2. Kohdennettu myynti, eli tieto myytävästä kohteesta lähetetään ostaja ehdokkaille kohdennetusti. Kyseessä on niin sanottu hiljainen myynti (ilman artikkelia) jossa kohde tarjotaan ostolistalla oleville henkilöille valikoidusti. Myyntiin pääsee mukaan myyntikohde (yritys tai sen osa) joka on tarkoitus myydä seuraavan 4 kuukauden aikana. Toimintaa varten tarvitaan ne asiat, jotka vaikuttavat yrityksen tai sen osan myynnin kiinnostusta lisäävästi. Tässä joitakin esimerkkejä: Viimeisin tase tai mahdollisesti tilinpäätös. Mahdollisesti video (jos sellainen on ja jos se kuvaa tuotantoa tai toimintaa ajankohtaisesti) siis vain linkki, josta tuota videota voi katsella. Myyntihinta ja hintaan sisältyvät asiat. Mahdollisesti edustettavien tai omien valmistettavien tuotteiden nimet ja logot, sekä kuinka kauan ne ovat olleet valmistuksessa tai myyntiohjelmassa mukana. Tarkempia tietoja myynti kohteesta esimerkiksi henkilöiden määrä tuotantolinjojen toiminta ja muut asiaa valaisevat,seikat. Myyjän yhteystiedot tai jos omistajia on useampia myyjien tiedot, tahi jos yritys on myynnissä jossakin kiinteistöjä taikka yrityksiä myyvässä yhtiössä, mahdollisesti heidän yhteystietonsa. Sekä ne asiat jotka myyjä katsoo tarpeelliseksi myynnin nopeuttamiseksi tulevalle ostajalle tiedottaa. Nämä tiedot on lähetettävä sähköpostissa osoitteella: jouko.nieminen@kolumbus.fi sekä osoitteella markkinointi@tn-lehti.fi Ostajien listaa ja siinä olevia tietoja ei luovuteta ulkopuolisille, ne luovutetaan vain ostaja ehdokkaiden ilmoittaman tiedon mukaan (sen määrää tietosuojalaki). Myynnissä olevan kohteen, myynnin avustaminen tapahtuu seuraavasti: TN-lehti Oy lähettää saamansa tiedot henkilöille ja yrityksille kohdennetusti. Tarvittaessa TN-lehti Oy:n edustaja voi käydä myynnin nopeuttamiseksi puhelinkeskusteluja mahdollisten ostaja ehdokkaiden kanssa ja sopia tapaamiset myyjä ( myyjän edustajan ) kanssa ja ostaja ehdokkaiden kanssa. Tämä on maksullinen palvelu josta lasksutetaan etukäteen yhteisesti sovitulla tavalla. Myyntilistalla voi olla 4 kuukautta kerrallaan. Hinta on 2980 euroa +ALV Muut myyntikohteet ja toiminta niiden osalta: 3. Uusien, työhön osallistuvien, osakkaiden hankinta. Tässä kohdassa voidaan valita joko 1 kohdan mukainen menettely, tai kohdan 2 mukainen menettely, kuitenkin niin, että yhtiön myynnin tilalla kerrotaan, että yhtiöön ollaan hankkimassa yksi tai useampi yhtiön toimintaan osallistuva osakas (henkilö). 4. Tuotantolinjan myynti: Kun yritys haluaa myydä tuotantolinjan taikka tuotantomenetelmän käytetään siinä kohdan 1 mukaista toimintaa, koska tuotantolinja on kuvattava ja sen toiminnasta on toimittajien kerrottava seikkaperäisesti. Mahdollista on myös käyttää maksullista tiedotetta kuvineen ja kuvateksteineen( kohta 6/b). 5. Liiketoiminnan myynti. Usein myydään pelkkä liiketoiminta jolloin yrityksen kiinteistöt ja yhtiö jäävät edelleen omistajille. Näissä tapauksissa käytämme kohdan 2 toimintaa, koska se haittaa vähiten toiminnassa olevaa yhtiötä. 6. Myytävän kohteen tiedottaminen maksullisilla tiedotteilla ( julkaistaan lehden palstalla). 6/a Tiedotteessa voidaan kertoa myytävästä kohteesta ja paikkakunnasta, suppeasti, hinta on 1630 euroa + ALV 6/b Maksullinen tiedote pitää sisällään, yhteystiedot, kuvia ja kuvatekstejä. Hinta on 2090 euroa + ALV. Kannattaa huomioida, että maksu tulee olla suoritettu ennen kuin toiminta aloitetaan. Toivon, että näistä vaihtoehdoista löytyy yhtiöllenne sopiva toimintatapa. Parhaiten tavoittaa kello 9.00 –16.00 Välisenä aikana, puhelimella numerosta 0465892070,voimme tuolloin neuvotella mikä vaihtoehto juuri yhtiöllenne sopii. Voitte myös valita edellä olevista vaihtoehdoista jonkin ja vahvistaa sen vaikka sähköpostilla osoitteella: jouko.nieminen@kolumbus.fi
Teollisuuden Näytelehti Teollisuuden Näytelehti / 2023 Sivu 17 Numero 23 AUTODOC tuo Amazon-asiantuntijan EU:n kategorioiden hallintaan – AUTODOC, johtava ajoneuvojen varaosien ja lisävarusteiden verkkokauppias Euroopassa, vahvistaa johtoryhmäänsä Raoul Heinzen kanssa, joka on nyt EU-kategorianhallintaosaston johtaja. Tämän äskettäin perustetun Luxemburgissa sijaitsevan divisioonan tavoitteena on asettaa AUTODOCin asiakaskokemukselle uudet standardit. Raoul Heinze liittyi AUTODOCiin toukokuussa 2023 Senior Vice Presidentiksi ja johtaa nyt uutta EU-kategorianhallintaosastoa. Johtoryhmän jäsenenä hän raportoi suoraan Dmitry Zadorojniille, AUTODOC SE:n toimitusjohtajalle. Hänellä on 25 vuoden ammattikokemus vähittäiskaupan ja teknologian aloilta, ja hän tuo tähän tehtävään runsaasti arvokasta johtamiskokemusta. Aiemmin Heinze toimi eri johtotehtävissä Amazonilla 13 vuoden ajan, missä hän johti Euroopan autoteollisuuden jälkimarkkinatoimintoja vuosina 2016-2021. "AUTODOC on kiehtova yritys, varsinkin kun se keskittyy selkeästi eurooppalaiseen autoteollisuuden jälkimarkkinasegmenttiin 27 maassa. Autoalan asiakkaisiin ja siihen liittyvään ekosysteemiin keskittyminen on nyt 15 vuoden ajan osoittautunut erittäin menestyksekkääksi ja taloudellisesti kannattavaksi, ja se avaa laaja valikoima innovaatiovaihtoehtoja", Raoul Heinze sanoo. "Olen erityisen vaikuttunut siitä nopeudesta, jolla päätökset tehdään ja toteutetaan täällä. Johtoryhmän strateginen ajattelutapa sekä yrityksen intohimo ja intohimo sopivat täydellisesti henkilökohtaiseen työskentelytyyliini. Olen erittäin innoissani työskentelystäni kollegani Marketing and Supply Chain Managementista kehittääkseen AUTODOCin koko potentiaalia." Uusi AUTODOC-osasto Luxemburgissa: EU-kategorioiden hallinta Kesäkuussa 2023 AUTODOC perusti EU:n kategorianhallintaosaston Luxemburgiin, joka on nyt Euroopan laajuisen koordinoinnin tukikohta. EU:n kategorioiden hallinta on suunniteltu optimoimaan AUTODOCin asiakaskokemusta entisestään, ja se tekee tiivistä yhteistyötä olemassa olevien markkinointija toimitusketju-/toimitusosastojen kanssa. Uuden osaston tehtäviin kuuluu: uusien tuotekategorioiden käyttöönotto, tuotevalikoiman laajentaminen sekä B2Cettä B2B/AUTODOC PRO -asiakkaille, strategisten toimittajasuhteiden kehittäminen edelleen, tuotteiden saatavuuden parantaminen sekä houkuttelevan monikanavaisen hinnoittelun hallinta. "AutoDOCissa painotamme suuresti tehokasta kategorianhallintaa, koska sillä on merkittävä rooli asiakaskokemuksen ja arvolupauksemme parantamisessa", sanoo Dmitry Zadorojnii, AUTODOCin toimitusjohtaja. "Olemme erittäin tyytyväisiä, että Raoul Heinze ottaa tämän alan uuteen johtajan tehtävään. Laajan kokemuksensa, myös autoalalta, sekä huomattavan teknisen ja johtamisosaamisensa ansiosta hän auttaa meitä jatkuvasti optimoimaan ja parantamaan kokemustamme. entistä useammalle asiakasryhmälle." Yrityksen uuteen toimipaikkaan Luxemburgiin odotetaan Raoul Heinzen lisäksi kahdeksasta kymmeneen työntekijää. Kategorioiden hallinta -divisioona, johon kuuluu kahdeksan nykyistä tiimiä, työllistää tulevaisuudessa noin 175 henkilöä, joista 150 on jo AUTODOCin palveluksessa Saksassa, Moldovassa, Puolassa, Portugalissa ja Ukrainassa. Tytäryhtiö Autodoc Luxembourg S.à r.l perustettiin toukokuussa 2023. ?23-23-17-1-2 Kuvateksti: Raoul Heinze on nyt AUTODOCin EU-kategorianhallinnan johtaja.
Uutisia Teollisuuden Näytelehdestä: Kun yhtiönne nettisivuilla on tiedotteita taikka tarjouksia, niin asiakkaanne näkevät ne kyllä, mutta se utelias asiakaskunta ei tiedä niistä mitään. Tähän tulee nyt muutos. Tässä on kaksi vaihtoehtoa: A) Julkaistaan yksittäinen tieto, jossa on myös linkki. Hinta on 100 euroa + ALV / kpl B) Julkaistaan 10 kappaleen sarja, jossa jokaisessa on linkkiyhteys. Hinta on 490 euroa + ALV / 10 kpl sarja. Näin saatte uusia lukijoita nettisivuillenne ja sivujenne palvelutason mukaiset tiedot niistä jotka ovat käyneet lukemassa tiedotteenne. Voitte tilata tuon palvelun osoitteella: markkinointi@tn-lehti.fi Haluatteko toimittajan tekemän artikkelin? Lähettäkää lyhyt tieto milloin artikkeli voidaan tehdä ja kuinka laaja sen tulee olla. Osoite on: tuotanto@tn-lehti.fi Mukaan myös yhteyshenkilön tiedot jotta toimittajamme voi olla häneen yhteydessä. Teollisuuden Näytelehdellä on meneillään juhlavuosi, kun 40 on tullut täyteen. Onnittelu ilmoituksia voi lähettää koko vuoden aikana osoitteella: tuotanto@tn-lehti.fi Ruusuja tai risuja voi lähettää osoitteella: jouko.nieminen@tn-lehti.fi Kehut ovat tietenkin mukavia, mutta arvostelulla kehitetään liiketoimintaa. www.tn-lehti.fi
Teollisuuden Näytelehti Teollisuuden Näytelehti / 2023 Sivu 19 Numero 23 Supersuosittu Stadin Rekkaspottauspäivä tulee taas lauantaina 19.8.2023 Koko perheen Stadin Rekkaspottaus-tapahtuma stadinscaniaspottaajat järjestetään taas lauantaina 19.8.2023 Helsingin Scania-keskuksen piha-alueella Konalassa. Rekkaspottaajien päivän teemana on turvallinen rekkaspottaus, ja tapahtumaan toivotetaan tervetulleeksi erityisesti lapsiperheet, sillä varsinkin lapset ja nuoret on huomioitu tapahtuman järjestelyissä ja ohjelmassa. Upeita Scanioita pihan täydeltä nähtävänä Tapahtumassa on näytillä monen näköisiä ja kokoisia rekkoja ja kuorma-autoja. Spottailtavana on siis kymmeniä toinen toistaan upeampia ”tuunattuja” Scanioita ja mukana on myös ansaituilla eläkepäivillään olevia näyttelyautoja, joista on pidetty hyvää huolta. Sometus on tärkeä osa tapahtumaa, ja paikalla onkin kuljettajia, joille on muodostunut jo oma fanijoukkonsa sosiaalisessa mediassa. Tapahtuman juontaa Helena Riihitupa, joka on Suomen tunnetuimpia raskaan kaluston somevaikuttajia. Ohjelmaa koko perheelle ja tärkeää tukea Kummit ry:lle Päivän tuotemyynnistä saadut tuotot lahjoitetaan lyhentämättömänä Lastenklinikoiden Kummit ry:lle. Spottaajia tapahtumassa viihdyttääkin Kummien maskotti Teemu-nalle ja lapsille on järjestetty myös muuta mukavaa ohjelmaa. Tasatunnein järjestettävät kiertokävelyt raskaan kaluston korjaamoon ovat myös harvinaista herkkua, sillä normaalisti korjaamoon on turvallisuussyistä yleisöltä pääsy kielletty. "Spottaa turvallisesti" on tapahtuman teema Lasten ja nuorten rekkaspottaus rantautui kunnolla sosiaaliseen mediaan pari vuotta sitten. Koska spottaus aiheutti toisinaan vaarallisia tilanteita niin tiellä liikkujille, kuin spottaajillekin, syntyi ajatus turvallisesta Rekkaspottaajien päivästä. Turvallisemman harrastuksen puolesta ovat näkyvästi kampanjoineet myös Poliisi ja Rahtarit ry, joista Rahtarit ovatkin tapahtumassa yhteistyökumppanina mukana. Erikoisemmat ajopelit ja ”työkoneet” ovat tapahtumassa turvallisesti nähtävissä. Yleisö pääsee tutustumaan upeaan kalustoon läheltä ja lapsellekin hahmottuu isojen rekkojen oikea koko. Lisäksi spottauspäivästä tekee erikoisen se, että nähtävillä on ajoneuvoja, joita harvoin näkee tien päällä. Tapahtuma järjestettiin vuosi sitten ensimmäistä kertaa, ja se sai suuren suosion kävijöiden ja rekkafanien keskuudessa. Tapahtuman turvallisuus oli erityisesti lapsiperheiden mieleen. Innokkaimmat spottaajat olivatkin tapahtumassa aamusta iltapäivään asti. Tilaisuus on ilmainen ja kaikille avoin, sekä päihteetön. Paikan päällä on myynnissä pikkupurtavaa ja Scanian fanituotteita, joiden myynnistä saadut tuotot ohjataan Kummit Ry:n toimintaan. Scania on maailman johtavia kuljetusratkaisujen tarjoajia. Viemme yhdessa? kumppaneidemme ja asiakkaidemme kanssa kuljetustoimintaa kesta?va?mpa?a?n suuntaan. Vuonna 2021 toimitimme asiakkaillemme 88 930 kuorma-autoa, 4 436 linjaautoa seka? 11 786 teollisuusja merimoottoria. Nettomyynti oli yli 146 mrd. SEK (n. 14 mrd. EUR), josta palvelumyynnin osuus oli n. 20 prosenttia. Vuonna 1891 perustetulla ja yli 100 maassa toimivalla Scanialla on n. 54 000 tyo?ntekija?a?. Tutkimusja tuotekehitystoiminta on keskitetty Ruotsiin; sita? harjoitetaan myo?s Brasiliassa ja Intiassa. Tuotanto tapahtuu Euroopassa, Latinalaisessa Amerikassa ja Aasiassa; Afrikassa, Aasiassa ja Euraasiassa on myo?s alueellisia tuotantokeskuksia. Scania kuuluu TRATON GROUP -konserniin. 23-23-19-1-2
Teollisuuden Näytelehteä luetaan myös ulkomailla lähinnä Googlen avulla. Sen johdosta voimme julkaista ilmoituksia myös englannin -ja ruotsinkielellä, Jos haluaa varmistaa, että lehdistötiedotteessa julkaistaan myös yhteystiedot niin kannattaa ottaa meihin yhteyttä. On myös eräs tapa varmentaa tiedotteen julkaiseminen mahdollisimman useassa lehdessä ja se onnistuu parhaiten jos tiedote on jo valmiiksi taitettu tiettyyn kokoon ja siten helpottaa taittajan työtä. Tämän toiminnan mahdollistaa nykyiset tekstinkäsittelyohjelmat. Lukuisat teollisuuslaitokset teettävät lehdistötiedotteita joita siten jaetaan asiakkaille. Tämä on tietenkin hyvä asia, jo pelkästään sen johdosta, että lehdistötiedotteet lisäävät myyntiä, sen johdosta, että ostajien tietomäärä lisääntyy. Toisin sanoen tietävä asiakas on myös se ostava asiakas. Tietoa pitää saada myös hieman laajemmalle lukijakunnalle, jotta markkinointi pysyy hyvällä tasolla. Teollisuuden Näytelehti Koimetsäntie 3 24280 salo puh.0465892070 Sähköposti osoite on: markkinointi @tn-lehti.fi Tämän lehden sisäsivuilla löytyy lehdistötiedote myös tämän kuvan lähettäjältä. Suosittelen tutustumaan heidän toimintaansa tarkemmin.