KAUPUNGINTALON AULA UUDISTUI TYYLIKKÄÄKSI KOHTAAMISPAIKAKSI Sivu 7 ILTATORI Torilla puhutaan... Slangikierroksia ja puutarhajuhlia Alppilassa Sivu 5 Uusi lehti! 6-2019 Hinta 0€ www.iltatori.net UUNITUOREEN ILTATORI-LEHDEN LÖYDÄT TORSTAI-ILTAPÄIVISIN MM. SEURAAVISTA PAIKOISTA: KALASATAMA Metroasema KALASATAMA Terveysja hyvinvoinninkeskus HAKANIEMI Metroasema HAKANIEMI Hakaniemen halli HAKANIEMI Ympyrätalo YLIOPISTON METROASEMA Metroasema YLIOPISTON METROASEMA Vilhonkadun sis.käynti KAISANIEMI Ravintolamaailma RAUTATIEASEMA Metroasema KAMPPI Liikenneterminaali KAMPPI Kauppakeskus Kamppi RUOHOLAHTI Kauppakeskus HERTTONIEMI Kauppakeskus Megahertsi ROIHUPELTO Motonet KONALA Motonet NIITTYKUMPU Metroasema MATINKYLÄ Kauppakeskus Iso-Omena LEPPÄVAARA Kauppakeskus Sello Ehdota uutta jakelupistettä! Lähetä WhatsUp tai tekstiviesti numeroon 045 164 6264 Digilehteä luet joka päivä osoitteessa www.iltatori.net JAKELUPISTEET NÄYTTELIJÄ JASPER PÄÄKKÖNEN KALASSA: VOITTAA SOMETTELUN! Sivu 8
2 LÄHETÄ JUTTUVINKKI: 6 | 2019 Neljän vuoden ajan lehdistössä käyty paljastelu vaaliavustuksista sai tuomionsa vain vainoavissa mediataloissa, ei oikeusistuimissa. HUHTAMÄKI M ar tt i H uh ta m äk i LetterboxMediat 2007-2018 EK Neljän viikarin KALENTERI Eli kymmenen päivää, jotka muistamalla pysyt keskustelussa mukana. ------------------------? la 1.6. Koulujen kevätlukukausi päättyy ------------------------? su 2.6. FC Honka vs. KPV ------------------------? ma 3.6. Ötökkäpäivä Villa Elfvikissä ------------------------? ti 4.6. Puolustusvoimain lippujuhlan päivä ------------------------? pe 7.6. HJK vs. Åland United ------------------------? la 8.6. Suomalaisen saunan päivä ------------------------? su 9.6. Helluntai ------------------------? ti 11.6. Kaupunkitanssit Tapiolassa ------------------------? ke 12.6. Helsinkipäivä ------------------------? pe 21.6. juhannusaatto ------------------------? ti 25.6. Ilmoitukset seuraavaan lehteen ------------------------Ehdota kalenteriimme omaa päivääsi, joka voi olla esim. tapahtuma, merkkipäivä tai merkillinen päivä! toimitus@letterbox.fi LetterboxMediat Puhelin 09-260 0107 Sähköposti info@letterbox.fi Toimitus Puh. 045 164 6264 Sähköposti toimitus@letterbox.fi Toimitus ottaa mielellään vastaan juttuvinkkejä ja kirjoituksia Vastaavat toimittajat Hannu Huvinen, Iida Rekunen Ilmoitusmyynti Sähköposti myynti@letterbox.fi Kari J. Mattila 050 563 5462 Pekka Särkisilta 050 555 3252 Pentti Sirviö 045 261 0260 Olavi Suhonen 045 164 4314 Ari Suominen 045 261 0240 Heikki Knape 045 1654240 Riippumaton paikallislehti Ilmestyy painettuna kuukauden viimeisellä viikolla. Jaetaan kotitalouksiin, liiketiloihin ja konttoreihin Jakelu Puh. 0504-082 082 Vainoharhaisuutta Mediatalot ja niille töitä tekevät journalistit perustivat vainorahaston, jonka tehtävänä on suojella journalisteja poliitikoilta ja muulta väestöltä, ettei kävisi niinkuin pari vuotta sitten, jolloin pääministeri Juha Sipilä lähetti toimittajien nukkumaanmenoaikana Yleisradioon sähköpostin, jossa hän yritti kumota vääräksi osoittautuneen uutisen hänen suhteestaan Talvivaaran kaivoksen rahoituspäätöksiin. Suomi romahti sananvapauden kärkipaikalta ja oli pudota podiumilta. * * * Poloiset toimittajat ja heidän esimiehensä ovat muka hätää kärsimässä heitä ahdistelevien lukijoiden ja sosiaalisen median piirissä. Lukijoiden suhteen tilanne on tosin kohentunut, sillä levikit ovat romahtaneet. Yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden ja tasa-arvon kannalta voinkin kertoa iloisen uutisen kilpailevan vainoyhdistyksen perustamisesta ja kertoa jo etukäteen asiasta, kuten YLE:n toimitusjohtaja Merja YliAnttila hallitsemansa kanavan lauantaihaastattelussa. Me olemme varautumassa mediatalojen harrastamaan vainoamiseen. Kaikki johtokunnan jäsenet eivät vielä ole antaneet suostumustaan, mutta ei sitä myöskään ole vielä ehditty kysyä. Uskomme, että ainakin Anneli Jäätteenmäki, Tomi Metsäketo ja kaikki vuosia sitten vaaliavustuksia saaneet poliitikot kilpailevat johtopaikoista. Neljän vuoden ajan lehdistössä käyty paljastelu vaaliavustuksista sai tuomionsa vain vainoavissa mediataloissa, ei oikeusistuimissa. Jääkiekkovalmentaja Jukka Jalostakin parjattiin kaksi vuotta ennen hänen toista maailmanmestaruuttaan. Eurovaalien äänikuningas Eero Heinäluoma ansaitsisi hyvän aseman uudessa organisaatiossa, ellei hän Jouni Backmanin kanssa olisi ollut viemässä erotettua, sittemmin viattomaksi osoittautunutta pääministeri Jäätteenmäkeä oikeuteen. Hän on siis sekä vainoaja että vainottu. Jäätteenmäen paljastama salainen muistiohan kertoi Suomen halusta osallistua Irakin sotaa. * * * Tapani Kansan juhlakonserttikiertue yritettiin äskettäin tuhota mediassa tiedolla, jonka mukaan kaikki kiertueen konsertit olivat loppuun myydyt, vaikka myynti oli vasta alkanut ja huijarit jo siinä vaiheessa liikkeellä lehdistön heitä paljastamatta. Uusi yhdistyksemme yrittää palauttaa voimaan Lex Lahtisen, jolla jo viime vuosituhannella yritettiin suojella lukijoita, katsojia ja kuulijoita mediataloilta ja niiden perättömiltä ja vastuuntunnottomilta valeuutisilta. Anteeksi, että mediatalojen tekopyhyys kiukuttaa. m.h.huhtamaki@gmail.com Osallistu lehden tekemiseen: Lähetä kuva tai teksti WhatsApp viestinä numeroon 0451646264 tai sähköpostilla toimitus@ letterbox.fi Muovin tulevaisuus: 10 niksiä muovijätteen vähentämiseen Ihmiset ovat heräämässä muoviongelmaan ja alkavat kyllästyä kielteiseen uutisointiin siitä, miten muovia poltetaan, se täyttää kaatopaikkamme ja saastuttaa meremme. Viime aikoina on kuitenkin tapahtunut myös myönteistä kehitystä muovin vähentämisessä: Voittoa tuottamaton alankomaalainen järjestö on aloittanut ensimmäisen operaation muovin poistamiseksi valtameristä ja Euroopan parlamentti on äänestänyt useiden kertakäyttömuovituotteiden kieltämisen puolesta vuoteen 2021 mennessä. Näiden vanavedessä niin hyväntekeväisyysjärjestöt, yritykset, poliitikot, valtiot kuin kansainväliset organisaatiotkin ovat kaikki ryhtymässä muutoksen airuiksi. Tärkeämpää on ehkä kuitenkin se, että kuluttajat ovat valmiita sitoutumaan muutokseen. Mitä sinä yksilönä voit tehdä? Nämä 10 niksiä auttavat sinua vähentämään päivittäistä muovin käyttöä. 1) Korvaa muovikassit kangaskasseilla ja biohajoavilla kasseilla. Kangaskassit ovat lujatekoisia ja kestävät käytössä pitkään. Biohajoavien ostoskassien suosio on niin ikään kasvussa. Ne ovat yhtä monipuolisia kuin muovipussit, mutta koska ne ovat kompostoituvia, niitä voidaan käyttää biojätepusseina. 2) Puhdista elintarvikepakkaukset. Elintarvikejäämät ovat merkittävä este muovin kierrättämiselle Euroopassa. Kun muoviset elintarvikepakkaukset puhdistetaan oikein ennen kierrätystä, poltettavan muovijätteen ja kaatopaikkajätteen määrä vähenee. 3) Hanki vesipullo, jota voit täyttää. Jätteen määrä vähenee, kun kertakäyttöpullojen käyttö vähenee. Veteen voi lisätä hedelmiä, yrttejä tai muita makua tuovia aineita, kuten sitruunaa, limettiä tai inkivääriä. 4) Vaihda muovinen hammasharja ja kuulokkeet bambuisiin. Näin saat hyvän muutoksen päivittäisiin rutiineihin. Nämä uudenlaiset ekotuotteet on valmistettu orgaanisista raaka-aineista ja voidaan kompostoida. 5) Älä käytä muovipillejä tai korvaa ne paperisilla. Kun ostat mukaan ostettavan juoman, pyydä se ilman muovipilliä tai pyydä siihen paperipilli. Paperipillit ovat kestävä ja biohajoava vaihtoehto muovisille. 6) Heitä hyvästit tuorekelmulle ja pakkaa eväsvoilevät vegaaniseen vahakalvoon. Se on muovattavaa, ilmatiivistä ja pitää ruoan tuoreena. 7) Osta lähituotteita, niin vältät turhat pakkaukset. Parhaat ja ympäristöystävällisimmät pakkaukset ovat luonnon luomia. Kun ostat lähiluomuruokaa, irtohedelmiä ja -vihanneksia lähikaupasta, voit ostaa juuri tarvitsemasi määrän ja vähentää pakkausjätteen määrää. 8) Siirry kestokahvimukiin. Toisin kuin monet luulevat, kertakäyttöiset kahvimukit eivät ole kartonkia vaan muovia eivätkä ne ole kierrätettäviä. Monissa kahviloissa voi saada alennuksia tai muita etuja, kun kahvin tilaa omaan mukiin. 9) Kieltäydy muoviaterimista. Pidä metalliset aterimet mukanasi tai työpöydän laatikossa ja nauti mukaan otettava lounasannos niillä kertakäyttöisten sijaan. 10) Vältä mikromuovia. Kasvojenpuhdistusaineet ja monet muut kosmetiikkatuotteet sisältävät usein ihoa kuorivia mikromuovihelmiä. Ne päätyvät suoraan vesistöihin ja vahingoittavat merieläimiä. Vältä mikromuoveja tai valitse tuotteita, joissa on käytetty luonnollisia vaihtoehtoja, kuten pähkinänkuoria. L Osallistu lukijakilpailuun Voita lukijakilpailussamme Sirpa Ylösen kirjoittama Opas hevosharrastukseen -kirja. Osallistu nettisivuillamme. Osoitteen löydät lehden etukannesta.
PASILA p www.pasila-lehti.net Pasilassa on monet avajaiset lokakuussa – katutyöt kiihtyvät kesällä Pasilassa otetaan käyttöön Firdonkatu, Teollisuuskadun autotunneli, uusi Veturitie, Pasilan asema-aukio, Fredikanterassi, uusi joukkoliikenneterminaali sekä Pasilan läntinen lisäraide. Lisäksi rakennustelineiden valtaamana ollut Ratapihantie palautuu normaaliin käyttöön. Pasilansillalle uuden rautatieaseman pääsisäänkäynnin edustalle tehtävän joukkoliikenneterminaalin rakennustyöt kiihtyvät kesän aikana. Katutyöt alkavat Pasilansillan itäpäässä kesän alussa. Koko raitiovaunuliikenne katkaistaan Pasilansillalla 3.6. 11.8. väliseksi ajaksi. Tällöin koko Länsi-Pasila on ilman raitioliikennettä, kertoo projektinjohtaja Harri Verkamo Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialalta. Autoliikennettä ei kielletä Pasilansillalla joukkoterminaalin rakennustyömaan vuoksi, mutta autoliikenne ohjataan Pasilansillan uudelle levennykselle. Raitiovaunukatkon aikana Pasilan joukkoliikenneterminaalin kohdalta vanhat kiskot puretaan, vanha siltakansi korjataan ja uudet kiskot asennetaan. Pasilan aseman edustan uudet raitiovaunuja bussipysäkit eivät tule käyttöön 12. elokuuta, vaan kauppakeskus Triplan valmistuttua, Harri Verkamo sanoo. Pasilan aluerakentamisprojektin johtajan Päivi Ahlroosin mukaan Pasilasta muodostuu valtava joukkoliikenteen solmukohta. Pasilan aseman ja joukkoliikenneterminaalin kautta ennustetaan vuonna 2025 liikkuvan yhteensä 130 000 matkustajaa päivässä. Silloin Pasilassa liikkuu 850 bussivuoroa, 400 raitiovaunua ja 900 junaa päivässä. Päivi Ahlroos painottaa, että Pasilasta tulee Helsingin toinen keskusta. Pasilasta ei tule kilpaileva keskusta Helsingin perinteiselle keskustalle, vaan Pasila on erilainen keskusta ja se täydentää Helsingin perinteistä keskustaa. Jani Jakonen KAUPPAKESKUS Triplan ja uuden rautatieaseman lisäksi Pasilassa avataan ensi lokakuussa paljon muitakin pitkään rakenteilla olleita kohteita. Fysioterapiaa lähelläsi PASILA • ITÄKESKUS • KAMPPI • TÖÖLÖ • PIKKU HUOPALAHTI • PUKINMÄKI • MALMI • PITÄJÄNMÄKI • PUISTOLA • PALOHEINÄ • LAUTTASAARI Asuntotuotanto entisellä ratapihalla voimistuu Ratapihakortteleiden ensimmäinen kerrostalo nousee parhaillaan hyvää vauhtia ja tänä kesänä alueelle ryhdytään rakentamaan lisää asuintaloja. Postipuiston ensimmäisten asuntojen rakentaminen alkaa puolestaan alkusyksystä, mainitsee Päivi Ahlroos. Eteläinen Postipuisto rakennetaan myöhemmin, sillä sen kaavaehdotus valmistuu vuoden 2019 aikana. Keski-Pasilan tornialueeltakin uupuu vielä asemakaava. Tavoite on, että tornialueen kaava on valmis vuoden 2020 lopulla, jolloin rakentaminen voisi alkaa vuonna 2021, Päivi Ahlroos sanoo. Myös Ilmalan ja Konepajan täydennysrakentaminen jatkuvat Pasilan projektialueella. Jani Jakonen KESKI-PASILAN Triplan ensimmäinen asuinkerrostalo valmistuu ensi vuodenvaihteessa, ja Keski-Pasilan asuntotuotannon painopiste siirtyy Ratapihakortteleihin. Myös Pohjois-Pasilan Pohjoisen Postipuiston asuntotuotanto alkaa lähikuukausina. Pasilan aluerakentamisprojektin johtaja Päivi Ahlroos ja Pasilan liikennejärjestelyjen projektinjohtaja Harri Verkamo, taustalla rakenteilla Pasilan Ratapihakortteleiden ensimmäinen kerrostalo. Näkymä Triplan ja Ratapihakortteleiden työmaalle. Tilapäiset liikennejärjestelyt Pasilansillan itäpäässä.
4 LÄHETÄ JUTTUVINKKI: 6 | 2019 Suomenmestaruus s printti Perusmatka Kuntosarjat Lasten ja nuorten sarjat Special Triathlon Aloittelijat VANTAA TRIATHLON KUUSIJÄRVI 15-16.6.2019 Lisätietoa tapahtumista: www.triforfun.net 15.6 lauantaina Suomenmestaruus-sprintti, sprinttimatkan kilpakuntoja kuntosarjat sekä Special Triathlon ja joukkueviestit lapsille ja aikuisille. 16.6 sunnuntaina Perusmatka, lasten ja nuorten sarjat, Suomen Nuorten Cup osakilpailu ja kokeile triathlonia -sarja. Muista myös elokuun HELSINKI CITY TRIATHLON Uimastadion, Helsinki 17.8 .2019 Ilmoittautuminen: www.vantaatriathlon.fi Tiedustelut: info@vantaatriathlon.fi VANTAA VAUHTIA LUVASSA! OSALLISTU SINÄKIN! TRIATHLON Vallisaaren kesä on toimintaa täynnä VALLISAAREEN on tulossa toimelias kesä ja saari palveluineen toivottaa matkailijat jälleen tervetulleeksi. Vallisaaressa katsotaan samalla kohti tulevaa: Vallisaaren kehittäminen pyörähtää näkyvästi käyntiin elokuussa alkavalla vesihuoltoverkoston rakentamisella. Kesäkaudella 2019 Vallisaareen liikennöivät Kauppatorilta JT-Linen ja Suomen Saaristokuljetuksen vesibussit. JT-Line ajaa saareen myös Hakaniemestä. Syksyllä Vallisaaren suosittua vierasvenesatamaa laajennetaan. Uusien laiturien myötä venepaikkojen määrä kaksinkertaistuu. Saaren palvelutarjontaan kuuluvat kahvilaja ravintolapalvelujen lisäksi uutuuksina kelluva kokoustila ja saunalautta sekä pieni minigolf-rata. Suositut puihin kiinnitetyt teltat eli tentsile-yöpymiset tuovat myös uusia ulottuvuuksia saariretkelle. Ryhmille on mahdollista varata opastusten lisäksi erilaisia ohjelmia, mm. geokätköilyä ja tiimikisailuja. Saarella voi myös pelata palkittua Lights on!-mobiilipeliä, jossa etsitään sarjakuvatauluja, selvitetään mitä historialliset hahmot haluavat ja kuullaan jännittäviä tarinoita sekä otetaan selfie menneisyyden hahmon kanssa. Vesihuoltoverkoston rakentaminen parantaa saaren palveluja ”Vallisaaressa otetaan tänä vuonna iso kehitysaskel, kun saareen ryhdytään rakentamaan nykyaikaista vesija viemäriverkostoa, joka liitetään HSYn vesihuoltoverkostoon”, sanoo aluejohtaja Henrik Jansson Metsähallituksesta. Kävijöille tämä tarkoittaa nykyisten kuivakäymälöiden rinnalle jatkossa vesivessoja ja yrittäjille parempia puitteita muun muassa kahvilaja ravintolatoiminnalle. Vallisaaren vesihuoltoverkoston rakentaminen on osa tulevan asemakaavan toteutusta, joka kehittää saarta luontomatkailukohteena tulevina vuosina laajemmin. Saaren urakan kilpailutus on parhaillaan käynnissä. Vallisaaresta Suomenlinnaan kulkevan meriputken rakennuttavat puolestaan Helsingin kaupunki ja HSY ja rakentaminen käynnistyy myöhemmin syksyllä. Rakennusurakka tuo muutoksia elo-syyskuun aukioloaikoihin Vallisaari on avoinna päivittäin normaaliin tapaan 18.8. saakka, jonka jälkeen saari on suljettuna urakan kaivuutöiden vuoksi arkipäivisin ajalla 19.8-6.9. Tänä aikana saaressa suoritetaan maankaivuutöitä, joihin liittyy vanhojen räjähteiden raivausta maaperästä. Turvallisuussyistä rantautuminen ja liikkuminen saaressa on raivaustyön aikana kielletty. Myöskään vesibussit eivätl iikennöi näinä päivinä. Viikonloppuisin saari sen sijaan ovat avoinna normaalisti ja 7.9 alkaen päivittäin aina syyskuun loppuun saakka. HELSINKI BIENNAALIN VALMISTELUT ALKAVAT Vallisaaressa aletaan valmistella myös kansainvälistä nykytaidetapahtumaa Helsinki Biennaalia, joka järjestetään ensimmäistä kertaa kesällä 2020 Vallisaaressa. Taidetapahtuma toteutetaan luontoa kunnioittaen, mistä tapahtuman järjestäjä, HAM Helsingin taidemuseo, huolehtii yhdessä Metsähallituksen kanssa. Biennaalille tehdään ympäristöohjelma, joka noudattaa Ekokompassi-ympäristöjärjestelmän suosituksia. Vallisaari ja Kuninkaansaari sijaitsevat 20 minuutin laivamatkan päässä Kauppatorilta, Suomenlinnan naapurissa. Vallisaarta hoitaa ja hallinnoi Metsähallituksen Luontopalvelut. Kuvassa Vallisaaren näyttötasanne. JP RONKAINEN MAINOSTAJA OLE SIELLÄ MISSÄ OSTOPÄÄTÖSKIN Kädessäsi olevan lehtemme lukijoista: 96% tekee perheensä ostopäätökset.* 81% suorittaa ostoksensa 5 km: säteellä kotoaan.* *Lukijatutkimus syksy 2014 VARAA OMA KAMPANJASI myynti@letterbox.fi ULKOVERHOUKSIEN MAALAUKSET Kysy ilmainen hinta-arvio talosi maalauksesta Nyt on aika varata kesän maalaukset! Soita 040 3541199 tai käy osoitteessa www.maaliassat.?
LÄHETÄ JUTTUVINKKI: 5 6 | 2019 Helsingin Työväenasuntomuseo: slangikierroksia ja puutarhajuhlat Hellahuoneiden arkeen 1900-luvun alkupuolen Helsingissä pääsee jälleen tutustumaan kaupungin kodikkaimmassa museossa, joka on sijoitettu vuonna 1909 valmistuneisiin työväenasuntoihin Linnanmäen juurella. Pihan suuressa kukkapenkissä kukoistavat perinteiset puutarhakasvit. Yhteistyössä Stadin Slangi ry:n kanssa toteutetut suositut slangiopastukset jatkuvat sunnuntaina 2.6. kello 15. Helsinki-päivänä 12.6. pääsee slangikierroksille kello 14 ja 15.30. Työväenasuntomuseosta alkavalla Hellahuoneita ja sakilaisia Sörkassa -kaupunkikävelyllä tutustutaan koskettavien aikalaistarinoiden kautta arkeen ja elämänmenoon Pitkänsillan pohjoispuolella 1910-luvulla. Kävelykierroksen hinta on 10 euroa. Kierroksia järjestetään touko–kesäkuussa. Perjantaina 7.6. kello 14–17 pidettävän perinteisen puutarhajuhlan aiheena on tällä kertaa luonnonkasvien käyttö ruokataloudessa Suomessa ennen ja nyt. Aiheeseen tutustutaan tietoiskuluennoilla ja hiukan maistellenkin. Työläispihojen perinteiset koristekasvit kukoistavat museon kukkapenkissä. Pihatorilta voi ostaa taimia ja siemeniä ja puhvetin herkkuja. ALPPILAN Kirstinkujalla sijaitseva Työväenasuntomuseo on avautunut kesäkaudeksi. Museon tapahtumaohjelmassa on kevätkesällä slangiopastuksia, historiallisia kävelykierroksia sekä perinteinen puutarhajuhla. Museoon ja tapahtumiin on vapaa pääsy, mutta kävelykierrokset ovat maksullisia. Työväenasuntomuseo sijaitsee vuonna 1909 rakennetussa puutalopiirissä. Vaatimatonta kodikkuutta 1940-luvun hellahuoneessa Työväenasuntomuseossa. HELSINGIN KAUPUNGINMUSEO / JUHO NURMI HELSINGIN KAUPUNGINMUSEO / SAKARI KIURU Peräti 85 prosenttia suomalaisista on valmis luovuttamaan elimensä kuolemansa jälkeen. Ainoastaan kahdeksan prosenttia kieltäisi luovutuksen. Siirtoelimen ottaisi vastaan 91 prosenttia, jos oman sairauden hoito sitä vaatisi. Tiedot selviävät Munuaisja maksaliiton teettämästä kyselytutkimuksesta, jota varten Kantar TNS Gallup haastatteli 1002 henkilöä maalis-huhtikuun vaihteessa. Kyselyssä selvitettiin nyt ensimmäistä kertaa, miksi elinluovutus halutaan kieltää. Suurin osa kieltäneistä (37 %) on sitä mieltä, etteivät heidän elimensä kelpaisi luovutettavaksi. Osalla (17 %) syynä kielteiseen kantaan on, että elimet annettaisiin jollekin, joka ei niitä ansaitse. – Suomalaiset ovat tässäkin asiassa turhan vaatimattomia. Omia elintapojaan tai elintensä kuntoa ei tarvitse itse arvioida. Elinluovutukselle ei ole ikärajaa, ja myös jopa 80-vuotiaan elimet voivat pelastaa jonkun hengen, muistuttaa Munuaisja maksaliiton viestintäpäällikkö Petri Inomaa. Lain mukaan jokainen on elinluovuttaja, jos ei ole sitä eläessään kieltänyt. Tahto pyritään aina selvittämään, yleensä keskustelemalla omaisten kanssa. Kyselytutkimuksen mukaan vain runsas neljännes eli 28 prosenttia kertoi tietävänsä läheisensä elinluovutustahdon. Kuitenkin 46 prosenttia uskoi läheisen tietävän hänen tahtonsa. Elinluovutuskortti on helppo tapa oman tahdon ilmaisuun. – Oman tahdon kertominen läheisille voi pelastaa ihmishenkiä, mutta se myös helpottaa läheisten taakkaa tositilanteessa, Inomaa toteaa. – Jos toisen tahdosta ei ole varma, asia voi jäädä kaivamaan mieltä vuosikausiksi. Vaikka 93 prosenttia suomalaisista tuntee elinluovutuskortin, vain 24 prosenttia on allekirjoittanut sen. Elinluovutuskortin voi tilata ilmaiseksi kotiin postitse osoitteesta www.elinluovutuskortti.fi Elinluovutukselle ei ole yläikärajaa SUOMALAISET suhtautuvat myönteisesti elinluovutukseen, mutta epäilevät, että omat elimet eivät kelpaisi luovutettaviksi.
6 LÄHETÄ JUTTUVINKKI: toimitus@letterbox.fi 6 | 2019 Raitiovaunuliikenne säilyy Länsi-Pasilassa, mutta päätepysäkki siirtyy Lisäraide helpottaa kaukojunien pääsyä Pasilan asemalle HSL:n suunnitelman mukaan ainoastaan päätepysäkit siirtyvät Länsi-Pasilasta Pasilan aseman eteen uuteen joukkoliikenneterminaaliin ensi syksynä, mutta raitiovaunut kiertävät edelleen Länsi-Pasilan lenkin. Pasilan aseman edustalla linjan 2 vaunu jatkaa linjalle 7 ja linja 7 vaihtaa linjatunnuksekseen numeron 2. Periaate on siis sama kuin Länsi-Pasilan päätepysäkeillä nykyisin. HSL:n linjastosuunnitelmassa vuonna 2017 esitettiin, että raitioliikenne siirretään pois Länsi-Pasilan lenkiltä vuonna 2021. Ideana oli, että raitiotielinjat kääntyvät Pasilansillalta etelään Pasilankadulle ja Nordenskiöldinkadulle, jolloin ne eivät enää ajaisi Kyllikinportin, Maistraatintorin ja Palkkatilanportin kautta. Mediatilaisuudessa toukokuussa kuitenkin kerrottiin, että tämä suunnitelma on muuttunut. Tilaisuudessa esitettiin Helsingin linjastokartta vuodelle 2021 ja sen mukaan Länsi-Pasilassa on yhä raitiovaunuliikennettä nykyisellä reitillä. Raitiovaunuliikenteen poistaminen Länsi-Pasilan lenkiltä (Kyllikinportti – Maistraatintori – Palkkatilanportti) edellyttäisi, että Pasilansillalta rakennettaisiin Pasilankadulle myös vasemmalle kääntyvät ratikkakiskot. Nykyisin kiskot kääntyvät Pasilansillalta vain oikealle. Lisäksi kiskot pitäisi rakentaa Pasilankadulle Pasilansillan ja Palkkatilanportin risteyksen väliselle katuosuudelle. Myöhemmin tulevaisuudessa Kalasataman ja Pasilan välinen raitiolinja saatetaan ulottaa Länsi-Pasilan lenkille, jolloin linja 2 ei enää liikennöisi Länsi-Pasilan lenkkiä. Kalasataman ja Pasilan välinen raitiolinja edellyttää Vallilanlaakson raitiotien rakentamista, ja näillä näkymin se toteutuu viiden vuoden päästä. Länsi-Pasilan raitioliikenteeseen tulee kuitenkin tilapäinen katkos tänä kesänä, sillä linjat 2 ja 7 siirtyvät poikkeusreitille Pasilansillan joukkoliikenneterminaalin rakennustöiden takia. Koko Pasilansilta suljetaan raitiovaunuliikenteeltä. Linjat 2 ja 7 eivät liikennöi Länsi-Pasilaan 3.6.11.8. Raitioliikennettä korvaa bussilinja 2X. Jani Jakonen Uuden lisäraiteen laituri alkaa olla valmis. Parhaillaan tehdään viimeistelytöitä kuten esimerkiksi sähkötöitä ja opasteita. Laiturin eteläpää näyttää vielä enempi työmaalta, kertoo Pasilan lisäraide -hankkeen projektipäällikkö Jarmo Nirhamo. Läntinen lisäraide lisää Pasila-Riihimäen suunnan laituriraidemäärää Pasilassa, jolloin aseman kohdalla voidaan kulkea kahta kaukoliikenneraidetta pitkin molempiin suuntiin. Suurin laituritarve junille on pääradan puolella. Nykyisin Pasilan asemalla on vain kolme laituriraidetta kaukojunille. Kiireisimpinä aikoina pääradan linjaraiteilla seisoo kaukojunia odottamassa, että ne pääsevät laiturille purkamaan matkustajat, Jarmo Nirhamo kertoo. Puolitoista kilometriä pitkän läntisen lisäraiteen rakentaminen maksaa lähes 50 miljoonaa euroa. Hanke on kallis, koska kaikki siltaja tukimuurit on rakennettu uusiksi. Pasilansiltaa ja asemarakennusta kannattelevia vanhoja, junamatkustajille tuttuja betonisia tukipilareita on jouduttu purkamaan ja korvaamaan uusilla pilareilla. Laitureiden numerointi Pasilassa muuttuu jo ennen kuin lisäraide otetaan käyttöön. Laiturimuutokset astuvat voimaan 12. elokuuta. Tällöin nykyinen laituri 5b muuttuu laituriksi numero 6, kuutoslaiturista tulee laituri numero 7 ja niin edelleen. Elokuisen muutoksen jälkeen laitureilla on juokseva numerointi 1-10. Jani Jakonen LÄNSI-PASILASSA on pähkäilty, että milloin raitiovaunuliikenne alueella loppuu. Jotkut alueen asukkaat ovat pelänneet, että raitiolinjat 2 ja 7 siirretään Länsi-Pasilasta pois pysyvästi jo sillon kun Triplan kauppakeskus valmistuu ensi syksynä. Tämä pelko on aiheeton: Raitioliikenne ei poistu Länsi-Pasilan lenkiltä ensi syksynä, eikä edes silloin, kun Ilmalan raitiotie valmistuu vuonna 2021. PASILAN läntinen lisäraide ja uusi asemalaituri numero 11 otetaan käyttöön pari päivää Pasilan uuden aseman avajaisten jälkeen ensi lokakuussa. Läntisen lisäraiteen rakennustyöt ovat edenneet aikataulussa ja liikenne lisäraiteella käynnistyy 21. lokakuuta. Tästä pääsee kävelemään uudelle laiturille numero 11 ensi lokakuusta alkaen. Lisäraiteen massiivista tukimuuria.
LÄHETÄ JUTTUVINKKI: 7 6 | 2019 Helsingin kaupungintalo on nyt entistä paremmin kaupunkilaisten saavutettavissa Helsingin kaupungintalon aula uudistui tyylikkääksi kohtaamispaikaksi HELSINGIN Kauppatorin ääressä sijaitsevan Helsingin kaupungintalon aula on uudistettu hienoksi vierailukohteeksi. Sisustuksessa kävijän huomio kiinnittyy uudenlaisiin, erikoisesti muotoiltuihin aulapenkkeihin. Aulan sydän on tapahtumatori, jossa huomion varastaa lähes koko seinän pituinen iso mediaseinä. Uudessa selfie-pisteessä voi ottaa valokuvan taustallaan suurikokoinen Helsinki-tunnus. Aulasta on myös avattu kulkuyhteys kaupungintalon ravintolaan. Helsingin kaupungintalo on nyt entistä paremmin kaupunkilaisten saavutettavissa. Kaupungintalon aula on uudistettu kaikille avoimeksi kohtaamispaikaksi. Helsingin kaupungin tiedotteessa kerrotaan, että uudistunut aula toimii monessa käytössä, kuten tapahtumien, kokousten ja työpajojen tilana. Pormestari Jan Vapaavuoren mukaan kaupungintalon aula on näyteikkuna moderniin Helsinkiin. Tapahtumatorilla pidettäviä tilaisuuksia voi vapaasti mennä seuraamaan. Mediaseinällä nähtävät ensimmäiset taideteokset ovat Jesse Myllymäen ”Hengittävä kaupunki” ja Anna Salmen ”Helsinkiläiset liikkuvat, puhuvat ja kasvavat”. Uudistunut kaupungintalon aula on avoinna arkisin kello 8-18, mutta poikkeuksia voi olla tapahtumien vuoksi. KUVAT / LAURA OJA Näkymä uudistettuun aulaan. Aulan uusi tapahtumatori. A Veden korkeus tutullakin laskupaikalla onkin siis syytä tarkastaa etukäteen ja huomioida venettä vesille laskettaessa Vältä vahingot veneen vesillelaskussa huomio nyt erityisesti veden korkeuteen VENEEN vesillelaskussa sattuu usein vahinkoja, jotka voivat pahimmillaan lykätä veneilykauden aloitusta vesille jo haikailevien harmiksi. Osan vahingoista voi välttää ennakoimalla vesillelaskun yleisimmät riskit. Tänä vuonna vesillelaskussa kannattaa kiinnittää huomiota erityisesti veden korkeuteen, vinkkaa venevakuutuksista vastaava tuotepäällikkö Mikael Tervonen. ”Vaikka järvien vedenpinnat Saimaalla ja Päijänteellä ovat tällä hetkellä nousussa, on veden korkeus kevään aikana ollut hyvinkin alhainen useilla laskupaikoilla. Samoin meriveden korkeus Suomenlahdella on vaihdellut suuresti. Veden korkeus tutullakin laskupaikalla onkin siis syytä tarkastaa etukäteen ja huomioida venettä vesille laskettaessa”, kommentoi Tervonen. Yleisin vahinko veneen vesillelaskussa on veneen vetolaitteen osuminen pohjaan tai peräsimen vaurioituminen matalassa vedessä. Vene voi myös hörpätä vettä tai jopa upota siksi, että veneen tyhjennysaukot tai läpiviennit ovat unohtuneet auki vesillelaskun ajaksi. Myös kuljetuksessa tapahtuvat vauriot ovat yleisiä. Näistä monet voitaisiin välttää tarkastamalla trailerin kunto ja hoitamalla veneen kiinnitys huolellisesti. VINKIT TURVALLISEEN VESILLELASKUUN Ennen kuin kiirehdit venettä vesille kannattaa kevätkunnostuksessa huomioida asiat, joita on vaikeaa tai jopa mahdotonta tehdä vesillä. Ulapoiden kutsuessa voi olla vaikea enää keskittyä välttämättömiin huoltotöihin. Tarkista ainakin nämä asiat ennen veneen vesillelaskua: ? 1.Tarkista, että läpivientien sulut toimivat. ? 2.Varmista myös kaikkiin läpivienteihin johtavien letkujen kunto letkuissa voi usein olla murtumia tai halkeamia talven jäljiltä. Tarkista myös, että kaikki kiristimet ovat kunnolla kiinni. ? 3.Käy läpi voimansiirron läpiviennin kumit ja vaihda ne, jos niissä on murtumia vaikkei valmistajan suosittelema maksimikäyttöikä olisikaan täynnä. ? 4.Jos vene nostetaan veteen nostoliinoilla, merkkaa tarralla veneen kylkiin kohdat, josta vene voidaan nostaa rikkomatta esimerkiksi lokin anturia. Tarra ovat erityisesti tarpeen, kun venettä nostetaan syksyllä ylös. ? 5.Jos vene lasketaan veteen liuskalta, muista aina nostaa perämoottori tai perävetolaite ylös vesillelaskun ajaksi. ? 6.Jos veneen rungossa on vaurioita, ne pitää ehdottomasti korjata ennen veneen vesillelaskua. ? 7.Ennen nostoköysien irrottamista kannattaa katsoa moottoritilaan ja pilssiin, ettei sinne tule vettä. ? 8.Muista, että vesillelaskun tai kuljetuksen yhteydessä tapahtuvat vahingot ovat yleensä venevakuutuksen piirissä.
8 LÄHETÄ JUTTUVINKKI: toimitus@letterbox.fi 6 | 2019 PARHAITEN Jasper tunnetaan rooleistaan televisiossa ja valkokankaalla. Parhaillaan hän on filmaamassa uutta Spike Leen elokuvaa Aasiassa. Sieltä sitten suoraan Kroatiaan toisiin kuvauksiin ja sen jälkeen vielä tekemään ympäristöaiheista dokumenttia vaatemerkki Patagonian perustajan kanssa. Ei siis ihme, että vapaa-ajalla rauhoittuminen luonnossa nousee esiin. Tässä juttussa hän haluaa vain puhua kalastuksesta kestävästä kalastuksesta ja Suomesta kalastusmatkailun kohdemaana. Jasper ei esittele vaatekaappinsa sisältöä, vaan käyttää julkisuusarvonsa mielummin kalojen ja vesistöjen hyväksi. Näitä asioita Jasper on halunnut tuoda esiin meidän yhteiseksi hyväksemme, ottamalla kantaa tärkeisiin asioihin. Uhanalaiset vaelluskalat tulevat keskustelussa selvästi esille. Kalatiet pakollisiksi kaikkiin vesivoimaloihin tuhon aiheuttaja maksaa -periaatteella. Turhat ja energiantuotannoltaan merkityksettömät padot on purettava. Juuri nyt Vantaa näyttää Helsingille mallia sanoo Jasper. Tikkurilankosken padon purkutyöt aloitetaan tänä keväänä. Jasper mielellään näkisi myös Vanhankaupunginkosken padon palasina meritaimenelle tärkeän Vantaanjoen pohjassa. Kun kalakannat voivat hyvin, kalastus on tuottaavaa Suomelle myös taloudellisesti. Luontomatkailu työllistää suomalaisia pieniä ja keskisuuria yrityksiä juuri niillä alueilla, jotka sitä kaikkein kipeimmin tarvitsevat. Esimerkkinä Torniojoen lohenkalastuksesta Jasper nostaa esille uusia ratkaisumalleja, jotta mahdollisimman moni lohi nousisi kutujokeen: Ammattikalastajilta voisi ostaa lohipyydykset pois ja tarjoamalla heille mahdollisuuksia kouluttautua vaikka juuri matkailun pariin. Tästä mallista on maailmalta hyviä kokemuksia. Suomessa on ammattikalastajille myös vahvojakin kalakantoja. Niiden tarjontaa kalatiskillä olisi syytä kasvattaa. Menetämme sekä omat että ulkomaiset kalastusmatkailijat naapurimaillemme, joissa hyvinhoidettujen kalakantojen perässä matkustavat turistit otetaan avosylein vastaan. Suomessa on maailman puhtain ilma, upeaa luontoa, tyhjyyttä. Monet ihmiset, joita ulkomailla tapaan ihmettelevät miten itsestään selvänä asiaa pidämme. Luontoon liittyvät asiat, luontomatkailu ja kalakantojen suojelu, ovat liian usein päättäjiemme silmissä jotain turhanpäiväistä viherpiipertämistä. Jasper kertoo syövänsä kalaa jokaisella kalareissulla. Hän valitsee ruokakalaksi, ne, jotka voi hyvällä omatunnolla ottaa. Haavoittuneet kalat ja sopivan kokoiset. Esimerkiksi isossa hauessa on paljon mätimunia hyvillä geeneillä. Niiden pitää saada lisääntyä, koska jälkeläisiä tulee paljon ja ne kasvavat suuremmiksi paremman perimänsä ansiosta. Alamittaiset yksilöt sekä isot naaraskalat vapautetaan, jotta kalakantojen tulevaisuus turvataan. Ja on täysi itsestäänselvyys, että kaikkien uhanalaisten kalojen tappamisen tulisi olla laitonta, mutta näin ei Suomessa aina kuitenkaan ole. Ja ne kalat, jotka päätyvät pannulle, pitää valmistaa parhaalla mahdollisella tavalla. Jasperin kalakaveri Mika Manninen on kirjoittanut reseptikirjan, josta enemmän otsikon tunturigraavi alla... Luonnossa liikkuminen on kansanterveydellisestikin järkevää. Jasperille kalastus on ollut aina henkireikä hektisen arjen keskellä. Kun tunturissa istuu nuotiolla, ovat asiat juuri niin kuin niiden pitää olla. Jasper kannustaakin kaikkia aloittamaan kalastuksen, etenkin nuorten soisi löytävän harrastuksen pariin. ”Kavereiden kanssa luonnossa liikkuminen voittaa aina pleikan ja somettelun.” Kuvat Juuso Syrjä, teksti Jalmar Hecht Tämän ilmeen Jasper haluaisi nähdä mahdollisimman monen ulkomaalaisen kalastusturistin kasvoilla. Jasper Pääkkönen kalassa ja luonnossa Myös maisemat ja luonnossa liikkuminen ovat iso osa kalastuselämystä. myynti@letterbox.fi Yrittäjä! Tässä on paikka Sinun ilmoituksellesi Kysy lisää: Yrittäjä! Tässä on paikka sinun ilmoituksellesi. Kysy lisää: myynti@letterbox.fi