KUUKAUDEN KÄYTETTYNÄ TOYOTA RAV4 I MITEN KÄY KAUPAKSI DIESELKÄYTTÖISET HYBRIDIT? Koeajossa Varsinais-Suomen painos Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 3/2025 Lähin jälleenmyyjäsi: www.exide.fi Muhkurin Autohuolto Uhrilähteenkatu 4, 20250 Turku Puh. 010 279 3900 asiakaspalvelu@muhkurinautohuolto.fi Avoinna arkisin 8:00-16:00 MUHKURIN AUTOHUOLTO HUOLTAA AUTOSI MERKISTÄ JA MALLISTA RIIPPUMATTA muhkurinautohuolto.fi Katso lähin autokorjaamo! fixus.fi Puheluhinnat 020-alkuisiin numeroihin ovat kiinteästä verkosta ja matkapuhelimesta 8,35 snt/puh + 16,69 snt/min (sisältäen alv). Rengastek Oy Voudinkatu 11 Raisio Puh. 020 763 9970 www.rengastek.fi Rengascenter Raisio Tarjous voimassa voimassa 17.2.–30.3.2025 Neste Vesilaitoksentie Raisio Kai Oksanen, puh. 010 321 6380 Ma-Pe 6.30-19, La 9-16, Su suljettu nestevesilaitoksentie.?
2 KAASUJALKA 3/2025 Ihmiset ajattelemattomuus esimerkiksi pysäköinnissä saattaa aiheuttaa ongelmia muille, kuten tässä lukijan lähettämässä kuvassa raitiovaunu on joutunut pysähtymään. Kuvan lähetti Ari Simola Mäntsälästä. KLICK” KUUKAUDEN LUKIJAN KUVA Horoskoopit laati autoastrologian tohtori h.c. Urmas Hurmalainen OINAS 21.3 – 20.4. Kärsimättömyys kuuluu merkin suurimpiin heikkouksiin. Jos olet menossa autokaupoille, nyt on suuri riski innostuksen puuskassa huono päätös. HÄRKÄ 21.4 – 21.5. Vaikka härkä on sitkeä ja perusteellinen, osaat kuitenkin nautiskella myös elämän pienistä iloista. Kevät tekee tuloaan ja kohta on mökilläkin kevätsiivouksen aika. Uusi vetokoukku kuuluu näihin elämäsi pieniin iloihin. KAKSOSET 22.5 – 21.6. Uteliaisuus, innostuneisuus ja nopea ajattelu ovat kaksosille tyypillisiä piirteitä. Kannattaa kuitenkin miettiä perheenkin tarpeet ennen kuin päätät, mikä on seuraava autosi. RAPU 22.6 – 22.7. Muista, että lumi voi yllättää vielä huhtikuun loppupuolellakin, jolloin olet jo vaihtanut alle kesärenkaat. Julkisilla töihin lähteminen voi olla joskus ihan avartavaakin. LEIJONA 23.7 – 23.8. Yrität luultavasti tehdä ”leijonat” ja selvitä myös autosi korjaamisesta itse, mikä se vika sitten onkaan. Katso kuitenkin ensin käyttöohjeista, mitä voi tehdä omana työnä ja mitkä hommat kannattaa jättää ammattilaiselle. NEITSYT 24.8 – 22.9. Älä vajoa epätoivoon, vaikka autosuhteesi ei ole ongelmaton juuri nyt. Ehkä nyt edessä on vähän kalliimpi korjaus, mutta sen jälkeen voi taas olla edessä pitkäkin ”kuiva” kausi. VAAKA 23.9 – 22.10. Jollain ratkaisulla voi nyt olla pitkäaikaisia vaikutteita tulevaisuuteesi. Jos olet vaihtamassa autoa, kirjaa itsellesi 3-5 tärkeintä ominaisuutta, jotka palvelevat sinua tässä elämäntilanteessa. SKORPIONI 23.10 – 22.11. Luota inspiraatioosi ja heittäydy rohkeasti uusiin kuvioihin myös autoasioissa. Ei se diesel välttämättä ole tänäkään päivänä huono vaihtoehto, jos ajat paljon pitkää matkaa. JOUSIMIES 23.11. – 22.12. Jousimiehet ovat eläinradan suuria optimisteja ja se pätee vielä silloinkin, kun auto antaa merkkejä huollontarpeesta. Ennen kevättä olisi hyvä vihdoin teettää vanhalle autolle muukin kuin öljynvaihtohuolto. KAURIS 23.12 – 20.1. Kauriit ovat sitkeitä ja kestäviä. Siksi päätät edelleen pitää iäkkään autosi, vaikka korjauksiin on ehkä mennyt isojakin rahoja vähän väliä. VESIMIES 21.1.-18.2. Vesimies laukoo ääneen sen, mitä ilmassa liikkuu. Sähköautokriittisissä mielipiteissäsi tukeudut Turun yliopiston sähköautoasenteisiin liittyvään tutkimukseen. Tasapuolisuuden vuoksi kannattaa kuitenkin poimia myös sähköautoille myönteiset mielipiteet. KALAT 19.2.-20.3. Kalat on eläinradan suuri oivaltaja, joka pystyy näkemään miinat, joita moni muu ei näe. On ihan järkevää suhtautua vielä epäluuloisesti pitkän toimintamatkan lataushybrideihin. AUTOMIEHEN HOROSKOOPPI MAALISKUULLE 2025 Lähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi tai numeroon 0400 777 797 Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy jotenkin autoiluun. KUUKAUDEN KUVA PALKITAAN ELEKTRONISELLA PYSÄKÖINTIKIEKOLLA Leading supplier from Denmark ! U R M A S H U R M A LA IN EN Tänä päivänä autokorjaamon tärkeimmät työkalut ovat vikakoodinlukijat ja testerit, mutta edelleen tarvitaan myös jakoavainta ja ruuvimeisseliä. Ehkä tämän takia autoasentajista on kova pula, kun yhtaikaa pitäisi olla it-nörtti ja rassari-Reiska. K un 1980-luvulla vein vanhan Volvoni korjaamoon, asentaja pyyhki käsiään trasseliin ja tupakan huuleensa. Silloin ei taidettu edes tuntea sellaisia sanoja kuin OBD-testeri ja vikadiagnostiikka. Ei ollut Volvossa ECUakaan, eli moottorin ohjausyksikköä. Ainakaan sellaisista hienouksista ei puhuttu. Kun asentaja stumppasi tupakkansa ja ryhtyi hommiin, ei Volvoa kytketty testeriin, vaan juro asentaja nosti konepellin ylös ja alkoi peukaloida käsin moottoria. Tänä päivänä yhä harvemmin taidetaan kuitenkin pyyhkiä käsiä trasseliin, vaan kytketään auto testeriin ja läppäriin. Tällaisen maallikon on turha edes selittää, joten piti hakea selityksiä netistä. Diagnoositesteri on nykyaikaisen monimerkkikorjaamon perustyökalu. Diagnostiikkalaite on muutakin, kuin vikakoodinlukija. Vikakoodien luku on toki perustoiminto, mutta nykyaikaisten ajoneuvojen huoltoja korjaaminen vaatii laitteistolta paljon muutakin toiminnallisuutta. No huh huh… Eräs autokorjaamoyrittäjä ihmetteli ensin, miksi nuoria ei kiinnosta opiskelu autoasentajaksi, kun ala menee yhä enemmän tietokoneille ja nuoret taas viettävät muutenkin yhä enemmän aikaa erilaisilla digialustoilla. Nörtti ei likaa käsiään Yksi monista syistä autoalan herättämään vähäiseen kiinnostukseen on se, että tämän päivän nuori on vaihAUTOALA TARVITSEE JATKOSSAKIN ” RASSARI-REISKOJA” tanut perinteisen mopon mopoautoon tai mönkijään. –Mopoautoilla ja mönkijöillä nuoriso kyllä ajelee, mutta ei niitä enää korjaa itse, kuten me aikoinaan itse korjasimme mopoja. Autoala ei nuoria kiinnosta, vaikka tarjolla olisi lähes varma työpaikka. Autonkorjaajista on niin kova pula, että vakituisen työpaikan voi saada jopa alaikäisenä. Enemmän nuoria kuitenkin houkuttelee ryhtyminen influensseriksi eli henkilöksi, jolla on paljon seuraajia sosiaalisessa mediassa. Osaajapulaa lisää sekin, että jatkossakin autokorjaamoissa on käyttöä myös jakoavaimelle ja ruuvimeisselille. Monia auton toimintoja hallitaan hipaisunäytöltä, sähköautojenkin alustat, pyöräntuennat, iskunvaimentimet ja jarrupalat vaativat niitä kädentaitoja ja perinteisiä työkaluja. Ja lahjakas IT-nörtti taas vierastaa menemistä nosturille nostetun auton alle. Hui, siinähän voi kädetkin likaantua… Hallitus on sitoutunut tekemään toimenpiteitä, joilla korkeakoulutettujen nuorten aikuisten määrä pyritään nostamaan mahdollisimman lähelle 50 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Eikö nyt olisi aika panostaa myös käytännön ammattiosaajien määrän lisäämiseen? Seuraava Kaasujalka ilmestyy 3.4.2025
KAASUJALKA 3/2025 3 UUSI AUTOFITMONIMERKKIKORJAAMO AVATTU TURKUUN! Kysy huoltotarjous autollesi! Kysy huoltotarjous autollesi! Kysy myös edullista rahoitustarjousta. Huoltopiste Alhonen Orikedonkatu 13, 20380 Turku Puh. 050 313 9345 info@huoltopistealhonen.com GS Autoja Konehuolto Oy Vanha Tampereentie 205, 20380 Turku Puh. 044 782 6879 gs.huolto@gmail.com Naantalin Rengasteam Niittikuja 2, 21110 Naantali Puh. 044 544 2156 naantalinrengasteam@gmail.com KumRok Oy Voivalantie 24 E, 20780 Kaarina Puh. 045 156 4770 myynti@kumrok.fi Turun Autokorjaamo Oy Kuloistentie 6, 21280 Raisio Puh. (02) 238 8880 turunautokorjaamo@autofit.fi Aninkaisten Autohuolto Nuppulantie 34, 20320 Turku Puh. 040 766 3109 aninkaistenauto@autofit.fi Huoltopiste Alhonen Tervetuloa!
4 KAASUJALKA 3/2025 Jopa 142 km sähkön voimalla kulkevan Volkswagen Golf -pistokehybrid omaa kaikki eväät suosituksi kansanautoksi, mutta taitaa varsin korkea hankintahinta tiputtaa ostohalukkuutta. TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski K un näitä pitkän sähköisen toimintamatkan plugin hybridejä alkoi tulla markkinoille, minäkin hehkutin, kuinka pitkien etäisyyksien Suomessa tarvittaisiin juuri tällaisia ratkaisuja: autoja, joilla ajaa yli 100 kilometriä pelkällä sähköllä ja jotka voidaan ladata pelkän kotilatausaseman lisäksi myös liikenneasemien ja kauppakeskusten pikalatureissa. Olen sanonut ennenkin, ja sanon edelleenkin, että ihan perus-Golfkin on niin hyvä ja miellyttävä auto ajaa, että tavallinen ihminen ei parempaa välttämättä tarvitse. Ja jos tarvitsee, niin sitten mennään jo sellaisiin asioihin, jotka menevät enemmän fiilistelyn ja elvistelyn puolelle. Hatchback eli viistoperähän ei nyt ole muodissa ollenkaan, mutta omaa silmääni se miellyttää enemmän kuin Golf Variant -farmari. Farmari on ehdottomasti käytännöllinen valinta lap! TEKNIIKKAA VOLKSWAGEN GOLF STYLE BUSINESS EHYBRID MOOTTORIT: R4, bensaturbo1498 cm3 + sähkömoottori HYBRIDIJÄRJESTELMÄN YHTEISTEHO: 204 hv AKUN NETTOKAPASITEETTI: 19,7 kWh LATAUSNOPEUS: 0-100 % AC, 11 kW (max.) 2.5 h, AC 2,3 kW 12 h / 0–80 % DC: 26 min LATAUSTEHO DC (MAX): 40 kW VÄÄNTÖ: 350 Nm TOIMINTAMATKA SÄHKÖLLÄ: 142 km (ilmoitettu) KULUTUS (WLTP): 14,7 kWh/100 km sähköllä ja 0,3 l/100 bensalla (ilmoitettu)7 CO2-PÄÄSTÖT: 7 g/km (ilmoitettu) VAIHTEISTO: 6-lovinen DSGautomaatti KIIHTYVYYS 0-100 KM/H: 7.2 s HUIPPUNOPEUS: 220 km/h MITAT: pituus 4282 mm, leveys 1789 mm, korkeus 1478 mm, akseliväli 2629 mm TAVARATILA: 273 – 1129 l HINTA LISÄVARUSTEINEEN: 45 319€ ladattavien hybridien hinnat alk. 39 992 €, koko Golf-malliston hinnat alk. 31 953 € PISTOKE-GOLF TAITTAA YLI 140 KM SÄHKÖLLÄ Volkswagen Golf KOEAJOSSA +Pitkä toimintamatka sähköllä +Tasapainoinen ajettava +Hiljainen – Sähköautoa rajallisemmat takatilat -Matala, vain 13 cm maavara JÄLKIMAKU Golf eHybrid on juuri sellainen sähköllä ja bensalla käyvä kompromissi, jonka luulisi innostavan suomalaisia. Toimintamatka sähköllä on yli 100 kilometriä ja pitkälläkin reissulla voi valita, jatkaako matkaa bensan voimalla vai pitääkö kahvitauon liikenneasemalla sillä välin, kun auto latautuu pikalatausasemassa. ? – + siperheiden tarpeisiin, mutta rehellisesti sanottuna ymmärrän hyvin, miksi ihmiset nyt fanittavat näitä crossover-katumaastureita. Omassa seniorikansalaisen mieltymyksissä paras korimalli on sedan, sen jälkeen viistoperä eli hatchback. Suomen pisin toimintamatka Volkswagen Golf eHybrid on Suomen markkinoilla pisimmän sähköisen toimintamatkan pistokehybridi. Pitkän, yli 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan pistokehybridejä ovat myös Skoda Kodiaq ja MG HS PHEV. Golf eHybridillle luvataan näistä kaikista kuitenkin markkinoiden pisintä sähköistä toimintamatkaa, jopa 142 kilometriä. Uusi Golf eHybrid tuo tullessaan uuden ladattavan hybriditeknologian ja joukon parannettuja ominaisuuksia kompaktiin kokoluokkaan. Akkua voi nyt ladata kotona ja muissa vaihtovirtalatauspisteissä jopa 11 kW teholla ja lisäksi Golf eHybridiä voidaan ladata DC-pikalatauksellakin jopa 50 kW:n teholla. Uusilla lataushybrideillä Golf hakee uutta potkua ja mikäs on hakiessa, kun auto kiistatta on mukava, vakaa ja hiljainen ajettava. Vaikea sanoa, miksi vainfarmariGolfia ei saa pistokehybridinä, kun hanakammin taloudellisuutta hakevat Golfin tärkein kohderyhmä: lapsiperheet. Toki Volkkarilta löytyy samasta kokoja hintaluokasta aika monta täyssähköautoakin. Halvin Volkswagen ID.3 maksaa alle 36 000 euroa ja ID.4:kin 42 690. Sähkön ja bensan yhdistetyssä toimintamatkassa pistokeGolf tietysti päihittää täyssähköautot, ja juuri tämä voi ratkaista kuluttajan valinnan. Kun pistokeGolfilla parhaimmillaan pääsee ajoakku täyteen ladattuna ja tankki täynnä bensaa enimmillään lähes 1000 kilometriä pysähtelemättä, niin se tuntuu varmasti pitkiä matkoja taittavasta lyömättömältä. Tilat takana toki häviävät tasalattiaisille täyssähköautoille, mutta kyllä takapenkilläkin kaksi normaalimittaista aikuista matkustaa siedettävästi. Ja jos nyt jaksaa sitten pysähtyi lataamaan, sekin hoituu pikalatausasemassa. Lyömättömältä kuulostaa, mutta on hyvä muistaa, että pistokehybridillä tosiaan pitää ajaa säännöllisesti molemmilla käyttövoimilla, bensalla ja sähköllä. Huippulaadukkaat uusioturboahtimet henkilöautot, pakettiautot, kevyt kuorma-autot, raskas kalusto, veneet, työkoneet, traktorit alk 399€ / 36 kk takuu Suoramyynti Autoliikkeet, Autokorjaamot, yksityisasiakkaat 020 728 8650 / myynti@turbotukku.com Ma-Pe: 9.00 17.00 WWW.TURBOTUKKU.COM Audi / Seat / Skoda / VW 1.9-2.0TDi Alk. 399 € / 36 kk takuu vm. 2005-2016 Nissan / Renault 1.9Dci Alk. 399 € / 36 kk takuu Mercedes-Benz / BMW sähköohjatut turbot Alk. 699 € / 36 kk takuu OSTAMME ALKUPERÄISET VIALLISET TURBOAHTIMET! TARJOA! 020 728 8651
KAASUJALKA 3/2025 5
6 KAASUJALKA 3/2025 PIKKUKAUPUNGIN AUTOKORJAAMO PÄRJÄÄ VAIN MONIPUOLISUUDELLA Paraislainen Optiwide Oy pärjää autokorjaamoalan kilpailussa päivittämällä säännöllisesti monipuolista osaamistaan. Vain johonkin tiettyyn merkkiin erikoistuminen ei kannattaisi veden ympäröimässä 15 000 asukkaan pikkukaupungissa. P araislainen Optiwide Oy pärjää autokorjaamoalan kilpailussa päivittämällä säännöllisesti monipuolista osaamistaan. Vain johonkin tiettyyn merkkiin erikoistuminen ei kannattaisi veden ympäröimässä 15 000 asukkaan pikkukaupungissa. Optiwide on korjannut paraislaisten ja naapurikuntien asukkaiden autoja jo 30 vuotta. Se ei kuitenkaan olisi onnistunut ilman jatkuvaa panostusta laitteistoihin ja asentajien osaamiseen. Yrityksen palveluksessa on yrittäjäpariskunnan lisäksi 6 koulutettua asentajaa, joilla kaikilla on oma erikoisosaamisensa. Hiljattain korjaamo muutti uusiin raikkaisiin tiloihin raikkaisiin tiloihin Norrbynharjulla osoitteeseen Vuoritie 6. Yrityksen perustaja ja omistaja Mårten Nyström on jo vuosia palvellut asiakkaita tiskin takana, Anita-vaimon vastatessa hallinnosta. Mårten Nyström on itse kasvanut autojen parissa ja aloittanut työuransa vanhempiensa autokorjaamossa Mustfinnö Motorissa. Autot ovat aina olleet hänen suuri kiinnostuksen kohteensa. Optiwide Oy:n hän perusti jo 28 vuotta sitten. Modernit tilat ja työkalut Korjaamoalan kehityksessä mukana pysyminen autojen sähköistyessä on vaatinut investointeja niin työkaluihin kuin tekniikkaankin. Yritys muutti äskettäin uusiin ja moderneihin tiloihin Paraisten Norbynharjulla osoitteeseen Vuoritie 6. –Modernien työkalujen ansiosta voimme nyt tarjota monipuolista palvelua kaikentyyppisille autoille renkaiden säädöistä, sähköasennuksista ja pakokaasutesteistä kolarikorjauksiin ja määräaikaishuoltoihin. Myymme nyt myös autorenkaita ja renkaansäilytyspalveluja. Optiwide kuuluu KL-ServicePartner -ketjuun. –KL-ServicePartner -ketjun TEKSTI_ Timo Kiiski kautta saamme osat BMWja Mercedes-Benz -autoihin, muiden autojen kulutusosat tulevat toiselta ketjulta. 28 vuoden aikana Mårten Nyström on nähnyt autoalan valtavan murroksen. –Ennen autot olivat paljon yksinkertaisempia. Tämän päivän autojen huoltaminen ja korjaaminen vaatii melkein tietokonegurun osaamista. Asentajan pitää olla todella hyvä kyetäkseen tekemään oikein tämän nykyautojen korjaukset ja huollot, meillä on siinä suhteessa käynyt hyvä onni. Asentajamme ovat olleet meillä vähintään kolme vuotta, pitkäaikaisin heistä on työskennellyt meillä jo 16–17 vuotta. Ajantasaiset merkkitesterit Paraisilla korjataan Nyströmin mukaan vielä pitkään perinteisiä polttomoottoriautoja. –Teemme isojakin moottorikorjauksia. Sähköautoja täällä ei vielä kovin paljon ole, mutta hybridejä meillä käy päivittäin. En kuitenkaan näe sähköistymistä haasteena, onhan sähköautoissakin edelleen paljon samoja alustan osia kuin polttomoottoriautoissa. Kuulumme myös hybridien ja sähköautojen korjauksiin ja vianetsintään erikoistuneeseen e-Expert -korjaamoketjuun. Pienestä asukasmäärästä huolimatta Paraisillakin riittää korjaamoalan kilpailua, Optiwiden lisäksi kaupungissa toimii neljä muutakin korjaamoa. Optiwiden asiakkaat tulevat pääasiassa Paraisten ympäristöstä, mutta tuodaan sinne autoja huoltoon ja korjattavaksi pidempääkin, Kaarinasta ja Turusta saakka. –Se on helppoa senkin takia, että meiltä järjestyy huollon ajaksi sijaisauto. Olen tietysti kiitollinen siitä, että asiakkaat ovat meihin luottaneet jo lähes 30 vuotta. Asiakassuhteet ovat pitkäikäisiä, ne ovat periytyneet jo isiltä pojille. Pitää tehdä työ laadukkaasti ja kohtuullisella hinnalla. Optiwidellä oli ennen Suzukin ja Hyundain merkkihuolto, mutta Paraisten kokoisessa kaupungissa on pakko osata kaikkia merkkejä. Merkkitesterit ovat tätä helpottaneetkin vian etsintää paljon. –Ennen vanhaan, jos johonkin ohjausyksikköön tai ABSanturiin tuli vika, piti mennä tekemään päivitys johonkin merkkiliikkeeseen. Nyt pystytään tekemään itse, kun on suora autotehtaaseen. Parhaiten korjaamon laadun tietävät asiakkaat. Optiwiden kotisivuille sivuille on jätetty runsaasti palvelua kehuvia kommentteja. Yhden kuvaavimmista on kirjoittanut nimimerkki Henkka: ”Optiwiden porukkaa olen tuntenut jo kauan, monen kymmenen vuoden takaa. Jos turkulaiset autonkorjausliikkeet eivät saa autoasi kuntoon, niin nämä kyllä saavat.” www.renkaatalle.fi Kotimainen verkkokauppa! RENKAAT EDULLISESTI JA NOPEASTI VERKOSTA! Kotimaisen verkkokaupan tunnistaa avainlipusta! HYVÄ • HELPPO • HALPA Falken ZIEX ZE320 NEXEN N’FERA SPORT Valmistettu Euroopassa! PIRELLI POWERGY RENGASRIKKOTURVA 24 kk. Saatavuus: Renkaatalle.fi ja rengasliikkeet sekä korjaamot
KAASUJALKA 3/2025 7 KESTÄVINKIN KAIPAA HUOLTOA MAAHANTUOJAN VALTUUTTAMA KORJAAMOMME PALVELEE SINUA KAARINASSA. • Kaikki korjauspalvelut • Määräaikaishuollot • Katsastustarkastukset ja katsastuspalvelut • Tuulilasin kiveniskemäkorjaukset • Ilmastointilaitteen huolto • Rengasmyynti • Kaikki rengastyöt • Varusteasennukset • Alkuperäiset Toyota-varaosat • Sijaisautopalvelu Varaa autollesi huoltotai korjausaika numerosta (02) 243 5585 tai osoitteessa www.testipiste.fi Hallimestarinkatu 22, 20780 Kaarina Avoinna ark. 7.30-16.30, puhelin (02) 243 5585, www.testipiste.fi Autolasien ykkönen Puh. 02 432 9390 • Tuotekatu 6, Raisio www.raisionautolasi.fi Avoinna ma-pe 8 –17, nyt myös la 10 –15 Myös Liedossa Tuulissuolla. www.liedonautolasi.fi Vakuutusyhtiöiden sopimuskumppani Örninkatu 8, 24100 Salo Puh. 02 731 3362 salonautosahko@netti.fi Hae rahoitusta lähettämällä tekstiviesti MEKONOMEN numeroon 18311, korjaamolla tai osoitteessa mekonomen.fi *Esimerkkilaskelma; Ostot 1000€, 12kk maksuaika, vuosikorko: 0%, käsittelymaksu/kk: 3,90€, todellinen vuosikorko: 8,16%, osamaksuerä/kk: 87,24€, 12 erää, maksettava yhteensä: 1047 €. Hakijan tulee saada hakemukseen myönteinen päätös. Luotonantaja: Resurs Bank AB Suomen sivuliike. Autohuollot ja varaosat luotettavasti saman katon alta! Nyt kaikkiin ostoksiin ja huoltoihin 12kk korotonta maksuaikaa.
8 KAASUJALKA 3/2025 KUUKAUDEN KÄYTETTY KAIKKEA MUUTA KUIN WOKKIPANNU Toyota RAV4 Ihan vain kuittaukseksi nettihuutelijoille: Toyota RAV4 Hybrid 2.5-litraisella bensamoottorilla on lähes 200 000 km ajettunakin lähempänä järeää soppatykkiä kuin wokkipannua. TEKSTI _ Timo Kiiski KUVAT _ Mika Salomaa K yllä nettiin huutelua mahtuu ja se koskee autojakin. Toyota kuitenkin kuuluu niihin merkkeihin, jonka luotettavuutta ei kuitenkaan ole kovin helppoa kyseenalaistaa. Niinpä ilkkuminen keskittyy sitten vaikkapa auton valmistusmaahan tai tai maailmanosaan. Toyota RAV4-maasturiin kohdistuvia heittoja selaillessani törmäsin vertaukseen wokkipannusta. Niinpä piti Kaasujalan koeajoon sitten ottaa Toyota RAV4 vuosimallia 2019 nelivedolla ja hybridijärjestelmän säestämällä järeällä 2.5-litraisella bensamoottorilla. Jo ensimmäiset kilometrit tekivät selväksi, että nyt ajettiin enemmänkin järeällä soppatykillä kuin wokkipannulla. Viidennen sukupolven citymaasturi-ikoni tuntui 183 000 kilometrin mittarilukemasta huolimatta maailman luotettavimmalta perusmaasturilta. Ehkä RAV4 rivitalonpätkän autokatoksessa ei kuitenkaan herätä yhtä lailla naapurikateutta kuin vaikkapa saman verran ajettu, mutta kolmisen vuotta vanhempi MercedesBenz CLC tai samanikäinen Volvo XC60. Istutaan herroiksi Mutta RAV4 ostetaankin fiilistelyyn tai brassailun sijasta enemmän tositarpeeseen: vaikkapa peräkärryn tai mönkijän vetämiseen trailerilla kesämökille. Kuusi vuotta vanhan viidennen polven RAV4:n ulkoista ilmettä voisi kuvata enemmänkin vakuuttavaksi kuin hienostuneeksi: Korkea keulan ja pulleiden lokasuojien myötä RAV4 uhkuu määrätietoista voimaa. Sisällä on hyvät tilat ja varsinkin edessä istutaan herroiksi, istuma-asennossa ei ole rutisemista. Tosin Vaihtoautomaan Vantaan Petikon myymälästä saadussa RAV4:ssä oli musta nahkasisustus ja se rokotti ylellisyyden tuntua verrattuna eritoten vaaleaan nahkasisustukseen. Ohjaamon design näytti muutenkin karun arkiselta, vastaavasti myös selkeältä ja tarkoituksenmukaiselta. Kiitettävä oli ennen kaikkea se, että ilmastointia ja lämpötilaa säädettiin kahdesta isosta nappulasta eikä hipaisunäytöltä. 2.5-litraisen bensamoottorin parina on kaksi sähkömoottoria: nelivedolle ja etuvedolle kummallekin omansa. TäyshybrdiRAV4:ää on mahdollista ajaa täysin sähköisessä tai sitten sekatilassa. Nelivedon ja 19 senttimetrin maavaran myötä RAV4:llä etenee hyvin niin paksussa lumihangessa kuin huonokuntoisella mökkitielläkin. Oikeasti taloudellinen 221-hevosvoimaa eivät tarjoa räjähtävää voimaa, mutta eipä sitä taida kukaan raskaalta maasturilta odottakaan. Kun auto kuitenkin kiihtyy nollasta sataseen 8.1 sekunnissa, sillä ei myöskään jää muun liikenteen jalkoihin. RAV4-täyshybridin kiihtymistä voisi kuvailla tasaisen väkeväksi. 2.5-litrainen polttomoottori yhdessä hybridijärjestelmän kanssa tuottaa kohtuullisen, 221 Newtonin kokonaisväännön. RAV4:ssä hybridijärjestelmä hyödyttää oikeasti myös polttoainetaloutta. RAV4 kulkee kyllä pelkän sähkönkin voimalla, mutta pääsääntöisesti ajetaan bensalla: polttomoottorin taakkaa sähkömoottori kuitenkin selvästi keventää. Lyhyellä koeajolenkillä ei pääse kulutuslukemiin kovin syvästi, mutta jo hiukan päälle 6 litran kulutus 100 kilometrillä on RAV4 -hybridin kokoiselle maasturille hyvä lukema. Portaaton CVT-automaatti nostaa ainakin hiukan räväkämpien kiihdytysten aikana moottorin kierrokset korkealla ja kuuluu selvästi ohjaamoonkin. Vaikka RAV4 ei nyt varsinaisesti sukkasillaan etenekään, niin ei sitä voi varsinaisesti myöskään meluisaksi kehua. Tositarpeeseen tarkoituksenmukaisen Toyota-maasturin ostaja tuskin edes odottaa, että korkea ja tehokas maasturi kulkisi kuin kuiskaten. Leppoisaan ajoon Ajo 185 000 km ajetulla ja kuusi vuotta vanhallakin RAV4:llä on kaiken kaikkiaan vakaata ja yllätyksetöntä. Kiharaisille teille mennessä RAV4 on kuitenkin enemmän omiaan leppoisan rauhallisessa ajossa kuin sporttisessa kaahailussa: vähän vauhdikkaammin kaarteisiin ajaessa RAV4:llä on hiukan taipumus puskea. Ainakin vähän reippaampien kiihdytyksen aikana moottorin kierrokset käy korkealla ja se kanssa kuuluu tänne ohjaamoon. RAV4 oli vuonna 2019 ensirekisteröintien perusteella Suomen 11. suosituin auto. Katumaastureissa sen edelle suosiossa kiilasi vain Nissan Qashqai. Isot myyntimäärät näkyvät Netti! TOYOTA RAV4 2,5 HYBRID AWD-I PREMIUM VM. 2019 MITTARILUKEMA: 183 000 km POLTTOMOOTTORI: R4, 2487 cm3 SÄHKÖMOOTTORIT: 2 (edessä ja takana) KÄYTTÖVOIMA: bensa + sähkö (täyshybridi) VETOTAPA: neliveto TEHO: 222 hv VÄÄNTÖ: 221 Nm YHDISTETTY KULUTUS (WLTP): 5.6-5.8 l/100 km (auto-data.net) CO-PÄÄSTÖT: 128–132 g/km (autodata.net) SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 8.1 s HUIPPUNOPEUS: 180 km/h MITAT: pituus 4600 mm, leveys 1855 mm, korkeus 1685 mm, akseliväli 2690 mm, maavara 190 mm, Tavaratila 580 – 1690 l MYYJÄ: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa HINTA: 28 900 € TEKNIIKKAA auto.comin tarjonnassakin. Kaikkiaan RAV-malleja oli helmikuun puolivälissä myynnissä 402 autoa ja niistä pelkästään vuosimallia 2019 oli 38 kappaletta. RAV4 vuosimallia 2019 oli Toyotalle kuitenkin hieman ongelmallinen. ”Toyota julkaisi enemmän takaisinkutsuja ja huoltotiedotteita tälle mallille kuin minään muuna vuotena”, kertoo amerikkalainen Four Wheel Trends -sivusto. Tietenkin ongelmat on myös korjattu jo aikapäiviä sitten. Koeajettua RAV4:ää on pidetty erittäin siististi, niin ulkoa kuin sisältäkin auto näytti moitteettomalta. Omistajathan tietysti parhaiten tietävät autojensa heikkoudet ja vahvuudet. Odotetusti parhaat arvosanat RAV4 saa Nettiauto.comissa luotettavuudesta. Kun maksimissaan pisteitä voi saada 5, RAV4:n pisteiden keskiarvo on 4.7. Ajomukavuus jää selvästi jälkeen, pisteiden keskiarvo on 3.7. Martti Kotkasta tiivistää olennaisen hyvin: ”Hienosti 2,5litrainen hybriidi pelaa, menee hienosti kaikeilla keleillä, käyttökustannukset suht pienet. Uutena hinta hiukan yli 50 tuhatta alkaen, eli ei paha tämänkokoiselle autolle!” Mitäpä tuohon lisäämään. Toyotan hybridiin luotetaan Koeajetun RAV4:n vahvuus näinä aikoina on sen täyshybriditekniikka: sen kehittämisessä Toyota on ollut pioneeri jo 2000-luvun alun Toyota Priuksista lähtien. RAV4:ää saa myös pistokehybridinä ja tiettävästi sekään ei monen muun pistokehybridin tavoin ole päässyt ongelmallisten plug-in -hybridien listalle. Kaikkiaan RAV4 Hybrid on Porvoon Mega-auton tuotevastaavan Mårten Gillbergin mukaan kuitenkin hyvää myytävää. –Toyotalla ja Hondalla on ollut markkinoilla pisimpään näitä ajon aikana itselatautuvia täyshybridejä. Ne ovat jo iskostuneet kuluttajien mielissä luotettaviksi autoiksi, Gillberg sanoo. Gillbergin mukaan käytettykin RAV4 ostetaan enemmän tosi tarpeeseen kuin statuksen takia. –Itsellä on ollut niistä vain hyviä kokemuksia. Asiakkaiden luottamus ylipäänsä japanilaisiin autoihin on erittäin vahva. Myös saman kokoluokan Hondaja Hyundai -maasturit ovat erittäin suosittuja. Aasialaiset hybridimaasturit ostetaan ehkä juuri luotettavuus edellä, Gillberg sanoo. KATSO KOEAJOVIDEO KAASUJALAN YOUTUBE-KANAVALTA
KAASUJALKA 3/2025 9
10 KAASUJALKA 3/2025 Vanha Volkswagen Passat -diesel porrasperäisenä ja manuaalivaihteilla on kunnon ihmisen auto: sellaisen ihmisen, jolla ei ole paheita. Se voisi olla vaikkapa maata kiertävän saarnamiehen auto. TEKSTI _ Urmas Hurmalainen KUVAT _ Mika Salomaa K ymmenisen vuotta sitten meillä oli rouvan kanssa pientä maahantuontibisnestä Saksasta. Itseäni moninkertaisesti menestyneempi yrittäjä tunsi saksalaisia bisnesihmisiä ja rupesi evästämään minua autoasioissa. Ajoin silloin Avensiksella. ”Osta Passat. Se tekee saksalaisiin vaikutuksen. Luotettava ja laadukas, mutta sopivasti vaatimaton yrittäjä ajaa Passatilla”. Passat jäi ostamatta ja ajoin sen jälkeen vielä useita vuosia Avensiksella. Tilastoharvinaisuus Koeajoon otettiin oikea perusPassat vuosimallia 2010, siinä oli 1.6-litrainen ja 105-hevosvoimainen turbodieselmoottori sekä manuaalivaihteisto. Mittarilukema oli kunnioitettavat 250 000 kilometriä. Vetotapa oli etuveto. Nettiauto.comissa oli helmikuun puolivälissä myynnissä kaikkiaan 1491 Passatia. Niistä peräti 1150 oli automaattivaihteisia. Vuosimallia 2010 tai sitä tuoreemmista 1222 Passatista keppivaihteisia oli vain 137. Koeajoautoa voidaan siis pitää tavallaan jopa harvinaisuutena. No, eipä ainakaan tarvitse vaivata päätään DSG-automaatin riskeillä, jotka olivat vahvasti esillä 2010-luvulla. Vaikka DSG-kaksoiskytkinvaihteisto toimiessaan on vallan mainio, niin vaivalloisempi manuaalilaatikko nyt uskoakseni ainakin on vanhassa Passatissa riskittömämpi. Yllättäviä varusteita Auto oli seissyt pitkään talvikeleissä Vaihtoautomaan Petikon myymälän pihalla ja hörähti käyntiin ilman apuvirtaa. Kaikesta päätellen ainakin moottoripuoli on vielä iskussa. Koeajettua Passattia ei voi kehua varsinaiseksi helmeksi, käytön jäljet siinä näkyivät. Kuitenkin 14 vuotta vanhaksi ja 258 000 kilometriä ajetuksi autoksi sitä voi kutsua varsin siistiksi perusautoksi. Koeajoautossa oli myös jälkikäteen alle vaihdetut ns. ”ramivanteet”, jotka eivät ainakaan näyttäneet miltään Volkswagenin tehtaan omilta. Alumiinilistalla ja mustilla materiaaleilla sisustettu kapiini vaikutti edelleen ihan tyylikkäältä. Hyvin äänieristetty Ikäisekseen koeajettu Passat tuntui edelleen hiljaiselta autolta. Turbodieselmoottori kävi ryskyttämättä ja pehmeästi. Hiljaisuus selittyy Passatin tuulilasiin silloin tulleella ääntä vaimentavalla kalvolla. Ovissakin oli enemmän eristettä ja takalasit olivat paksummat kuin edellisessä 6. sukupolven Passatissa. Karkealla asfaltilla talvipakkasilla iäkäs Passat ei toki enää tämän päivän mittapuun mukaan mennyt kuin ”sukkasillaan”. Välillä kyyti tuntui hiukan jyrisevältä, vaikka rengasäänet eivät ÄIJÄ AUTO SAARNAMIEHEN PERUS-PASSAT Volkswagen Passat sisälle kovin voimakkaina kantautuneetkaan. Vanhakaan Passat ei kuitenkaan kallistele, eikä heilu. Ohjauskin keskittää yhä tarkasti. Pitkillä suorilla Passat menee vakaasti kuin juna. Mikään rakettihan 105-hevosvoimainen turbodiesel ei tietenkään ole: nollasta sataseen kiihdyttäminen vie 12,3 sekuntia. Manuaalivaihteiston lovet tuntuivat kuitenkin loksahtelevan paikalleen napakasti ja 250 Newtonin väännön ansiosta Kehä III-tietä losoteltiin vaivattomasti kuutospykälälläkin. Ajotuntuma on yhä yllättävän kiinteä ja yllättävän ketterä Passat oli taajamapyörityksessäkin. 258 000 ajettua kilometriä vaativat kuitenkin veronsa. Ihan koeajolenkin loppumetreillä etupäästä kuului kova pamaus ja jousihan siellä poikki meni. Eihän se tietenkään ole näin iäkkäälle ja paljon ajetulle autolle mitenkään epätavallista, kun autoa säilytetään pihamaalla liikkeen muiden edullisemman pään autojen tapaan. Se dieselvero… 5000 euroakin on vähän liian iso raha pelkästä kesäautosta, joten eiköhän tämä Passat mene sellaisella, joka tarvitsee dieseliä pitkään matka-ajoon ja on valmis autoaan välillä myös korjaamaan tai korjauttamaan. Volkkari-ihmisten vagarena.fi -sivustolla 7. polven Passatin omistajat kirjoittavat ongelmia olleen ainakin ilmastoinnin kanssa. VOLKSWAGEN PASSAT SEDAN COMFORTLINE 1,6 TDI 77 KW BLUEMOTION TECHNOLOGY MITTARILUKEMA: 258 000 km VUOSIMALLI: 2011 MOOTTORI: R4, 1598 cm3, turbo POLTTOAINE: diesel VETOTAPA: etuveto VAIHTEISTO: 6-lovinen manuaali TEHO: 105 hv/77 kW VÄÄNTÖ: 250 Nm YHDISTETTY KULUTUS (WLTP): 4.3 l/100 (ilmoitettu) CO2-PÄÄSTÖT: 114 g/km SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 12.3 s HUIPPUNOPEUS: 195 km MITAT: pituus 4870 m, leveys 1820 mm, korkeus 1490 mm, akseliväli 2712 mm TAVARATILA: 565 l MYYJÄ: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa HINTA: 5100 € ! TEKNIIKKAA KATSO KOEAJOVIDEO KAASUJALAN YOUTUBE-KANAVALTA Nettiauto.comissa juuri samanlainen 7. sukupolven 1.6-llrainen diesel-Passat manuaalivaihteilla vuosimallia 2010 saa kehuja, ihan tuoreessa 30.1.2025 kommentissa Marko Laihialta kirjoittaa: ”Vakaa ajettava, ja pienikulutuksinen. Ilman käyttövoimaan liittyviä, keksittyjä veroja, olisi myös käyttökulut 5/5 !.” Kyllä tästä maata kiertävä herätysliikkeen saarnamies vielä hyvän auton saa. Ainakin luvassa on nykyisilläkin dieselin litrahinnoilla kohtuullisen taloudellista kyytiä, kun ainakin virallinen keskikulutus jää 4.3 litraan satasella.
KAASUJALKA 3/2025 11 /motonet /motonet? Löydä paras pari autollesi Osta pyyhkij änsulat Motonetista, asennamme ne veloituksetta Motomaatissa Tuntuuko, ettei tuulilasisi pääse raidoistaan? On luultavasti aika vaihtaa pyyhkij änsulat. Oikeanlaiset pyyhkij änsulat ovat käytössä hiljaiset ja pitävät auton lasit kirkkaina ja puhtaina niin sateessa, sumussa kuin lumipyryssäkin. Parhaan sulkaparin autoosi löydät helposti rekisterinumeron avulla. Syötä autosi rekisterinumero verkkosivuiltamme löytyvään varaosahakuun ja siinäpä se. Ja mikä parasta – ostaessasi pyyhkij änsulat Motonetista voit asennuttaa ne saman tien autoosi veloituksetta Motomaatissa! ras tolle at a, ne ta sa Tuntuuko, ettei tuulilasisi pääse raidoistaan? On luultavasti aika vaihtaa pyyhkij änsulat. Oikeanlaiset p hiljaiset kirkkaina ja puht umussa kuin lumipy parin autoo umeron av numero yvään se. si n helpost Syötä autosi rkkosivuiltam akuun ja s asta – os Moton ne sam setta pyyhk voit ase toosi v tomaa motonet.? Puh. 010 239 0200 Hautalantie 16, Tampere www.fusti.fi HENKILÖ-, PAKETTIJA MAASTOAUTOT HENKILÖAUTOT Käytössäsi kahden purkamon suuret varastot 24/7. Auto-Lehtinen Fusti Oy AUTOPURKAMOT Puh. (02) 721 7700 Helsingintie 595, Salo www.auto-lehtinen.fi • Autopurkamosta apu autosi ongelmiin edullisemmin. • Huolehtimalla käytöstä poistetut autot asianmukaiseen kierrätykseen tai ostamalla meiltä purkuosia olet mukana edistämässä kiertotaloutta. Käytetyt varaosat takuulla! Varastossamme yli 200 000 varaosaa!
12 KAASUJALKA 3/2025 Käytettyjen dieselhybridien myyntiä eniten hidastava puoli on tuntuva käyttövoimavero: ”dieselvero” kun rankaisee myös osan matkoista sähköllä ajavia dieselautoilijoita. K oska dieselhybridejä ylipäätäänkin on tarjolla hyvin vähän, niitä ajautuu myös vaihtoautomarkkinaan hyvin rajatusti. Kun syötti helmikuun puolivälissä Nettiauto.comin hakukenttään kriteeriksi kaikki hybridit, hakutuloksia tuli kaikkiaan 74 288 kappaletta. Mutta kun laittoi hakukriteeriksi diesel/sähkö -hybridin, hakutulokset putosivat 873 autoon. Ja kun vielä lisäsi diesel & sähkö -hybridin hakuehdoksi plug-in latauspistokkeen, hakutuloksia tuli enää 553. Melkein kaikki noin 20 000 euron dieselhybridit olivat ladattavia plug-in -malleja ja ne taas kaikki olivat lähes yksinomaan Volvon V60-malleja. Jopa 400 000 km ajettuja Viime aikoina mediassa on kirjoitettu paljon ”töpseliautojen” ajoakkujen lyhyestä elinkaaresta, joka saattaa tulla tiensä päähän jo 100 000 kilometrin jälkeen. Nettiauto.comista monella ladattavalla V60-dieselillä on kuitenkin ajettu jopa yli 400 000 kilometriä. Se tietysti ei myynti-ilmoituksista selviä, onko näissä paljon ajetuissa pistokehybrididieseleissä vielä alkuperäin ajoakku tai onko sitä jouduttu korjaamaan tai vaihtamaan. Kohu dieselhybridien ongelmista ei ole tuulesta temmattu. Vähemmän on kuitenkin tuotu esille autoilijan oman ajotavan vaikutusta pistokehybridin ajoakun pitkäikäisyyteen: ongelmat kun voivat johtua myös väärästä ajotavasta. Välttämättä ei ole ymmärretty, että pistokehybridiä ei ole luotu pelkkään sähköllä ajamiseen: myös dieseliä tai bensaa käyttävä polttomoottori pitää säännöllisesti ajaa lämpimäksi. Vastaavasti myöskään pelkällä dieselillä tai bensalla ajaminen ei tee hyvää plug-in -auton hybridijärjestelmälle. Käyttötapa vaikuttaa kestoon J. Rinta-Joupin Raision liikkeen paikallisjohtaja Marko Hiltunen myöntää, että ehkä eniten niiden myyntiä jarruttaa Suomen verotus. –Suomessa pistokehybridilläkin ajavan dieselin pitää maksaa dieselin käyttövoimaveroa, se on näiden autojen haasteellinen puoli. Loppupelissä kuitenkin myös pistokehybrididieselit tekevät Hiltusen mukaan ihan hyvin kauppansa. –Tärkeämpää asiakkaalle on auton dieselmoottori, latausmahdollisuus on tavallaan kiva sivuseikka. Hiltusen mielestä vastuuntuntoisen myyjän on selvitettävä asiakkaalta, minkälaiseen käyttöön hän on pistokehybrididieseliä hankkimassa. –Käyttötavallahan on ratkaiseva vaikutus ajoakun kestoon. Pelkästään lyhyitä kauppareissuja varten ei töpselidieseliä kannata hankkia, koska toimiakseen pitTEKSTI_Timo Kiiski VAIHTOAUTOVERTAILU VEROTUS JARRUTTAA DIESELHYBRIDIEN KAUPPAA Kuvan Hyundai i30 1,6 CRDi 136 hv 48V Hybrid Comfort vuosimallia 2021 on yksi todella harvoista pienemmän kokoluokan hybrididieseleistä. Kyseessä on kevythybridi, jota ei tarvitse erikseen ladata. Kuvan mustalla Hyundai-dieselillä on ajettu 79 000 km. Espoossa AutoBassadone pyytää tästä Hyundai-dieselhybridistä 17 880 €. kään moitteettomasti myös plug-in-hybridin polttomoottorin pitää käydä säännöllisesti lämpimäksi. Plug-in ei ole hyvä vaihtoehto myöskään pelkästään pitkiä matkoja ajavalle, jos hän ei välillä pääse lataamaan autoonsa sähköä. Molemmat käyttövoimat on tehty ajoa varten. J. Rinta-Joupin Raision liikkeessä on tälläkin hetkellä meillä myynnissä plugin-hybridit-Mersuja ja paljon sieltä on myyty vanhoja dieselillä käyviä plug-in –Volvojakin. –Eikä kauheasti ole epäluottamuslauseita jälkikäteen tullut. Jos perusviat ovat hoidossa ja tyyppiviat korjattu, ei näitä autoja ole erityisemmin hyljeksitty, Hiltunen sanoo. Kaikki testataan Hiltunen ei ole huomannut, että pistokehybridiä olisi jouduttu myymään sen halvemmalla kuin vastaavan auton perusdieselversiotakaan. –Iäkkäämpi plug-in-dieselikin mielletään kuitenkin ennen kaikkea dieseliksi, johon saa vain pientä apua sähkömoottorista. Meillä testataan kaikki vaihdossa tulevat tai itse ostamamme sähköautot ja pistokehybridit, sitä vaativat tänä päivänä asiakkaatkin. Vaikka 70 % pidetään ajoakun kapasiteetin kriittisenä rajana, niin Hiltusen mukaan on ymmärrettävää, jos 200 000 kilometriä ajetussa ja iäkkäässä autossa kapasiteetti on jo laskenut alle tuon rajan, –Kapasiteetin laskeminen vanhassa ja paljon ajetussa autossa hiukan alle tuon rajan ei ole kaupan este: pienempikin kapasiteetti riittää ja usein tällainen auto sitten myydäänkin halvemmalla. Kuuluu ihan normaaliin kulumiseen, että uutena 35 kilometrin sähköiseen toimintamatkaan yltänyt auto paljon ajettuna yltää enää 10-15 kilometrin sähköiseen rangeen. Sen sijaan uudenkarheassa ja vasta 100 000 kilometriä ajetussa autossa kapasiteetin pitää olla enemmän kuin tuo 70 %, Hiltunen sanoo. Mercedes-Benz on ainoa autovalmistaja, jonka autoja saa vielä uusina diesel-pistokehybrideinä. Kuvan Mercedes-Benz E 300 de T A Business EQ Poweriilla -pistokehybrididieselillä vuosimallia 2019 on ajettu jo 286 000 km, mutta ajoakku lienee autoon tehdyn akkutestin perusteella vielä iskussa. Kuvan töpselidiesel-Mersua myyä Kamux Espoossa ja hintapyyntö on 19 800 €, Valtaosa paljon ajetuista ja iäkkäistä plug-in-dieseleitä on Volvon V60-malleja. Kuvan nelivetoinen Volvo V60 D6 AWD Twin Engine Momentum automaatti on vuosimallia 2017 ja mittarilukema on 170 000 km. Hintapyyntö oululaisessa Porhon Autoliikkeen Vaihtoautokeskuksessa on 18 900 €. Tämä BMW 320 G21 Touring 320d A xDrive Business Sport on MHEV eli itseään ajon aikana lataava kevythybridi-diesel, autoon ei siis ladata sähköä ulkoisesta virtalähteestä. MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle) eli kevythybridi on autotyyppi, jossa pientä sähkömoottoria käytetään vain polttomoottorin apuna. Tätä jo 221 000 km ajettua nelivetoista kevythybridi diesel-Bemaria vuosimallia 2020 myy K-Auto Huittisissa hintapyynnöllä 19 750 €. Kuvan Audi A4 Avant Business 30 TDI 100 kW S tronic on dieselillä ja sähköllä käyvä kevytyhybridi, eli auto lataa itseensä sähköä ajon aikana, eikä sitä ladata ulkoisesta virtalähteestä. Etuvetoinen Audi on Suomi-auto vuosimallia 2020 ja mittarilukema on 170 000 km. Tätä Audia myy Saka Jyväskylässä hintapyynnöllä 19 790 €.
KAASUJALKA 3/2025 13 Katso lähin korjaamosi: www.kl-servicepartner.fi Autokorjaamo Motorfix Oy Putkikatu 23, 21110 Naantali 02 536 9502 BMW | Monimerkki Avantin Auto Oy Pääskykalliontie 6, 21420 Lieto 040 738 9188 Audi | MB J. Johansson Service Ky Pikkukuusentie 1, 28200 Pori 040 059 0481 BMW | MB | Monimerkki JEE Works Oy / Poikon Autopalvelu Kalamäentie 7, 21130 Poikko 044 080 0138 Audi | BMW | MB | Volvo Koneasennus Hannula Oy Tuotekatu 13b, 21200 Raisio 040 012 8600 MB | Monimerkki | Volvo Kone-Kauppi Oy Monnankatu 1A, 26660 Rauma 02 822 5200 MB, BMW, Volvo, Audi, Monimerkki KP Auto Oy Puinnintie 12, 28360 Pori 020 730 8630 Monimerkki | Muu Loimaan Autokunnostus Ky Leppäkuljunkatu 5, 32200 Loimaa 02 763 2175 MB MK Star Service Oy Haatintie 20, 21270 Nousiainen 040 522 3366 MB Moottorikoneistus Ojala Oy Hallimestarinkatu 9, 20780 Kaarina 010 666 2440 Audi | BMW | MB | Monimerkki Muhkurin Autohuolto Uhrilähteenkatu 4, 20250 Turku 010 279 3900 Audi, BMW, MB, Volvo Optiwide Oy Vuoritie 6, 21600 Parainen 0400 533 757 Audi | BMW | MB | Volvo | Monimerkki Orikedon Autokorjaamo Oy Kytkinkatu 1, 20380 Turku 02 2388 323 BMW | MB | Monimerkki Raptec Oy Karsolantie 11, 32210 Loimaa 044 347 4732 MB Salon Moottorihuolto Oy Ratakatu 3-5, 24100, Salo 02 727 7100 Audi | BMW | MB | Volvo | Monimerkki Säkylän Huoltopiste Kiertotie 13, 27800 Säkylä 040 022 2023 MB | BMW | Volvo | Audi | Monimerkki Teijon Korjaamo Ky Karjassilta 21, 27320 Ihode 02 823 6196 MB | BMW | Volvo | Audi | Monimerkki Korjaamot lehden jakelualueella: Auto korjaa moiden aatelia Olisiko aika vaihtaa öljyt? Matkanteko luistaa, kun moottori käy tuoreilla öljyillä. Kurvaa siis öljynvaihtoon KL-ServicePartner-korjaamolle. Olemme erikoistuneet Audi-, BMW-, MercedesBenzja Volvo-ajoneuvoihin, mutta huollamme ammattitaidolla kaikki merkit. AJOISSA VALMIINA KESÄRENKAIDEN VAIHTOON Kesärenkaiden vaihtokausi voi alkaa jo maaliskuussa, joten viimeistään nyt on aika katsoa, onko syytä hankkia alle uudet suvikumit, neuvoo kotimaisen Renkaatalle.fi -verkkokaupan Taito Lehmusto. R enkaatalle.fi on 100-prosenttisesti suomalainen toimija, sitä todistaa Suomalaisen Työn Liiton myöntämä Avainlippu-tunnuskin. Avainlippumerkki verkkokaupan yhteydessä kertoo siitä, että verkkokaupan varasto sijaitsee Suomessa ja sen ylläpitäjä on suomalainen yhtiö. –Renkaatalle.fi on täysin kotimainen toimija, ja sen toiminta työllistää suoraan ja epäsuorasti suomalaisia yrityksiä. Renkaita ei tarvitse tilata ulkomailta – ne toimitetaan suoraan kotimaisesta varastosta nopeasti ja luotettavasti, Lehmusto korostaa. Yli 30 vuoden kokemuksella Renkaatalle.fi:n taustalla on vankka, yli 30 vuoden kokemus rengasalasta sekä tukkuettä kuluttajakaupan puolelta. – Tämä osaaminen näkyy niin tuotetarjonnassa kuin asiakaspalvelussakin. Verkkokaupasta löytyy laaja valikoima renkaita aina Premium-luokan vaihtoehdoista edullisempiin malleihin, ja varastosta löytyy yli puoli miljoonaa rengasta. Riippumatta siitä, tarvitsetko huippulaadukkaat renkaat vaativaan käyttöön vai budjettiystävällisen ratkaisun perusajoon, renkaatalle.fi tarjoaa sopivan vaihtoehdon. Kevät ja kesärenkaiden vaihtokausi lähestyvät vauhdilla. –Oikeanlaiset ja hyväkuntoiset renkaat ovat avainasemassa turvallisen ja mukavan ajokokemuksen kannalta, Lehmusto painottaa. Renkaiden hankinta ei kuitenkaan ole aina yksinkertaista. –Valinnanvaraa on paljon, ja myös käytännön järjestelyt, kuten asennus ja toimitus, voivat aiheuttaa päänvaivaa. Kotimainen verkkokauppa renkaatalle. fi tarjoaa ratkaisun näihin haasteisiin yhdistäen laajan valikoiman, asiantuntevan palvelun ja sujuvan ostokokemuksen, Lehmusto sanoo. Renkaatalle.fi tarjoaa kattavan valikoiman myös sähköautoihin sopivia renkaita. esimerkiksi Falkenilta, Nexeniltä ja erityisesti Pirelliltä. –Pirelli on maailman johtava ensiasennusrenkaiden valmistaja niin polttomoottorikuin sähköautoihin, Lehmusto tietää. Renkaatalle.fi tarjoaa myös ympäristöystävällisiä Insa-Turbo uusiorenkaita, jotka ovat kestävä valinta auton renkaiksi. Erityisesti Pirellin ELECT-teknologia tarjoaa sähköautoille optimoidut renkaat, jotka vähentävät vierintävastusta, parantavat ajomukavuutta ja pidentävät akun käyttöikää. –Lisäksi ostamalla kotimaisesta verkkokaupasta voit vaikuttaa hiilidioksidipäästöihin, sillä tuotteet eivät kulje pitkiä matkoja ennen saapumistaan asiakkaalle. Tästä taas luonto kiittää, Lehmusto korostaa. Ostaminen helppoa Renkaiden ostaminen renkaatalle.fiverkkokaupasta on tehty kuluttajalle mahdollisimman helpoksi. –Voit ostaa renkaat suoraan verkkokaupasta ja valita haluamasi toimitustavan. Voit myös varata renkaiden asennuksen samalla kertaa, sinulle sopivaan aikaan ja paikkaan. Hyödynnettävissä on joustavia maksuvaihtoehtoja, kuten esimerkiksi Klarnan osamaksumahdollisuus, Lehmusto sanoo. Jos asiakas on epävarma rengasvalinnasta tai koon tulkinnasta, hän voi aina olla yhteydessä asiakaspalveluun, jota saa useilla kielillä: suomeksi, englanniksi, ruotsiksi ja espanjaksi. Vaihtosesonki alkaa jo maaliskuussa! Kesärenkaiden vaihtokausi alkaa jo aikaisin, Etelä-Suomessa jo maaliskuussa. Perinteisesti renkaanvaihdot ajoittuvat kuitenkin pääsiäisen tienoille. –Renkaiden kunto kannattaa tarkastaa ajoissa, jotta voit varmistaa turvallisen ajamisen heti kevään ensimmäisistä lämpimistä päivistä alkaen, opastaa Renkaatalle.fi -verkkokaupan Taito Lehmusto. Tarkista renkaidesi kunto näillä vinkeillä: Urasyvyys: Lain minimivaatimus kesärenkaille on 1,6 mm, mutta turvallisen ajamisen kannalta suositellaan vähintään 4 mm urasyvyyttä. Kuluminen: Tarkista, että renkaat kuluvat tasaisesti. Epätasainen kuluminen voi viitata ongelmiin rengaspaineissa tai auton suuntauksessa. Ikä: Vaikka renkaissa olisi vielä pintaa jäljellä, yli 10 vuotta vanhat renkaat kannattaa vaihtaa uusiin. TEKSTI_ Timo Kiiski
14 KAASUJALKA 3/2025 OSTETAAN AUTOJA TARVIKKEITA YMS. KATSASTUSASEMIA PALVELEVAT KATSASTUSASEMAT Liedossa ja Koskella Palvelemme: Koskella ma-pe klo 9.00-16.15 Liedossa ma-pe klo 8.00-17.00 Tervetuloa paikallisille konttoreille! Kosken Katsastuspalvelu Koskentie 372, Koski Tl 02 720 010 www.koskenkatsastuspalvelu.fi Liedon Katsastuspalvelu Tuulissuontie 34, Lieto 02 436 4300 www.wp-katsastus.fi TURBOTUKKU.COM – Huippulaadukkaat uusioturboahtimet – Tarjoa heti! 0400 422 582 / 0400 856 310 Ostetaan vialliset turboahtimet! OSTETAAN TURBOT HEINOLA Mustanportinkatu 19 I 0400 124 262 LAHTI Mestarinkatu 16 I 045 258 7877 KOUVOLA Kaupinkatu 12 I 0400 474 407 westmac.fi Sis. alv 25,5% Sis. alv 25,5% Ajovalmiina Ajovalmiina 13.990€ 13.990€ TRAPPER TRAPPER 550 UTV 550 UTV Traktorimalli Traktorimalli 60kmh 60kmh Lämpöohjaamolla Lämpöohjaamolla MYÖS SINISENÄ Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti MAINOKSESI TÄHÄN? OTA HETI YHTEYTTÄ! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi SEURAAVA LEHTI ILMESTYY 3.4.2025 Kuuntele Tuomas Kyrön uusi Mielensäpahoittaja-tarina: valokuitunen.?/mielensapahoittaja “Kyllä minä niin mieleni pahoitin, kun naapuriin tuli liian nopea intternetti”. Osoita hipaisulaite tähän: Vain Valokuitusella nettisi on aina kilpailutettavissa, koko Suomessa.
KAASUJALKA 3/2025 15 19. VUOSIKERTA Ilmestyy pk-seudulla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Kanta-Hämeessä, Itä-Suomessa, Pohjanmaalla ja Kymeenlaaksossa. KUSTANTAJA LetterboxMedia, Hämeentie 103 E, 00550 Helsinki Puhelin: 09-2600107 (jakeluhäiriöt ja lehtitilaukset) PÄÄTOIMITTAJA Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi ART DIRECTOR Sari Eskola / Mainostoimisto Mieliala AVUSTAJAT Timo Kiiski, Urmas Hurmalainen ILMOITUSMYYNTI Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi DIGI & SOMEKANAVAT kaasujalka.fi facebook.com/kaasujalka Instagram.com/kaasujalka PAINOPAIKKA Sanoma Manu Oy, Tampere NÄKÖISLEHDET lehtiluukku.fi JAKELUALUEET Pk-seutu itä 125 telinettä (Hämeenlinnan väylän itäpuoli) Helsinki, Vantaa, Tuusula, Järvenpää, Kerava, Sipoo, Porvoo, Mäntsälä Pk-seutu länsi 125 telinettä (Hämeenlinnan väylän länsipuoli) Helsinki, Espoo, Vantaa, Nurmijärvi kk, Klaukkala, Kirkkonummi, Kauniainen, Veikkola, Lohja, Nummela, Vihti kk, Karjaa, Karkkila, Inkoo, Siuntio Varsinais-Suomi 65 telinettä Turku, Raisio, Kaarina, Naantali, Paimio, Masku, Lieto, Aura, Salo, Nousiainen, Mynämäki, Hanko, Raasepori, Loimaa, Huittinen, Perniö, Pori, Rauma Kanta-Häme 65 telinettä Hämeenlinna, Hyvinkää, Riihimäki, Forssa, Iittala, Tuulos, Lammi, Tervakoski, Janakkala, Humppila, Oitti, Loppi Pirkanmaa 79 telinettä Tampere, Pirkkala, Nokia, Ylöjärvi, Sastamala, Orivesi, Lempäälä, Valkeakoski, Akaa, Pälkäne, Kangasala, Ikaalinen, Hämeenkyrö, Urjala, Mänttä, Virrat, Ruovesi (lisäksi Pohjanmaalla Seinäjoki, Vaasa, Kokkola) Keski-Suomen telineet 46 kpl: Jyväskylä, Muurame, Jämsä, Korpilahti, Äänekoski, Suolahti, Laukaa, Keuruu, Petäjävesi Päijät-Häme & Kymenlaakso 63 telinettä Lahti, Nastola, Sysmä, Hollola, Hartola, Heinola, Orimattila, Joutsa, Asikkala, Kärkölä, Vierumäki, Kouvola, Kausala, Elimäki, Anjalankoski, Utti, Kotka, Hamina Itä-Suomi eteläinen 45 telinettä Mikkeli, Juva, Savonlinna, Lappeenranta, Imatra, Joutseno, Särkisalmi Itä-Suomi pohjoinen 48 telinettä Joensuu, Outokumpu, Liperi, Kuopio, Joroinen, Pieksämäki, Suonenjoki, Varkaus, Kitee Pohjanmaa 50 telinettä Seinäjoki, Kauhajoki, Ilmajoki, Kurikka, Vaasa, Jalasjärvi, Ähtäri, Kauhava, Alajärvi, Alavus, Tuuri, Kankaanpää, Jämijärvi Kymenlaakso 39 telinettä Kotka, Kouvola, Hamina VASTAUSKUPONKI 3/2025 PARAS SIVU KUUKAUDEN KYSYMYS RISTIKON SANAT RISUJA JA RUUSUJA NIMI OSOITE POSTINRO JA POSTITOIMIPAIKKA PUH. LetterboxMedia Hämeentie 103 E 00550 HELSINKI Postimerkki Vastaamalla annat luvan julkaista nimesi Kaasujalka-lehdessä, mikäli voitto osuu kohdalle. Pakollinen tieto pakettien postitusta varten. Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti RISTIKKO SEURAA KAASUJALKAA SOMESSA! Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Käy heti tykkäämässä tai tilaamassa meidän kanava Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.com A) SAAB B) AUDI C) VOLKSWAGEN D) NISSAN Kaikkien oikein vastanneiden kesken arvomme Needit elektronisen pysäköintikiekon sekä 3 Wunder-Baum/Gorilla -tuotesettiä. Vastausaikaa on 17.4.2025 asti. Vastata voi myös sähköpostilla: kisa@wheelmedia.fi Tammikuun kaikkien oikein vastanneiden kesken arvoimme Needit elektronisen pysäköintikiekon ja onnellinen voittaja on Kari Liede Helsingistä. Onneksi olkoon. MIKÄ AUTO TÄMÄN NUMERON KANSIAUTONA? VASTAA, VASTAA, RATKO RATKO JA VOITA JA VOITA ELEKTRONINEN ELEKTRONINEN PYSÄKÖINTIKIEKKO PYSÄKÖINTIKIEKKO Leading supplier from Denmark MAINOKSESI TÄHÄN? OTA HETI YHTEYTTÄ! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi