MAGAZINE FOR AVIATORS BY AVIATORS
KÄSIOHJELMA
Ilmailualan ykköstapahtuma
Suomessa vuonna 2014
Frecce Tricolori (IT) F-16 demoteam (NL) MiG-29 (PL)
F-18 Hornet, Midnight Hawks, Hurricane...
Tervetuloa Suomen Ilmailuliitto ry:n päälentonäytökseen!
First Events Oy
www.?rstevents.?
tapahtuman vastuullinen järjestäjä
Missä ääntä, siellä voimaa!
Suomen Ilmailuliiton päälentonäytös Tour de Sky tarjoaa monessa
mielessä ennennäkemättömän ilmailunäytöksen. Luvassa on
otsikon mukaisesti sekä ääntä että voimaa menneiden aikojen
legendojen kautta nykytekniikan parhaimpiin saavutuksiin. Näyttävien koneiden lisäksi luvassa on luonnollisesti huippuluokan esityksiä
alan parhaiden lentäjin esittämänä.
Tässä julkaisussa esitellään näytöksessä esiintyvää kalustoa, ohjelmaa ja palveluja näytösalueella. Lehti kannattaakin ladata ja ottaa
mukaan alueelle joko tulosteena tai sähköisessä muodossa.
Ilmailunäytöksen tekevät esiintyjien lisäksi yleisö ja koko
tapahtuman mahdollistavat yhteistyökumppanit. Yritysten lisäksi
jälkimmäiseen joukkoon kuuluvat useat eri viranomaiset, eri maiden
asevoimat sekä suuri joukko vapaaehtoispohjalta toimivia yhteisöjä.
Kaikille näille esitän nöyrän ja vilpittömän kiitoksen hedelmällisestä
yhteistyöstä.
Meidän näytöksen järjestäjien puolesta haluan toivottaa kaikki
tervetulleeksi. Nauttikaa ohjelmasta, tutustukaa maanäyttelyn
koneisiin, kyselkää näytteilleasettajilta ja jos yksikin teistä löytää ilmailusta uuden harrastuksen tai ammatin, viimeistään se kruunaa
tapahtuman lopullisesti.
Perttu Karivalo
lentonäytöksen johtaja
P.S. Oulun taivaalla ja kentällä nähdään huipputehokkaita ja siksi
myös äänekkäitä koneita. Muista suojata erityisesti perheen
pienempien kuulo.
Kustantaja Aviator Media Oy /Toimitus Aviator-lehti
Toimitusjohtaja / Perttu Karivalo / perttu@aviatorlehti.com
Päätoimittaja / Kusti Kairikko / kusti@aviatorlehti.com Art Director / Harri Tuononen / harri@aviatorlehti.com
GATE
GATE
PUBLIC BUSSES
ENSIAPU
RESTA
PUBLIC GATES
GATE
PUBLIC GATES
URANT
S
C
/
YA
LA
ISP
F
AF
ST
D
TIC
TA
WC
S
F
AF
ST
TIV
OLI
ÖEIS YS
YL NÄT
N
LE
MEDIA
/C
AluekarttaArea map
YA
LA
ISP
FL
IG
D
HT
AIRPORT SECURITY AND
AIRLINERS SUPPORT TRAFFIC
Suomen Ilmailuliitto ry:n päälentonäytös
LIMITED PUBLIC
AREA ON FRIDAY
PUBLIC AREA
Kuva: Mikko Maliniemi
046 aviatorlehti.com
aviatorlehti.com 047
AIKATAULU Päivitetty / Updated 7.8.2014
Muutokset mahdollisia
Lentokone / Aircraft
Subject to Changes
Esiintyjä / Performer
LAUNTAI / SATURDAY 9.8.2014
Boeing 737-800
Airbus 319
Boeing 737-800
Boeing 737-800
Suomen lippu saapuu / Finnish Flag Arrives
Vetovarjoesitys / Parasail display
Ilmataisteluesitys
Air Combat Display
Laskuvarjohyppyesitys Skydive display
2 x Tuulia
DC-3
Short Skyvan
Laskuvarjohyppyesitys Skydive display
DC-3
NA Texan
Valmet Vinka
Diamond DA42
Pitts/Ultimate
AB412
Koala
Embraer E190
NH90
MD500
Pilatus PC-12NG
Embraer E190
Hurricane
Fouga Magister
Bae Hawk MK51
F-18
F-18/F-16/Gripen
Gripen
F-16
Boeing 737-800
MB339PAN
MiG-29
Embraer E190
Bae Hawk MK51
Embraer E190
Norwegian DY9670
D
Finnair AY360
D
Norwegian DY5602
A
Norwegian DY5603
D
Oulun Laskuvarjokerho / Skydiving Club
F
Skylev Oulu
F
RC air combat
F
Skydive Oulu / Oulun Laskuvarjojerho
F
Tuulia Display Team, Turku
F
DC-3 Yhdistys / Association
D
Aalto Yliopisto / University
F
Skydive Oulu
F
DC-3 Yhdistys / Association
A
Phil Lawton
F
Ilmavoimat / Finnish AF
F
Suomen Ilmailuopisto / Finnish Aviation Academy F
Arctic Eagles display team
F
Rajavartiolaitos / Frontier Guard
F
Rajavartiolaitos / Frontier Guard
F
Finnair AY2365
A
Maavoimien Ilmailu / Finnish Army Aviation F
Maavoimien Ilmailu / Finnish Army Aviation F
Ilmavoimat / Finnish AF
Finnair AY2366
D
Ilmavoimat / Finnish AF WWII
F
ex- Ilmavoimat / Finnish AF
F
Ilmavoimat / Finnish AF
F
Ilmavoimat / Finnish AF
F
Cross-Border-Training muodostelma / formation F
Ruotsin Ilmavoimat / Swedish AF
F
Hollannin Ilmavoimat / RNLAF
F
Norwegian DY9671
A
Frecce Tricolori
F
Puolan Ilmavoimat / Polish AF
F
Finnair AY2367
A
Midnight Hawks
F
Finnair AY2368
D
A/D
Lähtokenttä
Laskukenttä
Kellonaika / Time (Local)
Oulu
Oulu
Helsinki
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Helsinki
Oulu
Oulu
Rodos
Helsinki
Oulu
Helsinki
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
6:00
6:00
8:05
8:35
10:30
10:40
11:00
11:20
11:35
11:45
11:46
12:00
12:15
12:20
12:30
12:40
12:50
13:10
13:20
13:40
13:41
13:50
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Luulaja
Oulu
Rodos
Oulu
Oulu
Helsinki
Oulu
Oulu
Helsinki
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Luulaja
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Helsinki
14:10
14:11
14:25
14:40
14:50
15:20
15:30
15:40
16:00
16:05
16:40
17:05
17:06
17:35
Lentokone / Aircraft
Esiintyjä / Performer
SUNNUNTAI / SUNDAY 10.8.2014
Suomen lippu saapuu / Finnish Flag Arrives
Vetovarjoesitys / Parasail display
ATR42
Vesikoneiden ohilento Seaplane Flyby
ATR42
2 x Tuulia
DC-3
Short Skyvan
Laskuvarjohyppyesitys Skydive display
DC-3
Harvard
Diamond DA42
Pitts/Ultimate
Valmet Vinka
Embraer E190
Laskuvarjohyppyesitys
Skydive display
Embraer E190
MB339PAN
Fouga Magister
Pialtus PC-12NG
Midnight Hawks
Bae Hawk MK51
NH90
MD500
AB412
Koala
Boeing 737-800
Saab 2000
F-16
MiG-29
Saab 2000
Boeing 737-800
Embraer E190
F-18
F-18 / Hurricane
Hurricane
Embraer E190
Oulun Laskuvarjokerho /Skydiving Club
F
Skylev Oulu
F
Finnair AY2353
A
Finnish Ski- and Seaplane association
F
Finnair AY2354
D
Team Tuulia, Turku
F
DC-3 Yhdistys / Association
D
Aalto Yliopisto / University
F
Skydive Oulu
F
DC-3 Yhdistys / Association
A
Phil Lawton
F
Suomen Ilmailuopisto / Finnish Aviation Academy F
Arctic Eagles display team
F
Ilmavoimat / Finnish AF
F
Finnair AY2365
A
Skydive Oulu ja/and
F
Oulun Laskuvarjokerho / Skydiving Club
Finnair AY2366
D
Frecce Tricolori
F
ex- Ilmavoimat / Finnish AF
F
Ilmavoimat / Finnish AF
F
Ilmavoimat / Finnish AF
F
Ilmavoimat / Finnish AF
F
Maavoimien Ilmailu / Finnish Army Aviation F
Maavoimien Ilmailu / Finnish Army Aviation F
Rajavartiolaitos / Frontier Guard
F
Rajavartiolaitos / Frontier Guard
F
DY5610
A
SK4206
A
Hollannin Ilmavoimat / RNLAF
F
Puolan Ilmavoimat / Polish AF
F
SK4207
D
DY5611
D
Finnair AY2367
A
Ilmavoimat / Finnish AF
F
Finnish AF historic formation
F
Ilmavoimat / Finnish AF WWII
F
Finnair AY2368
D
A = Saapuva / Arrival
D = Lähtevä / Departure
F = Lentoesitys / Display
A/D
Lähtokenttä
Laskukenttä
Kellonaika / Time (Local)
Oulu
Oulu
Helsinki
Hauho
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Raahe
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Helsinki
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Helsinki
Oulu
Raahe
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
10:10
10:20
10:40
10:45
11:05
11:50
11:45
11:46
12:00
12:15
12:10
13:00
13:10
13:25
13:40
13:55
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Helsinki
Tukholma
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Helsinki
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Helsinki
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Tukholma
Helsinki
Oulu
Oulu
Oulu
Oulu
Helsinki
14:10
14:11
14:45
14:55
15:05
15:25
15:35
15:45
15:55
16:05
16:25
16:30
16:31
16:45
16:55
17:00
17:05
17:06
17:15
17:20
17:35
Yksipaikkaisen ja kaksipaikkaisen
tanskalaisen F-16 hävittäjän kuvat
Oulussa 1997. Kuva Perttu Karivalo
Tanskan Ilmavoimat yksi monista käyttäjistä
F-16 on monen polven hävittäjä
Tanskan Ilmavoimien F-16 hävittäjä palaa Ouluun
17 vuoden tauon jälkeen. Edellisen kerran tanskalaiset F-16 hävittäjät vierailivat Oulussa vuoden
1997 Suomen Ilmailuliiton päälentonäytöksessä
kun yksipaikkainen F-16A ja kaksipaikkainen F16B olivat nähtävillä maanäyttelyssä. Suomeen
saapuva F-16 tulee Etelä-Jyllannista Skrydstrupin
hävittäjälennostosta.
Tanskan Ilmavoimat hankkivat 77 kpl F-16A ja
F-16B hävittäjiä 1980-luvulla. Ne rakennettiin Belgiassa ja Hollannissa olleilla F-16 tuotantolinjoilla.
Ensimmäinen kone toimitettiin Tanskan Ilmavoimille 28.1.1980 kun kaksipaikkainen F-16B otettiin
käyttöön. Tanska on lentänyt F-16 koneilla nyt 34
vuotta. Käytössä on edelleen 48 konetta, jotka ovat
modi?oitu nykypäivän vaatimusten mukaisesti ja
ovat taistelukyvyltään lähellä Ilmavoimien F-18
Hornet kalustoa.
Tanskalainen F-16 ei jää viimeiseksi näytökseen
saapuvaksi F-16 koneeksi. Oulun päälentonäytökseen saapuu vielä kaksi F-16 konetta jo vahvistettujen tanskalaisen ja hollantilaisten F-16 koneiden
lisäksi, joten ainakin viisi NATO:n F-16 päähävittäjää
nähdään Oulussa.
NATO:n päähävittäjä F-16 palvelee Euroopassa
Norjassa, Tanskassa, Belgiassa, Portugalissa, Puolassa , Kreikassa sekä Hollannissa. Kone on käytössä
myös muun muassa Turkissa, Israelissa, Etelä-Koreassa, Venezuelassa, Taiwanissa, Jordaniassa, Marokossa, Omanissa, Bahrainissa ja Egyptissä valmistajamaa USA:n lisäksi. Konetta on valmistettu yli 4500
kappaletta.
Kuva: John Dibbs
Viimeksi Suomen taivaalla 70 vuotta sitten
Hawker Hurricane on täällä!
Toisen maailmansodan yksi kuuluisimmista hävittäjistä, Hawker Hurricane, saavutti maineensa Englannin Kuninkaallisten Ilmavoimien eli Royal Air Forcen
päähävittäjänä taistelussa Englannista toisessa
maailmansodassa. Joka päivä useat Hurricane?laivueet nousivat torjumaan saksalaisia Messerschmitt
Bf109E-hävittäjiä, usein raskain tappioinkin
Hurricane palveli myös Suomen Ilmavoimissa Jatkosodan aikana. Ouluun saapuva Hurricane onkin
ainutlaatuisesti Suomen Ilmavoimien väreissä. Hurricane lensi edellisen kerran Suomessa toukokuussa
1944 kun Hurricane Mk. II, rekisteritunnukseltaan
HC-465, lensi konetyypin viimeisen lennon Suomen
Ilmavoimissa. Ouluun saapuva Hurricane onkin
maalattu esittämään juuri HC-465 -konetta.
Hurricane juhlistaa päälentonäytöksessä jatkosodan
päättymisen 70-vuotispäivää, jonka kunniaksi kaikki sotaveteraanit pääsevät ilmaiseksi Tour de Sky
-päälentonäytökseen katsomaan Suomen Ilmavoimien sodanaikaista Hurricanea sekä muuta lentonäytöstä.
Oulussa on mahdollisuus nähdä sekä 1940-luvun
Hurricane- että huippunykyaikainen Ilmavoimien
Hornet -hävittäjä taivaalla esittämässä suorituskykyään. Näytös onkin ainoa mahdollisuus nähdä
nykyaika ja historia taivaalla kun Hurricane ja Hornet
esiintyvät samassa lentonäytöksessä.
Ouluun saapuvan HC-465:n esikuva aloitti uransa
Britanniassa Royal Air Forcessa 1941, mutta toimitettiin joulukuussa 1941 Neuvostoliiton ilmavoimille
?lend-lease? apuna. Helmikuussa 1942 kone teki
pakkolaskun Tuoppajärvelle Uhtuan suunnassa. Kone
evakuoitiin Ouluun, josta se toimitettiin Valtion lentokonetehtaalle kunnostettavaksi Suomen Ilmavoimille.
Ilmavoimat sai koneen käyttöönsä huhtikuussa 1944.
Näytöksen Suomi-Hurricane lensi uuden ensilentonsa
Britanniassa torstaina 18.7.2014 lähes 20 vuotta kestäneen entisöinnin päätteeksi. Kone onkin uutta vastaavassa kunnossa ja täydellisesti uudelleenrakennettu.
Edellisen kerran tämä Hurricane lensi 1941, jolloin
se teki pakkolaskun Kanadassa. Kone löytyi vasta
1990-luvulla ja päätyi entisöitäväksi Britanniaan. Koneen omistaa espoolainen Phil Lawton. Heti ensilennon jälkeen Hurricane siirrettiin maalattavaksi Suomen
Ilmavoimien sodan aikaiseen maalauskaavioon.
Hawker Hurricaneja rakennettiin yli 14 000 kappaletta,
mutta lentokunnossa niitä on alle 20 koko maailmassa. Hurricane palveli yli 20 eri maassa muun muassa
Suomen, Britannian, Ranskan, Belgian, Neuvostoliiton,
Iranin, Turkin ja Etelä-Afrikan ilmavoimissa.
Kuva: John Dibbs
Kuva: John Dibbs
Kuva: Ville Tuokko
Suomen Ilmavoimat vahvasti esillä
F-18 Hornet ? terävin kärki
Karjalan Lennostossa lentueen päällikkönä virkatyötään tekevä kapteeni Mikko Fingerroos on
Ilmavoimien tämän vuoden Hornet-esityslentäjä.
Esityslentäjän arvostettuun pestiin kuuluu Ilmavoimien suorituskyvyn kärjen, F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjän kykyjen esittely lentonäytöksissä
kotimaassa ja ulkomailla.
lukone, halusin tuoda esiin mahdollisimman paljon
sen taistelunmukaista liikehtelykykyä. Lähes kaikilla
taitolentokoneilla ja hävittäjillä voi lentää esimerkiksi
selkälentoa, mutta melko harva 20 000 kiloa painava lentokone kykenee hetkelliseen yli 40 asteen kohtauskulmaan tai nousemaan suoraan pystyyn 200
kilometrin tuntinopeudelta, hän perustelee.
Fingerroos ei ole rakentanut kauden esityslentosarjaa pelkästään taitolennon varaan.
Kapteeni Fingerroosin näyttävän sooloesityksen lisäksi päälentonäytöksessä Ilmavoimien Boeing F/A18 Hornet on myös maanäyttelyssä jossa yleisö voi
tutustua koneen ilmasta-ilmaan ja ilmasta-maahan
suorituskykyyn.
? Sarjaa valmistellessani mietin, etten halua esittää pelkkää taitolentoa. Koska Hornet on taiste-
Kuva: Perttu Karivalo
Suomen Ilmavoimat vahvasti esillä
Midnight Hawks palaa juurilleen
Midnight Hawks on Suomen Ilmavoimien virallinen taitolento-osasto. Neljällä Hawk-suihkuharjoituskoneella lentävä ryhmä on esitellyt
ilmavoimien lentotoiminnan huippuosaamista
koti- ja ulkomaisissa ilmailutapahtumissa vuodesta 1997 lähtien.
Osaston ensiesiintyminen tapahtui edellisessä
Oulun lentonäytöksessä kesäkuussa 1997 jolloin Midnight Hawks lensi suoraan maailman
tietoisuuteen 60 ulkomaisen ilmailutoimittajan
seuratessa osaston ensiesiintymistä kapteeni
Seppo Lindenin johtaessa osastoa.
Vuoden 2014 päälentonäytöksessä Midnight
Hawks esiintyy Oulussa ensimmäistä kertaa sit-
ten vuoden 1997. Tänä vuonna osastoa johtaa kapteeni Jonne Hovilainen.
Midnight Hawksin kansainvälisesti tunnettu tavaramerkki on tiukka neljän Hawkin vinoneliömuodostelma, jossa koneet lentävät vain muutaman metrin
päässä toisistaan.
Midnight Hawks lentää BAe Hawk MK 51 -suihkukoneilla, joilla koulutetaan Hornet lentäjiä Ilmavoimille.
Päälentonäytöksessä esiintyy myös Hawk-soolo,
jossa yksittäisellä koneella esitellään Hawkin suorituskykyä. Maanäyttelyssä yleisön tutustuttavana on
sekä Hawk MK 51 että Sveitsistä hankittu punavalkoinen Hawk MK 66.
Kuva: Ville Tuokko
Suomen Ilmavoimat vahvasti esillä
Pilatus PC-12NG
ensiesittelyssä
Ilmavoimien uusi Pilatus PC-12NG -yhteyskone
esitellään ensimmäistä kertaa Pohjois-Pohjanmaalla.
Vaikka konetyyppi otettiin käyttöön Ilmavoimissa jo
joitakin vuosia sitten, sitä ei ole esitelty aikaisemmin
päälentonäytöksessä pohjoisemmassa Suomessa.
Kuvat: Italian Ilmavoimat
Suomen Ilmavoimat vahvasti esillä
Vinka luo perustan
Ilmavoimien Valmet Vinka -peruskoulukone esitellään sekä
maassa että ilmassa. Koneella lennetään taitolentoesitys, jonka
avulla koneen suorituskyky tulee hyvin esille.
Varusmiespalvelukseen Ilmavoimien ohjaajalinjalle hakeutuvat
lentävät juuri Vinkalla, jonka jälkeen Maanpuolustuskorkeakouluun
valitut jatkavat lentämistä konetyypillä ennen siirtymistään Hawkin
ja myöhemmin Hornetin ohjaimiin.
Koneiden ja lentoesitysten lisäksi Ilmavoimat esittelee suorituskykyään ja osaamistaan monipuolisesti myös omalla osastollaan.
Osastolla on esillä muun muassa eri mahdollisuudet suorittaa
varusmiespalvelus Ilmavoimissa.
Kuva: Teemu Hallamaa
Ohjaajat/koneet järjestyksessä vasemmalta; Pitkänen, Nikkanen ja Rautakoura
Arctic Eagles on taitolentoryhmä Suomesta
Taitolentoryhmä Arctic Eagles tuo 30 vuoden tauon jälkeen siviiliosastotaitolennon suomalaisten
ilmailutapahtumien ja lentonäytösten ohjelmiin.
Osasto aloitti harjoittelun vuonna 2013 ja ensiesiintyminen kahdella koneella tapahtui LIAS 2013
päälentonäytöksessä Lappeenrannassa. Purjetaitolennon MM-kisojen päätöslentonäytöksessä ryhmä esiintyi ensimmäisen kerran kolmella koneella
työnimellä ?Saario Special? heinäkuussa 2013.
Arctic Eagles jatkaa taitolentolegenda Seppo Saarion johtaman Red Birds -taitolentoryhmän perinnettä, osastotaitolentoa kolmella kaksitasokoneella.
Kaikki Arctic Eagles -osaston koneet ovat Seppo
Saarion rakentamia.
Arctic Eagles -osaston ohjelma koostuu kaikkiaan 17 eri liikkeestä, joista 11 lennetään osastossa.
Ryhmän tavaramerkki on aura, jossa koneet 2. ja
3. ovat ryhmittyneet koneen 1. siivelle molemmin
puolin. Muoto pyritään säilyttämään mahdollisimman
tiiviinä. Jonomuoto sekä rivimuoto ovat muut lennettävät muodot. Osaston liikkeet on suunniteltu siten,
että ne olisivat koko ajan yleisön nähtävillä.
Ohjelman loppupuolella on yhdistetty maa- ja lentoshow kiitotiellä ja sen yläpuolella. Osaston kone numero kaksi lentää lyhyen viiden liikkeen soolon. Sarja tuo esille Ultimate 10-300-koneen suorituskyvyn.
Arctic Eagles 2014
Kone 1. Raimo Nikkanen
Pitts S1 Special
OH-XPA
Kone 2. Tapio Pitkänen
Ultimate 10-300 OH-XSF
Kone 3. Miikka Rautakoura Christen Eagle II OH-XEA
Kuvat: Italian Ilmavoimat
Italian ylpeys - FRECCE TRICOLORI
Italian ylpeys Frecce Tricolori on erittäin arvostettu
ja ammattitaitoinen sotilastaitolentoryhmä, joka
lentää ainoana maailmassa kymmenellä koneella
vaativaa muodostelmalentoa, koneiden lentäessä
vain muutaman metrin päässä toisistaan.
Frecce Tricolori on hyvin tunnettu ja ryhmän esiintymisiä seurataan ympäri maailmaa. Sillä on useita
fanclubeja, joissa on kymmeniä tuhansia jäseniä eri
puolilta maailmaa. Minne ryhmä meneekään saa
se Italiassa aina sankarin vastaanoton ja onkin Italian kansallisuustunteen ilmentymä.
Italian Ilmavoimien Frecce Tricolorin lento-ohjelma
on erittäin vaativa, mutta silti monipuolinen ja huumorilla maustettu. Ohjelmassa kaikki kymmenen
konetta lentävät yhdessä sekä pienemmissä muodostelmissa soolokoneen tehdessä uskomattomia
liikkeitä. Soolokoneen yksi kuuluisimmista liikkeistä
on niin sanottu ?Grazy Flying? eli hullulentäminen,
jossa soolokone hyppii ja pomppii täysin järjen
vastaisesti matalalla kiitoradan päällä.
Frecce Tricolori perustettiin 1.3.1961, josta lähtien
osasto on esiintynyt Italian ja Euroopan lentonäytöksissä. Suomessa osasto on käynyt vain 20 vuoden välein. Edelliset vierailut olivat 1974 ja 1994,
joten kyse on todella harvinaisesta herkusta.
Vuodesta 1982 Frecce Tricolori on lentänyt Aermacchi MB339PAN -suihkukoneella, joka on vastaava
konetyyppi kuin Suomen Ilmavoimien BAe Hawk
-suihkuharjoituskone. Ryhmän lentäjät ja mekaanikot
työskentelevät täysipäiväisesti Frecce Tricolorissa
2-5 vuotta, jonka jälkeen palaavat takaisin operatiiviseen hävittäjälaivueeseensa.
Vaativa muodostelmalento edellyttää kovaa harjoittelua. Frecce Tricolori on harjoitellut kesän esitystä
päivittäin alkutalvesta aina huhtikuuhun asti. Tämä
on välttämätöntä turvallisen ja näyttävän lento-ohjelman esittämiseksi.
Huoltokoneena Frecce Tricolorilla on suuri Lockheed
C-130 Hercules -kuljetuskone, joka myös saapuu
Ouluun kaikkiaan noin 45 ryhmän jäsenen kera.
Frecce Tricolorin kotitukikohta Italiassa on Rivolto,
Venetsian itäpuolella.
Kuva: Puolan ilmavoimat
Kylmän Sodan kuningas
MiG-29 - hävittäjä
Elettiin kylmää sotaa 1986 kun länsimaiden katseet
oli käännetty Kuopioon. Neuvostoliiton MiG-29 hävittäjät laskeutuivat laivuevierailulle Rissalan lentoasemalle. Paikalla oli satoja ulkomaisten ?paikallislehtien? toimittajia. Tämä oli ensimmäinen kerta kun
MiG-29 koneet esittäytyivät lännessä. Aikaisemmin
koneesta oli vain suttuisia satelliittikuvia.
MiG-29 oli Neuvostoliiton vastaus USA:n F-16
-koneille. Kummatkin edustivat uutta seuraavaa hävittäjäsukupolvea. F-16:sta tuli NATO:n
päähävittäjä, samoin kuin MiG-29 koneista
Varsovan liiton. MiG-29 lensi muun muassa Puolan, DDR:n, Tsekkoslovakian, Bulgarian ja Romanian
Ilmavoimissa. MiG-29 palvelee edelleen Venäjän
Ilmavoimia ja koneesta kehitetään jatkuvasi uusia
versioita, aivan kuten F-16 -koneesta. Näytöksessä
tuleekin olemaan todellista TOP GUN:N tuntua kun
kylmän sodan veriviholliset esiintyvät Oulun taivaalla.
Kaksi Puolan Ilmavoimien MiG-29 -konetta saapuu
Ouluun ja toinen koneista lentää soolotaitolentoesityksen.
Reilu kaksikymmentä vuotta sitten Puola ja Puolan
Ilmavoimat olivat osa Varsovan liittoa ja jatkuvassa
valmiudessa NATO:n hyökkäyksen varalta. Neuvostoliiton ja Varsovan liiton kaaduttua asiat etenivät
nopeasti ja jo vuonna 1999 Puola oli NATO:n jäsen.
Yksi asia on kuitenkin muuttumaton. Legendaarinen
Mikojan-Gurevich MiG-29 palvelee edelleen Puolan Ilmavoimia, nyt vain osana NATO:a, rinta rinnan
entisen perivihollisensa F-16:n kanssa, joita Puolan
Ilmavoimat myös käyttää.
Puolan Ilmavoimat on yksi koneen 26 käyttäjämaasta. Tällä hetkellä Puolalla on 32:n MiG-29
koneen laivasto, joista 26 on yksi- ja kuusi kaksipaikkaisia.
Puolalle toimitettiin kylmän sodan vuosina 19891990 yhdeksän yksipaikkaista ja kolme kaksipaikkaista konetta. Vuonna 1996 Puola osti Tsekin Ilmavoimilta kymmen konetta lisää ja myös Saksa myi 22
kappaletta MiG-29 -koneita Puolalle muodollisella
yhden euron hinnalla 2004. Koneet olivat vanhoja
DDR:n Ilmavoimien koneita, jotka Saksojen yhdistyessä päätyivät Saksan Ilmavoimille ja joilla Saksa lensi
toistakymmentä vuotta.
Puola on nyt NATO:n suurin MiG-29 koneiden käyttäjämaa. Nyt nämä kylmän sodan kuninkaat ovat täynnä länsimaista elektroniikkaa ja koneet ovat modi?oitu täysin NATO-yhteensopiviksi. Puola on syystäkin
ylpeä suorituskykyisistä MiG-29 koneistaan.
Puolan Ilmavoimat saavat nauttia vielä pitkään MiG29 -koneista, sillä koneet ovat käytössä ainakin vuoteen 2020. Todennäköisin Puolan Ilmavoimien MiG29 korvaaja on Lockheed-Martin F-35A Lightning II.
Elokuun 9-10.8.2014 Oulun taivaalla kaikki katsoja
voivat verrata kumpi on kuningas taivaalla; MiG-29
vai F-16. Jos asiaa kysytään Puolan koneestaan ylpeiltä MiG-29 lentäjiltä, vastaus tulee nopeasti ? MiG-29
ei anna lähitaistelussa mahdollisuuksia F-16 koneille!
Liitteet: Kuvia Puolan Ilmavoimien MiG-29 koneista
sekä kuva MiG-29 koneiden ensivierailusta länteen
1986. Photo Credits: Perttu Karivalo, Puolan Ilmavoimat ja S.Huertas (kuvatiedostojen nimessä photo
credit tieto).
Kuva: Perttu Karivalo
Kuva: Perttu Karivalo
70-vuotias kaunotar:
DC-3
Yksi maailman tunnetuimmista ja maineeltaan
legendaarisimmista koneista on Douglas DC-3, ja
sen sotilasversio C-47. Niitä on rakennettu noin
15 000 kappaletta USA:ssa, Neuvostoliitossa ja
Japanissa.
DC-yhdistys operoi yli 70-vuotta vanhaa lentävää
DC-3 konetta, joka kantaa rekisteritunnusta OHLCH. Kun Oulun lentoaseman avajaiset pidettiin
30.6.1953, oli ensimmäinen kentälle laskeutunut
lentokone juuri Douglas DC-3, jonka kyydissä oli
arvovaltainen joukko kutsuvieraita eri ministeriöistä, puolustusvoimista sekä tiedotusvälineistä.
Ouluun saapuva OH-LCH rakennettiin Douglas
Aircraft Companyn tehtaalla Kalifornian Santa
Monicassa ja valmistui jouluaattona 1942 tyyppimerkinnällä DC-3A-453, valmistusnumerolla
6346. Koneen oli alun perin tilannut Pan American
Airways toimimaan Latinalaisen Amerikan linjoillaan rekisteritunnuksella NC34953, mutta toisen
maailmansodan takia kone otettiin asevoimien palvelukseen jo 27.12.1942.
Tyyppimerkinnäksi tuli C-53C-DO ja palvelusnumeroksi 43-2033. Vuoden 1943 keväästä syksyyn
palveluspaikkana oli Kuljetuslennoston PohjoisAtlantin osasto ja tukikohtana luultavasti Presque
Isle, Mainen osavaltiossa. Loppusyksystä Kuljetuslennosto siirsi koneen Euroopan osastoon, jossa se
tiettävästi toimi matkustajakuljetuksissa.
Lokakuussa 1944 kone siirtyi Yhdysvaltain 8.ilmaarmeijan alaisuuteen ja sotatoimien loputtua säilytettäväksi Oberpfaffenhofenin varikolle Saksassa.
Sieltä se ostettiin Suomen valtiolle ja rekisteröitiin
19.06.1948 tunnuksella OH-LCH.
Ensimmäisen reittilentonsa Aero Oy:n palveluksessa
se teki 21.07.1948 reitillä Malmi-Vaasa-TampereMalmi. Seuraavana talvena kone kunnostettiin lopullisesti siviilimatkustajakoneeksi. Lentotunteja kertyi
joulukuuhun 1960 mennessä 22137, jolloin kone purettiin varaosiksi.
Finnairiksi nimensä muuttanut Aero tarvitsi kuitenkin
rahtikoneita ja ison rahtioven asennuksen jälkeen uudelleen koottu kone rekisteröitiin 25.06.1963 entisellä tunnuksella. Koneen nimiin kirjattiin myös Finnairin
viimeinen DC-3:lla lennetty aikataulunmukainen
matkustajalento 01.04.1967.
Suomen Ilmavoimien Kuljetuslentolaivue sai ensimmäiset modernit kuljetuskoneensa ostettuaan Finnairin DC-kolmoset. 28826 lentotuntia ?mittarissa?
OH-LCH myytiin Ilmavoimille 05.03.1970 ja sai tunnuksen DO-11.
Tavanomaisten rahti- ja laskuvarjohyppylentojen lisäksi koneella huhutaan olleen salaisiakin tehtäviä.
Vuonna 1985 Ilmavoimien kolmoset siirrettiin eläkkeelle. Osa siirtyi museoon, osa ulkomaille ja kaksi
koneista Airveteran Oy:lle 15.01.1986. Airveteran Oy
on edelleen OH-LCH:n omistaja, ja koneen lentotoiminnasta ja operoinnista vastaa DC-yhdistys vapaaehtoisvoimin.
OH-LCH lentää Oulun päänäytöksen yhteydessä
nostalgialentoja. Lisätietoja nostalgialennoista:
www.facebook.com/pages/Nostalgialento/
1447566728810086
www.dc-ry.?/
Kuva: John Dibbs
Suomen ja Saksan asevoimien kalustoa taivaalla
KOPTEREITA MONEEN KÄYTTÖÖN
Suomen Maavoimien Ilmailu ja Saksan
Merivoimat esittelevät näytöksessä
laajasti helikoptereitaan. Kahden eri maan
asevoimien kopterit vielä eri aselajien
puolelta ovat harvinaista herkkua monessa
mielessä
Suomesta NH90 ja MD500
Kaksi Maavoimien Ilmailun NH90-helikopteria
sekä MD500-kevythelikopteri saapuvat Ouluun
maavoimien erikoisjoukon Utin Jääkärirykmentin
Helikopteripataljoonasta. Suomessa rakennetut
NH90-kuljetushelikopterit ovat lentäneet Oulun
lentoasemalta jo vuoden 2008 syksyisessä meripelastusharjoituksessa, mutta suurelle yleisölle
NH90 helikopterit esittäytyvät paikan päällä nyt
ensimmäisen kerran.
Maanäyttelyssä on koko päälentonäytöksen ajan
yleisön tutustuttavana yksi NH90, kun taas toinen
lentää näyttävän esityksen kumpanakin näytöspäivänä.
Maavoimien MD500-kevythelikopteri lentää myös
esityslennon. Vuoden 1997 päälentonäytöksessä
Oulussa maavoimien MD500 Syncro team oli yksi
näytöksen suosituimpia esityksiä. MD500 esitys-
lentoa ei ole päälentonäytöksessä nähty vuosiin, joten MD500:n sooloesitys Oulussa onkin harvinaista
nähtävää suurelle yleisölle. MD500 on esillä myös
maanäyttelyssä.
Helikopteripataljoona kouluttaa Puolustusvoimien
helikopteritoiminnan edellyttämää henkilöstöä, ylläpitää lentovalmiutta, suorittaa puolustusvoimien
palvelulentoja ja antaa virka-apua eri viranomaisille.
Korkean teknologian joukkoyksikkönä Helikopteripataljoona kehittää myös lento-ohjelmistoja, koulutusohjeita ja helikopteritaktiikkaa.
Saksan Merivoimien EC 135P2+
Saksan Merivoimien EC 135P2+ helikopteri on Harvinainen vieras päälentonäytöksessä. Se lentää pitkän
siirtolennon Saksasta, ja kun koneen toimintamatka
on noin 600 km, helikopteri tekee useita välilaskuja
matkalla Ouluun.
Konetyyppi on sama joita käytetään lääkärihelikoptereina eri puolilla Suomea. Saksan Merivoimat käyttää
EC 135P2+ -helikoptereita kouluttaessaan helikopteriohjaajia merivoimien Sea King- ja Lynx-helikoptereihin. Saksan merivoimien EC135P2+ helikopterit on
lisäksi varustettu vinssillä ja niillä harjoitellaan meripelastustehtäviä.
Kuva: Perttu Karivalo
Cross Border training
Pohjoismaista yhteistyötä taivaalla
Cross Border harjoittelu on ainutlaatuinen yhteispohjoismainen konsepti, jossa Suomen Hornet-,
Ruotsin Gripen- ja Norjan F-16 -hävittäjät harjoittelevat viikoittain yhdessä eri maiden ilmatilassa.
Kolmen maan koneet nousevat ilmaan omista
kotitukikohdistaan Rovaniemeltä, Luulajasta ja
Bodøstä kohdaten sovitussa ilmatilassa harjoitustaisteluissa. Harjoituksen päätyttyä koneet
palaavat takaisin omiin kotitukikohtiinsa. Käytettävissä Cross Border toiminnassa on Suomen,
Ruotsin ja Norjan Lapin ilmatilat.
Näytöksessä nähdään kaikkien kolmen maan
hävittäjä samassa muodostelmassa kun Oulusta
nousee ilmaan suomalainen Hornet ja norjalainen F-16, jotka kohtaavat ilmassa Luulajasta
nousseen Gripenin, aivan kuin Cross Border
toiminnassa. Suomalaisen Hornetin johdolla kolmen maan hävittäjät lentävät ohilennon yleisön
edessä. Tämän jälkeen Hornet ja F-16 laskeutuvat Ouluun ja ruotsalainen Gripen lentää sooloesityksen ennen palaamistaan Luulajaan Cross
Border teeman mukaisesti.
Kyseessä on Ruotsin Ilmavoimien Saab JAS39C
Gripenin ensiesiintyminen Oulussa, joka on Cross
Border training -varatukikohta. Cross Border training -ohilento lennetään lauantaina 9.8.2014.
Kuva: John Dibbs
Harrastus tai ammatti
LENTÄJÄKSI?
Suomen johtavat lentokoulut laajasti esillä Suomen Ilmailuliiton Tour de Sky
-päälentonäytöksessä Oulussa. Yleisöllä onkin erinomainen mahdollisuus tutustua
sekä ammattilentäjä- että harrastelentäjäkoulutukseen ja aloittaa uusi ura tai harrastus.
SUOMEN ILMAILUOPISTO
Suomen Ilmailuopisto on Porissa toimiva ammatillinen erikoisoppilaitos, joka kouluttaa ammattilentäjiä Suomen liikenneilmailun tarpeisiin. Suomen
Ilmailuopisto Oy on osakeyhtiömuotoisesti toimiva
oppilaitos, jonka Finnair Oyj (49,5 %), Suomen valtio (49,5 %) sekä Porin kaupunki (1,0 %) yhdessä
omistavat. Suomen Ilmailuopiston antama koulutus täyttää ilmailualan kansainväliset säännökset,
Suomen lainsäädännössä asetetut vaatimukset
sekä lentoyhtiöiden ja valtion koulutukselle asettamat vaatimukset. Vuosittain vahvistettava opiskelijoiden määrä mitoitetaan Suomessa toimivien
lentoyhtiöiden tarpeen mukaan.
Suomen Ilmailuopisto saapuu Ouluun päälentonäytökseen koko kalustollaan. Maassa on esillä
esittelyteltan lisäksi alkeiskoulukone Cessna C-152,
kaksimoottorinen Diamond DA42 VI Twin Star sekä
Embraer Phenom -suihkukone. Lisäksi ilmassa esiintyy Suomen Ilmailuopiston lennonopettaja Mika Kanto Extra 300L -taitolentokoneella. Extra on nähtävissä myös maanäyttelyssä.
Suomen Ilmailuopistolle saapui huhtikuussa kolme
tuliterää DA42 VI konetta, ja Oulussa DA42 VI esitellään ensimmäistä kertaa päälentonäytöksessä suurelle yleisölle.
Lisätietoja Suomen Ilmailuopistosta:
www.?naa.?
Kuva: John Dibbs
PATRIA FLIGHT TRAINING
OULULAISET LENTOKERHOT
Patria Pilot Training on vuonna 1998 perustettu
ilmailualan oppilaitos, jolla on Euroopan lentoturvallisuusviranomaisen, European Aviation Safety
Agencyn (EASA), määräysten mukainen ja suomalaisen liikenteen turvallisuusviraston, Tra?n,
myöntämä ATO (Approved Training Organisation)
-toimilupa. Patrian omistavat Suomen valtio sekä
Airbus Group. Patrian kouluttamia henkilöitä toimii
lentäjän tehtävissä kaikissa suomalaisissa ja myös
lukuisissa ulkomaalaisissa lentoyhtiöissä ympäri
maailmaa.
Harrasteilmailun lentokoulutusta esittelevät moottorilentokerho Tervalentäjät ry sekä purjelentokerho Oulun Ilmailukerho ry. Kummatkin kerhot ovat Suomen
Ilmailuliiton jäsenyhdistyksiä ja kouluttavat omia jäseniään. Päälentonäytöksessä kummallakin kerholla
on esittelypiste ja koulutuskone yleisön tutustuttavana. Lentoharrastus onkin helppo aloittaa tutustumalla
päälentonäytöksessä harrasteilmailun mahdollisuuksiin ja liittymällä lentokerhon jäseneksi.
Patria Pilot Training tarjoaa korkeatasoista ammatti- ja harrastelentäjäkoulutusta Helsinki-Malmin
lentokentän toimintakeskuksessa. Patria Flight
Trainingin käytössä on Euroopan uusin lentokoulutuskalusto, jolla koulun oppilaat saavat lasiohjaamokokemusta ensimmäisestä lentotunnista
lähtien. Lasiohjaamossa perinteiset mittarit ovat
korvattu näyttöruuduilla.
Patria esittelee laajasti omaa lentokoulutustaan
päälentonäytöksessä esittelyteltassaan ja paikalle
saapuu lasiohjaamolla varustettu alkeiskoulukone
Tecnam P2002 JF, jatkokoulutuskone Cirrus SR22
GS G3 sekä monimoottorinen Diamond DA42 NG.
Koneisiin tutustumalla saa hyvän käsityksen ammattilentäjän koulutuksesta.
Lisätietoja:
www.patria.?/pilottraining/?/etusivu.html
Paikalla näytöksessä on myös Suomen Ilmailuliiton
varjoliito-, laskuvarjo- ja lennokkikerhoja esittelemässä toimintaansa.
Lisätiedot: www.tervalentajat.?
ja www.oulunilmailukerho.?
3
01
3/
2
sa
to
r is
Av
ia
tu
a is
jul
k
Ju
ttu
ENSILINJASSA
VUOTEEN 2020
PUOLAN
ILMAVOIMIEN
MiG-29
Teksti: Salvador Mafé Huertas ja Perttu Karivalo
Kuvat: Puolan Ilmavoimat ja S. Mafé
Reilu kaksikymmentä vuotta sitten Puola ja Puolan Ilmavoimat olivat osa
Varsovan liittoa ja jatkuvassa valmiudessa NATO:n hyökkäyksen varalta.
Neuvostoliiton ja Varsovan liiton kaaduttua asiat etenivät nopeasti ja jo
vuonna 1999 Puola oli NATO:n jäsen. Sen ja EU:n kautta Puolasta on tullut
aktiivinen kumppani YK:n tehtävissä ja taistelussa terrorismiä vastaan.
Tuhansia puolalaisia sotilaita palvelee Irakissa ja Afganistanissa.
06 aviatorlehti.com
Puola on viime vuodet uudistanut puolustusvoimiaan, Maan ilmavoimat on saanut huippumoderneja Lockheed-Martin F-16C/D Block
52 -taistelukoneita. Viimeiset kolme konetta
48 toimitetusta toimitettiin kolme vuotta sitten.
Puolan Ilmavoimien kuljetuskykyä on myös
uudistettu hankkimalla uusia Casa C-295M ja
käytettyjä Lockheed C-130E Hercules -kuljetuskoneita. Yksi asia on kuitenkin muuttumaton.
Legendaarinen Mikojan-Gurevich MiG-29 palvelee edelleen Puolan Ilmavoimia, nyt vain rinta
rinnan entisen perivihollisensa F-16 kanssa.
MiG-29 oli ensimmäinen silloisen uuden sukupolven taistelukone Neuvostoliitossa. Ensimmäiset kuvat ja käsityksen koneesta länsimaat
saivat Rissalassa elokuussa 1986 kun Kubinkan MiG-29 -osasto vieraili Kuopiossa. Tuolloin
paikalla oli satoja ulkomaisten ?paikallislehtien?
toimittajia. Koneen kaksi Klimov RD-33 moottoria antavat konelle 2,25 Machin nopeuden,
mutta myös komeat mustat savut, jotka näkyvät kauaksi. Konetta kutsutaankin lempinimellä
?Smoker?.
Puolan Ilmavoimat on yksi 26 koneen käyttäjästä. Tällä hetkellä Puolalla on 32:n MiG-29
-koneen laivasto, joista 26 on yksipaikkaisia
ja kuusi kaksipaikkaisia. Koneet ovat kahta eri
alatyyppiä riippuen niiden taustasta. MiG-29A
ja MiG-29UB -koneet ovat alkuperäisiä Puolan
Ilmavoimien tai Tsekkien Ilmavoimilta ostettuja
koneita.
Puolalle toimitettiin vuosina 1989-1990 yhdeksän yksipaikkaista ja kolme kaksipaikaista
konetta. Vuonna 1996 Puola osti Tsekin Ilmavoimilta yhdeksän yksipaikkaista ja yhden kaksipaikkaisen koneen. Koneet olivat osa kauppaa,
jossa Puola möi Tsekille PZL W-3A ?Sokol? helikoptereita. MiG-29G ja MiG-29GT ovat Saksan Ilmavoimilta ostettuja koneita. Saksa myi
22 kappaletta MiG-29 koneita Puolalle muodollisella yhden Euron hinnalla vuonna 2004.
Näistä koneista 14 kunnostettiin ja otettiin käyttöön Puolan Ilmavoimille. Koneet olivat vanhoja DDR:n Ilmavoimien koneita, jotka Saksojen
yhdistyessä päätyivät Saksan Ilmavoimille.
Puolan
MiG-29
koneet
ovat
jaettu kahden laivueen ja tukikohdan kesken.
Ensimmäinen taktinen laivue, 1.elt, operoi Lentotukikohta 23 Minsk Mazowieckista Varsovan
läheltä. 1.elt on perinnelaivue Puolan 7. laivueelle ?Tadeusz Kosciuszko,? joka perustettiin
1920 ja RAF:n 303 (Polish) Squadronille.1.elt:n
alkuperäinen tehtävä oli Varsovan puolustaminen. Tämän vuoksi laivue käyttää edelleen Varsova nimeä ja laivueen koneissa on Varsovan
kaupungin merenneitotunnus.
Kaksipaikkainen Puolan Ilmavoimien
?Smoker? eli MiG-29UB
aviatorlehti.com 07
08 aviatorlehti.com
Kuva kertoo miksi Mig-29:n lempinimi on ?Smoker? ? ?Savuttaja?.
> MiG-29A:n ohjaamossa ei ole moderneja
lasiohjaamon näyttöjä vaan kaikki informaatio
ohjaajalle tuotetaan perinteisillä mittareilla.
>
Voimakkaat Klimov RD-33 ?moottorit
tuottavat työntövoimaksi vakuuttavan 1:1.
Työntövoimaan on siis yhtä paljon kuin
kone painaa.
Majuri Piotr Iwaszko, 1.elt laivueen komentaja 2010-2012.
Nykyään 1 elt:n tehtävä on Puolan ilmatilan valvonta yhdessä
toisen MiG-29 ?laivueen, 41
elt:n kanssa. Se tukeutuu 21.tukikohtaan Malborkiin. Laivueilla
on jatkuvasti kaksi aseistettua
MiG-29 -konetta hälytysvalmiudessa (QRA).
si. Koneissa on Rockwell Collins
ANV-241MMR VOR/ILS ja AN/
ARN-153 (TCN 500) TACAN
-suunnistusjärjestelmä,
sekä
omakonetunnistusjärjestelmä
IFF (Identi?cation Friend or Foe)
sekä paljon muuta päivitettyä
länsimaista avioniikkaa.
Kaksi vuotta sitten 41 elt valvoi
Baltian ilmatilaa neljän kuukauden ajan Liettuasta. Tämä oli
kolmas kerta kun Puolan MiG29 koneet osallistuivat NATO:n
Baltian ilmatilan valvontaan.
Maalta, joka operoi molemia
koneita, on vaikeaa saada vastausta siihen kumpi on parempi,
MiG-29 vai F-16. Kysyttäessä
asiaa MiG-29 ohjaajat hymyilevät iloisesti kun taas F-16 ohjaajat ovat hiljaisia katsellen seiniä.
Puola on NATO:n suurin MiG29 käyttäjä ja siksi koneet ovat
modi?otu NATO yhteensopivik-
On selvää että F-16 modernilla
tutkalla ja AIM-120 AMRAAM
aviatorlehti.com 09
010 aviatorlehti.com
Puolan Ilmavoimien modi?oitu NATO yhteensopiva MiG-29 täyttää edelleen
suorituskykyisen taistelukoneen tunnusmerkit ja lisäksi myös näyttää siltä!
Osassa 1.elt:n koneiden pyrstöjä on kuuluisien puolalaisten hävittäjä-ässien
kuvia toisesta maailmansodasta. He palvelivat RAF:n 303 laivueessa.
ohjuksilla on pitkillä matkoilla tehokas MiG-29 -koneita vastaan,
mutta lähi- eli kaartotappelussa
MiG-29 on selvä voittaja. Ketterä MiG-29 varustettuna R-73
ohjuksilla ja kypärätähtäimellä
ei anna mitään mahdollisuuksia F-16 ohjaajille. Pitää muistaa myös että Puolan F-16C/D
Block 52 koneet ovat elektroniikaltaan ja varustelultaan aivan
eri kategoriassa kuin alkuperäinen 1970-luvun F-16, mutta vastaavasti koneiden paino
on kasvanut ja aerodynamiikka
heikentynyt ja siten heikentänyt
kaartotaisteluominaisuuksia.
MiG-29:n savuttavat moottorit
ovat luoneet erikoisia taktiikoita
koneen käyttöön. Välttääkseen
jo kaukaa paljastavia savuja, koneiden ohjaajat käyttävät moottoreita niin sanotussa on-off
-asennoissa. Joko kaasu on täysin auki ja jälkipoltto päällä, jolloin savua ei synny, tai tyhjäkäynnillä, jolloin vaikutus on sama.
Puolan Ilmavoimat saavat nauttia vielä pitkään MiG-29 koneista, sillä koneet ovat käytössä
ainakin vuoteen 2020. Myös
koneen elinkaaren pidentämistä
10-15 vuotta vielä tämän jälkeen
on tutkitaan yhteistyössä Mikojanin tehtaan kanssa. Todennäköisin Puolan Ilmavoimien
MiG-29 korvaaja on LockheedMartin F-35A Lightning II, joka
on elektroniikaltaan ylivoimainen, mutta lento-ominaisuuksiltaan kivireki verrattuna MiG-29
-koneisiin.
Pari 41.elt ?laivueen Fulcrumeja.
Klimov RD-33 moottori.
aviatorlehti.com 011
Tapahtuman mahdollistavat laadukkaat
yhteistyökumppanit ja sponsorit.
International Airshow ? August 9 th and 10 th, 2014 ? Oulu, Finland
Suomen Ilmailuliiton päälentonäytös 9.?10.8. Oulussa
ILMAILUALAN SUURTAPAHTUMA!
Tule kokemaan kesän mahtavin elämys ? jälkipolton jyrinä, tähtivieraat maailmalta sekä paljon ainutlaatuista lentokalustoa.
Italian Ilmavoimien Frecce Tricolori, Hollannin Ilmavoimien F-16 demoteam ja KCD-10 ilmatankkauskone, Puolan Ilmavoimien MiG-29,
Suomen Ilmavoimien F-18 Hornet ja Midnight Hawks, Lentävä Hurricane Suomen Ilmavoimien väreissä
lentokerhot ja kymmeniä muita lentokoneita ja esiintyjiä.
KATSO LISÄÄ WWW.TOURDESKY.FI