Lähin jälleenmyyjäsi: www.exide.fi Katso lähin autokorjaamo! fixus.fi KUUKAUDEN KÄYTETTYNÄ MITSUBISHI OUTLANDER I ESITTELYSSÄ HIRVIVAROTUSJÄRJESTELMÄ Koeajossa SKODA KAMIQ DACIA DUSTER MAXUS E-DELIVER 7 Koeajossa mm. Teollisuustie 2, 33960 PIRKKALA I Puhelin: 010 423 7333 I info@rengaskauppa.net I ma-pe 8-17, sesonkina la 9-13 Rengascenter Pirkkala I www.rengaskauppa.net I Verkkokauppa www.rengaskontti.fi PIRKKALA RENGASHUOLTO PALVELEVA Teboil Pirkkala | Puh. 03 368 2880 I www.rengasmarketpirkkala.fi I www.teboilpirkkala.fi Ma-Pe 6.00-22.00 | La 8.00-22.00 | Su 10.00-22.00 | HALLI Ma-Pe 8.00-21.00 | La sesonkina 9.00-16.00 Tuohon rengasmarket logo ja yhteystiedot sekä renkaan kuva. VikingContact ™ 8 IceContact ™ 3 VikingContact ™ 7 Kysy tarjous! Kattava valikoima muitakin merkkejä! TESTIVOITTAJARENKAAT SAATAVILLA! TESTIVOITTAJARENKAAT SAATAVILLA! Pirkanmaan painos 1/2025 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 LASIVAKUUTUS.FI LASIVAKUUTUS.FI TAMPEREEN HELPOIN TUULILASINVAIHTOPALVELU! TAMPEREEN HELPOIN TUULILASINVAIHTOPALVELU! Varaa autosi ilmainen nouto, sijaisauto ja palautus Varaa autosi ilmainen nouto, sijaisauto ja palautus 325 arvostelua 4,9 / 5
2 KAASUJALKA 1/2025 Joku unohtanut pakoputken Vihditielle, tuskin ainakaan vahingossa, sillä sen verran äänekkääksi auto muuttuu ilman tuota osuutta. Kuvan otti Kristiina Simola Mäntsälästä KLICK” KUUKAUDEN LUKIJAN KUVA Horoskoopit laati autoastrologian tohtori h.c. Urmas Hurmalainen OINAS 21.3 – 20.4. Aloitat vuotesi takki auki, mutta liikaa ei kannata uhota. Vaihdat autoa tiheästi ja sinulle on ehkä tullut tavaksi piilottaa vanha velka uuteen velkaan. Pitkästä lainasta voi lopulta tulla suuri suru. HÄRKÄ 21.4 – 21.5. Toimi omien arvojesi mukaan, vaikka muut tekisivätkin toisin. Sähkö puskee voimalla markkinoille, mutta se ei tietenkään sovi kaikkien käyttöön, ei välttämättä sinunkaan. KAKSOSET 22.5 – 21.6. Etsit elämääsi jotain uutta ja saatat nyt tehdä muutoshakuisuudessasi autokaupoilla jopa suurenkin virheen. RAPU 22.6 – 22.7. Talvi on nyt totta ja se tuo haasteita autoilijoille, Sinulla on taipumusta suhtautua hiukan yliolkaisesti erilaisiin autoilijan talviohjeisiin. Älä jätä lukkosulaa autoon, vaan ota se taskuun. LEIJONA 23.7 – 23.8. Nyt on hyvä hetki laatia suunnitelmia ja tavoitteita tulevalle. Jos autosi matkamittarilukema hipoo jo 200 000 kilometriä, on vaihto joka tapauksessa edessä ennen pitkää. NEITSYT 24.8 – 22.9. Jos sait joululahjaksi alkometrin ja sitä kannattaa myös käyttää. Laadukkaaseen alkometriin voi luottaa, mutta sekin vaatii säännöllisesti kalibrointia. VAAKA 23.9 – 22.10. Olet sitkeää laatua. Olet kunnioitettavasti jaksanut skrapata autosi ikkunoita pakkasilla jäästä. Jospa vihdoin säästäisit itseäsi ja hankkisit Webaston? Onhan talvikuukausia vielä jäljellä useita. SKORPIONI 23.10 – 22.11. Jos ajat Fordin 1-litraisella Ecoboost-Fordilla, saatat kuulla moottoritilasta outoja ääniä. Vie ajoissa luotettavaan korjaamoon tarkastettavaksi. JOUSIMIES 23.11. – 22.12. Viime vuosi kasvatti itsetuntemustasi, ja aloitat uuden vuoden voimiesi tunnossa. Tekemisissäsi on uudenlaista potkua, myös autoasioitasi siivittää vankka myötätuuli. KAURIS 23.12 – 20.1. Aloitat vuotesi väkevästi. Sisälläsi voi nyt kuitenkin käydä melkoinen myllerrys, vaikka ulospäin käyttäytyisitkin varmanoloisesti. Paine vaihtaa edes osittain sähköllä käyvään autoon käy kovana. Muista kuitenkin, että paljon ajettu pistokehybridi, jos mikään, voi olla melkoinen riskiostos. VESIMIES 21.1.-18.2. Asioiden hoitoon on nyt hyvä keskittyä yksi kerrallaan: taloutesi ei nyt välttämättä kestä, jos pistät autostasi huollossa kerralla kaiken kuntoon. Kysy mekaanikolta, missä järjestyksessä asiat kannattaa hoitaa. KALAT 19.2.-20.3. Olet nyt tavallista kylmähermoisempi ja onnistut suhtautumaan maltillisesti autosi mittaritauluun mahdollisesti syttyvään moottorihäiriövaloon. Sillä lailla! AUTOMIEHEN HOROSKOOPPI TAMMIKUULLE 2025 Lähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi tai numeroon 0400 777 797 Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy jotenkin autoiluun. KUUKAUDEN KUVA PALKITAAN ELEKTRONISELLA PYSÄKÖINTIKIEKOLLA Leading supplier from Denmark ! U R M A S H U R M A LA IN EN Mitä helvettiä Helsingin keskusta-alueelle suunnitelulla bensaautokiellolla on tekemistä meidän mummolavierailujen kanssa? On sillä. Käyntimme mummin luona Töölössä venyvät lähes päivän mittaisiksi, jos oma bensaauto vaihtuu bussiin, lähijunaan ja ratikkaan. E n nyt halua julkistaa katuosoitteita myöten, minkälainen työläs show Vantaan Jokivarresta mummin luokse Helsingin Töölöön on, jos pitää ruveta käyttämään julkisia kulkuneuvoja. Ensin pitää kuitenkin kävellä kaksi kertaa tunnissa meiltä Korson asemalle vievään bussiin. Ja kun sitten päästään sinne Korson asemalle, pitää hypätä Helsingin keskustaan vievään lähijunaan. Ja kun päästään Helsingin rautatieasemalle, pitää jatkaa matkaa raitiovaunulla Töölöön ja palvelutaloon, jossa mummi asuu. Mummi on huonosti liikkuva 95-vuotias vanhus, joka ei enää juuri käy itse kaupassa. Pääosin kauppareissut hänen puolestaan hoitaa vaimon Helsingissä ja Espoossa asuvat vaimon siskot. Hekin liikkuvat omilla autoilla, tosin toisella siskolla on perheessä sähköauto, jollaisella ajamista Helsinki pyrkii nyt edistämään. Meillä on vanha bensa-Mersu, jolla ajetaan vuosittain sen verran vähän, etten nyt eläkevuosien lähestyessä viitsi ottaa isoa ”pätkärahoitusta” vaihtaakseni sitä uuteen sähköautoon. Helsinkiin meillä ei ole enää mitään muuta ajoa kuin käynnit keskimäärin kerran viikossa juuri 95 vuotta täyttävän anopin luona. Ja silloin, kun ”nakki” napsahtaa kohdallemme, mekin vuorostamme käymme Mersulla mummin puolesta kaupassa. Ruokatarpeiden kiikuttaminen Vantaan Korsosta Helsingin Töölöön on hiton paljon joutuisampaa bensa-Mersulla kuin lähijunalla. Hyvästi autoilun tasa-arvo Mersulla matka mummin luokse kestää puolisen tuntia suuntaansa. Katsoin HSL:n reittioppaasta, kuinka paljon enemmän meiltä vaaditaan aikaa, jos pitää ruveta käyttämään julkisia kulkuvälineitä. Yleensä me vierailemme mummin luona lauantaisin. HSL:n reittioppaan mukaan matka-aika yhteen suuntaan kulkuvälineiden vaihtoineen olisi 1 h 11 min – 1 h 29 min. Eli matka-aika venyisi tunnilla yhteen suuntaan. Eihän tuo maailmoja kaada, mutta freelancer ja pienyrittäjä tuppaa tekemään töitä viikonloppuisinkin. No, polttomoottoriautojen kieltämisellä tietyillä alueilla on tarkoitus vauhdittaa sähköautoihin siirtymistä. Se taas liittyy päästöjen vähentämiseen. Näin sanoo kaupunkiympäristöstä vastaava apulaispormestari KOHTA EI MENNÄ MERSULLA MUMMOLAAN Anni Sinnemäki Ylen haastattelussa. Minä pitänyt autoa jonkinlaisen vapauden symbolina. Se on vapauttanut kaikki kansankerrokset liikkumaan vapaammin, niin rikkaat kuin köyhätkin. Tietysti köyhä ajaa huonommalla ja halvemmalla autolla kuin rikas, mutta jos auto on välttämättömyys, lähes aina se köyhäkin jostain kaivaa rahat pitääkseen ”ritsansa” tieliikennekelpoisena. Sähköautojen myötä tämä autoilun tasa-arvo on katoamassa. Käytetty sähköauto on vähävaraiselle ihan erilainen riskiostos kuin polttomoottoriauto. Monelle pienipalkkaiselle se ei ole ollenkaan realismia. Auton toki voi saada halvalla, mutta sitä ei korjata halvalla. Ei ainakaan toistaiseksi. Mitä taas tulee Helsingin keskustaalueeseen, niin uskaltaisin väittää, että siellä ajetaan vain silloin, kun siihen on todellinen tarve. Itsekin vältän ruuhka-aikoja ja katutöiden takia jatkuvasti muuttuvia järjestelyjä kuin ruttoa. Mummon luona käymme vain lauantaisin. ”Kuulehan mutterinpuristelija…” Näissä vihreissä on se ikävä puoli, että tuntuvat elävän täysin irti tavallisen suomalaisen arkitodellisuudesta, ainakin siinä suhteessa, mitä tulee autolla liikkumiseen ja tarpeeseen liikkua autolla. Tulee mieleen vanha tv-elokuva Kätkäläinen, joka vei vanhan Wartburginsa katsastettavaksi. Köyhä kansanmies Kätkäläinen parahtaa Wartburginsa ajokieltoon määräävälle katsastusmiehelle: ”Kuulehan mutterinpuristelija, mistä tehdään Kätkäläiselle uusi auto?”. Katsastusmies toteaa vain tekevänsä työtään, eikä hän asialle mitään voikaan. Mutta ehkä hieman kaukaa haettua, koska näkihän sen jo ”vanha Erkkikin”, että Kätkäläisten ”Warre” oli jo melkoinen liikenneriskikin. Väkisin tulee kuitenkin tunne, että nämä ”vihreää siirtymää” intohimoisesti ajavat ovat niitä tämän päivän ”mutterinpuristelijoita”, joita ei tavallisen Kätkäläisen arki liikuta. Tekisi mieleni sanoa näille viherintoilijoille: ”Sanohan sinä viherpipertäjä, mistä tehdään Hurmalaiselle sähköauto?”. Seuraava Kaasujalka ilmestyy 6.2.2025
KAASUJALKA 1/2025 3 Täyssähköinen Maxus e-Deliver 7 on ladattu täyteen vakiovarusteita, ulkoväriksi voi sentään valita valkoisen tai hopean. T yylikäs keula, matala mutta pitkä kori ja pirteä suorituskyky, niistä on tämä Maxus tehty. Ohjaamoon mahtuu kolme kapeaharteista ja tavaratilaan lähes kolmemetristä lautaa. Vetokykyä on 1500 kiloa joten ei se vetokoukku turha varuste ole tässä pakussa. Ei muuta kuin auto lataukseen ja sitten tien päälle. Täydellä akulla muutaman asteen lämpötilassa toimintamatkaa näyttäisi olevan 430 kilometriä ajotietokoneen mu! TEKNIIKKAA MAXUS E-DELIVER 7 KOEAJOAUTON HINTA: 58 900€ TEHO: 204 hv VÄÄNTÖ: 330 Nm HYÖTYKUORMA: 1.055 kg VETOMASSA (JARRULLINEN): 1.500 kg AKKUKAPASITEETTI: 88 kWh KUORMATILAN TILAVUUS: 6,7 m3 ISTUINPAIKKOJEN LUKUMÄÄRÄ: 3 TOIMINTAMATKA: 362-524 km (WLTP yhdistetty/kaupunki) PITUUS: 5364 mm LEVEYS: 2030 mm KORKEUS: 1990 mm AKSELIVÄLI: 3366 mm TÄYTEEN LADATTU Maxus e-Deliver 7 KOEAJOSSA kaan. Moottoritiellä todellinen huippunopeus on 120 kilometriä tunnissa, mutta noin satasen matkavauhdilla 400 kilometriä saattaisi toteutuakin ilman välilatausta. Puhtia etuvetoisessa tuntuisi olevan ihan sopivasti tämänkaltaiseen hyötyajoneuvoon ja pian markkinoille tuleva nelivetoinen onkin sitten jo melkoinen raketti pakettiautoksi. Ajettavuus on muuten ihan mallillaan, mutta ohjaus on hiukan turhan hidas tehden autosta kankean käänneltävän ahtaissa paikoissa. Vireystilan valvonnan ja ylinopeusvaroittimen joutuu kytkemään aina liikkeelle lähtiessä pois ellei halua kuunnella jatkuvaa piipitystä ja huomauttelua. Esimerkiksi parkkipaikalla pään kääntely sopivaa paikkaa etsiessä saa auton huomauttamaan että liikennettä olisi tarkkailtava huolellisemmin. Näiden nykyään pakollisten turvavarusteiden kanssa on vain opittava elämään, sillä jo kahden kilometrin ylinopeus johtaa heti huomautukseen jollei toimintoa ole kytketty pois päältä. Tavaratilassa on sivuliukuovet molemmin puolin ja tietysti myös sivuille taittuvat pariovet takana. Oikean sivuoven alle laskeutuu automaattisesti astinlauta kun oven aukaisee ja tavaratila on siististi verhoiltu. Koeajoautoon oli asennettu tyylikkäästi vetolaatikkohyllyt ja vasemman puolen sivuoven avaamalla pääsee kätevästi tarvitsemiinsa työkaluihin tarvittaessa käsiksi, invertterillä virtaa saadaan myös autosta ulos helposti pistorasian kautta. Deliver 7 on suunniteltu työautoksi ja siinä on toteutettu monta fiksua oivallusta helpottamaan arkista aherrusta tai aktiivista harrastamista. Vakiovarusteista vielä sen verran, että 360 asteen kamera kuuluu varustukseen aivan kuin lämmitettävä rattikin. Lediajovalot ovat selkeästi paremmat kuin toisen ajamani Deliver 9:n halogeenivalot ja tuulilasikin on vastuslangoilla lämmitetty. Kokonaisuutena hintakin alkaa tuntua melko kohtuulliselta, sillä kilpailijoihin monet näistä varusteista joutuu ostamaan erikseen ja näin isolla akulla varustettuja pakettiautoja on aika vähän tarjolla muilla merkeillä. Yli 400 kilometrin toimintamatkalla varustettu täyssähköinen pakettiauto on ainakin kesällä ja kevyellä kuormalla ihan hyvä vaihtoehto perinteiselle dieselille. + Hiljainen ja tehokas hyötyajoneuvo + Kompaktin kokoinen moneen käyttöön Aika kankea kokoisekseen Melko hidas ottamaan virtaa vastaan – + TEKSTI & KUVAT_ Petri Matikainen Hyundai Tucson sai pienen kasvojen kohotuksen ja uudistusten myötä auto on varsin leppoisa matkakumppani. H yundai Tucson sai kasvojen kohotuksen ja tämä koeajettu versio on malliston yläpäästä eli ladattava hybridi, jossa on 1.6-litrainen turboahdettu nelisylinterinen bensamoottori ja sähköjärjestelmä siihen päälle. Järjestelmän yhteisteho on varsin komeat 252 hevosvoimaa ja vääntöäkin löytyy 367 Nm, joten näiden teholukemien ansiosta legendaarinen tuttu nollasta sataseen menee noin kahdeksassa sekunnissa. Tucson ei tarjoile mitään järisyttävää suorituskykyä, mutta ! TEKNIIKKAA HYUNDAI TUCSON 1.6 T-GDI 252 HV PLUG-IN 4WD 6AT PREMIUM HINTA: alkaen 44 390 € KOEAJOAUTO: 57 782,55 € KÄYTTÖETU: 800€/kk VAPAA AUTOETU: 935€/kk MOOTTORI: 4-syl. bensiini/ dieselmoottori 1 598 cm 3 TEHO: 185 kW (252 hv) VÄÄNTÖ: 367 Nm AKUN KAPASITEETTI: 13,8kWh WLTP-KULUTUS: 1,2 l/100km CO 2 -PÄÄSTÖT: 29 g/km TOIMINTAMATKA SÄHKÖLLÄ: 66 km SUORITUSKYKY 0–100 KM/H: 8,1 s HUIPPUNOPEUS: 186 km/h MITAT: Pit 4 510, lev 1 865, kork 1 650, aks.liv.2 680 mm TAVARATILA: 558 l OMAMASSA: 1 814 kg VETOKYKY: 1 210 / 750 kg TILAVA JA LEPPOISA AJETTAVA Hyundai Tucson KOEAJOSSA ihan riittävää kuitenkin tämmöiseen arkikurvailuun. Tucsonissa on 13.8 kWh akku ja tehtaan ilmoituksen mukaan sähköinen toimintasäde on 66 kilometriä. Koeajo osui syksyisiin päiviin, jolloin lämpötila pyöri viiden lämpöasteen ympärillä ja tuolloin toimintasäde oli noin 50 kilometriä. Tucsonissa on sen verran heikko lämmityslaite, että melkeinpä aina kun lämpötila putosi alle 10 asteen niin polttomoottori hörähti käymään korotettua joutokäyntiä pelkästään ohjaamon lämmittämisen takia eli sillä moottorin hukkalämmöllä lämmitetään ohjaamoa, vaikka liikkuminen tapahtuikin sähkön voimalla. Tucsonin ladattavalla hybridillä on mahdollista ajaa nelivedolla riippumatta siitä, kuljetaanko polttomoottorivoimalla vai sitten sähköllä. Auto on lähtökohtaisesti kuitenkin aina etuvetoinen, mutta sitten tarpeen tullen järjestelmä aktivoi takarenkaat mukaan työntöhommiin, aivan kuten lähes kaikissa muissakin nelivetoisissa autoissa. Aidosti jatkuvia nelivetoja on enää erittäin vähän markkinoilla. Koeajon aikana ei talvesta ollut vielä tietoakaan, joten liukkaiden olosuhteiden ominaisuuksista ei voi sanoa mitään. Todella harmiton kokonaisuus Koeajoviikko sujui todella kivasti. Hyundai Tucson on oikein mukava ajella, hyvin harmiton ja perusasiat ovat ihan kunnossa. Kännykän langatonlatausasema toimii erittäin hyvin. Kännykälle on selkeä ja näkyvä paikka, johon se on helppo laittaa, eikä sen vuoksi unohdu autosta lähdettäessä. Lisäksi latausasemassa on vihreä latausmerkkivalo, joka kertoo että kännykkä on latauksessa. Toinen kiva ominaisuus on äänimerkki ja teksti mittaristossa, joka kertoo edellä ajavan auton liikahtaneen. Jos olet esimerkiksi liikennevaloissa ja etkä ole syystä tai toisesta huomannut muun liikenteen liikkeellelähtöä, järjestelmä ilmaisee pienellä äänimerkillä ja tekstillä: edellä oleva auto lähti liikkeelle. Hyundai Tucson tarjoaa kivat ja väljät tilat edessä ja takana matkustajille sekä 558 litran tavaratila on sopivan kokoinen. Yksi asia mikä vähän ärsyttää tavaran luukussa on sen sähkötoiminnan hitaus, sillä nnapin painamisen jälkeen tuntuu valovuodelta luukun sulkeutuminen. Perus-Tucsonin hinnathan lähtee reilusta 33 000 eurosta ja silloin on kyse ihan manuaalivaihteisesta ja etuvetoisesta bensaversiosta. Etuvetoiset ladattavat hybridit maksavat reilun kymppitonnin enemmän. Jos haluaa nelivetoisen ladattavan hybridin niin siihen tulee vielä 3 tonnia lisää. TEKSTI & KUVAT_ Petri Matikainen + Tilat + Varustetaso + Neliveto – Vetokyky Järjestelmän ”pimputukset” JÄLKIMAKU Hyundai Tucson on varsin leppoisa ja harmiton matkakumppani. Auto tarjoaa väljät tilat ja hyvät varusteet. Varsin asiallisen sähköisen toimintasäteen ansiosta bensan kulutuskin pysyy hyvin aisoissa. ? – +
4 KAASUJALKA 1/2025 VINKKI Mukavaa autoilua "MUMMON HÖPÖTYS” AUTTOI NOLLAAMAAN HIRVIKOLARIT NOUSIAISISSA Mullistava varoitusjärjestelmä pudotti kokeilujaksolla hirvikolarit hirvien suosimalla tienylityskohdalla nollaan Valtatie 8:lla VarsinaisSuomen Nousiaisissa. Tärkeä osa varoitusjärjestelmää huomiovalojen rinnalla on mummon äänellä höpöttävä riistaäänimajakka risteysalueella. U udenlaista ja aktiivista hirvivaroitusjärjestelmää huomiovaloineen on testattu Nousiaisissa Valtatie 8:lla: riista-aidan aukkokohdassa, jossa 5–24 hirveä tai kaurista ylittää tien joka vuorokausi. Järjestelmään sisältyy myös Mynämäentien pohjoiseen liittymään asennettu ihmispuhetta tuottava riistaäänimajakka, joka toimii pelottimena hirvieläimille ja siten ohjaa ne ylittämään tien suunnitellusta riista-aidan aukkokohdasta. Tutkimuksen tulosten mukaan hälytystilanteet vaikuttavat merkittävästi autojen keskinopeuteen vuorokauden eri aikoina. Vaikutus on vielä huomattavasti suurempi pimeällä ja hämärällä. Mullistavan hirvivaroitusjärjestelmän kehittäneen InnoTrafik Oy:n myynnistä ja tuotekehityksestä vastaava Jouni Hänninen tietää, että hirvet eivät pidä pyykinpesukiireistään rauhallisella äänellä äänimajakassa höpöttävän mummelin puheen soundista. – Äänimajakan toistaman mummon puhesoundin salaisuudesta on kiinnostuttu muissakin Pohjoismaissa, Hänninen kertoo. Mummon rauhallinen höpötys on tärkeä osa tutkimusprojektia, jonka toteuttivat yhteistyössä InnoTrafikin kanssa yhteistyössä Varsinais-Suomen ELY-keskus ja Suomen riistakeskus. Kustannustehokas InnoTrafik Oy:n kehittämän hirvivaroitusjärjestelmän idea on se, että risteysalueelle riista-aitojen väliin asennettu riistaäänimajakka pelästyttää hirvet ja ohjaa ne 100 metrin päähän riista-aidan aukkokohtaan, josta ne voivat turvallisesti lähteä ylittämään tietä. Aukkokohdassa vilkkuvat huomiovalot puolestaan varoittavat autoilijoita tien laitaan ilmestyneistä hirvistä. Riista-aita ja eläimille tarkoitettu tienylityskohta Nousiaisissa Valtatie 8:lla on otettu käyttöön vuonna 2021, jonka jälkeen risteysalueella on tapahtunut yhteensä 12 eläinonnettomuutta. Aktiivinen varoitusjärjestelmä otettiin käyttöön kesäkuussa 2023 ja sen jälkeen alueella ei ole tapahtunut yhtään tilastoitua eläinonnettomuutta. Hälyttää aiheesta Nousiaisista kokeilujaksolla saatujen tulosten perusteella autoilijat laskevat merkittävästi ajonopeuttaan nähdessään varoituksen ja näin välttävät törmäyksen tietä ylittävään tai tielle tulossa olevaan kauriiseen tai hirveen. Riista-aidat katkaisevat hirvieläinten luontaiset kulkureitit, jolloin hirvet ja kauriit etsivät uutta tienylityspaikkaa riista-aitojen aukkokohdista. Riista-aidan aukkokohtaa ei ole mahdollista tukkia, eikä riistaeläinten ylitai alikulkujen rakentamiseen ole rahoitusta. Onnettomuuksilta välttymisen ainoa keino on pyrkiä vaikuttamaan kuljettajien ajonopeuteen. –Nousiaisten kokeilujakson tulokset ovat mielestäni suorastaan yllättävän hyviä. Tutkimusryhmä olisi ehkä jopa toivonut muutamaa onnettomuutta, että olisi voitu selvittää sitä, miksi autoilija ei reagoinut hälytykseen, sanoo Varsinais-Suomen ELYkeskus, liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang On tärkeää, että äänimajakka ohjaa hirvet riista-aitojen väliin jääviltä risteysalueilta riista-aitojen aukkokohtiin, jotka on suunniteltukin niiden turvallisiksi tienylityspaikoiksi. –Jos riista-aitaa rakennetaan jollekin tienpätkälle, niin jostain ne eläimet kuitenkin hakeutuvat sen tien yli: ne etsivät joka tapauksessa jonkin kohdan, missä tätä aitaa ei ole. Tällä hirvivaroitusjärjestelmällä hirvieläinten tien ylitykset saadaan selkeästi turvallisemmiksi niin autoilijoiden kuin eläintenkin kannalta, sanoo Suomen riistakeskuksen hirvitalousaluesuunnittelija Joni Saunaluoma. Ylikulkusiltaa halvempi Säästöjä syntyy erityisesti siitä, että 60 000 euroa kustantavan varoitusjärjestelmälle vaihtoehtona on rakentaa hirvien tienylityspaikoiksi miljoonia euroja maksavia alikulkukäytäviä tai siltoja. Tutkimusjakson aikana varoitusjärjestelemällä varustetussa hirvien tienylityspaikassa Nousiaisissa kirjattiin yli miljoona ajoneuvohavaintoa, 560 eläinhavaintoa ja lähes 700 varoitustapahtumaa. Riista-aidan aukkokohdasta kulki 5–25 hirvieläintä vuorokaudessa. Tutkimuksen kakkosvaiheessa on tavoitteena tuottaa pidempikestoinen seurantajakso ajankohtaan liittyvien epävarmuustekijöiden pois rajaamiseksi. Lisäksi tavoitteena on toteuttaa vertaileva tutkimus seututiellä 189 Naantalin Luonnonmaalla vastaavan tyyppisessä riista-aidan aukkokohdassa, joka on suunniteltu hirvieläinten tienylityspaikassa. –Nousiaisissa tutkimusjaksolla riista-aidan vierellä ja aukkokohdassa ojassa oli odottamassa 2–3 hirveä, joista lähestyvät autoilijat eivät olleet tietoisia. Ilman autoilijoiden reagointia huomiovaloihin jälki olisi voinut olla todella rumaa. Me saimme ikuistettua tuon vaaratilaan pellon takaa yhdellä kameralla, Hänninen kertoo. InnoTrafik jatkaa hirvivaroitusjärjestelmänsä kehitystyötä edelleen. Luonnonvarakeskus Luke tutkii kahden vuoden ajan järjestelmän kaikkia osia. Uusimpana kehityskohteena on metsästäjien turvallisuus maantieosuuksilla. –Meillä on jo älypuhelinsovellus, jota olemme alkaneet testata autoilijoilla. Alentamalla yleisesti hirvivaara-alueella nopeutta 100 km/h:n tuntivauhdista 80 km/h -nopeuteen vakavasti loukkaantumisen riski vähenee 16 %. Hänninen sanoo. Varsinais-Suomen ELY-keskus, liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang pitää InnoTrafikin hirvivaroitusjärjestelmän kokeilujakson tuloksia Nousiaisissa suorastaan yllättävän hyviä. – Tutkimusryhmä olisi ehkä jopa toivonut muutamaa onnettomuutta, että olisi voitu selvittää sitä, miksi autoilija ei reagoinut hälytykseen, Klang sanoo. Nousiaisissa Varsin-Suomen valtatie 8:lla on testattu InnoTrafik Oy:n uudenlaista hirvivaroitusjärjestelmää. Aukko testijakson riista-aidassa on riskipaikka, jonka kohdalta on kulkenut 5–25 hirvieläintä vuorokaudessa. Kokeilujaksolla ei tapahtunut yhtään eläinonnettomuutta. TEKSTI_ Timo Kiiski TÄSSÄKIN VOISI OLLA SINUN MAINOS SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! !! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi
KAASUJALKA 1/2025 5 Puh. 010 239 0200 Hautalantie 16, Tampere www.fusti.fi HENKILÖ-, PAKETTIJA MAASTOAUTOT HENKILÖAUTOT Käytössäsi kahden purkamon suuret varastot 24/7. Auto-Lehtinen Fusti Oy AUTOPURKAMOT Puh. (02) 721 7700 Helsingintie 595, Salo www.auto-lehtinen.fi • Autopurkamosta apu autosi ongelmiin edullisemmin. • Huolehtimalla käytöstä poistetut autot asianmukaiseen kierrätykseen tai ostamalla meiltä purkuosia olet mukana edistämässä kiertotaloutta. Käytetyt varaosat takuulla! Varastossamme yli 200 000 varaosaa! Huippulaadukkaat uusioturboahtimet henkilöautot, pakettiautot, kevyt kuorma-autot, raskas kalusto, veneet, työkoneet, traktorit alk 399€ / 36 kk takuu Suoramyynti Autoliikkeet, Autokorjaamot, yksityisasiakkaat 020 728 8650 / myynti@turbotukku.com Ma-Pe: 9.00 17.00 WWW.TURBOTUKKU.COM Audi / Seat / Skoda / VW 1.9-2.0TDi Alk. 399 € / 36 kk takuu vm. 2005-2016 Nissan / Renault 1.9Dci Alk. 399 € / 36 kk takuu Mercedes-Benz / BMW sähköohjatut turbot Alk. 699 € / 36 kk takuu OSTAMME ALKUPERÄISET VIALLISET TURBOAHTIMET! TARJOA! 020 728 8651
6 KAASUJALKA 1/2025 Motomaatti-palvelupisteet toimivat Motonetin tavaratalojen yhteydessä. Ostaessasi Motonetista tuulilasinpyhkij ät, tuulilasinpesunestettä tai moottoriöljyä saat Motomaatissa veloituksetta näiden asennuksen, täytön tai lisäyksen. Motomaatissa voit mittauttaa edullisesti myös rengaspaineet ja renkaiden kulutuspinnan, moottorin öljymäärän sekä ajoneuvon akun kunnon ja latauksen. Voimme myös tarkistaa ja lisätä autoosi jäähdytinnestettä tai jarrunestettä. Näiden palveluiden lisäksi vaihdamme Motomaatissa autosi ajovalojen polttimot ja teemme järjestelmätestejä katso kaikki Motomaatin palvelut netistä. Skoda Kamiq Monte Carlo 1.5-litraisella ja turboahdetulla bensamoottorilla on ulkomitoiltaan pieni crossover, mutta kätkee sisälleen yllättävän isot tilat. Ajomukavuuden osaltakin se kelpaa vaikka perheen ykkösautoksi. TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski K amiqin suosio ei ole ihme, kun Skoda-malliston pienintä katumaasturia voi pitää jopa tilaihmeenä. Tosin samassa kokoluokassa myös kilpailu on kovaa: samalle tontille Kamiqin kanssa pyrkivät myös esimerkiksi Ford Puma ja Renault Captur. Teknisesti Kamiq on sama auto kuin saman VAG-konsernin Seat Arona ja Volkswagen T-Cross. Monte Carlo -varustetaso käsittää mm. Matrix Led -ajovalot vakiovarusteina, myös takavalot ovat täys-ledit. Monte Carlo -varustetason hienouksia ovat myös lämmitettävä nahkainen sportmonitoimiohjauspyörä, panoraamalasikatto, Sport-etuistuimet ja Driving Mode Selection ajoasetuksen valinta. Mustilla yksityiskohdilla ja runsaalla varustelulla kunnioitetaan Škodan menestyksellistä rallihistoriaa. Monte Carlo -va! TEKNIIKKAA ŠKODA KAMIQ MONTE CARLO 1,5 TSI 110 KW DSG -AUTOMAATTI MOOTTORI: R4, 1490 cm3 VETOVAPA: etuveto POLTTOAINE: bensa + hybridi VAIHTEISTO: 7-lovinen DSGautomaatti TEHOT: 150 hv VÄÄNTÖ: 250 Nm WLTP-KULUTUS: 5,8 l/100km CO 2 -PÄÄSTÖT: 130 g/km KIIHTYVYYS: 0–100 km/h: 8,3 s HUIPPUNOPEUS: 213 km/h MITAT: pituus 4 241 mm,, leveys 1 793 mm, korkeus 1 531 mm, akseliväli 2 651 mm TAVARATILA: 400 – 1395 l HINTA: koeajoauto lisävarusteineen: 39 248 €, malliston hinnat alkaen 28 172 € PIENI, MUTTA TILAVA JA MUKAVA Škoda Kamiq KOEAJOSSA + Tilava + Runsas varustelu + Hyvä ajettavuus – Rengasmelu karkeilla pinnoilla JÄLKIMAKU Tasapainoinen kokonaisuus ja varustelu on jo perusmallissa hyvä. Sen verran vanhoillinen 1960-luvulla syntyneenä olen, että en olisi valmis maksamaan lähes 40 000 euroa pienestä Skodan katumaasturista, mutta sama auto edullisemmalla hinnalla ja vaatimattomammalla varustelulla voisi jo kiinnostaakin. ? – + rustelu on Kamiqin ”parasta Aryhmää” ja se nostaa myös hintaa. Kamiq 1.5 TSI Monte Carlo DSG-automaatin lähtöhinta on 33 838 euroa, samat tilat ja ajomukavuuden saa vaatimattomammin varustellusta Kamiq 1.5 TSI Selection DSG-automaatista 30 965 eurolla. Uskoisin, että Skoda Kamiq on niitä autoja, jotka ostetaan enemmän tarpeet kuin näyttävyys ja ”tilpehöörit” edellä. Jo perusvarustelu on runsas. Esimerkiksi uusi 8-tuumainen näyttö löytyy vakiona kaikissa varustetasoissa. Nimi juontaa historiasta Monte Carlo -mallinimi juontaa juurensa Škodan menestyksestä ikonisessa Monte Carlon rallissa. Nyt mallinimeä kantaa tämä urheilullisesti varusteltu malli. Muistan jo pikkupoikana selailleeni ahkerasti isoveljen joululahjaksi saamaa kirjaa Monte Carlo -rallien historiasta. Suomalainen Esko Keinänen sijoittui kokonaiskilpailun kuudenneksi vuonna 1961 ja se oli siihenastisista sijoituksista paras. Ja sattumoisin Keinänen ajoi Skoda Octavialla. Vaikka varustetasolla luodaan dynaamista rallifiilistä, Škoda Kamiqin vahvuuksia ovat sen tilat ja vaivaton ajettavuus. Niiden osalta kokonaisuutta voi kuvailla tasapainoiseksi. Sisällä matkustetaan yllättävän väljästi, myös takana istuvilla on hyvin niin jalkatilaa kuin pääntilaakin. 400 litran tavaratila ei numeroiden valossa häikäise suuruudellaan, mutta riittää perustarpeisiin ja takapenkit kaatamalla tavaratila kasvaa 1395 litraan. Ei juuri heikkouksia Kamiq tuli markkinoille vuonna 2019. Nyt tehdyssä päivityksessä etupään ilmettä on pistetty uusiksi. Myös moottorivalikoimaa päivitetty, Kamiqia saa nyt kolmella moottorivaihtoehdolla: 1-litraisilla TSI-bensiinimoottoreilla ja 1,5-litraisilla TSI-bensamoottoreilla. TSI-kirjainyhdistelmä tarkoittaa, että moottorit ovat turboahdettuja. Kamiq 1.5 TSI:n 150-hevosvoimainen ja nelisylinterinen bensaturbo liikuttaa autoa siististi ja pakottomasti. Kokemuksesta voin kuitenkin sanoa, että monista kilpailijoista poiketen myös Skodan 1-litraiset ja 3-sylinteriset bensaturbot käyvät nätisti ja äänettömästi. Myös 7-portainen DSG-automaattivaihteisto tekee nätisti yhteistyötä moottorin kanssa. Kamiqin 1,5-litrainen moottori käy nyt entistäkin pehmeämmin ja tämä selittyy käsittääkseni sylinterien ACT+ -lepuutustoiminnolla. Valmistaja ilmoittaa keskikulutukseksi 5.8 l/100 km, itse pääsin jopa 5.4 l/100 km kulutukseen koeajoviikolla. Heikkouksia Kamiqista on työlästä etsiä. Alusta on erinomainen: samanaikaisesti riittävän pehmeää ja kuitenkin myös jämäkkä. Vain rengasmelua voisi olla ajoittain hiukan vähemmän.
KAASUJALKA 1/2025 7 Toisen polven rengasyrittäjä Mikko Myllymaa halusi sitouttaa tamperelaista Rengasmaa Oy:tä jo 21 vuotta palvelleen myyntipäällikkö Jari Kekin, 56, yritykseensä jatkossakin. Kekki otti kutsun suurena kunniana, mutta kokee kuitenkin edelleen omimmakseen käytännön asiakaspalvelutyön. K ekki antaa haastattelun kesken marraskuun kiireisen iltapäivän. –Sain juuri tehtyä työmääräimen asiakkaalle, joten homma on putkessa, Kekki vastaa rennosti. Kekki on alun perinkin tullut Rengasmaahan myymään renkaita, mutta sanoo ryhtyvänsä asennustöihinkin, jos ”pojat” apua tarvitsevat. –Ei täällä kukaan ole istu kravatti kaulassa, hän naurahtaa. Yli 40 vuoden kokemus Kutsun osakkaaksi Kekki otti vastaan ilolla ja nöyryydellä. –Onhan se tietysti mukavaa ja hieno homma, kun vielä tällä iälläkin halutaan sitouttaa, hän sanoo. Kaikkiaan Kekillä on rengasalalta kokemusta jo yli 40 vuoden kokemus. –Aloitin tämän alan työt 16. elokuuta 1984 silloisen Autokumipalvelu Oy palveluksessa. Rengasalalle tulin, kun huomasin, ettei Tampereen ammattikoulun levyseppä–hitsaaja –linja sittenkään ollut minua varten. Ne opinnot jäivät kolmeen päivään, Kekki muistelee. Ensimmäinen työpaikka Autokumipalvelu Oy:stä löytyi työvoimatoimiston kautta parissa päivässä. –Autokumipalvelu Oy:n päällikkönä toiminut Niinisen Seppo sanoi, että tulepas poika käymään, niin katsotaan, jos sinulle löytyisi töitä, Kekki kertoo. Mielenkiintoinen ala Ennen tuloaan Rengasmaa Oy:n palvelukseen Kekki ehti työskennellä 10 vuotta myös ison Michelin-ketjuun kuuluvan Euromasterin palveluksessa, joista 3-4 vuotta toimipisteiden palvelupäällikkönä ensin Tampereella ja myöhemmin Nokialla. Rengasmaa Oy:n palvelukseen Kekin palkkasi yrityksen perustaja Timo Myllymaa. –Kun Timo Myllymaa perusti uuden toimipisteen, hän etsi työntekijää työpaikkailmoituksella Aamulehdessäkin. Sattumoisin tuon ilmoituksen oli tehnyt Timon poika Mikko. Minun ei kuitenkaan tarvinnut pistää edes hakemuksia vetämään, kun Goodyear-renkaiden Tampereen edustaja vihjasi Timolle, että minusta hän saisi 35-vuotiaan täysiverisen ammattilaisen. 21 vuoden aikana Kekki ei ole edes miettinyt vaihtamista toiseen rengasalan yritykseen. Myyntipäällikkö hänestä tuli Mikko Myllymaan otettua Timoisältään ohjat perheyrityksestä seitsemisen vuotta sitten. Sitä ennen hän palveli Rengasmaata vuosikaudet rengasmyyjänä. –Jossain vaiheessa nuorempana mietin hetken kyllä kokonaan alan vaihtoa leipuriksi. Mutta päätin sitten, ettei jauhojen pöllyyttäminenkään ole minua varten. Onhan tämä mielenkiintoinen ala, joka menee koko ajan eteenpäin. TEKSTI_Timo Kiiski KOKEMUS JA OSAAMINEN PALKITTIIN OSAKKUUDELLA Tuntee asiakkaansa Osakkuus ei Kekin päivittäistä arkea juuri muuta. –Olen jo ennen osakkuuttakin saanut ja joutunut osallistumaan päätöksentekoon, siitä lähtien, kun tulin firman palvelukseen. Rengasmaa Oy on aina tuntunut omalta firmalta. Eräs jo edesmennyt myyntimieskin sanoi eläessään Mikolle, että toi Jari Kekki on yhtä kuin Rengasmaa. Ja on sen Mikko itsekin sanonut, että olen Rengasmaan kasvot ulospäin. Tunnen kaikki pitkäaikaisimmat asiakkaat, joista jotkut ovat sanoneetkin, etteivät tekisi kauppaa muiden kuin minun kanssani, Kekki juttelee. Kekin tavoittaa edelleen myyntitiskin takaa, vaikka hänen vastuulleen kuuluu myös esimiestyötä. Edelleen työpäivät alkavat kiireisimpinä aikoina aamuviidelta ja päättyvät iltamyöhällä. –Aamurutiineja on todella paljon ennen kuin päivän kuluttajamyynti ja rengashotellipuoli pyörähtävät käyntiin. Rengasmaan palveluksessa on tällä hetkellä 8 työntekijää, sesonkina heitä on vieläkin enemmän. Miettiessään rengasalan tulevaisuutta Kekki uskoo, että 1-2 miehen firmat poistuvat vähitellen alalta. –Kilpailu kovenee ja alalta poistuvat ne, jotka eivät pysty investoimaan laitteisiin, joilla saadaan isot renkaat raskaiden sähköautojen alle turvallisesti. Sähköautojen myötä ala onkin muuttunut todella paljon, kun kokoja on tullut todella paljon lisää. Muistan ajan, kun autoihin oli tarjolla vain 12tai 13-tuumaisia renkaita, vain jossain isossa Opel Rekordissa oli alla 14-tuumaiset renkaat. Vaikka Jari Kekki on nyt tamperelaisen Rengasmaa Oy:n osaomistaja, hänet löytää jatkossakin asiakaspalvelutiskin takaa. – Onhan suurin osa asiakkaista minulle tuttujakin, Kekki sanoo. Pitkien työsuhteiden firma Kekin mukaan entisinä aikoina rengasvalmistajat myös kilpailivat ennen kaikkea renkaiden pitkäkestoisuudella. –Ei silloin ollut väliä vierintävastuksilla tai sadepidon ominaisuuksilla. Taksitkin ajoivat diesel-Mersujen kesärenkailla 100 000 kilometriä, tänä päivänä sellaisesta ei ole toivoakaan. Kekki korostaa rooliaan asiakaspalvelijana. – Asiakkaathan ne loppupelissä meidän palkkammekin maksavat, hän korostaa. Kekki painottaa, ettei suinkaan ole ainoa Rengasmaan ainoa pitkäaikainen työntekijä. – Yhteys Myllymaiden kanssa on toiminut aina kitkatta, niin isän kuin pojan kanssa. Meillä on asennushallin puolellakin asentajia, jotka ovat tulleet firmaan minun tavoin jo 21 vuotta sitten.
8 KAASUJALKA 1/2025 KUUKAUDEN KÄYTETTY VANHAHTAVA, MUTTA JÄRKEVÄ Käytettyä pistokehybridimaasturia etsivälle ei oikein edes ole muita vaihtoehtoja kuin Mitsubishi Outlander PHEV. Eikä se huono valinta olekaan, vaikka vuosimalli 2019 huokuukin jo vahvasti retroa. TEKSTI _ Timo Kiiski KUVAT _ Mika Salomaa M itsubishi Outlander mielletään katumaasturiksi, vaikka vaihtoautoliikkeet sitä toisinaan mainostavatkin farmarina. Vuosina 2001-2006 tuotannossa ollut Outlander olikin enemmän farmari kuin katumaasturi. Vuonna 2012 markkinoille tullut kolmannen sukupolven Outlander on jo selkeästi katumaasturi. Outlander PHEV -pistokehybridi saapui Suomeen syksyllä 2013 ja oli Mitsun ensimmäinen ladattava hybridimalli, jossa yhdistyvät sähköauton ja polttomoottoriauton ominaisuudet. Vuonna Outlander PHEV sai konepellin alle uuden moottorin ja autolle oli tehty muitakin päivityksiä. Silloin sähköiseksi kantamaksi valmistajan ilmoittamaa 45 kilometriä pidettiin hyvänä. Tosin pikkupakkasessa ilman esilämmitystä toimintamatka tuppasi usein lyhentymään 35 kilometriin. Haastajia ei ole Tänä päivänä nelivetoista pistokehybridiä etsivälle Mitsubishi Outlander 2.4-litraisella bensamoottorilla on alle 25 000 euron vaihtoautomarkkinassa ainoa järkevä vaihtoehto. Sähkömoottoreita on kaksi: edessä ja takana omansa. Koko hybridijärjestelmä yhteisteho on 224 hevosvoimaa ja vääntö 332 Newtonia. Sille ei mitään voi, että tietyllä tavalla jo nyt Outlander vuosimallia 2019 henkii hiukan retroa. Se näyttää enemmän isolta ja korkealta farmarilta kuin crossoverilta. Sisätiloissa huomio kiinnittyy kiiltävän mustaan muoviin kojelaudassa ja keskikonsolissa. Harmaalla muovilla päällystetty automaattilaatikon vaihteenvalitsinkin näyttää hiukan lelulta. Mutta sitten on vaakakupissa paljon hyvääkin. Lasse Mårtensonin säveltämää ja Junnu Vainion sanoittamaa laulua ”Kaikki paitsi purjehdus on turhaa” mukaillen voisin itse todeta, että kaikki paitsi ajettavuus on turhaa. 130 000 kilometrin mittarilukema ei toki ole vielä Outlanderin 2.4-litraiselle bensamyllylle lukema, eikä mikään. Kun patteri on ladattu täyteen sähköä, tuntuu Outlander-pistokehybridillä liikkeelle lähtö kuin sähköautolla ajaisi. Ajotilaksi voi valita nappia painamalla chargetai save -asetuksen. Charge-tilassa polttomoottori lataa ajon aikana ajoakustoa. Save-asetus taas säästää akun pyörittelyyn ja pysäköinteihin kauppakeskusten parkkihalleissa. Bensaja sähkömoottorit tekevät saumatonta yhteistyötä ja se tekee kiihdyttämisestä jouhevaa viisi vuotta vanhallakin pistokehybridi-crossoverilla. Hybriditilassa meno on vaivatonta, mutta rakettihan jo pelkästään omamassaltaankin 1900-kiloinen auto ei ole: kiihdytys nollasta sataseen vie 10,5 sekuntia. Mutta kun vääntöä on riittävät 332 Newtonia, niin ajaminen on eritoten leppoisaa ja vaivatonta. Uskoisin, että tällaiselta autolta haetaankin enemmän lupsakkuutta kuin räjähtävää voimaa. Äänetöntä menoa Perinteistä vaihteistoa Outlander PHEV:ssä ei ole. Perinteisen monilovisen tai portaattoman vaihteiston poisjättämisellä Mitsubishi pyrkii minimoimaan kitkahäviöt. Keskikulutukseksi luvataan 2 l/100 km. No sehän nyt ei tietenkään normaaliajossa toteudu, kun auton omamassakin on lähes 2000 kg ja kokonaismassa 2390 kg. Sehän on selväsi, että pitkässä moottoritieajossa kulutus nousee 8 litraan 100 kilometrillä. Hyvää on myös polttomoottorin äänettömyys: polttomoottorin käyntiin hörähtämistä sähköisen kantaman ehdyttyä en kunnolla edes kuullut. Toki sen sitten kuulee, kun polkaisee reilusti kaasua. Mielikuva Outlanderista on kookkaampi kuin todellisuus, onhan se kuitenkin reilusti alle 5 metriä pitkä. Sen sijaan korkeutta on 1700 mm ja leveyttä 1800 mm. Bensaa polttavaksi katumaasturiksi Outlander PHEV eteneekin taloudellisesti vielä 100 kilometrin tuntivauhtiin rajoitetuilla moottoriteilläkin. Sitten kun ajetaan pidempään moottoritieajoa, kulutus nousee 8 litraan 100 km:llä. Ei sitä voi pahana lukuna pitää näin isolle maasturille. Uskoisin, että lempeämmillä keleillä 45 km sähköinen toimintamatka on ihan realismia. Vähänhän Outlander vuosiMitsubishi Outlander ! MITSUBISHI OUTLANDER PHEV, VM. 2019 ENSIMMÄINEN KÄYTTÖÖNOTTOPÄIVÄ: 16.11.2018 MITTARILUKEMA: 130 000 km MOOTTORI: R4, 2360 cm3 POLTTOAINE: bensa & sähkö, lataushybridi VETOTAPA: neliveto (4WD) VAIHTEISTO: automaatti HYBRIDIJÄRJESTELMÄN YHTEISTEHO: 224 hv HYBRIDIJÄRJESTELMÄN YHTEISVÄÄNTÖ: 332 Nm TOIMINTASÄDE SÄHKÖLLÄ: 45 km (auto-data.net) KESKIKULUTUS: 2 l/100 km (ilmoitettu) CO2-PÄÄSTÖT: 46 g/km (lmoitettu) KIIHTYVYYS 0-100 KM/H: 10.5 s HUIPPUNOPEUS: 170 km/h MITAT: pituus 4700 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1700 mm, akseliväli 2670 mm TAVARATILA: 463– 1602 l MYYJÄ: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa HINTA: 21 400 € TEKNIIKKAA mallia 2019 ulospäin näyttää lähihistorian museolta, mutta edelleen 5 vuoden iässäkin tätä voi pitää ihan kelpo autona. Ajettavuus ja mukavuus on ihan kohdallaan. Uskoisin, että 22 000 eurolla ostaja ihan täyden vastineen rahalle ja autoa pitkäksi vielä aikaa. Suosittu tuontiauto En minä ihmettele, että vuonna 2019 suomalaisten Ruotsista tuomien käytettyjen autojen listalla Outlander PHEV -lataushybridi nousi kolmannelle sijalle. Parhaiten Outlanderin vahvuudet ja heikkoudet tietävät tietysti sellaisen omistajat. Nettiauto.comista eri sukupolvien Outlandereista löytyy kaikkiaan 57 arvostelua, tosin vain muutamissa on tähtien lisäksi annettu myös sanallisia arvioita. Juha Tampereelta ajaa Outlander PHEV;llä vuosimallia 2019. Siis samanikäisellä Mitsulla kuin nyt koeajamamme auto. Kesäkuussa 2024 jättämässään kirjoituksessa hän kehuu tehoja ja ajamisen vaivattomuutta, mutta kritisoi bensatankin pienuutta. Myös sisätilat ja varustelu saivat Juhalta plussaa. A-katsastuksen tilastojen mukaan vuonna 2023 katsastettiin 1346 Mitsubishi Outlanderia vuosimallia 2018. Niillä oli ajettu siihen mennessä keskimääri 72 000 kilometriä ja hylkäysprosentti oli todella pieni, vain 4.01 %. Yleisin hylkäyssyy liittyi käyttöjarruihin. ”Järkevä tuote” J. Rinta-Jouppi Oy:n Raision liikkeen paikallisjohtaja Marko Hiltunen kehuu Outlander PHEVpistokehybridiä kautta linjan ”järkeväksi tuotteeksi”. –Jos mittarilukema on 130 000 kilometriä, Outlander PHGEV ei kauan hallissa happane. Eihän samalla rahalla saa isoa maasturia nelivetoisena pistokehybridinä. Ainahan kaikista automalleista jotain sanomista asiakkailta tulee, mutta käytettyä Outlanderia en näe mitenkään haastavana myytävänä. Akut ovat kestäneet yllättävän hyvin ja olleet toimivia tuotteita, Hiltunen sanoo. Hiltunen korostaa, että pääsääntöisesti J. Ronta-Joupille myyntiin tulevat sähköautot ja pistokehybridit käyvät läpi ajoakun tarkastuksen. –Kyllä niiden ajoakustojen kapasiteeteista viiden vuoden ja 70 000-80 000 kilometrin jälkeenkin on pääsääntöisesti ollut jäljellä vähintään 70 %, minkä valmistajat ovat määritelleet kriittiseksi rajaksi. Aika usein tämänkin ikäisissä autoissa jäljellä oleva kapasiteetti on ollut jopa 8090 %. Toinen hyvä myytävä on käytetty Kia Optima -pistokehybridi, joka isona farmarina tarjoaa perheellisille paljon kuljetuskapasiteettia, Hiltunen sanoo. KATSO KOEAJOVIDEO KAASUJALAN YOUTUBE-KANAVALTA
KAASUJALKA 1/2025 9 Katso lähin korjaamosi: www.kl-servicepartner.fi Ei virratonta, vaan verratonta menoa Älä jähmety pakkasessa parkkipaikalle. Tuo autosi meille akkutestaukseen. Olemme erikoistuneet Mercedes-Benz-, BMW-, Volvoja Audiajoneuvojen huoltoon, mutta palvelemme ammattitaitoisesti kaikki merkit. Korjaamot lehden jakelualueella: Auto korjaa moiden aatelia ABS1 Oy Ideaparkinkatu 11C, 37570 Lempäälä 03 585 1111 Monimerkki Akaan Autotyö Oy Koskenkarintie 3, 37800 Akaa 044 786 3900 MB | BMW | Volvo | Audi | Monimerkki Autodiagnoosi Oy Elopellontie 1 N, 33470 Ylöjärvi 050 555 3305 Audi | BMW | MB | Volvo Autokorjaamo Pispalan Autot Oy Sellukatu 17, 33400 Tampere 033450433 MB | Volvo | Audi | Monimerkki Huoltokeskus Ysiauto Avoin Yhtiö Huoltokuja 1, 31760 Urjala 03 546 0966 MB | BMW | Volvo | Audi | Monimerkki Klassik service Oy Ideaparkinkatu 4, 37570 Lempäälä 029 123 1144 Audi | MB | Volvo | Monimerkki NT-Autohuolto Oy Vesiroineenkatu 6 B 1, 33720 Tampere 050 567 5687 MB Pirkanmaan HYAcenter Oy Vesalantie 4, 33960 Pirkkala 050 576 0516 MB RK-Cityhuolto Oy Rantaperkiönkatu 1 B, 33900 Tampere 03 253 3324 Audi | BMW | MB | Volvo | Monimerkki ST-Autokeskus Oy Mahliankatu 2, 37600 Valkeakoski 020 769 1342 Monimerkki Valkeakosken Autohuolto Oy Sammonkatu 18-20, 37600 Valkeakoski 040 772 9649 Audi | BMW | MB | Volvo | Monimerkki VMS Racing Oy Kalliontie 23, 36220 Kangasala 040 022 8589 Volvo VST-Huolto Sammonvaltatie 70, 33560 Tampere 03 356 4991 BMW | MB | Monimerkki Osallistu arvontaan netissä & voita 500€ lahjakortti Jos oli Dacia Duster markkinoille tullessaan vähän ylenkatsottu ”halpismaasturi”, niin enää ei niin ole. Uusi Duster on entistä näyttävämpi ja pätevämpi, mutta noussut on sen hintakin. TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski O nhan Dusterissa edelleen tiettyä karkeutta, mutta todella kauas on menty niistä ajoista, kun ”Romanian Rellu” rantautui Suomeen. Tämä pätee niin Dusterin ulkonäköön kuin ajokokemukseenkin. Varsinaisesti halpa katumaasturi Dusterkaan ei enää ole, kun koeajoautonkin hinta kipusi lähes 33 000 euroon. Tässä hintaluokassa Duster tarjoaa autoa kuitenkin enemmän kuin suurin osa muista merkeistä. Täyshybridi vain etuvetoisessa Sain koeajoon peräkkäin etuvetoisen Duster Hybrid 140 Extremen automaattivaihteilla ja heti sen jälkeen nelivetoisen Dusterin manuaalivaihteilla. Automaattivaihteisen täyshybridin saakin vain etuvetoisena. Neliveto puolestaan on aina manuaalivaihteinen kevythybridi. Dusterhan on noussut katumaasturien markkinajohtajaksi Euroopassa. Duster-malliston lähtöhinta on 25 299 €, neliveto-mallin alkaen hinta on 28 399 €. Vaikka varsinaisesti enää ei voida puhua halvasta katumaasturista, hintaansa nähden Duster tarjoaa kuitenkin jokseenkin täyden vastineen rahalla. Ylemmillä Extremeja Journey-varustetasoilla ilmastointi on automaattinen ja vakiovarusteluun sisältyy myös esimerkiksi kätevä älyavainkortti, kaukovaloavustin ja sähköisesti koria vasten taittuvat ulkopeilit. Extremessä on vakiona likaa ja vettä hylkivä MicroCloud-erikoisverhoilu, tavaratilan kaukalomatto, YouClip 3in1-paketti sekä hetkessä taakkatelineiksi käännettävät monitoimikattokaiteet. Hybrid 140:ssä on 140 hevosvoiman tehoinen täyshybridi-voimalinja. Taajama-ajossa Duster Hybrid 140 kulkee sähköllä jopa 80 % ajasta, jolloin polttoaineen säästö vastaavaan bensiinimoottoriin verrattuna on jopa 40 %. Toimiva hybridi-järjestelmä Oma keskikulutukseni koeajoviikolla oli 5.5 l/100 km. Etuvetoisella Duster Hybridillä tuli käytyä Vantaalta Tampereellakin, jolloin edestakaista moottoritieajoa tuli laskelmieni mukaan reilut 300 kilometriä. Pidän tuota kulutuslukemaa auton korkeuteen suhteutettuna varsin kelvollisena. Hybridijärjestelmä Dusterissa alentaa paitsi päästöjä, oikeasti myös kulutusta. Varsinkaan peräpäästä Dusteria ei oikeastaan enää Dusteriksi edes tunnista. Jos keulamaskinkin valkoinen logo olisi metallinvärinen, se olisi jo melkein kuin mikä tahansa korealainen tai japanilainen saman kokoluokan katumaasturi. Täydellinen katumaasturi ei Duster toki edelleenkään ole, puutelistalle voisi laittaa etuistuimen pitkälle kuljettajalle riittämättömän reisituen. Monitilavaihteiston vaihdotkin toimivat ajoittain hiukan kulmikkaasti. Taajamassa pyörittäminenkin on hiukan haasteellista, kun keulan ääriviivoja on haasteellista ! TEKNIIKKAA DACIA DUSTER HYBRID 140 4X2 EXTREME MOOTTORI: R4, 1598 cm3 POLTTOAINE: bensa + täyshybridi VETOTAPA: etuvetoinen VAIHTEISTO: 6-lovinen monitilaautomaatti TEHOT: 104 kW/141 hv CO2-PÄÄSTÖT : 114 g/km KIIHTYVYYS: 0–100 km/h: 10,1 s HUIPPUNOPEUS: 180 km/h MITAT: pituus 4 343 mm, leveys 1 813 mm, korkeus1 656 mm, akseliväli 2 657 mm TAVARATILA: 430–1 545 l HINTA ALKAEN: 30 399 € KOEAJOAUTON HINTA: 32 901 €, alk. 30 399 €, Dacia Duster-malliston hinnat alk. 25 299 € ”ROMANIAN RELLU” SEN KUN KOMISTUU Dacia Duster KOEAJOSSA hahmottaa ja myös takaviistoon katsoessa syntyy katveita. Alustakin tuntuu kovalta ja kuoppiin ajaessa saattaa tärähtää persauksissa. Onneksi etuvetoisessakin Dusterissa on kuitenkin riittävä maavara,20,9 cm, joten pohja ei helposti kuopissa saa kipeää. Nelivetoisessa versiossa maavaraa on vieläkin enemmän. Perusajettavuus on joka tapauksessa hyvä. Iloisin yllätys oli lähes olematon rengasmelu moottoritieajossakin: monessa selkäesti hienompanakin pidetyn brändin autossa rengasmelua on selkeästi enemmän. Sen sijaan moottorin äänet tulevat kyllä esiin kiihdytyksissä. Ohjaamon ilme on samanaikaisesti ilahduttavan yksinkertainen, mutta kuitenkin moderni. Dusterin Suomen malliversioissa digimittaristokin on vakiovaruste. + Hinta + Korkea maavara + Perusajettavuudeltaan hyvä + Vähäinen rengasmelu Etu istuimen riittämätön reisituki Ajoittain kulmikkaasti toimiva monitilavaihteisto Puutteellinen näkyvyys JÄLKIMAKU Renault on hyvää vauhtia tekemässä Dacia Dusterille saman kuin aikoinaan Volkswagen-konserni teki Skoda Octavialle. Yhä harvempi enää puhuu Dusterista ”Romanian Relluna”. Jos itse pitäisi valita Duster, ottaisin ehdottomasti juuri etuvetoisen täyshybridin automaattivaihteilla. ? – +
10 KAASUJALKA 1/2025 OSTETAAN AUTOJA TARVIKKEITA YMS. KATSASTUSASEMIA PALVELEVAT KATSASTUSASEMAT Liedossa ja Koskella Palvelemme: Koskella ma-pe klo 9.00-16.15 Liedossa ma-pe klo 8.00-17.00 Tervetuloa paikallisille konttoreille! Kosken Katsastuspalvelu Koskentie 372, Koski Tl 02 720 010 www.koskenkatsastuspalvelu.fi Liedon Katsastuspalvelu Tuulissuontie 34, Lieto 02 436 4300 www.wp-katsastus.fi TURBOTUKKU.COM – Huippulaadukkaat uusioturboahtimet – Tarjoa heti! 0400 422 582 / 0400 856 310 Ostetaan vialliset turboahtimet! OSTETAAN TURBOT HEINOLA Mustanportinkatu 19 I 0400 124 262 LAHTI Mestarinkatu 16 I 045 258 7877 KOUVOLA Kaupinkatu 12 I 0400 474 407 westmac.fi 4 KPL 4 KPL LISÄERÄ! LISÄERÄ! Sis. alv 25,5% Sis. alv 25,5% Ajovalmiina Ajovalmiina 13.990€ 13.990€ TRAPPER TRAPPER 550 UTV 550 UTV Traktorimalli Traktorimalli 60kmh 60kmh Lämpöohjaamolla Lämpöohjaamolla MYÖS SINISENÄ Päivitä nykypäivään. Nopea ja varma netti, joka on aina vapaasti kilpailutettavissa. Tarkista saatavuus valokuitunen.? VALITSE VAPAAMPI KAISTA Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti MAINOKSESI TÄHÄN? OTA HETI YHTEYTTÄ! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi SEURAAVA LEHTI ILMESTYY 6.2.2025
KAASUJALKA 1/2025 11 19. VUOSIKERTA Ilmestyy pk-seudulla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Kanta-Hämeessä, Itä-Suomessa, Pohjanmaalla ja Kymeenlaaksossa. KUSTANTAJA LetterboxMedia, Hämeentie 103 E, 00550 Helsinki Puhelin: 09-2600107 (jakeluhäiriöt ja lehtitilaukset) PÄÄTOIMITTAJA Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi ART DIRECTOR Sari Eskola / Mainostoimisto Mieliala AVUSTAJAT Timo Kiiski, Urmas Hurmalainen ILMOITUSMYYNTI Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi DIGI & SOMEKANAVAT kaasujalka.fi facebook.com/kaasujalka Instagram.com/kaasujalka PAINOPAIKKA Sanoma Manu Oy, Tampere NÄKÖISLEHDET lehtiluukku.fi JAKELUALUEET Pk-seutu itä 125 telinettä (Hämeenlinnan väylän itäpuoli) Helsinki, Vantaa, Tuusula, Järvenpää, Kerava, Sipoo, Porvoo, Mäntsälä Pk-seutu länsi 125 telinettä (Hämeenlinnan väylän länsipuoli) Helsinki, Espoo, Vantaa, Nurmijärvi kk, Klaukkala, Kirkkonummi, Kauniainen, Veikkola, Lohja, Nummela, Vihti kk, Karjaa, Karkkila, Inkoo, Siuntio Varsinais-Suomi 65 telinettä Turku, Raisio, Kaarina, Naantali, Paimio, Masku, Lieto, Aura, Salo, Nousiainen, Mynämäki, Hanko, Raasepori, Loimaa, Huittinen, Perniö, Pori, Rauma Kanta-Häme 65 telinettä Hämeenlinna, Hyvinkää, Riihimäki, Forssa, Iittala, Tuulos, Lammi, Tervakoski, Janakkala, Humppila, Oitti, Loppi Pirkanmaa 79 telinettä Tampere, Pirkkala, Nokia, Ylöjärvi, Sastamala, Orivesi, Lempäälä, Valkeakoski, Akaa, Pälkäne, Kangasala, Ikaalinen, Hämeenkyrö, Urjala, Mänttä, Virrat, Ruovesi (lisäksi Pohjanmaalla Seinäjoki, Vaasa, Kokkola) Päijät-Häme & Kymenlaakso 63 telinettä Lahti, Nastola, Sysmä, Hollola, Hartola, Heinola, Orimattila, Joutsa, Asikkala, Kärkölä, Vierumäki, Kouvola, Kausala, Elimäki, Anjalankoski, Utti, Kotka, Hamina Itä-Suomi eteläinen 45 telinettä Mikkeli, Juva, Savonlinna, Lappeenranta, Imatra, Joutseno, Särkisalmi Itä-Suomi pohjoinen 48 telinettä Joensuu, Outokumpu, Liperi, Kuopio, Joroinen, Pieksämäki, Suonenjoki, Varkaus, Kitee Pohjanmaa 50 telinettä Seinäjoki, Kauhajoki, Ilmajoki, Kurikka, Vaasa, Jalasjärvi, Ähtäri, Kauhava, Alajärvi, Alavus, Tuuri, Kankaanpää, Jämijärvi Kymenlaakso 39 telinettä Kotka, Kouvola, Hamina Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti VASTAUSKUPONKI PARAS SIVU KUUKAUDEN KYSYMYS RISTIKON SANAT RISUJA JA RUUSUJA NIMI OSOITE POSTINRO JA POSTITOIMIPAIKKA PUH. LetterboxMedia Hämeentie 103 E 00550 HELSINKI Postimerkki 1/2025 Vastaamalla annat luvan julkaista nimesi Kaasujalka-lehdessä, mikäli voitto osuu kohdalle. Pakollinen tieto pakettien postitusta varten. Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti RISTIKKO SEURAA KAASUJALKAA SOMESSA! Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Käy heti tykkäämässä tai tilaamassa meidän kanava Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.com A) SAAB B) MERCEDES-BENZ C) MITSUBISHI D) KIA Kaikkien oikein vastanneiden kesken arvotaan Needit elektroninen pysäköintikiekko. Vastausaikaa on 14.2.2025 saakka ja vastata voi myös sähköpostilla: kisa@wheelmedia.fi LOKAKUUN kisaan oikein vastanneiden kesken arvoimme Needit elektronisen pysäköintikiekon ja 5 Wunder-Baum/ Gorilla/Turtle Wax -tuotepakettia. Onnelliset voittajat ovat: Needit pysäköintikiekon voitti Martti Jäppinen Espoosta. Tuotepaketit: Teppo Monto Nastolasta Urpo Hartikainen Heinolasta Risto Valta Läyliäisistä Marita Untovuori Raisiosta Heikki Kolehmainen Tampereelta Onnea voittajille! MIKÄ AUTO ON TÄSSÄ NUMEROSSA KUUKAUDEN KÄYTETTYNÄ? VASTAA, VASTAA, RATKO RATKO JA VOITA JA VOITA ELEKTRONINEN ELEKTRONINEN PYSÄKÖINTIKIEKKO PYSÄKÖINTIKIEKKO Leading supplier from Denmark MAINOKSESI TÄHÄN? OTA HETI YHTEYTTÄ! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi