WWW.NETTIKULTA.FI Asiakkaiden suosittelema Tule ilman ajanvarausta tai varaa aika puh. 044 9877 049. Teemme myös kotikäyntejä. Lapinlahdenkatu 19, Helsinki ma-pe 10-16, la-su ja iltaisin sop. mukaan KULTAA & HOPEAA OSTAMME KURSSIMME STARTTAAVAT MAANANTAISIN KLO 17.00! Ratapihantie 11, Itä-Pasila 09-140604 www.autokoulupasila.fi AJOKORTTI LÄHELLÄSI TERVETULOA NAUTTIMAAN HYVÄÄ RUOKAA JA ELÄVÄISTÄ TUNNELMAA PIZZAPERJANTAI NEW YORK STYLE Ma–pe 11–14.30 ke–pe 16.30–23 la 16–23 Hakaniemenkatu 7 belmont.fi Lounaan avajaista rjous 7.–31.1. -15 % Lehti ilmestyy kahdesti kuukaudessa Nro 1 » 17.1. – 30.1.2025 Remu Aaltonen täyttää 77 vuotta ja uutta musaa syntyy nyt Tuomari Nurmion kanssa s.3 Erika Vikman siivittää Ylen Uuden Musiikin Kilpailua 2025 s.12 Yri äjä! Tässä on paikka sinun ilmoituksellesi! Kysy lisää: kauko.vanajas@puolikaupunkia.fi Täyden palvelun digipaino Pyydä tarjous! paino@letterbox.? Puh. 09-2600107 Digitulostus Digipainatus Kopiointi Suunnittelu Jakelu
2 | PUOLI KAUPUNKIA Yhteystiedot Puoli Kaupunkia on riippumaton ilmaisjakelulehti. Lehti ilmestyy joka toinen torstai, force majeure -varauksin. Toimituksen vastuu virheellisistä tai julkaisematta jääneistä ilmoituksista rajoittuu enintään ilmoitushintaan. Huomautukset on tehtävä kahdeksan (8) päivän kuluessa lehden ilmestymisestä. Lehti ei ole velvollinen säilyttämään tai palauttamaan materiaalia ilman sopimusta. Puoli Kaupunkia OSOITE: Hämeentie 103 E, 00550 PUHELIN: 0400 408 199 INTERNET: www.puolikaupunkia.fi PÄÄTOIMITTAJA vt: Jukka Kuusanmäki Puh. 09-2600107 jukka.kuusanmaki@ letterbox.fi TAITTO: Petra Haukkala PAINOPAIKKA: BotniaPrint, Kokkola ILMOITUSHINNAT: Koko painoksen tekstissä 1,95 e/pmm, tekstin jälkeen 1,10 e/pmm. Hintoihin lisätään alv. +24 % ILMOITUSMYYNTI: Puh. 0400 408 199 ILMOITUSTRAFIIKKI: ilmoitukset@ puolikaupunkia.fi Viikon Kuva Turhuuden markkinat Kauko Vanajas Aikanaan opiskellessani New Yorkissa ihmettelin Manhattanin Keskuspuistossa miljönäärien turhamaisuuden ilmentymiä. Samaan kaartiin kuuluvat asuvat ja elävät elämäänsä kuin pumpulissa, vaurauden ympäröimänä. He tuntuvat elävän edelleenkin niin kaukana todellisuudesta, että järkyttää. Vuosia sitten painoin sattumanvaraisesti television kanavanäppäintä. Kanavalla pyörii ohjelma jossa mainitaan sana Manhattan, havahdun. Se on päälle jäänyt refleksi joka herättää aina kiinnostukseni kun sen sanan kuulen. Ohjelmassa eräs nuori, todella tarkkavainuinen nainen oli keksinyt oivan liikeidean. Miltä tuntuu ajatus että Manhattanilla yrityksen liiketoiminta-ajatuksen perustana on : tulevien, varakkuusasteikon ylimpää päätä edustavien vanhempien avustaminen mitä mielikuvituksellisimmissa kysymyksissä liittyen vauvan ( siis heidän omansa) maailmantuloon. Lähtökohdat liiketoiminnalle perustuivat pariskuntien vääristyneisiin elämänarvoihin. Minä itte ja kaikki mulle ja heti -ajattelu oli päällimmäisenä toimintoja ohjaavassa koodistossa. Yhden parin tuleva äiti toimi brändäyskonsulttina. Tiedossa oli, että syntyvä lapsi on poika. Hänelle oli saatava nimi jolla ovet Wall Streetin bisnesmaailman finanssikiemuroihin avautuisivat, sillä äiti tiesi mikä merkitys ensivaikutelmalla on. Nimiehdotuksia olivat mm. Bode, Asher, Tucker ja Miles. Tulevat ”vanhemmat” olivat tuloksetta käyneet läpi 12 000 nimeä ja käyttäneet asiantuntija-apua. Mutta ei vain tuntunut sopivaa nimeä löytyvän. Järjestettiin siis nimen valinta-illalliset. Ystävien kesken käytiin läpi nimiä. Valitun nimen tuli tehdä vaikutus jo ennen syntymää pojalle valituissa piireissä. Aivan tavallinen nimenvalintaprosessi, vai mitä? Voitte vain kuvitella keskustelun kulkua illallisella, jossa naurettavuus saa giganttiset mittasuhteet. Lopulta, monta päivää illallisten jälkeen nimeksi päätetään Bowen Asher Jakobs. Äitikandidaatti huudahtaa ”The name of the future president of The United States! ” Toisen pariskunnan pian syntyvä lapsi saattaa häiritä asunnon sisustuslinjaa. Vierashuoneesta tulee lastenhuone, mutta värien pitäisi olla neutraaleja asunnon muun värimaailman mukaisesti. Sillä ei ole merkitystä että asiantuntijoiden mukaan lapset saavat virikkeltä juuri väreistä. Vanhemmat hankkivat lapsen vaikka sanovat vihaavansa lapsia. Mikä logiikka tässä on? Konsultti tuo paikalle terapeutin. Silmät suljetaan kaikelta ikävältä, kuten lapsenhoitoon liittyviltä käytännön seikoilta. Ei haluta valmistautua mihinkään. Mitään ei ole hankittu vauvaa varten. Selviytymisstrategiana ovat totaalinen ajatusten syrjäänsiirtäminen asioista jotka koskevat elämää vauvan kanssa. Heidän mielestään vauvan tuloa voi verrata hautajaisiin kun entinen luksuselämä juhlineen jää taakse. Keskuspuistossa palkatut koiranulkoiluttajat kuljettavat miljonäärien koiralaumoja. Äsken mainitun parin vauva on tuotu kotiin viereisessä talossa sijaitsevaan luksusasuntoon. Kuin pienenä toivonpilkahduksena eivät vanhemmat kuitenkaan halua päästää vauvastaan irti. He ovat täysin sen lumoissa. Äidinvaistot vievät voiton. Väriäkin on ilmestynyt lapsen huoneeseen. Uusavuttomuutta, mikä ei edellämainittuihin asioihin suoranaisesti liity ilmenee Suomessakin. Mm. Martat käyvät perheissä kertomassa mikä ero on jääkaapilla ja pakastimella ja miten perunoita keitetään. Kauko Vanajas Raitiotieja Omnibusosakeyhtiön vuonna 1913 kalustoonsa hankkimat kaksi lumiauraa Töölön raitiovaunuhallin pihalla. Kuva: Helsingin kaupunginmuseo SEURAAVAT NUMEROT ILMESTYVÄT: Sisällys 31.1 14.2 28.2 14.3 Varma kevään lähestymisen merkki: Venemessut 4 Derek Jeterin linnalle ostaja 6 Suomen Cupissa kaikkien aikojen osallistujaennätys– Peräti 420 joukkuetta ilmoittautui kilpailuun 7 Helsingin keskustan elinvoimaan panostettava 9 Erika Vikman siivittää Ylen Uuden Musiikin Kilpailua 2025 12
Henkilö PUOLI KAUPUNKIA | 3 Suomi-ro ckin kokene et konkarit Remu Aaltonen ja Tuomari Nurmio ovat yhdessä Kaihon Karavaani -yhtyeen kanssa lyöneet hynttyyt yhteen ja levyttäneet ”kansainvälistä tanssimusaa” osin sujuvalla espanjan kielellä. Syntymäpäiviään juuri juhlinut Remu on viettänyt jo vuosia talvikuukaudet Teneriffalla, Espanjan lämmössä. ”Edellinen sinkku muutama kuukausi sitten ja nyt sitten lisää… Kun mä saan biisiidean, niin mun on ihan pakko toteuttaa se. Musa on mun elämää. Onneksi on hyviä kavereita, joilta saa tarvittaessa apua eikä tartte kaikkea yksin vääntää. Toiset harrastaa golfia ja toiset kutomista, mutta mä harrastan musan tekemistä. Jos mä saan näitä sinkkuja pukattua tasaiseen tahtiin, niin mullahan on parin vuoden päästä albumi valmiina”, Remu toteaa. Marraskuussa 74 vuotta täyttänyt Dumari eli Tuomari Nurmio kertoo biisin syntyhistoriasta persoonalliseen tapaansa: ”Remu s oitti tympääntyneenä, koska ”mitään ei tapahdu”. Se kaipaili jotain piristettä elämään, ja ehdotti että duunataan ”lattarimusaa mustalaisfiiliksellä”. No, sitähän flamenco on. Se lähetteli pitkät litaniat jotain omia tekstinpätkiään ja referenssibiisejä, jotka olivat mullekin tuttuja. Mä kirjoitin pari säkeistöä ja päätin vielä tehdä kertsin espanjaksi, vaikka en osaa sitä. Tarkistin sen kuitenkin varmuuden vuoksi vielä Ricardolla, joka sanoi: ”correcto”. Sit mentiin Remun keittiöön ”säveltämään”. Rocka oli messissä ja kaivoi luurista Remun kanssa aiemmin purkitettuja demoja. Sieltä löytyi intro ja melodianpätkä säkeistöön. Tunti siinä vierähti, ja biisi oli öbaut valmis studioon. Tottakai vääntöä ja viilausta siellä tarvittiin vielä muutamaan kertaan, mutta luonteva ja vaivaton toi prosessi oli, ainakin mulle. Laulun tarina on tarpeeksi monikerroksinen ja komppi pelittää, eli kansainvälistä tanssimusaa pukkaa!” Kappaleen tuottaja Rocka Merilahti puolestaan muistelee: ” K äv i n R e mu n k o t o n a viikoittain kuuuntelemassa kaikenlaista hyvää lattari-ja mustalaismusiikkia. Välillä soitimme ja lauloimme itse ideoita nauhalle ja kuulostelimme mistä kohtaa juoni löytyisi. Tyyli alkoi hahmottua ja Remu soitti Dumarin vielä mukaan tuomaan oman visionsa pöytään. Dumarilla oli oudosti jopa samanaiheinen kertosäe mukanaan jota olimme itsekin tapailleet . Maria Maria.. Nopeasti ymmärsin että Kaihon Karavaani olisi oiva säestäjä tälle duetolle. Kävimme studiossa äänittämässä Remun keittiössä loihtimamme teoksen ja kolmiyhteys oli valmis. Remu ja Dumari & Kaihon Karavaani.” ”Ave Maria Con Amor” -niminen single julkaistiin 10.1.2025. Singlestä tehdään myös rajoitettu 7”-vinyylipainos mustalla ja punaisella vinyylillä ja se julkaistaan Levykauppa Äxän toimesta 21.2.2025. Ihmeiden aika ei ole ohi! Remu Aaltonen täyttää 77 vuotta ja uutta musaa syntyy nyt Tuomari Nurmion kanssa TIETOKONEHUOLTOA Windows päivitykset uusimpaan versioon säilyttäen tiedostot, vaihdamme hitaat levyt uusiin SSDlevyihin. Korjaamme saranat, näytöt, näppäimistöt, virtalähteet ym Palvelemme Suomeksi, på Svenska, in English Håt Data Huolto Oy Vaasankatu 15 00500 Hki hotdata@saunalahti.fi www.hatdata.net PÖNTTÖPULINAT Näin tässä käy En väitä olevani koulutettu profeetta enkä Ursa ry:n hyväksymä tähdistä ennustaja, mutta sen verran hyvin ovat uutta vuotta kattavat ennustukseni osuneet maaliin, että lukijoiden vaatimuksista johtuen kerron mitä vuonna 2025 Suomessa tapahtuu. Suomen kansantuote kohoaa 0,7 prosenttia ja työttömyys vähenee 17 henkilöllä, joista kuusi on naisia. Hallitus ei kaadu, sillä tarkkailuluokalle joutuu vain Suomen yleisurheilu. Urheilun tähtihetkeksi valitaan salibandyn MM-kisojen loppuottelun yhdeksäs maali. Köyliön vuonna l928 rakennettu, vuonna l942 palanut ja uudelleen rakennettu Lallin talo vaihdetaan huvikeskuksesta orpokodiksi. Perussuomalaisten kannatus laskee 3,,9 prosenttiyksikköä, mutta johto säilyttää asemansa, koska Taloustutkimus Oy:n virheprosentti on viisi. Sdp pitää kärkisijaa, mutta ei tiedä mitä sillä tehdä. Kun Kimmo Kiljuselta kysytään eduskuntaryhmässä, miten hän suhtautuu tilanteeseen, jolloin raja taas aukeaa, tämä vastaa ”Kiljunen”. Kerttu Kotakorpi lopettaa roskien keräämisen ja palaa sääruutuun. Sää paranee. * * * Mestaripurjehtija Sari Multalan siirryttyä ympäristöministeriksi Suomenlahdelta poistuu sinilevä. Vanhat metsät poistetaan uusien tieltä jotta metsissä voi ensi vuoden loppupuolelta alkaen turvallisesti liikkua ja yöpyä. Vladimir Putinin ensitöikseen Suomeen ajamat vieraat eläinlajit häädetään takaisin Venäjälle, sillä sudet, ahmat ja supikoirat eivät kuulu suomalaiseen luontoon. Entisenä Lynces Academicin puheenjohtajana vetoan, että ilvekset saavat jäädä. * * * Helsinki on menettänyt Oululle maineensa Pohjolan valkoisena kaupunkina. Pääkaupunkimme kokee kuitenkin uuden tulemisen. 40-vuotias ilmastontutkija ja nykyinen kansanedustaja Atte Harjanne, 40, valitaan kevään kuntavaaleissa pormestariksi kahden kokoomuslaisen (Jan Vapaavuori, Juhana Vartiainen) jälkeen. Helsinki julistetaan Pohjolan vihreäksi pääkaupungiksi. Se, että joku on Helsingille kateudesta esimerkiksi Espoossa, Vantaalla mutta erityisesti Kauniaisissa vihreä, ei ole mikään tavoiteltava mielentila. Ihmisessähän ei ole luonnostaan mitään vihreää joidenkin silmien väriä lukuun ottamatta. Vihreähän yhdistetään lisäksi helposti jopa myrkkyyn, Työkenttää siis maineen luomisessa sekä Helsingin rajojen sisällä että sen ulkopuolella riittää. * * * Suomi on muutakin kuin Helsinki ja Köyliö. Suomen pinta-alasta 30 prosenttia kattaa Lappi. Tuolta alueelta puuttuvat oddasatin mukaan lähes kaikki. Ja se mitä noilla selkosilla on, kuuluu Helsingin Merikadun varrella asuville omistajille ja ammatttiliillo pron johtoportaalle. Tosin myös ihmisiä puuttuu. Saamelaisia on noin 10 000 ja heistäkin suuri osa Uudenmaan alueella. Toiveita kuitenkin elätellään. Savukosken Martin kylässä Kemijoen latvoilla hankkeilla on ulkojäähalli. Isännöitsijäksi valitaan entinen Vasemmiston kansanedustaja Markus Mustajärvi. * * * Suomi on toivoa täynnä. Jälleen toteutuu toivomus uudesta hyvästä vuodesta. MARTTI HUHTAMÄKI M.H.HUHTAMAKI@GMAIL.COM Huhtamäki Pojat laulamaan! PÄÄSYKOKEET MA 20. & TI 21.1. KLO 18.30-20 MERITULLIN SRK-TALO, MERITULLINTORI 3, 5. KRS. Kuoron koulutusryhmiin otetaan 7–11 -vuotiaita poikia pääsykokeissa, jossa musikaalisuustestin lisäksi saa esittää omavalintaisen laulun. CM-koulutusryhmissä opetellaan laulamisen lisäksi musiikin hahmotusaineita. Ilmoittautumiset ja lisätiedot: CM-musiikkileikkikoulu 3–6 -vuotiaille pojille suunnattu laulupainotteinen CM-muskari toimii arkisin Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla (kts. aikataulut nettisivuiltamme). CM-musiikkikerho 1–2 -luokkalaisille pojille suunnatussa musiikkikerhossa liikutaan ja opetellaan erilaisia musiikkitaitoja Meritullin seurakuntatalossa keskiviikkoisin 29.1. alkaen. IIllm mooiittttaauuttuum miisseett jjaa lliissäättiieeddoott:: WWW.CANTORESMINORES.FI/PAASYKOE CANTORESMINORES.FI/MUSKARI • CANTORESMINORES.FI/MUSIIKKIKERHO Lisätiedot CM-toimisto p. (09) 687 7720 • toimisto@cantoresminores.fi Cantores Minores -poikakuoron pääsykokeet 7-11 vuotiaille musikaalisille pojille ma 20.1. ja ti 21.1. klo 18.30 alkaen Meritullin seurakuntatalossa, Meritullintori 3, 5. krs. Kokeessa saa musikaalisuustestin lisäksi esittää omavalintaisen laulun. CM-koulutusryhmissä tehdään laulukoulutuksen lisäksi musiikin hahmotuksen tasosuorituksia. Musiikkikoulutuksen ohella kuorossa tapaa kivoja kavereita ja saa laulaa upeaa musiikkia! Ilmoittautumiset internetissä os. https://cm.eepos.fi/#/ forms/236 Ta u s t a t i e t o a k u o r o n elämästä ja toiminnasta saa uudesta ‘Cantores Minores Näin unta että lauloin’ -dokumenttielomuvasta, jota voi katsella YLE Areenassa os. https://areena. yle.fi/1-67101475?utm_ medium=social... Lisätiedot www.cantoresminores.fi/paasykoe, CM-toimisto puh. 09-687 7720 ja paasykoe(a)cantoresminores.fi. 73. TOIMINTAVUOTTAAN ALOITTAVA “STADIN JUNNUT 2011”, VUODEN 2014 MUSIIKIN VALTIONPALKINNON SAAJA SEKÄ VUODEN 2022 MARTTI TALVELA SÄÄTIÖN STIPENDIAATTI CANTORES MINORES -POIKAKUORO ETSII TULEVAISUUDEN PAVAROTTEJA JA SALMISIA RIVEIHINSÄ PÄÄSYKOKEESSA MA 20.1. ja TI 21.1.2025 klo 18.30-20 Cantores Minores pääsykokeet Kulttuuri
4 | PUOLI KAUPUNKIA Tuulilasit Takaja sivulasit Autolasikorjaukset Rajatie 4 A 14 01230 Vantaa 09-3745741 040-5083550 autolasipojat.fi ? Huippupisteet aikuisja lapsimatkustajien suojauksessa (Adult and Child Occupant Protection) ? Erinomainen luokitus haavoittuvien eli kevyen liikenteen tienkäyttäjien kategoriassa (Vulnerable Road User Protection) ? Uusi Mazdan lippulaivamalli tarjoaa mukavuutta, käytännöllisyyttä ja monipuolisuutta. Lisäksi jalankulkijoiden turvallisuutta koskevissa testeissä CX-80 sai vakuuttavan tuloksen, 84 %. Mazda CX-80:n erinomainen 92 % tulos aikuisten matkustajien turvallisuudessa sisälsi täydet pisteet sekä sivuettä takatörmäystesteissä ja tyydyttävän suojaustason täysleveän jäykän esteen etutörmäystestissä. Sekä kylkikaidetörmäyksessä että vakavammassa kylkitolppatörmäyksessä kaikkien kriittisten kehon alueiden suoja todettiin hyväksi, ja siitä saavutettiin maksimipisteet. Lasten (6ja 10-vuotiaiden) matkustajaturvallisuudessa Mazda CX-80 sai maksimipisteet sekä etuettä sivutörmäystestissä. Myös lasten turvaistuinten oikeaoppinen asennus eli CRS-asennustarkastus sai täydet pisteet, millä kerättiin erinomainen 88 % yhteispistemäärä. Täysin uusi CX-80 saavutti vaikuttavan 84 % tuloksen kevyen liikenteen käyttäjiä suojaavien turvallisuusominaisuuksien kategoriassa. Automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän (AEB) reagointi jalankulkijoihin sekä auton edessä että takana oli hyvä, samoin kuin sen suorituskyky testeissä, joissa testattiin sen reagointia pyöräilijöihin. CX80:n kattava valikoima kuljettajaa tukevia i-Activsense -turvallisuusteknologioita auttoi sitä saavuttamaan 79 % tuloksen turvallisuusavustimien kategoriassa. Auto sai maksimipisteet hätäkaistallapidon, kaistallapitoavustimen sekä tietoviihdetoimintojen käytettävyydessä. Myös automaattinen hätäjarrutustoiminto sai erinomaisen arvosanan muiden autojen tunnistamisesta eri tilanteissa. Viiden tähden luokitukseen on osaltaan vaikuttanut Mazdan Skyactiv Multi-Solution Scalable Architecture, joka muodostaa perustan CX-80:n pitkittäismoottori-rakenteelle ja sen erinomaisille ajoominaisuuksille. Älykkäässä takapainotteisessa nelivetojärjestelmässä yhdistyvät nelivedon vakaus ja vetokyky sekä takavedon neutraalit kaarreajo-ominaisuudet. Kolmen istuinrivin ansiosta uusi CX-80 on Mazdan Euroopan malliston tilavin auto. Japanissa valmistetussa, mukavassa ja monipuolisessa CX-80-mallissa yhdistyvät japanilaiseen estetiikkaan perustuva edistyksellinen muotoilu, erinomainen sisätilojen joustavuus sekä ylivoimainen teknologia. Lisäksi siinä on ominaisuuksia, joita yleensä löytyy vain ylemmän Premium-luokan katumaastureista ja jokaiselle Mazdalle tyypillinen erinomainen ajotuntuma. Täysin uusi Mazda CX-80 on saavuttanut Euro NCAP:n viimeisimmässä testisarjassa korkeimman mahdollisen arvosanan, viisi tähteä. Mazdan uusi 7-paikkainen lippulaivamaasturi erottui erityisesti matkustajien turvallisuudessa, saavuttaen 92 % aikuismatkustajien ja 88 % pisteet lapsimatkustajien suojaamisesta. Täysin uusi Mazda CX-80 sai viiden tähden Euro NCAP -luokituksen.edistämiseksi Aloita veneily -teemapäivä alkaa sunnuntaina 9.2. klo 14 Purjehdussatamassa. Ohjelmassa on kaksi kokonaisuutta klo 14-15 Vesille ilman omaa venettä ja klo 15-16 Hyvässä seurassa vesillä. ”Tahdomme tarjota kaikille veneilystä kiinnostuneille tietoa helposti. Purjehdussataman vieressä on Seuratori, jossa päivystäviltä seuroilta saa helposti myös tietoa veneilystä. Suomen Purjehdus ja Veneily ry:n osastolta saa myös paljon veneilyyn liittyvää tietoa”, kertoo Tuomas Finne Suomen Purjehdus ja Veneily ry:stä ja kehottaa kaikkia kysymään rohkeasti veneilystä. Ensimmäisessä kokonaisuudessa, Vesille ilman omaa venettä klo 14-15, seikkailupurjehtija Kari ”Ruffe” Nurmi ja tv-toimittaja Bettina Sågbom kertovat, miksi ovat tarjonneet sadoille suomalaisille mahdollisuuden kokeilla purjehdusta omilla veneillään. Sijoituskirjailija ja sosiaalisen median vaikuttaja Merja Mähkä kertoo omista veneilykokeiluistaan ja ohjelmassa kerrotaan myös, miten perheellinen voi jatkaa harrastusta ilman omaa venettä. Sailing Center toiminnasta tulee kertomaan Lahden Purjehdusseuran, Brändö Seglaren ja Helsingfors Segelsällskapin edustajat. Seurat järjestävät purjehduskeskuksissaan monipuolista toimintaa niin aloittelijoille kuin kisaamisestakin innostuneille. Omaa venettä ei tarvita. Toisessa kokonaisuudessa, Hyvässä seurassa vesillä klo 15-16, keskustellaan matkaveneilyn aloittamisesta. Kuinka löytää juuri omiin tarpeisiin ja kukkarolle sopivan veneen? Entä millaisia tapoja on omistaa ja ylläpitää omaa venettä? Keskustelemassa Venealan Keskusliitto Finnboat ry:n toimitusjohtaja Jarkko Pajusalo sekä SPV:n koulutuspäällikkö ja katsastusvastaava Tero Savolainen. Osiossa kerrotaan myös veneseuraan liittymisestä. Seurat tarjoavat upeat puitteet, koulutusta ja välineitä kaikenlaiseen veneilyyn sekä parhaan ympäristön harrastuksen aloittamiseen. Seurat myös katsastavat veneesi ja järjestävät harrastusmahdollisuuksia kaikenikäisille. Veneseurojen edustajat kertovat, kuinka pääsee mukaan ja mitä kaikkea on tarjolla. SPV ry kannustaa veneilemään Purjehdussataman vieressä olevalla Suomen Purjehdus ja Veneily ry:n osastolla lapset pääsevät ohjatusti tutustumaan veneilyn monenlaisiin taitoihin. Tarjolla on myös opastusta ja monipuolista kirjallisuutta aikuisena aloittavalle harrastajalle. Sunnuntain ohjelmaosuuden jälkeen on helppo tulla osastolle kysymään lisää ja tutustumaan veneseuroihin. Uutta venemessuilla: Seuratorilla 28 veneseuraa Nyt ensimmäistä kertaa Purjehdussataman vieressä on Seuratori, jossa toimintaansa esittelemässä on 28 veneseuraa ympäri Suomen. Seurat tarjoavat upeat puitteet, koulutusta ja välineitä kaikenlaiseen veneilyyn sekä parhaan ympäristön harrastuksen aloittamiseen. Seurat myös katsastavat veneitä ja järjestävät harrastusmahdollisuuksia kaiken ikäisille. Seuratorilta saa monipuolisesti tietoa seuran toimintaan ja veneilyyn liittyen. Messuilla voi kysellä myös seurojen vapaita venepaikkoja. ? Näkymää viime vuoden venemessuilta. Kuva: Messukeskus ? Veneilyä voi harrastaa monen kokoisilla veneillä, eikä venettä aina tarvitse edes itse omistaa. Kuva: Messukeskus Tänä vuonna perinteisillä venemessuilla järjestetään myös Aloita veneily -teemapäivä ja veneseurat esiintyvät näyttävästi molempina viikonloppuna messuilla tarjoten tietoa seuratoiminnasta. Varma kevään lähestymisen merkki: Venemessut Helsingin Messukeskuksessa 7. – 16.2.2025 järjestettävät Helsingin kansainväliset venemessut Vene 25 Båt on veneilijöiden, vesiharrastajien ja kalastajien vuosittainen kohtaamispaikka. Autot Veneily
PUOLI KAUPUNKIA | 5 Kruunusillat-raitiotien työmaa Siltasaarenkadulla muuttaa ratikkareittejä Hakaniemessä 3. maaliskuuta marraskuun alkuun asti. Pitkänsillan yli ei ole ratikkaliikennettä, joten keskustan ja Hakaniemen väli kannattaa kulkea metrolla tai bussilla. Maaliskuun ensimmäisten 2–4 viikon aikana ratikat eivät kulje Hakaniemeen lainkaan. Myös bussipysäkkien sijainnit Hakaniemessä muuttuvat. Työmaan ajaksi ratikkalinjat 6, 7 ja 9 jaetaan kukin kahdeksi eri reitiksi. Hakaniemeen kulkevat pohjoisesta linjat 6B, 7B ja 9B, yhteys keskustaan metrolla tai bussilla Ratikat 6B, 7B ja 9B kulkevat Hakaniemeen, mutta eivät jatka Pitkänsillan yli keskustaan. Keskustaan päästäkseen kannattaa vaihtaa metroon tai bussiin Hakaniemessä tai jo Sörnäisissä. Ratikka 6B kulkee normaalia reittiä Arabiasta Hakaniemeen. Hakaniemessä päätepysäkki on Kallion virastotalon pysäkki Siltasaarenkadulla. Siitä sama ratikka jatkaa Ilmalan suuntaan linjana 9B. Ratikka 7B kulkee normaalia reittiä Meilahden sairaalalta Hakaniemeen, Kallion virastotalon pysäkille. Hakaniemestä reitti jatkuu Ensi linjan päätepysäkille. Ratikka 9B kulkee normaalia reittiä Ilmalasta Kallion virastotalon pysäkille. Hakaniemestä sama ratikka jatkaa Arabian suuntaan linjana 6B. Kalliosta tulee olemaan vaihdoton yhteys keskustaan bussilla 23, jonka reitti siirtyy kulkemaan Kaarlenkadun kautta. Hakaniemen eteläpuolella kulkevat linjat 6T, 7T ja 9T Rautatieasemalle asti Ratikat 6T, 7T ja 9T kulkevat Hakaniemen eteläpuolella Rautatieasemalle, mutta eivät jatka Pitkänsillan yli Hakaniemeen. Keskustan ja Hakaniemen väli kannattaa kulkea metrolla tai bussilla. Ratikka 6T Eiranrannasta ja ratikka 7T Länsiterminaalilta kulkevat Rautatieasemalle, josta ne jatkavat Kruununhaan kautta Katajanokan terminaalille. Terminaalin liikenne on niin tiheää, että sinne normaalisti kulkeva ratikka 5 jää toistaiseksi pois liikenteestä. Ratikka 9T kulkee normaalia reittiä Länsiterminaalilta Rautatieasemalle. Rautatieasemalta reitti jatkuu Aleksanterinkadun kautta Kauppatorille, jossa on linjan toinen päätepysäkki. Hakaniemeen ei ole ratikkaliikennettä 2–4 viikon ajan 3. maaliskuuta alkaen Maaliskuun alussa Kaupunkiliikenne Oy rakentaa Hämeentien ja Siltasaarenkadun välille uuden väliaikaisen kiskoyhteyden, jolla mahdollistetaan liikenne pohjoisesta Hakaniemeen loppuvuoden ajaksi. Uuden yhteyden rakentaminen kestää 2–4 viikkoa, jonka aikana ratikat eivät kulje Hakaniemeen myöskään pohjoisen suunnasta. Tarkka kesto riippuu kevään sääolosuhteista ja varmistuu myöhemmin. Katkon aikana Hakaniemeen päästäkseen kannattaa vaihtaa metroon tai bussiin Sörnäisissä tai Rautatientorilla. Ratikka 9B Ilmalasta kulkee Helsinginkadulta Sörnäisiin, jossa se vaihtuu linjaksi 7B Meilahden sairaalalle. Linja 7B Meilahden sairaalalta kulkee vastaavasti Sörnäisiin ja vaihtuu siellä linjaksi 9B. Linja 6B ei kulje katkon aikana lainkaan. Bussien reitit Hakaniemessä muuttuvat 3. maaliskuuta Bussipysäkkien sijainnit muuttuvat Hakaniemessä 3.3. ja seuraavan kerran kesäliikenteen alkaessa 16.6. Bussien reiteissä on muutoksia myös loppuvuoden aikana. Hakaniemeen päättyvien linjojen poistumispysäkki tulee sijaitsemaan Haapaniemessä, Väinö Tannerin kentän kohdalla. Hakaniemen ja Sörnäisten väli kannattaa kulkea metrolla tai Rautatientorin bussilla, jos haluaa välttää kävelyn. Bussit lähtevät Merihaasta ja lähtiessään niillä on käytössä myös Näkinkujan pysäkki Miina Sillanpään kadulla, Hakaniementorin kupeessa. Rautatientorin bussien pysäkit siirtyvät Hakaniemessä. Rautatientorin suunnasta tulevien bussien pysäkki siirtyy Hakaniementorin itälaidalle. Rautatientorin suuntaan kulkevat bussit pysähtyvät torin länsilaidalla. Sörnäisten rantatien bussien eli linjan 55 ja Itä-Helsingin yölinjojen reitti keskustan suuntaan siirtyy Pitkältäsillalta Hakaniemensillalle. Hakaniemeä lähinnä on Merihaan pysäkki. Reitti Rautatientorin suunnasta ei muutu. Siltasaarenkadun katuremontissa uusitaan myös raitiotietä Työmaan aikana Siltasaarenkadulla uusitaan vesija viemäriverkostoa sekä muuta vanhaa kunnallistekniikkaa. Samalla uusitaan Siltasaarenkadun raitiotie Hakaniementorin ja Pitkänsillan välillä sekä asennetaan uudet vaihteet Siltasaarenkadun ja Hakaniemenrannan liittymään. Uudet vaihteet mahdollistavat Laajasalon uuden pikaraitiotien. Raitiotien uusiminen vaatii myös testiajot ennen käyttöönottoa. Rakentaminen liittyy Kruunusillat-raitiotiehen, joka yhdistää Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman Hakaniemeen vuonna 2027. HSL suunnittelee joukkoliikenteeseen liittyvät järjestelyt yhdessä raitiotien rakentajien kanssa. Pyrimme siihen, että matkustaminen on mahdollisimman sujuvaa poikkeusjärjestelyjen aikana. Reittiopas kertoo aina ajantasaiset reittivaihtoehdot. Muutokset Hakaniemessä ovat voimassa marraskuun alkuun asti. Loppuvuodesta ratikkareitit muuttuvat myös Taka-Töölössä, kun Mannerheimintien peruskorjaus päättyy. Ratikkaliikenteeseen vaikuttaa myös Aleksis Kiven kadun peruskorjaus, jonka vuoksi linjojen 2 ja 9 reitti siirtyy Fleminginkadulta Läntiselle Brahenkadulle 31.3. -Hakaniemen ratikkaja bussireitit muuttuvat 3. maaliskuuta Ratikkaliikenne Pitkänsillan yli katkeaa marraskuuhun asti ? Reitit Hakaniemen pohjoisja eteläpuolella säilyvät lähes entisellään, mutta Pitkänsillan yli ei ole liikennettä. Hakaniemestä pohjoiseen kulkevat ratikat 6B, 7B ja 9B. Pitkänsillan eteläpuolella kulkevat ratikat 6T, 7T ja 9T. Lisäksi ratikka 3 ei kulje enää Hakaniemen kautta vaan siirtyy Mannerheimintielle keskustan ja Alppilan välillä. Kuva: HSL Haastattelussa oli joukko nuoria miehiä. Heiltä kysyttiin, mitä he odottivat illalta. Sanoivat odottavansa hyvä ruokaa. Ihan vakavalla naamalla! Kyllä ovat ajat muuttuneet. Minun nuoruudessani odotukset nuorilla miehillä useimmiten liittyivät vastakkaiseen sukupuoleen. Mitä nyt ruoasta!?? Sitä minäkin, tietty. Ruokaa ihminen tarvitsee polttoaineekseen. Että jaksaisimme tehdä töitämme ja lisäksi tarvittavia puhdetöitämme. Kun ihminen jaksaa tehdä näitä tehtäviä ilman näläntunnetta, ruoka on tehnyt tehtävänsä. Jos ruokaa on riittävästi, ja se on vielä maittavaa, on tuo kaikki plussaa ihmisille. Mutta mitä on tapahtunut? Ruoka-asioihin on hiipinyt politiikka. Yleensä kun politiikka astuu kuvaan, tulee mukaan ristiriidat ja taloudelliset hyödyt. Siten Ilmastopolitiikankin maksu ja hoito on laitettu kansalaisten tilille. Kun syömme erittäin vähän lihaa, kanaa, ja ostamme sähköautot niin olemme jo melkein selättäneet ilmastokriisin. Vähän siltä vaikuttaa. Eli taas tavallinen kansalainen maksaa viulut. Omilla varoillaan ja vielä näläntunteella höystettynä. Uusi ruokalaji sekin! Ystävättäreni, joka tuon ruoan tuottajapuolen tuntee, ihmettelee miten valtion ravitsemussuosituksissa raavasta lihaa, porsaanlihaa ja kananlihaa arvioidaan samanarvoisina. Ennen vanhaan pidettiin porsaanlihan ja raavaan lihan välillä vissi ero. Samoin kananlihan. Nyt kaikki liha on yhtä moitittavaa. En tiedä asiasta riittävästi, että miksi tuo pieni ero on kurottu umpeen. Mutta niinhän se kurotaan umpeen monissa muissakin asioissa nykyisin. Se pieni ero on kurottu umpeen miesten ja naistenkin välillä. On saatu aikaan muunsukupuolisuus. Kysyn vaan, että kenen muun? Isäni tokaisi ruokapöydässä usein: Syökää lapset syökää, mutta kyllä te syöttekin! Ei sanoisi enää. Yksi ei syö lihaa, toinen ei kanaa valtion ravintosuosituksien loistavia toteuttajia leivästä otetaan ennen syömistä selvää, mistä jauhoista lienee leivottu (kysyjä tuskin on leiponut leipää), tavallista maitoa ei juoda, ei mikään muukaan maito maistu! Tuota mongerrusta kun riittävästi kuulee, tulee mieleeni työkaverini sanat: tuon porukan kanssa en lähtisi minkään puolesta sotaan! Miten tuohon on tultu? Onko liian hyvällä pidetty, onko liian helpolla saatu, eikö ole tarvittu ottaa toisia huomioon, onko vain oma suu ollut tärkein? Miksi ruoasta on tullut puheenaihe numero yksi? Miksi siitä on tullut haasteellista, ongelmallista. Se ei ole enää luonnollisen nautinnon lähde, vaan siitä on tullut ahdistava ruokailutilanne, josta kumpuaa meidän omat epävarmuutemme, luottamuksen puutteemme ruokaketjun toimijoihin ja kuolemanpelkomme. Miten tähän on tultu? Se lähti rullaamaan silloin, kun pieni lapsi istui pöydässä ja sanoi äidilleen, että ei halua tarjolla olevaa ruokaa vaan sitä toista ruokaa. Ja äiti lähti hakemaan toista ruokaa, kun sitä hänellä oli. Se lähti kierimään silloin, kun toista ruokaa oli saatavilla. Nyt pitäisi keriä takaisin, koska emme tulevaisuudessa tiedä, milloin sitä toista ruokalaatua on edes saatavilla. Tyhjästä kun on paha nyhjästä! ELINA KUOSMANEN Seurasin Ruotsin TV:stä Nobel juhlallisuuksia. Suolaa, suolaa, enemmän suolaa.. Fredrikinkatu 45, 00100 Helsinki kauppa.wilhelmiina.net Avoinna ark. 11-18, la 11-16 Odotettu putiikkimme on avattu Fredalle! Ajatonta muotia luonnon materiaaleista. Kaupunki Kolumni
6 | PUOLI KAUPUNKIA Yritettyään useita vuosia löytää ostajaa ainutlaatuiselle kiinteistölle Mansion Global raportoi, että linna on myyty 6.3 miljoonalla dollarilla. Tiedemannin linnan rakensi 1900-luvun alussa newyorkilainen lääkäri Rudolph Gudewill. Gudewillin kuoltua John ja Julia Tiedeman, pariskunta New Jerseystä, osti linnan vuonna 1952, jossa he asuivat 13 lapsensa kanssa, mukaan lukien adoptiopoika William Connors. Connorsista tuli myöhemmin Derek Jeterin äidinpuolinen isoisä. Jeter vietti monet lapsuuden kesistä linnassa uimassa, urheillen ja tehden kotitöitä. Tiedemannit myivät kiinteistön vuonna 1996, mutta kun se palasi markkinoille vuonna 2002, Jeter osti sen ja aloitti pitkän ja kalliin entisöinnin. 1900-luvun alussa Greenwood Lakelle New Yorkin ja New Jerseyn rajalle rakennettu kiinteistö koostuu itse asiassa kahdesta linnasta, päälinnasta joka yhdistyy torniin ja vieraslinnaan. Täynnä rustiikkista tunnelmaa ja monia upeita arkkitehtonisia piirteitä, kuten suuren huoneen huimat puiset kattopalkit, suuret kivitakat, kivitornin ja laguunin halki kulkevan kivisillan, monet elementit jäljittelevät eurooppalaisia linnoja. 1.6 hehtaarin alueella sijaitseva moitteettomasti kunnostettu kokonaisuus koostuu harmaakivisestä päärakennuksesta ja vierastalosta sekä uima-allastalosta ja venetalosta, jotka sijaitsevat noin 200 metrin päässä Greenwood Laken rantaviivasta. Päärakennus on kooltaan 840 neliömetriä, sopien täydellisesti suurperheelle tai yritykselle, jossa voi harrastaa vesiurheilua ja nauttia laajasta, osittain katetusta terassista, jossa on infinity-allas, josta taas on näköala järvelle. Päärakennuksen asuintiloihin kuuluu kuusi makuuhuonetta, seitsemän kylpyhuonetta, olohuone tai oikeammin valtava oleskelutila, neljä keittiötä, useita kivitakkoja, joista yksi terassilla, luolat, pelihuone, aurinkohuone, ruokasali, toimisto, kuntosali ja nk. perhehuone baarilla. Torni avautuu leskenpolulle. Tornista on kopio vierastalossa tarjoten kauniit järviettä metsänäkymät. Tontilla on laajat puutarhat, Vapaudenpatsaan kopio ja neljän auton autotalli. Maaseudulla alle 80 kilomerin päässä Yankee Stadiumista sijaitseva Greenwood Lake oli yksi itärannikon suosituimmista lomakaupungeista 1800-luvun lopulla ja 1900-luvun alussa, ja se houkutteli kuuluisuuksia, kuten jenkkilegendan, Babe Ruthin, joka oli usein nähty vierailija. Seitsemän mailin järvi, ravintolat ja maalaistunnelma houkuttelevat edelleen paljon vierailijoita New York Citystä, New Jerseystä ja Philadelphiasta. 49-vuotias ja nyt eläkkeellä oleva New York Yankees -supertähti Derek Jeter on 14-kertainen All-Star, MLB Hall of Famen jäsen ja Miami Marlinsin entinen toimitusjohtaja ja osaomistaja. Hän on tällä hetkellä mukana mediasisällön tuotannossa ja hän on myös FOX-TV:n MLB-studioanalyytikko. Lisää luksusasuntoja välittää TopTenRealEstateDeals Yksi parhaista perhekotien tarinoista koskien kiinteistökauppoja on Derek Jeterin New Yorkin linnan kauppa. ? Marcelo Lagos / Marcelos Lagos Photography Arvoasunnot Derek Jeterin linnalle ostaja Puh. 0400 408 199 Kauko Vanajas Kysy myös muita kokoja! Varaa paikkasi nyt! kauko.vanajas@gmail.com Puh. 045 165 4240 Jarkko Soini jarkko.soini@letterbox.? 255 x 360 mm 126 x 178 mm 255 x 178 mm 82 x 120 mm 1/1 1/2 1/4 1/9 82 x 50 mm 1/15 Oletko ehdokkaana kuntavaaleissa? Kysy tarjousta näkyvyydelle!
Uusi osallistujaennätys alleviivaa Suomen Cupin paluun onnistumista ja jalkapalloyhteisön tahtotilaa perinteisen cup-kilpailun olemassaololle. Suomen Cup sekä siihen kuuluvat Regions’ ja Roots Cup huipentuvat niin miehissä kuin naisissa Tampereella Tammelan Stadionilla pelattavaan Superviikonloppuun 19.–21.9.2025. – Kaikkien aikojen ennätyslukema, pitkälle uudelle sataluvalle, vetää hiljaiseksi ja nöyräksi. Viime vuoteen kasvua oli 56 joukkuetta (15,4 %) ja ennätyskin parani uskomattomasti 28 joukkueella. Ei tästä voi olla kuin kiitollinen seurojen suuntaan, minkä vastaanoton Suomen Cup on taas saanut, Suomen Cupin kehityspäällikkö Tomi Leivo-Jokimäki iloitsee. – Suomen Cupin formaattia on viilattu runsaat kolme vuotta seuroja herkällä korvalla kuunnellen. Nyt kilpailu palvelee kaikkia sarjatasoja niin hyvin kuin mahdollista. Aina tällaisessa kilpailussa jokainen sarjataso joutuu hieman joustamaan yhteisen hyvän eteen, mutta seuroille tätä teemme. Menkää nauttimaan kenttien laidoille Suomen Cupin taiasta! Mahtava juhlavuosi tulossa, Leivo-Jokimäki päättää. S u o m e n C u p i n e n s i m mäinen arvonta on torstaina 30.1.2025 ja lähetys tulee tuttuun tapaan Palloliiton YouTube-kanavalta. Tarkemmasta aikataulusta ja korijaoista tiedotetaan lähempänä arvontaa. Miesten Suomen Cupin ensimmäiset ottelut pelataan helmikuussa käynnistyvällä Tasauskierroksella, josta käytetään juhlavuonna nimeä Juuson Kierros. Nimellä kunnioitetaan Suomen Cupin perustajaa Juuso Waldenia. PUOLI KAUPUNKIA | 7 PUOLI KAUPUNKIA | 7 Urheilu ? Miesten Suomen Cupin osallistujamäärien kehitys. Edellinen osallistujaennätys oli vuodelta 2005 (392 joukkuetta). ? Himoittua Cup-pokaalia halajaa nyt ennätysmäärä joukkueita. Kuva: SPL / Jyri Sulander Kirjoituksen arvoa vähentää sen politisointi nykyhetkeen. Mistä on pitänyt vaieta, että se saa tuhota kaikkien työn ja kansan hyvinvoinnin? Suomi olisi pitänyt siirtää uuteen aikaan ja ajatteluun heti, kun tietotekniikka ja brändäysteollisuus nostivat päätään. Vanhentuneet rahoitusjärjestelmät näkevät vakuutta vain kiinteistöissä. Pelättäessä luottotappioita niitä syntyi miljarditolkulla, kun pankkien ylilikvidiä purettiin rakentamisen ylituotannoksi. Onko työ enää samanarvoista? Esim. kohdistettaessa sitä 70 vuotta lailla suojattuun tekijänoikeuteen, lopputulos on rahoittajien silmissä arvoton. Samoin brändäys ja skaalautuvat jakelurakenteet. Jos osa ylirakentamisen resursseista olisi ohjattu luovaan talouteen, sopeutuksia ei tarvittaisi. Suomalaiset levy-yhtiöt eivät kykene kilpailemaan edes omalla maaperällään. Osaajiemme on pakko kartuttaa kolmen ulkomaisen levyjätin kasvua. Taiken johtaja Kaisa Rönkkö kirjoittaa (HS 8.1.), ettei vastakkainasettelu edistä kulttuuripolitiikkaa. Matematiikka ei ole mielipide, vaan sillä mitataan mm. kilpailussa menestyminen. Koska kilpailua ei voi syntyä, koko viihdeteollisuus on näivettynyt varjoksi entisestään. Rahoittajat riepottelivat myös pelija elok uvateollisuut t a , kunnes Rovio ampaisi 4,3milj€:n tappiosta miljardiluokkaan. Applen brändiarvo on yksistään 1000 miljardia! Kenelle on vielä vaikeaa hahmottaa luovan talouden merkitys? Suomi on näivetetty henkihieväriin, ja kulttuurin tekijöistä on tullut kurjistumisen symboleja. Edes kansalaiset eivät enää kunnioita Avainlippua, saati toisiaan. Finnveran uusi toimitusjohtaja Juuso Heinilä myöntää jälkeenjääneisyyden ja laskee sen kiinni kuromisen kestävän 30 vuotta. Siihen valtiolla kunnilla ja yrityksillä ei ole aikaa. Jos yritysten annetaan kaatua tätä vauhtia, toipuminen on mahdotonta. Velanotosta laskien valtion tappiot kasvavat joka tunti 1.42milj€. Suomen Luova Talous ry on luonut ohjelman, joka onnistuessaan kääntää Suomen kasvuuralle. Yhteistyö valtiohallinnon kanssa on jo hyvällä alulla, mutta rintamaan tarvitaan jokainen suomalainen. SUOMEN LUOVA TALOUS RY ERKKI PUUMALAINEN PUHEENJOHTAJA Nimimerkki “Ihan tavallinen rivivirkahenkilö” tuskailee vaitiolovelvollisuuttaan (HS 4.1.) ja liittää sen sananvapauden riistoon. Hyvinja pahoinvointi syntyvät valinnoista Mielipide Tammikuun alussa kirjoitettiin uusi sivu 70-vuotisjuhlavuottaan viettävän Suomen Cupin historiaan, kun mukaan ilmoittautui peräti 420 joukkuetta aina Veikkausliigasta Seiskaan eli yhdeksännelle sarjatasolle asti. Suomen Cupissa kaikkien aikojen osallistujaennätys – Peräti 420 joukkuetta ilmoittautui kilpailuun Yrittäjä Varaa paikka sinun ilmoituksellesi Kysy lisää: kauko.vanajas@puolikaupunkia.fi
Kirjat 8 | PUOLI KAUPUNKIA ? Mitsubishi esittelee vuonna 2025 kaksi uutta keskikokoluokkaan sijoittuvaa katumaasturia ? Laajalla tarjonnalla Mitsubishi pystyy vastaamaan Euroopan suurimman autosegmentin kysyntään ? Eurooppaan suunniteltu mallisto tarjoaa kehittyneet kuljettajaa avustavat järjestelmät ja johtavaa tekniikkaa edustavat liitettävyysominaisuudet Googlen käyttöjärjestelmän myötä Mitsubishi on kertonut jatkavansa uusien tuotteiden aaltoa Euroopassa. Markkinoille on tulossa vuonna 2025 jo julkaistun uuden Outlander PHEV:n lisäksi kaksi keskikokoluokkaan sijoittuvaa katumaasturimallia. Uutuudet tulevat sijoittumaan Euroopan suosituimpaan kokoluokkaan, ja ne on suunniteltu erityisesti eurooppalaiseen makuun. Valmistaja on kertonut jo aikaisemmin yhden uutuuden olevan täysin sähköinen uutuus. Kyseessä on Mitsubishin ensimmäinen täyssähköauto Euroopan markkinoilla sitten vuoden 2010, jolloin markkinoilla nähtiin yksi maailman ensimmäisistä täyssähköautoista eli Mitsubishi i-MiEV. Toinen vuoden 2025 uutuusmalleista tulee puolestaan tarjoamaan perinteisempiä käyttövoimaratkaisuja polttomoottorin ja täyshybridin muodossa. Näiden kahden uutuusmallin julkaisu on jatkoa Mitsubishin uutuusaallolle Euroopassa. Tämä alkoi vuonna 2023 uusien Mitsubishi Coltin ja ASX:n myötä. Seuraavaksi markkinoille saadaan keväällä 2025 merkin hiljattain julkaistu lippulaiva Outlander PHEV. Uutuuksien myötä Mitsubishin mallisto tarjoaa Euroopassa jo viiden mallin kattavan valikoiman moniin käyttötarpeisiin. Yhdessä Outlander PHEV:n kanssa uutuusmallit muodostavat selkärankaa kilpailukykyiselle ja vahvasti sähköistetylle mallistolle, josta löytyy kaikkea täyssähköstä, ladattavan hybriditeknologian kautta vaivattomaan täyshybridiin. Voimalinjateknologian lisäksi uutuudet tulevat olemaan varustettu edistyksellisillä kuljettajaa avustavilla järjestelmillä sekä johtavaa teknologiaa edustavilla Google-pohjaisilla liiteettävyysominaisuuksilla. “Näiden kahden uutuuden myötä tulemme tarjoamaan Euroopan suurimpaan autosegmenttiin laajan valikoiman sähköistettyjä voimalinjoja monissa hintapisteissä ja vastaamme laajalla rintamalla asiakkaiden vaatimuksiin”, kertoo Mitsubishi Motors Europen johtaja Frank Krol. “Kun tähän lisää laajan kattauksen kuljettajaa avustavia teknologioita ja markkinoiden johtavat Google-pohjaiset liitettävyysominaisuudet, ottaa Mitsubishi Motors merkittävän askeleen kohti tulevaisuuden liikkumisratkaisuja.” Molemmat uutuusmallit tullaan valmistamaan Euroopassa Renault Groupin toimesta. Astara: The Open Mobility Company Olemme liikkumiseen avoimesti suhtautuva yhtiö, jonka lähestymistapa on ihmiseltä ihmiselle, ja joka on sitoutunut kestävään kehitykseen. Yli viiden miljardin euron liikevaihdon vuonna 2023 saavuttanut Astara tarjoaa henkilökohtaisia liikkumisratkaisuja, jotka vastaavat käyttäjien tarpeisiin markkinoista riippuen mukaan lukien omistamisen, tilaamisen ja auton yhteiskäytön. Liikkuvuuden ekosysteemiä tukee digitaalinen osaamisemme ja Astara-alusta. Kaikesta tästä on kiittäminen Astaran monimuotoista tiimiä, jossa on yli 50 kansallisuutta, 19 maata ja kolme maanosaa: Eurooppa, Latinalainen Amerikka ja Kaakkois-Aasia. Lisää Astarasta osoitteesta: www.astara.com Astara Northern Europe Astara Northern Europe on osa globaalia Astara-konsernia. Toimimme Pohjoismaissa ja Baltiassa yhteensä kolmessa eri maassa: Suomessa, Ruotsissa ja Virossa. Suomessa Astara edustaa Kiaja Mitsubishi-merkkejä. Ruotsissa Astara toimii Abarth-, Alfa Romeo-, Fiat-, Fiat Professional ja Jeep-merkkien maahantuojana. Virossa Astara vastaa Mitsubishin jälkimarkkinoinnista. Astara on yksi maailman johtavia liikkumisyhtiöitä, jonka “Move. It’s Your Right.” -brändislogan kuvastaa suhdettamme liikkumiseen. Mitsubishi Motors Corporation (MMC) Mitsubishi Motors Corporation on japanilainen maailmanlaajuinen yhtiö, joka on tunnustettu katumaasturien, lava-autojen, sekä sähkökäyttöisten ja ladattavien hybridiautojen valmistaja. Mitsubishi Motors valmisti ensimmäisen autonsa yli sata vuotta sitten ja on historiansa aikana ollut edelläkävijänä kehittämässä sekä uusia ajoneuvoluokkia että huipputeknologioita. Mitsubishi Motors on sitoutunut jatkuvaan investointiin uusiin teknologioihin, muotoiluun ja tuotekehitykseen. Mitsubishin maahantuojana Suomessa toimii Astara Finland. Hannu Juusolan kattava kokonaisesitys Israelin valtion historiasta käsittelee Palestiinan alueen vaiheita 1800-luvun lopulta ja sionismin synnystä vuonna 2023 puhjenneeseen Gazan sotaan saakka. Teoksen toinen, uudistettu laitos täydentää siten tapahtumia parinkymmenen viime vuoden ajalta sekä ottaa huomioon uusimman tutkimuksen tulokset kirjan koko ajanjaksolta. Kuvatessaan Israelin ja Palestiinan konfliktin historiallista kehitystä Israelin historia avaa myös Israelin sisäpoliittisia rakenteita, taloudellista kehitystä sekä eri etnisten ja uskonnollisten ryhmien suhteita. “Yksi Israelin historian tutkimuksen keskeisiä tuloksia on, että Palestiinan juutalainen yhteisö ja palestiinalainen yhteisö selvärajaisina kokonaisuuksina muodostuivat vasta konfliktin seurauksena. Erillisten yhteisöjen synty oli konfliktin lopputulos eikä alkupiste. Aiempi todellisuus, jossa Palestiinan juutalaiset olivat olleet osa alueen monietnistä ja -uskontoista kirjoa, menetti konfliktin myötä vähitellen merkityksensä”, Juusola kertoo. Teos auttaa hahmottamaan, millaiset kehityskulut ovat johtaneet nykyiseen umpikujaan ja millä tavoin menneisyys on läsnä yrityksissä päättää väkivallan kierre. Uuden vuosituhannen hallitsevin piirre Israelin ja palestiinalaisten välisissä suhteissa olivat aseelliset konfliktit, joita on alettu kutsua Gazan sodiksi. “Ensimmäinen näistä sodista käytiin jo Ehud Olmertin pääministerikaudella vuodenvaihteessa 2008–2009. Tultaessa 2010-luvulle palestiinalaisten poliittinen jako Gazaan ja Länsirantaan oli jo varsin vakiintunut, vaikka palestiinalaiset itse sitä vastustivatkin.” Viime vuosia ovat leimanneet kamppailu vedestä ja siirtokunnista, äärioikeiston nousu, taistelu demokratian tulevaisuudesta ja uskonnollinen radikalismi. Vuosikymmenestä toiseen toistuukin sama kysymys: onko Lähi-idässä edellytyksiä rauhalle meidän aikanamme? Juusola korostaa, että länsimaiden tulisi ottaa uusi ja paljon aktiivisempi rooli yrityksissä ratkaista tätä yhtä historian pitkäaikaisimmista konflikteista. “Palestiinalaisten poliittisten toimijoiden heikkous, Israelin entistäkin kielteisempi asenne palestiinalaisvaltioon ja siirtokuntien kasvu ovat tehneet konfliktista vähitellen yhä vahvemmin kansalaisoikeuksia koskevan eivätkä niinkään nationalistisen. Kesällä 2024 Israelin parlamentti torjui suurella enemmistöllä jo pelkän ajatuksen palestiinalaisvaltiosta. On siis hyvin vaikea kuvitella, että se olisi valmis harkitsemaan rinnalleen aidosti itsenäistä palestiinalaisvaltiota. Israelin hallitseman ‘yhden valtion todellisuuden’ ja kansainvälisen yhteisön hellimän kahden valtion mallin välinen kuilu on vuosikymmenten kuluessa vain leventynyt.” Lisätietoa teoksesta ja sisällys Gaudeamuksen verkkosivuilla. Kirjoittaja Hannu Juusola on Lähi-idän tutkimuksen professori sekä Kulttuurien tutkimuksen osaston johtaja Helsingin yliopistossa. Hän on tutkinut Israelin ja Palestiinan historiaa yli kolmenkymmenen vuoden ajan. Mitsubishi kertoi jo aiemmin tuovansa Euroopan markkinoille uuden sähköauton vuonna 2025. Täyssähköisen mallin lisäksi tarjolle tulee polttomoottoreilla varustettu vaihtoehto. Lähi-idän tutkimuksen professori Hannu Juusolan Israelin historia auttaa hahmottamaan nykypäivän umpikujaan johtaneita kehityskulkuja. Alun perin vuonna 2005 julkaistu teos on nyt kauttaaltaan uudistettu ja laajennettu. Mitsubishi lanseeraa kaksi keskikokoluokan katumaasturia 2025 – tarjolle kolme eri voimalinjaa Hannu Juusola käy uutuuskirjassaan läpi Israelin ja Palestiinan konfliktin kehitystä Gazan sotaan asti Autot ? Gaudeamus on Helsingin yliopiston omistama tietoja tiedekirjakustantamo. Erikoisalojamme ovat yhteiskunta, filosofia, historia, ympäristö, talous ja kasvatus.
PUOLI KAUPUNKIA | 9 Me tullaan ihan sovinnolla, ei sitä nyt sentään olis tarttenu armeijaa apuun kutsua. Piirroksen julkaisuaikoihin eduskunnassa käytiin periaatteellista keskustelua poliisin voimavaroista ja siitä, miten olisi mahdollista tarpeen vaatiessa soveltaa nk. kapinalakia. Pohdiskelun keskiössä oli, voisiko poliisi hädän hetkellä ja ’voimavarauupelossa’ saada armeijalta virka-apua... Humaltuneiden ’taltiointi’ oli ja on edelleen eräs poliisin visaisimpia ongelmakysymyksiä. Tämä ”vastentahtoinen majoituspalvelu” – siltä usein tuntuu – työllistää poliisia aivan liikaa. Piirroksessa on löydetty eräs ratkaisu siihen, miten kaikki hoituu mallikkaasti sotilassoittokunnan rumpujen paukoessa tahtia työskentelylle! Kari: Kapinalaki • (Kirjasta Vitsissä löytyy, sekä HS 11.6. 1980) KUVA KARI SUOMALAISEN PERIKUNTA TEKSTI PEKKA TUOMIKOSKI Kauko Vanajas puh 040 040 8199 kauko.vanajas@puolikaupunkia.fi -25% EHDOKKAILLE KERTAILMOITUS Puoli kaupunkia -lehden sivuilla tavoitat äänestäjät tutussa ympäristössä. KEVÄÄN VAALEISSA? EHDOLLA OTA YHTEYTTÄ, ETSITÄÄN YHDESSÄ SINULLE NÄKYVÄ KOKONAISRATKAISU. LETTERBOX.FI/VAALIT-2025/ Helsingin seudun kauppakamari haastaa alueensa kaupungit ja kunnat tarkastelemaan avoimesti, kriittisesti ja ennakkoluulottomasti julkisten menojen käyttöä ja tarpeellisuutta. Kuntien ei tule pääsääntöisesti itse harjoittaa liiketoimintaa ja viedä yksityisiltä toimijoilta tilaa ja vääristää kilpailua. Kuntien tulee myös tarkastella kriittisesti verovaroin katettujen menojen hyödyllisyyttä kunnan hyvinvoinnin kannalta. Helsingin seudun kauppakamarin kuntaja aluevaalitavoitteisiin kuuluu verovarojen käyttämisen kriittisen tarkastelun lisäksi muun muassa osaavan työvoiman saatavuuden ja työperäisen maahanmuuton edistäminen, matkailun ja tapahtumallisuuden kehittäminen sekä liikenteen kehittäminen yhtenäisenä kokonaisuutena. Lisäksi Helsingin seudun kauppakamarilla on alueellisia tavoitteita, esimerkiksi Helsingin keskustan elinvoiman lisääminen. Helsingin seudun kauppakamarin tärkein aluevaalitavoite on hyvinvointialueiden talouden kuntoon saaminen monituottajamallilla. Helsingin seudun kauppakamarin vaikuttamistyön johtaja Markku Lahtinen Kuva: Meeri Utti / Helsingin seudun kauppakamari Helsingin seudun kauppakamari on julkaissut omat kuntavaaliteemat, jotka korostavat vaikuttavuutta, tehokkuutta ja yhteistyön merkitystä julkisessa toiminnassa. Kauppakamari haastaa kuntia tarkastelemaan toimintaansa avoimesti ja kriittisesti sekä etsimään ratkaisuja, jotka ylittävät perinteiset hallinnolliset rajat. Palveluiden vaikuttavuus ja tehokkuus etusijalla Kauppakamari kannustaa kaupunkeja ja kuntia tarkastelemaan julkisten menojen käyttöä kriittisesti ja avoimesti. Voidaanko palvelut tai toiminnot tuottaa tehokkaammin yhteistyössä muiden kuntien, työllisyysalueiden, valtion, yritysten tai kolmannen sektorin kanssa? Ratkaisuja tulisi etsiä yli kuntarajojen, jotta palvelut olisivat paremmin saavutettavia ja vaikuttavia. Kuntien liiketoiminnan roolia rajattava Kauppakamari painottaa, ettei kuntien tulisi pääsääntöisesti harjoittaa liiketoimintaa. Julkisen sektorin liiketoiminta voi viedä tilaa yksityisiltä toimijoilta ja aiheuttaa kilpailun vääristymiä. Kauppakamari näkee, että kunnat voivat paremmin keskittyä ydintehtäviinsä ja mahdollistaa markkinaehtoisen toiminnan kehittymisen. Byrokratiaa kevennettävä ja prosesseja sujuvoitettava Jokaiselta kunnalta toivotaan suunnitelmaa, jolla byrokratiaa voidaan vähentää ja yritysten asiointia helpottaa. Rakennuslupien ja muiden lupa-asioiden käsittelyaikoja tulisi lyhentää, ja tavoitteeksi voisi asettaa esimerkiksi viidenneksen lyhyemmät käsittelyajat tai 24 tunnin palvelulupauksen. Byrokratian purkaminen parantaa sekä yritysten toimintamahdollisuuksia että kuntien houkuttelevuutta. Yhteistyö työllisyysalueiden kesken Uudenmaan yhdeksän työllisyysaluetta voivat yhdessä kehittää ratkaisuja, jotka tukevat työllistämisen mahdollisuuksia koko seudulla. Kauppakamari ehdottaa yhteistyötä erityisesti henkilöpalveluyritysten ja yksityisen sektorin kanssa, jotta paikalliset työmarkkinat voisivat toimia tehokkaammin. Helsingin keskustan elinvoima takaisin Helsingin keskustan saavutettavuutta tulisi parantaa monin eri keinoin. Kauppakamari nostaa esiin maanalaisten ratkaisujen, kuten huoltotunnelin, merkityksen. Huoltotunnelin käyttöönottoa tulisi tutkia ja yhdistää se mahdollisesti Länsisataman tunnelin suunnitelmiin. Samalla ydinkeskustan saavutettavuus kaikilla kulkumuodoilla on varmistettava. Lisäksi kaupunkilogistiikan sujuvuus on keskeistä, esimerkiksi kuormien purkamisen toimivuus, joka vaikuttaa palveluiden ja tuotteiden hintatasoon. Kauppakamari ehdottaa myös yhteistyöryhmän perustamista Helsingin kaupungin ja elinkeinoelämän välille keskustan elinvoiman kehittämiseksi. Uusia asumismahdollisuuksia ja toimitilojen muuntamista Kauppakamari kannustaa edistämään asumista uusilla alueilla ja tukemaan toimistotilojen muuttamista asunnoiksi. Ydinkeskustan saavutettavuus ja monipuolinen asuntotarjonta ovat elinvoimaisen kaupunkikehityksen kulmakiviä. Helsingin seudun kauppakamari toivoo, että nämä teemat huomioidaan kunnallisessa päätöksenteossa ja toteutuksessa, jotta Helsingin seudun kilpailukyky, elinvoima ja vetovoima vahvistuvat entisestään. Helsingin seudun kauppakamarin kuntavaalitavoitteet: Kuntien lopetettava kilpailua vääristävä liiketoiminta, Helsingin keskustan elinvoimaan panostettava Helsingin keskustan elinvoimaan panostettava Helsingin seudun kauppakamari järjestää useita kuntavaalikeskusteluja. Helsingissä Triplassa 27.3. klo 16–18, pormestaritentissä Paavo Arhinmäki, Atte Harjanne, Eveliina Heinäluoma, Wille Rydman ja Daniel Sazonov, moderaattoreina toimittaja Shahin Doagu ja Helsingin seudun kauppakamarin vaikuttamistyön johtaja Markku Lahtinen Helsingin seudun kauppakamarilla on noin 7 000 jäsentä. Helsingin seudun kauppakamarin toiminta-alue kattaa 21 kuntaa Uudenmaan alueella. Kaupunki
10 | PUOLI KAUPUNKIA Vapaa-aika Ristikko Villin lännen tarinoita TEKSTI KAUKO VANAJAS kääntänyt kirjasta STORY OF THE GREAT AMERICAN WEST Pizanthia oli syyllistynyt useaan murhaan ja ryöstöön. Hänet oli ajettu metsäisessä rinteessä lähellä Bannackin kaupunkia sijainneen pienen majan nurkkaan. Kun kaksi vigilantea yritti tunkeutua väkisin majaan surmasi Pizanthia heistä toisen. Toinen haavoittui lonkkaan. Tässä vaiheessa piirittäjien raivo "nousi miltei hulluuden partaalle," kuten eräs porukan jäsen muisteli. Vigilantet hankkivat kaupungista pienen haupitsin ampuen useita reikiä majan seiniin. Tykkitulta seurasi myrskyisä pienempien aseiden tulitus. Sitten rynnäköitiin majaan, josta "saalis" löytyi pahoin haavoittuneena tämä ei kuitenkaan tyynnyttänyt jahtaajia. Lonkkaan haavoittunut mies tyhjensi revolverinsa sisällön lainsuojattomaan. Kostonhimo oli vielä vahva ja uhri nostettiin pystyyn pyykkinuoran varaan. Keinuvan Pizanthian ruumiiseen ammuttiin yli 100 luotia. Sitten maja sytytettiin tuleen. Pizanthian ruumis jätettiin liekkeihin. Vaikka Pizanthiaan kohdistettu rangaistus oli tavanomaisesta poikkeava, sen taustalla piilevä barbaarinen kiihottuneisuus ei sitä ollut. Rajaseudulla, jossa jokainen pyrkimys kohti vaurautta ja turvallisuutta oli kiven takana, olivat kansalaiset valmiita venymään vaikka mihin toimiin suojellakseen saavuttamiaan asioita. Rikolliset elementit tunnetut tai sellaisiksi epäillyt edustivat uhkaa kukoistavien yhteisöjen tasapainoiselle elolle. Virallisten tahojen osoittautuessa voimattomiksi ongelmien käsittelyssä, astuivat päättäväiset yksilöt näyttämölle. Ja niin rutikuivilta Teksasin tasangoilta aina Black Hillsin metsäisiin laaksoihin, astuivat tavalliset miehet vigilanten rooliin, lyöttäytyen yhteen salaisissa komiteoissa. Perustettiin ilman valtuuksia toimivia partioita ja suoraa toimintaa harjoittavia roskajoukkoja repimään juuriltaan rikolliset tahot. Raivon vallassa rikolliset hirtettiin, ammuttiin tai poltettiin. Edes näytösluonteisia oikeudenkäyntejä ei järjestetty. Joitakin lainsuojattomia hakattiin, ruoskittiin tai sitten toteutettiin vanhan silmä-silmästälain raakaa sovellusta polttamalla rikollisten kehoon samanlaiset poltinmerkit kuin näiden varastamassa karjassa oli. Vigilantes valvontakomitea ei armoa antanut Villin lännen historiasta ei löydy montaa miestä, jonka kuolema herätti niin paljon myötätuntoa kuin Montanan vigilantejen (vigilante = henkilö joka ottaa lain omiiin käsiinsä) vuonna 1864 surmaaman roiston nimeltään Joe Pizanthia. ? Vigilante-mitalin tekstissä lukee. Uudelleen organisoitu 13. toukokuuta 1856. Ole oikeudenmukainen äläkä pelkää. Silmäsymboli on lainattu Vapaamuurarijärjestöltä mutta mitalin teksti kertoo pyrkimyksestä sosiaalineen kurinalaisuuteen eikä Vapaamuurarien tarkoittamaan merkitykseen tieteellisen ja esteettisen tiedon vaalimisesta. Huomaa että rouva oikeudenmukaisuuden silmiä ei ole sidottu. ? Charles Cora ja James Casey hirtettiin hirtettiin San Franciscon valvontakomitena päätöksellä.
Yrittäjä Varaa paikka sinun ilmoituksellesi Kysy lisää: kauko.vanajas@puolikaupunkia.fi Liikeja palveluhakemisto Tämä ilmoitustila kolmessa 31.1, 14.2 ja 28.2 ilmestyvissä numeroissa hintaan lev. 82mm x kork. 50mm 3 x 99,00€ + alv. 24% hintaan 3 x 49,50€ + alv. 24% Varaus: kauko.vanajas@puolikaupunkia.fi -50% MYYMME MYÖS HAUTAKIVIÄ Leppävaara Konstaapelinkatu 3 (Gallerian lähellä) -20% -10% Suosittelemme ajanvarausta Puhelinvaihde (09) 2709 3500 Päivystys 0500 512 942 kielonkukka@kielonkukka.fi www.kielonkukka.fi Veteraanit arkuista ja uurnista Normaalihintaisista arkuista ja uurnista Tasauspyörästö takana. Säädettävät iskunvaimentimet lisäsäiliöillä. 85 Hv. ? +tk 13990 Finman V-AURA K KA ATTSSO O FFIIN NM MA AN N V V--A AURA VIDEO URA VIDEOTT Y YO OU U TTU UB BEE.. Rahoituksella alk. 265?/kk. 1290 ? yli 1200 kg. Vetokyky KATSO KOKO VALIKOIMA www.rally.fi Meillä takuu, varaosat ja huolto pelaa varmasti! Suomessa yli 150 huoltopistettä. TILAA HETI OMASI! NOPEAT TOIMITUKSET RAHDILLA KOTIIN ASTI! www.rally.fi NOPEILLE TALVIPAKETTI KAUPANPÄÄLLE ARVO 1620 ? MÖNKIJÄT SUORAAN MAAHANTUOJALTA! Kysy V-AURAN VAIHTOTARJOUSTA kaupanpäälle tulevan 150 cm lumilevyn tilalle! UUTU US! UUTU US! UUTU US! Ohjaustehostimella T3b 4x4 4x4 2/4-veto + lukko edessä. Rek. 2 hlö, LED valot ym. SAA AJAA TIELLÄ! SAA AJAA TIELLÄ! MADE IN TAIWAN Markkinoiden hienoin 1000 cc työhön ja vapaa-aikaan! Markkinoiden tehokkain 500 luokan mönkijä! Teho 32 Kw / 44 Hv EFI BOSCH RUISKU 3 VUODEN TAKUU VUODEN TAKUU ? 5980 +tk XWOLF TOURING 550 1000 V-Twin LTX PRO ABS Rahoituksella alk. 119?/kk. MODULARBOX OY MODULARBOX OY MODULARBOX OY Kartanonherrantie 9, 02920 ESPOO kehä III MÖNKIJÄ CENTER MÖNKIJÄ CENTER MÖNKIJÄ CENTER Avoinna: Ark.10-17, La 10-13 Tilaukset ja tiedustelut puh. tai s-postilla: myynti@rally.fi 09 595 510 040 553 2428 tai netistä www.rally.fi sivuilta Lumilevy 150 cm, Tuulilasi, Vinssi, Ylläpitolaturi ja Perävaunupistoke! PUOLI KAUPUNKIA | 11 Pelastusarmeija neuvoo veloituksetta ja antaa ideoita, kun olet pohtimassa testamentin tekoa. Ota rohkeasti yhteyttä. Uusien kontaktien ja uusien testamenttimääräysten määrä on ollut viime vuosina voimakkaassa kasvussa. Monet haluavat tehdä testamentin Pelastusarmeijalle. He näkevät, että apu menee oikeaan kohteeseen, luottavat Pelastusarmeijaan ja arvostavat sen hyvin alhaista kulurakennetta. Oleellista on, että testamentissa tulee olla kirjoitettuna kyseisen henkilön oma tahto. Toinen tärkeä asia, jota korostamme on, että testamentti ei ole lupaus – sitä voi muuttaa tai sen voi peruuttaa koska tahansa. Testamenttityötä lämmöllä arvostaen Jo sana testamentti tai perintö aiheuttaa, erityisesti meissä suomalaisissa, monenlaisia tuntemuksia. Koko asia on ollut vähän niin kuin aihe, josta ei voisi edes puhua ääneen. Pelastusarmeija aloitti uudenlaisen, informatiivisemman testamenttityön muutama vuosi sitten. Se on saanut todella hyvän vastaanoton. Perusajatuksena Pelastusarmeijan testamenttityössä on palvella ihmisiä. Testamenttiasioista vastaava Osmo Halonen korostaa, että Pelastusarmeijalaiset haluavat aidosti palvella ihmistä ajattelematta hänen kukkaroaan. Haluamme oikeasti mennä ihminen edellä ja luotamme siihen, että taloudelliset tarpeemme kyllä tulevat täytetyiksi tavalla tai toisella, kun me vain pidämme tiukasti kiinni periaatteestamme kuunnella ihmistä, ajatella häntä ja toimia hänen parhaakseen. Pelastusarmeijan testamenttityöntekijä tapaa kaikki halukkaat testamentin Pelastusarmeijalle tehneet henkilöt vuosittain, joko heidän kotonaan tai jossain muussa sovitussa paikassa. Halonen kertoo, että ’Muistio ja toiveitani poismenoni jälkeen’ -dokumenttiin kirjataan kaikki tarvittavat toiveet ja ohjeet kuoleman jälkeisten asioiden hoitajille. Tätä muistiota päivitetään sitten tarpeen mukaan, esim. vuotuisissa tapaamisissa. Ihmiset ovat poikkeuksetta hyvin helpottuneita muistion tekemisen jälkeen. He sanovat usein, että ”miten te olisittekaan voineet tietää kaikki nuo toiveeni, ellei niitä olisi kirjoitettu paperille – kylläpä helpotti!” Kun Pelastusarmeija sitten saa kuolintiedon, joko omaisilta, viranomaistahoilta tai järjestelmästämme, joka päivittyy koko ajan väestötietojärjestelmään, alamme hoitaa asioita sovitusti. Ilmoitamme läheisen/ystävän poismenosta sovituille tahoille. Sitten alkavat hautajaisjärjestelyt – myös muistion ohjeiden mukaisesti. Hautajaisten jälkeen on vuorossa kuolinpesän ja perunkirjoituksen hoitaminen ja aikanaan asunnon tyhjentäminen. Pelastusarmeijan kanssa voi sopia myös muun muassa haudanhoidon tasosta ja kestosta. Meille on kunnia-asia, että hoidamme testamenttiasioitakin hyvällä asenteella ja lämmöllä arvostaen varauksetta testamentintekijän vapautta ja tahtoa, Halonen päättää. Infoa Testamentti Tapaamiset ja muistio Kuoleman jälkeen YHTEYDENOTOT Pelastusarmeija /testamenttiasiat | Osmo Halonen, p. 040 568 7298, testamentti@pelastusarmeija.fi www.pelastusarmeija.fi/testamentti
8 | PUOLI KAUPUNKIA Debatti Uran varhaisessa vaiheessa kuvioihin lukeutuivat kesäteatterit, erinäiset TV-ohjelmat ja vuonna 2016 Vikmanin laajempaan kansansuosioon siivittänyt tangokuningattaruus. Vuonna 2019 Erika solmi levytyssopimuksen Warner Musicin ja Mökkitie Recordsin kanssa. Vuonna 2020 hän osallistui Uuden Musiikin Kilpailuun Cicciolina-kappaleella ja seuraavana vuonna julkaistiin Erika Vikman -albumi, joka nousi Suomen albumilistojen kärkeen. “Cicciolina rohkaisi naisartisteja vapautumaan. Naisartistit laitetaan herkästi tiettyyn muottiin. Ei saa olla liian paljastava, ettei leimata huoraksi. Jonkun piti sekin pullo avata, että samppanja pääsee ulos”, Vikman kuvailee. Vikmanin musiikki resonoi monessa suomalaisessa ja fanikuntaan mahtuu ihmisiä pääkaupunkiseudulta pikkukuntiin. Musiikin sisälle kätketty viesti on selkeä. “Ihmisten tulee olla rakastettuja juuri sellaisena kuin he ovat. Kun ihminen saa olla oma itsensä, on hän kaikista vapain ja pystyy olemaan onnellinen”, Vikman sanoo. Vikmanilla ja UMK:lla on pitkä yhteinen historia Vikmanin ensikosketus UMK:hon Cicciolina-kappaleella vuonna 2020 toi toisen sijan. Seuraavana vuonna hän esitti UMK:n avausnumeron yhdessä Antti Tuiskun kanssa. Viime UMK:ssa Vikman ja Käärijä esittivät yhteisen Ruoska-kappaleensa kilpailun väliaikashowssa. Vikman oli alustavasti ajatellut, ettei hän palaisi UMK-lavalle kilpailijana. Suunnitelmat kuitenkin muuttuivat, kun hän esitti biisitoiveen työstäessään seuraavaa albumiaan tuottajiensa Chisu ja Jori Roosbergin kanssa. UMK-biisi ICH KOMME syntyi. “Pyysin Chisua ja Joria tekemään minulle viisutyylisen kappaleen. He kysyivät suoraan, että haluanko Euroviisuihin. Siitä se kaikki lähti.” UMK25-ammattilaisraati: “ICH KOMME tuntuu taideteokselta, joka vie Erika Vikmanin uudelle tasolle. Biisissä yhdistyy artistille perinteinen suomidisco, timanttinen sävellys ja sanoitus sekä konemusiikin raveestetiikka. Biisi on samaan aikaan omaperäinen, mutta niin helposti lähestyttävä, että jo ensimmäisellä kuuntelukerralla osaa varmasti kertosäkeen sanat. Loppuhuipennus on yksi hurmiollisimpia mitä UMK:ssa on kuultu.” Suomen pop-maailman kirkkaimpiin tähtiin lukeutuva Erika Vikman aloitti viihdeteollisuudessa jo nuorena. Erika Vikman siivittää Ylen Uuden Musiikin Kilpailua 2025 ? UMK25-ammattilaisraati: “ICH KOMME tuntuu taideteokselta, joka vie Erika Vikmanin uudelle tasolle. Kuva YLE/Nelli Kenttä “Tämän vuoden UMK:n artistija biisikattaus on upea showcase suomalaisen laulunkirjoittamisen ja tuottamisen tasosta tällä hetkellä”, UMK:n ammattilaisraadin puheenjohtaja Tapio Hakanen kommentoi. “On fantastista, että mukana on niin tuoreita omakustanneartisteja kuin maamme isoimpia artistinimiä. Yksi tämän vuoden erityispiirteistä on, että artistijoukossa on monia poikkeuksellisen lahjakkaita laulajia. Uskon, että Nokia Arenalla nähdään ja kuullaan huikeita UMK-esityksiä helmikuussa”, Hakanen jatkaa. Uuden Musiikin Kilpailun voittaja valitaan 8.2.2024 Tampereen Nokia Arenan UMK25-tapahtumassa. Suora lähetys UMKshow’sta nähdään ja kuullaan suorana Yle TV1:ssä, Yle Areenassa sekä Ylen radiokanavilla. Voittaja selviää laskemalla yleisöäänet ja kansainvälisen raadin antamat pisteet yhteen: katsojien äänten painoarvo on 75 % ja kansainvälisen raadin 25 % Viihde