Kanta-Hämeen painos Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti 11/2021 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 KUUKAUDEN KÄYTETTYNÄ AUDI A5 3.0 TDI V6 VM. 2012 I HINTAVERTAILUSSA KÄYTETYT MAASTURIT KAASUJALKA 15 VUOTTA!!! E-TRON GT 60 E-TRON GT 60 & RS & RS Koeajossa Lähin jälleenmyyjäsi: www.exide.fi Varaa katsastusaika netissä www.citykatsastus.fi HYVINKÄÄ Kehäkuja 5 Puh. 020 707 1230 RIIHIMÄKI Kumerankatu 5-11 Puh. 020 707 1220 KOTIMAINEN YRITTÄJÄ PALVELUKSESSASI! Alueesi halvin! Sähkömestarintie 3, HÄMEENLINNA P. 020 730 2780 www.kumiseta.fi ILMASTOINNIN ILMASTOINNIN TÄYTTÖHUOLTO TÄYTTÖHUOLTO 69 69 €€ (Sis. aineet) RENKAAT PAIKALLISESTA PALVELEVASTA RENGASCENTERISTÄ EV-PINTA OY Harkkokatu 1, Hyvinkää 019 485 611 RENGAS-RIIHI OY Tehdaskylänkatu 6, Riihimäki 019 832 9100 RENGAS-VEKKA OY Eino Leinon katu 30, Hämeenlinna 03 616 9460 Koeajossa mm. KIA SORENTO PEUGEOT 508
2 KAASUJALKA 11/2021 ! U R M A S H U R M A LA IN EN VALTAOSAAN PAIKOISTA PÄÄSEE VAIN AUTOLLA Suomen Tieyhdistyksen tilaaman selvityksen mukaan peräti 70 % Suomen pintaalasta on vain tieliikenteellä saavutettavissa ja koko Suomen pinta-alasta vain noin 30 % sijaitsee 20 kilometrin säteellä rautatieasemasta. Tieverkon jatkaessa rapistumistaan tähän olisi hyvä ekohippien ja hipstereidenkin havahtua. ” Tieliikenteellä on poikkeuksellisen iso rooli Suomen kaltaisessa laajassa ja harvaanasutussa maassa ja se ei ole kannattavasti korvattavissa muilla liikennemuodoilla. Kattava tieverkko on valtava voimavara ja sen ei pidä missään nimessä antaa rapistuaei valtion teiden eikä yksityisteiden”, toteaa Suomen Tieyhdistyksen tiedotteessa yhdistyksen toimitusjohtaja Nina Raitanen. Suomen tieverkko kuitenkin rapistuu rapistumistaan. Helsingin Sanomien mukaan Suomen tieverkon korjausvelka on 1,3 miljardia euroa. Eniten kärsivät pienet tiet, koska korjaamiseen varatuista rahoista valtaosa menee suurille ja vilkkaille tieosuuksille. ”Suomi liikkuu edelleen enimmäkseen tietä pitkin. Silti se ei näy samassa suhteessa rahoituksessa. Esimerkiksi raideliikenteeseen satsataan suhteessa selvästi enemmän”, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen totesi Iltalehdelle. Pohjoisessa ei elokapinoida No nyt tietysti elokapinalainen kimmastuu ja muistuttaa, että eihän näilläkään syrjäisilläkään taipaleilla tarvita omaa henkilöautoa, kun bussitkin kulkevat. Kuitenkin tyhmempikin tietää, että linja-autoliikenteen verkkaiset ja harvakseltaan kulkevat paikallislinjat sopivat lähinnä eläkeläisille. Ja kunnon teitä tarvitsevat ne bussitkin. Olisi mukava laittaa Mannerheimintiellä ruuhka-aikaan istuva elokapinalainen odottelemaan bussia jonnekin Maaninkavaaraan. Maaninkavaara on Wikipedian mukaan alle sadan asukkaan kokoinen kylä Posion kunnan pohjoisosassa, noin 42 kilometriä kunnan keskustaajamasta pohjoiskoilliseen. Naapurikyliä ovat muun muassa Mourujärvi ja Paloperä. Maaninkavaaran halki kulkee valtatie 5. Itselleni tuo Maaninkavaara tuli mieleen kirjailija Miikka Nousiaisen samannimisestä romaanista. En ole itse kotoisin Posiolta sen enempää kuin muualtakaan pohjoisesta. Posion keskustaan on matkaa Oulusta 220 kilometriä, Rovaniemeltä 132 kilometriä ja Kuusamosta, jossa sijaitsee lähin lentoasema, 59 kilometriä. Uskoisin, että Posiolle pääsee pidempimatkalainen vain kumipyörillä. Jos lähtee vanhalla Golfilla Posiolta Kuusamoon, niin edestakaisella matkalla bensaa palaa sellaiset 10 litraa ja edestakaisella matkalla Posiolta Rovaniemelle ehkä 27 litraa. Jo nyt monen vanhan auton käyttämä ysikasi maksaa pohjoisessa yli 1.9 euroa litralta. Aikamoinen lovi siinä kukkaroon tulee, jos ysikasin litrahinta nousee nykyisestä. Paha siinä on mennä paikalliselle poroisännälle julistamaan kestävän kehityksen ilosanomaa. En tosin tiedä, ovatko porot itsessään Posiolla enemmän osa maatilamatkailun viihdepalveluja kuin varsinainen pääelinkeino. Halvat sähköautot vielä tulevaisuutta Sähköauto tulee ja sitä vastaan tuskin enää kannattaa kapinoida. Itsekin olen päättänyt ottaa jyrkissä kannoissani takapakkia. Nyt on kovasti hehkutettu Suomeen mahdollisesti syntyvää suoranaista akkuklusteria. ”Pelkästään Terrafame luo 150 suoraa ja lähes 500 välillistä uutta työpaikkaa akkukemikaalien tuotannossa”, hehkutetaan Kaivosteollisuus.fi -sivustolla. Hienoahan se on, jos jo pelkästään tuo Terraframe tuo noin paljon työtä suomalaisille. Ja onhan se paljon parempi, että yksi maailman suurimmista akkukemikaalitehtaista valmistuu Suomeen kuin Kiinaan. Suomi on ainoa Euroopan maa, jossa on kaikkia arvokkaita akkumineraaleja. Täällä ei haluta jäädä pelkäksi raaka-aineen tuottajaksi, vaan tavoitteena on nousta akkuvalmistuksen suurvallaksi. Jossain vaiheessa niitä sähköautojakin alkaa saada muutamalla tonnilla käytettyinä. Ja voihan olla, että niiden korjaaminenkin jossain vaiheessa muuttuu niin simppeliksi, että paljon ajetun sähköauton ylläpitämisestäkin tulee halvempaa kuin polttomoottoriauton huoltaminen. Jo n nyt käsitykseni mukaan sähköauton akun uuteen iskuun laittamiseksi riittää yhden moduulin vaihtaminen ja se maksaa kai saman verran kuin jakohihnan vaihto kalleimmillaan. Kuitenkin niin kauan kuin käytetyt sähköautot halvimmillaankin maksavat kymppitonnin, ei ole oikein rokottaa autoa tarvitsevaa kansaa pilviin nousevilla polttoainekustannuksilla. Ja hyväkuntoisia teitä tarvitsevat ne sähköautotkin: iskarit ja nivelet kun ovat samanlaiset kuin polttomoottoriautossakin. Edelleen myös ihmettelen, miksi biokaasun ja etanolin kaltaisia vaihtoehtoisia polttoaineita ei nähdä varteenotettavana vaihtoehtona. Mikael bongasi auton, johon on ilmaisjakelu kielletty. KLICK” KUUKAUDEN LUKIJAN KUVA Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy jotenkin autoiluun. Lähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi tai numeroon 040 6647 788 KUUKAUDEN KUVA PALKITAAN WUNDER BAUM TUOTESETILLÄ
KAASUJALKA 11/2021 3 YHDEN MIEHEN KUMIKORJAAMOSTA TÄYDEN PALVELUN RENGASLIIKKEEKSI Hämeenlinnalaisessa Rengas-Vekassa talvirenkaiden vaihtosesonki alkoi vauhdilla jo lokakuun puolivälin jälkeen. Kiire oli kova, koska samaan aikaan yritys avasi raskaalle kalustolle oman toimipisteen kymppija kolmostien solmukohdassa. R askaan kaluston asiakkaita Rengas-Vekka palvelee nyt Hämeenlinnan Terminaalitie 11.ssa. – Kymppija kolmostien solmukohdassa se on nyt logistisesti järkevällä paikalla, sanoo toisen polven rengasyrittäjä Teija Vekka-Pirhonen. Uusi raskaan kaluston toimipiste on iso ja läpiajettava halli, johon mahtuu isolla HCT-yhdistelmärekallakin. –HCT-yhdistelmän pituus on enintään 34,5 metriä ja hallimme on 44 metriä pitkä. Terminaalitien osoitteeseen on myös helppo tulla, Vekka sanoo. Rengas-Vekka on perustettu vuonna 1980. Yhden miehen kumikorjaamosta se on kasvanut lähes kymmenhenkiseksi täyden palvelun rengasliikkeeksi. Rengas-Vekka Oy kuuluu Rengascenter-ketjuun, joka on Suomen suurin yrittäjävetoinen rengasliikeketju. –Sukupolvenvaihdos tehtiin vuonna 2015. Hyvin olen alalle kotiutunut, vaikka tulin aikoinaan pystymetsästä, Teija Vekka naurahtaa. Raskaan liikenteen toimipisteen rinnalla Rengas-Vekka panostaa yhtälailla myös henkilöja pakettiautoasiakkaiden palvelemiseen sekä maatalousja työkoneisiin. Paitsi, että riippumattomuus rengasvalmistajista takaa hyvän hintalaatusuhteen, palvelutasoa nostaa myös uusi rengashotelli, joka vetää jopa 1200 rengaskertaa. –Tuleehan meidän liiketoiminnasta noin puolet kevyemmän kaluston palvelusta ja toinen puoli raskaasta liikenteestä. Rengasvalikoimistamme löytyvät kaikki päämerkit, Vekka sanoo. Talvi tulee, ole valmis! Kasvua selittää myös osaava henkilökunta. – Meitä on muutama vakituinen työntekijä, mutta sesonkina heidän määränsä tuplaantuu. Vakituinen henkilökuntamme on aivan ylivertainen, Vekka sanoo. Vahvoja kilpailutekijöitä kysyttäessä Vekka nostaa myös ympärivuorokautisen päivystyksen. Raskaan kaluston rengasrikoissa autetaan tien päällä, henkilöautot tulevat pääasiassa hinausautolla rengashallille. –Luonnollisesti rengaspalvelumme toimii enimmäkseen täällä Hämeenlinnan seudulla, mutta on vakuutusyhtiö antanut tuoda henkilöautoja joskus myös Valkeakoskelta ja jopa Riihimäeltä saakka. Tien päälle apuun lähtee joku asentajistamme tai minä itse, Vekka sanoo. Vaikka uusi tieliikennelaki antaakin säiden salliessa ajaa suvikumeilla vaikka läpi vuoden, niin Vekka varoittaa luottamasta liikaa leutoihin säihin. –Talvi tulee aina. Ja siksi talvirenkaiden vaihtamiseen olisi korkea aika valmistautua viimeistään nyt. Uusi tieliikennelaki ei edelleenkään salli ajoa kesärenkaille talven jäisillä teillä ja lumituiskussa. Kesärenkailla ajaminen talvikuukausina on sallittua vain silloin, kun sää sen sallii. –Rengasratsiatilastojen mukaan ihmiset ajavat nykyään kuitenkin parempikuntoisilla renkailla kuin aiemmin. Täällä Hämeenlinnassa valtaosa vaihtaa talven lähestyessä edelleen alle nastarenkaat, kitkarenkaat ovat täällä edelleen noin 15 prosentin vähemmistönä, Vekka sanoo. Rengas-Vekka Oy on osa pohjoismaista Dekkpartner ketjua ja kuuluu Suomen Autonrengasliitto ry:hyn. TEKSTI & KUVAT_Timo Kiiski Rengas-Vekan uuden raskaan kaluston toimipisteen avajaisissa nähtiin jyhkeä Scania Vabis -perinnerekka. Kesärenkailla ajaminen talvikuukausina on sallittua vain silloin, kun sää sen sallii, muistuttaa RengasVekan Teija Vekka-Pirhonen.
4 KAASUJALKA 11/2021 Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti Wheelmedia Oy Olarinluoma 13 02200 Espoo Postimerkki VUOSITILAUS 11 NROA VAIN 25.95€ (SIS ALV. 10%) Tilaan Kaasujalka-lehden vuodeksi 11 nroa hintaan 25,95€ ja tilaus jatkuu saman mittaisissa jaksoissa. Mikäli en halua jatkaa tilausta peruutan tilaukseni siitä ilmoittamalla. pk-seudun painoksen Pirkanmaan painoksen Varsinais-Suomen painoksen Keski-Suomen painoksen Päijät-Hämeen painos Kanta-Hämeen painos Itä-Suomen painos Nimi Osoite Postinro ja toimipaikka Puh TILAA NYT KAASUJALKA! VINKKI Mukavaa autoilua Talven pimeillä teillä on huomattavasti turvallisempaa ajella tehokkaasti valaisevilla ajovaloilla. Niinpä kannattaa kiinnittää katse auton ajovaloihin. O n aika tehdä kirkastava puhdistus, jos ajovalojen umpiot ovat mattaantuneet, kellastuneet ja naarmuuntuneet. SONAX-valikoimasta löydät tehokkaat tuotteet umpioiden kirkastamiseen. Sonaxin-tuoteilla ajovalot kirkastuvat helposti, olitpa sitten aloittelija tai autonhoidon ammattilainen. Helppokäyttöisellä SONAX Kirkastussarjalla homma hoituu käsin, ja ammattilaisille suunnatuilla SONAX PROFILINE -tuotteilla koneellisesti. Kirkkaat umpiot yhdellä tuotteella Muovisten ajovaloumpioiden mattaantumista on mahdotonta estää, kun aikaa kuluu ja kilometrejä karttuu. Umpioista voi kuitenkin saada vielä kirkkaat ja edustavat, jos tekee niille helpon käsittelyn SONAX Ajovaloumpioiden kirkastussarjalla. –Kirkastussarja on todellinen ”all-in-one” -tuote, sillä se sisältää kaikki käsittelyyn vaadittavat tuotteet. Paketti riittää kahteen kahden umpion käsittelyyn, sanoo markkinointipäällikkö Jouni Vainikka autotarvikkeiden ja maahantuontija tukkuliike Kaha Oy:stä. Paljon teitä valaisseistakin umpioista voi saada vielä kirkkaat ja edustavat, jos tekee niille helpon käsittelyn SONAX Ajovaloumpioiden kirkastussarjalla. TEKSTI_ Timo Kiiski • Pese umpiot ja suojaa niiden reunat huolellisesti esimerkiksi teipin avulla. • Hio umpion pinta pyörivin liikkein kostutetulla P5000-vesihiontaruusukkeella. Hionta kirkastaa mattaantuneen pinnan ja tasoittaa naarmut. • Pyyhi umpion pinta kiillotusliinalla. • Kiillota ajovaloumpio SONAX Headlight Polish -hionta-aineella ja kiillotussienellä, kunnes haluttu kiiltoaste on saavutettu. • Pyyhi pinta jälleen kiillotusliinalla. • Hionnan ja kiillotuksen jälkeen ota käyttövalmis Headlight Sealant -pinnoiteliina pakkauksesta ja käy liinalla huolellisesti läpi käsitellyt pinnat. Pinnoiteliina antaa umpion pinnalle suojaavan kalvon. • Anna umpioiden kuivua 30 min. Valmista tuli! • Kiillota umpiot SONAX PROFILINE Headlight Polish -umpioiden kiillotustahnalla ja pyyhi pinnat puhtaiksi. • Avaa Headlight Coating -umpiopinnoitteen annospussi ja kaada sisältö kiillotusliinalle. Levitä ohut kerros puhtaalle ja kuivalle umpiolle. Yksi annospussi riittää kahden umpion pinnoitukseen. • Pyyhi jäämät välittömästi hienolla mikrokuituliinalla. Anna pinnoitteen kuivua vähintään 4 tuntia. Ajoneuvo ei saa kastua kuivumisen aikana. SONAX PROFILINE ammattilaisille Mikäli haluat tehdä umpioiden kirkastuksen koneellisesti, on SONAX PROFILINE Headlight Polish -hiomatahna oikea tuote operaatioon. Tahna poistaa tehokkaasti kellastumat, pienet naarmut ja kirkastaa himmentyneet kohdat. – Kiillotuksen jälkeen umpion pinta tulee puhdistaa huolellisesti ja suojata SONAX PROFILINE Headlight Coating -umpiopinnoitteella, Vainikka neuvoo. Headlight Coating on piikarbidipohjainen, keraaminen kestopinnoite ajovaloumpioille. Käteviin annospusseihin pakattu pinnoite antaa kestävän suojan ja estää UV-säteilyn aiheuttamaa umpioiden mattaantumista. Yksi paketti sisältää 10 annospussia, joten se riittää 20 umpion käsittelyyn. – Suosittelemme umpioiden käsittelyä pinnoitteella noin kerran vuodessa. Ylläpitävässä käytössä ei vaadita kiillotusta ennen suoja-aineen levittämistä, Vainikka sanoo. Huom! Älä pese autoa viikkoon pinnoituksen jälkeen. Vahvasti alkaliset esipesuaineet, esimerkiksi automaattipesuissa, voivat heikentää pinnoitteen kestoa. KIRKKAILLA AJOVALOILLA TURVALLISESTI TIELLE Umpio ennen kiillotusta ja kiillotuksen jälkeen: ero on huomattava!
KAASUJALKA 11/2021 5 15 • HYVINKÄÄ: Autosuojaamo Herranen, Kehäkuja 10, (019) 433 242, www.autonruosteenesto.fi • HÄMEENLINNA: Ruoste-Expertit, Siirintie 18, (03) 682 1972, www.ruoste-expertit.fi VIELÄ EHDIT SUOJATA AUTOSI ENNEN TALVEN SUOLAKYLPYJÄ! Suomen teille kylvetään joka vuosi noin 120 000 000 kg ruostumista kiihdyttävää suolaa, jonka seurauksena autosi ruostuu nyt nopeammin kuin koskaan. Voit estää autosi ruostumisen vain asianmukaisella ruostesuojauksella. NÄIN OSTAT KÄYTETYN AUTON OIKEIN ! U R M A S H U R M A LA IN EN Lä hd e: U rm as H ur m al ai se n kä yt et ty je n au to je n os to n va lm en nu sk ur ss i, M TV , A ut ok es ku s. fi, K ilp ai lu ja ku lu tta ja vi ra st o Käytetyn auton osto on taitolaji, jossa harjaantuneenkin kaupantekijän on hyvä muistaa nämä ohjeet. 1. Tarkista rahatilanteesi. Osamaksun voi saada luottotiedotonkin, mutta erät on aina maksettava ajallaan. 2. Valitse juuri sinulle sopiva auto. Suurperheelliselle farmari on parempi kuin bulevardisportti. 3. Yksityisten henkilöiden välisiin kauppoihin ei sovelleta kuluttajansuojalakia, joka taas suojaa autoliikkeen asiakasta. 4. Älä odota täysin uudenveroista autoa, käytetty on aina käytetty. 5. Autoliikkeissäkin on eroja. Harkitse, voisitko käyttää auton tarkistuksessa ennen ostopäätöksen tekemistä 6. Koeajolla kiinnitä huomio auton päästämiin ääniin eri tilanteissa. Iso kolahdus pieneen monttuun ajaessa paljastaa, ettei kaikki ole kunnossa. 7. Selvitä auton huoltohistoria huoltokirjasta tai merkkikorjaamolta. 8. Selvitä, onko autossa jakoketju vai jakohihna. Ketju on periaatteessa huoltovapaa osa, kun taas jakohihna pitää vaihtaa vaadituin väliajoin. 9. Selvitä renkaiden kunto ja se, tuleeko mukana sekä talviettä kesärenkaat. 10. Tarkasta myös korin, auton sisäosien sekä tuulilasin kunto. 11. Vertaa kiinnostuksesi kohteena olevan auton hintaa samanlaisiin autoihin vaihtoautoportaaleissa. 12. Puhdista vaihtoon menevä vanha autosi kunnolla ennen kuin viet sen liikkeeseen. 13. Ota ehdottomasti mukaan myös autosi huoltokirja. 14. Huomioi korjauskustannusten mahdollisuus jo auton hankintavaiheessa. 15. Tyhmiä kysymyksiä asiakkaalla ei olekaan.
6 KAASUJALKA 11/2021 Uusi Kia Sorento on nykytrendien mukaisesti saatavana myös ladattavana hybridinä. Komea peli, mutta ihan täydellinen tämäkään ei ole. K ia Sorenton neljäs sukupolvi saapui maahamme ja saimme koeajoon ladattavan hybridin, joka onkin varsin komea ja tyylikäs auto. Sorento on 7-paikkainen auto ja se onkin tämän yksi valttikorteista. Sorenton ulkomitat ovat varsin hulppeat, sillä pituutta on vähän vajaat viisi metriä eikä 2 metrin leveydestäkään hirveästi jää uupumaan. Nämä komeat mitat tarjoavat varsin väljät sisätilat ja ne ovatkin auton yksi parhaimpia puolia. Tavaratilaakin on aivan riittävästi, sillä litroja löytyy yli 600. Kuljettajan ajoasennon säätövarat ovat riittävät ja kaikille löytyy varmasti miellyttävä ajoasento. Kabiinin muotoilu ja materiaalivalinnat saavat kiitos. Oikein tyylikästä suunnittelua. Ehkä jossain kohdin yksityiskohtien runsas ilotulitus olisi voinut jäädä vähemmälle. Tehdas lupaa toimintasäteeksi komeat 57 kilometriä, mutta käytännössä 40 kilometriä on lähempänä totuutta. Sekä sähköautojen että ladattavien hybridien yksi tärkeimmistä ominaisuuksista on lataamisen nopeus ja siinä Kia ei valitettavasti loista, sillä tästä löytyy vain 3.3 kW:n tehoinen yksivaihteinen laturi eli täyteen lataaminen kestää parhaimmillaankin noin kolme ja puoli tuntia. Ajettavuus on mukavan leppoisaa. Moottoreiden ja vaihteiston yhteistyö toimii hyvin. Pientä purnausta tulee aavistuksen pintakovasta jousituksesta ja laiskanpulskeasta suorituskyvystä, sillä teknisten tietojen perusteella tämän voisi kuvitella olevan vähän ripeämpi etenijä. Ei tällä jalkoihin jää, mutta kiihdytyksissä ja ohituksissa kaasupoljinta saa painaa aika reippaasti. Vääntö tuntuu hyvin ohuelta. Tämmöisen ison auton omistaja usein tykkää vetää perässään jos jonkinlaista kärryä ja traileria. Harmikseen on todettava, että ladattavan hybridin kohdalla vetokyky on vain 1500 kiloa eli vetouistelijat ja muut veneilijät eivät tätä voi ostaa. Kovin isoa asuntovaunuakaan ei perään voi kytkeä. TEKSTI & KUVAT_ Mika Salomaa NELJÄS KERTA TODEN SANOO? Kia Sorento ! TEKNIIKKAA KIA SORENTO 1,6 T-GDI PLUG-IN HYBRID AWD BUSINESS LUXURY AT 5P HINTA ALK: 64588€ KOEAJOAUTON HINTA VARUSTEINEEN: 67698€ MOOTTORI: 1598cm3 JÄRJESTELMÄN YHTEISTEHO: 265hv PAINO: 1982kg TAVARATILA: 604l VETOKYKY: 1500kg PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 4810, 1900, 1685,2815 KIIHTYVYYS 0-100KM/H: 8.7s HUIPPUNOPEUS: 193km/h KULUTUS (VALM.ILM): 1.6l PÄÄSTÖT: 38g/km Tilat Varusteet Suorituskyky Vetokyky Hidas lataus JÄLKIMAKU Uusi Kia Sorento on todella tyylikäs ja tilava katumaasturi. Ladattava hybridinä miellyttävä ajaa ja suhteellisen taloudellinen, mutta suorituskyky saisi olla vähän parempi. Hidas lataus myös suuri miinus. ? + – KOEAJOSSA Peugeot 508 PSE on merkin nopein sarjavalmisteinen malli tähän asti, eikä jätä kylmäksi vaativaakaan kuljettajaa. K oeajoimme uuden 508:n sen saapuessa markkinoille muutama vuosi sitten ja kurvailu tyylikkäällä ranskattarella teki heti vaikutuksen. Kuullessani, että tämä PSE saapuu meille koeajettavaksi innolla sitä odottelin. Eikä odotus ollut turhaa. Kolme moottoria Nykytrendien mukaisesti 508 PSE on ladattava hybridi, joka sinänsä ei miellytä, mutta ei anneta sen häiritä. Keulalla on ahdettu 1.6-litrainen bensaturbo, josta on kutitettu 200 hevosvoimaa. Tämä moottori saa apua sähkömoottorista ja toinen sähköinen voimanpesä on sijoitettu taka-akselille. Järjestelmän yhteistehot kirjoitetaan varsin komeasti 360 hevosvoimaa 520 Newtonia vääntöä. Vieläkin komeammat lukemat olisi saatu, jos tästä bensaturbosta olisi otettu vaikkapa 300 heppaa, joka ei tänä päivänä ole kovinkaan tavatonta. Ulkoisesti PSE erottuu muista 508-malleista selkeästi aggressiivisemmalla ilmeellään. Puskurit ovat erilaiset ja helmoissa on ilmanohjaimet. Alusta on matalampi ja kokonaisuuden kruunaa tyylikkäät 20-tuumaiset vanteet. Auton raideleveys on myös kasvanut, mutta sitä ei silmällä huomaa. Autossa on normaalimallia suuremmat ja tehokkaammat jarrut ja mukautuva jousitus pitää huolen, että pitoa riittää tiukoissakin kaarteissa. Sähköllä ajettaessa auto on takavetoinen ja akkujen varassa matkaa pystyy taittamaan 40 kilometriä. Polttomoottorin mukaan tuleminen aiheuttaa pienen nykäyksen, joten se ei ole ihan niin saumatonta, kuin voisi toivoa. Peugeot 508 PSE:llä on todella maukasta kurvailla. Suorituskyky on kiitettävää tasoa, mutta sitäkin nautinnollisempaa on fiilis ja tunnokkuus. Tämä on todellinen kuljettajan ajonautinto. Useat nykypäivän ladattavat hybridit tarjoavat näitä teholukemia ja pääsevät suoritusarvoissa samoihin, mutta juuri yksikään ei ole näin hauska. Mitä mutkaisemmalle tielle mennään sitä kauemmaksi tämä karkaa kilpakumppaneilta. Upea auto. Hymyilyttää vielä reilu kuukausi koeajonkin jälkeen. TEKSTI & KUVAT_ Mika Salomaa NOPEIN LEIJONA Peugeot 508 ! TEKNIIKKAA PEUGEOT 508 PSE HINTA: 62 480€ BENSAMOOTTORI: 1598cm3 JÄRJESTELMÄN YHTEISTEHO: 360hv JÄRJESTELMÄN YHTEISVÄÄNTÖ: KIIHTYVYYS 0-100KM/H: 5.2s HUIPPUNOPEUS: 250km/h KULUTUS (VALM.ILM): 2.0l PÄÄSTÖT: 46g/km Ajettavuus Suorituskyky Muotoilu Yksivaiheinen lataus JÄLKIMAKU 508 PSE on nopein ja tehokkain sarjavalmisteinen Peugeot ja kirkkaasti paras mitä ranskalainen merkki on koskaan valmistanut. Mikään maailman käytännöllisin ja tilavinhan tämä ei ole, mutta semmoiseksi tätä ei onneksi ole tarkoitettukaan. ? + – KOEAJOSSA
KAASUJALKA 11/2021 7 Suomen suurin karavaanikauppias Best Caravan laajentaa vauhdilla kansainvälisille markkinoille. Matkaparkit ja kehittyvät leirintäalueiden varausjärjestelmät tekevät siitä yhä enemmän täyden palvelun karavaanaritalon. B est Caravan päätti lokakuussa 20 paikkakunnan ja 35 päivän mittaisen Road Show -kiertueen. Kun messuja ei koronan takia järjestetä, päätettiin viedä matkailuautot ja asuntovaunut asiakkaiden luokse ympäri Suomen. Kiertue olikin menestys: ajoneuvoihin kävi tutustumassa 15 000-16 000 ihmistä. Tähtäimessä on kasvattaa Suomessa jo nyt alan 20 prosentin markkinaosuutta 30 prosenttiin. Best-Caravan toimii Suomessa nyt Hyvinkään lisäksi Espoossa, Kaarinassa, Kuopiossa, Oulussa, Seinäjoella ja Tampereella. –Kotimaassa ei kuitenkaan ole välttämätöntä kasvaa yhtään enempää. Tähtäin on enemmän kansainvälisillä markkinoilla. Tarjoamme karavaanareille yhä enemmän muitakin palveluja kuin vain autojen ja vaunujen myyntiä huoltoineen. Best Caravanin tytäryhtiö Best Park rakentaa Suomeen, Pohjoismaihin ja Baltiaan vuoden 2024 loppuun mennessä 50 uutta Best Park -matkaparkkia ja toinen tytäryhtiö Best Camp kehittää ihan uudenlaista leirintäaluepaikkojen varausjärjestelmää. Suuntana on tehdä loppuasiakkaalle autolla tai vaunulla liikkumisesta mahdollisimman vaivatonta, sanoo Best Caravanin markkinointijohtaja Tuomas Salminen. Rohkea syö hitaat Kehitys vuonna 2004 perustetusta hyvinkääläisestä yhden miehen yrityksestä on ollut huikeaa. Viime vuonna Best Caravan myi 1800 erilaista matkailuajoneuvoa, niistä 470 oli uusia. Viime vuonna liikevaihto oli 56 miljoonaa euroa, tänä vuonna se kasvaa noin 72 miljoonaan euroon. –Tällä alalla merkitsee paljon se, kuinka paljon yrityksellä on myytävää ja valmiutta tehdä rohkeita päätöksiä tulevaisuuteen. Tällä hetkellä on kova kalustopula ja jo nyt on tavallaan pitänyt lyödä lukkoon osittain jopa vuoden 2023 kalustokauppoja. Vaatii kylmäpäisyyttä luottaa markkinan kasvuun. Jos nyt ei tilata autoja ja vaunuja sinne kahden vuoden päähän, hetken päästä et enää saakaan tavaraa, Salminen sanoo. Vaikka matkailuautoja asuntovaunumarkkinan kasvua selitetään paljon koronalla, niin jo ennen koronaa Euroopassa ja Australiassa alkoi levitä karavaanarikulttuuria muuttava ns. Van Life -ilmiö. Kun vanhan polven karavaani hakeutuu matkailuautollaan tai asuntovaunullaan leirintäalueelle, nuorempi polvi haluaa enemmän paikoista riippumatonta vapautta. – Nykypolvi hankkii vaikkapa retkeilyauton vapautuakseen harrastamaan ilman riippuvuutta leirintäaluepaikasta. Matkailuajoneuvo toimii tukikohtana, kun lähdetään vaikka patikkaretkelle, laskettelemaan tai valokuvaamaan luonnossa. Sitä ei enää entiseen tapaan pysäköidä leirintäalueelle päivätai viikkokausiksi. Uusi polvi ei halua samalla tavalla lokeroitua karavaanareiksi kuin vanhempi polvi, Salminen tietää. Sukupolvenmuutos näkyy jo Suomessakin. – Kun vielä kaksi vuotta sitten vain 40 % kaupoista tehtiin suoraan ja ilman vaihtoon tulevaa ajoneuvoa, niin tänä vuonna sellaisia on jo 60 % kaupoista, Salminen sanoo. Vuodenaika ei enää rajoita Nuorempi sukupolvi kokee matkailuajoneuvolla reissaamisen myös jossain määrin ekologisena vaihtoehtona. – Tietenkään sekään ei ole täysin päästötöntä, mutta erittäin ympäristöystävällinen vaihtoehto esimerkiksi lentomatkustamiseen verrattuna. Uskon myös, että raskaan kaluston kehittymisen myötä hybridija sähköteknologiaa tulee yhä enemmän myös matkailuajoneuvoihin, Salminen sanoo. Best Caravan hyvittää jo tällä hetkellä heiltä ostaneiden asiakkaiden matkan teon jäljen istutaamalla taimia hiilinieluiksi, kattamaan kaiken sen jäljen, jota asiakkaat aiheuttavat matkatessaan heiltä ostetulla ajoneuvolla. Tämän kompensointityön tuottaa Best Caravanille 4H-järjestö työllistäen vuosittain kymmeniä nuoria. Best Caravan panostaa myös erittäin kalliiden matkailuautojen myyntiin, vaikka kohderyhmä silloin onkin hyvin rajallinen. Ensi keväänä valmistuu lähes 800 000 euron Concorde-maantieristeilijä. Ja juuri tarjolle on tullut vähän käytetty, 490 000 euroa maksava, Pohjois-Euroopan suurin motorhome Newmar. –Vaikka ostajakunta on hyvin rajallinen, niin kyllä nämäkin autot menevät kaupaksi. Tyypillinen ostaja voi olla esimerkiksi yrityksensä myynyt ja hieman BEST CARAVAN LAAJENTAA VAUHDILLA TEKSTI TIMO KIISKI Matkailuajoneuvolla liikkuminen ei enää myöskään ole sidottuja yhtä lailla vuodenaikaan kuin ennen. Lähes kaikilla ajoneuvoilla pärjää nykyään myös talviaikana. etuajassa eläkkeelle lähtevä yksityisyrittäjä. Matkailuajoneuvolla liikkuminen ei enää myöskään ole sidottuja yhtä lailla vuodenaikaan kuin ennen. – Lähes kaikilla ajoneuvoilla pärjää nykyään myös talviaikana. Esimerkiksi tunnetut lumilautailijat Eero Ettala ja Antti Autti ovat löytäneet matkailuauton edut. Tulipa matkailuauto sitten Saksasta, Ranskasta tai Italiasta, niin kaikissa tulee mukana myös talvipaketti, Salminen sanoo. Nuorempi polvi ostaa tänä päivänä matkailuajoneuvoja niiden tuoman vapauden takia. Leirintäalueen sijasta ajoneuvo on helppo pysäköidä vaikkapa luontopolun pysäköintipaikalle. Best Caranin Road Show -kiertue syksyllä oli menestys. Ajoneuvoihin kävi tutustumassa 15 000-16 000 ihmistä.
8 KAASUJALKA 11/2021 Audin e-tron GT ja RS ovat kaikilta ominaisuuksiltaan parhaimpia autoja millä olen koskaan ajanut. Se on paljon se ja etenkin, kun kyseessä on sähköauto. Olen eläessäni kuitenkin koeajanut 20 vuoden aikana yli 1300 uutta autoa. P oissa on onneksi se aika, kun ensimmäiset hybridit ja sähköautot näyttivät kammottavan rumilta kapistuksilta kuten Nissan Leaf, Toyota Prius ja Tesla Model S. Paitsi Tesla on onnistunut tekemään vieläkin rumemman auton lanseeratessaan Y:n. Audin e-tron GT ja RS pyyhkii kaikki autot pöydältä muotoilullaan ja tyylikkyydellään. Viime kesän helteillä me pääsimme ottamaan tyypit näistä molemmista herkkupaloista. Nämä molemmat Audit omaavat pitkälti saman perusrakenteen ja tekniikan kuin Porsche Taycan. Mallit ovat luonnollisesti nelivetoisia quattroja ja omaavat kaksi sähkömoottoria. Voimaa molemmista löytyy musertavan paljon, vaikka tällä GT60:llä ei Teslan arvoja hätyytelläkään niin nämä Audit tarjoavat tyylikkyyttä ja viimeistelyä johon amerikkalainen kilpakumppani ei kykene lähellekään. Molempia autoja oli höystetty hurjalla määrällä lisävarusteita, joiden arvolla olisi ostanut kaksi VW Poloa. Ah, mikä ajettavuus RS kiihtyy nollasta sataseen reilussa kolmessa sekunnissa ja sen saavuttaminen on naurettavan helppoa. Poljin vain pohjaan ja silmänräpäyksessä vauhtia on enemmän kuin Suomessa saa ajaa. GT60 häviää samassa kiihdytyksissä vain 0.8 sekuntia, joten ihan riittävän ripeä peli sekin on. Se mikä on hämmästyttävää, on autojen ajettavuus ja tunnokkuus. Jousitus on TEKSTI & KUVAT_ Mika Salomaa ! TEKNIIKKAA AUDI E-TRON GT 60 QUATTRO HINTA ALK: 105899€ KOEAJOAUTON HINTA VARUSTEINEEN: 141 519,47€ TEHO: 476hv VÄÄNTÖ: 630Nm PAINO: 2254kg TAVARATILA: 405l PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: KIIHTYVYYS 0-100KM/H: 4.1s HUIPPUNOPEUS: 245km/h KULUTUS (VALM.ILM): 21.1kWh AUTOJEN KÄRKIPÄÄSTÄ Audi e-tron GT KOEAJOSSA onnistuttu tekemään samalla ällistyttävän mukavaksi, mutta jämäkäksi kurvailla mutkateillä. Molemmissa on lisävarusteinen nelipyörä ohjaus, joka tekee autoista todella näppärät käsitellä kaupungissa ja fantastisen kurvailla mutkateillä, koska rattia ei tarvitse käännellä niin paljoa mutkissa. Lisäksi lisävarustelistalta on poimittu ilmajousitus sekä aktiivinen takatasauspyörästön lukitusjärjestelmä. Auton sisäinen laturi sallii lataamisen maksimissaan 11 kilowatin teholla, mutta 22 kilowattinen latausmahdollisuus on tulossa myöhemmässä vaiheessa lisävarustelistalle. E-tron on mahdollista ladata jopa 270 kilowatin pikalatauksella, jolla akun saa 80 prosentin varaukseen 23 minuutissa. Kummastakaan autosta ei voi juuri mitään moitteen sijaa sanoa, paitsi kojelaudan muotoilu ulkonäöllisesti on yllättävän vaatimaton, eikä anna vaikutelmaa näin kalliista autosta. Mitään suuria näyttöjä ei luonnollisestikaan tämmöiseen matalaan autoon saa mahtumaan, mutta olemassa olevat digitaaliset näytöt ovat näyttäviä ja toiminnaltaan hyviä. Lisäksi ilmastoinnin säätimet ovat mallia perinteiset ja hyvä niin. Kuljettajan ajoasento on täydellinen, mutta pitkän miehen taakse ei mahdu kovinkaan hyvin istumaan. Normimittaisia ihmisiä autoon mahtuu neljä. GT:n eduksi voidaan laskea 55 litraa suurempi tavaratila. Sähköä kului kaikki mitä akkuihin ladattiin, eikä mitään toimintasädettä viitsitty testata, koska keskityimme vaan fiilistelyyn ja ajonautintoon. Joku kollega kertoi, että tällä pääsee aika lähelle tehtaan ilmoittamaa lukemaa, joten uskotaan häntä. Näin ollen toimintasäde on käytännössä jotain 400 hujakoilla tehtaan ilmoittaessa lukemiksi 463 kilometriä ja RS:lle 454 km Kun on koeajossa kaksi saman näköistä autoa peräkkäin niin hyvin huomaa värin merkityksen. Siinä missä edullisempi GT60 näyttää siniharmaana uskomattoman tyylikkäältä ja vastustamattomalta tämä valkoinen nopeampi ja kalliimpi RS on kuin vaatimaton harmaavarpunen. Valkoinen auton värinä taitaa olla souläästsiison. Näiden autojen jälkeen hyppäsin 1.6-litraiseen bensaturboon, joita saisi yhden viikon jokaiseksi päiväksi E-tronin hinnalla. Siinä oli hetken pieniä asennoitumisongelmia. + Ajettavuus Suorituskyky (RS vieläkin rajumpi) Ulkonäkö Mukavuus Hinta Kojetaulu voisi olla tyylikkäämpi JÄLKIMAKU Markkinoiden yksi parhaimmista autoista ei jätä ketään kylmäksi. Tämä koko teksti taisi olla yhtä kehua ja ihastelua, mutta minkäs sille voi auton näyttäessä ja tuntuessa tältä. Nyt heti taas Lottoa vetämään. ? – + ! TEKNIIKKAA AUDI E-TRON GT RS HINTA ALK: 145 901€ KOEAJOAUTON HINTA VARUSTEINEEN: 191 188€ TEHO: 598hv VÄÄNTÖ: 810Nm PAINO: 2323kg TAVARATILA: 350l PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: KIIHTYVYYS 0-100KM/H: 3.3s HUIPPUNOPEUS: 250km/h KULUTUS (VALM.ILM): 21.5kWh/100km
KAASUJALKA 11/2021 9 * 1. sija Tuulilasi -lehden testissä (nro 11/2021). Testissä mukana 8 rengasta, testattu koko 205/55 R 16. * Matkaja lankapuhelimesta soitettaessa 8,35 snt/puh + 16,69 snt/min (alv 24%). UltraGrip Ice 2 UUTUUS! Pysähtyy jääpinnalla käsittämättömän lyhyellä matkalla. Luotettava kitkarengas äärimmäisiin talviolosuhteisiin C 69 A BC E EUROMASTERIN KAUTTA TURVALLISESTI TALVITEILLE Katso lähin Euromaster-palvelupisteesi verkkosivuiltamme tai soita 0207 700 800* Esim. 205/55 R 16 Esim. 205/55 R 16 619 € / sarja alleasennettuna / sarja alleasennettuna Tarkista asennuksen palvelupistekohtainen saatavuus verkkosivuiltamme. Mukavuutta ja turvallisuutta talviajoon! Calix-moottorija sisätilalämmittimet asennettuna. Kysy tarjous! 579 € TALVIRENGASVERTAILUN VOITTAJA* UltraGrip Arctic 2 HYVISSÄ KÄSISSÄ euromaster.fi Puh. 010 239 0200 Hautalantie 16, Tampere www.fusti.fi AUTOPURKAMOT Autopurkamosta apu autosi ongelmiin edullisemmin. Tuomme osia Euroopasta. Jos meillä ei ole, hankimme. KYSY TARJOUKSIA! Varastossamme yli 150 000 varaosaa! HENKILÖ-, PAKETTIJA MAASTOAUTOT HENKILÖAUTOT Puh. (02) 721 7700 Helsingintie 595, Salo www.auto-lehtinen.fi KÄYTETYT VARAOSAT TAKUULLA! KÄYTÖSSÄSI KAHDEN PURKAMON SUURET VARASTOT 24/7.
10 KAASUJALKA 11/2021 A5 Coupe on lähes kiistatta Audin kaunein korimalli. Siksi se ostetaankin tunteella. Kun kaksiovisuus vielä rajaa ostajakuntaa, on intohimoisella Audi-ihmisellä mahdollisuus tehdä vaihtoautohalleissa todellisia löytöjä kohtuuhinnalla. Koeajoon saatu A5 Coupe -diesel vuosimallia 2012 on tuontiauto ja siksi vetokin on pelkästään etupyörillä. TEKSTI & KUVAT_Timo Kiiski N ettiauto.comin tarjontaa selaillessa kiinnittyy huomio ensimmäisenä A5-mallien kohtuukilometreihin. Lokakuun puolivälissä tarjolla oli 336 yksilöä, joista vain 22:lla oli ajettu yli 300 000 kilometriä, yli 200 000 kilometriä ajettujakin aavitosia oli reilut 100. Audi A5 -mallia on valmistettu vuodesta 2007 lähtien. Kun hakukenttään syöttää samanikäisiä ja tavanomaisia Audi A4 -malleja, tarjonta nousee 978 autoon ja niistä yli 300 000 km ajettuja on 128 ja yli 200 000 km ajettuja 401 autoa. A5 ei selvästikään ole ihan samalla tavalla vaikkapa paljon ajavien myynti-ihmisten auto kuin perus-Audit. –Vähän paremmin varustellun ja sähäkämmällä moottorilla varustetun leasing-A5:n verotusarvo nousee sen verran korkeammalle, että jo senkin takia A4-perusmallia on massana enemmän, sanoo raisiolaisen Visa-Auton paikallisjohtaja Miikka Lännistö. A5:nkin menekin ratkaisee ovien lukumäärä. AUDI A5 KUUKAUDEN KÄYTETTY AUDI A5 COUPE OSTETAAN TUNTEELLA ! TEKNIIKKAA AUDI A5 COUPÉ 3,0 V6 TDI DPF S-TRONIC VM. 2012 MITTARILUKEMA: 150 000 km MOOTTORI: V6, turbo, 2.967 cm3 POLTTOAINE: diesel TEHO: 204 hv VÄÄNTÖ: 400 Nm VETOTAPA: etuveto VAIHTEISTO: S-tronic -automaatti CO2-PÄÄSTÖT: 129 g/km Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 7.1 s, huippunopeus 235 km/h MITAT: pituus 4626 mm, leveys 1854 mm (ilman peilejä), korkeus 1372 mm, akseliväli 2751 mm MYYJÄ: Auto-Planeetta Oy, Espoo HINTA: 19 800 € – 4-ovinen Sportback-malli suurempine sisäja tavaratiloineen on 2-ovista Coupea käytännöllisempi, mutta tarjoaa silti perus-sedania enemmän sporttisuutta. 2tai 3-ovinen coupemalli merkistä riippumatta rajaa aina auton käyttöä ja on sen takia marginaalisempi myydä. Coupea etsiviä on aina rajallisempi määrä, mutta heitäkin on riittävästi. Onhan se sähäkän näköinen auto. Ja jo kymppitonnilla alkaa saada A5-malleja järkevillä kilometreillä ja ihan ok-moottoreilla, Lännistö sanoo. 2-ovinen A5 Coupekin menee lopulta aina kaupaksi senkin takia, että kilpailijoitakin on markkinoilla niukasti. –Lähinnä tulee mieleen BMW:n 3-sarjan coupemallit. Lännistö myöntää kuitenkin, että ostotilanteissa juuri koeajetun ikäisten bensa-Audien kohdalla merkin surullinen öljynkulutusongelma nousee keskustelun aiheeksi. Hyvin huollettuja A5 -malleja on myös pidetty ja huollettu ehkä hitusen paremmin kuin perus-Audeja. –Tällaiseen coupemaiseen Audi A5:een suhtaudutaan 4-ovisena Sportback-versionakin enemmän tunteella kuin tavalliseen Audi A4:ään. Mitä erikoisempaan suuntaan auto menee, sitä vahvemmin siihen suhtaudutaan tunteella: autoa pidetään ahkerammin puhtaana ja käytetään ehkä ammattilaisella kestovahauksessa. Tällaiset autot hankitaan paitsi käyttöautoiksi, myös vähän harrastukseksi, Lännistö sanoo. Suomeen uusina maahantuodut Aavivitoset ovat järjestään nelivetoisia, mutta koeajoon otettu A5 3-litraisella V6-turbodieselillä on etuvetoinen. Kyllähän etuvedollakin pärjää melko varmasti nykyisissä talvioloissakin, mutta silti tuli tunne, että käytetyn ison diesel-Audin pitäisi kyllä olla nelivetoinen Quattro. Tehoa on 204 hevosvoimaa, mutta liukkailla valoista lähdettäessä niistä ei etuvetoisella ole samaa iloa ole kuin nelivetoisessa. Sulalla kelillä ja hyvillä teillä kyllä näillä 204 hevosvoimallakin saavutetaan jo mukavan urheilullinen suorituskyky, joka vastaa sekä auton ulkonäköä että ajo-ominaisuuksia. Ja vääntöähän tässä on muhkeat 400 newtonia. Se tekee ajamisesta erittäin nautinnollista. Vauhti nousee ihan huomaamatta ja ohitukset sujuvat vauhdilla. Ihan oman ajonautintonsa tarjoavat sitten mutkaiset pikkutiet, joissa Audi A5:n urheilullinen alusta pääsee oikeuksiinsa. Ajaminen oli niin kivaa, että mikään kiire ei tosiaan ollut päästä perille. Yhdistetty kulutus on AutoData -sivuston mukaan 4.9 litraa satasella ja käsitykseni mukaan se ei kyllä käytännössä ihan täyty. Korjausten jälkeen luotettava? Luotettavuus sitten on tietysti oma juttunsa, kun autolla on ikää kohta 10 vuotta ja hintaa kuitenkin lähes parikymmentä tuhatta. Katsastustilastojen valossa A5 on luotettava auto: vuosimalleissa 2007-2009 hylkäysprosentti oli kolmen vuoden jälkeen 5,5 mutta sen jälkeen putosi alle kahden. Syitä voi olla monia. Yksi voi olla se, että A5-mallia pidetään paremmin kuin autoja yleensä ja niillä myös ajetaan vähemmän. Nettiauto.comista luettujen omistajien kokemuksia ja niiden perusteella voisi tiivistää, että A5 on paitsi pirun hyvän näköinen ja luotettava, myös kallis ylläpitää. Useammassa kommentissa itketään korkeita huoltokustannuksia, varaosien hintoja ja vakuutusmaksuja. Eli kun se huollon aika tulee, niin se ei sitten ole halpaa lystiä. Itse pidän tätä hiljaisena autona, mutta jonkun KATSO KOEAJOVIDEO KAASUJALAN YOUTUBE-KANAVALTA verran omistajat haukkuvat kovaa rengasmelua. No se tietysti riippuu renkaista. Kaikkein hauskin oli sellainen kommentti, että mallin kanssa on ollut haasteita, mutta kun viat on korjattu, auto on ollut luotettava.
KAASUJALKA 11/2021 11 www.motonet.? Tuotteita rajoitetusti. Tarjoukset voimassa 27.10.–7.11.2021. Ei ennakkovarauksia. Philips RacingVision +150 % Philips RacingVision +150 % H4H4-POLTTIMOPARI POLTTIMOPARI 43-1965 43-1965 Philips XTremeVision +130 % Philips XTremeVision +130 % H4H4-POLTTIMOPARI POLTTIMOPARI 43-1977 43-1977 Motox -18 °C Motox -18 °C LASINPESUNESTE 5 L LASINPESUNESTE 5 L 5 litran kannu! Laadukasta 5 litran kannu! Laadukasta lasinpesua huippuedullisesti lasinpesua huippuedullisesti 60-1051 60-1051 Norm. 4,49/kpl Norm. 4,49/kpl Majava M 5035 LJ Majava M 5035 LJ PERÄVAUNU PERÄVAUNU Tästä ei kärry parane. Rajoitettu erä perävaunuja asennetulla kuomulla Tästä ei kärry parane. Rajoitettu erä perävaunuja asennetulla kuomulla 65-02408 65-02408 Norm. 1690,00 Norm. 1690,00 Jaxal M 5035 Jaxal M 5035 KUOMU KUOMU 100 cm 100 cm 65-02411 65-02411 Norm. 699,00 Norm. 699,00 KUOMUN ASENNUS KUOMUN ASENNUS peräkärryyn peräkärryyn 60-03271 60-03271 Norm. 100,00 Norm. 100,00 15 LITRAA! VÄLKKYTARJOUS KANTA-ASIAKKAILLE 3 KPL YHTEISHINTAAN 0,67/l 9 99 VÄLKKYTARJOUS KANTA-ASIAKKAILLE YHTEISHINTAAN 2299 00 MTX Basic Slim MTX Basic Slim SISÄTILANLÄMMITIN SISÄTILANLÄMMITIN 1400 W 1400 W Siro ja edullinen sisätilanlämmitin Siro ja edullinen sisätilanlämmitin suunniteltu pohjoisiin olosuhteisiin suunniteltu pohjoisiin olosuhteisiin 45-01462 45-01462 X-Vision Genesis II 800 Hybrid Beam X-Vision Genesis II 800 Hybrid Beam LED-KAUKOVALO LED-KAUKOVALO 12 x 15 W 12 x 15 W Tästä ei valo parane. Soveltuu ammattikäyttöön. Tästä ei valo parane. Soveltuu ammattikäyttöön. 48-00149 48-00149 W-Light Impulse I W-Light Impulse I LED-KAUKOVALO LED-KAUKOVALO 12 x 5 W 12 x 5 W Soveltuu täydellisesti ahtaisiin asennuspaikkoihin Soveltuu täydellisesti ahtaisiin asennuspaikkoihin ja huomaamattomiin asennuksiin ja huomaamattomiin asennuksiin 48-3841 48-3841 39 90 239 00 (269,00) 59 90 (64,90) 22 90 (26,90) 18 90 (22,90) Tikkurila Tikkurikuja 1 0400 36 46 44 Herttoniemi Sahaajankatu 52 0400 18 81 33 Katso aukioloajat ja muut toimipisteet www.öljypiste.fi Vaihteistoja peräöljyt Automaattivaihteiston sisäpesu ja 100% öljynvaihto Määräaikaishuollot Vuosihuollot Ilmastointihuollot Jarruosien vaihdot Polttimot ja sulat Jäähdytysja jarrunesteet NYT ON AIKA HANKKIA TALVIRENKAAT! Meiltä renkaat, vanteet, tuulilasit, autopesut, vahaukset ja maalaukset. SUOMENOJA Finnoonniitynkuja 3 puh. 010 322 6770 www.earp.fi Conti IC2/ VC6 Hankook i*pike Hankook i*cept Aeolus 175/65-14 395 € 325 € 310 € 280 € 185/65-15 450 € 360 € 340 € 325 € 195/60/15 450 € 429 € 405 € 340 € 195/65-15 495 € 405 € 395 € 349 € 195/60-16 450 € 205/55-16 630 € 480 € 480 € 365 € 205/60-16 630 € 480 € 480 € 390 € 215/55-16 700 € 560 € 560 € 400 € 225/55-16 750 € 620 € 620 € 205/50-17 840 € 660 € 640 € 215/50-17 880 € 695 € 660 € 215/55-17 860 € 640 € 640 € 450 € 225/45-17 890 € 660 € 660 € 420 € 225/50-17 900 € 680 € 680 € 450 € 225/55-17 900 € 660 € 660 € 225/40-18 990 € 795 € 760 € 225/45-18 990 € 780 € 750 € 235/40-18 1 040 € 780 € 760 € 245/40-18 1 060 € 860 € 840 € 245/45-18 1 060 € 820 € 800 € Tervetuloa hyville rengasja vannekaupoille! Tässä edulliset tarjouksemme! SAIMME LISÄÄ RENGASHOTELLITILAA! Henkilöautot 110€ Pakettiautot 125€ Katumaasturit 125€ Maahantuoja Wihuri Oy Tekninen Kauppa www.eberi.fi | www.wihuri.fi | eberspacher@wihuri.fi | p. 020 510 2327 Seuraa meitä Facebookissa @EberiSuomi Mountain bike and street trial professional and Eberspächer brand ambassador Danny MacAskill: known from the YouTube hit ”Wee Day Out” EBERSPÄCHER LÄMMITTIMELLÄ LISÄÄ MUKAVUUTTA TALVIAUTOILUUN! LÖYDÄ LÄHIN PALVELEVA JÄLLEENMYYJÄSI OSOITTEESTA EBERI.FI
12 KAASUJALKA 11/2021 Tänä päivänä järkälemäinen iso maasturi alennusvaihteineen ostetaan vaihtoautoliikkeestä vain todelliseen tarpeeseen, jos hinta kipua yli 20 000 euron. Vielä 10 vuotta sitten sellainen saatettiin ostaa kevyemmilläkin perusteilla. H alvempia Pajeroita ja Range Rovereita voi mennä kilpaa maastossa ajaville off road -harrastajille, mutta ei enää silloin, kun auto maksaa yli 20 000 euroa. –Kohtuukilometreillä ajettuja isoja nelivetoisia maastureita ei myöskään osteta enää sillä perusteella, että meillä on vähän jyrkkä kotipiha. Kevyempään tarpeeseen riittää tänä aika monelle etuvetoinenkin crossover. Yhtä vähän isoja maastureita ostetaan tänä päivänä myöskään trendien takia. Kyllä nämä iäkkäämmät Pajerot ja Range Roverit hankitaan esimerkiksi vetämään painavaa venetraileria, hevoskärryä tai matkailuvaunua. Vetopainon täytyy olla kova ja auton pitää olla oikeasti maastokykyinen, sanoo raisiolaisen Visa-Auton paikallisjohtaja Miikka Lännistö. Toisin oli vielä 5-10 vuotta sitten: silloin riittävän varakas ihminen saattoi ostaa näyttävän Land Cruiserin tai Mitsubishi Pajeron, vaikka vaativimmat ajo-olosuhteet olisivat rajoittuneet vain pikkuisen kuoppaiselle mökkitielle ja silloinkin satunnaisesti. –Nyt ihmiset ovat heränneet korkeisiin käyttökustannuksiin ja veroihin sekä usein myös hieman korkeampaan polttoaineen kulutukseen. Alennusvaihteinen ja nelivetoinen iso maasturi myös maksaa kevyempiä crossovereita enemmän. Jos aikoo ostaa tällaisen auton 15 000 eurolla, niin aika paljon pitää antaa anteeksi vuosia ja kilometrejä. Tarjontaakin on niukasti. Harvoin niitä meidänkään varastossa on myynnissä samanaikaisesti yhtä tai kahta enempää. Muutenkin niukka tarjonta on myös hajaantunut hyvin eri puolille Suomea. Jos nyt lähdetään etsimään tällaista isoa nelivetoista maasturia alennusvaihteineen koko tältä Varsinais-Suomen alueelta, niin kovin monta autoa ei vastaan tule, Lännistö sanoo. Tämän sarjan hitin nimeäminen ei Lännistöltä kauan kestä. – Toyota Land Cruiser on näistä helpoin myydä. Land Cruiserin ehkä vahvimmaksi kilpailijaksi nostaisin Toyotan tavoin japanilaisen Mitsubishi Pajeron. Land Cruiserissa hintataso on säilynyt vuodesta toiseen melko hyvin. Kun auto tiedetään kyvykkääksi ja maastokykyiseksi vetoautoksi, käyttäjäkuntaa ei häiritse sen tietynlainen työkonemaisuuskaan, Lännistö sanoo. TEKSTI _Timo Kiiski Kuvan Jeep Grand Cherokee vuosimallia 2011 on Land Cruiserin ja Range Roverin tavoin varustettu 3-litraisella dieselmoottorilla. Neliveto on säädetty maastoa varten ja alamäkihidastin auttaa selviämään kymmenien senttien syvyisistä kahluista, mutavellistä ja kivisestä ryskätiestä. Luksusta on erittäin hiljainen matkustamo: rengasäänet humisevat jossain kaukana alhaalla. Tehoa löytyy 241 hevosvoimaa ja vääntöä riittävät 550 Nm. Kuvan Grand Cherokeen mittarilukema on 189 000 km ja Autolle.com Raisiossa pyytää siitä 24 990 €. Uutena vuonna 2011 näiden Grand Cherokee -mallien hinnat olivat varustetasosta riippuen 74 000 86 000 €. VAIHTURI VERTAILU Land Rover Range Rover Sport alennusvaihteineen on oikea maastoauto, mutta on sittenkin enemmän kotonaan vauraassa kartanomiljöössä kuin ryskäteillä ja maastossa. Kuvan Range Rover on vuosimallia 2010, mutta mittarilukema on 3-litraiselle turbodieselille vielä kohtuulliset 171 000 km. Tehoa moottorista löytyy 245 hevosvoimaa ja vääntöä huikeat 600 Newtonmetriä. Ikaalisten Autotalo pyytää kuvan autosta 24 950. Uutena saman auton lähtöhinta aikoinaan oli 95 000 €. VERTAILUSSA ISOT ”TOSIMAASTURIT” – JÄRKÄLEET OSTETAAN ENÄÄ TOSITARPEESEEN 14 vuotta vanha Toyota Land Cruiser 3.0 D4D Luxury vuosimallia on järeä ja luotettava maasturi, jonka työkonemaisuus ei sen ostajaa häiritse. Kuvan Land Cruiserilla on korkeasta iästä huolimatta vasta 141 000 kilometriä takanaan. Tehoa 3-litraisesta dieselistä irtoaa 173 hevosvoimaa ja vääntöä on 410 Nm. Helsinkiläisen Andies Oy:n hintapyyntö kuvan Land Cruiserista vuosimallia 2007 on 24 580 €.
KAASUJALKA 11/2021 13 Mercedes-Benzin todellinen kilpailija tähän sarjaan on G -malli, jonka piirteet ovat säilyneet pitkälti samoina vuodesta 1979 aina tähän päivään asti. Tänä päivänä halvinkin G-Mersu maksaa lähes 200 000 euroa, joten 25 000 euron hintaluokassa sellaista etsivät joutuvat tyytymään paljon muita vanhempaan ja moninkertaisesti enemmän ajettuun autoon. Tosin alle 25 000 eurolla G-Mersuja oli lokakuun puolivälissä Nettiauto. comissa tarjolla vain yksi: kuvan auto vuosimallia 1999, jolla oli ajettu jo 498 000 km. Pohjoisen Auto Oy Rovaniemellä pyysi tästä 177-hevosvoimaisesta G-Mersusta 3-litraisella turbodieselmoottorilla 23 900 € Mitsubishi Pajero 3.2Di-D 4wd Executive vuosimallia 2010 on äijäauto uudemmalla ja paremmalla 200-hevosvoimaisella turbodieselmoottorilla. Vääntöä löytyy 441 Newtonmetriä. Pajero tämän sarjan autoista on selkeimmin myös toisen japanilaisen, Toyota Land Cruiserin, kilpailija. Ulkonäkö ja jatkuva neliveto kertovat, että kyse on kunnon maastoautosta, eikä katumaasturista. Kuvan Pajeron mittarilukema on 216 658 km ja hintapyyntö Bilar99e:ssä Espoossa on 23 900 €. 20 000 -25 000€ – JÄRKÄLEET OSTETAAN ENÄÄ TOSITARPEESEEN OSAAJA PALVELUKSESSASI Nykyaikaisen ajoneuvokaluston huoltoihin ja korjauksiin tarvitaan erikoisosaamista. KL-ServicePartner -korjaamot tarjoavat Mercedes-Benz, BMW, Volvo ja Audi -asiantuntemusta ja heillä on asianmukaiset välineet vianetsintään ja korjaustyöhön. MIKSI VALITA KL-SERVICEPARTNER? 1. Autosi huolletaan alkuperäislaatuisilla varaosilla autonvalmistajien ohjeiden mukaisesti. 2. Autosi huoltotiedot päivitetään autonvalmistajan sähköiseen huoltokirjaan 3. Näin uudenkin autosi takuu, sekä arvo säilyy 4. Kaikilla KL-Varaosien tuotteilla on korjaamon asentamana 2 vuoden takuu Autohuolto Tarmo Lepp Oy Teollisuuskatu 6, 11130 RIIHIMÄKI 0504355054 | MB LMD Service Oy Pietiläntie 8, 13130 HÄMEENLINNA 010-2085555 | MB Katso lähin korjaamosi: www.kl-servicepartner.fi
14 KAASUJALKA 11/2021 ÄIJÄ AUTO Ford Ka TUBETTAJAN ROADSTER ! TEKNIIKKAA Minusta on aina mukava mietiskellä, minkälainen auto millaisellekin ihmiselle sopii. 17 vuotta vanha avokattoinen Ford Ka voisi olla oikea auto vaikkapa aloittelevalle tubettajalle. TEKSTI_Urmas Hurmalainen KUVAT_Mika Salomaa FORD STREET KA VM. 2004 MITTARILUKEMA: 158 000 km MOOTTORI: R4, 1597 cm3 POLTTOAINE: bensa VETOTAPA: etuveto VAIHTEISTO: 5-lovinen manuaali TEHO: 95 hv VÄÄNTÖ: 135 Nm YHDISTETTY KULUTUS: 7.9 l /100 km CO2-PÄÄSTÖT: 189 g/km MITAT: 3650 mm, leveys 1695 mm, korkeus 1335 mm, akseliväli 2449 mm, tavaratila 212 l SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 12,1 s, huippunopeus 173 km/h MYYJÄ: Auto-Planeetta, Espoo HINTA: 3900 € M iksi sitten tubettajalle? No kun näitä tämän päivän nuorison muotiammatteja mietiskelin, niin ensin tietysti vanhan liiton miehenä päädyin mainosalaan. Mutta sitten aloin epäillä, onko koko mainosalaa perinteisessä mielessä enää edes olemassa. Eivätkös kaikki nyt mene sosiaaliseen mediaan? Miksi maksaa sosiaalisesta mediasta megaluokan palkkaa jollekin copywriterille tai artdirectorille, kun olohuonettaan ”instassa” ja ”facessa” esittelevä pissis-tyttö tai skeittaripoika kiinnostaa samanikäisiä massoja enemmän? Puhumattakaan sitten tuotoksiaan Youtubeen lataavista ”tubettajista”. Nämä tubettajathan ovat nyt erilaisten television kykykilpailujenkin tähtiä. Mutta tietenkin tubettajankin pitää aloittaa jostain. Ja ennen kuin hän pääsee kunnon ansioille, hänellä ei tietenkään ole varaa räyhäkkään uuteen avoBemariin tai avo-Audiin. Toisaalta trenditietoisen tubettajan imagoon ei myöskään istu ikäloppu rättikattoinen Opel Astra, ei oikein ruosteinen vanha avoGolfikaan. Kun päätoimittaja kurvasi pihaan kirkkaansinisellä ja erittäin siististi pidetyllä rättikattoisella Ford Ka:lla, niin ymmärsin heti, että tässä sitä olisi aloittelevalle tubettajalle oiva peli. Onhan se sentään pieni roadster ja avoauto. Street Ka on muutenkin persoonallisen näköinen peli. Espanjan turistirysissä tällaista rättikattoista Ford Ka:ta ovat vuokranneet varakkaammatkin. Vuonna 2003 esiteltiin koeajoonkin saatu Ford Street Ka -nimeä kantava avoauto sekä Sport Ka -nimeä kantava kolmiovinen. Street Ka:han oli saatavilla ruutia enemmän kuin perus-Ka:n 1.3 –litraisen tarjoamat 75 hevosvoimaa. Oho, ohjaustehostin! Eli ei muuta kuin menoksi. Koeajoon saatu Ford Street Ka on pienikokoinen 2-paikkainen avoauto 1.6-litraisella vapaasti hengittävällä bensapannulla. Mittarilukema oli 158 000 km. Moottori käy karkeasti ja sisustus on muovinen. Tällä autolla ei totisesti ajeta huomaamattomasti ylinopeuksia. Mutta kun rengasääniin ja karkeisiin moottorisoundeihin tottuu, niin sileällä asfaltilla tasakaasulla ajaessa auto tuntui jopa siedettävältä. Ohjaus on nopea ja tarkka, eikä ainakaan ylitehostettu. Kääntyminen oli yllättävän kankeaa näin pieneltä autolta. Pihasta ulos sompaillessani varmistinkin päätoimittajalta, oliko autossa ylipäätään ohjaustehostinta. No kyllä kuulemma oli. Bensamoottori on tämän päivän mittarilla todella vanhanaikainen: vapaasti hengittävä ja nelisylinterinen. Vaikka kuutiotilavuus on 1600 cm3, niin tehoa löytyy hikiset 95 hevosvoimaa. Johan uuden Ford Fiestan 1000-kuutioisesta ja 3-sylinterisestä bensaturbostakin tehoja on revitty 125 hevosvoiman verran. Mutta silti tämä Street KA:kin vääntää yllättävän mukavasti ja kulkeekin yllättävän iloisesti. Parasta on kohtuullinen vääntö. Ajossa tuntuu, että sitä löytyy Ka:sta enemmänkin kuin 135 Newtonia. Vaihdekepin nuppi on pyöreä alumiinipallo, josta saa hyvän otteen. Tiheästi välitetty 5-lovinen manuaalivaihteisto sai aikoinaankin kehuja lyhyistä, täsmällisistä ja kevyistä liikeradoista. Kesällähän tällainen pieni avoauto on parhaimmillaan, kun katon voi viikata takakonttiin. Aikoinaan samanlainen auto on voinut olla rikkaan espoolaispomon tennistä pelaavan tyttären auto tai tyttöystävän, vaimon, tai rakastajattaren kauppakassi. Ehkä sellainen on ollut myös mainostoimiston yhteyssihteerin menopeli tyttöporukan kesäisiin rientoihin. Ja nyt siis on aika kierrättää se tubettajalle. Ainakin persoonallinen Vaikka päätoimittajan kurvatessa sinisella avo-Ka:lla pihaan pahantuulisuuteni suli hetkessä, niin ei sitä nyt voi ihan pelkkänä vitsinäkään ottaa. Tietenkin se on äänekäs ja karkea menopeli, mutta myös yllättävän napakka ajettava. Vaikka ajoin vähän liian lujaa Tikkurilan keskustassa hidasteeseen ja korvissa pikkuisen paukahti, niin yllättävän vähän röykkyisemmälläkään tiellä korista irtoaa ylimääräisiä ääniä. Bensapihiksi vanhaa Ford Street Ka:ta ei voi kehua. Autoliikekin ilmoittaa yhdistetyksi kulutukseksi kaunistelematta 7.9 litraa satasella, joka on näin pienelle autolle melko paljon. Co2-päästötkin ovat kaukana tämän päivän perushybridienkin luvuista, Ka tupruttaa ilmaan hiilidioksidia 189 grammaa kilometrillä. 158 000 kilometrin mittarilukema on kuitenkin kohtuullinen ja mitä luultavammin tämän Ka:n ostaja ei iske käsiään siihen itseensä. Varmasti Ka:n ulkonäkö on aikoinaan jakanut mielipiteet voimakkaasti. Mutta miellyttipä sen muodot silmää tai ei, niin persoonallisen näköinen tämä vanha avo-Ka joka tapauksessa on. Ja sehän kai on tämän päivän some-kansalle se ykkösjuttu. Jos muotoilun kanssa pystyy elämään, niin tätä Ka:ta voi vain suositella. Hinta & laatusuhde kyllä kohtaavat. Matala painopiste ja auton ulkomittoihin nähden suuri akseliväli tekee alustasta toimivan. Kuljettajan penkin säädöt olivat riittävät tällaiselle 177-senttiselle persjalkapättärälle, mutta ainakin 190-senttiselle päätoimittajalle ne riittäisivät juuri ja juuri. Jos muotokieli miellyttää, eivätkä karkeat rengasja moottoriäänet käy sietämättömästi korviin, niin ei tämä Ford Street Ka välttämättä ole huono ostos 3900 euron hintapyynnöllä. Ainakin tätä autoa on pidetty siististi.
KAASUJALKA 11/2021 15 Meillä on helppo asioida Ammattitaitoinen ja ystävällinen henkilökunta Laadukkaat tuotteet Ajanvarausja renkaiden ostomahdollisuus myös netissä: www.bestdrive.fi YHTEYSTIEDOT: ESPOO • BESTDRIVE JUVANMALMI, Juvan Teollisuuskatu 25 02920 Espoo, puh. 09 329 90344 • BESTDRIVE OLARINLUOMA, Olarinluoma 11 02200 Espoo, puh. 09 329 90338 • BESTDRIVE SUOMENOJA, Martinsillantie 10, 02270 Espoo, puh. 09 329 90343 • BESTDRIVE ESPOONLAHTI, Sillankorva 15, 02300 Espoo, puh. 09 329 90337 • HELSINKI • BESTDRIVE VUOSAARI, Rahtarinkatu 1, 00980 Helsinki, puh. 020 749 0828 • BESTDRIVE HÄMEENLINNA, Mäkeläntie 7, 13130 Hämeenlinna, puh 09 329 90336 • BESTDRIVE LAHTI, Helsingintie 138, 15700 Lahti, puh. 09 329 90347 • BESTDRIVE LAPPEENRANTA, Toikansuontie 14, 53500 Lappeenranta, puh. 0932990349 • BESTDRIVE TAMPERE, Jokipohjantie 32, 33800 Tampere, Puh. 09 329 90348 • BESTDRIVE TURKU, Uhrilähteenkatu 8, 20250 Turku, puh. 09 329 90345 • BESTDRIVE TUUSULA, Haarakaari 45, 04360 Tuusula, puh. 09 329 90339 • BESTDRIVE VANTAA, Tikkurilantie 98, 01510 Vantaa, puh. 09 329 90346 Lue lisää: www.bestdrive.fi OLISIKO VAIHDON AIKA? BestDrive tarjoaa ammattitaitoiset rengaspalvelut ja laadukkaat renkaat Nastarengas, jolla on erittäin hyvät käsittelyominaisuudet märillä, loskaisilla ja lumisilla teillä sekä fantastinen pito jäällä. Kahden nastatyypin yhdistelmä ja niiden innovatiivinen sijoittelu tarjoavat erinomaiset pitoominai suudet, turvalliset käsittely ominaisuudet ja lyhyemmät jarrutusmatkat. Saksalaista teknologiaa Pohjoismaiden jäisille teille. Kitkarengas, joka tarjoaa loistavat pito-ominaisuudet talvisella ja märällä ajoalustalla sekä täydellisen ohjautuvuuden kaikenlaisissa talviolosuhteissa. ”Jarrutusja vetopito on hyvä, ja väistöissä se ohjautuu täsmällisesti ja palautuu luistoista rauhallisesti. Tarkan ohjaustuntuman ansiosta Continental on helppo hallittava ja renkaaseen voi luottaa kaikissa tilanteissa.” Tekniikan Maailman talvirengasvertailu TM 17/2021 Continental IceContact ™ 3 Continental VikingContact ™ 7 MEILTÄ MYÖS AUTOHUOLTOPALVELUT! Kysy tarjous huollosta! TESTIVOITTAJA! Testivoittaja Tuulilasi 11/2021 Paras kitkarengas TM 17/2021 tekn iikanmaailma .fi
16 KAASUJALKA 11/2021 HALVEMPI. Mercedes-Benz SLK SLK 200 Kompressor, avoauto, vm2008. aj. 120 000 km, 1.8 l, 184 hv, bensiini, manuaali, takaveto, myyjä Autotalo Järvi, Kotka, h. 15 700 €. KALLIIMPI. Mercedes-Benz SLK 200 Kompressor, avoauto, vm. 2008, aj. 118 000 km, 1.8 l, 184 hv, bensiini, automaatti, takaveto, myyjä J. Rinta-Jouppi Oy, h. 17 490 €. HALVEMPI. Audi TT Coupé 2,0 TFSI 169 kW Quattro S tronic S-Line, vm. 2015, aj. 38 000 km, neliveto, 2.0 l bensa, automaatti, 230 hv, myyjä SAKA Raisio, h. 39 900 €. KALLIIMPI. Audi TT Coupé 2,0 TFSI 169 kW Quattro S tronic S-Line, vm. 2015, aj. 43 000 km, neliveto, 2.0 l, bensa, automaatti, 230 hv, myyjä SAKA Espoo, h. 41 900 €. HALVEMPI. BMW Z4 2,5i, vm. 2003, aj. 170 000 km, 2.5 l, bensa, takaveto, manuaali, 192 hv, myyjä SAKA Helsinki, h. 10 800 €. KALLIIMPI. BMW Z4 2.5i, vm. 2003, aj. 173 000 km, 2.5 l, bensa, takaveto, automaatti, 192 hv, myyjä Start Ajoneuvomyynti Helsinki, h. 12 900 €. SAMANLAISET VAIHTOAUTOT, KAKSI HINTAA Tällä palstalla tarkastellaan myyntitietojen valossa hyvin samanlaisten vaihtoehtojen hintojen vaihtelua. Myyntiilmoitukset eivät kuitenkaan kerro kaikkea esimerkiksi varusteista, renkaiden kunnosta ja huoltojen täsmällisyydestä! Kuukauden halvin-kallein –vaihtoautovertailussa vertaillaan lähes identtisen vaihtoautojen hintoja. TEKSTI_Timo Kiiski HINTAHAITARISSA 10 800 € 41 900 12 900 39 900 € 15 700 € 17 490 € TUTUSTU TORI AUTOT -PALVELUN VAIHTOAUTOJEN VALIKOIMAAN OSOITTEESSA AUTOT.TORI.FI YHTEISTYÖSSÄ Horoskoopit laati autoastrologian tohtori h.c. Urmas Hurmalainen OINAS 21.3 – 20.4. Kuukauden loppupuolella rakastettusi saattaa huomauttaa sinulle autosi meluisuudesta. Vertaapa hän koslaasi vielä exänsä premium-auton hiljaiseen kyytiin ja sekös sinua kismittää. Älä huoli. Vanhankin auton voi saada hiljaiseksi teettämällä siihen äänieristyksen ammattilaisella. HÄRKÄ 21.4 – 21.5. Iltojen pimetessä kuukauden puolivälissä huomaat, että autosi ei valaise tienpenkereitä tarpeeksi kirkkaasti. Olisiko aika tehdä ajovaloumpioille kirkastava puhdistus? Sen kun tekee helposti itsekin. Katso Kaasujalasta vinkit. KAKSOSET 22.5 – 21.6. Jos olet juuri nyt vaihtamassa autoa, kannattaa kiinnittää vaihtoon menevän vanhan autosi siisteyteen ihan poikkeuksellisen tarkka huomio. RAPU 22.6 – 22.7. Innostut puhdistamaan autosi ikkunoiden sisäpinnatkin ihan itse. Kiireessä ehkä tempaiset mukaan käsitiskiainetta. No, sujuuhan se niinkin, mutta muista laimentaa liuos kunnolla! LEIJONA 23.7 – 23.8. Vaimosi moittii sinua kyllästymiseen asti autonne takakontin kuraisuudesta. Mitäs jos ostaisit sinne erillisen kaukalomaton? NEITSYT 24.8 – 22.9. Kovin huolettomasti suhtaudut nyt talvirenkaiden vaihtoon, kun uuden lain mukaan talvirenkaita ei enää periaatteessa ole pakko käyttää talvikuukausinakaan. No, todennäköisesti se talvi sieltä tulee tänäkin vuonna, joten kannattaisi sittenkin alkaa tähyilemään talvirengastarjouksia. VAAKA 23.9 – 22.10. Syksyn pimetessä ja talven lähestyessä sinun olisi hyvä muistaa, että hyvilläkin kitkarenkailla on tietyissä olosuhteissa syytä ajaa varovasti. Tienpinnan lämpötila kun vaihtelee myös sen mukaan, missä ajetaan. Kerrostalojen välissä kulkeva tie saattaa olla sula, mutta kun tie kaartaa avaran puiston reunaan, se onkin jäinen. SKORPIONI 23.10 – 22.11. Autoportaaleja selatessasi mietit, että jospa tällä kerralla ostaisikin auton yksityiseltä myyjältä. Nehän ovat niin pirun paljon halvempiakin. Mieti nyt kahteen kertaan, varsinkin tutulta ostamista. Pitkiäkin kaveruussuhteita on kariutunut autokauppoihin. JOUSIMIES 23.11. – 22.12. Alat varustautua talvea varten. Tarkistat renkaiden kunnon ja hankit kunnon varrellisen harjan ja jämäkän huurrekaapimen. Ehkä vihdoin ostat Webastonkin. Mutta yksi sinulta takakontista puuttuu: hyvä, taitettava lapio. Varsinkin takavetoisessa Mersussa tai Bemarissa se on tarpeen: sanoo nimimerkki ”Kokemusta on”. KAURIS 23.12 – 20.1. Talven lähestyessä on vähän hölmöä, jos säästät ajamalla jatkuvasti puolityhjällä bensatankilla. Pidä auton polttoainetankki mahdollisimman täynnä, jottei tankkiin tiivistyvä kondenssivesi aiheuta käyntihäiriöitä. VESIMIES 21.1.-18.2. Jo viime talvena huollossa autoa käyttäessäsi sinua neuvottiin ostamaan uusi akku. No mitäs sitä uutta hankkimaan, kun vanhallakin pärjää hyvin. Niin pärjäsi, kun oli kesä. Mene nyt ainakin testauttamaan akkusi kunto hyvissä ajoin ennen talvea. KALAT 19.2.-20.3. Kuukauden loppupuolella sinulle tulee kiusaus antaa vähän ”liikenneopetusta” vaikeuttamalla sinua ohittamaan lähtevää kanssaliikkujaa. Oletko tutustunut uuteen tieliikennelakiin? Ajoneuvoa ei saa ajaa aiheettoman hitaasti eikä jarruttaa äkkiä tarpeettomasti. Eli esimerkiksi ohitettavan ajoneuvon kuljettaja ei saa mitenkään vaikeuttaa ohitusta. AUTOMIEHEN HOROSKOOPPI LOKA-/MARRASKUULLE 2021! TÄSSÄKIN VOISI OLLA SINUN MAINOS SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! Mika Salomaa, 0400 777 797 mika.salomaa@kaasujalka.fi !!
KAASUJALKA 11/2021 17 Huippulaadukkaat uusioturboahtimet henkilöautot, pakettiautot, kevyt kuorma-autot, raskas kalusto, veneet, työkoneet, traktorit alk 399€ / 36 kk takuu Suoramyynti Autoliikkeet, Autokorjaamot, yksityisasiakkaat 020 728 8650 / myynti@turbotukku.com Ma-Pe: 9.00 17.00 WWW.TURBOTUKKU.COM Audi / Seat / Skoda / VW 1.9-2.0TDi Alk. 399 € / 36 kk takuu vm. 2005-2016 Nissan / Renault 1.9Dci Alk. 399 € / 36 kk takuu Mercedes-Benz / BMW sähköohjatut turbot Alk. 699 € / 36 kk takuu OSTAMME ALKUPERÄISET VIALLISET TURBOAHTIMET! TARJOA! 020 728 8651 SESONGIN STARTTI KAIKKI RENKAAT -20% 25.11. ASTI KATSO VALIKOIMA NYT renkaat.copart.fi ? KÄYT Ä KOO DIA SYKS Y20 RE NG ASL IIKKEESI NETIS SÄ. Renkaat ja vanteet kotiin toimitettuna! www.rengasforum.? Renkaat ja vanteet kotiin toimitettuna! www.rengasforum.fi
18 KAASUJALKA 11/2021 OSTETAAN AUTOJA MYY AUTOSI MEILLE! Huutava pula 1000-30000€ autoista, myös pakut ja mp:t Olarinluoma 13, Espoo Soita Petri Harinen puh. 0400 474 674 www.autoplaneetta.fi autoplaneetta@gmail.com MÖNKIJÄT Pohjanmäentie 7, HEINOLA I 0400 124 262 Mestarinkatu 16, LAHTI I 045 258 7877 westmac.fi Tuotteidemme päävarasto Heinolassa Norm. hinta 4.790 € Sis. alv 24% NYT NYT VAIN VAIN 3.990€ 3.990€ ERÄ 12kpl ERÄ 12kpl KOPPITRAILERI • Jarruton 750kg (ei katsastusta/edulliset vakuutukset) • Kopin mitat: P305 x L150 x K180 • Pariovet • Tukijalat takana • 2 x tuuletusluukut ERIKOISTARJOUS! ERIKOISTARJOUS! Palvelemme kesäajalla 17.6. 11.8. ma-pe klo 9-17 Palvelemme kesäajalla 17.6. 11.8. ma-pe klo 9-17 Meillä myös maahantuontija erikoiskatsastukset kilpailukykyisin hinnoin. Katso nettisivultamme tai soita. Tuulissuontie 34, Lieto • puh. (02) 436 4300 www.wp-katsastus.fi Tervetuloa! KATSASTUSASEMIA VARAOSIA • varaosakauppa • vaihteistokorjaamo • vikadiagnostiikka • autosähkötyöt • määräaikaishuollot • katsastuskorjaukset • ilmastointihuollot • jakohihnan vaihdot (03) 5356 100 | Puutikkalantie 40, 36760 Luopioinen AUTOKIERRÄTYS Auton kierrättäminen on helppoa ja ilmaista. Katso vastaanottopisteet: autokierratys.fi Ympäristö kiittää auton kierrättäjää Noin 95 % auton painosta pystytään hyödyntämään. Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti AUTOALAN KAIKKI UUTISET YLI 300 UUDEN AUTON KOEAJOA YLI 200 KÄYTETYN AUTON KOEAJOA YLI 200 HINTAVERTAILUA AUTOURHEILUA YMS... YMS... KAASUJALKA.FI KAASUJALKA.FI
KAASUJALKA 11/2021 19 VASTAA, RATKO JA VOITA WUNDER BAUM TUOTESETTI! 15. VUOSIKERTA Ilmestyy pk-seudulla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Kanta-Hämeessä ja Itä-Suomessa KUSTANTAJA Wheelmedia Oy, Olarinluoma 13, O2200 Espoo PÄÄTOIMITTAJA Mika Salomaa, 0400 7777 97 mika.salomaa@kaasujalka.fi ART DIRECTOR Sari Eskola / Mainostoimisto Mieliala AVUSTAJAT Urmas Hurmalainen, Timo Kiiski, Mauri Nurmi, Jari Sjöman, Petri Matikainen ILMOITUSMYYNTI Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi NETTISIVU www.kaasujalka.fi PAINOPAIKKA Sanoma Manu Oy, Tampere JAKELUALUEET Pääkaupunkiseudun telineet 255 kpl: Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Tuusula, Kerava, Järvenpää, Sipoo, Nurmijärvi, Kirkkonummi, Lohja, Nummela, Karkkila, Veikkola, Vihti, Porvoo, Mäntsälä, Askola, Karjaa, Inkoo Pirkanmaan telineet 89kpl: Tampere, Ylöjärvi, Kangasala, Nokia, Lempäälä, Akaa, Toijala, Orivesi, Pirkkala, Pälkäne, Valkeakoski, Sastamala, Ikaalinen, Hämeenkyrö, Seinäjoki, Vaasa, Kokkola Varsinais-Suomen telineet 90 kpl: Turku, Raisio, Naantali, Kaarina, Paimio, Lieto, Aura, Parainen, Salo, Forssa, Loimaa, Masku, Somero, Nousiainen, Mynämäki, Hanko, Tammisaari Keski-Suomen telineet 46 kpl: Jyväskylä, Muurame, Jämsä, Korpilahti, Äänekoski, Suolahti, Laukaa, Keuruu, Petäjävesi Päijät-Hämeen telineet 45 kpl: Lahti, Nastola, Sysmä, Hollola, Hartola, Heinola, Orimattila, Joutsa, Asikkala, Kärkölä, Kouvola, Kausala Kanta-Hämeen telineet 44 kpl: Hämeenlinna, Iittala, Tervakoski, Janakkala, Tuulos, Lammi. Riihimäki, Oitti, Loppi, Hyvinkää, Forssa Itä-Suomen telineet 66 kpl: Mikkeli, Varkaus, Juva, Pieksämäki, Suonenjoki, Joroinen, Heinävesi, Lieksa, Kitee, Tohmajärvi, Outokumpu, Vihanti, Vuokatti, Kuhmo, Kuopio, Iisalmi, Kajaani, Joensuu, Nurmes, Savonlinna, Lappeenranta, Imatra Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti RISTIKKO Kaasujalka – Suom….. Maailman paras autolehti jo 15 vuotta!!! PARAS SIVU KUUKAUDEN KYSYMYS RISTIKON SANAT RISUJA JA RUUSUJA NIMI OSOITE POSTINUMERO JA POSTITOIMIPAIKKA PUH. EN HALUA, ETTÄ KOMMENTTEJANI JULKAISTAAN LEHDESSÄ VASTAUSKUPONKI Wheelmedia Oy Olarinluoma 13 02200 Espoo Postimerkki 11/2021 Vastaamalla annat luvan julkaista nimesi Kaasujalka-lehdessä, mikäli voitto osuu kohdalle. Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti SEURAA KAASUJALKAA SOMESSA! Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Käy heti tykkäämässä tai tilaamassa meidän kanava Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.com A) 10 B) 11 C) 15 D) 16 ELOKUUSSA ilmestyvän Kaasujalan kilpailuun vastanneiden kesken arvoimme 5 Wunder-Baum -tuotesettiä ja onnelliset voittajat ovat: Sinikka Hangas Koski tl Reijo Heikkilä Tampere Timo Virtanen Espoo Onni Voutilainen Joensuu Pirjo Viherlaiho Espoo Onnea voittajille! Kaikkien oikein vastanneiden kesken arvomme 5 Wunder-Baum tuotesettiä. Vastausaikaa on 3.12.2021 saakka. KUINKA MONTA VUOTTA KAASUJALKA TÄYTTÄÄ?
20 KAASUJALKA 11/2021 Merkillisen luotettavaa autokauppaa Lahti Myyntimiehenkatu 4 15700 Lahti p. 03 8235 141 Hämeenlinna Paroistentie 2 13600 Hämeenlinna p. 03 6563 390 Veikkari Hyvinkää Veikkarinkatu 1 05840 Hyvinkää p. 019 347 9712 Kotka Haminantie 1 48810 Kotka p. 010 762 5210 Kouvola Kaitilankatu 3 45130 Kouvola p. 010 762 5228 Automyynti avoinna ma–pe klo 9-17 ja la klo 10–15, tervetuloa! Autokauppaa myös verkossa – Nelipyörä.fi ford.fi Uusi Kia Sorento Plug-in Hybrid Tavallisen yläpuolella. Uusi Kia Sorento on nyt myös tehokas ja taloudellinen ladattava hybridi (265 hv, CO2 38 g/km, kulutus 1,6l/100 km), jonka toimintamatka sähköllä on jopa 57 km. Uusi Sorento on varustettu nelivedolla, innovatiivisella teknologialla ja on saatavana aina 7-paikkaisena, sekä tietenkin Kian 7 vuoden tehdastakuulla. Tervetuloa tutustumaan autoon, joka on tavallisen yläpuolella. Kia Sorento Plug-in Hybrid alk. autoveroton hinta 55 787,06€ + arvioitu autovero 2 015,90 € + toimituskulut 600 € = kokonaishinta 58 402,96 €. Vapaa autoetu 1 030 €/kk, käyttöetu 865 €/ kk. EU-yhd. kulutus 1,6 l/100km, CO2-päästöt 38 g/km. Kia-takuu 7 vuotta tai 150 000 km, kolme ensimmäistä vuotta ilman kilometrirajaa. Kia 24h tiepalvelu vuodeksi veloituksetta. Kuvan auto erikoisvarustein. Sorento PHEV alk. 58 403 € Autoetu alk. 865 €/kk* Nelipyörä Veikkari Veikkarinkatu 1, Hyvinkää Puh. 019 347 9711 I nelipyörä.fi Ford vakuutus – maksuton startti *2 %:n korko *1 jopa ilman kuluja Ford Kuga Ladattava Hybridi (PHEV) alk. 39.905,65 € CO2-päästöillä 22 g/km. Vapaa autoetu alk. 770 €; käyttöetu alk. 605 €. Ford Kuga -mallisto alk. 31.654,87 € CO2-päästöillä 149 g/km, Hinnat sis. toimituskulut 600 €. Ford Kuga -malliston CO2-päästöt 22–150 g/km ja EU-keskikulutus 1,0–5,7 l/100 km. Hinnat, CO2ja kulutustiedot 27.07.2021 hinnaston mukaan. * 1 Kertaluoton rahoitusesimerkki: Ford Kuga Ladattava Hybridi alk. 39.905,65 € (sis. toim. kulut), käsiraha 3.900 €, sopimusaika 60 kk, kuukausierä 359 €, viimeinen suurempi erä 14.824,65 €. Todellinen vuosikorko %. Edellyttää hyväksytyn luottopäätöksen ja kaskovakuutuksen. Ford Credit palvelun tuottaa Santander Consumer Finance Oy, Risto Rytin tie 33, 00570 Helsinki. Rahoitusetu ei ole yhdistettävissä muihin etuihin/tarjouksiin. Etu koskee yksityisasiakkaiden uusia tilausja kauppasopimuksia ajalla 1.4.–31.10.2021.*2Ford tarjoaa liikenneja kaskovakuutuksen veloituksetta yksityisasiakkaille ensimmäiseksi kuukaudeksi Ford-liikkeestä. Ford-liike toimii Ifin asiamiehenä. Ford Vakuutuksen myöntää If Vahinkovakuutus Oyj, Suomen sivuliike. Kuvan autot erikoisvarustein. PUMA & KUGA FORD TAKUU vuotta tai 100 000 km