WWW.NETTIKULTA.FI Asiakkaiden suosittelema Tule ilman ajanvarausta tai varaa aika puh. 044 9877 049. Teemme myös kotikäyntejä. Lapinlahdenkatu 19, Helsinki ma-pe 10-16, la-su ja iltaisin sop. mukaan KULTAA & HOPEAA OSTAMME Dos Tecolotes Avoinna MEXICAN MARKET Meiltä löydät kaikki ne Mexicolaisen keittiön herkut, joita olet aina halunnut kokeilla. -Salsat, -Chilit, -Mole-kastikkeet, -Aidot Tortillat ja paljon muuta Hämeentie 6 00530 Helsinki Tel: +358 50 471 3132 Hakaniemen hallin lähellä Ma suljettu Ti-Ke 12 18 To-Pe 12-19 La-Su 12-16 KURSSIMME STARTTAAVAT MAANANTAISIN KLO 17.00! Ratapihantie 11, Itä-Pasila 09-140604 www.autokoulupasila.fi AJOKORTTI LÄHELLÄSI Digitulostus Digipainatus Kopiointi Suunnittelu Jakelu Täyden palvelun digipaino Pyydä tarjous! paino@letterbox.? Puh. 09-2600107 Lehti ilmestyy kahdesti kuukaudessa Luontoliiton Talviseuranta alkoi yhtaikaa lumisateiden kanssa s.5 Yri äjä! Tässä on paikka sinun ilmoituksellesi! Kysy lisää: kauko.vanajas@puolikaupunkia.fi Hinnat perustuvat maailmanmarkkinahintoihin ja muuttuvat päivittäin, nämä hinnat ovat 5.11.2024 hintoja. Kultapitoisuus 585/14K 38,07 €/g Kultapitoisuus 750/18K 49,71 €/g 28 vuotta Nro 20 » 8.11. – 21.11.2024 Mika Kaurismäen Mielensäpahoittajan rakkaustarina voitti Chicagon elokuvafestivaalin yleisöpalkinnon s.3 Tuulilasit Takaja sivulasit Autolasikorjaukset Rajatie 4 A 14 01230 Vantaa 09-3745741 040-5083550 autolasipojat.fi
2 | PUOLI KAUPUNKIA Yhteystiedot Puoli Kaupunkia on riippumaton ilmaisjakelulehti. Lehti ilmestyy joka toinen torstai, force majeure -varauksin. Toimituksen vastuu virheellisistä tai julkaisematta jääneistä ilmoituksista rajoittuu enintään ilmoitushintaan. Huomautukset on tehtävä kahdeksan (8) päivän kuluessa lehden ilmestymisestä. Lehti ei ole velvollinen säilyttämään tai palauttamaan materiaalia ilman sopimusta. Puoli Kaupunkia OSOITE: Hämeentie 103 E, 00550 PUHELIN: 0400 408 199 INTERNET: www.puolikaupunkia.fi PÄÄTOIMITTAJA vt: Jukka Kuusanmäki Puh. 09-2600107 jukka.kuusanmaki@ letterbox.fi TAITTO: Petra Haukkala PAINOPAIKKA: BotniaPrint, Kokkola ILMOITUSHINNAT: Koko painoksen tekstissä 1,95 e/pmm, tekstin jälkeen 1,10 e/pmm. Hintoihin lisätään alv. +24 % ILMOITUSMYYNTI: Puh. 0400 408 199 ILMOITUSTRAFIIKKI: ilmoitukset@ puolikaupunkia.fi Viikon Kuva Liikenteessä menen minä ekana Kauko Vanajas Lähestyn asiaa kuin asiaa mieluiten, jos mahdollista, aina positiivisesta näkökulmasta. On valitettavasti asioita joita ei pysty millään kääntämään positiiviselle raiteelle. Itsekäs käyttäytyminen, jota nykyään esiintyy kaikilla rintamilla on yksi näistä. MInä ja minulle kaikki ja heti-ajattelu vain lisääntyy kaiken aikaa, eikä todellakaan vain liikennekäyttäytymisessä. Mikään ei kuitenkaan tuo tätä omaan napaan tuijottavaa mallia selkeämmin esille kuin kulkuväylien käyttäjien käyttäytyminen. Itsekäs käytös koskee jokaista liikkeellä olevaa tahoa. Jalankulkijat, pyöräilijät, mopoilijat ja autoilijat. Kunkin mainitun ryhmän edustajien joukossa on yhä runsaammin niitä, joita mitkään säännöt eivät tunnu koskevan. Ajoittain rangaistaan rikesakolla punaista valoa päin käveleviä jalankulkijoita. Sakot paukkuvat. Poliisikin on todennut haastattelussa tämän johtuvan juuri nykyään laajasti sovellettavasta "mutta eihän säännöt koske minua" ajattelusta. Mikähän merkitys on nykyään YHTEISKUNTA ja YHTEISET säännöt-käsitteillä? Kun tänä päivänä ylittää tien, vaikkapa ja todellakin suojatietä pitkin, ei voi ja ei kannata enää luottaa siihen, että lähestyvä auto pysähtyy punaisen valon sytyttyä autoilijalle. Koin tästä elävän esimerkin hiljattain kun kuljettaja, joka puhui kännykkään pitäen sitä vasemmalla korvallaan oikealla kädellä, siis nk. vaihdekeppikädellä, ei yksinkertaisesti vaivautunut pysähtymään valoihin "kun hän vielä ehti", OMASTA MIELESTÄÄN. Kun itsekkyys johtaa siihen, että jalankulkijan henki on höllässä, on menty todellakin liian pitkälle. Onneksi Liikenneturvalla on ajoittain kampanjoita, joissa suojatien merkitys tuodaan esille. Suojatie on ollut aina suomalaisten mielikuvissa suorastaan pyhässä asemassa. Vaan ei ole enää. Pieniä lapsiakin pitää opastaa uudelle "älä silti luota että auto pysähtyy" opilla. Liikenneturvan kampanjat tuottavat onneksi tuloksia. Välillä näkee, jopa esim. ruotsalaisen mallin mukaista pysähtymistä ennen suojatietä, siis sitä, jossa autoilija jo hyvissä ajoin ja etäältä vauhtinsa hiljentäen ilmaisee halunsa pysähtyä. Siinähän on tietenkin se vaara, että saattaa tulla hyvä mieli molemmille osapuolille, että olemme toisemme huomioivia yksilöitä sittenkin. Kun nyt kerran on lähdetty "tuomitsevalle"-linjalle niin antaa palaa. Monia, ei siis kaikkia pyöräilijöitä eivät sitten koske mitkään säännöt. Helsingin keskustassa tämä "coolmeininki" on jo täysin yleistä. Ajetaan yksisuuntaista katua väärään suuntaan. Kun vartavasten vaikkapa Stokkan edessä on pyöräilijöille oma pyöräilytie ampaistaan silti surutta ihmisten sekaan kun se nyt kyseisen henkilön suunnitelmiin paremmin sopii. Mistähän tämä kaikki, liikenteessä helpoimmin havainnoitava itsekäs käytös kumpuaa? Tästä aiheesta saisi mainion väitöskirjan aiheen. Kauko Vanajas Vuonna 1973 ensilumi satoi Helsingissä 23. lokakuuta. Kuvassa ihmisiä soittamassa puheluitaan Töölössä. Hieman harvinaisempi ”duo-puhelinkoppi” sijaitsi vilkasliikenteisen Runeberginkadun varrella, Mika Waltarin puistossa, Runebergin kadun ja Eteläisen Hesperian kadun risteyksessä. Kuvaaja: Pertti Oskala. Kuva: Helsingin kaupunginmuseo. SEURAAVAT NUMEROT ILMESTYVÄT: Sisällys 22.11 13.12 Joulutauko Meillä olisi voinut olla sähköautoja heti alusta alkaen 4 Hirttotuomari Isaac C. Parker 7 Tuoresuolatut suomalaiset kinkut, gluteenittomat joululaatikot ja paljon muuta!
Elon Musk: "esittelin juuri vesimoottorini, tuhoan autoteollisuuden jälleen kerran". Musk teki yllättävän ilmoituksen X:ään,jota ennen kutsuttiin Twitteriksi. Hän kertoi että Tesla muuttaa akkuihin perustuvan fokuksensa korvaten sen vedyllä. Tämä muutos johtuu Teslan kohtaamasta ongelmasta akkukennojen kanssa, josta johtuen he muuttavat energiastrategiansa. Uutisen levitessä maailma pidättää henkeään ihmetellen miten Teslan uusi suunta muuttaa koko autoteollisuuden. Tesla toivoo voivansa olla kestävän kehityksen kärkenä tulevaisuudessa Muskin sitoutuessa ympäristötietoiseen ja edistykselliseen teknologiaan. Musk esittelee 15.670 dollaria maksavan matkailuauton. Uutiseen suhtaudutaan skeptisesti, sillä sillä aika tavallisetkin matkailuautot maksavat moninkertaisesti mainittuun hintaan verrattuna. PUOLI KAUPUNKIA | 3 PÖNTTÖPULINAT Mykkäkoulu kielletty Sanomalehtien painaminen on helpompaa kuin koskaan ennen, mutta niiden myyminen on vaikeampaa kuin koskaan ennen. Parikymmenentä vuotta sitten oli syytä epäillä, ettei ihmisen aivokapasiteetti pysty omaksumaan sitä vauhtia ja voimaa, jolla sähköinen media alkoi vallata alaa. Monet erehtyivät hankkimalla painokapasiteettia ja paperille painettuja tuotteita, kuten suomalaisetkin Hollannista, Venäjältä, Virosta ja Norjasta. Nyt odotellaan ja jo omaksutaan sähköaivojen tulevaisuutta. Vain sellaiset paikalliset sanomat, joiden varaan ei kannata jättimäisiä painokoneita rakentaa, pystyvät pitämään kustannukset kurissa. Kädessäsi oleva Puoli kaupunkia lehti on palvellut lukijoitaan maksuttomasti jo yli 30 vuotta. Ja edelleen katse on eteenpäin. * * * Sanomalehdet ovatkin joutuneet muuttamaan sisältöään ja valitsemaan uusia aihealueita. Tietenkin seurataan sotaa Ukrainassa, sotia Lähi-Idässä ja Yhdysvaltain presidentin valintaa, mutta se ei riitä. Uusia vaikutukseltaan vaikeita mutta tärkeitä alueita ovat terveyteen liittyvät ongelmat ja mahdollisuudet. Lehdet haluavat pelastaa ihmiskunnan ja erityisesti suomalaiset maailman ylivoimaisesti sympaattisimpana kansakuntana sillä, että lihaa ei täällä syödä eikä sitä mennä syömään myöskään ulkomaille. Miten alennat kolesteroliasi, miten laihdut, miten mittaat verenpaineesi ja mitä mikin luku merkitsee. Näitä aiheita ei puoli vuosisataa sitten lehdissä käsitelty. Sitä varten olivat lääkärit, hoitajat ja lääkärinkirjat. * * * Sanotaan pari sanaa Amazing Race Suomi televisio-ohjelmasta. Se on hyvä esimerkki siitä, kuinka lihan syöminen saa kohtuuttoman rangaistuksen. Kilpailijoille tarjotaan kansainvälisissä kohteissa lihaa, kuten suosikkieläimen aivoja, ei sisäfilettä. Kasvissyönnin seuraamuksista ehkä ohjelman ikävin osa on se, jossa näyttelijä Adelina Arajuuri ja hänen jalkapallouransa lopettanut veljensä Paulus poistettiin pelistä. Samoin kävi ex-uimari Jani Sieviselle, jolta myös menivät suuret palkintorahat sivu suun. Hänen vaimonsa Maria Nyqvist, kasvissyöjä, yritti keplotella pyytämällä kahden tunnin aikalisän olettaen, että joku muu pari putoaa siinä ajassa ennen häntä. Ei pudonnut. Televisiokatsojista sekä kasvissyöjät että lihansyöjät ovat ansaitusti raivoissaan. Suuret suosikit olisi mieluusti nähty jatkossa, vaikka heillä olisi anoreksia eli he olisivat liian laihoja ja kalliine hoitoineen yhteiskunnan vastaisia. He ovat hallituksen uusien tulkintojen mukaan hiukan kuin maahamme polkupyörillä tulleet rahattomat kulkurit, joille ei Venäjältä saatu turvapaikka kelvannutkaan. Tulevat hekin yhteiskunnalle kalliiksi. * * * Mitä sitten tulee kaikkiin turvapaikan hakijoihin, ei heistä jokaista vegetaristeina karkoteta, Heiltä puuttuu lyhyen määräajan jälkeen työ. Hakemukset eivät tuo tulosta ja jos tärppää, eikös virkailija vinkkaa mahdollisuudesta lähisukulaiselleen tai entiselle työkaverilleen, joka on hakenut elämänmuutosta nikkaroimalla kesämökillään työttömyyspäivärahalla, jonka jakelu on loppumassa. Vaikka kunnat ovat nyt avainasemassa työttömyyttä vastaan taisteltaessa, työttömyys vain kasvaa. Työministeri Arto Satonen käy siinä sivussa yhden miehen taistelua sekä työnantajia, että työntekijöitä vastaan. Pitäisikö siis kasvissyöjät siirtää siihen pitkään jonoon vieraslajeja, jotka eivät ole saaneet kolmessa tai kuudessa kuukaudessa Suomesta työtä. * * * Nyt on hyvää syy onnitella espoolaisia ja Kai Mykkästä. Maa menettää lupiinin ja kurtturuusun kartoittajan, mutta Espoo saa edeltäjänsä veroisen kaupunginjohtajan. Antin Jouni -isä on antanut kaukaa tulleena sodankyläläisenä poliitikkona ja Yleisradion varapääjohtajana hyvän esimerkin henkilöstä, joka ei kehitä ympärilleen eripuraa ja osaa viedä asioita sovinnolla maaliin. MARTTI HUHTAMÄKI M.H.HUHTAMAKI@GMAIL.COM Huhtamäki Autot Mika Kaurismäen ohjaama Mielensäpahoittajan rakkaustarina on voittanut Chicagon kansainvälisellä elokuvafestivaalilla yleisöpalkinnon kansainvälisten elokuvien sarjassa. Elokuva esitettiin festivaalilla englanninkielisellä nimellä Long Good Thursday. Arvostettu Chicagon kansainvälinen festivaali järjestettiin nyt jo 60. kertaa. Kyseessä on vanhin yhdysvaltalainen kilpailufestivaali, jolla näytettiin tänä vuonna 120 täysipitkää ja 70 lyhytelokuvaa. Ohjaaja Mika Kaurismäki arvostaa palkintoa: ”Yleisöpalkinto on minulle elokuvantekijänä aina se tärkein palkinto, sillä yleisöllehän näitä elokuvia kuitenkin teen enkä suppeille palkintoraadeille. On todella mieltä lämmittävää, että meidän suomenkielinen elokuvamme valloitti katsojien sydämet yli sadan elokuvan joukosta.” Näyttelijä Jaana Saarinen vieraili festivaalilla ja kertoo elokuvan saamasta palautteesta seuraavaa: “Chicagon 60. kansainvälinen filmifestivaali oli suurenmoinen kokemus ensimmäisestä vierailupäivästäni lähtien. Näin paljon mielenkiintoisia, hienoja ja monipuolisesti valittuja elokuvia ja tapasin loistavia ihmisiä. Omat näytöksemme olivat liki täynnä, kaikkia katsojia kiinnosti leffan tekovaiheet ja keskustelumme kävi vilkkaana.“ “Useana päivänä esitysten jälkeenkin ihmiset pysäyttivät elokuvateatterin käytävillä, he halusivat jutella lisää tai kiitellä, toisilla oli edelleen liikutuksen kyyneleet silmissä. Moni kuiskasi "I gave five to your film”. Silti tämä Audience Choice Award oli iso ja ihmeellinen yllätys. Katsojat, joille tietenkin elokuvat tehdään, valitsivat Mielensäpahoittajan yli sadan elokuvan joukosta mieleisekseen. Elokuvamme toi siis mielenhyvitystä palkinnoksi asti, onhan se!” Mika Kaurismäen ohjaama Mielensäpahoittajan rakkaustarina on voittanut Chicagon kansainvälisellä elokuvafestivaalilla yleisöpalkinnon kansainvälisten elokuvien sarjassa. Elon Musk ja auto joka käy vedyllä Mika Kaurismäen Mielensäpahoittajan rakkaustarina voitti Chicagon elokuvafestivaalin yleisöpalkinnon Muskin innovaatiot Kulttuuri Mielensäpahoittajan rakkaustarinan on käsikirjoittanut Tuomas Kyrön romaanin pohjalta Sami Keski-Vähälä. Mielensäpahoittajan roolin näyttelee Heikki Kinnunen ja hänen rakkautensa kohdetta, Saimia, näyttelee Jaana Saarinen. Mielensäpahoittajan poikia Hessua ja Pekkaa näyttelevät Iikka Forss ja Ville Tiihonen. Saimin tytärtä Kukkaa näyttelee Ona Huczkowski. Muissa rooleissa nähdään muun muassa Pertti Sveholm, Sanna-Kaisa Palo ja Pauliina Hukkanen. Ja Kolehmaisena kukapa muu kuin Silu Seppälä. Elokuvan on ohjannut Mika Kaurismäki kuten edellisenkin, Mielensäpahoittaja Eskorttia etsimässä -elokuvan. Mielensäpahoittajan rakkaustarina on saanut 30.10.2024 mennessä 159 969 elokuvateatterikatsojaa. Kolme aiempaa Tuomas Kyrön teoksiin pohjautuvaa Mielensäpahoittaja-elokuvaa ovat keränneet yhteensä 1 157 428 elokuvateatterikatsojaa. Elokuvat ovat Solar Filmsin tuotantoa ja Nordisk Filmin levittämiä. ? Saimi (Jaana Saarinen) ja Mielensäpahoittaja (Heikki Kinnunen). Kuva: Solar Films. TIETOKONEHUOLTOA Windows päivitykset uusimpaan versioon säilyttäen tiedostot, vaihdamme hitaat levyt uusiin SSDlevyihin. Korjaamme saranat, näytöt, näppäimistöt, virtalähteet ym Palvelemme Suomeksi, på Svenska, in English Håt Data Huolto Oy Vaasankatu 15 00500 Hki hotdata@saunalahti.fi www.hatdata.net ? Teslan vetyauto. ? Muskin matkailuauto.
4 | PUOLI KAUPUNKIA Miksi amerikkalainen sähköauto tuntui yhtäkkiä niin hyvältä idealta 1890-luvulla? Muutaman vuoden sisällä ei yksi tai kaksi outoa keksijää, vaan kymmenet alkoivat esitellä kokeellisia autoja. On unohdettu mm. että William Morrison Des Moinesista Iowasta ajoi sähköautollaan Chicagon kaduilla vuonna 1891. Tämä artikkeli käsittelee täyssähköautojen historiaa. Käytännölliset, kaupallisesti saatavilla olevat sähköajoneuvot ilmestyivät 1890-luvulla. Sähköajoneuvolla oli ajoneuvojen maanopeusennätys noin vuoteen 1900 asti. 1900-luvun alussa akkukäyttöisten sähköajoneuvojen korkea hinta, alhainen huippunopeus ja lyhyt toimintamatka polttomoottoriajoneuvoihin verrattuna johtivat niiden maailmanlaajuiseen laskuun käyttää niitä yksityisenä moottoriajoneuvona. Sähköajoneuvojen tuotantoa on jatkettu kuormausja rahtilaitteisiin sekä joukkoliikenteeseen – erityisesti kiskokulkuneuvoihin. Varhainen historia Benjamin Franklinin kaltaisten henkilöiden suunnittelemat sähkömoottorit johtivat ideoihin sähköajoneuvoista. Vuonna 1828 unkarilainen pappi ja fyysikko Ányos Jedlik keksi varhaisen sähkömoottorityypin ja loi pienen malliauton, joka käytti hänen uutta moottoriaan. Vuosina 1832–1839 skotlantilainen keksijä Robert Anderson keksi sähkövaunun. Vuonna 1835 Professori Sibrandus Stratingh Groningenista Alankomaista ja hänen assistenttinsa Christopher Becker Saksasta loivat myös pienen sähköauton. Ensimmäiset täysimittaiset sähköautot Ladattavat akut, jotka tarjosivat käyttökelpoisen tavan varastoida sähköä ajoneuvoissa, syntyivät vasta vuonna 1859, kun ranskalainen fyysikko Gaston Planté keksi lyijyhappoakun. Camille Alphonse Faure, toinen ranskalainen tiedemies, paransi merkittävästi akun suunnittelua vuonna 1881; Hänen tekemänsä parannukset lisäsivät huomattavasti tällaisten akkujen kapasiteettia ja johtivat suoraan niiden valmistukseen teollisessa mittakaavassa. Ranskalainen keksijä Gustave Trouvé testasi huhtikuussa 1881 Pariisin kadulla todennäköistä ensimmäistä ihmistä kuljettavaa sähköajoneuvoa, jossa on oma voimanlähde. Vuonna 1880 Trouvé paransi Siemensin kehittämän pienen sähkömoottorin tehokkuutta ja käytti äskettäin kehitettyä ladattavaa akkua, ja asensi sen englantilaiseen James Starley -kolmipyörään ja keksi näin maailman ensimmäisen sähköauton. Vaikka tätä testattiin menestyksekkäästi 19. huhtikuuta 1881 Rue Valois'n varrella Pariisin keskustassa, hän ei pystynyt patentoimaan sitä. Trouvé mukautti nopeasti akkukäyttöisen moottorinsa laivakäyttöön; Trouvé teki siitä kannettavan ja irrotettavan veneestä, jotta se olisi helppo kuljettaa työpajalleen ja sieltä takaisin läheiselle Seinejoelle, se oli siis perämoottori. 26. toukokuuta 1881 5-metrinen Trouvé-veneprototyyppi, nimeltään Le Téléphone, saavutti 3,6 km/h nopeuden ylävirtaan ja 9,0 km/h alavirtaan. Englantilainen keksijä Thomas Parker, joka vastasi innovaatioista, kuten Lontoon metron sähköistämisestä, Liverpoolin ja Birminghamin yläpuolella olevista raitiovaunuteistä ja savuttomasta polttoainekoaliitista, rakensi ensimmäisen sähköautonsa Wolverhamptonissa vuonna 1884, vaikka ainoa dokumentaatio on valokuva vuodelta 1895. Parkerin pitkäaikainen kiinnostus polttoainetehokkaampien ajoneuvojen rakentamiseen sai hänet kokeilemaan sähköajoneuvoja. Hän saattoi myös olla huolissaan savun ja saasteiden pahanlaatuisista vaikutuksista Lontoossa. Auton tuotanto oli Elwell-Parker Companyn käsissä, joka perustettiin vuonna 1882 sähköraitiovaunujen rakentamiseen ja myyntiin. Yritys sulautui muiden kilpailijoiden kanssa vuonna 1888 muodostaen Electric Construction Corporationin; tällä yrityksellä oli käytännössä monopoli Britannian sähköautomarkkinoilla 1890-luvulla. Ranska ja Yhdistynyt kuningaskunta olivat ensimmäiset maat, jotka tukivat sähköajoneuvojen laajaa kehitystä. Saksalainen insinööri Andreas Flocken rakensi ensimmäisen oikean sähköauton vuonna 1888. Sähköjunia käytettiin myös hiilen kuljettamiseen kaivoksista, koska niiden moottorit eivät kuluttaneet arvokasta happea. Ennen polttomoottoreiden etusijaa sähköautoilla oli myös monia nopeusja matkaennätyksiä. Yksi merkittävimmistä näistä ennätyksistä oli 100 km/h nopeusesteen rikkominen, jonka Camille Jenatzy teki 29. huhtikuuta 1899 "raketinmuotoisella" ajoneuvollaan Jamais Contentella, jonka huippunopeus oli 105,88 km/ h. Huomionarvoista oli myös Ferdinand Porschen suunnittelema ja rakentama nelivetoinen sähköauto, joka saa voimansa kummassakin navassa olevalla moottorilla, mikä myös teki useita ennätyksiä omistajansa E.W. Hartin käsissä. Ensimmäisen sähköauton Yhdysvalloissa kehitti vuosina 1890–1891 Skotlannissa syntynyt William Morrison Des Moinesista, Iowasta. Ajoneuvo oli kuuden hengen vaunu, joka pystyi saavuttamaan nopeuden 23 km/h. Vasta vuonna 1895 kuluttajat alkoivat kiinnittää huomiota sähköajoneuvoihin sen jälkeen, kun A.L. Ryker esitteli ensimmäiset sähköiset kolmipyörät Yhdysvalloissa. Sähköautojen hyväksymistä hankaloitti aluksi sähköinfrastruktuurin puute. Yhdysvalloissa vuosisadan vaihteessa 40 prosenttia autoista käytti höyryä, 38 prosenttia sähköä ja 22 prosenttia bensiiniä. Yhteensä 33 842 sähköautoa rekisteröitiin Yhdysvalloissa, ja Yhdysvalloista tuli maa, jossa sähköautot olivat saaneet eniten hyväksyntää. Useimmat varhaiset sähköajoneuvot olivat massiivisia, koristeellisia vaunuja, jotka oli suunniteltu ylemmän luokan asiakkaille, mikä teki niistä suosittuja. Niissä oli ylellinen sisustus ja kalliita materiaaleja. Sähköajoneuvoja markkinoitiin usein naisten luksusautoina, mikä on saattanut aiheuttaa stigmaa mieskuluttajien keskuudessa. Sähköautojen myynti oli huipussaan 1910-luvun alussa. Yli 300 listattua valmistajaa valmisti ajoneuvoja Yhdysvalloissa vuoteen 1942 asti. 1910-luvulla The Standard Electric käytti Westinghousen sähkömoottoreita ja väitti niiden yltävän 110 mailiin latauksella. Sitä ohjattiin ohjausaisalla vasemmalta puolelta. Ohjaimella oli kuusi eteenpäinnopeutta, ja sen huippunopeus oli 32 km/h. Malli M oli suljettu malli Coupe tai avoin Runabout, ja sen hinta oli 1 785–1 900 dollaria. Beardsley Electric Company, jonka Volney S. Beardsley perusti Los Angelesiin vuonna 1913, valmisti 661 sähköautoa vuosina 1914–1917. Tyypillinen ajomatka oli 115 km. Yksi malli, "kevyt kaupunkiauto", vuonna 1916, oli 1 285 dollaria (vastaa 35 980 dollaria vuonna 2023). Voima palveluna ja yleisajoneuvona Sähköajoneuvojen rajallisen toimintasäteen ja latausinfrastruktuurin puutteen voittamiseksi ehdotettiin vaihdettavaa akkupalvelua ensimmäisen kerran jo vuonna 1896. Hartford Electric Light Company otti konseptin käyttöön ensimmäisenä GeVeCo-akkupalvelun kautta, ja se oli alun perin saatavilla sähköautoille. Ajoneuvon omistaja osti ajoneuvon General Vehicle Companylta ilman akkua ja sähkö ostettiin Hartford Electriciltä vaihdettavan akun kautta. Omistaja maksoi muuttuvan kilometrimaksun ja kuukausittaisen palvelumaksun kuormaauton huollon ja varastoinnin kattamiseksi. Sekä ajoneuvoja että akkuja muutettiin nopean akun vaihdon helpottamiseksi. Palvelua tarjottiin vuosina 19101924 ja sen aikana se kattoi yli 6 miljoonaa mailia. Vuodesta 1917 lähtien Chicagossa otettiin käyttöön samanlainen menestynyt palvelu Kilburn Wagon Company autojen omistajille, jotka myös saattoivat ostaa ajoneuvon ilman akkuja. New Yorkissa ensimmäistä maailmansotaa edeltävänä aikana kymmenen sähköajoneuvoyritystä muodostivat New York Electric Vehicle Associationin. Yhdistykseen kuului valmistajia ja jälleenmyyjiä, muun muassa General Motorsin kuorma-autodivisioona ja edellä mainittu General Electricin General Vehicle -divisioona, jolla väitti olevan lähes 2 000 käytössä olevaa ajoneuvoa pääkaupunkiseudulla. 1920-1950: Sähköajoneuvojen pimeä aikakausi 1900-luvun alun menestyksen jälkeen sähköauto alkoi menettää asemaansa automarkkinoilla. Useat kehityssuunnat vaikuttivat tähän tilanteeseen. 1920-luvulle mennessä parannettu tieinfrastruktuuri paransi matka-aikoja, mikä loi tarpeen ajoneuvoille, joiden toimintasäde on suurempi kuin sähköautojen tarjoamat. Maailmanlaajuiset suurten öljyvarantojen löydöt johtivat kohtuuhintaisen bensiinin laajaan saatavuuteen, mikä teki bensiinikäyttöisillä autoilla ajamisesta pitkiä matkoja halvemmaksi. Sähköautoja rajoittivat kaupunkikäyttöön niiden hidas nopeus enintään 24– 32 km/h tai ja pieni toimintasäde 50–65 km ja tietenkin bensiini. Lisäksi vaikka bensiinimoottorit ovat luonnostaan meluisempia kuin sähkömoottorit, Milton O. Reevesin ja Marshall T. Reevesin vuonna 1897 keksimä äänenvaimennin vähensi melun merkittävästi siedettävälle tasolle. Lopuksi Henry Fordin käynnistämä kaasukäyttöisten ajoneuvojen massatuotanto alensi hintaa. Sitä vastoin vastaavien sähköajoneuvojen hinnat jatkoivat nousuaan; vuoteen 1912 mennessä sähköauto myytiin lähes kaksinkertaisella hinnalla verrattuna bensiiniautoon. Useimmat sähköautojen valmistajat lopettivat tuotannon jossain vaiheessa 1910-luvulla. Sähköajoneuvoista tuli suosittuja tietyissä sovelluksissa, joissa niiden rajallinen kantama ei aiheuttanut suuria ongelmia. Haarukkatrukit olivat sähkökäyttöisiä, kun Yale esitteli ne vuonna 1923. 1920-luvulla sähköautojen varhainen kukoistus oli ohi, ja kymmenen vuotta myöhemmin sähköautoteollisuus oli käytännössä kadonnut. Vuodet kuluivat ilman suurta elpymistä sähköautojen käytössä. Toisessa maailmansodassa taistelevat polttoaineen nälkäiset Euroopan maat kokeilivat sähköautoja, kuten ranskalaista Bréguet Aviation -autoa. 1950-luvun lopulla Henney Coachworks ja National Union Electric Company, Exide-akkuja valmistavat, perustivat yhteisyrityksen tuottaakseen uuden sähköauton, Henney Kilowattin, joka perustuu ranskalaiseen Renault Dauphineen. Autoa valmistettiin 36 voltin ja 72 voltin kokoonpanoissa. 72 voltin mallien huippunopeus lähestyi 96 km/h, ja ne kykenivät kulkemaan lähes tunnin yhdellä latauksella. Huolimatta Kilowattin parantuneesta suorituskyvystä verrattuna aikaisempiin sähköautoihin sen tuotanto lopetettiin vuonna 1961. Sen sijaan, että etsisimme turhaan autoasi tai myyttistä hahmoa, joka sen keksi, meidän pitäisi sen sijaan kysyä, miksi tekniikka otettiin laajasti käyttöön vasta viime vuosina, kun se kerran oli jo olemassa. Meillä olisi voinut olla sähköautoja heti alusta alkaen Autot ? Pope-Waverly sähköauto aikakausilehdessä vuonna 1904. ? Thomas Parkerin vuonna 1895 rakentama sähköauto. ? Thomas Edison ja sähköauto vuodelta 1913. ? Taman sähköauto vuodelta 1947. Valimistaja Tachikawa Aircraft Company.
Jokavuotiseen kampanjaan voi osallistua mistä päin Suomea tahansa. Talvi lumisateineen ja päiväpakkasineen on alkanut Pohjois-Suomessa. Ensilumi satoi Lappiin ajallaan syyskuun lopussa, vaikka syyskuu olikin poikkeuksellisen lämmin koko Suomessa. Syksy on alkanut vaihtua talveksi myös Keski-Suomessa. Lämmennyt meri on puolestaan hidastanut talven tuloa erityisesti rannikkoalueilla, mutta tällä viikolla yöpakkaset ja aamukuura ovat saapuneet pääkaupunkiseudullekin. Pysyvää lumipeitettä saadaan todennäköisesti kuitenkin vielä odottaa hetki. Luontoliiton Talviseurantakampanja kannustaa kaikenikäisiä luonnonystäviä ulkoilemaan ja tekemään kansalaishavaintoja talven etenemisestä. Havainn o t k e r ä t ä ä n S u o m e n ympäristökeskuksen ja Luonnontieteellisen keskusmuseon tietokantoihin, josta ne ovat tutkijoiden käytettävissä. Havaintoja voi tehdä, olipa lumitilanne ja lämpötila mikä tahansa Talviseurannassa havainnoidaan talviaikaan aktiivisia nisäkäsja lintulajeja ja niiden jälkiä sekä lumen ja jään muutoksia. Kampanja on suunnattu kaikille talviluonnosta kiinnostuneille, ja aloittelevakin luontoharrastaja pääsee vauhtiin kampanjasivulta löytyvien selkeiden ohjeiden ja vinkkien avulla. “Suomessa luontoa löytyy aina läheltä ja siitä kannattaa nauttia, vaikka illat ovatkin pimeitä. Talviseurannan nisäkäsja lintulajeista monia on mahdollista nähdä kaupungissakin, ja vesistöjen ja maanpinnan jäätymistä voi seurata missä vain!” sanoo Luontoliiton tiedottaja Suvi Rajamäki. Havainnot ilmoitetaan Talviseurantalähetin avulla, ja ne tarjoavat arvokasta tietoa muun muassa ilmastotutkimuksen tarpeisiin. Talviseurantaan voi osallistua myös jakamalla talvisia luontoja eläinkuvia Instagramissa. Talviseurannasta lisää netissä ja somessa: https://talviseuranta.fi/ #talviseuranta, #luontoliitto , @luontoliitto Mika Waltarin Sinuhe egyptiläisen jo 12-vuotiaana lukenut Lähi-idän historioitsija ja arkeologi Minna Silver on tehnyt pitkän uran niin Egyptissä ja Syyriassa kuin Israelissa ja Kreikassa. Lokakuun alussa ilmestyvässä uudessa kirjassaan hän vie lukijan kiehtovalle matkalle Mika Waltarin historiallisen romaanin maisemiin. Mika Waltari ei tunnetusti itse koskaan käynyt Egyptissä, mutta hänen tarkat tietonsa Niilin valtakunnasta hämmästyttävät edelleen Lähi-idän historioitsija ja arkeologi Minna Silveriä. Uudessa Sinuhe egyptiläisen maailma -kirjassaan Silver seuraa arkeologin silmin Waltarin tunnetuimman historiallisen romaanin tapahtumia, syventäen kiehtovalla tavalla lukijan tietoja muinaisesta Egyptistä ja muista Välimeren alueen kulttuureista. Minna Silver luki Sinuhe egyptiläisen ensimmäisen kerran 12-vuotiaana, ja kokemus jätti häneen lähtemättömän vaikutuksen. Helsingin yliopistossa arkeologiaa opiskellut Silver osallistui ensimmäisiin arkeologisiin kaivauksiinsa Jerusalemissa, ja sen jälkeen hän on tehnyt tutkimusta niin Egyptissä ja Syyriassa kuin Israelissa ja Kreikassa. Väitöskirjassaan Lähi-itää muinoin hallinneita amorilaisia tutkinut Silver on tehnyt uransa kirjaimellisesti keskellä Sinuhe egyptiläisen salaperäistä maailmaa. Nyt ilmestyvässä uudessa kirjassaan hän haluaa jakaa tämän kiehtovan maailman myös muiden Sinuhe egyptiläisen ystävien kanssa. " M i k a Wa lt a r i n m ot t o "nöyryys ja intohimo" ovat olleet tärkeitä tutkimustani eteenpäin vieviä lähtökohtia – nöyryys tiedon edessä ja intohimo uuden löytämiseen" Silver kuvailee. Minna Silverin kirjoittama Sinuhe egyptiläisen maailma taustoittaa historiallisesti ja arkeologisesti Mika Waltarin mestariteosta ja toimii samalla oppaana sen lukemiseen. Romaanin tapahtumia ja Sinuhen matkareittiä seuraava teos kertoo kiinnostavasti Egyptin, Punaisen meren, Levantin, Mesopotamian, Anatolian ja Kreetan muinaisista kulttuureista. Waltarin tiedot ällistyttävät edelleen tarkkuudellaan – esimerkiksi kallonporausta hän kuvasi Sinuhessa tarkemmin kuin monet oman aikansa egyptologit. Hämmästyttävästi Waltari oli perillä myös faarao Ekhnatonin lopullisesta hautapaikasta. Sinuhe egyptiläisen ystäville Minna Silverin kirja on uskomaton aarrearkku, joka syventää mielenkiintoisella ja jännittävällä tavalla lukijan tietoja Lähi-idän muinaisista kulttuureista ja rikastuttaa entisestään Sinuhen lukukokemusta. Silverin teosta lukiessa Sinuhe-fani haukkoo henkeään: onko tämä kaikki voinut tapahtua todella? Minna Silver, dos., on toiminut Lähi-idän ja Välimer e n a r k e o l o g i a n s e k ä historian ja maailman kulttuuriperinnön asiantuntijana Helsingin ja Oulun yliopistoissa. Lisäksi hän on johtanut Suomen Akatemian ja Helsingin yliopiston arkeologista Syyria-hanketta sekä toiminut Turkissa arkeologian professorina. Silver on aiemmin julkaissut mm. historiateoksen Tutankhamonin salaisuudet (Gaudeamus 2022). Silver esiintyy lokakuussa järjestettävillä Helsingin Kirjamessuilla ja kertoo Sinuhe egyptiläisen maailma -kirjastaan Kruununhaka-lavalla perjantaina 25.10.2024 klo 15.30. Ympäristö PUOLI KAUPUNKIA | 5 Vuonna 1977 Pekka Tarjanne (1937-2010) tavoitteli postin pääjohtajan paikkaa keskustapuolueen tuella. Yllä olevassa piirroksessa keskustapuolueen vakiohahmo, paksu maanviljelijä, on pukenut postinjakajan työvaatteet. Postipojan laukussa kätevästi kulkeutuva Tarjanne on saanut ”kummisedäkseen” keskustapuolueen… Tämän tavoitteen Tarjanne myös lopulta saavuttikin Kekkosen myötävaikutuksella. Laatikkokanto puhututti samaan aikaan. Tarjanne tekikin mittavan uran Postija lennätinlaitoksesta Postija telelaitokseksi muuttuneessa työpaikassaan. Liberaaleihin lukeutuva Tarjanne oli ehtinyt tehdä ”pohjat” uralleen toimimalla liikenneministerinä Kalevi Sorsan 1. hallituksessa vuosina 1972–75. Kari: Tapaus Tarjanne • 10.6. 1977 KUVA KARI SUOMALAISEN PERIKUNTA TEKSTI PEKKA TUOMIKOSKI Marraskuun ensimmäisenä päivänä käynnistyneen Talviseurannan tavoitteena on innostaa ihmisiä talvisen luonnon tutkailuun ja retkeilyyn, kerätä kansalaishavaintoja sekä lisätä ilmastotietoisuutta. Arkeologi Minna Silverin Sinuhe egyptiläisen maailma vie lukijan kiehtovalle matkalle Mika Waltarin tunnetuimman historiallisen romaanin tapahtumiin Luontoliiton Talviseuranta alkoi yhtaikaa lumisateiden kanssa Sinuhe egyptiläisen maailma ? Mustarastas on tuttu näky talvikeleillä. Kuva: Luontoliitto Kirjat
Leikellään kuorittu peruna viipaleiksi. Ruskistetaan pannulla sikanauta jauhelihaa, sekä hakattua sipulia. Voidellaan uunivuoka. Ladotaan vuokaan kerroksittain perunaa, sipulia ja sikanautaa. Päällimmäiseksi perunakerros. Kaadetaan vuokaan nesteeksi sillittömäksi jäänyttä maustesillipurkin lientä niin, että ylinkin perunakerros peittyy. Paistetaan vuokaa uunissa tunnin verran kunnes pintakerros saa kauniin ruskean sävyn. Ruokaan ei tarvita erikseen suolaa eikä mausteita, silliliemi on tarpeeksi mausteikas. 6 | PUOLI KAUPUNKIA Vapaa-aika Ristikko Kun ei merimiespihvissäkään ole raakaaineena merimiestä, voi sillilaatikonkin tehdä ilman silliä. Ja hyvää tulee... Naantalin Pursiseuran Hai-venejaoston (siihen kuului kolme jäsentä: Jambu, Paki ja minä) kauden päättäjäisissä Jambu piti tapansa mukaan juhlapuheen. Oli puhunut jo tunnin. Perjantairesepti TEKSTI PENTTI-OSKARI KANGAS KIIREAPULAINEN herrankukkaro.fi KUNNON PUHUJA SILLITÖN SILLILAATIKKO
PUOLI KAUPUNKIA | 7 PUOLI KAUPUNKIA | 7 Yrittäjä Varaa paikka sinun ilmoituksellesi Kysy lisää: kauko.vanajas@puolikaupunkia.fi Liikeja palveluhakemisto Tämä ilmoitustila kolmessa 22.11, 13.12 ja 17.1 ilmestyvissä numeroissa hintaan lev. 82mm x kork. 50mm 3 x 99,00€ + alv. 24% hintaan 3 x 49,50€ + alv. 24% Varaus: kauko.vanajas@puolikaupunkia.fi -50% MYYMME MYÖS HAUTAKIVIÄ Leppävaara Konstaapelinkatu 3 (Gallerian lähellä) -20% -10% Suosittelemme ajanvarausta Puhelinvaihde (09) 2709 3500 Päivystys 0500 512 942 kielonkukka@kielonkukka.fi www.kielonkukka.fi Veteraanit arkuista ja uurnista Normaalihintaisista arkuista ja uurnista Villin lännen tarinoita TEKSTI KAUKO VANAJAS kääntänyt kirjasta STORY OF THE GREAT AMERICAN WEST 21:n tuomarivuotensa aikana johti väsymätön Parker 13 000 oikeudenkäyntiä tuomiten 74 miestä tuomioistuimen ulkopuolelle rakennuttamiinsa lukuisiin hirsipuihin. Yhdellä kertaa saatettiin hirttää siis useampikin konna. Parkerilla oli ylin päätäntävalta käsiteltäessä intiaanialueella tapahtuneita rikoksia. Hänen tuomioistaan ei voinut valittaa ylempiin oikeusasteisiin. Ainoastaan Yhdysvaltojen presidentti saattoi lieventää tuomitun rangaistusta. Vuoden 1889 jälkeen otti Yhdysvaltojen korkein oikeus uudelleen arvioitaviksi useita Parkerin tuomioita, muuttaen tai jopa peruen niistä useita. Häntä ei kuitenkaan erotettu toimestaan. Parkerin työkenttänä oli siis alue lännessä, jolla oli suurin keskittymä rikollisia. 65 tuomarin apulaispoliisimestaria sai surmansa 21 vuoden aikana. Parker ei sallinut minkään laillisuutta heikentävän toiminnan häiritä alueen elämää. Hän oli vain 36-vuotias ottaessaan vaativan viran vastaan. Rajaseudun tuomioistuin helisee Bella Starrin hyppysissä Fort Smithin oikeudessa tuomarina 14 vuotta toiminut Isaac Charles Parker passitti 160 miestä hirsipuuhun murhista tai raiskauksista. Jokainen tuomio sai aikaan voimakkaan arvosteluryöpyn Parkerin menetelmiä ja hänen persoonaansa vastaan. Hän viittasi vastalauseille kintaalla. Ilmeenkään värähtämättä paukutti hän nuijallaan syytettyjä hirsipuuhun. Ainoastaan kivikasvoisen ja toistuvasti oikeuden eteen saatettu konna Belle Starr sai Parkerin suoranaisen raivon valtaan. Koska Belle oli mahtipontisen leiskuva nainen ja hirttotuomarille erityisen turhauttava ilmestys, sivuutti lehdistö kaikki "epämukavat" faktat keksien runsaasti täysin fiktiivisiä tarinoita Bellen edesottamuksista rakentaen hänestä kaikkien lempirikollisen. Bellen epäsosiaalinen ura kumpusi hänen kyltymättömästä intohimostaan kurkunkatkojia ja ryöväreitä kohtaan. Parker työskenteli itsensä kirjaimellisesti kuoliaaksi. Hän menehtyi 57-vuotiaana vuonna 1896. Hirttotuomari Isaac C. Parker Kun entinen Missourin kansanedustaja Isaac C. Parker nimitettiin liittovaltion Fort Smithin linnakkeessa sijainneen paikallistuomioistuimen johtoon vastuualueenaan seudun intiaanialueet, kuhisi tuo valtava alue lainsuojattomia. ? Isaac C. Parker saavutti kuuluisuutta Arkansasissa sijainneen Fort Smithin linnakkeen hirttotuomarina. ? Belle Starr varustautuneena kaksin pistoolein. Isoin kauppakassi jolla saa ajaa ilman ajokorttia! (ennen 1985 syntyneet!) SÄHKÖMOPOJEN MERCEDES! Täysautomaatti, pakki. Max.nopeus: 45 km/h Rekisteröity: 2 hengelle Kantavuus: 190 kg. Paino: 320 kg. Värit: Metallipunainen ja -sininen. Tehokas 3Kw moottori TILAA ESITE! Lisävarusteena nastarenkaat alumiinivanteilla. KÄÄNTYVÄLLÄ KUSKIN ISTUIMELLA! NYT kaksi versiota! SÄHKÖMOPO SÄHKÖMOPO 7990 ? +tk Rahoituksella alk. 169?/kk. 9990 ? +tk Rahoituksella alk. 179?/kk. 2 LITIUM-AKUILLA Max. ajomatka jopa 150 km latauksella. Takuu 2 v. 1 LYIJYGEELI-AKUILLA Max. ajomatka jopa 95 km latauksella. SUOMESSA YLI 150 HUOLTOPISTETTÄ. MODULARBOX OY MODULARBOX OY MODULARBOX OY Kartanonherrantie 9, 02920 ESPOO kehä III MÖN KIJÄ CE NTE R MÖN KIJÄ CE NTE R MÖN KIJÄ CE NTE R Avoinna: Ark. 10-17, La 10-13 Tilaukset ja tiedustelut puh. tai s-postilla: myynti@rally.fi 09 595 510 040 553 2428 tai netistä www.rally.fi sivuilta Meillä takuu, varaosat ja huolto pelaa varmasti! TILAA HETI OMASI! NOPEAT TOIMITUKSET RAHDILLA KOTIIN ASTI! KATSO KOKO VALIKOIMA www.rally.fi Näillä kaikilla saa ajaa ilman ajokorttia! SÄHKÖSKOOTTERI Takuu 2 v. kaksi versiota: PYRKIJÄ E400 Tehokas 1000 W moottori. Pakki. LED-valot, Nopeus 10-25 km/h. PYRKIJÄ E1000 Nelipyöräinen jotka voi LADATA KOTONA TAI SIINÄ PAIKOILLAAN. Isot 40 cm ilmakumirenkaat. 2890 ? 2x20Ah LITIUM AKKUA Ajomatka 90 km. 3 eri ajonopeutta: 10km/17km/25km/h. Pakki. LED-valot. UUTUUS! SÄHKÖSKOOTTERI SÄHKÖPYÖRÄ Max. ajomatka 100-120 km, 36 V 16 Ah Lithium akku. PYRKIJÄ 6-vaihdetta. Takuu 2 v. Alumiinirunko, kantavuus 150 kg, Korit takana ja edessä. Valot. 20" Kenda 1,95 renkaat. 2890 ? Takaleveys vain 65 cm, paino 23 kg. Rahoituksella alk. 99?/kk. Suomen suosituin sähköskootteri! PYRKIJÄ E500 Nopeus 15 km/h. Max. ajomatka 50 km. Pakki, Automaattijarrut. Takuu 2 v. 2390 ? KATSO KOKO VALIKOIMA www.rally.fi PYRKIJÄ E1300 Ajonopeus: 15 km/h. Nousukyky: 25 astetta. Latausaika: 4?8 tuntia. Kantavuus: 200 kg. Renkaat: 14" paksut Ilmakumirenkaat. Mitat: Pituus 155 cm, Leveys 68 cm Moottori: 24V 950W, Automaattijarrut. Toimintasäde max: 60 km. Tämä malli on suunniteltu kovaan käyttöön kaiken kokoisille kuljettajille ja kaikenlaisiin maastoihin. 2890 ? PYRKIJÄ E1200 2490 ? Senioriskootterimalli on varustettu isommilla renkailla ja lukittavalla laatikolla. Silti kompaktin kokonsa puolesta se sopii hyvin kaupunkiolosuhteisiin. Automaattijarrut. Nopeus 15 km/h. Mitat: Pituus 135 cm, Leveys 69 cm Takuu 2 v. SÄHKÖSKOOTTERI SÄHKÖSKOOTTERI Rahoituksella alk.75?/kk. Rahoituksella alk. 95?/kk. Rahoituksella alk. 95?/kk. Rahoituksella alk. 80?/kk. E400 ja E1000 NOPEILLE KAIKKIIN 3 KAUPANPÄÄLLE! (arvo 340?) TakaBoxi, takateline ja suojapeite GEELI-akut. Ajomatka 50-60km. 1790 ? Rahoituksella alk. 75?/kk. 1 Irrotettava 30 Ah LITIUM-akku jonka voi ladata paikoillaan tai sisällä kotona. Ajomatka 70-80 km. Rahoituksella alk. 99?/kk. 2350 ? 2 Kolmipyöräinen, todella helppo ajaa! Voi ajaa polkimista polkemalla tai kaasukahvaa kääntämällä. Takuu 2 v. Takuu 2 v. Värit: MetalliPunainen ja Hopea.
8 | PUOLI KAUPUNKIA Debatti Vaikka Beverly Hills ja New York ovat aina julkkisten suosikkikaupunkeja suurimman osan vuodesta, monet ostavat kakkosasuntoja Big Skysta. Covidin vauhdittamana pyrkimys yksinkertaisempaan elämään ja tauko Hollywoodin hulluudesta ajaa yhä useammat julkkikset, kuten Justin Timberlaken ja Jessica Bielin, Tom Bradyn ja Bill Gatesin hankkimaan kodin Montanassa. Ja Ben Affleck, jossa hän ja Jennifer Lopez aloittivat rakkauselämänsä uudelleen vuonna 2021 Benin seitsemän makuuhuoneen kodissa huippuluokan Yellowstone Club -yhteisössä. Julkkiksille tai kaikille, jotka haluavat saada jalansijan Montanassa, yksi mielenkiintoisimmista kohteista on hiljattain laitettu myyntiin. Se on Cromwell Island Flathead Laken keskellä. Jopa Tahoejärveä suurempi Flathead Lake on suurin luonnollinen sisävesistö Mississippin länsipuolella. Cromwell sijaitsee järven keskellä, ja sen rantaviiva on noin 900 metriä. Sen osti antiikkikeräilijä ja tutkimusmatkailija Robert M. Lee 1980-luvun lopulla. Hän ja hänen vaimonsa rakensivat 4200 neliön kodin ulkokuoren ja vierastalon. Lee kuoli vuonna 2016 ennen kuin päärakennuksen sisustus valmistui. Vaikka vain kodin ulkopuoli on valmis, se antaa ostajalle vapaat kädet suunnitella sisustuksen juuri haluamallaan tavalla ja asua mukavasti valmiissa vierastalossa. Näkymät saarelta ovat hätkähdyttävät: kaukaiset lumihuippuiset Mission Mountains -vuoret ja veden vaihtelevat sinisen sävyt auringon liikkuessa idästä länteen. Lisää luksusasuntoja välittää TopTenRealEstateDeals Vaikka Montana on yksi Amerikan 50 osavaltiosta pienimpiä väestömäärältään noin kahdeksasosa New Yorkin koosta osavaltiosta on tullut julkkisten kuuma paikka. ? Kuvat : Hall & Hall Arvoasunnot Montanan saari ja kartano myynnissä Monster saari lähistöllä Vaivaton lattiaremontti alusta loppuun Meiltä saat tammi-, kalanruotoja chevron-parketit sekä vinyylija bambulattiat. Kysy ilmaista kartoitusta ja mallipaloja – toimitamme kotiisi tai voit noutaa ne. Hoidamme kaiken lattian valinnasta asennukseen – ilman vaivaa sinulle. HELSINKI | Kalevankatu 7 Avoinna joka päivä 08.00–22.00 Pyydä ovikoodi numerosta 020 730 2983 Soita Lattiamestari Erkulle ja tilaa ilmainen kartoitus ja hinta-arvio numerosta 020 730 2983 OSAAVA VAALIMEDIA KÄYTÖSSÄSI Perinteisen lehtimainonnan lisäksi käytössäsi ovat vaaliesitteiden paino-, suunnnitteluja jakelupalvelumme. Hyödynnä kymmenien vaalien kokemuksemme tuloksekkaan kampanjasi toteutuksessa! Vaaliehdokkaita palvelevat Eva Kivilaakso-Wellman p.0503019987 eva.kivilaakso-wellman@letterbox.fi Jarkko Soini p. 0451654240 jarkko.soini@letterbox.fi VAALIEHDOKAS Lähilehteä pk-seudulla 45 13.4.2025 HAE ILMAISEKSI TELINEESTÄ LUE NETISTÄ KATSO VIDEOT YOUTUBESTA SEURAA SOMESSA KAASUJALKA.FI KAASUJALKA.FI Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.com. Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006