Varsinais-Suomen painos Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti 3/2021 Kaasujalka 14 vuotta! Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Kaasujalka 14 vuotta! Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 KUUKAUDEN KÄYTETTYNÄ JAGUAR XE HINTAVERTAILUSSA 15000 EURON KÄYTETYT CROSSOVERIT Koeajossa mm. RENAULT MEGANE RENAULT CLIO AUDI E-TRON SPORTBACK Lähin jälleenmyyjäsi: www.exide.fi TARJOUS! TARJOUS! VUOSIHUOLTO sisältää moottoriöljyn ja -suodattimen, 19 kohdan tarkastustyön ja koeajon. muhkurinautohuolto .fi p. 010 279 3900, Uhrilähteenkatu 8 149 ,Neste Vesilaitoksentie Raisio Kai Oksanen, puh. 010 321 6380 nestevesilaitoksentie.? Tarjous voimassa 5.4.2021 asti. Tervetuloa palvelevaan BestDrive-liikkeeseen KEVÄT SAAPUU KOHISTEN! Loput varastossa olevat talvirenkaat pois kesärenkaiden tieltä KYSY TARJOUS! BestDrive-kesärengas on kehitetty Saksassa ja valmistettu Euroopassa markkinoiden korkeimpien normien mukaan. Erinomainen saksalainen rengasteknologia takaa turvallisen ja pitkäikäisen renkaan erittäin hyvään hintaan. Kuuma paketti kesäteille: BestDrive SUMMER-renkaat +vanteet 15” 590 € 16” 690 € 17” 890 € 18” 950 € 19” 1150 € 4 kpl alle asennettuna. BestDrive-rahoituskampanja 15.3.–15.5.2021: Osta renkaat nyt ja maksa vasta elokuussa! Continentalja BestDrive-rengassarjojen ostajille 50 € LAHJAKORTTI BestDrive-autohuoltoihin. Continental PremiumContact ™ 6 ”Hyvä jarrutuspito, turvalliset ajo-ominaisuudet ja matala melutaso nostavat Contin testivoittajaksi.” BestDrive by Continental on uusi, täyden palvelun rengasja huoltoliike. Uusi nimi ja uusi laajempi palvelu, tehty kaikille autoilijoille. AutoBild testivoittaja kesärengastesti 5/2020 Ent. Rengasmarket Muhkuri | Uhrilähteenkatu 8, 20250 Turku | avoinna arkisin 08–16 | puh. 09 3299 0345 | turku@bestdrive.fi | www.bestdrive.fi BestDrive Turku
2 KAASUJALKA 3/2021 ! U R M A S H U R M A LA IN EN TOLKUN AUTONOMISTAJIA VALTUUSTOIHIN! Ranskattarille on nimetty oma tie etelä-Pohjanmaalla. Kuvan lähetti Kari Ruusunen. KLICK” KUUKAUDEN LUKIJAN KUVA PÄÄTOIMITTAJALTA K uten aiemmassa numerossa kerroin niin olen elämäni ensimmäistä kertaa kuntavaaleissa ehdokkaana. En ole koskaan ollut erityisesti poliittisesti kiinnostunut, mutta asioiden hoitaminen ja kehittäminen kiinnostaa. Suurimpana innoittajana on tämä yksityisautoilun järjetön ajojahti, joka perustuu puhtaasti politiikkojen ideologiaan eikä mitenkään faktoihin. Yksityisautot ovat suomalaisille ainut vaihtoehto, sillä julkisten kulkuneuvojen varassa tavalliset perheelliset ihmiset eivät pärjää muualla kuin kymppispåran varrella. Ennen kuin autoilusta tehdään niin kallista ja hankalaa, että ihmisillä siihen ei ole varaa ja pakotetaan sen takia luopumaan autosta, on oltava oikeasti toimiva vaihtoehto. Suomi on niin harvaan asuttu maa, että taloudellisesti kestävää ja kannattavaa julkista verkostoa on mahdotonta toteuttaa. Autoverotuksen poistamalla ja uudistamalla autokantaa saa päästöjä laskettua parhaimmalla tavalla. Nyt autojen keski-ikä on laskenut vuosi vuodelta, eikä muutosta näy tulevan tällä menolla lainkaan. Suomen päästöjä saa paljon helpommin ja halvemmalla leikattua muualta kuin liikenteestä. Nyt yksityisautoilun päästöt ovat vain 9%, mutta päästökeskusteluista autoilu valtaa 99%:ia Ruotsissa poistettiin autoverotus aikoja sitten yhdessä rysäyksessä ja senpä vuoksi siellä myydään kolme kertaa enemmän uusia autoja kuin Suomessa ja talous voi hyvin. Aurinkoisia autoilukelejä MIKA SALOMAA päätoimittaja YKSITYISAUTOILUN PÄÄSTÖT VAIN 9% Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy jotenkin autoiluun. Lähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi tai numeroon 040 6647 788 KUUKAUDEN KUVA PALKITAAN LENOVON TABLETILLA (arvo 89,00 euroa) Toivottavasti kuntien ja kaupunkien valtuustoihin nousee mahdollisimman paljon ns. ”tolkun” autonomistajia. L uin ruotsalaisesta VästerBottens Kuriren -lehden jutun, jossa sähköautoilija kertoi, miten onnettomasti kävi, kun akusto piti seitsemän vuoden jälkeen uusia alun perin 360 000 kruunua eli 35 000 euroa maksaneeseen autoon. Autoa ostaessa myyjä oli sanonut, että akuston vaihtaminen maksaisi 70 000 kruunua, eli noin 7000 euroa. Kun auto oli ja seitsemän vuotta vanha, mies kysyi, paljonko akuston vaihtaminen maksaisi. Nyt myyjä kehottikin miestä ostamaan uuden auton, sillä hänen kulkupelinsä oli nyt käytännössä arvoton. Uusi akku olisi maksanut 250 000 kruunua, eli noin 25 000 euroa. Juttu oli blogikirjoitus ja olen kyllä käsittänyt, ettei se akuston vaihtaminen nyt ihan noin kallista ole. Mutta halpaakaan se ei missään tapauksessa ole. Uusien akkujen hinnat tiettävästi vaihtelevat alle 10 000 eurosta 35 000 euroon. Akkuihin on tiettävästi vaihdettu myös vioittuneita moduuleja, jolloin koko akustoa ei ole tarvinnut vaihtaa. No, jos hallituksen kunnianhimoiset ilmastotavoitteet menevät läpi, niin kohta niitä käytettyjä sähköautoja alkaa tulla vaihtoautomarkkinoillekin. Tällä hetkellä Nettiauto.comin halvimmat sähköautot maksavat noin 11 000 euroa, alle kymppitonnin sähköautojen ei ole yhtään. Kun hintahaarukkaa nosti 12 000 euroon, tarjolle tuli viisi 5-9 vuotta vanhaa Nissan Leafia, joista neljällä oli ajettu 50 000 – 85 000 kilometriä, yhden mittarilukema oli jo 178 000 km. Mitenkähän kävisi haja-asutusalueella asuvan maatalous-lomittajan, josta hän 2662 euron keskimääräisellä bruttopalkallaan ostaisi tällaisen Leafin ja akusto pitäisi vaihtaa? Teoriassa sähköautojenakkujen kapasiteetin on arvioitu kestävän yli 1 800 000 kilometriä tai yli 5 000 latauskertaa. Eri autovalmistajilta kuitenkin löytyy hyvin erilaista tietoa, akkujen käyttöikä vaihtelee suuresti. Nissan Nordic Europen Suomen viestintäpäällikkö kertoi Taloustaitolehdessä pari vuotta sitten, että Tartossa taksikäytössä olevilla Nissan Leaf -täyssähköautoilla on kaikilla ajettu yli 200 000 kilometriä, Audin, Volkswagenin ja Seatin tiedotuksesta vastaava K Auton viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen totesi samassa jutussa, että uuden Audi etronin takuusta puhuttaessa akuston kestoikä on varmastikin pidempi kuin takuun kattama kahdeksan vuotta tai 160 000 kilometriä. Moni autovalmistaja antaa sähköistettyjen malliensa akuille kuitenkin vain 100 000 kilometrin takuun. Päätoimittajan kanssa tästä asiasta keskustelimme. Hän oli ihan oikeassa siinä, että vuosien saatossa sähköauton omistaja toisaalta säästää monta sellaista kuluerää, jotka vääjäämättä kurittivat säännöllisesti polttomoottoriauton omistajaa. Sähköautoon ei tarvitse vaihtaa polttoaineja hiukkassuodattimia, jakoketjua, turboa tai jakohihnaa, öljyjä eikä monia muitakaan nesteitä. Eikä tarvitse miettiä moottoritai vaihteistoremontteja. Jarrupalatkin kuluvat sähkö-autossa vain vähän, kun sähkömoottori hidastaa auton kulkua jarrutustilanteessa Sen päätoimittaja unohti, että jarrujen vähäisen kulumisen vastapainona on renkaiden ja alustan nivelien mahdollisesti suurempi kuluminen johtuen sähköauton ajoakkujen tuomasta lisämassasta. Renkaisiin kohdistuu lisärasitusta myös heti liikkeellelähdön alussa saatavasta korkeasta vääntömomentista. Vielä on vaikea arvioida, nousevatko rengaskulut merkittävästi, kun autokanta sähköistyy. Auto on perinteisesti ollut kotitalouden suurin ja kallein hankinta heti asunnon jälkeen. Ennen muuta henkilöauto on tietysti liikkumista varten: ylivoimaisesti suurin osa matkoista kun tehdään autolla. Suomalaiset tekevät keskimäärin kolme matkaa päivässä ja kulkevat päivän aikana yli 40 kilometriä. Liikenteessä kuluu päivittäin keskimäärin 65 minuuttia. Muutama vuosi sitten Helsingin Vihreiden valtuustoryhmän varapuheenjohtaja ja Helsingin Vihreiden puheenjohtaja myönsi Suomen Kuvalehden haastattelussa, että Vihreät on alusta saakka ollut myös yksityisautoilun vastainen liike. Kuntavaalien lähestyessä minä toivoisin, että valtuustoihin valittaisiin yhä enemmän ”tolkun” autoilijoita. Sellaisia, joille oma auto on välttämättömyys, niin työn kuin vapaa-ajankin kannalta. Suurin osa suomalaisista ei työskentele yhteiskuntasuhdevastaavina erilai-sissa prja viestintätoimistoissa, jolloin on varaa kalliiseen sähköautoon. Vastaavasti suurin osa suomalaisista ei myöskään ole vaihtoehtoihmisiä, joiden työ ja toimeentulo on rakennettavissa julkisten kulkuyhteyksien varaan. Suurin osa auton omistavista suomalaisista ei myöskään ole kiilusilmäisiä ”turboilijoita”, joille luontoarvot olisivat yhdentekeviä. Suomalainen ajaa keskimäärin 12 vuotta vanhalla ja muutaman tuhannen euron arvoisella autolla. Kun sähköautoja alkaa tulla vaihtoautoliikkeisiinkin kohtuuhinnalla, niin kuka takaa, ettei sellaisen ostajalle käy kuten Västerbottens Kuriren -lehden esimerkkitapauksessa? On aika kurjaa, jos ostaa kymppitonnilla sähköauton, johon pian pitää uusia akusto. Suomalaiset myös arvioivat auton käytöstä aiheutuvat kustannukset tyypillisesti vähän alakanttiin. Vellovasta keskustelusta voisi päätellä, että henkilöauto on ympäristön ja yhteiskunnan vihollinen numero yksi. Ei se ole. Henkilöautot tuottavat Suomen hiilidioksidipäästöistä yhdeksän prosenttia. Asiaa ei tule vähätellä, mutta ei sitä pidä liioitellakaan.
Kysy huoltotarjous autollesi! Kysy huoltotarjous autollesi! Alueen Autofit-korjaamot löydät: Alueen Autofit-korjaamot löydät: www.autofit.fi www.autofit.fi Huollamme kaikki merkit! Tarjoamme monipuolista autojen huoltoa ja korjausta vankalla ammattitaidolla, kokemuksella ja joustavalla palvelulla. Kysy rahoitusmahdollisuuksista omalta Autofit-korjaamoltasi. Homma hoituu. Tarvittaessa myös rahoituksella.
4 KAASUJALKA 3/2021 Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti Wheelmedia Oy Olarinluoma 13 02200 Espoo Postimerkki VUOSITILAUS 11 NROA VAIN 25.95€ (SIS ALV. 10%) Tilaan Kaasujalka-lehden vuodeksi 11 nroa hintaan 25,95€ ja tilaus jatkuu saman mittaisissa jaksoissa. Mikäli en halua jatkaa tilausta peruutan tilaukseni siitä ilmoittamalla. pk-seudun painoksen Pirkanmaan painoksen Varsinais-Suomen painoksen Keski-Suomen painoksen Päijät-Hämeen painos Kanta-Hämeen painos Itä-Suomen painos Nimi Osoite Postinro ja toimipaikka Puh TILAA NYT KAASUJALKA! VINKKI Mukavaa autoilua Eikö takaluukku avaudu yhtä näppärästi kuin ennen? Onko auton lastaaminen hankalaa, kun luukku ei nouse ylös asti? Ongelma on todennäköisesti huonokuntoisissa kaasujousissa. Heikentyneet kaasujouset kun eivät toimi pakkasilla. H enkilöautoissa kaasu-jousia käytetään ylei-simmin takaluukuissa ja konepelleissä. Jousien tehtävänä on pitää takaluukkua tai konepeltiä turvallisesti ylhäällä sekä pehmentää iskua luukkua suljettaessa. Ajan mittaan jousista kuitenkin haihtuu kaasua ja niiden teho laskee, joten ne eivät enää toimi halutulla tavalla. Kesällä haihtuminen kiihtyy, sillä kaasu laajenee lämpimässä, kun taas talvella se puolestaan tiivistyy pienempään tilaan. Tästä johtuen kaasujousien heikko kunto havaitaan yleensä pakkassäällä, kun tiivistyneen kaasun määrä ei riitä kannattelemaan painavaa takaluukkua ja luukku jää riippumaan alemmaksi. Joissain automalleissa kaasujouset toimivat yhdessä avausmekaniikan kanssa, joka rasittuu, jos jousi ei toimi riittävän tehokkaasti. Huonokuntoiset jouset saattavat aiheuttaa myös fyysisiä vaaratilanteita, jos ylös tuettu luukku yllättäen rojahtaakin alas kesken lastauksen. Vaihdon kanssa ei siis kannata viivytellä. –Kaasujousien vaihto on suhteellisen helppoa ja nopeaa, mutta vaatii hieman näppäryyttä. Huomioithan, että takaluukun jouset tulee vaihtaa molemmille puolille samalla kertaa, neuvoo markkinointipäällikkö Jouni Vainikka auton varaosien ja tarvikkeiden tuontija tukkuliike Kaha Oy:stä. Vuonna 1934 Saksan Koblenzissa perustettu Stabilus on tänä päivänä yksi maailman johtavia kaasujousien toimittajia. Vuosikymmenien kokemus alalta, tuotteiden laaja soveltuvuus, hyvä saatavuus ja korkea laatu tekevät Stabiluksesta luontevan valinnan, kun tarvitaan toimivia kaasujousia. Stabilus suunnittelee ja rakentaa itse kaikki tuotannossa käyttämänsä teknologiat ja koneistot. Näin voidaan varmistaa, että tuotteiden korkeat laatustandardit täyttyvät kaikissa tuotantolaitoksissa ympäri maailmaa. Yrityksellä on tehtaita niin Euroopassa, Aasiassa, Pohjoisja Etelä-Amerikassa kuin Australiassakin. TEKSTI _Timo Kiiski TAKALUUKUN KAASUJOUSET KOETUKSELLA Auton takaluukun kaasujousien vaihto on melko helppoa ja nopeaakin, tosin se vaatii hieman näppäryyttä. Huonokuntoisten jousien vaihdon kanssa ei kannata viivytellä, sillä kesken lastauksen alas rojahtava takaluukku voi aiheuttaa vaaratilanteen.’
KAASUJALKA 3/2021 5 Autolasien ykkönen Puh. 02 432 9390 • Tuotekatu 6, Raisio www.raisionautolasi.fi Avoinna ma-pe 8 –17, nyt myös la 10 –15 Myös Liedossa Tuulissuolla. www.liedonautolasi.fi Vakuutusyhtiöiden sopimuskumppani Katso lähin liikkeesi osoitteesta www.finikor.fi AUTOSI RUOSTUU NYT ENEMMÄN KUIN KOSKAAN Suomen teille kylvetään joka vuosi noin 120 000 000 kg ruostumista kiihdyttävää suolaa, jonka seurauksena autosi ruostuu nyt nopeammin kuin koskaan. Voit estää autosi ruostumisen vain asianmukaisella ruostesuojauksella.
6 KAASUJALKA 3/2021 Sähkömoottorin parina toimiva tehokas bensamoottori tekee Cliosta ”tavallisen” miehen ajossa niin mukavan auton, että tekee mieli verrata sitä jopa pykälää isompaan Volkswagen Golfiin. T avallisen vantaalaismiehen koeajossa uutta ns. B-segmentin Clioa tuli kuitenkin verrattua pykälää isomman C-segmentin Volkswagen Golfiin. Golfiahan pidetään mittapuuna, johon kaikkia saman kokoluokan autoja aina verrataan. Hybridi-Clio kuitenkin yllätti tasaisessa ajossa äänettömyydellään ja pehmeydellään. Kokemus toi mieleen vuodentakaisen koeajon uudella Volkswagen Golf -kevythybridillä. Ehkä erot tulisivat selkeämmin esille jos, näitä autoja vertailtaisiin tarkemmin ja koeajamalla niitä samana päivänä peräkkäin. Ehkä hybridi-Clion aikaan saama hurmio johtuu myös siitä, että edellinen koeajamani Clio oli varustettu 1-litraisella ja 3-sylinterisellä bensaturbolla. Vain ajoittain ja lähinnä kiihdyttäessä kuuluu selvemmin polttomoottorin karkeampi käynti. Mutta tämäkin on hiuksien halkomista, jos vertaa tätä 1.6-litraista ja vapaasti hengittävää hybridiä 1-litraiseen ja 3-sylinteriseen perus-Clioon. Vaikka omassa sarjassaan sekin oli hintaisekseen mainio auto, niin 1.6-litrainen, 4-sylinterinen ja vapaasti hengittävä bensamoottori höystettynä kahden sähkömoottorilla vie Clion mukavuuden ihan eri sfääreihin. Tietenkin myös hinnoissa on eroa. Halvimman Clion lähtöhinta on 17 390 euroa ja hyvin varustellun Clio Hybrid -malliston hinnat alkavat 23 990 eurosta. 6600 euroa siinä välissä on iso raha, mutta uskaltaisin väittää, että hintaerolle on myös katetta: samoissa kuorissa on käytännössä kaksi täysin eri autoa. Hybridi-Clion kahdesta sähkömoottorista tehokkaampi toimii pääsähkömoottorina ajossa, pienempi sähkömoottori taas on suurimmaksi osaksi generaattori ja startti. Vaikka Clio E-Tech Hybrid on pelkästään itselataava hybridi ilman pistokelatausta, myös sen teknisessä ratkaisussa 1,6-litrainen vapaasti hengittävä 91 hevosvoiman bensiinimoottori on Captur-pistokehybridin tapaan yhdistetty kevythybridin tehtäviä suorittavaan starttigeneraattoriin sekä varsinaisesti autoa liikuttavaan sähkömoottoriin. Clio lähtee aina liikkeelle TEKSTI & KUVAT_Timo Kiiski YHTÄ MUKAVA KUIN ISOMMAT SAKSALAISETKIN Renault Clio ! TEKNIIKKAA RENAULT CLIO E-TECH HYBRID INTENS MOOTTORI: R4, 1598 cm3 polttomoottori+ 2 sähkömoottoria HYBRIDIJÄRJESTELMÄN YHTEISTEHO: 140 hv YHDISTETTY KULUTUS: 4.3 l/100 km (ilmoitettu) CO2-PÄÄSTÖT: 98 g/100 km SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km /h: 9.9 s HUIPPUNOPEUS 186 KM/H, VÄÄNTÖ: 144 Nm TAVARATILA: 301l HINTA: 27 750 € (lisävarusteineen), Clio Hybrid -malliston hinnat alk. 23 990 €, Clio-malliston hinnat alk. 17 990 € Tuntuu kokoaan isommalta Vaivaton ajaa Ajoittain hiukan karkeasti käyvä polttomoottori JÄLKIMAKU Kerrassaan ihastuttava pikkuauto, joka ei enää edes tunnu varsinaisesti pikkuautolta. Ei siitä mihinkään pääse, että jo pelkästään polttomoottorin neljä sylinteriä ja riittävä kuutiotilavuus tekevät pikkuautossa ihmeitä. ? + – KOEAJOSSA sähköllä, mutta polttomoottori on päävoimalähde. EV-nappulaa painamalla saa käyttöön maksimaalisen sähköajon. Clio kulkee kilometrin tai pari sähköllä, mutta ajovirran loppuessa polttomoottori herää huomaamatta käyntiin. Kolme eri ajotilaa Polttomoottorin ja sähkömoottorin yhteistyö on saumatonta ja hiljaista. Suuremmilla nopeuksilla tehokkaampaa sähkömoottoria käytetään tasoittamaan moottorin virransyöttöä ja mahdollistamaan moottorin sammumisen. Cliossa on valittavana useita useita eri ajotiloja: Eco, Hybrid ja Sport. Mieleinen ajotila valitaan MULTI-SENSE -valikosta. Voimalinja toimii sitkeästi ja jouhevasti. Clio on moottoritieajossakin pääosan ajasta mukavan äänetön ja vakaa, vaikka jo halvempikin Clio on omassa hintaja kokoluokassaan erittäin mainio ajettava. Ladattavalla hybridillä voi ajaa nollakulutuksella, jos ajosuoritteiden määrä jää päivittäin niin pieniksi, että selviää pelkällä sähköllä tai pitkiä matkoja taittava saa kulutuslukeman hipomaan liki kymmentä. Siksipä näille autoille ei voi antaa mitään selkeää kulutuslukemaa, koska se riippuu niin älyttömän paljon käyttäjästä. X5 hybridin harvoja huonoja puolia on onnettoman hidas lataus, sillä akun lataaminen tapahtuu 3,7 kilowatin teholla, joten latausasemankin kanssa tarvitaan suurin piirtein seitsemän tuntia. Kookkaasta akusta johtuen suko-pistokkeella lataus venähtää peräti 12 tuntiin. Renault Megane on ollut aina minusta mukava auto ajaa. Pistokehybridinä se on entistäkin mukavampi, ehkä kokoluokassaan jopa kaikkein mukavin. P istokeladattavuuden lisäksi myös Meganen ulkonäkö on uudistunut varovasti. Keulalla on uusi puskuri ja kromisäleikkö korostaa auton tyylikkyyttä. Edessä täys-LEDvaloihin on istutettu C-valokuvio ja sumuvalotkin on toteutettu LED-tekniikalla. Myös peräpäässä on tyylikkäät LED-valot Meganessakin pistokehybridi -järjestelmän parina on 1.6-litrainen ja vapaasti hengittävä bensamoottori, ihan kuten Capturin ja Clionkin E-TECH -malleissa. Mégane E-TECH Plug-in hybridissä on sama voimalinja kuin Capturin lataushybridissä litiumioniajoakkua myöten. Niinpä sen energiasisältö on 9,8 kWh (400 V) ja virta riittää WLTPnormin mukaan 50 kilometrin ajoon ja kaupungissa 65 kilometriin. Akun saa ladattua täyteen sähköauton latauspisteestä kolmessa tai kotipistorasiasta viidessä tunnissa. Uudistuksen myötä Mégane on saanut Easy Link multimediajärjestelmän, josta on helppo hallinnoida MULTI SENSE -ajotilavalintoja. Pure-ajotilan saa päälle joko kosketusnäytöltä tai sen alla olevaa EV-nappia painamalla. Tässä ajotilassa liikutaan pelkästään sähköllä, joten ajotilan valinta vaatii ajoakun riittävän lataustilan. Paikallisesti päästötön liikkuminen sallii Mégane E-TECH Plug-in hybridillä ajon paikoissa, missä polttomoottoristen autojen käyttö on kielletty. Vaatii pientä paimentamista 10-tuumaisesta digitaalimittaristosta saa helposti kaiken tarpeellisen informaation ja näkymä on muokattavissa kuskin omien mieltymyksien mukaisesti. Meganen jousitus toimii tasapainoisesti, mutta ajoittain jäisiin polanteisiin ajaessa se tuntui hieman pintakovalta. Pitkillä suorilla sen ohjaus tuntuu vaativan myös pientä paimentamista. Käännöksiä se kuitenkin tottelee loogisesti. Voittopuolisesti Megane tuntuu hiljaiselta, sivistyneeltä ja vakaalta matkantekokumppanilta kaikissa olosuhteissa. Koeajoviikolla oli kovat pakkaset ja ajoni koostuivat jatkuvasta pätkäajosta kaupungissa sekä yhdestä 200 kilometrin moottoritieajosta Vantaalta Lahteen ja takaisin. Koska en kerrostaloasukkaana ladannut autoa TEKSTI & KUVAT_Timo Kiiski KENTIES LUOKKANSA MUKAVIN Renault Megane ! TEKNIIKKAA RENAULT MEGANE SPORT TOURER E-TECH PLUG-IN HYBRID RS LINE MOOTTORI: R4, 1 598 cm³ HYBRIDIJÄRJESTELMÄN YHTEISTEHO: 158 hv SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0–100 km/h: 9,8 s HUIPPUNOPEUS: 178 km/h EU/PAINOTETTU KULUTUS : 1,3 l/100 km CO2-PÄÄSTÖT: 30 g/km TAVARATILA: 447 l AJONEUVOVERO: 69,71 €/v HINTA LISÄVARUSTEINEEN: 38 898 euroa, ilman lisävarusteita 36 390 € MEGANE-MALLISTON HINNAT: alk. 22 990 € Mukava ja hiljainen Taloudellinen Tyylikäs ulkonäkö Jousituksen lievä pintakovuus Suuntavakaus JÄLKIMAKU Meganen mukavuuteen ihastuin jo silloin, kun tämä neljäs sukupolvi tuli markkinoille vuonna 2016. Vaikea sanoa, ostaisinko juuri Meganepistokehybridin, jos pitäisi maksaa autosta 35 000 euroa tai enemmän: jälleenmyyntiarvo kun riippuu niin monesta seikasta, muustakin kuin autosta itsestään. Mutta ehdottomasti kokoluokkansa ehkä mukavin menijä olisi pakko ottaa huomioon. ? + – KOEAJOSSA itse kertaakaan ja sähköakku oli täysi vain autoliikkeen pihasta lähtiessäni, pidän 6.4 litran kulutusta satasella lukemaa kohtuullisena. Ohjauspyörän lämmitintä piti oikein etsimällä etsiä, jonkun aikaa luulin, ettei autossa edes ole sellaista. Lopulta se löytyi kojelaudan vasemmasta alanurkasta, erillään muista peruskytkimistä. Koeajoon saadun Meganen varustelu on kattava, mutta 38 898 eurolla saa tietysti paljon muutakin. Eri ihmiset painottavat eri asioita. Toiset varustelua, toiset esimerkiksi mukavuutta. Itse en ole koskaan ollut kovinkaan hanakka varusteiden perään. Omasta yli 10 vuotta vanhasta CMersustani puuttuu moni tämän päivän hienous, eikä se haittaa minua ollenkaan. Kokoluokassaan Meganen pistokehybridi on kuitenkin yksi mukavimmista, kenties mukavin.
8 KAASUJALKA 3/2021 Audi E-tron Sportback on markkinoiden tyylikkäin ja ylellisin sähköauto. A udi e-Tron on todella ylellinen ja hienostunut auto, josta esimerkiksi Tesla voi vain uneksia. Viime vuoden alkusyksystä saimme koeajoon e-Tronin sportbackversion, joka vakuutti heti ensimetreistä alkaen. Siinä missä amerikkalainen haastaja keskittyy vain järjettömän rajuun kiihtyvyyteen ja teknologisiin hienouksiin Audin pesee haastajansa kaikessa muussa mennen tullen. Sportbackin kori on muuten sama kuin "perus" e-tronissa, mutta katto on 13 milliä matalammalla ja laskeutuu coupemaisesti perää kohti. Mallistossa on kaksi eri versiota ja edullisemman 50 quattron saa itselleen alkaen 79 227,72 eurolla ja tuolloin myös akkukapasiteetti on pienempi: 71/64kWh. Hintaeroa e-troniin tulee lisää noin kolmen tuhannen euron verran. E-tron Sportback on hulppean iso auto. Tämä viisi metriä pitkä ja kaksi leveä auto on komea ilmestys missä tahansa tällä liikkuukin. Sisätilat ovat runsaat neljälle matkustajalle. Latausjohdoille on paikka nokkapellin alla, joten ne eivät pyöri rasittavasti tavaratilassa, kuten monessa hybridissä ja muussa sähköautossa. Kuljettajan paikka on hyvin tuttu muista Audeista ja kaiken kokoiset kuljettajat saavat ajoasennon helposti mukavaksi. Kojetaulua hallitsee lasimainen näkymä, joka saattaa olla vaikealukuinen auringon paistaessa sopivasti ”väärästä” kulmasta. Hallintalaitteet ovat helposti löydettävissä ja näyttöjen toiminta helppoa ja loogista. Tästä autosta myös matkustajat tykkäävät, sillä jousitus toimii eleettömästä ja hienostuneesti. Matkustaminen on todella miellyttävää. Tuttu nollasta sataseen kestää alle kuusi sekuntia eli mistään hitaasta autosta ei ole TEKSTI & KUVAT_Mika Salomaa YKSI PARHAIMMISTA Audi E-tron ! TEKNIIKKAA AUDI E-TRON SPORTBACK EDITION S-LINE 55 QUATTRO HINTA ALKAEN: 95 206,03€ KOEAJETUN AUTON HINTA VARUSTEINEEN: 130 215 € TEHO: 408 hv VÄÄNTÖ: 664 Nm AKUSTO: 95 / 86 kWh. LATAUS: Mode 3 11 kW, CCS 150 kW. KIIHTYVYYS: 0—100 km/h 5,7s HUIPPUNOPEUS: 200 km/h MASSA: 2550kg MITAT PITUUS: 4901 mm, leveys: 1935 mm, korkeus: 1616 mm, akseliväli: 2928 mm, PERÄVAUNUMASSA JARRULLINEN: 1800 kg Laatuvaikutelma Ajettavuus Ylellisyys Toimintasäde Hidas lataus JÄLKIMAKU Audi e-tron on juuri niin hieno ja ylellinen mitä tämän hintaisenauton kuuluu ollakin. Matkustaminen on todella nautinnollista. Tämän suurin ongelma on sama kuin muillakin sähköautoilla eli latauksen hitaus ja toimintasäteen lyhyys. Auton hinta on sen verran kova, että valitettavasti näitä ei nähdä jokaisella parkkipaikalla ja jäänee vain harvojen herkuksi. ? + – KOEAJOSSA kyse, eikä arjessa yhtään tämän nopeampaa autoa tarvita. Ohitukset sujuvat vaivattomasti ja sähköautoille luonteenomaista on se, että auto moottori vastaa saman tien kaasupolkimen painallukseen. Autossa oli varusteena kamerapeilit ja ne vaativat aluksi totuttelua, koska kameran heijastama kuva näkyy ovessa eikä itse peilissä. Valmistajan ilmoittama toimintasäde on 446 kilometriä, mutta tuohon on vaikea päästä. Itse asiassa ihan mahdotonta. Käytännössä maksimi on jossain 380 kilometrin paikkeilla. Ehkä toimintasädettäkin tärkeämpää on latauksen nopeus ja latauspaikkojen saatavuus. Järeimmällä pikalatauksella (150 kW) akun saisi 80-prosenttisen täyteen puolessa tunnissa, mutta näitä asemia on harvassa. Kotona ladattaessa auton akut täyttyvät yön aikana. Uusi 6-sarjan GT tarjoaa edeltäjiensä tapaan hulppeat tilat takamatkustajille. T unnustan heti jutun alkuun, että en ole koskaan tykännyt BMW:n muotoilusta näiden GT-mallien kohdalla, joita on ollut jo vuosia 3-, 5ja 6-sarjassa. Ajettavuudeltaan nämä eivät kanssaveljistään eroa, mutta sisätilat ovat etenkin takamatkustajilla todella hulppeat. Ensimmäisen sukupolven, joka sillon oli vielä 5-sarjalainen, peräpään muotoilu oli kolho. Nyt vuosien varrella autoon on saatu linjakkuutta, mutta siltikään se ei ole nostanut mallin suosiota ja nämä ovatkin hyvin harvinaisia ilmestyksiä. Minulla on kyllä yksi kaveri, joka on hullaantunut näihin ja hänellä on menossa toinen GT-korinen malli. 6-sarjan mallistossa kaikki moottorivaihtoehdot ovat uuden nykytrendin mukaisesti kevythybridejä, mutta ladattavaa hybridiä ei ole tarjolla. Mallistossa on yksi bensa ja kolme eri tehoista dieseliä. Kaikki ovat luonnollisesti nelivetoisia ja varustettu automaattivaihteistolla. Tämän kohdalla ei tarjota lähellekään yhtä suurta moottoripalettia kuin esimerkiksi 5-sarjan kohdalla. Me saimme koeajoon malliston edullisimman, joka on varustettu 2-litran dieselillä ja sen saa itselleen 59.807,26 eurolla. Koeajettua autoa oli varusteltu hurjalla määrällä lisävarusteita, joten hinta nousi lähelle 90 000 euroa. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että samalla tekniikalla varustettu 520d maksaa 53.207,95 euroa, joten aika paljon pitää haluta juuri tämän näköistä autoa, että on valmis maksamaan yli 6000 euroa enemmän. Suurimmat erot arjessa huomaa selkeästi väljempinä takamatkustajien jalkatiloina sekä tavaratilan koossa. 5-sarjan farkussa kontti on 40 litraa pienempi. 6-sarjan GT on sekoitus 5-sarjaa ja 7-sarjaa ja ajettavuuskin on enemmän ylellisen pehmeää ja eleetöntä kuin sporttista ja tanakkaa. Jousitus toimii kerrassaan hienostuneesti. Kuopat ja töyssyt eivät tunnu missään ja matkustaminen on todella mukavaa. Ohjausta vähän vaivaa lievä tunnottomuus. Suorituskyky riittää arkeen ihan hyvin, mutta maantiellä lähtiessä täyteen lastattuna huomaa, että kyllä sitä voimaa saisi olla enemmän tai sitten on tyydyttävä ajeTEKSTI & KUVAT_Mika Salomaa MINISTERIEN JALKATILAT BMW 620d ! TEKNIIKKAA BMW 620D GT XDRIVE HINTA: 59.807,26€ KOEAJOAUTON HINTA LISÄVARUSTEINEEN: 87 241,32€ ISKUTILAVUUS: 1995cm3 TEHO: 190hv VÄÄNTÖ: 400Nm PAINO: 1965kg TAVARATILA: 600l PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 5091, 1902,1538,3070 KIIHTYVYYS 0-100KM/H: 8.0s HUIPPUNOPEUS: 219km/h KULUTUS (VALM.ILM): 4.9l PÄÄSTÖT: 68g/km KOEAJON KULUTUS: 6.3l Tilat Jousitus Moottori turhan puhditon Tunnottomuus JÄLKIMAKU 6-sarjan GT tarjoaa hulppeat tilat ja mukavaa matkustamista, mutta tällä viritysasteella oleva 2-litrainen diesel on vähän turhan laiska kuljettamaan näin isoa autoa. ? + – KOEAJOSSA lemaan leppoisasti samaa vauhtia. Koeajon kulutus jäi reiluun 6 litraan ja se on näin isolle autolle erittäin hyvä lukema ja mainio osoitus siitä, että nykydiesel ei todellakaan ole kuollut ja on oikeasti arjessa hyvin ympäristöystävällinen ja taloudellinen. Tämmöiseen lukemaan on monella saman kokoisella ladattavalla bensahybridillä vastaavanlaisessa ajossa mahdoton päästä.
KAASUJALKA 3/2021 9 Katso lähin Euromaster-palvelupisteesi verkkosivuiltamme tai soita 0207 700 800* Euromaster tarjoaa myös monipuolisia auton huoltopalveluita helposti ja edullisesti! Varastossa olevat talvirenkaat poistohintaan! Tigar High Performance 205/55 R 16 AUTON KEVÄTHUOLTO alk. VETOKOUKUT ASENNETTUNA alk. Sis. mm. öljyn ja öljynsuodattimen vaihdon (5 l Total-öljyä 5W40, suodatin ja vaihtotyö), nesteiden tarkistukset (jarru, kytkin, jäähdytys ja pesu), renkaiden kunnon ja ilmanpaineiden tarkastuksen, alustan kunnon tarkastuksen. 99 € 649 € EUROMASTERIN KAUTTA KEVÄÄSEEN • määräaikaishuollot ja korjaukset • varustelut, mm. vetokoukut ja lohkolämmittimet Valikoima vaihtelee palvelupisteittäin, ota yhteys lähimpään Euromaster-liikkeeseen. Käytämme laadukkaita varaosia, joilla on 3 vuoden takuu. Tarkista palveluiden pistekohtainen saatavuus nettisivuiltamme. Tarjous voimassa 19.3.2021 asti. Hinnat sarja (4 kpl) alleasennettuna kampanja-aikana. Jos alleasennus tehdään myöhemmin, se veloitetaan voimassa olevan hinnaston mukaisesti. Euroopassa valmistettu Esim. henkilöja pakettiautojen Erä kesärenkaita ennakkohintaan! Moottorin rengastestissä Tigar sijalla 3! (MOOTTORI NRO 3/24.2.21) 299 € / sarja HYVISSÄ KÄSISSÄ euromaster.fi * Matkaja lankapuhelimesta soitettaessa 8,35 snt/puh + 16,69 snt/min (alv 24%). Huippulaadukkaat uusioturboahtimet henkilöautot, pakettiautot, kevyt kuorma-autot, raskas kalusto, veneet, työkoneet, traktorit alk 399€ / 36 kk takuu Suoramyynti Autoliikkeet, Autokorjaamot, yksityisasiakkaat 020 728 8650 / myynti@turbotukku.com Ma-Pe: 9.00 17.00 WWW.TURBOTUKKU.COM Audi / Seat / Skoda / VW 1.9-2.0TDi Alk. 399 € / 36 kk takuu vm. 2005-2016 Nissan / Renault 1.9Dci Alk. 399 € / 36 kk takuu Mercedes-Benz / BMW sähköohjatut turbot Alk. 699 € / 36 kk takuu OSTAMME ALKUPERÄISET VIALLISET TURBOAHTIMET! TARJOA! 020 728 8651
10 KAASUJALKA 3/2021 ! U R M A S H U R M A LA IN EN Lä ht ee t: U rm as H ur m al ai se n au to nlä m m ity so p as , M TV .fi , Ilt al eh ti. fi, Tu ke s. fi NÄIN LÄMMITÄT TOLPASTA OIKEIN Vaikka yhä useampi hankkii autoonsa Webaston tai jonkun muun polttoainekäyttöisen lisälämmittimen, niin edelleen iso osa suomalaisista esilämmittää autonsa moottoria tolpasta virtaa ottamalla. Siinäkin on omat niksinsä ja epäonnistumisen riskinsä. Näin teet sen oikein! • Jos et tiedä, onko autossasi lohko-, letku vai säteilylämmitin, niin kysy sitä autosi huollosta tai autoliikkeestä. • Auton lämmitysjohdon saa kytkeä vain suojamaadoitettuun ns. suojakosketinpistorasiaan. • Johdon tulee olla riittävän pitkä, jotta jatkojohtoja ei tarvita. • Varmista, että johto ja lämmitin ovat ehjiä. • Lämmityspistorasiana ei saa käyttää rakennuksen sisällä tai kerrostalon parvekkeella olevaa pistorasiaa. • Tarkista aika-ajoin lämmitystolpan ajastinkellon kellonaika ja testaa välillä myös ajastimen toiminta. • Varmista lämmitystolpan toiminnan lisäksi myös auton moottorilämmittimen vastuksen toiminta. • Lohkotai letkulämmittimen toiminnan tarkastat kuuntelemalla. Kun kytket lämmitysjohdon kiinni kylmään moottoriin, hetken kuluttua kuuluva kohina tai naksunta kertoo kaiken olevan kunnossa. • Älä kytke lämmitintä päälle liian myöhään, mutta älä jätä sitä myöskään päälle liian pitkäksi aikaa. • Nollakelillä jo puolen tunnin lämmitys riittää. • Yli 10 asteen pakkasilla lämmitys vaatii 2-3 tuntia lämmitystä. • Vanhemmissa autoissa esilämmitystä on syytä käyttää jo alle + 5 asteen lämpötiloissa. • Auton lämmitysjohtoa ei saa missään tilanteessa jättää pistorasiaan roikkumaan silloin kun johto ei ole käytössä. • Lämpötolpan kansi on pidettävä lukittuna aina, olipa auto lämmityksessä tai ei. Tällä kertaa Kaasujalalle tarjottiin sen verran erikoista hyötyajoneuvoa koeajoon, että mielenkiinto täyssähköistä pakettiautoa kohtaan kohosi korkealle. Luvassa oli pakkastakin joulun aikoihin, joten nyt ne todelliset ranget sitten nähtäisiin. P eugeotin täyssähköpakulle luvataan tällä isommalla akustolla 330 kilometrin toimintamatkaa Eco –asetuksella. Pelkästään Power –moodin kytkemisellä toimintamatkasta katoaa 50 kilometriä, mutta silloin e-Expert tuntuu suorastaan pirteältä. Ohituskiihtyvyydeksi välillä 50-100 kilometriä tunnissa mittasin 7.9 sekuntia, eli jalkoihin ei tarvitse jäädä rampeista kiihdytellessä. Sähkömoottorin tarjoama vääntö on tarjolla aivan koko käyntinopeusalueella, joten tavara-autoon se sopii siinä mielessä hyvin. Reippaassa ajossa pikkupakkasella range hupenee silmissä. Käytännössä toimintamatka jopa puolittuu moottoritieajossa, mutta otollisissa ajo-olosuhteissa lähes 300 kilometriä yhdellä latauksella on saavutettavissa rauhallisella ajotyylillä. Kuorman vaikutus toimintamatkaan jäi tämänkin koeajon jälkeen vielä mysteeriksi, sillä tyhjällä autolla ajettiin lähinnä terveisiä. Tämän kokoluokan pakettiautoja kutsutaan ns. tonniluokan pakuiksi. Kolmesta eripituisesta versiosta koeajoyksilö oli pisin versio ja suurimmalla akustolla varustettu. Kantavuutta on hiukan alle tuhat kiloa ja vetokykyä tasan tuhat kiloa. Tavaratilan alle sijoitettujen akkujen painon kyllä tuntee ajossa, mutta matalan painopisteen johdosta se suorastaan vakavoittaa menoa. Ajettavuus maantiellä on vakaata ja varsinkin kitkarenkailla ajomelultaan mukavan vaimeaa. Pikkupakkasilla e-Expertin lämpö riitti yllättävän hyvin. My Peugeot –sovelluksen avulla auton matkustamo voidaan myös lämmittää ennen ajoon lähtöä ilmalämpöpumpun avulla. Toki tämä kaikki myös lyhentää jäljellä olevaa ajomatkaa, mutta kaikkea ei voi laskea pelkän säästön toivossa, sillä käyttömukavuuskin on tärkeää pakkaspäivinä. Koeajon aikana tuli mietittyä tämän pakettiauton käyttötarkoitusta ja mahdollista käyttäjäryhmää. Kaupungissa auto on kätevä ja lähes äänetön pakettien kuljetin. Jo satasen vauhti on myrkkyä rangelle, mutta taajama-ajossa sähköä kuluu varsin kohtuullisesti ja parissa tunnissa puolityhjä akusto latautuu täyteen. Tyhjästä täyteen lataamiseen on syytä varata useampi tunti aikaa. TEKSTI & KUVAT_Mika Salomaa SÄHKÖINEN TAVARANKULJETIN TAAJAMIIN Peugeot e-Expert ! TEKNIIKKAA PEUGEOT E-EXPERT 75 KWH XL KOEAJOAUTON HINTA PERUSVARUSTEIN: 49.374 € PÄÄSTÖT: g/km YHDISTETTY KULUTUS: 26.8 kWh/100 km TOIMINTASÄDE: 330 km KANTAVUUS: 927 kg KOKONAISMASSA: 3055 kg VETOKYKY: 1000 kg AUTON PITUUS: 5309 mm TAVARATILAN PITUUS: 2862/4024 (Moduwork käytössä) TAVARATILA: 6.1 kuutiota (Ilman Moduworkia) KOEAJON KULUTUS: 31.4 kWh/ 100 km Erittäin helppo ajettava Neljästä ovesta lastaus helppoa Pakkanen ja vauhti eivät sovi sähköautoiluun Hankintahinta verrattuna perinteiseen dieseliin JÄLKIMAKU Täyssähköinen pakettiauto saattaa olla järkevä hankinta yritykselle esimerkiksi imagon kannalta. Kyllä sillä sähkömieskin päivän työmaat kiertelee, varsinkaan jos ei tarvitse pikatielle juuri välillä poiketa. Hiljaisuus ja aina käytössä oleva vääntö tekevät todennäköisesti vanhaan dieseliin tottuneeseen vaikutuksen. ? + – KOEAJOSSA
KAASUJALKA 3/2021 11 NÄIN LÄMMITÄT TOLPASTA OIKEIN Puh. 010 239 0200 Hautalantie 16, Tampere www.fusti.fi AUTOPURKAMOT Autopurkamosta apu autosi ongelmiin edullisemmin. Tuomme osia Euroopasta. Jos meillä ei ole, hankimme. KYSY TARJOUKSIA! Varastossamme yli 150 000 varaosaa! HENKILÖ-, PAKETTIJA MAASTOAUTOT HENKILÖAUTOT Puh. (02) 721 7700 Helsingintie 595, Salo www.auto-lehtinen.fi KÄYTETYT VARAOSAT TAKUULLA! KÄYTÖSSÄSI KAHDEN PURKAMON SUURET VARASTOT 24/7. Espoo • Helsinki • Hyvinkää • Hämeenlinna • Joensuu • Jyväskylä • Kaarina • Kajaani • Kerava • Kokkola • Kotka • Kouvola • Kuopio • Lahti • Lappeenranta Lohja • Loimaa • Mikkeli • Oulu • Pori • Porvoo • Rauma • Rovaniemi • Salo • Savonlinna • Seinäjoki • Tampere • Tornio • Turku • Vaasa • Vantaa Tuotteita rajoitetusti. Ei ennakkovarauksia. CTEK NJORD GO Wall Mount CTEK NJORD GO Wall Mount LUKITTAVA SEINÄTELINE LUKITTAVA SEINÄTELINE NJORD GO -sähköautojen latausasemalle (EVSE) tarkoitettu NJORD GO -sähköautojen latausasemalle (EVSE) tarkoitettu lukittavissa oleva helppokäyttöinen seinäteline lukittavissa oleva helppokäyttöinen seinäteline Teline muodostaa kantokahvan NJORD GO -laitteelle, Teline muodostaa kantokahvan NJORD GO -laitteelle, jolloin se on helppo napata mukaan jolloin se on helppo napata mukaan Kahva toimii myös kätevästi Kahva toimii myös kätevästi latauskaapeleiden säilytystelineenä latauskaapeleiden säilytystelineenä 45-01906 45-01906 CTEK NJORD GO CTEK NJORD GO SÄHKÖAUTOJEN LATAUSASEMA SÄHKÖAUTOJEN LATAUSASEMA (EVSE) (EVSE) Type2 (3-vaihe, 11 kW) Type2 (3-vaihe, 11 kW) Uudenlainen kustannustehokas sähköautojen latausasema (EVSE), Uudenlainen kustannustehokas sähköautojen latausasema (EVSE), joka yhdistää kiinteästi asennettavan wallboxin ja mukana joka yhdistää kiinteästi asennettavan wallboxin ja mukana kulkevan kevyen kaapelilaturin parhaat puolet kulkevan kevyen kaapelilaturin parhaat puolet Suoraan kolmivaiheiseen voimavirtapistorasiaan Suoraan kolmivaiheiseen voimavirtapistorasiaan kytkettävä laite ei vaadi erillistä asennusta, kytkettävä laite ei vaadi erillistä asennusta, joten vältyt usein satojen eurojen asennuskuluilta joten vältyt usein satojen eurojen asennuskuluilta verrattuna kiinteään laitteeseen verrattuna kiinteään laitteeseen 45-01905 45-01905 Uutta sähköauton omistajille! DEFA DEFA eConnect eConnect EV-LATAUSKAAPELIT EV-LATAUSKAAPELIT Käyttäjäystävällisin sähköauton latauskaapeli Käyttäjäystävällisin sähköauton latauskaapeli Säänkestävä rakenne, suunniteltu pohjoismaisiin Säänkestävä rakenne, suunniteltu pohjoismaisiin olosuhteisiin, kestää niin paukkupakkaset, lumen ja jään, olosuhteisiin, kestää niin paukkupakkaset, lumen ja jään, kuin porottavan auringon ja sen UV-säteet kuin porottavan auringon ja sen UV-säteet Kaapelin mukana olevalla tarranauhakiinnikkeellä keräät Kaapelin mukana olevalla tarranauhakiinnikkeellä keräät kaapelin helposti kerälle ja ripustat säilytettäväksi kaapelin helposti kerälle ja ripustat säilytettäväksi Saatavilla kahdeksan eri variaatiota virta 20/32 A, Saatavilla kahdeksan eri variaatiota virta 20/32 A, pituus 5,0/7,5 m, 1-/3-vaihe versiot pituus 5,0/7,5 m, 1-/3-vaihe versiot 45-01869–76 45-01869–76 189 00 alkaen 899 00 18 90 Uutta sähköauton omistajille!
12 KAASUJALKA 3/2021 Ärhäkkäästi muotoillut katumaasturit ja crossoverit ovatkin nyt perheiden ykköshittejä, mutta todelliseen tilantarpeeseen ostetaan edelleen kulmikas tila-auto. Noin 15 000 euron hintaluokassa vaihtoautohalleissa voi tehdä hyviä löytöjä. N ämä vaihtoautomarkkinoiden 15 000 euron crossoverit pelkällä etuvedolla ja manuaalivaihteilla eivät herätä suuria intohimoja. Ne hankitaan ”järkiautoiksi” tilantarpeeseen ja siksi, että niissä istutaan korkeammalla kuin perusfarmarissa. Sosiaalisessa mediassa väittely katumaasturihenkisten crossovereiden suosion syistä on yksi vakioaiheista. ”Crossover-villityksen syyt? Mistä johtuu tämä nykyinen crossover villitys? En ole oikein päässyt perille, vaikka paria sellaista olen laina-autona ajanutkin. Tuntuu, että ns. tavalliset autot on pitkälti häviämässä markkinoilta”, ihmettelee nimimerkki Markkinavoimat Suomi24.fi -kanavalla. Ja nimimerkki ”EiKannataVaivata Päätään” vastaa samantien: ”Näkee paremmin ja helpompi kulkea, siinä yleisimmät syyt ja tietysti muotien mukaan kulkijat”. Siinäpä kai ne olennaisimmat. J. RintaJouppi Oy:n Raision liikkeen paikallisjohtaja Marko Hiltunen myöntää väittämän pitkälti oikeaksi. Niin sanotun J-segmentin käytetyt kevyet katumaasturit myydäänkin käytettyjen autojen markkinoilla useammin etuvetoisina kuin nelivetoisina. Tarve trendien edelle Nissan Qashqai oli viime vuonnakin tämän sarjan neljänneksi eniten myyty automalli, sitä myytiin 2947 kappaletta ja vuonna 2019 niitä myytiin peräti 4339 kappaletta. Sen sijaan Mazda CX5, Kia Sportage, Hyundai ix35, Ford Kuga ja Citroen C4 Aircross asettuvat tässä 15 000 euron katumaastureiden kisassa ”harmaisiin” puurtajiin. Ne eivät herätä suuria intohimoja, vaikka niilläkin kaikilla on oma, mutta lukumääräisesti rajallinen merkkiuskollinen ostajakuntansa. Esimerkiksi Mazda CX5 nousi viime vuoden ensirekisteröintitilastossa sijaluvulle 154: sitä myytiin vain 69 kappaletta, vuonna 2019 niitä ensirekisteröitiin 156 autoa. Vaihtoautohalleissa nämä crossoverit ovat etuvetoisina ja manuaalivaihteisina vaihtoehtoina kuitenkin ihan kelvollista myytävää. Pääsääntöisesti niiden potentiaalisille ostajille kelpaa kuitenkin mikä tahansa tilava crossover mahdollisimman järkevään hintaan: sama asiakas voi ihan yhtä hyvin päätyä niin Kia Sportage kuin Mazda CX5:nkin. –Kyllähän nämä crossoverit ilman nelivetoa ja manuaalivaihteisina myydään pitkälti hinnalla. Ostoperusteena kohtuullinen kilometrilukema ja hyvät tilat menevät varustelun ja muodikkuuden edelleen. Riittää, kun autossa istutaan vähän korkeammalla ja niin sisäänkuin uloskäyntikin on helppoa. Vähän korkeammasta autosata näkee ulos paremmin ja takapenkille on helppo asentaa lastenistuimet. Manuaali 10 % edullisempi Vaikka nykyään automaattivaihteisto alkaa olla valtavirtaa jo autossa kuin autossa, manuaalivaihteinenkin tekee kauppansa, kun hinta on riittävän edullinen. –Arvioisin, että automaattilaatikko nostaa saman automallin arvoa vaihtoautohallissa äkkiä sellaiset 10 %. Kun manuaalivaihteinen auto myydään 15 000 eurolla, TEKSTI _Timo Kiiski Kuvan Hyundai ix35 1,7 CRDi ISG Comfort Plus 6-lovisella manuaalilaatikolla ja pelkällä etuvedolla on vuosimallia 2015 ja mittarilukema on 124 000 km. SAKA Lempäälä pyytää tästä Hyundai-crossoverista 14 900 €. Tehoa dieselmoottorista irtoaa 116 hv. Co2-päästöt ovat 135 g/km, kulutus 5.2 l/100 km ja ajoneuvovero 579 €/vuosi. LänsiAuto Tampere myy kuvan KIA Sportage 1,7 CRDi ISG Urban EX EcoDynamicsia 15 800 euron hintapyynnöllä. Auto on vuosimallia 2016 ja mittarilukema 134 000 km. Etuvetoisessa, manuaalivaihteisessa ja 1.7-litraisessa dieselmoottorissa on tehoa 116 hevosvoimaa. Yhdistetty kulutus ilmoituksen mukaan on 4.6 l/100 km. Co2-päästöt ovat 119 g/km ja ajoneuvovero 552 €/vuosi. 163 000 km ajettu Ford Kuga 2,0 TDCi Titanium vuosimallia 2016 oli myynnissä Fordstore Laakkosella Turussa. Tehoa 2-litraisesta dieselmoottorista irtoaa 150 hevosvoimaa. Kulutukseksi ilmoitetaan 4.7 litraa satasella ja Co2-päästöiksi 122 g/km. Hintapyyntö etuvetoisesta ja manuaalivaihteisesta dieselistä oli 14 900 €. Dieselvero on 618 € vuodessa. Mazda CX-5 2,2 SKYACTIV-D Dynamic -diesel etuvetoisena ja 6-lovisella manuaalilaatikolla oli myynnissä 14 950 euron hintapyynnöllä Kartanon Auto Oy:ssä Tuusulassa. Auto oli vuosimallia 2013, mutta mittarilukema oli vain 110000 km. 150-hevosvoimainen iso Mazda-maasturi ei ole hitti, mutta mitä todennäköisimmin tilavaa käyttöautoa etsivälle melko riskitön ostos. Kulutus on ilmoituksen mukaan 4.6 l/100 km, Co2päästöt 119 g/km ja ajoneuvovero 574 €/vuosi. VAIHTURI VERTAILU VAIHTOAUTOVERTAILU ”HARMAAT” ETUVETOISET CROSSOVERIT
KAASUJALKA 3/2021 13 Citroen C4 Aircross e-HDi 115 Sport ei ole crossovereiden kysytyimpiä hittejä, mutta hintansa on pitänyt siinä missä muutkin tämän sarjan kilpailijat. 14 790 euron hintapyyntöä voi pitää ehkä hieman kovanakin, kun ranskalainen auto on vuosimallia 2013 ja mittarilukemakin 139 000 km. 1.6-litraisen ja 114-hevosvoimaisen dieselmoottorin tehot ovat 114 hv, Co2-päästöt 119g/km ja kulutus 4.6l/100km. Ajoneuvovero on 574€/ vuosi. Autoa myy Pörhön Vaihtoautokeskus Oulussa. 15.000€ niin samasta autosta automaattivaihteilla saa maksaa 1500 euroa enemmän, Ja jos taas verrataan samaa automallia etuvetoisena ja nelivetoisena, niin 15 000 euroa etuvetoisena maksavasta automallista saa automaattivaihteilla maksaa 18 000-20 000 euroa. Nelivetoiset autot ovat pääsääntöisesti myös automaattivaihteisia, Hiltunen sanoo. Etuvetoinenkin katumaasturi halutaan pääasiassa dieselmoottorilla. – Yleensä tällaisen auton ostava ajaa ainakin sen 20 000 kilometriä vuodessa, eikä autoa osteta pelkkään nurkka-ajoon, Hiltunen sanoo. 15 000 euron hintaluokkaa Hiltunen pitää tässä sarjassa ihanteellisena. – Se on sopiva hintaluokka melkeinpä kaikille. Kun etuveto ja manuaalivaihteet riittävät, tarjolla on hinta-laatu-suhteeltaan paljon järkeviä vaihtoehtoja. TÄSSÄKIN VOISI OLLA SINUN MAINOS SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi !! Autokorjaamo Motorfix Oy Putkikatu 31, 21110 NAANTALI 0400-942888 | BMW Autopalvelu M. Heikkilä Oy Kiipunmäentie 60, 31600 JOKIOINEN 050-5950648 | MB/BMW/Volvo/Audi Loimaan Autokunnostus Ky Leppäkuljunkatu 5, 32200 LOIMAA 02-7632175 | MB MK Star Service Oy Haatintie 20, 21270 NOUSIAINEN 040-5223366 | MB/BMW/Volvo/Audi Moottorikoneistus Ojala Oy Hallimestarinkatu 9, 20780 KAARINA 010-6662440 | MB/Volvo Turun Tehoauto Oy Telekatu 1, 20360 TURKU 040-1340007 | MB/BMW/Volvo/Audi TL-Motors Vehnätie 17, 21200 RAISIO 044-7770571 | MB/BMW/Volvo/Audi Koneasennus Hannula Oy Pajakatu 1, 20320 TURKU 044-5166226 | MB Salon Moottorihuolto Oy Ratakatu 3-5, 24100 SALO 02-7277100 | MB/BMW/Volvo/Audi OSAAJA PALVELUKSESSASI Nykyaikaisen ajoneuvokaluston huoltoihin ja korjauksiin tarvitaan erikoisosaamista. KL-ServicePartner -korjaamot tarjoavat Mercedes-Benz, BMW, Volvo ja Audi -asiantuntemusta ja heillä on asianmukaiset välineet vianetsintään ja korjaustyöhön. MIKSI VALITA KL-SERVICEPARTNER? 1. Autosi huolletaan alkuperäislaatuisilla varaosilla autonvalmistajien ohjeiden mukaisesti. 2. Autosi huoltotiedot päivitetään autonvalmistajan sähköiseen huoltokirjaan 3. Näin uudenkin autosi takuu, sekä arvo säilyy 4. Kaikilla KL-Varaosien tuotteilla on korjaamon asentamana 2 vuoden takuu Katso lähin korjaamosi: www.kl-servicepartner.fi
14 KAASUJALKA 3/2021 60 000 kilometriä ajettu ja reilut neljä vuotta vanha Jaguar XE vain 21 490 euron hintapyynnöllä sai ensin hieraisemaan silmiä. Fiilikset 2-litraisella XE-dieselillä eivät koeajon jälkeen olleet enää yhtä hämmentyneet. Hintapyyntö ei enää ollut naurettavan halpa, vaan kohdallaan. M arkkinoille vuonna 2015 tullut Jaguar XE on hyvän näköinen auto. Vaikka se edustaa merkin edullisinta päätä, se erottuu silti saman sarjan kilpailijoista: konservatiivisista Mercedes-Benzin C-sarjan, Audi A4:n ja BMW:n 3-sarjan malleista. Jaguarin ilmeessä on samaa kissapetoa kuin isommissakin Jaguar-malleissa. Mietin kuitenkin, tuleeko tuo fiilis pelkästään auton merkistä ja keulalle istutetusta pantterilogosta. Onhan näitä häijyilmeisiä ja kiilamaisesti muotoiltuja autoja paljon muitakin. Kun astuu sisälle, arkisuus tuntuu aina vain voimakkaammin. Se taas johtuu siitä, että kun viimeksi ajoin XF-mallilla, kojelaudassa oli jalopuujäljitelmää tai aitoa jalopuuta. XE:ssä kojelauta on tummaa muovia. Aika pian tunnelma tasaantuu. XE on hyvännäköinen sporttisedan, mutta ei mitään sen ihmeellisempää kuin mikään muukaan saman luokan laatuauto. Vaikka en ole ehdottomasti vannoutunut automaattimies ja pärjään uusilla manuaalilaatikkoisilla autoilla oikein hyvin, niin edullisemmankin luokan Jaguar manuaalivaihteilla tuntuu ajatuksena vieraalta. XE:n 6-lovinen manuaalivaihteisto sinänsä toimii täsmällisesti. Autoliikkeen myyjä myöntääkin, että automaattilaatikkoisena tämä sama XE olisi hyvinkin 3000 euroa hinnakkaampi. Katsaus Nettiauton tarjontaan osoittaa myyjän arvion oikeaksi. Jos haluaa tämän manuaalilaatikkoisen XE:n hinnalla samanikäisen 2-litraisen dieselin automaattilaatikolla, mittarilukema on yli 130 000 kilometriä. Tavallinen laatuauto Koeajolenkillä XE tuntuu laadukkaalta, mutta lopulta hyvin tavanomaiselta 2-litraiselta dieselautolta. Leveällä ja samalla suhteellisen matalalla autolla on hiukan kömpelöä parkkeerata ahtaisiin ruutuihin. Plussaa ajossa taas on hyvä näkyvyys autosta ulos. Koeajoautossa oli 180-hevosvoimainen ja 2-litrainen dieselmoottorissa, jossa on vääntöä huikeat 430 Nm. Ajossa moottori tuntuu kyllä väkevältä, mutta se on myös äänekäs. Äänettömämpi tietysti kuin monessa ns. ”halpisautossa”, mutta pehmeämminkin kehrääviä ja samalla kuitenkin edullisempiakin dieseleitä on tullut ajettua. Ehkä tämän XE:n suurimpia heikkouksia onkin juuri rouheasti ja työkonetta muistuttava dieselmoottorin käyntiääni. Erityisen rumasti se käy hitaammassa ajossa. Myös uudenkarheiden nastarenkaiden äänet ropisevat paljaalla asfaltilla äänekkäästi. XE tuntuu suoraan sanottuna jollain tavalla ohuemmalta kuin kilpailevat saksalaismerkit. Olisiko tämä se hinta, jonka Jaguar on joutunut maksamaan tavoitellessaan kokoisekseen kevyttä koria? Olen lukenut paljon kehuja ZF:n valmistamasta 8-lovisesta vaihteistosta. Se varmasti istuukin pikku-Jaggenkin luonteeseen paremmin. Vastaavasti olen kuitenkin lukenut toisten toimittajien moitteista, sen nykivästä toiminnasta. Jos on tottunut manuaalivaihteiseen ja jaksaa itse ”pykältää”, niin uskoisin tämän Jaggen olevan sellaisella hepulle ihan ”soiva peli” XE:ssä on ensimmäisenä Jaguarina sähkötehosteinen ohjaus. Maantieajossa pikku-Jagge on suuntavakaa ja tasapainoinen ohjastettava, mutta suoralla tiellä sen ohjausta vaivaa lievä tunnottomuus. Tuntuman saamista tiehen vaikeuttaa myös hieman liian jäykkä ohjaus. Mutkissa sen sijaan XE tuntuu olevan kuin kotonaan ja ohjaukseenkin tulee tuntoa. Vääntöä riittää peräti 430 Newtonia. Jos haluaa erottua massasta ja ajaa hyvänäköisellä autolla, niin tämä 60 000 km ajettu dieselJagge antaa rahalle paljon vastinetta. XE on kokonaisuutena mainio ajettavakin, mutta ehkä legendaarisen merkin hohde saa odottamaan siltä liikoja. Kohtuuhintaiset huollot Mielikuva Jaguarin huoltamisen kalleudesta on monilta osittain menneestä maailmasta. Ainakaan muutamiin muihin premiummerkkeihin verrattuna perushuollot tuntuvat kohtuuhintaisilta. –Tällaisen XE-dieselin huoltoväli on 24 000 kilometriä ja normaali perushuolto maksaa keskimäärin 380 euroa. Isompien ja kalliimpienkin Jaguar-mallien huollot maksavat usein jopa satasia vähemmän kuin vastaavan kokoja hintaluokan muiden premiumautojen huollot. Esimerkiksi veljeni teetti juuri omalle 3-litraiselle saksalaismerkilleen 60 000 kilometrin laajan määräaikaishuollon merkki-korjaamossa ja maksoi siitä 890 euroa. Meillä vastaava laaja huolto 3-litraiselle Jaguarille XJ:lle maksaa 520 euroa. Jarruremonttienkin hinnat ovat ihan samaa luokkaa kuin muissakin premiumautoissa, kertoo Jaakko Etholen Jaguareja ja muita brittimerkkejä huoltavasta Jag-Finn Oy:stä. Vaikka Jag-Finn on myös Autofit-ketjuun kuuluva monimerkkikorjaamo, sen perusta ja juuret ovat nimenomaan brittimerkkien huoltamisessa ja korjaamisessa. Vuonna 2015 markkinoille tulleella XE-mallilla Jaguar pyrkii tavoittamaan laajempia markkinoita. Uutena XE-mallien hinnat ovat samaa tasoa kuin saman kokoluokan BMW:n 3-sarjan, Mercedes-Benzin C-sarjan ja Audin A4-sarjan mallien kanssa. Halvimman XE:n lähtöhinta on noin 40 000 euroa. Samaa Jaguar yritti jo tuomalla vuonna 2001 markkinoille X—Type -mallin. X-Typen tarina päättyi kuitenkin jo vuonna 2009. X-Type luotiin, kun Jaguar oli Fordin omistuksessa. Askel kohti pienempää kokoluokkaa ei silloin onnistunut kovin hyvin. XType luotiin silloisen Ford Mondeon pohjalta ja lopputulos oli huonompi kuin lähtökohtana ollut ja melko hyvin toimiva Mondeo. ”X-Type jagen omistaminen ihanan kallista”, kirjoitti nimimerkki LeoP Jagclub.net -sivustolla. Kommentissaan ”LeoP” luetteli pitkän listan X-Typensä laadun heikkouksia. X-Typeä laadukkaampi Intialaisjätti Tata Motors osti Fordilta 26. maaliskuuta sekä Jaguarin että Land Roverin autotehtaat. Uuden valmistajan hyvä laatu näkyy Etholenin mukaan myös XE-mallissa. –XE:n ja X-Typen laatua ei pidä oikeastaan edes verrata keskenään. XE:ssä käytännössä kaikki muu paitsi 8-lovinen automaattilaatikko on Jaguar Land Roverin omaa tuotantoa. Saksalaisen vaihteistovalmistaja ZF:n automaattilaatikkokin on taattua laatua, sama valmistaja tekee BMW:n ja monen muunkin automerkin automaattilaatikot, Etholen sanoo. XE:n varustetaso ja äänimaailma luonnollisesti ovat eri tasoa kuin Jaguarin kalliimmissa XJja XF -malleissa. –Viimeistelykin on eri luokkaa, sisustusmateriaalit kun ovat edullisempia. Luotettavuudeltaan XE on kuitenkin hyvää laatua. Itse ajoin omalla XE:lläni 180 000 kilometriä ilman mitään murheita, Etholen sanoo. Esimerkiksi juuri XE-mallin 2-litrainen dieselmoottori saa Etholenilta kiitosta. – Samaa moottoria käytetään Land Roverin Discoveryn ja Range Roverinkin eri malleissa, samoin kuin isommissa Jaguarmalleissakin, hän sanoo. TEKSTI & KUVAT_Timo Kiiski KUUKAUDEN KÄYTETTY Jaguar XE IHAN TAVALLINEN LAATUAUTO ! TEKNIIKKAA JAGUAR XE 2.0D VM.2016 (ENSIREK. 8-2018) MITTARILUKEMA: 60 000 km MOOTTORI: R4, 1999 cm3, turbo VETOTAPA: takaveto POLTTOAINE: diesel VAIHTEISTO: 6-lovinen manuaali TEHO: 132 kW/180 hv YHDISTETTY KULUTUS: 4.2 l/100 km (ilmoitettu) CO2-PÄÄSTÖT: 109 g/km SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h:7.8 s, huippunopeus 231 km/h VÄÄNTÖ: 430 Nm MITAT: pituus 4672 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1416 mm, akseliväli 2835 mm, tavaratila 455 l MYYJÄ: Autokeskus Oy Airport, Vantaa HINTA: 21 790 €
KAASUJALKA 3/2021 15 IHAN TAVALLINEN LAATUAUTO Jatkoketju arvan kauppaa Ainoa merkittävä haaste liittyy XE:n jakoketjuun. – Sama ongelma on monella muullakin merkillä. Ketjut venyvät ja alkavat aiheuttaa ääniä: moottorihäiriövalo syttyy kun ketju alkaa venymään. Ja tämä taas haittaa imuja pakoventtiilien ajoitusta sekä vaikuttaa eri nesteiden syöttöihin ja vähän kaikkeen muuhunkin. Tehdashan on näitä ketjuja uusina paljon takuukampanjoina. Ketjun uusimisen jälkeen oireita ei enää ole tullut. XE:n ketjun vaihtamisen tarve on arvan kauppaa. – Meillä on käynyt autoja, joilla on ajettu 280 000 kilometriäkin, eikä ketjua ole tarvinnut vaihtaa. Mutta toisaalta parhaillaan työn alla on XE, johon pitää tehdä ketjuremontti, vaikka autolla on ajettu vasta 72 000 kilometriä. Tässä kyseisessä autossa maahantuojakaan ei tule kustannuksissa vastaan, koska auto on tuotu ulkomailta Suomeen omia kanavia pitkin, Etholen sanoo. Ketjuremontti Jaguariin ei ole halpaa, ei edulliseen XE-malliinkaan. –Ketjun uusiminen maksaa noin 4500 euroa. Itse osat eivät ole kalliita, eikä se ketjun vaihtokaan itsessään. Mutta ketjuremontti vaatii koko moottorin ja vaihdelaatikon irrottamisen ja ne ovat isoja työvaiheita, samoin kylmäaineja jäähdytysjärjestelmien tyhjennykset. Myös nykyisin käytettävät kylmäaineet ovat arvokkaita. Ja jatkoketjun vaihtamisen yhteydessä pitää vaihtaa myös mm. moottorin tasapainoakselit. Loppupelissä Etholen ei kuitenkaan näe käytetyn XE:n ostamisessa sen suurempia riskejä kuin vastaavan luokan muissakaan premiumautoissa. –Jos X-Typerissä Fordin aikakauden kehitys olikin aika heikkoa, niin Tata Motoris on panostanut hurjasti tuotekehitykseen ja brändäykseen. Jaguar on XE:n myötä saanut paljon uusia asiakkaita, jotka vähän myöhemmin ovat saattaneet vaihtaa XE:sän vähän vanhempaan, mutta huomattavasti arvokkaampaan XJ-malliin. Toisaalta taas moni isompi Jaguar -malli on saatettu vaihtaa XE-malliin. Jaguarit tehdään intialaisomistuksessakin yhä pääasiallisesti briteissä, vaikka Jaguar Land Roverilla onkin vuodenpäivät ollut tehdas myös Puolassa. –Suomessa Jaguarin omistajilla on ollut pitkään vahvaa harrastustoimintaa ja klubiin ovat liittyneet myös monet XE:n omistajat. Jaguar-piirit ovat pienet, se se on arvostettu herrasmiehentai naisen auto enemmän kuin röyhkeilyn merkki, Etholen sanoo. 15 TÄSSÄKIN VOISI OLLA SINUN MAINOS SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi !!
16 KAASUJALKA 3/2021 ÄIJÄ AUTO Volvo V60 VANHA VOLVO KELPAA SUOMI-ROKKARILLEKIN ! TEKNIIKKAA Iäkkäästäkään Volvo V60 -dieselistä ei ensimmäisenä tule mieleen Suomi-rock. Vaan käsittääkseni sellaisella ajeli vuosia sitten tiettävästi keikkamatkansa Suomi-rockin ikoni Pate Mustajärvikin. TEKSTI_Urmas Hurmalainen KUVAT_Mika Salomaa AUDI A4 SEDAN 2.7 V6 TDI A, VM. 2008 MITTARILUKEMA: 241 000 km MOOTTORI: V6, 2698 c3, turbo POLTTOAINE: diesel VETOTAPA: etuvetoinen TEHOT: 190 hv VÄÄNTÖ: 400 Nm YHDISTETTY KULUTUS: 6 l/100 km CO2-PÄÄSTÖT: 159g/km MITAT: pituus 4703 mm, leveys 1826 mm, korkeus 1427 mm, akseliväli 2808 mm, tavaratila 480 962 l MYYJÄ: Auto-Planeetta Oy, Espoo HINTA: 7900 € O len aina ollut kiinnostunut rokkareiden autoista. Kun olin nuori, haaveilin rock-tähteydestä itsekin. Minusta siinä on hauska ristiriita, kun pitkätukkainen rokkijätkä ajaa aika porvarillisella premiumautolla. Popeda ja Pate Mustajärvi ovat olleet suosikkejani siitä lähtien, kun joskus 1970-luvulla ostin Popedan C-kasettimuotoon tallennetun Rasvaa koneeseen -albumin. Siitä kovan tason ammattimuusikoksi sittemmin kouluttautunut bändikaverini ivasikin: ”Jee jee Hurmalainen, rasvaa koneeseen!”. Kaverin mielestä Popeda oli roskaa samalla tavalla kuin muutkin sen ajan rymistelybändit. No, vuosikymmenten saa-tossa Popedasta ja sen keulakuvasta Patesta on kehittynyt raudanlujia ammattilaisia. Nuoruuden bändiaikoina piti autofanittamisen kanssa olla vähän kaapissa: siihen aikaan rokkari perusporvarillisen menopelin kanssa ei tuntunut uskottavalta. Vuodet vierivät ja tavat muuttuvat. Patenkin uraa olen sivusilmällä seurannut. Ja jos jotain hänen autoonsa viittaavaa on kuvissa vilahtanut, olen halunnut tietää asiasta lisää. Niin olen muidenkin artistien kohdalla. Netissähän eri kuuluisuuksien automallien bongaaminen on ihan perusjuttuja. Paten omilta Facebook-sivuilta löytyi video, jossa Pate jutteli kuulumisistaan ajaessa keikkapaikalle. Kuvassa näkyi selvästi 2010-luvun Volvon ohjauspyörä. Sitten löysin jutun, jossa Pate poistuu joltain keikkapaikalta, istuen Volvo V60:n tai Volvo S60:lla ratin takana. Jossain vaiheessa Pate ajoi kolarin ja auto meni lunastukseen. Automerkkiä ei lehtiuutisissa kerrottu. Viime kesänä tietysti katsoin suomalaisten rokkareiden keikka-arkea esittelevän Jone & tähdet -ohjelman kaikki jaksot. Popeda-jaksossa Pate huristeli keikkapaikalle maasturi-Mersulla. Jossain haastattelussakin Pate on kertonut ajavansa Mersulla. Tuttua jyskytystä Pate on automiehenä kii-nnostava senkin takia, että hän on auliisti esitellyt lehdissä ”vanhaa rouvaansa”, vuosimallin 1962 Buick Electraansa. Ehkä senkin takia kiinnosti, minkälaisella autolla Suomi-rockin veteraani ajaa arjessaan. Minusta on vanhemmiten ollut mukava huomata, että rokkarikin voi keikkalavojen ulkopuolella sauvakävellä ja viettää normaalia elämää. Ehkä sen takia, että itsekin heitin kitarat nurkkaan ja luovuin rock-unelmistani, kun vanhemmat niin neuvoivat tekemään: ”Ei tuolla kitaran rämpyttämisellä elä!”. Hyvin näyttää elävän, jos onnistuu luomaan pitkän uran. Minä ajan vanhalla C-Mersulla, rokkarit uudehkoilla Volvoilla, Bemareilla ja Mersu-maastureilla. Isäukko osti lähes vuoden vanhan 6-pyttyisen diesel-Volvon vuonna 1981. Se oli mallia 244 D6. Ajoin seuraavana kesänä kortin. Siksi meillä syntyi päätoimittajan kanssa pieni väittely, oliko koeajoon ottamassamme Volvo V60 D3:ssä nelivai viisipyttyinen dieselmoottori. Minun mielestäni se kävi samalla tavalla muistoja herättävästi kuin oman isäukon D6 silloin kultaisella 1980-luvulla. Kun emme päässeet yksi-mielisyyteen, asia piti tarkistaa netistä. Kyllä minä oikein sylinterien määrän muistin. Auto-data.net kertoo sylinterien lukumääräksi 5. Niin vahva tuo muistikuva isävainaan 6-sylinterisen dieselVolvon turvallisesta jyskytyksestä oli, että ei sellaista hörinää tehdä rivinelosella. Isäukon Volvo 244 D6:n moottorilla ajettiin aikoinaan murheitta reilut 300 000 km, sen jälkeen siihen vaihdettiin Volvon B20 -bensamoottori. Ukko ajoi tällä Volvolla elämänsä loppuun, vuoteen 2002 asti. Volvo V60:n tullessa markkinoille vuonna 2010 monia ihastutti sen coupemainen ulkonäkö. Valitettavasti kaareva katto söi myös tiloja. Edelleen, lähes 300 000 kilometrin mittarilukemallakin V60-dieselin vahvuuksia ovat jämäkkä ajotuntuma ja asiallinen varustelu. Se kulkee vakaasti kuin juna, eikä juuri hae uria. Kaupungissa se kuitenkin kääntyy vähän kankeasti ja on hiukan kömpelö pysäköidä. Rengasmelu on enimmäkseen vaimeaa, mutta karkealla tiellä renkaat kyllä rallattavat. Vankkaa laatua Laatuvaikutelma on Volvossa ollut aina hyvä ja vankalta tämä koeajettukin V60-diesel tuntuu edelleen: 9 vuotta vanhana ja lähes 300 000 kilometriä ajettuna. Nahkaverhoilluilla etupenkeillä on väljä ja mukava olo, reisituki on erinomainen. Leppoisan ajoasennon löytymistä helpottaa myös se, että ituimen kallistusta voi säätää. Ajatus Suomi-rokin ikonista porvarillisen V60:n puikoissa tuntuu vähän vieraalta. V60 D3:lla ajettuani ymmärrän kuitenkin, että se on erinomainen työjuhta, kun pitää taittaa pitkiä matkoja keikoille. Vääntöä kun riittää mukavat 400 Newtonia.
KAASUJALKA 3/2021 17 Horoskoopit laati autoastrologian tohtori h.c. Urmas Hurmalainen OINAS 21.3 – 20.4. Huomaat, että takaluukku ei enää kovilla pakkasilla avaudu yhtä näppärästi kuin ennen. Vika on todennäköisesti kuluneissa kaasujousissa. Niiden vaihto on helppoa ja nopeaa, tästä lehdestä toisaalla löydät hyviä vinkkejä. HÄRKÄ 21.4 – 21.5. Kevättä kohti mennessä alkaa taas autokuume nousta. Haluaisit kuitenkin jotain vähän erilaisempaa. Ehkä käytetty Jaguar XE ei sittenkään olisi hullumpi ostos? KAKSOSET 22.5 – 21.6. Maaliskuun jälkipuolella eräänä kiireisenä aamuna on riski, että olet huolimaton autosi moottorilämmittimen jatkojohdon kanssa. Jatkojohdon jääminen loskan sekaan voi johtaa taloyhtiösi pihamaalla vaaratilanteiseen. RAPU 22.6 – 22.7. Pitkä talvi on voinut saada sinut tottumaan vähäisempään pyöräliikenteeseen. Olisikohan sinun aika taas totutella katsomaan tarkemmin pyöräväylien suuntaan? LEIJONA 23.7 – 23.8. Liikenneturvan selvityksen mukaan kolme viidestä on joutunut vaaratilanteeseen, kun väistämisvelvollinen autoilija on ajanut eteen tai kun autoilija on jättänyt käyttämättä suuntamerkkiä. Kolkuttaako omaatuntoa? NEITSYT 24.8 – 22.9. Takatalven yllättäessä olisi hyvä, jos viitsisit puhdistaa autosi tuulilasin pientä kurkistusluukkua laajemmalta alueelta. VAAKA 23.9 – 22.10. Ole tarkkana. Sinulla on nyt erittäin suuri riski jäädä iltapäivälehden lukijan kojelautakameraan röyhkeässä ohitustilanteessa. SKORPIONI 23.10 – 22.11. Poliisin rajallisten resurssien takia sinäkin taidat kuulua niihin, jotka autoa ajaessaan käyttävt puhelinta ilman hands free -laitetta. No, maaliskuussa sinulla on todella suuri riski jäädä siitä kiinni, ja hyvä niin! JOUSIMIES 23.11. – 22.12. Aloita kesärenkaiden kunnon selvittäminen hyvissä ajoin. Vaikka kohta on kesärengassesonki, niin ensi syksyn talvirengassesonkiinkin kannattaa jo varautua: nastarenkaiden karhentama asfaltti kuluttaa rengasta yllättävän nopeasti. KAURIS 23.12 – 20.1. Onkohan sinulta unohtunut pidemmäksi aikaa tavaraa auton tavaratilaan? Tavaratilaa ei ole tarkoitettu säilytyspaikaksi. Monessa lapsiperheessä homeongelma on huomattu erityisesti matkarattaiden kohdalla, joita usein säilytetään autossa. VESIMIES 21.1.-18.2. Auton tuulilasi jää sinulta aika usein puhdistamatta sisäpuolelta. Kohta taas aurinko paistaa suoraan kohti ajajaa, ja silloin sumea pölykerros ei tee ajamisesta kivaa. Aurinkolasitkin kannattaa puhdistaa päivittäin. KALAT 19.2.-20.3. Talven jäljiltä raitisilmasuodatin saattaa olla kaameassa kunnossa. Se kannattaisi vaihtaa jokaisessa huollossa, vaikka tämä ei kuuluisikaan huolto-ohjelmaan. AUTOMIEHEN HOROSKOOPPI MAALIS-HUHTIKUULLE 2021! TÄSSÄKIN VOISI OLLA SINUN MAINOS SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! Mika Salomaa, 0400 777 797 mika.salomaa@kaasujalka.fi !!
18 KAASUJALKA 3/2021 OSTETAAN AUTOJA MYY AUTOSI MEILLE! Huutava pula 1000-30000€ autoista, myös pakut ja mp:t Olarinluoma 13, Espoo Soita Petri Harinen puh. 0400 474 674 www.autoplaneetta.fi autoplaneetta@gmail.com www.vaihtoautomaa.com HELSINKI VANTAA TUUSULA JÄRVENPÄÄ JYVÄSKYLÄ MUURAME MÖNKIJÄT Pohjanmäentie 7, HEINOLA I 0400 124 262 Mestarinkatu 16, LAHTI I 045 258 7877 Sis. alv 24% NYT ERIKOISTARJOUS westmac.fi Tuotteidemme päävarasto Heinolassa MiniWenus AUTOTRAILERI KIPILLÄ 1990€ Alk. Palvelemme kesäajalla 17.6. 11.8. ma-pe klo 9-17 Palvelemme kesäajalla 17.6. 11.8. ma-pe klo 9-17 Meillä myös maahantuontija erikoiskatsastukset kilpailukykyisin hinnoin. Katso nettisivultamme tai soita. Tuulissuontie 34, Lieto • puh. (02) 436 4300 www.wp-katsastus.fi Tervetuloa! KATSASTUSASEMIA Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti SEURAAVA KAASUJALKA ILMESTYY 1.4.2021 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 TÄSSÄKIN VOISI OLLA SINUN MAINOS SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi !! Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti Wheelmedia Oy Olarinluoma 13 02200 Espoo Postimerkki VUOSITILAUS 11 NROA VAIN 25.95€ (SIS ALV. 10%) Tilaan Kaasujalka-lehden vuodeksi 11 nroa hintaan 25,95€ ja tilaus jatkuu saman mittaisissa jaksoissa. Mikäli en halua jatkaa tilausta peruutan tilaukseni siitä ilmoittamalla. pk-seudun painoksen Pirkanmaan painoksen Varsinais-Suomen painoksen Keski-Suomen painoksen Päijät-Hämeen painos Kanta-Hämeen painos Itä-Suomen painos Nimi Osoite Postinro ja toimipaikka Puh TILAA NYT KAASUJALKA! !! VARAOSIA • varaosakauppa • vaihteistokorjaamo • vikadiagnostiikka • autosähkötyöt • määräaikaishuollot • katsastuskorjaukset • ilmastointihuollot • jakohihnan vaihdot (03) 5356 100 | Puutikkalantie 40, 36760 Luopioinen
KAASUJALKA 3/2021 19 15. VUOSIKERTA Ilmestyy pk-seudulla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Kanta-Hämeessä ja Itä-Suomessa KUSTANTAJA Wheelmedia Oy, Olarinluoma 13, O2200 Espoo PÄÄTOIMITTAJA Mika Salomaa, 0400 7777 97 mika.salomaa@kaasujalka.fi ART DIRECTOR Sari Eskola / Mainostoimisto Mieliala AVUSTAJAT Urmas Hurmalainen, Timo Kiiski, Mauri Nurmi, Jorma Mikkola, Jari Sjöman, Petri Matikainen ILMOITUSMYYNTI Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi NETTISIVU www.kaasujalka.fi PAINOPAIKKA Sanoma Manu Oy, Tampere JAKELUALUEET Pääkaupunkiseudun telineet 255 kpl: Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Tuusula, Kerava, Järvenpää, Sipoo, Nurmijärvi, Kirkkonummi, Lohja, Nummela, Karkkila, Veikkola, Vihti, Porvoo, Mäntsälä ja Askola Pirkanmaan telineet 89kpl: Tampere, Ylöjärvi, Kangasala, Nokia, Lempäälä, Akaa, Toijala, Orivesi, Pirkkala, Pälkäne, Valkeakoski, Sastamala, Ikaalinen, Hämeenkyrö, Seinäjoki, Vaasa, Kokkola Varsinais-Suomen telineet 90 kpl: Turku, Raisio, Naantali, Kaarina, Paimio, Lieto, Aura, Parainen, Salo, Forssa, Loimaa, Masku, Somero, Nousiainen, Mynämäki Keski-Suomen telineet 46 kpl: Jyväskylä, Muurame, Jämsä, Korpilahti, Äänekoski, Suolahti, Laukaa, Keuruu, Petäjävesi Päijät-Hämeen telineet 45 kpl: Lahti, Nastola, Sysmä, Hollola, Hartola, Heinola, Orimattila, Joutsa, Asikkala, Kärkölä, Kouvola, Kausala Kanta-Hämeen telineet 44 kpl: Hämeenlinna, Iittala, Tervakoski, Janakkala, Tuulos, Lammi. Riihimäki, Oitti, Loppi, Hyvinkää, Forssa Itä-Suomen telineet 66 kpl: Mikkeli, Varkaus, Juva, Pieksämäki, Suonenjoki, Joroinen, Heinävesi, Lieksa, Kitee, Tohmajärvi, Outokumpu, Vihanti, Vuokatti, Kuhmo, Kuopio, Iisalmi, Kajaani, Joensuu, Nurmes, Savonlinna, Lappeenranta, Imatra Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti RISTIKKO Kromia kesäksi PARAS SIVU KUUKAUDEN KYSYMYS RISTIKON SANAT RISUJA JA RUUSUJA NIMI OSOITE POSTINUMERO JA POSTITOIMIPAIKKA PUH. EN HALUA, ETTÄ KOMMENTTEJANI JULKAISTAAN LEHDESSÄ VASTAUSKUPONKI Wheelmedia Oy Olarinluoma 13 02200 Espoo Postimerkki 3/2021 Vastaamalla annat luvan julkaista nimesi Kaasujalka-lehdessä, mikäli voitto osuu kohdalle. Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti SEURAA KAASUJALKAA SOMESSA! Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Käy heti tykkäämässä tai tilaamassa meidän kanava Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.com VASTAA, RATKO JA VOITA LENOVON TABLETTI A) AUDI B) BMW C) CITROEN D) JAGUAR TAMMIKUUN kisaan vastanneiden kesken arvoimme 2 kpl O´Keeffe´s tuotesettejä ja 5 Hurmalaisen pokkaria. O´Keeffe`s setit voittivat: Annikki Laurila Porvoosta ja Raimo Pallonen Helsingistä. Pokkarit: Tero Määttälä Helsinki, Sami Silander Helsinki, Matti Rautio Imatra, Toni Mäki Hyvinkää ja Leo Hedenstam Helsinki. Onnea voittajille Kaikkien oikein vastanneiden kesken arvomme Lenovon tabletin ja 10 Urmas Hurmalaisen Automiehen elämäkerta pokkaria. Vastausaikaa 16.4.2021 saakka. MIKÄ AUTO ON KUUKAUDEN KÄYTETTYNÄ TÄSSÄ NUMEROSSA`? Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi
20 KAASUJALKA 3/2021 AUTOILUOHJELMAN 7. KAUSI PYÖRII ALFA TV:LLÄ! Ilmainen ja näkyy jokaisessa tv-vastaanottimessa 10 jaksoa prime time -aikaan, jokainen jakso uusitaan 4-7 kertaa viikon aikana Koko kausi uusitaan heti perään Lisäksi jaksot katsottavissa Kaasujalan Youtube -kanavalla ja Alfa TV:n permanto.fi-palvelussa YHTEISTYÖSSÄ: VAIHTOAUTOKAUPAN YKKÖSLEHTI! SUOMEN VaihtoAutot Caravan liikkeiden kauppapaikka! Ke klo 18.30 Uusinta to klo 19.30 JOKAINEN JAKSO KATSOTTAVISSA KAASUJALAN YOUTUBEKANAVALTA OHJELMAN SISÄLTÖ Uusien autojen koeajoja Käytettyjen autojen koeajoja Mielenkiintoisia julkkisvieraita Tuote-esitettelyjä ja vinkkejä KATSO AAMUJA ILTAESITYKSET www.alfatv.fi TÄLLÄ KAUDELLA MUKANA MM. JULKKISTEN TAITOAJOKISA