www.kaivopuisto-lehti.net www.facebook.com/kaivopuisto-lehti 2020 k eira ? punavuori aivopuisto -Ullanlinna 12 fressi24.fi/jarkivalinta Hanki asiakkuus netistä Tee järkivalinta ja treenaa tammikuun loppuun -50%. Fressi 24h Esplanadi, Etelä-Esplanadi 22, Helsinki Erikoislääkäri Kaivopuiston Klinikalla Sinua varten Harri Selänne Lääketieteenja kirurgian tohtori Urheilulääkäri www.harriselanne.fi | www.kaivopuistonklinikka.fi Liikkujan ja aktiiviurheilijan ongelmat, sekä akuutit vammat. PRPhoidot nivelrikkoon ja muihin vaivoihin. Uskaltaako taksilla enää ajaa? Sivu 10
Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 3 12 | 2020 LiikenteeLLe katu avattiin jo heinäkuussa 2020. Aikataulun alittuminen onnistui hyvällä suunnittelulla, nopealla reagoinilla muutoksiin ja tiiviillä yhteistyöllä, kaupunki tiedotti. katutyömaalla tehtiin lokakuun lopulla vielä viimeisiä viilauksia, joiden oli määrä valmistua 5. marraskuuta mennessä. Lokakuun alussa valmistuivat loputkin asfaltoinnit, katumerkinnät ja liikennevalojen asennukset. Kokonaisuudessaan Telakkakadun katutyömaa kesti hieman yli kaksi vuotta. helsinki pyrkii vähentämään katutöistä aiheutuvia haittoja ja lyhentämään niiden toteutusaikoja. Telakkakatu onkin hyvä esimerkki siitä, miten hyvällä suunnittelulla, avoimella kommunikaatiolla ja tiiviillä eri osapuolien yhteistyöllä aikataulu pitää ja jopa alittuu. Leudot talvet eivät selitä aikataulun alitusta, sillä rakentaminen pitää resursoida hyvissä ajoin. – talvella 2019-2020 oli aikataulun mukaisesti hiljaisempi vaihe. Kukaan ei osaa ennustaa säätä tarkasti pitkälle ennakkoon, joten työmaa eteni silloin pienemmillä panoksilla. Muuna aikana aikataulu alittui, koska reagoimme nopeasti muutostarpeisiin ja ongelmiin. Kiitos kuuluu myös ratkaisukeskeiselle ja taitavalle urakoitsijalle, kertoo rakennustöiden valvojana toiminut Antti-Juhani Lehtinen kaupunkiympäristön toimialalta. entistä leveämpi Telakkakatu on tulevaisuudessa tärkein kulkuväylä lähivuosina rakentuvaan Hernesaaren kaupunginosaan. Katua reunustavat erilliset jalkakäytävät, yksisuuntaiset pyöräkaistat ja sen keskellä kulkee pian raitiovaunu kahteen suuntaan. Pienet poikkikadut risteävät Telakkakadusta ylijatketuilla jalkakäytävillä, jotka osaltaan ohjaavat liikennettä pieniltä asuinkaduilta alueen liikenteen kokoojakadulle eli Telakkakadulle. Ylijatketulla jalkakäytävällä kävelijä ei varsinaisesti ylitä ajoväylää, vaan ajoneuvo ylittää jalkakäytävän. uututtaan hohtavan asfaltin ja kiveyksien alla on kokonaan uusittu kunnallistekniikka. Kadulle on rakennettu uudet vesijohdot, kaukolämpöja kaukokylmäputket sekä asennettu sähköja teleliikennekaapeleita. Uusien hulevesiviemärien ansiosta sadevedet pystytään nyt erottamaan muista viemärivesistä. Perusteellisesti remontoitu telakkakatu hohtaa uutuuttaan teLakkakadun täydellinen perusparannus valmistuu marraskuun alussa, yli puoli vuotta etuajassa. helsingin kaupunki tiedotti asiasta lokakuun loppupuolella. Ratikkalinja 6 eiranrantaan keväällä 2021 Raitiovaunulinja 6 jatkuu uudelle päätepysäkilleen Eiranrantaan keväällä 2021. Raitiolinjan ajolangat asennetaan paikoilleen alkuvuoden 2021 aikana. Ajolankojen asentaminen voi aiheuttaa tilapäisiä liikennejärjestelyjä. Kyseessä on tilapäinen päätepysäkki siihen asti, kunnes raitiotie Hernesaaren kärkeen rakennetaan. Raitiolinjan jatko kohti Hernesaaren kärkeä toteutetaan arviolta vuosina 2023-2024. ma suljettu ti-pe 10.30-17.30 la 11-14 Tehtaankatu 16, Ullanlinna HELSINKI Tällä kupongilla Yhdestä tuotteesta -20% myös aletuotteista! Etu voimassa 30.11.2020 saakka 1 kuponki/asiakas Paljon piensisustusta, valaisimia & huonekaluja POISTOHINNOIN! PopUp OUTLET kauppatorin matkustaja paviljonki auki jälleen kauppatorin terminaalin matkustajapaviljongin kunnostus on valmistunut. Lähes 70 vuoden ikäinen matkustajapaviljonki oli ennen restaurointia erittäin huonossa kunnossa. Paviljonki on entisöity siten, ettei rakennuksen tyyli muuttunut. Paviljongin puurunko on kunnostettu, tammiverhous uusittu, valaisimet entisöity sekä lattia ja vesikatto uusittu. Paviljonki valmistui Helsingin olympialaisiin 1952. Rakennus palvelee Suomenlinnan lauttaliikenteen matkustajien odotustilana ja kesäisin lipunmyyntitilana. telakkakadun uusi pyörä kaista eiran rannan kohdalla. telakkakadun näkymä uuden kemikaali viraston koh dalta meren suuntaan. ku vattu 26. loka kuuta 2020. Stadin saneeraajat www.rakennusgrahn.com www.vahinkosaneeraus.fi
4 Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 12 | 2020 ”Perhekahvila on henkireikä” – vanhemmat saavat energiaa ja voimavaroja arkeen toistensa seurasta ja vertaistuesta Perhekahvila on tärkeä paikka lapsiperheiden arjessa ja yhteen saattamisessa. iso syy perhekahvilassa käymiselle on vanhempien ja lasten halu tavata muita ja viettää aikaa yhdessä. – Perhekahvilat ovat merkittävä osa lapsiperheiden arkea. Ensisijaisesti, koska vanhemmat ja lapset tapaavat niissä toisiaan. Kahvilat tarjoavat vanhemmille mahdollisuuden tutustua toisiin vanhempiin. Niissä myös vaihtuu monenlaista tietoa aina lapsen kehitykseen ja kasvuun liittyvistä asioista paikkakuntakohtaiseen hiljaiseen tietoon, MLL:n perhekeskustoiminnan päällikkö Tarja Satuli-Kukkonen kertoo. Toinen perhekahviloihin vanhempia houkutteleva tekijä on niiden tarjoama vertaistuki, joka rakentuu samankaltaisessa elämäntilanteessa olevien ihmisten yhteisesti jakamalle kokemukselle. MLL:n tekemän tutkimuksen mukaan perhekahviloiden tarjoamalla vertaistuella on keskeinen rooli peruusien autojen ensirekisteröinnit jäivät viime vuoden tasosta lokakuussa ensirekisteröitiin 7 499 henkilöautoa, joka on 20,0 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden lokakuussa. Koronatilanteen aiheuttama tilauskannan nopea aleneminen kevätkaudella kuristaa edelleen rekisteröintilukemia. Käytettyjen henkilöautojen kauppa oli lokakuussa viime vuoden tasolla. MLL / Päivi karjaLainen MLL:n perhekahvilat ovat vanhemmille tärkeitä vertaistuen tarjoajia. kivikossa hiihdetään jo kivikon hiihtohalliin on vaihdettu lumi ja ladut ovat laadukkaassa kunnossa. Hallissa hiihdetään muun muassa LED-valaisemien loisteessa, joka osaltaan tekee hiihtokokemuksen mielekkäämmäksi. Halliin pääsee tälläkin kaudella jo kello 7.00 aamulla, jolloin virkeimmät hiihtoniilot voivat heittää lenkkiä jo ennen työvuoroa. vastaamon tietomurto ruuhkautti Patenttija rekisteri hallituksen Patenttija rekisterihallitukselle (Prh) on tehty viikossa yli 10 000 rekisterikieltopyyntöä Vastaamon tietomurron vuoksi. Kieltoja on tämän viikon alkuun mennessä saatu noin 3 600 rekisteröidyiksi PRH:n kauppa-, yhdistysja säätiörekistereihin. Aikaisemmin rekisteröintikieltopyyntöjä on tehty vain noin 200–350 vuodessa. heiden arjessa. kahvilakävijät kokevat saavansa tukea arkeen muiden vanhempien tapaamisesta, kokemusten vaihdosta ja oman osaamisen vahvistumisesta. Puheenaiheina vanhemmilla on lapsiin liittyvät asiat sekä paikkakuntatietous, josta on hyötyä varsinkin uudelle paikkakunnalle muuttaneille. – keskustelu muiden samassa tilanteessa olevien vanhempien kanssa on tärkeä emotionaalinen tuki, mutta perhekahvilat tarjoavat myös konkreettista apua lastenhoidon ja monissa kahviloissa tarjolla oleva aamupalan muodossa, Satuli-Kukkonen sanoo. koronaPandemia korosTi Perhekahviloiden merkiTysTä Koronapandemian vuoksi perhekahvilat jouduttiin viime keväänä sulkemaan, mikä korosti entisestään niiden merkitystä perheiden elämässä. Vanhemmat kertoivat haastatteluissa kaipaavansa aikuiskontakteja ja muiden vanhempien kanssa juttelua. Monelle perhekahvila tuo viikkoon rytmiä ja ympäristönvaihto mukavaa ajanviettoa kodin ulkopuolella. – Vanhemmat kuvailivat perhekahviloita hengähdyshetkeksi, jopa henkirei’iksi, koska ne tarjosivat arkeen tärkeitä katkoksia, Tarja Satuli-Kukkonen toteaa. keväällä sulkeutuneita perhekahviloita korvattiin verkkotapaamisilla, mutta niillä ei voida kokonaan korvata livetapaamisia. Varsinkin lapset jäivät verkkotapaamisissa vaille ikäistänsä seuraa, mikä on monessa perheessä tärkein syy käydä perhekahvilassa. – Perhekahvila on monelle lapselle ensimmäinen paikka, missä kohdataan muita lapsia ja opetellaan olemaan isommassa porukassa. Myös lapset itse odottavat kahvilalta juuri leikkikavereita ja tämä ei oikein toteudu verkossa varsinkaan, jos lapset ovat alle 3-vuotiaita, SatuliKukkonen sanoo. mll:n perhekahvilat ovat liiton paikallisyhdistysten organisoimaa toimintaa ja niiden pyörittämisestä vastaavat vapaaehtoiset. Moni perhekahvilan ohjaaja toimii vapaaehtoisena sen aikaa, kun on esimerkiksi perhevapaalla. Vapaaehtoistyö perhekahvilassa koetaan tärkeäksi ja tutkimuksessa haastatellut vapaaehtoiset kertovat, että se lisää heidän osaamistaan ja tuo mukavaa tekemistä arkeen. mll:n yhdistyksissä toimi vuonna 2019 ympäri maata 689 perhekahvilaa, joissa toteutui lasten ja aikuisten kahvilakäyntejä yli 300 000. Tsar-Bomba 4.12. / 8.12. / 9.12. 11.12. / 12.12. / 15.12. 7.11. / 8.11. / 10.11. / 14.11. 15.11. / 21.11. / 24.11. / 28.11. Hämeentie 3 00530 HKI www.kokoteatteri.fi Jos minä puhuisin sinulle
Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 5 12 | 2020 Sähköautoilu voimakkaassa kasvussa Sähköistyksen kartoitus antaa valmiuden päättää latauspisteistä Nyt on oikea aika aloittaa sähköautojen latausmahdollisuuden valmistelu ensi kevään yhtiökokouspäätöstä varten. kun asukkaiden kiinnostus hybridin tai täyssähköauton lataukseen on selvitetty, on aika kääntyä sähköurakoitsijan puoleen ja tilata sähköistyksen kartoitus. Vaihtoehdot ja kuStaNNukSet eSiiN Ammattilainen arvioi latauspisteiden toteuttamismahdollisuudet sekä eri ratkaisuvaihtoehdot ja niiden kustannukset. Lähtökohtia ovat taloyhtiön sähköliittymän mitoitus ja sähkökeskuksen kapasiteetti, joiden on riitettävä latauspisteiden sähkönsyöttöön. arvioinnin kohteena ovat lisäksi muun muassa sähköjärjestelmän yleinen kunto ja autopaikkojen lämpötolppien kaapelointi. Myös haluttujen latauspisteiden teho ja latausjärjestelmän älykkyyden taso vaikuttavat muutostarpeisiin. Latauskartoituksen voi tilata isännöitsijä, huoltoyhtiö tai taloyhtiön edustaja, sillä se ei vaadi heiltä erityisosaamista. Raportti tarjoaa vastaukset taloyhtiön hallituksen ja asukkaiden esittämiin kysymyksiin koskien valmiuksia, muutostarpeita ja kustannustasoa. tulokset antavat faktoihin perustuvan pohjan päätöksenteolle. Jos latauspisteiden toteutukselle ei ole ylittämättömiä teknisiä esteitä, voivat hallitus ja isännöitsijä valmistella niiden rakentamista koskevan ehdotuksen yhtiökokouksen päätettäväksi. omiStajuuS Vaikuttaa päätökSeNtekooN Mikäli autopaikat ovat taloyhtiön hallinnassa, voidaan hankkeen kustannukset jakaa yhtiöjärjestyksen vastikeperusteella kaikkien osakkeenomistajien kesken. Ehtoja tähän ovat, että uudistuksella kiinteistö saatetaan vastaamaan ajankohdan tavanmukaisia vaatimuksia ja maksuvelvollisuus pysyy kohtuullisena. joissakin taloyhtiöissä autopaikat ovat osakkeenomistajien hallinnassa, ja hankkeesta tulee merkittävää hyötyä vain heille. Tällöin yhtiökokous voi päättää ns. tuplaenemmistöpäätöksellä, että vastiketta näiden kustannusten kattamiseksi maksavat vain näiden autopaikkojen osakkeenomistajat. jos uudistusta ei voida pitää tavanomaisena, tulee noudattaa yhdenvertaisuusperiaatetta. Tällöin vastaavan latauspisteen myöhemmin hankkiville ei saa aiheutua enempää kustannuksia kuin uudistukseen alun perin osallistuneille. Yhtiökokous voi päättää tästä määräenemmistöllä. Sähköautoja on jo 40 000 ja niiden määrä on kaksinkertaistunut vuosittain. Suomen hiilineutraalisuustavoitteet, sähköautoilun verohelpotukset ja uusien automallien ryntäys markkinoille kiihdyttävät kehitystä. aRa myöntää avustusta taloyhtiöille latauspisteiden edellyttämiin sähköjärjestelmien muutoksiin ja hakemuksia on tullutkin ennätystahtia. Avustusrahaa on varattu budjetissa 5,3 miljoonaa euroa ja tuen arvioidaan jatkuvan ensi vuonna. Nyt on siis oikea aika tehdä sähköistyksen kartoitus ja valmistella latauspisteiden asennuspäätös kevään yhtiökokoukseen. Sähköautot yleistyvät ja siksi taloyhtiöihinkin tarvitaan niiden latauspisteitä. marraskuu pyöräilytapaturmien kärjessä SyySja talvikuukausina työmatkalla sattuvat pyöräilytapaturmat ovat lisääntyneet viime vuosina. vaarallisimpia ovat syksyn ensimmäiset liukkaat: eniten vahinkoja sattuu lokaja marraskuussa. useimmin pyörällä loukkaantuu keski-ikäinen nainen. – aiempaa useampi vaikuttaa jatkavan työmatkapyöräilyä pidemmälle syksyyn ja talven yli. Suosiota lisää varmasti kuntoilutrendi, mutta myös pyöräilyn ekologisuus. Halu vältellä julkisia kulkuneuvoja korona-aikana lisää todennäköisesti pyöräilyä entisestään tänä syksynä, arvioi korvausjohtaja Anssi Ranta Ifistä. ylivoimaisesti suurin osa, yli 80 prosenttia, pyöräilytapaturmista on kaatumisia, joissa ei ole muita osapuolia mukana. Yhteentörmäys auton kanssa aiheuttaa alle 10 prosenttia tapaturmista. tyypillisesti vahinkojen taustalla on pimeys, liukkaus tai molemmat yhdistettynä liian suureen tilannenopeuteen. Tapaturmia sattuu etenkin kurveissa ja risteyksissä, joihin tullaan kovaa ja joissa jarrutetaan äkkiä. – Liukkautta voi aiheuttaa syysaamuna musta jää, mutta myös esimerkiksi märät lehdet asfaltilla ovat petollisia. Pimeyden vuoksi taas ei havaita kuoppia, esteitä tai vaikka irtosoraa. Etenkin Etelä-Suomessa pyöräilijöille haasteita tuovat vaihtelevat talvet, jolloin maa välillä sulaa ja jäätyy. Hiekoitussora voi tuoda muuten sulaan maahan yllättävää liukkautta, Ranta kertoo. – pyöräilyn ja sen myötä liikunnan lisääntyminen on hyvä asia, mutta se kannattaa tehdä turvallisesti. Syksyllä ja talvella on yleensä pimeää sekä töihin mennessä että sieltä palatessa, jolloin on syytä ajaa varovaisemmin sekä huolehtia valoilla ja heijastimilla, että tulee nähdyksi. pyöRäiLLeSSä LoukkaaNtuu uSeimmiN keSki-ikäiNeN NaiNeN Naiset loukkaantuvat työmatkalla pyöräillessä miehiä useammin: kaikista pyöräilytapaturmista naisten osuus on yli 60 prosenttia. Riski joutua haaveriin kasvaa naisilla iän myötä, ja eniten vahinkoja sattuu 50–60-vuotiaille. Viime vuosina miesten osuus talvikuukausina sattuvista pyöräilytapaturmista on kuitenkin ollut kasvussa. – Naiset varmaan pyöräilevät miehiä enemmän töihin etenkin siinä vaiheessa, kun lapsia ei enää tarvitse kuljettaa päiväkotiin ja kouluun. Miehet kuitenkin ehkä jatkavat pyöräilyä useammin ympäri vuoden ja saattavat ottaa enemmän riskejä huonossakin kelissä. Työmatka on yhä useammin samalla kuntoilusuoritus, jolloin tavoitellaan nimenomaan nopeutta, ehkä turvallisuudenkin kustannuksella, arvioi Anssi Ranta. – Vauhtia olisi hyvä hidastaa etenkin keskustoissa ja muissa paikoissa, joissa on paljon tielläliikkujia aiheuttamassa yllättäviä tilanteita. pyöRäiLytapatuRmaSta keSkimääRiN 8 päiVäN SaiRauSpoiSSaoLo Eniten pyöräilytapaturmista aiheutuu erilaisia haavoja, seuraavaksi yleisimpiä vammoja ovat ruhjeet, nyrjähdykset ja murtumat. Vaarassa ovat erityisesti jalat ja kädet, mutta alttiina on toki koko keho. Myös päävammoja sattuu valitettavasti jonkin verran. pyöräilytapaturma aiheuttaa Ifin tilastojen perusteella keskimäärin 8 päivän sairauspoissaolon. Pisimpiä, keskimäärin 35 päivän sairauspoissaoloja aiheuttavat murtumat. Iän myötä sairauspoissaolot hieman pidentyvät todennäköisesti vammojen paranemisen hidastumisen myötä – pisimpiä sairauspoissaolot ovat yli 55-vuotiailla pyöräilytapaturmaan joutuneilla. NäiN pyöRäiLet tuRVaLLiSeSti SyySja taLVikeLiLLä ? Käytä aina kypärää pyöräillessäsi. ? Pimeän tai hämärän aikaan polkupyörässä pitää uuden tieliikennelain myötä olla etuvalon lisäksi punainen takavalo. ? Käytä itselläsi heijastimia tai huomioliiviä näkyvyyden parantamiseksi. ? Jos pyöräilet talvella, paranna pitoa vaihtamalla pyörään nastarenkaat. ? Varmista ennen ajoa, että pyörä on kunnossa ja huollata se säännöllisesti. ? Huomioi muut tielläliikkujat: kun olet kääntymässä, anna kädellä selkeä suuntamerkki hyvissä ajoin. ? Ennakoiva ja rauhallinen ajotapa on turvallisin: sopeuta ajotapasi olosuhteisiin ja ennakoi etenkin kurvit ja risteykset hiljentämällä vauhtia ajoissa. Pyöräilijän yllättävää liukkautta voi aiheuttaa paitsi musta jää, myös esimerkiksi märät lehdet asfaltilla. if
6 Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 12 | 2020 Selänne puhuu mielellään ylikuormituksesta ja burnoutista – ja myös tutkii ja hoitaa niitä. ”Niissä molemmissa on sekä fyysisiä että henkisiä piirteitä, ja aika usein ylikuormituksen ensimmäiset oireet ovat juuri mielialaoireita: asiat rupeavat ärsyttämään ja alkaa ahdistaa.” Toisaalta burnoutia voidaan mitata sydämen sykevaihtelua tarkastelemalla, ja nämä kaksi tilaa ilmenevät usein päällekkäin. ”Urheilijoilla tämä näkyy silloin, kun kaikki menee oikein hyvin, eikä malteta levätä ja lopulta pudotaankin aika syvälle.” Erityisen hyvin Selänne tunnetaankin urheilulääkärinä, ja vaikka urheilijat kokevat kilpailukaudella aikamoista henkistä painetta, ei asioista puhuta riittävästi. Urheilijat ovat aivan liian yksin ongelmiensa kanssa. ”Jos kysyn olympiatason urheilijalta, kuka hoitaa sinun psyykkisen valmennuksesi, kuka valmistaa sinua voittamaan tai avittaa sinua tekemään parhaan mahdollisen suorituksen, on vastaus usein ’ei mulla ole’.” ”JoUkkUEESSa on pappi mUTTEi pSykologia…” Jotkut urheilijat saattavat itse hankkia psykologin palveluja omalla kustannuksellaan. ”Olympiajoukkueessamme oli pitkään tilanne, että siellä oli pappi mutta ei psykologia. Nyt on sentään yksi psykologi, mutta kuinka paljon hän ehtii yksin tehdä?” Harri Selänne kääntää katseen Belgiaan. ”Eräässä keskisuuressa belgialaisessa kaupungissa on 300 urheilupsykologia, joista erään päivä täyttyy keskipitkänmatkan juoksijoiden hoidosta. Kellään näistä ei varsinaisesti ole ongelmia, vaan vastaanotolla kehitetään voitontahtoa, sitä että saa itsestään parhaan irti kun sitä tarvitaan. Valitettavasti Suomessa parhaat tulokset tehdään kyläkilpailuissa ja arvokisoissa jäädään karsintoihin”, kertoo Selänne ja jatkaa, että Suomessa psykologia tai psykiatria tulkitaan tarvittavan vasta kun on hätä. ”Ennaltaehkäisy on kuitenkin mielen hyvinvoinnin viisasten kivi.” kaSvUa miElEn kUSTannUkSElla Harri Selänne on toiminut pitkään myös työterveyslääkärinä ja nähnyt sitä kautta varsin dramaattisen työelämän muutoksen. ”Työtätekevää porukkaa vähennetään ja jäljelle jääneille kasataan enemmän hommia. Vaatimustaso lisääntyy ennen kaikkea yksityisellä puolella, jossa kaiken aikaa odotetaan vähintään kolmen prosentin kasvua ja vaikka kuinka tekisi täysillä, täytyy seuraavana vuonna tehdä vielä enemmän.” Siis pienemmillä henkilöresursseilla, lyhyemmässä ajassa sekä tekniikalla, joka asettaa koko ajan lisää vaatimuksia. ”Työ vaatii jatkuvasti enemmän osaamista, eikä yksinkertaisilla työkaluilla pärjää oikein millään alalla. Kun väestö samaan aikaan ikääntyy, on heidän entistä vaikeampi oppia yhä teknistyneempien laitteistojen käyttöä.” kyky selviytyä tehtävistä on siis enenevästi kuormittavampaa erityisesti nyt keski-ikäiselle työväestölle, jonka aikana laskuja kirjoituskoneet sekä lankapuhelin on kuljetettu kaatopaikalle. UUpUmUS ylläTTää yHä aiEmmin Harri Selänne pohtii huolestuneena tulevien vuosien mielenterveyden haasteita ja hakee pohdinnalleen tukea Winning in a long run -kaksoisuratutkimuksesta, jonka mukaan 20 prosentilla urheilulukiolaisista – siis aloittavista opiskelijoista – on vakava tai keskivaikea burnout. ”kolmasosa heistä ei koe minkäänlaista motivaatiota urheiluun tai koulunkäyntiin.” Jyväskylässä tehtävä Opiskelukyvyn, hyvinvoinnin ja osallisuuden edistäminen korkeakouluissa (OHO) -hanke on koko 2000-luvun ajan seurannut korkeakouluopiskelijoiden mielenterveyden kehitystä, ja sen mukaan uupumus, stressi, väsymys ja motivaation puute ovat vuosi vuodelta lisääntyneet. ”kun näitä löydöksiä mitataan, ja samalla mitataan niitä tekijöitä, jotka voivat suojata uupumukselta tai altistaa sille, huomataan, että niitä ovat vanhempien tuki ja sen määrä sekä laatu, uni, ruokavalio, henkilön persoonallisuus ja miten häntä tulisi yksilönä lähestyä.” HaaSTava UrHEiliJanpolkU Iso kysymys on, miten uskaltaa heittäytyä tekemään muutamiksi vuosiksi sitä, johon kokee intohimoa tai johon on lahjoja. ”on kyse kahdesta asiasta, eli kuinka nuori osaa itse rakentaa tässä tilanteessa urheilijanpolkunsa ja kuinka häntä siinä tuetaan. Valitettavasti tutkimuksessamme käy ilmi, että varsin vähän. Nuoret ovat liian usein yksin.” ”Toinen iso asia on se, kuinka paljon toisaalta koulu tai vastavuoroisesti urheilu voi joustaa. Oppilaitosten pitäisi kyetä joustamaan paljon nykyistä enemmän silloin, kun kilpailukausi on kiivaimmillaan. Vastaavasti koeviikkojen aikana valmennusjohdon soisi olevan oikealla tavalla empaattinen”, Selänne kuvaa sellaista varsin luonnollista tapaa toimia, jolla iso osa nuoren ihmisen stressiä voitaisiin torjua. Tässä vaiheessa voi kysyä onko opiskeluaikojen edelleen lyhentäminen erityisen järkevää ja kustannustehokasta, jos sillä kasvatetaan mielenterveysja sosiaalimenoja. ”Asioilla on aina vähintään kaksi puolta.” Urheilevien nuorten osalta mielenkiintoista on, että opiskelun aiheuttama burnout aiheuttaa helposti samankaltaisia oireita urheiluun – ei toisinpäin. ”Siis jos valmentaja haluaa saada nuoresta urheilijasta parhaan irti, kannattaisi ensimmäisenä huolehtia, että hän pärjää koulussa. Liian usein näin ei ole.” iSo pEUkkU nUorTEn ETEEn TEHTävällE mielenterveystyölle Harri Selänne kertoo aikanaan työskennelleensä vuoden työharjoittelujakson psykiatrisessa sairaalassa ja sanoo jakson olleen lääkäriuran raskain. ”kun mieli järkkyy, on se niin totaalista”, pohtii Selänne ja muistelee karmeaa esimerkkiä. ”Eräs potilas teki itsemurhan tuon jakson aikana hyppäämällä viidennestä kerroksesta, mutta otti mukaan tyynyn, jottei päähän sattuisi. Yhä edelleen mietin toisinaan, että mitä olisin voinut tehdä, jotta tämän olisi voinut ehkäistä.” Selänne sanoo, että työ jota tehdään erityisesti nuorten mielenterveyden eteen, ansaitsee suuren kiitoksen. ”Se on raskasta ja vaativaa työtä, ehkä raskainta terveydenhoidon alalla.” vaan on nykyajassa hyvääkin mielen kannalta: keskustelu ja asioista puhuminen on lisääntynyt. ”ikävä kyllä mielen sairastumisen merkit on kirjattu kirjoihin ja kansiin aika painavalla kynällä, eikä näitä asiakkaita vieläkään aina kuunnella vastaanotolla aivan samalla tavalla kuin muita. Se on väärin ja raakaa, koska hyvin suuri osa ihmisistä oirehtii joskus psyykkisesti mielen järkkyminen aletaan oivaltaa sairaudeksi, josta voi parantua, joka ei tartu ja jota ei tarvitse pelätä. ylikuormituksen ensimmäiset oireet ovat usein mielialaoireita” Mitä mielessä, ylilääkäri harri Selänne? Harri SElännE on tehnyt mittavan uran Liikunnan ja kansanterveyden edistämissäätiön ylilääkärinä, olympiavalmennuksessa ja Mehiläisen liikuntaklinikan vastaavana lääkärinä. hän kohtaa mielenterveyden kysymyksiä työssään jatkuvasti. etenkin nuorten stressi näyttää lisääntyvän kaiken aikaa. ”kahden viimeisen vuoden aikana uupumus ja erilaiset stressitekijät ovat lukiolaisten ja yliopisto-opiskelijoiden keskuudessa lisääntyneet yli 20 prosenttia.” ”jos valmentaja haluaa saada nuoresta urheilijasta parhaan irti, kannattaisi ensimmäisenä huolehtia, että hän pärjää koulussa. turhan usein niin ei ole”, sanoo ylilääkäri harri Selänne. Harri Selänne on tehnyt mittavan uran Liikunnan ja kansanterveyden edistämissäätiön ylilääkärinä, olympiavalmennuksessa ja Mehiläisen liikuntaklinikan vastaavana lääkärinä. Hän kohtaa mielenterveyden kysymyksiä työssään jatkuvasti. Etenkin nuorten stressi näyttää lisääntyvän kaiken aikaa. ”Kahden viimeisen vuoden aikana uupumus ja erilaiset stressitekijät ovat lukiolaisten ja yliopisto-opiskelijoiden keskuudessa lisääntyneet yli 20 prosenttia.” Selänne puhuu mielellään ylikuormituksesta ja burnoutista – ja myös tutkii ja hoitaa niitä. ”Niissä molemmissa on sekä fyysisiä että henkisiä piirteitä, ja aika usein ylikuormituksen ensimmäiset oireet ovat juuri mielialaoireita: asiat rupeavat ärsyttämään ja alkaa ahdistaa.” Toisaalta burnoutia voidaan mitata sydämen sykevaihtelua tarkastelemalla, ja nämä kaksi tilaa ilmenevät usein päällekkäin. ”Urheilijoilla tämä näkyy silloin, kun kaikki menee oikein hyvin, eikä malteta levätä ja lopulta pudotaankin aika syvälle.” Erityisen hyvin Selänne tunnetaankin urheilulääkärinä, ja vaikka urheilijat kokevat kilpailukaudella aikamoista henkistä painetta, ei asioista puhuta riittävästi. Urheilijat ovat aivan liian yksin ongelmiensa kanssa. ”Jos kysyn olympiatason urheilijalta, kuka hoitaa sinun psyykkisen valmennuksesi, kuka valmistaa sinua voittamaan tai avittaa sinua tekemään parhaan mahdollisen suorituksen, on vastaus usein ’ei mulla ole’.” ”Joukkueessa on pappi muttei psykologia…” Jotkut urheilijat saattavat itse hankkia psykologin palveluja omalla kustannuksellaan. ”Olympiajoukkueessamme oli pitkään tilanne, että siellä oli pappi mutta ei psykologia. Nyt on sentään yksi psykologi, mutta kuinka paljon hän ehtii yksin tehdä?” Harri Selänne kääntää katseen Belgiaan. Kuumat Puheen aiheet Pysy uutisissa www. newsbox.fi Newsbox.fi saatavilla Google Play -kaupasta. Tulevai suudessa talo yhtiöissä maksetaan vedestä kulutuksen mukaan Lidilissä hermos tuttiin ministerin puheista Takkuileeko syksyn kunto remonttisi?
Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 7 12 | 2020 LIIKU VAPAASTI SÄHKÖLLÄ – TULE KOEAJOLLE! SISÄKOEAJORATA: PUUTARHATIE 18, VANTAA | LISÄTIEDOT JA MYYNTIPALVELU: 02 480 9060 | MYYNTI@SKAND.FI WWW.SKAND.FI SISÄKOEAJORATA POHJOISMAIDEN SUURIN SÄHKÖAJONEUVOJEN AVAJAISKUUKAUSI: MARRASKUU VANTAAN MYYMÄLÄN TILOISSA Kahvitarjoilu avajaiskuussa Käytämme kasvomaskeja Myymälä auki avajaiskuussa: ma-pe klo 10-17, la klo 10-15 Myös yksityisiä koeajoja, ajanvaraus: 09 4289 0108 TULE KOEAJORADALLEMME KOKEMAAN SÄHKÖISTÄVÄ VAPAUDEN TUNNE! Uusi tieliikennelaki toi kesäkuussa voimaan astuttuaan muutoksia myös talvirenkaiden käyttöön. Lain mukaan talvirenkaita pitää tästä syksystä alkaen käyttää marrasmaaliskuussa, jos sää tai keli sitä edellyttää. Aiemmin niin sanottu talvirengaspakko oli voimassa joulukuusta helmikuuhun, joten vaadittu käyttöaika on pidentynyt kahdella kuukaudella, mutta se on nykyisin sidottu ajokeliin. Periaatteessa esimerkiksi Etelä-Suomessa voi ajaa kesärenkailla läpi talven, jos tiet ovat sulat eikä lämpömittari painu pakkaselle. Kannattaa kuitenkin muistaa, että sää voi muuttua yllättäen ja jäätä on varmasti jossakin silloin, kun lämpötila laskee nollaan. Uusi laki korostaa kuljettajan harkintaa, joten viimeistään lokakuun lopulla Etelä-Suomessakin kannattaa alkaa katsoa säätiedotuksia tarkkaan, sanoo liikenneturvallisuuden johtava asiantuntija Markus Nieminen LähiTapiolasta. Nastarenkaita saa uuden lain mukaan käyttää marrasja maaliskuun välisen ajan ja muulloinkin, jos sää tai keli sitä edellyttää. Nieminen pitää lainuudistuksessa joustavuuden lisäksi hyvänä sitä, että se voi vähentää teiden kulutusta ja tiestä irtoavaa katupölyä, jos esimerkiksi nastoilla ei ajeta suotta sulalla kelillä. Turvallisuuden tähden kuljettajan kannattaa marraskuun lähetessä miettiä tulevia ajojaan. Jos tiedossa on esimerkiksi pitkä reissu toiselle puolelle Suomea, voi talvirenkaat olla järkevää vaihtaa alle jo ennen lähtöä. Jos taas ei aio vaihtaa renkaita aiempaan tapaan koko talveksi, onko sitten valmis ottamaan riskin, että joulukuussa on yksittäisiä pakkastai lumisadepäiviä. Kannattaa miettiä, kuinka silloin pääsee liikkeelle. ReNgasTyyPiN lisäksi kUNTo mielessä Liikenteessä olennaista ei ole vain, että alla on lain ja sään edellyttämä rengastyyppi, vaan myös se, että renkaat ylipäätään ovat kunnossa. Talvirenkaiden vaihdon yhteydessä – tai jo sitä harkitessa – on hyvä tarkistaa kesäja talvirenkaiden kunto. Urasyvyyden ja rengaspaineiden lisäksi on tärkeää pitää silmällä renkaan yleistä kuluneisuutta ja ikää. Jos talvirengas lähentelee jo viiden vuoden ikää, kannattaa säännöllisen ajajan harkita renkaiden vaihtoa. Rengas menettää ominaisuuksiaan vuosien kuluessa ja esimerkiksi vanhan renkaan jarrutusmatka voi olla huomattavasti uutta pidempi, kertoo Markus Nieminen. TieliikeNNelaki ja vaaTimUkseT TalviReNkaille Uudistettu tieliikennelaki astui voimaan kesäkuussa 2020. Se korvasi aiemman, vuodesta 1982 voimassa olleen lain ja kokosi yhteen monia aiempia asetuksia. Talvirenkaita on tästä edespäin käytettävä henkilöja pakettiautoissa sekä esimerkiksi moottoripyörissä 1. marraskuuta ja 31. maaliskuuta välisenä aikana, jos sää tai keli sitä edellyttää. Nastarenkaita saa käyttää vastaavana aikana ja muulloinkin sään ja kelin niin vaatiessa. Urasyvyyden osalta lain vaatimukset ovat ennallaan. Talvirenkaiden kulutuspinnan pääurien syvyyden on oltava vähintään 3,0 millimetriä. Turvallisuuden tähden renkaita ei kuitenkaan kannata ajaa näin loppuun. Esimerkiksi sateella ja lumisella kelillä urasyvyyden on hyvä olla ainakin 4,0–5,0 millimetriä. Talvirenkaat voivat olla nastallisia tai nastattomia. Nastattomia talvirenkaita kutsutaan kitkarenkaiksi. Niiden pito on yleensä parhaimmillaan lumisella tiellä. Jäisellä tiellä nastojen pitävyys on yleensä parempi. Lähde: Finlex, Traficom Talvirenkaiden vaihtoon pitää herätä tänä vuonna aiemmin TäNä vuonna talvirenkaat pitää vaihtaa autoon jo marraskuussa, jos sää tai keli sitä edellyttää. uuden tie liikennelain myötä renkaiden vaihto ei ole enää sidottu vain kalenteriin, vaan se tulee tehdä kelin mukaan. Asiantun tija kehottaa varautumaan siihen, että keli voi muuttua yllättäen.
8 Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 12 | 2020 TILAA KÄTEVÄSTI KÄNNYKÄLLÄ – TOIMITUS POSTITSE ITIS | HERTSI | HAKANIEMI | ATENEUMINKUJA | TRIPLA | TUNNINKUVA.FI TILAA KÄNNYKÄLLÄ – NOUDA LIIKKEESTÄ Tarjoukset voimassa 9.11.-24.12. Lisää tarjouksia liikkeessä! KUVAMUKI 15 Norm. 19,90 € . Nopea toimitus. Kuvamuki kahdella kuvalla tai kuvalla ja tekstillä. € VÄRIT: • valkoinen • musta • pinkki Metallic joulukortti 1,90 € +6,90 € valmistus. Norm. 3 € +6,90 € valmistus. TILAA AJOISSA Glass Mount kehys 10x15 cm Kuva ei sis. hintaan. 9 , 90 Norm. 10,90 € . Nopea toimitus. Glass Mount kehys 10x15 cm Kuva ei sis. hintaan. €
Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 9 12 | 2020 Rajatie 4, Halli 14, (09) 374 5741 01230 Vantaa 040 508 3550 www.autolasipojat.? Tuulilasiongelmia? Tuulilasitja muut autolasipalvelut Autolasien ykkönen Pääkaupungi n parasta palvelua AutoGlass Service Vakuutusyhtiöiden sopimuskumppani Yrittäjä! Tässä on paikka sinun ilmoituksellesi. Kysy lisää myynti@letterbox.fi Autoja, metallia, rautaa romurekka noutaa Noutotilaukset: 0400-322 922 Tilaa nouto nyt! Noudamme ilmaiseksi romut pois pihaltasi (min 500kg) Autoista romutustodistukset ja ilmainen rekisteristä poisto dät tyrmätään heti keskiikäisten toimesta, viestittää Elisa Gebhard, joka toimii Suomen nuorisoalan kattojärjestö Allianssin puheenjohtajana. Helpot ja kertaluonteiset osallistumistavat vetoavat nuoriin. Äänestäminen, nettiadressien allekirjoittaminen ja kyselyihin vastaaminen olivat nuorille mieluisimmat tavat vaikuttaa. Paikkariippumaton toiminta, kuten webinaariosallistuminen, olisi niin ikään kyselyn mukaan nousussa. Nuoret eivät sitoudu elämänmittaisiin tai monimutkaisiin vaikuttamisprojekteihin, joita johdetaan ulkopuolelta. Nuorilla on halu vaikuttaa itselle tärkeisiin asioihin tässä ja nyt ja pitää langat nk. omissa käsissä. Vaikuttaminen lähtee itsestä, mikä näkyy kyselytutkimuksessamme siinä, että muun käytettyjen asuntojen kauppa käy edelleen vilkkaampana kuin viime syksynä – omakotitalokaupoissa liki viidenneksen kasvu HSL:n uusi toimitusjohtaja valittiin arvalla ”Olemme olleet monta kuukautta tilanteessa, jossa hyvistä asunnoista käydään paikoin kovaakin kisaa. Niitä ei ole riittävästi tarjolla kysyntään nähden”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä. HSL:n hallitus on valinnut hallintotieteiden maisteri Mika Nykäsen, 54, HSL:n toimitusjohtajaksi. Mika Nykänen työskentelee tällä hetkellä Geologian tutkimuskeskuksen pääjohtajana. Hallitus päätti valinnasta ehdokasvaalilla, jossa äänet jakautuivat tasaisesti 7-7 Mika Nykäsen ja Ville Lehmuskosken kesken. Äänestyksen jälkeen lopullisen valinnan ratkaisi arpa. HSL:n nykyinen toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi on jäämässä eläkkeelle. Tulokset käyvät ilmi Ajatuspaja Alkion tuoreesta kyselytutkimuksessa, jossa selvitettiin 15-29 -vuotiaiden nuorten kansalaistoimijuutta, arvoja sekä puoluenäkemyksiä. Toiseksi suurin este nuorten osallistumiselle on se, että yhteiskunnalliset asiat koetaan monimutkaisina ja vaikeina. Nuorilta saatu viesti on vahva ja kertoo politiikanteon raadollisuudesta tänä päivänä: Tarjolla on vaikeita ja monimutkaisia asioita ja paljon arvostelua. Tutkimuksemme mukaan nuorten luottamus poliittisiin päätöksentekijöihin ja puolueisiin on edelleen kansainvälisesti vertaillen korkealla tasolla, mutta päättäjän tielle ei uskalleta itse lähteä julkisen arvostelun pelossa. Tämä on iso haaste kaikille puolueille näin kuntavaalien alla, kertoo Ajatuspaja Alkion tutkimuskoordinaattori Pauliina Maukonen. Sosiaalisen median keskustelukulttuuri nostanee osaltaan kynnystä osallistua yhteiskunnalliseen toimintaan. Puolet kyselyyn vastanneista nuorista oli täysin tai jokseenkin samaa mieltä siitä, että sosiaalisen median vihapuheesta pitäisi rangaista nykyistä kovemmalla kädellä. Etenkin naiset (63%) kannattavat kovempia rangaistuksia, mikä voi johtua siitä, että naiset joutuvat kohtaamaan enemmän vihapuhetta. Ilmiö on tuttu myös muista selvityksistä. Hyvänä esimerkkinä on vaikkapa nuoreen ruotsalaiseen ilmastoaktivisti Greta Thunbergiin kohdistuva vihapuhe sosiaalisessa mediassa. Nuoria ei houkuttele osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun, jos heiHyvänä esimerkkinä on vaikkapa nuoreen ruotsalaiseen ilmastoaktivisti Greta Thunbergiin kohdistuva vihapuhe sosiaalisessa mediassa kuntavaalit 18.4.2021 Politiikka ei houkuttele nuoria SamaaN aikaan kun puolueissa käydään kiivasta ehdokaskeräilyä ensi kevään kuntavaaleihin, kertoo tuore tutkimus ettei yhteiskunnallinen päätöksenteko houkuttele nuoria. Peräti 73% ei koe osallistuvansa yhteiskunnalliseen toimintaan tai päätöksentekoon ollenkaan. Yleisin este osallistumiselle on, että nuoret eivät halua olla julkisesti esill ä eivätkä muiden arvosteltavana. tätä mieltä oli peräti 46% niistä nuorista, jotka eivät kokeneet osallistuvansa yhteiskunnalliseen toimintaan. Politiikka ei houkuttele nuoria esteenä julkisen arvostelun pelko muassa elintavoista ollaan valmiita tinkimään, jotta ilmastonmuutos saadaan pysäytettyä. Myös ostoboikotteihin ja kulutuslakkoihin lähdetään mukaan, viestittää tutkimuskoordinaattori Pauliina Maukonen Alkiosta.
10 Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 12 | 2020 Tuula Hiljanen LKV, 050 4200009 Sanna Backman LKV, 050 4200110 Magda Degerth LKV, 050 4200042 Heidi Uotinen LKV, 050 4200012 Pia Silvennoinen LKV, 050 4200020 Etelä-Helsingin Habita Oy Korkeavuorenkatu 3, 00140 Hki etunimi.sukunimi@habita.com | www.habita.com Asunnonvaihtoaikeissa? Oikea markkina-arvo? Oikea ajoitus? Oikea ratkaisu? NYT! Kiinteistönvälittäjät palvelevat. Ota yhteyttä! Uskaltaako taksia enää käyttää? Taksi Helsingin markkinointija viestintäpäällikkö Taija Koskinen vakuuttaa, että nykyisestä negatiivissävytteisestä kirjoittelusta huolimatta perinteinen taksi on yhtä turvallinen kuin ennenkin. Valinnanvaran lisääntyessä asiakkaan on toki hyvä pohtia tarkemmin omia valintoja. Koskinen vinkkaa varman päälle pelaajia tilaamaan kyydin ison välitysyhtiön kautta tai käyttämään autoa tilatessa tilaussovelluksia. Jos matkan varrella syystä tai toisesta ilmenee ongelmia, niin välitysyhtiön kautta tai sovellukseen kertyneen datan avulla ne on helppo selvittää. Koskinen aloitti nykyisessä työssään kesäkuussa 2017 eli vuotta ennen taksilain muutosta. Lakimuutos näkyi hänen työssään välittömästi. – Alaa ei aiemmin tarvinnut juuri markkinoida, kun joka paikkakunnalla oli omat taksinsa. Markkinoinnin ja viestinnän osaaminen oli taksiyrittäjille ihan uutta ja jouduttiin varmaan kaikkialla rakentamaan aika tavalla nollasta. Toisaalta se on tehnyt työstäni hyvin mielenkiintoista, Koskinen kertoo. Lakimuutoksella haluttiin helpottaa tilaamista, ja vapauttaa hinnoittelua sekä vauhdittaa digitaalisten palveluiden kasvua. Uudistuksen myötä poistuivat paitsi määräykset enimmäishinnoista, myös määräykset taksikiintiöistä, kuljettajien koulutusvaatimuksista ja liikennöintivelvoitteesta. Alalle tuli kertaheitolla noin 3 600 uutta yrittäjää pelkästään pääkaupunkiseudulle. Koskinen muistuttaa, että kilpailu tekee alalle kuin alalle hyvää, joten siinä mielessä lakiuudistus oli hyvästä. Mutta kilpailun vapauttaminen toi alalle myös hallitsemattomuutta, joka on lisännyt konflikteja ja epävarmuutta. KorjAUssArjA LUvAssA jo syKsyLLä Liikenneja viestintäministeriö ilmoitti heinäkuussa tekevänsä lakiin korjauksia, joiden myötä muun muassa harkitaan taksamittaripakkoa autoihin. Hallituksen esitys lakiin tehtäviksi muutoksiksi on tarkoitus antaa eduskunnalle vielä syksyllä. Käsittelyssä on myös mm. mahdolliset muut pakolliset koulutukset. – Taksi Helsinki ei missään vaiheessa luopunut kuljettajien koulutuksesta ja laadunvalvonnasta. Välitysyhtiöihin kuulumattomat kuljettajat suorittavat yleensä vain Trafin vaatiman taksinkuljettajakortin ja ajokokeen. Me nostimme rimaa ja kehitimme kuljettajakoulutustamme entisestään tänä vuonna. Taksi Helsingin uuteen kuljettajakoulutukseen kuuluu muun muassa kuuden tunnin ”tutorajo” jossa kokeneempi kuljettaja on uuden kuljettajan mukana opastamassa laitteiden käytössä ja käy yhdessä läpi ammattiin kuuluvia asioita. – Tärkein tehtävämme on varmistaa asiakkaillemme taksipalveluiden laatu, turvallisuus ja saatavuus. Olemme kokeneet oman koulutusjärjestelmän todella tarpeelliseksi. Se on saanut kiitosta sekä osallistujilta että autoilijoilta. Se on osoittautunut tarpeelliseksi myös laadunvalvonnan kannalta. Asiakaspalautteemme keskipistesaldo onkin peräti 4,7 viidestä, Koskinen iloitsee. NAisiA KAivATAAN rATiN TAAKse Taksiala on ollut aina perinteisesti miesvoittoinen. Taija Koskinen arvioi, että tilausvälitysyhtiön yhteensä noin 3 500 kuljettajasta vain viitisen prosenttia on naisia. – se on todella vähän. Naiset olisivat enemmän kuin tervetulleita ajamaan taksia. Tämä ala sopii ihan kaikille, ikään, kokoon, sukupuoleen tai kulttuurilliseen taustaan katsomatta, Koskinen kannustaa. ”Tärkein tehtävämme on varmistaa asiakkaillemme taksipalveluiden laatu, turvallisuus ja saatavuus.” – Taija Koskinen, Taksi Helsinki Miesvaltaisuuden hän arvioi olevan jäännettä ajalta, jolloin miehet pääasiassa ajoivat perheen autoa. Naiset saattavat myös mieMUUTAMAN vuoden takainen taksiuudistus kiritti taksiyhtiöitä miettimään, miten erottautua vapautuneella markkinalla. Yksi keino oli panostaa laadukkaaseen asiakaspalveluun ja turvallisuuteen. Moni silti miettii, uskaltaako taksia enää käyttää ja mitä se maksaa. hiä enemmän epäröidä yövuoroja ja pelätä kuljettajan työtä turvattomaksi, vaikka autoissa onkin nykyään turvajärjestelmät, joiden avulla apua saa nopeasti paikalle. –Naiskuljettajamme eivät ole joutuneet asiattoman käytöksen kohteeksi sen herkemmin kuin miehetkään. Osin tämä ehkä selittyy sillä, että alalle hakeutuvilla naisilla on lähtökohtaisesti hyvät vuorovaikutustaidot, paljon tunneälyä ja reilu annos huumorintajua. Monista tilanteista selviää ihan keskustelemalla. Ja taksinkuljettajan työssä on muutenkin paljon positiivista, kuten työaikojen joustavuus, kivat asiakaspalvelutilanteet sekä merkityksellinen työ, kun voi auttaa ihmisiä kulkemaan sujuvasti ja turvallisesti päämääräänsä. Hankalia tilanteita tulee työssä onneksi kuitenkin tosi vähän, Koskinen pohtii. teksti: Maarit Seeling Lisävuosia kotona oikeilla apuvälineillä KUKApA ei haluaisi asua kotona mahdollisimman pitkään. Apuvälineitä ja huonekaluja arkea helpottamaan on jo aimo valikoima, mutta missä niitä pääsee kokeilemaan ja vertailemaan? ettonet Oy tarjoaa henkilökohtaista palvelua ja myymälätilat, joissa tuotteisiin voi tutustua kiireettä. neuvontaa saa myös puhelimitse ja sähköpostitse. ettonetin tuotteet ylläpitävät toimintakykyä ja lisäävät turvallisuutta – motto kuuluukin ”terveyttä tukien”. Valikoiman ytimenä ovat senioreille suunnitellut välineet sekä toisaalta kuntoa ja hyvinvointia ylläpitävät tuotteet kaiken ikäisille. Hyvä fyysinen kunto kun luo edellytykset pysyä aktiivisena pidempään. Kotona voi itseään huoltaa näppärästi vaikkapa hierontapalloilla ja -rullilla, vastuskuminauhalla, tasapainolaudalla ja pienellä polkulaitteella. Apuvälinesaralla Ettonetilla on ratkaisuja esimerkiksi kaatumisia ehkäisemään: sisäja ulkorollaattoreita, kävelykeppejä piikillisellä kumilla, helposti puettavia tarrajalkineita sisäja ulkokäyttöön sekä liukuestesukkia. Nykyrollaattorit ovat useimmiten kevyitä ja helposti kokoontaitettavia! Hittituote lumessa ja jäisellä tiellä ovat kotimaiset liukuestekalossit – ne on varta vasten kehitelty Suomen liukkaisiin talviin! Jalkojen hyvinvointiin löytyy monenlaisia tuotteita tukisukista kiristämättömiin sukkiin ja niveltukiin. Käteviä pienapuvälineitä on saatavilla mm. ruokailuun, pukemiseen, lukemiseen ja hygieniaan. Keittiön apuvälineet mielletään usein senioreiden tuotteiksi, mutta kireät pullonkorkit saa kuka tahansa helpommin auki näppärällä avaajalla. Tukisukat saat jalkaan ilman tuskailua sukanvetolaitteella. Lukuteline puolestaan säästää käsiäsi, suurennuslasi valolla näyttää pienenkin tekstin. Lääkkeettömän kivunhoidon suosio kasvaa tasaisesti. TENS-sähköterapialaitteet ja kipulaastarit ovat helppokäyttöisiä ja auttavat monia lihasja nivelkivuissa, päänsäryssä sekä lihasten rentouttamisessa. Kalusteissa Ettonet satsaa toiminnallisuuden lisäksi esteettisyyteen. Tavallista korkeampia nousuapu-, puuja nojatuoleja on monia malleja eri verhoiluvaihtoehdoilla. Turvajakkaran avulla pääset kurottamaan ylähyllyille horjahtamatta. Moottorisänky nousutukineen on suosittu apu sängystä nousemiseen. Suihkutuolit ja -jakkarat ovat hyödyllisiä varusteita pieniinkin pesutiloihin – paljaaseen jalkaan laitettavat pitosukat pitävät sinut pystyssä liukkaalla niin kylpyhuoneessa kuin uimahallissakin. MyyMäLäT Ruskeasuo: Tenholantie 10 A (katutaso), puh: 040 5111118 Munkkivuori: Munkkivuoren ostoskeskus, Raumantie 1 (alakerta), puh: 040 0125320 Kannelmäki: Kauppakeskus Kaari, 1. krs, itäpääty, puh: 044 2421166 verKKoKAUppA jA säHKÖposTi: www.ettonet.fi / info@ettonet.fi
Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 11 12 | 2020 Kaikkiin VINSSI JA PERÄVAUNUPISTOKE KAUPANPÄÄLLE! SAA AJAA TIELLÄ! Isoin maavara 30,5 cm Vetokyky yli 920 kg 26" Testivoittajarenkaat ym. Max.nop. 45 km/h. Halpa vakuutus! Rekisteröity 2:lle. Lämmityslaite. Pakki. Markkinoiden paras 72 V vääntävä 2000 W moottori. 6 voimakasta erikoisgeeliakkua. Yht.3,6 KWh.Yhdellä latauksella 70 km! Takuu 2 v. Rahoituksella alk. 149?/kk. MADE IN TAIWAN VUODEN TAKUU! +tk 6790 ? EFI Black Edition +tk 7490 ? MAX OHJAUSTEHOSTIN EPS SH. 9790?+tk MAX 550 TILAA ESITE! NOPEILLE TakaBoxi, takateline ja suojapeite kaupanpäälle! (arvo 340?) (1890?) Takuu 2 v. 4x4 +tk 6990 ? SH. 8990?+tk 4x4 SPECIAL 550 EFI EDITION FULL LED ERIKOISVARUSTELTU 7790 ? +tk Rahoituksella alk. 159?/kk. UUTUUS! Vertaa: Hinta/laatusuhde, vetokyky, maavara, renkaat, ajettavuus, ym. TGB TAIWANILAINEN LAATUMERKKI JO VUODESTA 1965 EDUN ARVO 2990? MADE IN TAIWAN VUODEN TAKUU! Ohjaustehostimella EPS LED UUTUUS! Rahoituksella alk. 169?/kk. 8990 ? +tk SH.11490?+tk EDUN ARVO 3050? Rahoituksella alk. 179?/kk. 8290 ? +tk 600 EFI+EPS LED (10490?) KATSO ESITTELYVIDEOT www.rally.fi 600 LTX EPS LED Ohjaustehostimella MAX PITKÄRUNKOINEN! TARGET EPS +tk 7490 ? 26" MAXXIS BIG HORN Testivoittajarenkaat. TGB 600 Tuplalisäakuilla jopa 150 km! Lataus 220 V pistorasiasta. SÄHKÖSKOOTTERI E400 3-pyörä 4x4 OHJAUSTEHOSTIMELLA MADE IN TAIWAN VUODEN TAKUU! Ei ajokorttia. Tehokas 60 V 1000 W moottori. Ajomatka 50-60 km. Pakki. Otamme vaihdossa mönkijät, mp:t ym. 550 EFI EDUN ARVO 2990? Kaikki mallit 2-paikkaisia. 4x4 SH. 8990? +tk 9-ERI ASENTOA Finman V-aura + 800? Finman V-aura Hydrauliikalla 1 sylinterillä 1990 ? 2 sylinterillä 2490 ? 6790 ? +tk Ohjaustehostimella 550 EPS 1850 SH. 9490? +tk Rahoituksella alk. 149?/kk. SH. 8490? +tk ? +tk 5990 Tilausnro 11010 Tilausnro 11009 Tilausnro 11007 Tilausnro 11006 Tilausnro 11018 Tilausnro 11019 Tilausnro 11011 Tilausnro 11008 Rahoituksella alk. 169?/kk. Rahoituksella alk. 149?/kk. Tilausnro 16103 Tilausnro 11020 Rahoituksella alk. 169?/kk. Tilausnro 15110 ? Rahoituksella alk. 99?/kk. isommalla takaikkunalla! 5690 ? +tk Tilausnro 14200 Rahoituksella alk. 169?/kk. Max. ajomatka 60 km, 36V 10,4 Ah Lithium akku, 16 Ah akulla hinta 2790? ajomatka 100-120 km. UUTUUS! Takuu 2 v. 3-Pyörä Sähköpyörä/ Sähkömopo! Takaleveys vain 65 cm, paino 23 kg. 6-vaihdetta. Alumiinirunko, kantavuus 150 kg, Korit takana ja edessä. Valot. 20" Kenda 1,95 renkaat. Todella helppo ajaa! Voi ajaa polkimista polkemalla tai kaasukahvaa kääntämällä. Vertaa: Hinta/laatusuhde, vetokyky, maavara, renkaat, ajettavuus, ym. 2490 ? Tilausnro 16009 Rahoituksella alk. 99?/kk. Nyt UUSI 2021 malli Nopeille Sähköikkunat, Peruutuskamera ja Keskuslukko KAUPANPÄÄLLE! Ajomatka jopa 120 km! PLUSPAKETTI 500 ? MODULARBOX OY Kartanonherrantie 9, 02920 ESPOO kehä III M Ö N K I JÄ C E N T E R Avoinna: Ark.10-17, la 10-13 MEILLÄ TAKUU, VARAOSAT JA HUOLTO PELAA -VARMASTI! SUOMESSA YLI 150 HUOLTOPISTETTÄ. TILAA HETI OMASI! NOPEAT TOIMITUKSET RAHDILLA KOKO MAAHAN KOTIIN ASTI! Tilaukset ja tiedustelut puh. tai s-postilla: myynti@rally.fi 09 595 510 040 553 2428 tai netistä www.rally.fi sivuilta (ennen 1985 syntyneet!) jolla saa ajaa ilman ajokorttia! Kauppakassi VAIN (6990?)
12 Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 12 | 2020 Seuraava Kaivari–lehti ilmestyy 5.12. tutkimus: Helsingin Guggenheim kaatui kielteiseen leimaan AAlto-yliopiston tutkijat ovat selvittäneet, miksi helsinkiin ja etelärantaan aikoinaan suunniteltu Guggenheimin taidemuseohanke kariutui. Guggenheim-säätiö yritti 2010-luvulla kahdesti tuoda museonsa Helsinkiin. Yritys epäonnistui molemmilla kerroilla. Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun tutkijat seurasivat hanketta tiiviisti usean vuoden ajan. He haastattelivat eri osapuolia, tarkkailivat kokouksia ja analysoivat hanketta koskevaa uutisointia ja muuta kirjoittelua. Tutkijoiden mukaan Guggenheimin Helsingin valloitus kaatui ennen kaikkea kovaan kielteiseen leimaamiseen. Museon taustalla olevaa säätiötä syytettiin muun muassa amerikkalaisesta kulttuuri-imperialismista ja suomalaisten veronmaksajien hyväksikäytöstä. Hanketta arvosteltiin myös demokratian ja läpinäkyvyyden puutteesta sekä symbolisesti ja kansallisesti merkittävän Eteläsataman tontin valtaamisesta. Lisäksi koko hanke leimattiin yksinkertaisesti huonoksi diiliksi, kertoo Aalto-yliopiston apulaisprofessori Tiina Ritvala tiedotteessa. Hanke keräsi tutkijoiden yllätykseksi voimakasta vastustusta myös Suomen rajojen ulkopuolella. Esimerkiksi yhdysvaltalainen aktivistijärjestö, joka oli jo aikaisemmin vastustanut Guggenheimin museohanketta Abu Dhabissa ja syyttänyt säätiötä rakentajien alipalkkauksesta ja huonoista majoitusoloista, ryhtyi aktiivisesti vastustamaan myös Helsingin museohanketta yhteistyössä paikallisen taideyhteisön kanssa. Hankkeen vastustus ja kannatus olivat tuolloin lähes tasoissa poliittisten päättäjien keskuudessa. Puutteet hankkeen läpinäkyvyydessä, suunniteltu keskeinen sijoituspaikka Helsingissä ja epäilyt taloudellisesta kannattamattomuudesta leimasivat koko museohanketta hyvin kielteisesti. Syksyllä 2016 kaupunginvaltuusto kaatoi hankkeen lopullisesti tunteikkaan keskustelun jälkeen, sanoo professori Nina Granqvist. tutkimuksen tulokset julkaistiin juuri arvostetussa Journal of International Business Studies -lehdessä. Tutkijat toivovat, että julkaisu antaa hyödyllistä tietoa organisaatioille, jotka suunnittelevat laajentumista haastaville ulkomaan markkinoille. Ulkomaisen toimijan tulo uuteen maahan voi saada paljon positiivista huomiota, mutta toisaalta siihen voi kohdistua ennakkoluuloja joko toimijan alkuperämaan tai yksinkertaisesti ulkomaalaisuuden takia. Suomeen suunniteltu Guggenheim-museo on tästä hyvä esimerkki, sillä edes sen toista, paranneltua ehdotusta ei hyväksytty, Tiina Ritvala kertoo. BITMASTER TIETOKONEHUOLTO Pursimiehenkatu 16 ? puh. (09) 174 746 bitti@bitmaster.fi ? www.bitmaster.fi Varaosia kodinkoneisiin Tanema oy www.villakoira.com Laivurinkatu 43 00150 Helsinki Viiskulma avoinna ma-pe klo 11-17 Puh. 050 550 1664 info@villakoira.com •pölynimureihin pussit, suodattimet, suulakkeet ja letkut •kahvinkeittimiin varakannut •liesituulettimiin ja ilmanpuhdistimiin suodattimet •Braun ja Philips partakoneisiin terät Satoja erilaisia pölypussimalleja uusiin ja vanhoihin imureihin. Paljon suodattim ia pussittom iin imureihin. Maalausliike Arja Ulmanen Arjaulmanen.com puh. 0415066577 Ulmanen.arja@gmail.com hanketta arvosteltiin muun muassa symbolisesti ja kansallisesti merkittävän eteläsataman tontin valtaamisesta. Roope kiviRanta / aaLto-yLiopisto Tuetaan yhdessä lähikauppiaita Käytetään ostoseurot lähikulmilla! Nousuaputuoleja APUVÄLINEET, NOUSUAPUTUOLIT, MOOTTORISÄNGYT, OSTOSKÄRRYT, KOKOONTAITETTAVAT ROLLAATTORIT, NIVELTUET, TUKI-/ LIUKUESTESUKAT... Verkkokauppa/myymälät: www.ettonet.? Asiakaspalvelu: 044 242 1166 Kirja-/ tablettityyny Tarrajalkineita Allakkakelloja