SKO RY:N JÄRJESTÖLEHTI 1/2024 SKOOTTERI OPPIMISEN TUKI UUDISTUU Opettajan rooli keskittymiskyvyn parantamisessa Miten osaamistason lasku saadaan käännettyä takaisin nousuun?
2 SKOOTTERI SISÄLLYSLUETTELO 1/2024 3 Pääkirjoitus/Ledare/Editorial 4 Oppimisentuenuudistus–uhkavaimahdollisuus? 6 Pisa-tutkimustenmatalatulos 8 Motivaatiollanollastavitoseen 9 Toiveenauniikkisormus 10 Laajinsuomeksijulkaistudigimarkkinoinninopetusaineisto 12 Testaakeskittymistaitosi 14 Kokemuksellista&kehollistamyynninopiskelua 16 Näinonnistutkonferenssissa 18 Kuulumisiakentältä:AnttiKares 20 Mitentekoälymuuttaayrittäjyyttä? SKOOTTERI SKO ry:n järjestölehti • sko.oaj.fi • Aikakauslehtien Liiton jäsen Toimisto Rautatieläisenkatu 6 00520 Helsinki Puheenjohtaja Ulla Kangasniemi Puh. 040 5124914 ulla.kangasniemi @lapinamk.fi Kannen kuva: Adobe Stock Järjestösihteeri Elisa Ruponen Puh. 040 752 9173 Päätoimittaja Atte Korte Puh. 050 354 4904 skootteritoimitus @gmail.com Ulkoasu ja taitto Niina Linna Design Ilmoitushinnat 2/1 1924 € 1/1 1265 € 1/2 935 € 1/3 660 € 1/5 330 € Skootteri ilmestyy digitaalisena neljä kertaa vuodessa. Lähetä aineistot: skootteritoimitus @gmail.com 1/2024 15.2. 2/2024 15.5. 3/2024 2.9. 4/2024 15.11. Nro Aineistot Ilmestyy viimeistään ILMESTYMISAIKATAULU 2024 14 Korumuotoilun opiskelija Essi Koponen loihti sormuksen toiveesta. ISSN 2954-3002 Lehden toimituskunta Susanna Hjulberg, Ulla Kangasniemi, Atte Korte ja Konsta Ojanen 12 Kaisa Liukko pohtii muun muassa älypuhelinten vaikutusta keskittymiseen. TÄSSÄ NUMEROSSA: 4.3. 3.6. 16.9. 2.12. SEURAAVAN LEHDEN TEEMA: Tulevaisuuden tekijät Aineistot 15.5.2024
3 SKOOTTERI Nro Aineistot Ilmestyy viimeistään TÄSSÄ NUMEROSSA: PÄÄKIRJOITUS Osaamisen taso laskussa Ennen vuoden vaihtumista saimme jälleen käsiimme kaikkia kiinnostaneet Pisa-tulokset, jotka olivat Suomen kannalta aika dramaattiset. Suomalaisten koululaisten osaamistaso laskee entisestään ja OECD:n tutkimukset osoittavat huolestuttavia tuloksia mm. korkeakouluopiskelijoiden osalta. Miten tähän on tultu? Pelkkä korona ei riitä syyksi perusasteelta tulevien heikkoon osaamistasoon, koska pandemia kuritti kaikkia. Lisäksi tämä laskusuunta on ollut havaittavissa jo vähintään kymmenisen vuotta sitten. Siitä huolimatta suurempia korjausliikkeitä ei ole tehty, vaan asiaa on selitelty milloin milläkin syillä. Joka tapauksessa koulutukseen on menneinä vuosina tehty mittavia leikkauksia ja se alkaa valitettavasti näkyä. Nyt olisi korkea aika ottaa uusi suunta ja tehdä tarkkaa analyysiä, millaisia toimenpiteitä tarvitaan, jotta saamme koulutuksen tason nostettua jälleen kilpailukykyiseksi. Poliitikot korostavat Suomen tarvitsevan talouskasvua, mutta se vaatii toteutuessaan kuitenkin korkealaatuista koulutusta ja korkeaa osaamistasoa. Tarvitsemme jatkossakin osaavia putkimiehiä, kokkeja, sähköinsinöörejä, sairaanhoitajia, lääkäreitä ja tutkijoita. Emme pärjää myöskään ilman ulkomaista työvoimaa, joka on koulutettu joko Suomessa tai ulkomailla. Siksi työelämän on oltava houkuttelevaa ja siltä vaaditaan sekä kunnollista palkkatasoa että hyviä työoloja. Olemme ammatillisella sektorilla jo pitkään nähneet opiskelijoiden osaamisen yhä heikomman lähtötason. Silti meidän opettajien olisi kyettävä pitämään oman koulutuksemme tavoitteet korkealla, vaikka haasteita riittää. Rahoitusmallit tukevat tulostavoitteellisuutta; mitä enemmän tutkintoja, sen paremmin tulee valtiovallalta rahaa koulutukseen. OAJ on jo pitkään vaatinut nimenomaan koulutuksen perusrahoituksen nostoa, mutta panokset valtiovallan taholta eivät ole olleet riittäviä. Huhtikuussa on edessä päätapahtumamme SKO-päivät. Olethan jo ilmoittautunut mukaan? Odotan innolla jäsenten kohtaamista, korkeatasoisia luentoja ja keskusteluja sekä tietysti mukavaa yhdessäoloa hyvän ruuan ja seuran merkeissä. Nähdään siis laivalla! Mukavaa alkavaa kevättalvea sinulle, SKOn jäsen. Ulla puheenjohtaja ledare Kunskapsnivån sjunker Inför årsskiftet fick vi åter ta del av de intresseväckande PISA-resultaten som för Finlands del var rätt dramatiska. De finländska skolelevernas kunskapsnivå sjunker ytterligare och OECD:s undersökningar uppvisar oroväckande resultat bland högskolestuderande. Hur har vi hamnat i den här situationen? Den svaga kunskapsnivån på elever som kommer från grundskolan kan inte enkom skyllas på coronan, eftersom pandemin prövade oss alla. Dessutom har den sjunkande kunskapsnivån redan kunnat skönjas för cirka tio år sedan. Trots det har inga större justeringar gjorts, utan man har bortförklarat den sjunkande trenden på olika sätt. Hur som helst har omfattande nedskärningar gjorts under de gångna åren och nu börjar verkningarna tyvärr synas. Nu är det dags att ta en ny riktning och noggrant analysera och ta reda på hurdana åtgärder som behövs, för att igen få utbildningsnivån upp till en konkurrenskraftig nivå. Politikerna framhåller att Finland behöver ekonomisk tillväxt, men det krävs kvalitativ utbildning och hög kompetensnivå för att kunna förverkliga det. Vi behöver fortfarande också kunniga rörmokare, kockar, elingenjörer, sjukskötare, läkare och forskare. Vi klarar oss inte heller utan utländsk arbetskraft som antingen fått sin utbildning i Finland eller utomlands. Det här innebär att arbetslivet måste locka till sig arbetskraft och då bör både lönenivån och arbetsförhållandena vara propra. Inom den yrkesinriktade sektorn har vi redan länge sett att studerandena har en allt sämre utgångsnivå, men lärarna ska ändå försöka hålla målen på utbildningen på en hög nivå, trots att det finns flera utmaningar. Den nuvarande finansieringsmodellen stöder ett resultatinriktat synsätt; ju fler examina desto mer pengar får utbildningen från statsmakten. OAJ har redan länge krävt att speciellt grundfinansieringen av utbildningen höjs, men insatserna från statsmaktens håll har inte varit tillräckliga. I april arrangerar vi vårt huvudevenemang, SKO-dagarna. Du har väl redan anmält dig? Jag väntar med iver på att få träffa våra medlemmar, ta del av högklassiga föreläsningar och diskussioner samt få äta god mat och umgås gemytligt i gott sällskap. Vi ses ombord på båten! Jag tillönskar dig SKO-medlem en trevlig början på vårvintern. Ulla ordförande
4 SKOOTTERI 4 Käsinkirjoitettu a tekstiä OPPIMISEN TUEN UUDISTUS uhka vai mahdollisuus? Oppimisen tukea toisella asteella ollaan uudistamassa. Uudistus tukee OAJ:n edistämiä tavoitteita, mutta siinä piilee myös riskejä. H allitusohjelmassa on useita uudistustavoitteita ammatilliseen koulutukseen. Näistä yksi on oppimisen tuen uudistus. Kirjauksena hallitusohjelman OKM:n hallinnonalan yhteisissä tavoitteissa lukee, että ”oppimisen tukea selkeytetään ja tuen ketju yhtenäistetään varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle”. Ammatillisen koulutuksen hallitusohjelmatavoitteissa puolestaan on kirjattuna, että ”turvataan erityisesti oppivelvollisuuskoulutuksessa olevien ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden oikeus riittävään lähiopetuksen määrään, työpaikkaohjaamiseen sekä tarvittavaan oppimisen tukeen.” Linjauksia oppimisen tuen uudistamiseksi Opetusja kulttuuriministeriö perusti OKM:n ja OPH:n virkamiehistä koostuvan oppimisen tuen työryhmän, joka on muodostanut linjauksia oppimisen tuen uudistamiseen. Linjauksia esiteltiin joulukuussa ammatillisen koulutuksen hallitusohjelmakirjausten valmistelun seurantaryhmälle ja tammikuussa 2024 koulutuksen järjestäjille sekä sidosryhmille. Virkamiestyönä tehdyt ehdotukset ja linjaukset aiheuttivat paljon kommentointia, epäilyjä sekä korjausehdotuksia. Tiivistettynä oppimisen tuen linjaukset sisältävät seuraavat uudistukset: Säädetään opiskelijan oikeudesta tukiopetukseen ja osa-aikaiseen erityisopetukseen, näistä ei tehtäisi hallinnollista päätöstä. OPVA-säännös poistuu. Pääpaino ennaltaehkäisevässä tukiopetuksessa. Erityisen tuen säännöksen korvaa säännös erityisopetuksesta, tästä hallinnollinen päätös. Erityisopetukseen opiskelijalla on oikeus todennettujen oppimisvaikeuksien tai muiden vastaavien syiden vuoksi ja silloin kun opiskelija tarvitsee säännöllistä ja pitkäaikaista erityistä tukea. Lisäksi on huomioitava nivelvaiheen ohjauksen vahvistaminen, tukitoimien systemaattinen suunnittelu, seuranta ja arviointi (HOKSissa) ja opintojen alkuvaiheen vahva tuki oppivelvollisille. Linjauksissa piilee myös riskejä Nopeasti luettuna linjaukset sisältävät hyviä kirjauksia ja tukevat OAJ:n edistämiä tavoitteita riittävästä lähiopetuksesta, mahdollisuudesta erityiseen tukeen, osa-aikaiseen erityiseen tukeen sekä lisäopetukseen tai tukiopetukseen, mutta tarkemmin sisältöjä tutkiessa uudistuksissa piilee riskejä. Terminologia on aiheuttanut kriittisiä puheenvuoroja ja kirjoituksia. Ammatillisessa koulutuksessa ei ole perinteisesti käytetty termiä tukiopetus ja erityisopetuksen tilalla on puhuttu erityisestä tuesta. OKM:n tavoitteena on yhdistää terminologiaa varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle ja siksi perusopetuksesta tutut termit ovat tulossa myös toisen asteen säädöksiin. Tarkoituksena ei ole kuitenkaan sitä ”kirottua” kolmiportaista tukea tuoda toiselle asteelle, vaan yhtenäistää terminologiaa. Oppilaitoksissa voitaisiin virallisten termien rinnalla käyttää muutakin termistöä eli niin sanottuja kauppanimiä. Kun tuen tarpeita voi olla nuorella tai aikuisella, niin en lähtisi aikuisopiskelijalle antamaan ”tukiopetusta tai erityisopetusta”, vaan aikaa kartuttaa osaamistaan opettajan ohjauksessa tai erityisopettajan tukemana. Opiskelijan oikeutta saada erityisopetusta ei tule myöskään rajoittaa siten, että vaadittaisiin aina lääketieteellinen diagnoosi, koska pahimmassa tapauksessa diagnoosia odottava opiskelija turhautuu ja vaihtaa alaa tai oppilaitosta tai vain katoaa. OAJ:n näkökulmasta erityisopetus-termin käyttö erityisen tuen tilalla lainsäädännössä olisi hyvä uudistus, jos säädöksissä (kelpoisuusasetuksessa) samalla määritellään se, että erityisopetusta antaa aina erityisopettaja. Tällä hetkellä erityistä tukea voi antaa erityisopettajan lisäksi ”muu opettaja osana muuta opetustaan”. Osassa oppilaitoksista tulkinta siitä, kuka antaa erityistä tukea, on laventunut myös esimerkiksi ohjaajiin. Tämän vuoksi erityisopettajan työaikaa kuluu paljon opettajien ja ohjaajien konsultointiin sekä hallinnollisiin tehtäviin. Erityisopettajan ja opiskelijan kohtaamiset jäävät valitettavan ohuiksi ja tämänkin takia säädöksiä tulee tarkistaa. Eri tahoilla erilaisia näkemyksiä Erityisen tuen, jatkossa siis erityisopetuksen, osalta koulutuksen järjestäjien ja OAJ:n näkemykset eroavat. Oppilaitoksissa kipuillaan erityisopetuksen kalleudesta, kun muuta henkilökuntaa kuten ohjaajia, nuorisotyöntekijöitä, tsemppareita ja mitä ihmeellisimmillä
5 SKOOTTERI SKOOTTERI 5 nimikkeillä olevia tukihenkilöitä on palkattu oppilaitoksiin opiskelijoiden tueksi huomattavasti edullisemmin. Näitä ratkaisuja puolustellaan hyviksi koettuina käytänteinä ja erityisopettajien ennakoitua lisätarvetta kauhistellaan. Olisi hyvä miettiä, onko muun henkilökunnan palkkaaminen todellakin koulutuksen järjestäjän tehtävä vai kuuluisiko osa kunnan tai hyvinvointialueen tehtäväksi? Hallitusohjelmassa ammatillisen koulutuksen erityisopetuksen, tukiopetuksen ja lähiopetuksen toteutumista varten luvatut 10 miljoonaa euroa tulee käyttää opetuksen varmistamiseen. Opetusta antaa opettaja. Ohjaaja ja työpaikkaohjaaja ohjaavat, eivät opeta. OPVA-säädöksen poistuminen ja opiskeluvalmiuksia tukevien opintojen sisällyttäminen tukiopetuksen termin alle on aiheuttanut huolta, varsinkin juuri nyt, kun OPVA-opetusta on kehitetty reilun vuoden verran juuri päättyneessä hankkeessa. Hankkeessa kerätyt hyvät käytänteet ja materiaalit julkistetaan aoe.fi sivuilla 24.4.2024 (OPVA-kampus). Näitä materiaaleja olisi osattava hyödyntää jatkossakin ja huomioitava tukiopetuksen resurssoinnissa vähintään se raha, mitä OPVA-opintojen järjestämiseen on aiempina vuosina käytetty. Tuelle on selkeä tarve Tuelle ja erityiselle tuelle, onpa se sitten millä nimellä hyvänsä, on entistä enemmän tarvetta toisella asteella. Vuoden vaihteessa OAJ:n toteuttamassa jäsenkyselyssä vastaajien kokemukset tuen tarpeen lisääntymisestä ovat kiistattomia. Peräti 89 % vastaajista kokee, että viimeisten kahden vuoden aikana omien opetettavien opiskelijoiden tuen tarve on lisääntynyt. Myös opiskelijoiden kokemukset ovat samansuuntaisia. OKM toteutti verkkoaivoriihen toisen asteen opiskelijoille oppimisen tukeen liittyen joulukuussa 2023. Vastauksissa tärkeimmät viisi asiaa oppimisen ja hyvinvoinnin tukemiseen olivat: 1) riittävän rento ja rauhallinen tahti opintojen etenemisen suhteen, 2) tuki keskittymis-, oppimisja lukivaikeuksiin, 3) ongelmien ottaminen tosissaan ja niiden huomaaminen ajoissa, 4) opettajan hyvä yhteys opiskelijoihin ja 5) tuen helppo saatavuus. Oppimisen tuesta ja sen tarpeesta on kaikilla yhteinen näkemys, mutta miten se resursoidaan, kun uhka rahoituksen leikkauksista on yllä koulutuslupauksista huolimatta. Haasteena on myös toteuttamisen tavat ja aikataulu. Oppimisen tuen uudistuksella, joka sisältyy samaan pakettiin rahoitusjärjestelmän ja toiminnanohjauksen uudistuksen kanssa on kiireinen aikataulu. Hallituksen esitykset annetaan eduskunnalle loppuvuodesta 2024, eli tekstit on oltava valmiina kesälomakauden alkuun mennessä. Suunnitellun aikataulun mukaan laki tulisi voimaan 1.1.2025. Aikataulu vaikuttaa vähän turhan kiireiseltä... Teksti: Eira Bani, erityisasiantuntija, OAJ ADO BE
6 Osaamisesta ja sen nostamisesta S uomi on tottunut nauttimaan koulutuksensa hyvästä maineesta maailmalla. Kuitenkin jo yli kymmenen vuoden ajan Pisa-tutkimuksen tulokset ovat olleet laskusuuntaisia. Sekä Pisan että OECD:n tutkimukset osoittavat, että Suomen olisi korkea aika alkaa panostaa koulutuksen laatuun ja oppimistason nostamiseen. Aikuiskoulutustuen lakkauttaminen lisää haasteita Aikuiskoulutustuki lakkaa elokuun alussa. Maan hallitus sisällytti sen hallitusohjelmansa lakkautuslistalle muiden työelämäheikennysten jatkoksi. OECD:n tutkimusten mukaan kaikista suomalaisista toisen asteen opiskelijoista 68 % opiskelee ammatillisessa koulutuksessa, kun vastaava osuus OECD-maissa keskimääräinen on 44 %. Tämä selittyy pitkälti nimenomaan aikuisopiskelijoiden määrällä. Toisen asteen opiskelijoiden keski-ikä on Suomessa 28 vuotta, kun taas vastaava luku esimerkiksi EU-maissa on 20 vuotta. Suomessa on pitkään korostettu jatkuvan oppimisen merkitystä, mutta esimerkiksi tulevassa ammattikorkeakouluja koskevassa rahoitusmallissa sen prosentuaalinen osuus on aiempaa pienempi. Aikuiskoulutustuen tilalle on kaavailtu esimerkiksi lainapainotteista rahoitusta, mutta se ei ole mahdollista kaikille ja lisää edelleen koulutukseen hakeutuvien eriarvoisuutta. Sekä opettajat itse että ammatillisen koulutuksen aikuisopiskelijat ovat hyödyntäneet aikuiskoulutustukea päivittääkseen osaamistaan. Siksi tuntuu käsittämättömältä sen suora lakkauttaminen. Lisärahoitusta koulutukseen Valtiovalta on luvannut lisää rahaa peruskoulutukseen ja lähinnä oppimisen tuen ratkaisuihin. Hallitusohjelmaan sisältyvässä perusopetuksen tulevaisuustyössä pyritään lisäämään oppitunteja, uudistamaan oppimisen tukea ja laatimaan osaamistakuu. Nähtäväksi jää, vaikuttavatko kyseiset keinot Pisa-tulosten nousemiseen millään tavalla. Onneksi myös ammatillisen koulutus saa lisää rahaa, jota on tarkoitus käyttää muun muassa lähiopetuksen ja ohjauksen lisäämiseen. Niille molemmille on todellakin tarvetta. Korkeakouluille on myös luvattu rahoitusta uusiin lisäaloituspaikkoihin. Tämä tulee koskemaan erityisesti sosiaalija terveysalan koulutusta ammattikorkeakouluissa ja varhaiskasvatuksen opettajien koulutusta yliopistosektorilla. Myös TKI-osaamista halutaan vahvistaa. Hallituksen TKI-politiikkaa linjaamaan on marraskuussa 2023 perustettu pääministerin johtama valtioneuvoston alainen tutkimusja innovaationeuvosto (TIN). Sen uudistamisella tavoitellaan kansallisen tutkimusja innovaatiopolitiikan johtamisen ja koordinaation parantamista, poikkihallinnollisuuden voimistumista ja siten entistä vahvempaa vaikuttavuutta. Neuvoston ensimmäisten linjausten on määrä valmistua huhtikuussa 2024. Ulla Kangasniemi, Lapin amk 6 SKOOTTERI Pisa kertoi surutonta sanomaa Suomen peruskoulussa opiskelevien nuorten osaamistason heikkenemisestä. Sama osaamistason lasku on nähty myös ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa. Miten suunta saadaan käännettyä? DIGIKIRJA Talousosaaja 1 Tuloksellinen toiminta Tutkinnon osaan: Liiketoimintaympäristössä toimiminen DIGIKIRJA Talousosaaja 2 Kirjanpito ja tilinpäätös Tutkinnon osiin: Kirjanpito, Jaksotuskirjaukset sekä Tuloverotus ja tilinpäätösasiakirjat LIIKETOIMINTA Innostavat oppimateriaalit uudistettuun perustutkintoon! Tutustu digikirjaan maksutta kuukauden ajan! ? oppiminen.edita.fi/ammatillinen PAINETTU KIRJA JA DIGIKIRJA Asiakaspalvelun ammattilaiseksi Tutkinnon osiin: Asiakaspalvelu ja Liiketoimintaympäristössä toimiminen DIGIKIRJA Viesti perille! Tuloksellista markkinointiviestintää ja sisällöntuotantoa Uutuus: Viesti perille! Opettajan aineisto Tutkinnon osaan: Markkinointiviestintä Uudistettu Uudistettu Uudistettu ADO BE
7 SKOOTTERI SKOOTTERI 7 DIGIKIRJA Talousosaaja 1 Tuloksellinen toiminta Tutkinnon osaan: Liiketoimintaympäristössä toimiminen DIGIKIRJA Talousosaaja 2 Kirjanpito ja tilinpäätös Tutkinnon osiin: Kirjanpito, Jaksotuskirjaukset sekä Tuloverotus ja tilinpäätösasiakirjat LIIKETOIMINTA Innostavat oppimateriaalit uudistettuun perustutkintoon! Tutustu digikirjaan maksutta kuukauden ajan! ? oppiminen.edita.fi/ammatillinen PAINETTU KIRJA JA DIGIKIRJA Asiakaspalvelun ammattilaiseksi Tutkinnon osiin: Asiakaspalvelu ja Liiketoimintaympäristössä toimiminen DIGIKIRJA Viesti perille! Tuloksellista markkinointiviestintää ja sisällöntuotantoa Uutuus: Viesti perille! Opettajan aineisto Tutkinnon osaan: Markkinointiviestintä Uudistettu Uudistettu Uudistettu
8 SKOOTTERI MOTIVAATIOLLA NOLLASTA VITOSEEN L iike-elämän matematiikassa yleistiedolla ja veikkauksilla ei pärjää, vaan opiskelumäärillä ja -tekniikoilla on oleellinen merkitys. Osa opiskelijoista jää ilmoittautumistasolle vuosi toisensa jälkeen, eli Moodle-alustalta seurattuna opiskelua ei tapahdu. Opintojaksoa uusivilla onkin isompi riski saada uudestaan hylätty tulos. Osa opiskelijoista pystyy vaihtamaan opiskelutapojaan. Vuosien varrella on ollut useita henkilöitä, jotka ovat muuttaneet aiemman hylätyn suorituksensa arvosanoihin 3 tai 4. Syksyltä 2023 on esimerkkinä kaikkein huikein korotus, kun nolla muuttui kurssin toiseksi parhaaksi tenttitulokseksi ja vahvaksi vitoseksi. Kerro mitä tapahtui, LABin Hospitality management -opiskelija Wenla Munnukka. Syksy 2021 – usko puuttuu Asenteeni kurssiin ei ollut kovin myönteinen ensimmäisenä opiskelusyksynä. Ajattelin, etten ole lahjakas, enkä saa kurssia läpi. Opiskeluaktiivisuuteni ja -määräni olivat mitättömän pienet. Kävin ainoastaan teoriatunneilla ja tein vain pakolliset tehtävät. Päivää ennen koetta luin epätoivoisesti tietäen, etten varmasti pääse läpi, enkä päässyt. Syksy 2023 – asenne muuttuu Muutos tapahtui, kun näin hylättymerkinnän. Tiesin, että kurssi ei katoa itsestään ja että minun täytyy kohdata se erilaisella asenteella sekä tehdä enemmän ja systemaattisesti töitä. Aloin ajatella, että teen parhaani ja oikeasti yritän. Olin valmistautunut siihen, että töitä tavoitteen eteen täytyy tehdä. Oli itsestäänselvyys, ettei arvosanassa tapahdu muutosta, jos en muuta työtapoja tai asennetta. Kaikki lähtee itsestä, ei kukaan muu työelämässäkään tee töitä toisen puolesta. Olin ollut tässä välissä vuoden töissä hotellin vastaanotossa ja näin, kuinka eri osastojen managerit hyödynsivät kurssilla opiskeltuja taitoja. Ymmärsin, kuinka näitä taitoja tarvitaan management-tason töissä. Kurssilla opetetut asiat ole rakettitiedettä, vaan käyttämällä järkeä pääsee pitkälle. Asetin itselleni realistisen tavoitteen ja siirsin ajatukseni pakollisesta kurssista, kurssiin, jossa opetetaan tärkeitä, töissä välttämättömiä taitoja. Matematiikka ei enää tuntunutkaan ylitsepääsemättömältä. Opiskeluaktiivisuuteni ja -määräni kasvoi valtavasti. Osallistuin lähes kaikille tunneille. Jos en voinut osallistua, opiskelin itsenäisesti. Tein tehtävät ja muistiinpanoja säännöllisesti ja kysyin paljon kysymyksiä opettajalta. Otin joka viikoksi tavoitteen pysyä kurssin aikataulussa kiinni ja opiskelin systemaattisesti. Aikaa, työtä ja periksiantamattomuutta Sain arvosanaksi 5, joka ylitti tavoitteeni ja odotukseni. En voinut uskoa sitä todeksi. Luottamukseni matemaattisiin taitoihini nousi. Opin itsestäni oppijana sen, että aliarvioin itseni usein. Ymmärsin, että kova työ palkitsee. Erilainen opiskelu tarvitsee aikaa, työtä ja periksiantamattomuutta. On käytettävä ajanhallintataitoja ja uskallettava kysyä kysymyksiä. Neuvoisin samassa tilanteessa olevia opiskelijoita uskomaan itseensä ja yrittämään parhaansa. Uskon, että monet aliarvioivat omat taitonsa. Seuraamalla kurssin aikataulua ja kysymällä mahdollisimman paljon pääsee pitkälle. Tärkeintä on tehdä parhaansa ja muistaa, että se riittää. Teksti: Teksti: Anu Nuutinen, LAB-ammattikorkeakoulu Kirjoittaja on liiketoimintayksikön lehtori. Hän opettaa muun muassa Business Mathematics -kursseja. LAUR A JUAR EZ PLAN A Kun opiskelijan aiempi nollatulos vaihtuu arvosanaan viisi, tulosta ei saa aikaan opettaja, vaan muutoksen on tehnyt opiskelija. Tämä teksti valottaa, miten huipputulos syntyy. Wenla Munnukka on LABin Hospitality management -opiskelija. LISÄÄ AIHEESTA Nuutinen, A. 2024. Miksi opiskelijat eivät valmistu tavoiteajassa? – tilastotarkastelu opiskelijoiden opintojaksolta putoamisen eri vaiheista. LAB Pro. Avaa linkki: https://www.labopen.fi/lab-pro/miksiopiskelijat-eivat-valmistu-tavoiteajassa-tilastotarkastelu-opiskelijoiden-opintojaksolta-putoamisen-eri-vaiheista
9 SKOOTTERI SANNI TURPEINEN TOIVEENA uniikki sormus Tämä on tuttu tilanne monelle, myös kirjoittajalle. Vaimo täytti pyöreitä vuosikymmeniä eikä ole yhtään lahjaideaa. Pelastavana enkelinä lenteli Savonia-ammattikorkeakoulun muotoilun koulutus. O piskelijat toteuttavat sekä vaatteita että koruja asiakkaan toiveiden mukaan. Koska kirjoittajan omat taiteelliset lahjat ovat kovin ohuet, ajatuksena oli vain sormus, jossa olisi aurinko ja tähti. Aurinko kuvaa elämän energiaa, tähti johdatusta ja syntymää. Uniikin tuotteen muotoilu alkoi tapaamisella, jossa korumuotoilun opiskelija Essi Koposelle esitettiin toivomukset. Hän käytti kuvakortteja, joista koottiin moodboardi (mielikuvataulu), joka ilmensi sormuksen tunnelmaa, muotokieltä ja symboliikkaa. – Sormuksen lähtökohtana oli se, että siihen tulisi kuusisakarainen tähti ja aurinko. Tarkoituksena oli valmistaa perinteinen kantasormus, joka olisi kuitenkin näyttävä ja kooltaan suuri. Sen tulisi kestää aikaa ja sopia mahdollisesti myös miespuoliselle kantajalle, selventää Essi. Essi Koponen lähti pohtimaan, miten tähden ja auringon saisi kuvattua mahdollisimman uudella tavalla niin, että ne kuitenkin säilyttäisivät symboliikkansa. – Koska sormus on mittakaavassa todella pieni, alkoi suunnittelu ja luonnostelu siitä, että halutut symboliset muodot saisivat mahdollisimman paljon tilaa. Tästä syntyikin ajatus: tähti ja aurinko olisivat yhtenäinen elementti, jolloin molemmat muodot käyttäisivät yhdessä mahdollisimman paljon pinta-alaa. Essi avaa vielä sormuksen ideaa. Näyttävyyttä tuo koholla oleva, koko sormuksen päällisosaa koristava kuvio sekä keltakullan ja valkokullan kontrasti. Asiakkaan toiveena oli myös, että sormukseen saisi käyttää hänen oman rannekorunsa osia niiden mieleisen muodon vuoksi. – Tämä oli minulle hauska haaste, ja lopulta sormuksen tähden sakarat saivat lopullisen muotonsa asiakkaan rannekorun pohjalta, kertoo Essi. Sormus esiteltiin kirjoittajan vaimon Kaija Sääsken 60-vuotisjuhlassa sukulaisille. Koru kiersi kädestä käteen ja sormus sai osakseen varauksetonta ihailua. Teksti: Jouni Vornanen Korumuotoilija-opiskelija Essi Koponen työstää uniikkia sormusta. Näyttävyyttä tuo koholla oleva, koko sormuksen päällisosaa koristava kuvio sekä keltakullan ja valkokullan kontrasti. ESSI KOPONEN
10 SKOOTTERI Laajin suomeksi julkaistu digimarkkinoinnin opetusaineisto M arkkinointiviestinnän ja kaupankäynnin siirtyessä yhä enemmän verkkopohjaiseksi yritykset tarvitsevat enemmän digitaalisen markkinoinnin osaamista kuin mitä työmarkkinoille valmistuu. DEMS-hanke lähti ratkomaan tätä haastetta panostamalla liiketalouden opettajien digiosaamiseen. Yritysten tarpeet lähtökohtana DEMS-hankkeen suomalaisena partnerina on Turun ammattikorkeakoulu. Nyt julkaistu opetusaineisto perustuu kyselytutkimukseen, jossa 361 digimarkkinoinnin ammattilaista neljässä maassa avasi omia tehtävänkuviaan, tärkeimpiä tehtäväalueitaan sekä oman ammattitaitonsa kehittämistä. Kysely vahvisti käsitystä, että digitaaliset kanavat ovat kasvava osa markkinointia, ja toisaalta sitä, että alan ammattilaiset toimivat tyypillisesti useampien tehtävien parissa. Vain suuremmissa yrityksissä on erikoistuneita tehtävänkuvia. Oman tiedon jatkuva päivittäminen yhdistettynä käytännön tekemiseen nähtiin keskeisenä koulutuksessa ja oman ammattitaidon ylläpitämisessä. Kyselyn perusteella valittiin viisi tärkeintä aihepiiriä, joihin suunniteltiin kuhunkin oma opintojaksonsa. Ne ovat: Digitaalisen markkinoinnin perusteet, Verkkosivut ja SEO, Sisältömarkkinointi ja sosiaalinen media, Digitaalinen mainonta sekä Analytiikka ja monitorointi. Opettajalähtöistä aineistoa Erotuksena muusta verkossa olevasta opetusaineistosta tavoitteena oli tuottaa materiaalia, joka tukee alalla jo toimivien opettajien työtä, sekä mahdollistaa alasta kiinnostuneille opettajille digimarkkinoinnin teemojen integroimista opetukseen. Materiaalin tuottamiseen osallistui 12 digimarkkinoinnin asiantuntijaa partnerikorkeakouluista. Kukin opintojakso sisältää satojen diojen (ppt, pdf), tehtävien ja lisälukemiston ohella erilliset opettajan ohjeet, joissa saa taustaa sekä vinkkejä materiaalin käyttöön. Lisäksi ppt-muotoiset diat sisältävät muistiinpanoja opettajan tueksi, ja niitä voi muokata omaan tarpeeseen. Aineiston tehtävät ovat luonteeltaan soveltavia ja niistä löytää ehdotuksia sekä tuntitehtäviksi että laajemmiksi arvioitaviksi tehtäviksi. Kaikki viisi opintojaksoa ovat ladattavissa maksuttomasti hankkeen verkkosivustolta www.dems.pro. Niitä voi käyttää myös osittain, oman valmiin materiaalin tukena. Erasmus-hankkeiden open access -periaatteen mukaisesti ne ovat myös opiskelijoiden saatavilla, joten heitä voi kehottaa lataamaan materiaalia suoraan sivustolta. Koko opetusaineisto on käännetty viidelle kielelle. Hanke jatkuu vuoden 2024 loppuun ja sitä voi seurata hankkeen LinkedInja Meta-tileillä, tai tilaamalla sivustolta uutiskirjeen. Teksti: Kai Schleutker, FT, KTM, digimarkkinoinnin opettaja, Turun ammattikorkeakoulu DEMS-hankkeessa vastattiin kasvavan digimarkkinoinnin haasteeseen panostamalla opettajien digiosaamiseen. Tuloksena syntyi kaikkien aikojen laajun suomenkielinen opetusaineisto. Hanke DEMS Developing eMarketing Skills for the Business Market • Verkkosivusto: www.dems.pro • Kesto: 11/2021–10/2024 • Partnerimaat: Hollanti, Suomi, Portugali, Puola • Partneri Suomessa: Turun ammattikorkeakoulu LISÄÄ AIHEESTA Aineistoa koostamassa oli kollegoita Suomen lisäksi Hollannista, Portugalista ja Puolasta. Turun ammattikorkeakoulua edustivat muun muassa Jaana Merikallio (3.vas.), Harri Lappalainen (5. vas.), Lasse Lehtonen (8. vas.) sekä Kai Schleutker (9. vas.).
11 SKOOTTERI • SKOn hallitus piti suunnittelukokouksen helmikuussa 2024. Kokouksessa käsiteltiin ajankohtaisia edunvalvonta-, koulutuspolitiikkaja järjestöasioita sekä suunniteltiin tulevaa toimintaa. • Päätettiin esittää valtuuskunnan kevätkokoukselle OAJ:n turvallisemman tilan periaatteiden hyväksymistä. • Päätettiin esittää valtuuskunnan syyskokoukselle SKOn taloussäännön päivitystä. • Päivitettiin SKOn matkustussääntöä vastaamaan paremmin OAJ:n ohjeita. • Päätettiin muuttaa lomakohteiden hinnoittelua siten, että jatkossa kesäja talvikaudella on eri hinnat. • Valittiin vuoden SKOlainen ja myönnettiin ansiomerkkejä. • Valmisteltiin SKO-päiviä ja syksyllä 7.-8.9 Turussa vietettäviä SKO-toimijapäiviä. Ko ko us uu ti si a Hallituksen suunnittelukokous helmikuu 2024 Jä rj es tö to im in ta a Palstalla kerrotaan liiton ajankohtaisista asioista ja toimielinten päätöksistä. Laajempaa ja tarkempaa tietoa on saatavilla SKOn internetsivuilla osoitteessa sko.oaj.fi. Kannattaa seurata myös SKOn somekanavia. Lomakohteiden kesäkauden haku SKOn lomakohteiden kesäkauden (toukokuu–lokakuu) hakuaika on 18.–25.4. Tutustu lomakohteisiin tarkemmin SKOn internetsivuilla. Valtuuskunnan järjestäytymiskokous Uuden valtuuskunnan järjestäytymiskokous pidetään Helsingissä 1.–3.11. Ennen varsinaista kokousta järjestetään uusille valtuuskunnan jäsenille perehdytys. Jäsenhankintakampanja 2024 Suosittu jäsenhankintakampanja jatkuu myös vuonna 2024. SKOhon uuden jäsenen rekrytoinut jäsen saa palkkioksi 50 euron arvoisen S-ryhmän lahjakortin (lahjakortti/uusi jäsen). Lisätietoja internetsivuilla. Palstalla julkaistaan lyhyet tiivistelmät SKOn hallituksen ja valtuuskunnan kokouksien keskeisestä sisällöstä. ULLIKSEN RAHKATORTTU POHJA 125 g voita tai margariinia 1 dl sokeria 1 kananmuna 1 tl leivinjauhetta 2½ dl vehnäjauhoja TÄYTE 4 säilykepäärynää tai 2–3 dl pieniä ananaspaloja PÄÄLLE 1 tlk rahkaa 1 dl kermaa 2 kananmunaa ½ dl sokeria 1 tl vaniljasokeria Tämä rahkatorttu on takuuvarma ja helppo pääsiäisherkku, joka maistuu varmasti kaikille. Kokeile ja kutsu SKOlainen kaverisikin kahville mukaan herkuttelemaan. Vatkaa voi ja sokeri vaahdoksi, lisää kananmuna ja lopuksi vehnäjauhot, joihin leivinjauhe on sekoitettu. Painele taikina laakean piirasvuoan pohjalle ja reunoille. Lado pohjataikinan päälle päärynäviipaleet tai ananaspalat. Sekoita täytteen ainekset tasaiseksi massaksi ja kaada seos piiraan päälle. Paista rahkatorttua uunissa noin 40 minuuttia 200 C:ssa. ADO BE
12 SKOOTTERI S ekä oppimiseen, että asiantuntijatyöhön tarvitaan keskittymiskykyä. Jos se on kateissa, ei oppimista eikä asiantuntijuutta tapahdu. Kun keskittyminen onnistuu, suoriudumme ehkä jopa loistavasti. Keskittymiskyvyn huononeminen on mainittu Sitran tulevaisuustrendeissä mahdollisena tulevaisuuskuvana. Voisin aloittaa tämän kirjoituksen maalailemalla uhkakuvia, märehtimällä nykytilannetta tai jopa syyllistämällä esimerkiksi somea, digilaitteita, uusia sukupolvia tai opetustapoja. Mutta se ei välttämättä auttaisi lukijaa keskittymään tähän kirjoitukseen. On nimittäin todettu, että vallitsevalla tunnelmalla ja tunnetiloilla on vaikutusta siihen, kuinka hyvin keskitymme käsiteltävänä olevaan aiheeseen. Tulevien vuosien tapahtumista ei ole täyttä varmuutta. Tulevaisuus ei ole yksi ainoa vääjäämätön versio maailmasta, vaan meillä kaikilla on mahdollisuus omilla toimillamme olla vaikuttamassa siihen, mihin suuntaa maailma kehittyy. Opettajina olemme avainasemassa, sillä meillä on mahdollisuus vaikuttaa suureenkin määrää uusia sukupolvia ja olla viemässä heidän osaamistaan rakentavaan suuntaan. Voimme vaikuttaa tulevaisuuden rakentumiseen Pysähdy tähän hetkeksi, rentouta hartiasi ja lue edeltävä lause uudelleen. Mitä tunteita tai tuntemuksia se sinussa herättää? Entä, kuinka monta prosenttia tarkkaavaisuudestasi pystyt suuntaamaan lukemaasi vai onko ympärilläsi muita asioita, jotka vievät huomiosi? Jotta voimme auttaa opiskelijoitamme keskittymiskyvyn kehittämisessä, on meidän ensin perehdyttävä omaan keskittymiskykyymme. Kun luet tätä tekstiä eteenpäin, kiinnitä huomiota, milloin keskittymisesi herpaantuu. Ehdotan, että otat kynän, ja merkkaat kerrat sivun reunaan tukkimiehen kirjanpidolla. Suhtaudu ilmiöön uteliaisuudella, lempeän ymmärtävästi ja unohda tuomitsevuus. Pystyt kyllä palauttamaan ajatuksesi tekstiin uudestaan ja uudestaan ja juuri se, toisto toisensa perään, harjoituttaa aivoja uudenlaiseen parempaan keskittymiseen. Mitä valitsen päästää sisään, mitä valitsen sulkea pois? On olemassa tilanteita, joissa aivomme osaavat luonnostaan rajata häiriötekijät pois tajunnastamme. Silloin olemme flow-tilassa. Emme edes huomaa mitä ympärillämme tapahtuu, saati sitten ajan kulua. Flowssa ihminen on tehtävän lumoissa ja ajatukset ovat täysin keskittyneitä. Mutta arjessa olemme kuitenkin usein tilanteissa, joissa hyödymme tietoisista taidoista häiriötekijöiden hallitsemiseen. Niitä kannattaa siis harjoitella. Keskittymisen taito voi olla sitä, että valitsen keskittyä edessäni olevaan tehtävään, mutta monessa tapauksessa se on ennen kaikkea sitä, että valitsen Onko tulevaisuuden ihmisen keskittymistaidot hyvällä vai huonolla tolalla? Me opettajat voimme olla vaikuttamassa siihen, mihin suuntaan maailma muuttuu. TONI JAATINEN KESKITTYNYT IHMINEN OSAA AVATA JA SULKEA OVIA Kaisa Liukko kokee opettajien olevan tärkeässä asemassa siinä, mihin suuntaan oppilaiden keskittymiskyky kehittyy.
13 SKOOTTERI olla tarttumatta häiriötekijöihin. Voisi ajatella, että keskittyminen on yhden sisään tulevan oven avaamista ja samalla aktiivista erilaisten ovien sulkemista. Suljettavien ovien takana olevat asiat eivät välttämättä ole turhia, ne ovat vain juuri sillä hetkellä asioita, joiden täytyy odottaa. Jos halutaan vaalia keskittymistä ja aivoterveyttä, ainoastaan yksi ovi kerrallaan voidaan pitää auki. Häiriötekijöitä, poissuljettavia asioita voi tulla kahdelta taholta: ne voivat olla ulkoisia tai sisäisiä. Ulkoiset häiriötekijät tulevat ympäristöstä aistien kautta. Sisäiset taas ovat yleensä häiritseviä ja keskeyttäviä ajatuksia tai joskus myös kehon tuntemusten tasolta tulevia häiriötekijöitä, esimerkiksi kipuja. Sen lisäksi, että häiriötekijät voivat olla sisäisiä tai ulkoisia, ne voivat olla tärkeystasoltaan hyvin monentasoisia. Keskittymisen näkökulmasta myös tärkeät asiat on opeteltava sulkemaan pois. Niille ikään kuin suljetaan ovi ja laitetaan punainen ovivalo palamaan merkiksi siitä, että ne voivat odottaa. Niiden vuoro on myöhemmin. Turhanpäiväisille häiriötekijöille sen sijaan kannattaa pyrkiä laittamaan ovi pysyvästi kiinni. Tänne ei ole tulemista nyt, eikä myöhemminkään. Ulkoisiin häiriötekijöihin vaikuttaminen Ulkoisista häiriötekijöistä puhuttaessa, yhden nykypäivän suurimmista haasteista tuovat digilaitteet. Digilaitteiden käytön ja keskittymisen korrelaatiota on tutkittu, mutta täysin selkeää ymmärrystä aiheesta ei ole. On kuitenkin selvää, että sosiaalinen media saa aikaan addiktion kaltaisia oireita ja samalla sosiaalisen median kanavat opettavat aivojamme hyvin nopeatempoiseen tapaan keskittyä. Jonkinlaiset somepaastot tai esimerkiksi puhelimettomat rutiinit voivat auttaa meitä keskittymään paremmin. Sisäisiin häiriötekijöihin vaikuttaminen On olemassa keskittymiseen vaikuttavia seikkoja, joihin eivät pikavinkit auta. Näitä ovat esimerkiksi elämän erilaiset kriisit tai pitkittyneet tilat kuten ahdistus ja masennus. Näissä tilanteissa luultavasti suurin hyöty saadaan hyväksyvästä, arvostavasta ja kannustavasta asenteesta keskittymisen ongelmia ja tilannetta kohtaan. Pienemmissä tunnekuohuissa sen sijaan voi olla hyvä saada tunnetta purettua jollain keinolla, jotta päästään emotionaalisesti latautuneesta tilasta tasapainoisempaan tilaan, jossa on paremmat edellytykset keskittymiselle. Kuinka sitten sulkea ovia esimerkiksi häiritseviltä ajatuksilta? Puhelimen voi viedä konkreettisesti eri huoneeseen, mutta omia ajatuksia ei. Oman mielemme tuotoksille voi kuitenkin opetella tekemään suljettuja ovia mielen tasolla. Se vaatii harjoitusta, mutta esimerkiksi mielikuvien avulla on mahdollista tätä tehdä. Voit kokeilla esimerkiksi ovien sulkemista mielikuvaharjoituksena. Pääasia on, että kerta toisensa jälkeen teemme tietoisen valinnan palauttaa mielemme edessämme olevaan tehtävään. Toistojen avulla aivoihimme muodostuu uudenlaisia, keskittyneempiä polkuja. Teksti: Kaisa Liukko, matematiikan lehtori LAB ammattikorkeakoulu, NLP Master Practitioner, joogaopettaja KESKITTYNYT IHMINEN OSAA AVATA JA SULKEA OVIA KUINKA ONNISTUT PUHELIMEN KÄYTÖN VÄHENTÄMISESSÄ? Lue alta opiskelijoilta kerättyjä konkreettisia keinoja puhelimen houkutuksien unohtamiseen. 1. Poista notifikaatioäänet. Jätä vain ”elintärkeät” äänet päälle. 2. Pidä puhelinta äänettömällä. 3. Jätä puhelin toiseen huoneeseen. Mitä kauempana, sen parempi. 4. Sulje mobiilidata esimerkiksi määräajaksi, jotta vain puhelut ja tekstiviestit tulevat läpi. 5. Aseta itsellesi realistinen tavoite, esimerkiksi tunti päivässä ilman puhelinta. 6. Tuo puhelimettomaan vapaa-aikaan muita virikkeitä, esimerkiksi luontoa, keskusteluja, läsnäoloa. 7. Jätä puhelin kokonaan pois aina kun olet esimerkiksi ruokapöydässä, automatkalla, ruokakauppakäynnillä, lenkillä. ADO BE Merkitsitkö ylös keskittymisen katkokset artikkelia lukiessasi? Laske lukumäärä ja katso testituloksesi tästä: Katkoksia 1–100 Olet flow-tilassa tai tekoäly. Olet ihminen. Testin tulos
SKOOTTERI 14 KOKEMUKSELLISTA & KEHOLLISTA MYYNNIN OPISKELUA B2B-myynnin koreografia tuo uuden näkökulman huippumyyjän valmennukseen. Y ritykset kaipaavat kuuntelutaitoisia myyjiä. Onnistuneessa myyntiprosessissa asiakas on keskiössä ja lopputuloksena on asiakasta hyödyntävä ratkaisu. Vuorovaikutustaidot ovat tärkeässä asemassa myynnin onnistumisen kannalta. Miten opetetaan uuden sukupolven myyjiä? Myynnin kentällä kuulee usein sanottavan, että yritys palkkaa myyjäksi hyvän tyypin. Mikä on hyvä tyyppi? Voiko hyväksi tyypiksi kehittyä koulutuksen myötä? Näiden pohdintojen kautta sekä pitkäaikaisen pedagogisen yhteistyön tuloksena syntyi B2B-myynnin koreografia oppikirja, jossa myyntiä kuvataan näyttämöteoksen luomisprosessin muodossa. Kokemuksellista ja kehollista oppimista Myyntitaidot kuuluvat kaikille. Nykyisillä työmarkkinoilla on osattava myydä omaa osaamistaan ja toimia myyntihenkisesti organisaatiossa. Myyntityö hyötyy erilaisista osaajista ja persoonallisuuksista. Myynti on kohtaamista, kuuntelemista, keskustelemista, kysymysten asettamista – ja auttamista hyvällä ja vastuullisella asenteella. B2B-myynnin koreografiamenetelmä perustuu kokemukselliseen ja keholliseen oppimiseen, jonka tarkoituksena on avata tunnelukkoja ja löytää oma autenttinen tapa toimia myyntityössä. Vaativa myyntityö on kehollista ja siinä on oltava kokonaisvaltaisesti läsnä ja sinut itsensä kanssa. Ymmärtääkseen toisen osapuolen tarpeita on osattava kuunnella asiakasta. Menestyvällä B2B-myyjällä ja tanssijalla on paljon yhteistä mitä tulee kehollisiin taitoihin. Toisen osapuolen kehollisia viestejä on osattava tulkita KUVITUS: ANGELINA LUZHINA Onnistunut esitys päättyy aplodeihin, kuten myös onnistuneet kaupat.
15 SKOOTTERI ja on tiedostettava, miten oma sanaton viestiminen vaikuttaa asiakkaaseen. Myynnin pedagogiikan kannalta on tärkeää harjoitella transversaalisia taitoja. Näihin myynnin kannalta olennaisiin taitoihin kuuluvat sinnikkyys, uteliaisuus ja sosiaaliset taidot. Lisäksi myyjällä on oltava rohkeutta esiintyä ja verkostoitua. Rohkeutta ei opita teorialuennolla vaan valmennuksen lähtökohtana on käytännön tekeminen, jossa opiskelijat pääsevät kokeilemaan rajojaan. Lähtökohtaisesti rohkeus on kehollista, uskallusta nostaa puhelinluuri korvalle tai rohkeutta suunnata askel potentiaalisen asiakkaan luokse verkostoitumistapahtumassa. Kohti kansainvälisyyttä – Sales is like a dating game Kirjaa varten suunnattu haastattelumatka New Yorkiin avasi uusia näkökulmia B2B-myynnin pedagogiikan kehittämiseen. Tarkoituksena oli selvittää, miten myyntiä opetetaan myynnin ”suurella näyttämöllä”. Yhdysvalloissa myynnin opetus on laajempaa ja sidoksissa yhteiskunnan rakenteisiin. Myynti on upotettu kaikkeen tekemiseen. New Yorkin myyntipiireissä rohkeus-, uteliaisuus, vuorovaikutusja verkostoitumistaidot ovat olennainen osa menestyneen myyjän työkalupakkia. Tähän voi vielä lisätä myyjän kyvyn aloittaa alusta, vaikka kauppoja ei olisi syntynyt. New Yorkissa juhlitaan myös epäonnistuneita kauppoja, koska niistä oppii eniten. Kuten eräs kansainvälisen yrityksen Pohjois-Amerikan myyntijohtaja totesi haastattelussa: ”Sales is like a dating game.” B2B-myyjän tärkeimpiin ominaisuuksiin kuuluvat sitkeys ja periksiantamaton asenne. Jokainen onnistunut tai epäonnistunut kauppa antaa myös mahdollisuuden oppia jotain uutta myynnistä. Näitä oppeja voi hyödyntää seuraavilla kierroksilla. Palataksemme myyntiin näyttämöteoksena, jokaisessa esityksessä on jälleen kerran ylitettävä itsensä. B2B-myynnissä mikään prosessi ei ole koskaan edellisen kopio. Siinä lienee B2B-myynnin viehätys ja syy suuntautua myyntiuralle. On palkitsevaa seurata opiskelijoiden rohkeustaitojen ja ammattimaisen asenteen kehittymistä. Turvallinen ja kannustava ilmapiiri, ja toisaalta tarpeeksi suuret haasteet tarjoavat opiskelijalle mahdollisuuden kehittyä rohkeaksi ja aloitekykyiseksi myynnin ammattilaiseksi. Myyntiä voi oppia ja myynnin ammattilaisiksi soveltuu erilaisilla temperamenteilla varustettuja myyjiä. Kokemuksellisen ja vuorovaikutteisen oppimisprosessin myötä opiskelijoista kuoriutuu juuri niitä myyntitaitoisia ”hyviä tyyppejä”. Teksti: Leena Törmälä ja Pia Kiviaho-Kallio Kirjoittajat opettavat Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa myyntiä ja viestintää, ja kehittävät työssään kokemuksellista ja kehollista myynnin pedagogiikkaa. Leena Törmälällä on pitkä tausta B2B-myynnin asiantuntijana ja tanssinopettaja Pia Kiviaho-Kallio tutkii työssään taidepedagogiikan hyödyntämistä liikeviestinnän opetukseen. Myynnin koreografian treenikassin sisältöä.
16 SKOOTTERI Konferenssiosallistuminen on hyödyllistä asiantuntijatehtävissä toimivalle henkilölle. Siten voi tehdä omaa työtä tai tutkimusta tunnetuksi, kehittyä asiantuntijana sekä verkostoitua muiden asiantuntijoiden kanssa. O nnistumisen kannalta olennaista on oikeanlaisen konferenssin valinta. Itselle sopivan konferenssin löytäminen ei ole aina helppoa. Etsinnän voi aloittaa käyttämällä konferenssihakukoneita ja -kalentereita kuten AllConferences. comia, ConferenceAlerts.comia ja Eventbritea. Niissä voi tehdä kartoitusta teemojen ja maiden mukaan. Kannattaa myös kysellä kollegoilta, missä konferensseissa he käyvät ja mitkä ovat heidän mielestään hyviä konferensseja. Korkeakoulumaailmassa konferenssiosallistuminen edellyttää yleensä artikkelin kirjoittamista ja siihen pohjautuvan suullisen esityksen pitämistä. Monissa konferensseissa on mahdollisuus myös posterin esittämiseen. Suullisia esityksiä arvostetaan usein enemmän kuin posteriesityksiä, sillä kaikissa konferensseissa postereista ei kirjoiteta artikkelia konferenssijulkaisuun, eikä niistä siten saa julkaisupisteitä. Posteriesityksessäkin on kuitenkin omat hyvät puolensa, sillä niitä esitellessään voi usein verkostoitua ja keskustella useamman ihmisen kanssa kuin esityksen pitämällä. Artikkelia tai posteria ei tarvitse tehdä yksin, vaan niissä on useasti kaksi tai useampikin tekijä. Jos ei ole ennen osallistunut konferenssiin ja kirjoittanut konferenssiartikkelia, kannattaa kysyä joltakin kokeneemmalta mahdollisuutta päästä Näin onnistut konferenssissa
17 SKOOTTERI mukaan kirjoittamaan. Se on hyvä tapa madaltaa konferenssiosallistumisen kynnystä. Konferenssiin valmistautuminen Konferenssiosallistumiseen valmistautuminen alkaa huomioimalla kyseisen konferenssin teemat, tarjonta ja erityispiirteet. Selkeästi oman alan aiheisiin keskittyvä konferenssi voi tuntua sisällöllisesti antoisimmalta, mutta jos työskentelee tai tekee tutkimusta alalla, jolla on hyötyä rajapinnoista muille aloille, tämä kannattaa ottaa huomioon konferenssitarjontaa tarkastellessa. Myös yleisemmät esimerkiksi koulutukseen, tutkimukseen ja innovaatioihin keskittyvät konferenssit voivat tarjota hyviä sisältöjä alakohtaiset rajat ylittävistä aiheista, tällä hetkellä esimerkiksi tekoälystä. Omaan esitykseen valmistautumisen rinnalla on hyvä tutustua myös muuhun konferenssiohjelmaan ja lukea abstrakteja kiinnostavien otsikoiden takana. Näiden avulla voi suunnitella oman ohjelman ja valita, mitä esityksiä haluaa kuunnella konferenssin aikana. Kannattaa myös miettiä, onko joku esiintyjistä sellainen, jonka ehdottomasti haluaa tavata ja olla häneen yhteydessä etukäteen tapaamisen sopimiseksi. Yleisön huomiointi tärkeää Konferenssiesitykset ovat yleensä hyvin lyhyitä, jopa vain 15 minuutin pituisia siten, että itse esitys saa kestää 12 minuuttia ja loppuaika on varattu kysymyksille ja kommenteille. Esiintyjän on siis mietittävä, mikä on oman esityksen todellinen ydin eli mikä siinä on sellaista, joka puhuttelee mahdollisimman monta eri kuulijaa. Erityisesti jos on kyse yleisemmästä kuin vain oman alankonferenssista, kannattaa esitystä valmistellessa miettiä, mikä on kyseiselle yleisölle mielenkiintoista kuultavaa alasta riippumatta. Omasta jaksamisesta pitää huolehtia Konferenssipäivinä on syytä tyhjentää huomioita vaativat asiat omasta kalenterista niin, että on mahdollista keskittyä konferenssipäivien ajan vain konferenssiohjelmaan. Päivät voivat olla pitkiä ja esityksiä on paljon, joten on hyvä tehdä valintoja sekä huolehtia omasta hyvinvoinnista. Reflektoi ja arvioi konferenssin jälkeen Konferenssin jälkeen on tärkeää varata työaikaa kaiken kuullun sisäistämiseen sekä sen miettimiseen, miten kuultua voisi soveltaa omaan työhön ja jakaa osaamista eteenpäin omassa organisaatiossa. On hyvä käydä läpi muistiinpanoja ja syventää ymmärrystä tutustumalla konferenssijulkaisun artikkeleihin. Lopuksi Kokeilemalla jokainen löytää itselleen sopivan konferenssin. Konferenssiosallistuminen voi johtaa uusiin mielenkiintoisiin työtehtäviin tai hankkeisiin myöhemmin. Parhaimmillaan voi rakentaa kansainvälisen verkoston, jonka tapaamista odottaa joka vuosi. Konferenssiosallistumisen hyöty riippuu paljon omasta aktiivisuudesta. Teksti ja kuva: Maarit Ohinen-Salvén, Yliopettaja, FL, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu Sirpa Lassila, Yliopettaja, FT, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu Arvoisa lehteen kirjoittava SKOlainen! Löydät päivitetyt ohjeet kirjoittajille qr-koodin takaa. https://sko.oaj.fi/lehti Konferenssit tarjoavat hyvän mahdollisuuden kansainvälisty miseen.
18 SKOOTTERI ANTTI KARES
19 SKOOTTERI T aiteen maisteri Antti Kares työskentelee muotoilun lehtorina Savonia-ammattikorkeakoulussa. Antti päätyi opetusalalle sattumalta, kun oli töitä etsiessään tarttunut kohdalleen osuviin tarjouksiin. Hän on työskennellyt koulutuksen eri asteilla moninaisten oppijärjestelmien sisällä sekä vapaan sivistystyön puolella että yksityiselläkin puolella. Vapaa-aikana Antti toteuttaa luovuuttaan veistoharrastuksen parissa. – Olen toteuttanut harrastustani niin sanotussa katoavien veistosten maailmassa. Materiaalina käytän lunta, jäätä ja hiekkaa, jotka maisemoituvat kohtuullisen ympäristöystävällisesti takaisin luontoon, toteaa Antti. Veistoharrastuksen Antti Kares löysi kavereiden ja kokeilemisen kautta viime vuosituhannen lopulla. Siitä saakka hän on tehnyt veistoksia vaihtelevasti. – Kun aikaa ja mahdollisuuksia on ollut, niin harrastetaan intensiivisemmin. Joskus taas joutuu tällaiset vapaa-ajan hommat kutistamaan hyvin pieneksi tai unohtamaan osittain kokonaan taka-alalle. Veistämisessä monia puolia Veistämisessä hienointa on Antin mukaan se, kun voi keskittyä täysillä tekemiseen tai kun saa toisia opettamalla edistää veistoharrastusta. – Pari viikkoa sitten sain viimeksi auttaa uusia tekijöitä löytämään asian sisältä iloa ja sisältöä elämään, Antti kertoo. Veistoharrastus on myös hyvin monipuolinen. Välillä veistäjä voi miettiä uusia välineitä ja jopa valmistaa niitä itse. Välillä taas tutkitaan uusia mahdollisuuksia harrastuksen toteuttamiseen erilaisissa yhteyksissä. Jotkut tekemiset voivat olla kaupallisia, jotkut lahjoja toisille ja jotkut vaikka kilpailuja. Veistämisessä myös yhteisöllisyys tekijöiden kesken on mahtavaa, unohtamatta vuorovaikutusta sivustakatsojiin, joiden kanssa voi kokea ja jakaa jotakin merkittävää. – Taiteessa on paljon elementtejä, joiden syvyyksiä ei aina edes tule ajatelleeksi oman rajautuneisuutensa tai huomiokenttänsä ulkopuolelta. Kokemuksetkin taiteen äärellä ovat moninaisia ja tutustumisen arvoisia. Materiaalit kiehtovat Antin mukaan veistämisen materiaalit ovat itsessään hyvin kiehtovia. Yksi niistä on lumi, jota omakotitalossa asuvana toisinaan ei osaa aina arvostaa tai nähdä niillä mahdollisuuksien silmälaseilla, jotka veistäjän päästä toisessa tilanteessa huomaa löytävänsä. – Lumi on puhtaan valkoinen materiaali, jossa muodot piirtyvät skarppeina ja jaloina korostaen sisältöään upeasti. Lumi on kuin yhtä kidettä veistoksessa ja antaa veistäjälleen suuria vapauksia kohtuullisen kevyenä materiaalina. Veistoksessa suuretkin massat voivat uhmata painovoimaa uskomattomalla tavalla, ja se antaa vapautta ja vaikuttavuutta tuon materiaalin käytössä, toteaa Antti. Lumen lisäksi Antti käyttää veistämisessä myös jäätä. Veistoksia voidaan jäästä tehdessä koota osista saavuttaen haluttu muoto tai vain veistämällä ainetta pois ja paljastamalla sisällä piillyt muoto ihasteltavaksi. – Jää poikkeaa lumesta läpikuultavuutensa ja valon heijastelun ansiosta. Joskin materiaalina jää tarjoaa myös valloittavia haasteita painonsa ja työstötekniikoidensa kirjosta. Veistoharrastusta Antti Kares suosittelee kaikille kiinnostuneille. Harrastus voi sopia kenelle tahansa. Veistämisen taidon voi oppia itse tekemällä ja muiden teoksia tai tekemistä tutkimalla. Oppiminen on jatkuva prosessi, jossa mielenkiinnon kohteet vaihtelevat. Toisinaan on kysymys taidon oppimisesta joskus oman käsityskyvyn lisäämisestä ja erilaisten sisältöjen arvostamisesta ja arvottamisesta. – Ei tätä harrastusta kannata niin vakavasti ottaa, koska pelkkä tekeminenkin on kivaa ilman tavoitteita, ja joskus täytyy antaa huumorinkin viihdyttää sekä itseä että muita. Teksti: Atte Korte ANNE KARES KUULUMISIA KENTÄLTÄ Antti Kares käyttää teostensa materiaaleina lunta, jäätä ja hiekkaa. Veistäjä Antti Kares keskittyy ympäristöystävällisiin materiaaleihin. Hänen mukaansa veistäminen on harrastus, jonka oppii itse tekemällä ja muiden teoksia tutkimalla. Veistäminen on monipuolinen harrastus
Tekoälyn tekemien analyysien osuvuus riippuu todellisuuskäsityksen osuvuudesta. Oppilaitoksissa tekoäly pitää nähdä yrittämisen, ei opettajuuden linssin läpi. T ekoälyn luovuus perustuu kielimalleihin. Suuret kielimallit, eli LLM:t, ovat valtavia tietopankkeja, joihin on vangittu tieto siitä, miten vahvasti sanat, käsitteet ja kontekstit assosioituvat toisiinsa. Esimerkiksi sanoihin ”kylmä” ja ”pehmeä” yhdessä vahvasti assosioituva sana on ”lumi”. Toisaalta, jos kylmän ja pehmeän kaveriksi lisätään ”hellepäivä”, pomppaa tekoälyn aivoista ulos ”jäätelö”. Ihmisaivojen tapaan, suuri kielimalli etsii todennäköisimmän vastauksen. Salaisuus luovien ratkaisujen synnyttämiseen on harvoin yhdessä nähtyjen syötteiden antaminen. Sanoista ”kuuma”, ”pehmeä” ja ”syksyn iltahämärä” synnyttää kielimalli sopivilla syötteillä hyvin mielenkiintoisia tuotekonsepteja. Sama tekoäly voi siis käyttäjästä riippuen olla hyvin tylsä tai hyvin luova. Tekoäly on riippuvainen todellisuuskäsityksen osuvuudesta Uuden liiketoiminnan synnyttäminen ja markkinamuutoksiin mukautuminen vaatii usein tärkeitä päätöksiä ja uusia investointeja. Viisas yrittäjä ei tee näitä päätöksiä tai suuria investointeja puutteellisen tiedon varassa. Jos yrittäjän todellisuuskäsitys asiakastarpeista ja markkinasta, kannattavuuden osatekijöistä tai kaavaillusta operatiivisesta toiminnasta eivät vastaa todellisuutta, johtaa tämän todellisuuskäsityksen pohjalta tehdyt analyysit väärin päätöksiin ja investointeihin. Tekoälyn ansiosta monimutkaisetkin liiketoiminnan analysointimenetelmät ovat paljon aikaisempaa suuremman joukon saavutettavissa. Kalliiden konsulttien menetelmät ja asiantuntijapalvelut kannattavuusja markkinatiedon analyyseistä juridiikkaan valuvat PK-yrittäjien ulottuville. Tällä hetkellä ohjaan itse muun muassa tekoälyä hyödyntävään markkinatutkimukseen ja juridiikkaan liittyviä opinnäytetöitä. Kansainvälisten opiskelijoiden yrittäjyyspolkua helpottavassa hankkeessa kehittämämme selkosuomentaja-AI-työkalut auttavat Suomeen yrittäjäksi haluavaa. Paradoksaalisesti, kehittyneen analyysikyvyn saavutettavuuden parantuessa, kilpailukyky tulee yhä enemmän riippumaan siitä, kuinka hyvin yritysten todellisuuskäsitys vastaa todellisuutta jatkuvasti muuttuvassa markkinassa. Asiakkaiden ja kumppaneiden kuuntelu ja jalkautuminen kentälle ja tuotantosaleihin päivittävät yrityksen todellisuuskäsitystä siten, että tekoälynkin antamat neuvot ovat osuvampia. Tekoäly oppilaitoksissa Vuosi suurten kielimallien ilmestymisen jälkeen suurin fokus ja huoli oppilaitoksissa tuntuu olleen opettamiseen ja oppimiseen liittyvät kysymykset. Mielestäni tämä on suuri virhe. Pedagogiikan miettimisen sijaan, meidän pitää olla kokeilemassa ja rakentamassa oman alamme uusia tekoälyä hyödyntäviä toimintatapoja. Pedagogiikan tasolla ei ole merkitystä, jos opettamamme uintitekniikka ei auta pysymään pinnalla. Miten yrittäjyys muuttuu? On futuristeja, jotka ennustavat ensimmäisen yhden biljoonan dollarin arvoisen tekoälyapulaisia hyödyntävän yhden henkilön yrityksen olevan todellisuutta kymmenessä vuodessa. Varmaa on se, että uteliaasti uutta teknologiaa kokeilevat yrittäjät, jotka samaan aikaan päivittävät aktiivisesti omaa todellisuuskäsitystään, pärjäävät tulevien vuosien mullistuksissa. Teksti: Heikki Immonen, Karelia-ammattikorkeakoulu Tekniikan tohtori Heikki Immonen toimii yrittäjyyden yliopettajana ja asiantuntijana Talent Hub Eastern Finland -hankkeessa. Heikki on sivutoimiyrityksessään kehittänyt kansanperinnettä ja kompleksisten systeemien analyysiä yhdistelevän AI-animismi-menetelmän. MITEN TEKOÄLY MUUTTAA yrittäjyyttä?