Teollisuuden Näytelehti Teollisuuden Näytelehti Sivu 2 numero 11 /2023 Raute Oyj on allekirjoittanut Luminin (Uruguay) kanssa 49,6 miljoonan euron sopimuksen uuden vaneritehtaan teknologiatoimituksesta . Lumin rakentaa uuden vaneritehtaan Meloon, Cerro Largoon, Uruguayhin. Tehdas kasvattaa Luminin vanerin tuotantokapasiteettia 304 000 m3:stä lähes 500 000 m3:iin, mikä tekee Luminista Etelä-Amerikan toiseksi suurimman vanerin tuottajan. Rauten teknologiatoimitus sisältää kaikki tämän uuden eukalyptusvaneritehtaan tärkeimmät tuotantoprosessit: tukkien käsittelylinjan, viilun sorvauslinjan, kaksi viilun kuivauslinjaa sisältäen viilun lajittelun, kolme viilun saumauslinjaa, kaksi vanerin ladontalinjaa, kaksi vanerin puristuslinjaa, levynkorjausja sahauslinjat sekä laajan palvelukokonaisuuden mukaan lukien pitkäaikaisen työmaatuen. Kaikki linjat ovat nykyaikaisinta automatisoitua R7-sarjan teknologiaa, jotka on varustettu analysaattoreilla lajittelua varten ja MillSIGHTS-ohjelmistolla tiedonkeruuta varten. "Olemme erittäin tyytyväisiä saadessamme tämän tilauksen, mikä osoittaa kykymme palvella asiakkaitamme kokonaisratkaisujen toimittajana. Lumin on pitkäaikainen asiakkaamme, jolle olemme vuosien varrella toimittaneet useita teknologiaratkaisuja", sanoo Rauten toimitusjohtaja Mika Saariaho. Tilatut koneet ja laitteet toimitetaan helmikuun 2024 ja kesäkuun 2025 välisenä aikana. Ne valmistetaan Rauten tuotantoyksiköissä Lahdessa ja Kajaanissa sekä yhtiön kumppanuusverkostossa. Tämä uusi tehdas, joka on täydessä toiminnassa vuonna 2026, on osa Luminin strategiaa hyödyntää kestävien puutuotteiden kasvavaa maailmanlaajuista kysyntää rakennusja huonekalualalla. Lumin myös luo paikallista lisäarvoa Uruguayssa puutiloille, joita he ovat hoitaneet kestävästi yli 15 vuoden ajan Cerro Largossa ja Treinta y Tresissä. Lumin, joka työllistää 780 henkilöä, on johtava metsätalouden ja metsätuotteiden toimittaja Uruguayssa. Se on toiminut yli 25 vuoden ajan ja hallinnoi 120 000 hehtaaria metsämaata, ja sillä on kaksi vaneritehdasta Uruguayssa. Lumin on keskittynyt kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen vanerilevyjen kestävään tuotantoon. Luminin omistaa pitkäaikaisten sijoittajien yhteenliittymä. www.lumin.com RAUTE LYHYESTI: Raute on maailmanlaajuisesti toimiva teknologiaja palveluyritys. Rauten asiakkaita ovat puutuoteteollisuudessa toimivat yritykset, jotka valmistavat viilua, vaneria, LVL:ää (Laminated Veneer Lumber) ja sahatavaraa. Sen teknologiatarjonta kattaa koko viilun, vanerin ja LVL:n tuotantoprosessin sekä sahatavaran erikoismittauslaitteet. Tehdasmittakaavan projektien toimittajana Raute on globaali markkinajohtaja sekä vaneriettä LVL-teollisuudessa. Lisäksi Rauten täyden palvelun konseptiin kuuluvat teknologiapalvelut varaosatoimituksista säännöllisiin huoltoihin ja laitemodernisointeihin. Rauten pääkonttori sijaitsee Lahdessa. Yhtiön muut tuotantolaitokset sijaitsevat Kajaanissa, Vancouverin alueella Kanadassa. 11-23-2-1-2 RAUTELLE 49,6 MILJOONAN EURON TILAUS URUGUAYHIN
Sisältö 11 / 2023 Kansi / teksti näihin kuviin löytyy sisäsivuilta 1 Rautelle 49,6 miljoonan euron tulaus Uruguayhin 2 Toteutus/ sisältö 11/ 2023 3 Suomen Biokierto ja Biokaasu 4 DB Schenker yhdistää Pohjoismaiden markkina-alueet Pohjoismaiden klusteriksi 5 Näistä asioista puhutaan 6 Näistä asioista puhutaan 7 Finnair vähentää Helsinki-Vantaan lentoasemalta lähtevien lentojen hiilidioksidipäästöjä Neste MY uusiutuvalla lentopolttoaineelle 8 Suomen ammattitaitomaajoukkue on saapunut Ranskaan 9 Laatu ja vastuullisuus kiinteistöstrategian keskiössä 10 Yhdessä asiakkaidemme kanssa onnistuimme kompensoimaan 600 000 kiloa CO2-päästöjä vuonna 2022 11 Uutisia Tiedotteita Ajankohtaista asiaa 12 Uutisia Tiedotteita Ajankohtaista asiaa 13 Uutisia Tiedotteita Ajankohtaista asiaa 14 Mediakortti 2023 15 Nyt vaihtui 440 miljoonan suodatinpussin paperi 16 Tulevaisuus on täällä jo nyt kaksi sähkömoottoria ja Neliveto 17 Biltema täyttää 60 vuotta 18 Juha Ruotsalaisesta, Autontuojat ja -teollisuus ry: hallituksen puheenjohtaja 19 Takakansi 20
Teollisuuden Näytelehti Teollisuuden Näytelehti Sivu 4 numero 11 /2023 Suomen Biokierto ja Biokaasu Biokaasun ja ravinnekierrätyksen toimialan kasvua tulee vauhdittaa Suomessa on vahva yhteinen tahtotila biokaasun puolesta ja selkeät näkemykset tarvittavista toimenpiteistä. Biokaasuja ravinteiden kierrätysinvestointeja voidaan vauhdittaa vuosina 2023-2027 sujuvilla investointimenettelyillä, toimivalla investointitukijärjestelmällä sekä toimenpinteiden tehokkaammalla kokonaiskoordinaatiolla. Ministeriöt, Keskusta, Vasemmistoliitto, Kokoomus, Vihreät, Suomen ympäristökeskus, Luonnonvarakeskus sekä maatalous-, energia-, kaasu-, elintarvikesekä ympäristöhuoltosektorin toimija esittivät yhteensä liki 90 toimenpideehdotusta pyöreän pöydän keskustelutilaisuudessa 14.3.2023. Pyöreän pöydän keskusteluun osallistuneet asiantuntijat pitivät satsauksia biokaasuun ja ravinnekierrätykseen kannatettavina, sillä näin voidaan parantaa kansallista huoltovarmuutta ja energiaja ravinneomavaraisuutta sekä lisätä kiertotalouden tuomia hyötyjä ruokaketjussa. Keskeisimpinä toimenpiteinä investointien jouduttamiseksi nähtiin sujuvat viranomaismenettelyt laitosinvestointien yhteydessä sekä biokaasulaitosten investointitukien saaminen. Erittäin tärkeäksi nähtiin myös tarve jatkaa toimialan määrätietoista ja pitkäntähtäimen kehittämistä, missä keskeisenä ratkaisuna esitettiin kansallisen biokaasuohjelman päivittämistä. Ravinnekierrätyksen edistämiseksi esitettiin myös lukuisia toimenpiteitä niin tuotteistamisen helpottamiseksi kuin kysynnän lisäämiseksi. Puheenvuoroissa nousi vahvasti esille tarve tehdä laajempaa vaikuttamistyötä EU:n suuntaan, missä yhteydessä esille nousivat erityisesti raskaiden ajoneuvojen päästövähennykset sekä bioja sähköpolttoaineiden huomioiminen henkilöja pakettiautoja koskevassa CO2-päästölaskennassa. Yhteenveto esitetyistä toimenpiteistä: Sujuvat investointimenettelyt Toimiva biokaasulaitosten investointitukijärjestelmä (mm. riittävät määrärahat, tukimahdollisuudet erikokoisille tuotantolaitoksille, ennakoitavuus) Biokaasuohjelman päivitys ja toimeenpano Ravinteiden kierrätyksen edistäminen (mm. kysynnän kasvattaminen, tuotteistaminen, huomioiminen osana biokaasulaitosinvestointeja) Yhteistyö EU-tasolla Maatalouteen liittyvät toimet (mm. uudistavan viljelyn edistäminen ja maatalouden sivuvirtojen tehokkaampi hyödyntäminen) Parempaa ohjeistusta ja neuvontaa koko arvoketjulle Muut toimenpiteet mm. jakeluinfra ja ajoneuvojen investointituet, verotus, yhteistyö vetyklusterin kanssa, kaasumarkkinoiden kehittäminen, t&ktoimet. 11-23-4-1-2 Nyt on tarjouksessa ilmoitus koot: Leveys 185 mm ja korkeus 100 mm, Leveys 90 mm ja korkeus100 mm Haluatteko edullisen tarjouksen? . Tarjouksen saa 1 kpl tai 5 kpl, 10 kpl, sarja ilmoitukselle. Lähetä kysely tekstiviestillä numeroon 0465892070 tai sähköpostilla: markkinointi@tn-lehti.f
Teollisuuden Näytelehti Teollisuuden Näytelehti Sivu 4 numero 11 /2023 DB Schenker yhdistää Pohjoismaiden markkina-alueet Pohjoismaiden klusteriksi Suomi, Ruotsi, Norja, Tanska ja Islanti yhdistetään Pohjoismaiden klusteriksi • Petteri Nurmi nimitetty Pohjoismaiden klusterin toimitusjohtajaksi • Henkilöstöä yli 6000 DB Schenker, yksi maailman johtavista globaaleista logistiikkapalveluiden tarjoajasta, organisoi Pohjoismaiden toimintonsa ja yhdistää Suomen, Ruotsin, Norjan, Tanskan ja Islannin Pohjoismaiden klusteriksi. Huhtikuun 2023 alussa toimintansa aloittavan klusterin toimitusjohtajaksi on nimitetty Petteri Nurmi. Tällä tulevaisuuteen tähtäävällä organisaatiomuutoksella DB Schenker vastaa liiketoimintaympäristön muutokseen, jossa monet monikansalliset asiakkaat pitävät maita yhtenä Pohjoismaisena markkina-alueena. Petteri Nurmella on erittäin laaja kokemus eurooppalaisesta ja globaalista logistiikkaliiketoiminnasta. Nurmi aloitti uransa DB Schenkerillä noin 25 vuotta sitten ja on toiminut vuodesta 2018 alkaen DB Schenkerin toimitusjohtajana Suomessa. CEO Petteri Nurmelle raportoiva Pohjoismaiden klusterin johtoryhmä on nimitetty kokonaisuudessaan DB Schenkerin omista kokeneista johtajista. "Tällä Pohjoismaiden uudella rakenteella vahvistamme DB Schenkerin asemaa globaaleilla ja Euroopan markkinoilla, pystymme virtaviivaistamaan prosessejamme ja vastaamaan entistä paremmin asiakkaiden odotuksiin. Petteri Nurmen johdolla ansioitunut ja erittäin kokenut henkilöstömme kykenee huippusuorituksiin", sanoo DB Schenkerin Euroopan alueen toimitusjohtaja Helmut Schweighofer. "Yhteispohjoismainen markkina-asemamme on vahva varsinkin lentoja merirahdissa sekä sopimuslogistiikassa. Tämä kriittinen massa antaa meille valmiudet vahvistaa markkinaasemaamme entisestään. Voimme myös työskennellä entistä tehokkaammin asiakkaidemme hyväksi ja täyttää meihin kohdistuvat korkeat odotukset", sanoo Pohjoismaiden DB Schenkerin uudeksi toimitusjohtajaksi nimitetty Petteri Nurmi. Uusi Pohjoismaiden klusteri yhdistää Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Islannissa toimivien paikallisten yhtiöiden kattavan tuotevalikoiman ja innovatiiviset ratkaisut, joita tuottaa yli 6 000 työntekijää. Pohjoismaiden klusterin liikevaihto on lähes 3 miljardia euroa. DB Schenkerin ainutlaatuiseen, maailmanlaajuisesti yli 1 850 toimipisteen verkostoon kuuluva Pohjoismaiden klusteri on globaalin elinkeinoelämän luotettava kumppani, joka tarjoaa kattavat kansalliset ja kansainväliset kuljetusratkaisut saman katon alta. DB Schenker DB Schenker on yksi maailman johtavista logistiikkapalveluiden tarjoajista noin 76 100 työntekijällään yli 1 850 toimipisteessä yli 130 maassa. DB Schenker tarjoaa saman katon alta maa-, lentoja merikuljetukset sekä kattavat toimitusketjun hallinnan ja sopimuslogistiikan palvelut. Saavuttaakseen kunnianhimoisen tavoitteensa ilmastoneutraaliudesta vuoteen 2040 mennessä DB Schenker investoi jatkuvasti innovatiivisiin kuljetusratkaisuihin, uusiutuvaan energiaan ja hiilineutraaleihin tuotteisiin asiakkailleen. 11-23-5-1-2 Kuvateksti: Petteri Nurmella on erittäin laaja kokemus eurooppalaisesta ja globaalista logistiikkaliiketoiminnasta. Nurmi aloitti uransa DB Schenkerillä noin 25 vuotta sitten ja on toiminut vuodesta 2018 alkaen DB Schenkerin toimitusjohtajana Suomessa.
Teollisuuden Näytelehti Teollisuuden Näytelehti Sivu 6 numero 11 / 2023 Stena Recycling avaa akkujen kierrätyslaitoksen Ruotsin Halmstadiin Näistä asioista phutaan Sähköauton akkujen keräyskeskus Riihimäelle ja kierrätyslaitos Ruotsiin – Stena Recycling varautuu kierrättämään 10 000 tonnia sähköajoneuvojen akkuja vuosittain Stena Recycling avaa akkujen kierrätyslaitoksen Ruotsin Halmstadiin. Euroopan komission ehdottama uusi akkuasetus vaatii akkuvalmistajia käyttämään kierrätysmateriaaleja tuotannossa jo vuonna 2030. Tämä edellyttää, että kierrätysyritysten on pystyttävä kierrättämään akkujen tärkeät metallit, kuten litium, koboltti, kupari ja nikkeli, takaisin raaka-aineiksi. – Maailmanlaajuisesti akkujen kierrätysmarkkinoiden arvon on arvioitu kasvavan noin 23 miljardiin euroon seuraavassa kymmenessä vuodessa. Investoimme akkujen käsittelyyn, sillä haluamme kasvaa johtavaksi toimijaksi sähköajoneuvojen akkujen kierrätyksessä Euroopassa. Suomeen meille tulee sähköauton akkujen keräysja esikäsittelykeskus Riihimäelle, kertoo Stena Recycling Oy:n toimitusjohtaja Olli Kellokumpu. Stena Recyclingin Riihimäen yksikön uudessa keräyskeskuksessa voidaan vastaanottaa, tarkistaa ja esikäsitellä sähköauton litiumioniakut. Esikäsittelyssä akuista puretaan harvinaisia metalleja sisältävät akkukennot erilleen, jonka jälkeen ne toimitetaan Halmstadiin avautuvalle uudelle laitokselle kierrätettäviksi. Uudessa laitoksessa pystytään kierrättämään 10 000 tonnia akkuja vuosittain. Edistyksellisen prosessin ansiosta käytetystä akusta on mahdollista kierrättää yli 95 %. Arvokkaat mineraalit, kuten koboltti, litium ja nikkeli, otetaan talteen ja käytetään uusien akkujen tuotannossa, jolloin kierrätysaste on erittäin korkea. – Ajoneuvojen akkujen kierrätyksen lähtökohtana on kiertotalous. Kierrätysmateriaalien käyttö tuotannossa on yksi tehokkaimmista tavoista vähentää ympäristövaikutuksia ja säästää resursseja. Autamme autoteollisuutta siirtymään kiertotalouteen, kuvaa Kellokumpu. 11-23-6-1-2
Teollisuuden Näytelehti Teollisuuden Näytelehti Sivu 7 numero 11 / 2023 Näistä asioista phutaan Ranskalainen Lhyfe suurimmaksi omistajaksi suomalaiseen projektikehitysyhtiö Flexensiin kiihdyttämään yhdessä vihreän vedyn kasvua Lhyfe (EURONEXT: LHYFE), yksi maailman edelläkävijöistä vihreän ja uusiutuvan vedyn tuotannossa, joka vähentää teollisuuden ja liikkumisen hiilidioksidipäästöjä, ilmoittaa hankkineensa 49 %:n osuuden suomalaisesta Flexens-yhtiöstä, joka on vihreän vedynja Power-toX -hankkeiden kehittäjä. Tämä on Lhyfen ensimmäinen investointi toiseen yritykseen, joka osoittaa sen halun laajentua nopeasti maissa, joissa on suuria suunnitelmia vihreän vedyn käyttöön. Yhteistyön myötä molemmat osapuolet kasvattavat kaupallista toimintaansa ja projektejaan Suomessa. Smart Energy Åland (SMÅ) -tutkimusohjelmasta saatua ainutlaatuista osaamista hyödyntämään perustettu Flexens on vuodesta 2018 lähtien kehittänyt merkittävää osaamista energiajärjestelmien mallintamiseen ja projektikehitykseen. Nyt yhtiö, jonka palveluksessa on 19 henkilöä, pyrkii vihreän vedyn ja uusiutuvien energialähteiden Power-to-X:n johtavaksi yritykseksi. Yrityksen toiminta tukee Suomen tavoitteita olla Power-toX:n johtava maa Euroopassa. Flexensillä on vahva hankeportfolio, jonka ennakoitu kokonaiskapasiteetti ylittää 1,5 GW Suomessa ja ulkomailla, mukaan lukien: Kokkola: Flexensillä on pitkälle edennyt hanke, jonka taustalla on aiesopimukset kriittisten sidosryhmien kanssa Kokkolassa (300 MW arvioitu käyttöönotto vuoteen 2027 mennessä). Tällainen laitos varmentaisi Suomen paremman energiaja ammoniakkiomavaraisuuden. Ahvenanmaa: Ahvenanmaan saaristossa, useamman vuoden aikana tehdyn tutkimuksen jälkeen, yritys on kehittänyt maailman johtavan Smart Energy Åland -demoalustan esitelläkseen yhteiskuntaa, joka perustuu 100 % uusiutuvaan sähköön, ja jossa käytetään vetyä ja Power-to-X -teknologiaa. Lempäälä: Flexens perustaa Lempäälään ensimmäisen 2,5 MW:n vihreän vedyn tuotantoyksikön (odotetaan olevan toiminnassa vuonna 2025), joka liitetään Suomen ensimmäiseen vedyn tankkausasemaan. Laitos liitetään energiayhtiö Lempäälän Energian omistamaan paikalliseen älykkääseen energiajärjestelmään nimeltään LEMENE. Lhyfe on yksi maailman edelläkävijöistä vihreän vedyn tuotannossa: vuonna 2021 yhtiö vihki käyttöön maailman ensimmäisen vihreän vedyn tuotantolaitoksen, joka on suoraan yhteydessä tuulipuistoon, ja vuonna 2022 maailman ensimmäisen vihreän vedyn offshore -demolaitoksen. Yhtiöllä, jonka tavoitteena on yli 3 GW:n asennettu kapasiteetti vuoteen 2030 mennessä, on kolme uutta teollisuuslaitosta toiminnassa vuoden 2023 loppuun mennessä, ja se on jo ilmoittanut useista projekteista ympäri Eurooppaa, erityisesti Pohjoismaissa, GreenLabin ja GreenHyScalen kanssa Tanskassa, Storgrundetin, Trelleborgs Energin ja Harjedalen kanssa Ruotsissa sekä Horisont Energin kanssa Norjassa. Kiihdyttääkseen kehitystään ja kasvuaan Pohjois-Euroopassa ja erityisesti Suomessa, jo 11 maassa toimiva Lhyfe, on päättänyt tulla mukaan suomalaisen Flexensin toimintaan 49 %:n pääomasijoituksella. Investoinnin kautta Lhyfe tulee osaksi kehittäjien ja asiantuntijoiden tiimiä, jolla on erinomainen verkosto Suomessa ja Pohjois-Euroopassa sekä projektisalkku, joka sisältää yhden Suomen suurimmista vihreän vedyn projekteista. Lhyfen mukaantulon myötä Flexens saa tuekseen yhden vihreän vedyn tuotannon edistyneimmän toimijan teknologisen asiantuntemuksen, minkä johdosta yritys voi kehittää useampia projekteja, nopeammin ja laajemmassa mittakaavassa. Lhyfe ja Flexens aloittivat ensimmäiset yhteisprojektinsa vuonna 2020. Nyt he virallisesti yhdistävät asiantuntemuksensa, markkinatuntemuksensa ja kaupalliset portfolionsa nopeuttaakseen nykyisiä projekteja ja tunnistaakseen uusia mahdollisuuksia Pohjois-Euroopassa, jotka liittyvät erityisesti suuriin offshore-projekteihin, saavuttaakseen itselleen asettamansa hiilidioksidipäästöjen vähentämistavoitteet. Berndt Schalin, toimitusjohtaja, Flexens Oy Ab: ”Lhyfe on yksi markkinoiden edelläkävijöistä ja yksi yrityksistä, joka pystyy toteuttamaan projektit nopeasti. Odotamme innolla yhteistyömme tehostamista, jotta voimme hyödyntää pohjoismaisten markkinoiden tuntemustamme uusien vihreiden vetyprojektien toteuttamiseksi.” Taia Kronborg, Chief Business Officer, Lhyfe: "Flexens on asiantunteva ja sitoutunut yritys, jonka kanssa meillä on ollut onni työskennellä viime kuukausina. Yhteiset arvomme ja heidän paikallisten markkinoiden tuntemuksensa vakuutti meidät liittymään yhteen saavuttaaksemme tavoitteemme nopeammin." 11-23-7-1-2
Teollisuuden Näytelehti numero 10 / 2023 Teollisuuden Näytelehti Sivu 8 Numero 11 / 2023 Finnair vähentää Helsinki-Vantaan lentoasemalta lähtevien lentojen hiilidioksidipäästöjä Neste MY uusiutuvalla lentopolttoaineelle Onko yhtiönne kotisivuilla tiedotteita? No se on hyvä aisa, silloin asiakkaanne näkevät sen. Haluatteko sada tuolle tiedotteelle hieman laajemman lukijakunnan? Lähetä se osoitteella: tuotanto@tn-lehti.fi Lähetä se merkinnällä: Lehdistötiedote vapaasti julkaistavissa kuvineen ja kuva teksteineen. MY uusiutuvaa lentopolttoainetta™ vähentääkseen HelsinkiVantaan lentoasemalta lähtevien lentojen hiilidioksidipäästöjä. Uusiutuva lentopolttoaine (SAF) on yksi tärkeimmistä työkaluista lentomatkustamisen päästöjen vähentämiseksi tulevina vuosina, ja se on kaikkien lentoyhtiöiden saatavilla HelsinkiVantaan lentoasemalla. Finnairin tavoitteena on saavuttaa hiilineutraalius vuoteen 2045 mennessä, ja vastuullisen lentopolttoaineen käyttö on tässä suhteessa tärkeä työkalu. Neste MY uusiutuvan lentopolttoaineen käyttö vähentää kasvihuonekaasupäästöjä jopa 80 %* polttoaineen elinkaaren aikana verrattuna fossiilisen lentopolttoaineen käyttöön. Nyt ostettu polttoainemäärä on Finnairin tähän mennessä suurin yksittäinen uusiutuvan lentopolttoaineen hankintaerä. Neste toimittaa uusiutuvan lentopolttoaineen Helsinki-Vantaan lentoasemalle alkuvuodesta 2023. 750 tonnia uusiutuvaa lentoa vastaa noin 400 lentoa Helsingin ja Tukholman välillä käyttäen sekoittamatonta, 100% uusiutuvaa lentopolttoainetta. Tällä hetkellä uusiutuvaa lentopolttoainetta voidaan käyttää sekoitettuna jopa 50% perinteiseen fossiiliseen lentopolttoaineeseen. "Finnair täyttää tänä vuonna 100 vuotta, ja lentämisen päästöjen vähentäminen on olennainen osa kestävää tulevaisuutta. Kestävä lentopolttoaine on yksi tärkeimmistä välineistä päästöjen vähentämiseksi tulevina vuosina. Otamme myös asiakkaamme mukaan tähän, ja pieni osa jokaisesta myydystä lentolipusta menee vastuullisen lentopolttoaineen hintaan", sanoo Finnairin vastuullisuusjohtaja Eveliina Huurre. "Lentämisen päästöjen vähentäminen vaatii laajaa työkalupakkia ja kaikkien panosta. Samalla kun lisäämme uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöä, jatkamme myös kaikkia muita toimenpiteitä lentokoneiden painon vähentämisestä lentoreittien optimointiin ja polttoainetehokkuuden lisäämiseen." "Finnair oli yksi ensimmäisistä lentoyhtiöistä, joka käytti Neste MY uusiutuvaa lentopolttoainettamme. Olemme tehneet yhteistyötä jo pitkään ja odotamme innolla, että pääsemme tukemaan Finnairia sen kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamisessa", sanoo Jonathan Wood, Nesteen Renewable Aviation -liiketoiminta-alueen kaupallinen ja tekninen johtaja. "On hienoa nähdä, että Finnair tekee aloitteen uusiutuvan lentopolttoaineen vapaaehtoisesta ostamisesta osana vastuullisuussitoumuksiaan ja lisää asiakkaidensa tietoisuutta siitä, miten he voivat olla mukana luomassa kestävämpää tulevaisuutta." Uusiutuva lentopolttoaine SAF on uusiutuva lentopolttoaine , joka tarjoaa kestävämmän vaihtoehdon perinteiselle, fossiilipohjaiselle lentopolttoaineelle. Neste MY uusiutuva lentopolttoaine valmistetaan vastuullisesti hankituista, 100 % uusiutuvista jäteja tähderaaka-aineista, mukaan lukien käytetystä ruokaöljystä ja eläinrasvajätteestä. SAF sekoitetaan perinteiseen lentopolttoaineeseen ja toimii saumattomasti olemassa olevien lentokoneiden moottoreiden ja tankkausinfrastruktuurin kanssa. 11-23-8-1-2 Kuvateksti: Säiliöauto, joka toimittaa Nesteen uusiutuvaa lentopolttoainetta Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Lähde: Neste, Finnair on ostanut Nesteeltä 750 tonnia Neste
Teollisuuden Näytelehti Sivu 9 numero 11/ 2023 S uomen ammattitaitomaajoukkue edustaa Suomea kansainvälisessä Abilympics-kilpailussa Metzissä. Joukkueeseen kuuluu 13 oman alansa huippuosaajaa. Kansainvälinen Abilympics-kilpailu on tarkoitettu erityistä tukea tarvitseville ammattilaisille. Suomen joukkueeseen kuuluu 13 oman alansa ammattilaiseksi opiskelevaa nuorta. He osallistuvat kukin ammattialansa taitoja mittaaviin lajeihin, joita ovat esimerkiksi viherrakentaminen, valokuvaus, puhdistuspalvelut, kokki ja julisteen suunnittelu. Kilpailijat valmentautuvat omissa oppilaitoksissaan opettajiensa johdolla harjoitellen oman alansa ammatillisia taitoja. Lisäksi maajoukkueella on yhteisiä maajoukkueleirejä, joissa keskitytään joukkuehengen luomiseen ja kilpailuun liittyvään yleistietoon. ”Valmistaudun kisamatkaan sekä henkisesti että fyysisesti. Valmistautumiseen liittyy tietotekniikan saloihin tutustuminen, valmentajan ja kisakumppanien sparraus sekä työharjoittelu ITtuen tehtävissä,” kertoo Kiipulan ammattiopistossa opiskeleva Jani Jalassalo, joka kilpailee Computer Assembly -lajissa. Monilla kilpailijoilla on oman alan ammattilaiseksi valmistuminen lähellä ja tulevaisuudensuunnitelmatkin selvillä. ”Alassani on parasta, että pääsen käyttämään luovuutta ja ilmaisemaan itseäni töissä. Haaveilen oman alani jatko-opinnoista ammattikorkeakoulussa,” sanoo Outdoor Photography -lajissa kilpaileva Irene Vapalahti Ammattiopisto Luovista. ”Valmistumisen jälkeen töihin pääseminen on tärkeä tavoite. Minua kiinnostaisi tehdä siivoustyötä paikassa, jossa voisin myös auttaa ihmisiä, esimerkiksi päiväkodissa,” kertoo Ammattiopisto Liven Wivan Atrila. Hän kilpailee lajissa Cleaning Services. Myös Landscape Gardener -lajissa kilpailevalla Ammattiopisto Spesian Tom Moilasella on tulevaisuuden suunnitelmat selvillä: ”Aikomukseni on perustaa oma yritys koulun jälkeen. Opinnoissani olen ollut NY-yrityksissä osakkaana.” ”Toivon hyvää kilpailua Ranskassa. Aiemmin olen kilpaillut kansallisessa kilpailussa ja se oli hienoa. Voitin Taitaja2022-kilpailussa kultaa TaitajaPLUS kiinteistönhoito -lajissa,” Moilanen sanoo. Kansainvälinen Abilympicskilpailu Kansainvälinen Abilympics-kilpailu järjestetään Ranskan Metzissä 24.–25.3.2023. Kilpailuun osallistuu noin 400 kilpailijaa 27 maasta. Lajeja on yhteensä 44, ja Suomen joukkue osallistuu niistä yhdeksään. Suomi on osallistunut kansainväliseen Abilympics-kilpailuun vuodesta 2007. Edellisen kerran kilpailu järjestettiin vuona 2016 Ranskan Bordeaux’ssa. Suomen ammattitaitomaajoukkueen osallistujat tulevat viidestä eri ammatillisesta oppilaitoksesta. Mukana on kilpailijoita ja tuomareita Ammattiopisto Livestä, Ammattiopisto Luovista, Ammattiopisto Spesiasta ja Kiipulan ammattiopistosta. Suomen ammattitaitomaajoukkue on saapunut Ranskaan Onnea Suomen ammattitaitomaajoukkue osallistuu Abilympics-ammattia titokilpailuun Metzissä, Ranskassa. Kuva: Skills Finland / Roni Rekomaa
Teollisuuden Näytelehti Teollisuuden Näytelehti Sivu 10 numero 11 / 2023 A. Ahlström Kiinteistöt luottaa Caverioniin kiinteistöjensä ylläpidon palveluiden johtamisessa Laatu ja vastuullisuus kiinteistöstrategian keskiössä A. Ahlström Kiinteistöt tähtää kiinteistöstrategiassaan vastuullisuuteen ja laadukkaiden kiinteistökohteidensa aktiiviseen hoitoon. Yhtiö on valinnut Caverionin kumppanikseen johtamaan kiinteistöjensä teknisen huollon ja kunnossapidon sekä energiajohtamisen ja etähallinnan palveluita, joilla turvataan asiakastyytyväisyys, kiinteistöjen hyvä kunto ja niiden arvon säilyminen. Kumppanuussopimus koskee A. Ahlström Kiinteistöjen ja A. Ahlströmin tällä hetkellä omistamia kiinteistöjä pääkaupunkiseudulla sekä Lahdessa ja Tampereella. Palvelujen piiriin liitetään tulevaisuudessa myös yhtiön valmistuvat kiinteistöt. ”Kiinteistökantamme on kasvamassa tulevina vuosina ja ylläpidon palveluiden johtamiseen etsittiin uutta mallia. Caverionin laaja asiantuntijajoukko sekä kehitysmyönteinen asenne vakuuttivat meidät”, sanoo A. Ahlström Kiinteistöt Oy:n kiinteistöjohtaja Pia Lindborg. Caverion vastaa kiinteistöjen tekniseen huoltoon ja kunnossapitoon liittyvien palveluiden johtamisesta sekä kiinteistöjen etähallinnasta ja energiajohtamisesta. Asiakkaalla on käytössään Caverion SmartViewalusta, joka kokoaa yhteen kaiken kiinteistön tiedon reaaliaikaisesti ja helpottaa kiinteistönhallintaa ja käyttöä. Caverionin palvelut, kiinteistöjä jatkuvasti analysoiva teknologia, 24/7etähallintapalvelut ja sekä ammattitaitoinen asiantuntijatiimi takaavat kiinteistöjen hyvän kunnon ja arvon säilymisen. Niiden avulla myös ylläpidetään hyvät olosuhteet kiinteistöjen käyttäjille ja varmistetaan vuokralaisten tyytyväisyys. ”Olemme iloisia uudesta yhteistyöstämme A. Ahlström Kiinteistöjen kanssa. Meillä on yhteiset tavoitteet vastuullisuudessa ja kiinteistöjen pitkäjänteisessä kehittämisessä. Pääsemme nyt aloittamaan yhteisen kasvupolun ja pystymme tukemaan asiakastamme energia viisailla ratkaisuilla ja palveluillamme", Caverionin kiinteistöjohtamisen palveluista Suomessa vastaava liiketoimintajohtaja Laura Karotie sanoo. A. Ahlström Kiinteistöt Oy hallinnoi A. Ahlström Oy:n kiinteistöja metsäomaisuutta ml. historiallinen ruukkialue, Noormarkussa. Kiinteistöja metsäsijoitusten yhteenlaskettu arvo on noin 380 miljoonaa euroa. A. Ahlström Kiinteistöt etsii uusia sijoituskohteita, joissa on mahdollisuus luoda arvoa aktiivisen omistajuuden sekä kiinteistöjen kehitysja konversiohankkeiden kautta. Yhtiö sijoittaa keskeisillä paikoilla sijaitseviin toimitilakohteisiin pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja Turussa. Caverion on älykkään ja kestävän rakennetun ympäristön asiantuntija, joka mahdollistaa suorituskykyä ja ihmisten hyvinvointia. Asiakkaat voivat luottaa osaamiseemme kiinteistöjen, infrastruktuurin, teollisuuslaitosten ja teollisten prosessien koko elinkaaren ajan: perusja älyteknologioiden asennuksesta sekä huollosta ja kunnossapidosta palvelujen johtamiseen sekä asiantuntijaja suunnittelupalveluihin ja digitaalisiin ratkaisuihin. Palvelemme asiakkaitamme 10 maassa, Pohjoisja Keski-Euroopassa, lähes 14?500 caverimme voimin 11-23-10-1-2.
Teollisuuden Näytelehti Teollisuuden Näytelehti Sivu 17 numero 10 / 2023 Yhdessä asiakkaidemme kanssa onnistuimme kompensoimaan 600 000 kiloa CO2-päästöjä vuonna 2022 Nyt puhelin haastattelut ovat jääneet osittain tiedottajien hoidettavaksi, mutta toimittajat ja kuvaajat ovat lähteneet liikenteeseen tekemään tekstejä ja ottamaan kuvia. Milloin he voivat tulla tekemään tekstiä teidän yhtiöstänne? Soitto numeroon 0414446598 / Jouko Nieminen, niin sovitaan aika. Asiakkaamme vastasivat vuonna 2022 yhteensä 2543 asiakaskyselyyn, joten 4H-projektin Taimiteko-ohjelma istuttaa tänä vuonna vastaavan määrän puita. Jokainen istutettu puu sitoo hiiltä ja hillitsee näin osaltaan ilmastonmuutosta. 2543 puuta kompensoi noin 600 000 kiloa CO2-päästöjä ja tarjoaa työtä 25 nuorelle Kiilto lupasi istuttaa puun jokaisesta vuonna 2022 saamastaan asiakaskyselyn vastauksesta. Kampanjan tavoitteena oli yhdistää asiakaslähtöisten prosessien kehittäminen Kiillon koko toimintakulttuuria läpileikkaavaan ympäristötyöhön. Asiakkaat lähtivät hienosti mukaan kampanjaan, ja lopputuloksena uusia hiilinieluja syntyi yli 2500. ”Kiitos! Se on viesti asiakkaillemme. Toimintamme kehittäminen näkyy tietenkin positiivisesti suoraan asiakkaidemme arjessa, mutta on vain reilua antaa tärkeimmälle sidosryhmällemme mahdollisuus osallistua vastuullisuusja ympäristötyöhön laajemmin. Entistä kestävämmät toimintamallit ovat elinehto meille kaikille. On hienoa, että asiakkaamme lähtivät aktiivisesti mukaan palautekampanjaan”, sanoo Kiillon rakentamisen liiketoimintajohtaja Miikka Haapa-aho. "Vuonna 2023 haluamme panostaa yhä enemmän asiakaskokemukseen. Tämä tarkoittaa laajan asiakastyytyväisyyskyselyn toteuttamista, jonka tavoitteena on saada enemmän vastauksia, ja täten myös enemmän istutettuja puita." Kiillon ammattihygienian liiketoimintajohtaja Henrik Skibrek on tyytyväinen myös palautteiden avulla kerättyihin ideoihin toiminnan kehittämisestä. ”Asiakaslähtöisyys edellyttää aktiivista vuoropuhelua. Toivoimme asiakkaiden antavan palautetta erityisesti selkeiden yhteistyökokemusten kuten tuotekoeajojen, koulutusten tai myyntihenkilön käyntien jälkeen lähetettävien kohdennettujen kyselyiden avulla. Saimme paljon uusia eväitä”, hän kertoo. Töitä nuorille Kiillon ja Taimiteon yhteistyö alkoi jo vuonna 2019. Asiakaskyselyiden vastausten määrää vastaavien istutusten lisäksi Kiilto on kompensoinut Taimiteon avulla esimerkiksi matkustamisesta syntyviä päästöjä. Taimiteon tavoitteena lisätä Suomen metsien hiilinieluja istuttamalla taimia alueille, jotka eivät ole olleet enää vuosikymmeniin aktiivisen metsätai maatalouden piirissä. Maaja metsätaloustuottajain Keskusliiton mukaan Suomessa on tälläkin hetkellä noin 100 000 hehtaaria tällaisia maa-alueita, jotka soveltuisivat metsitettäväksi. Tavoitteenamme onkin istuttaa 10 000 hehtaaria uutta metsää vuoteen 2030 mennessä, jolloin uusia puita syntyisi yhteensä noin 20 miljoonaa kappaletta. Lisäksi tavoitteena on työllistää suomalaisia nuoria. Taimiteko tarjoaa kesätyötä erityisesti alle 18-vuotiaille nuorille, jotka ovat vielä työmarkkinoiden ulkopuolella. Taimiteko-toimintamallin hiilidioksidipäästöjen kompensaatiolaskelmat perustuvat Suomen luonnonvarakeskuksen asiantuntijoiden laskelmiin. Asiakaskyselyiden vastausten perusteella istutettavien puiden lisäksi Kiillolle istutetaan yhteensä noin 8000 taimea neljän hehtaarin pinta-alalle. Kesäkuussa 2022 Kiillolle istutettiin 5306 taimea eli reilut 2 hehtaaria Virtain Tuuranevalle. 11-23-11-1-2
Teollisuuden Näytelehti Teollisuuden Näytelehti Sivu 12 numero 11 /2023 Uutisia Tiedotteita Ajankohtaista asiaa 150 vuotta oluttekoja samalla joentörmällä – Jotkut sanovat sitä jopa Suomen suurimmaksi olutteoksi, Tornion Panimon toimitusjohtaja, panimomestari Kaj Kostiander naurahtaa korkeiden käymistankkien keskellä viitaten perinteisen 1960-luvut olutreseptin palauttamiseen tuotantoon Torniossa. Torniolainen panimoperinne sai alkunsa vuonna 1873, kun Torneå Bryggeri Aktiebolaget perustettiin Tornionjoen rantaan. Nyt, 150 vuotta myöhemmin, olutta pannaan edelleen samoilla sijoilla, Euroopan suurimman vapaasti virtaavan lohijoen törmällä, alle kilometrin päässä Ruotsin rajasta. Sataanviiteenkymmeneen vuoteen on mahtunut Suomen itsenäistyminen, kaksi maailmansotaa, kieltolaki, räjähdysmäinen nousu maamme suurimmaksi ja lopulta tuho. Sitten uudelleensyntyminen. Lappilainen periksiantamattomuus ja luova hulluus ovat pitäneet perinteen hengissä vuosisadasta toiseen. – Innovatiivisella pienpanimoalalla perinteet koetaan usein edistyksen jarruiksi, mutta torniolaisen oluen väkevä tarina luo positiivisen paineen kehittyä ja kasvaa, olla kekseliäs ja luova, Kostiander kuvailee pohjoista mielenlaatua. Sloganimme janosta tekoihin kuvaa rehtiä pohjoista tekemisen meininkiä, mikä täällä on aina ollut. 1960-luvulla Torniossa kehitettiin Lapin Kulta. Raikkaan pehmeä täysmallasolut palkittiin kansainvälisesti ja oluen nokkela markkinointi haki vertaistaan. Seurasi räjähdysmäisen kasvun vuosikymmenet. – Lopulta kasvu johti siihen, että alkuperäisen oluen ydin uhrattiin tehokkuuden alttarille, harmittelee alkuperäisen reseptin nuorena panimomestarina kehittänyt Leo Andelin, nyt 86-vuotias alan legenda. Suurpanimo suljettiin 2010, mutta pohjoisen ihmiset eivät sulattaneet vuosisataisen perinteen pyyhkäisyä pois olutkartalta. Joukkorahoituksen turvin käynnistettiin samoille sijoille pienpanimo vuonna 2016. Panimomestari Andelin liittyi joukkoon alkuperäinen 1960-luvun olutresepti mukanaan. Sen mukaisesti pantu Lapland Original Lager palkittiin esikuvansa mukaisesti Monde Selection-laatupalkinnolla. Perinneolut muodostaa edelleen kolmanneksen Tornion Panimon tuotannosta, vaikka panimo on kasvanut Suomen suurimpien pienpanimoiden joukkoon muutamassa vuodessa. – Alkuperäisyys on meille ydinarvo ja on kunnia-asia saada panna olutta Leon kaltaisen legendan kanssa, Kostiander kiittelee. Leo on opettanut meille perinteisen lageroluen salat ja valvoo edelleenkin Originalin tuotantoa viikoittaisilla vierailuillaan huolehtien siitä, että tekeminen on jatkuvaa kehittämistä kohti yhä parempaa olutta. Luovana pienpanimona Tornion Panimo tuo markkinoille vuosittain useita uutuuksia oluenystävien nautittavaksi. Oluiden ytimessä on kotimaisuus ja pohjoinen raikkaus, gluteenittomuus ja hiilineutraalius. Tornion Panimo juhlistaa 150-vuotista tarinaansa 1873-juhlaoluilla. Ensimmäisenä kauppoihin saapuu vaalea 1873 Juhlalager. – Juhlalagerin lähtökohtana oli pohdintani siitä, millainen Lapland Original Lagerista olisi voinut tulla, jos se olisikin kehitetty vasta 2023, panimomestari Kostiander kertoo reseptin synnystä. 1960-luvulla reseptiin haluttiin perinteistä matalamman katkeron lisäksi hentoa esterisyyttä, kukkaista hedelmäisyyttä, joka saatiin aikaan uudenlaisella hiivalla. Sama resepti on edelleen todella ajankohtainen, kuten klassikolta sopii odottaakin. Nykytrendit kuitenkin korostavat enemmän humalointia. – 1873 Juhlalager noudattaa torniolaista pohjahiivaoluen perinnettä helpolla juotavuudellaan ja raikkaudellaan, mutta selkeämpi aromihumalointi ja gluteenittomuus tuovat siihen ripauksen modernimpaa otetta, Kostiander luonnehtii uutuusolutta. Helpon ja raikkaan Juhlalagerin lisäksi Torniosta on tulossa ainakin 1873 Hunajabock, Pehkolan lähimaltailla pantu vaalea pohjahiivaolut, johon aito Lapin hunaja tuo makua ja vahvuutta, sekä 1873 Tervaporter, mustan paahteinen ja vahva olut, jonka tervainen aromi kunnioittaa Perämeren vuosisataisia tervaperinteitä. Molemmissa uutuuksissa vahvuutta löytyy yli 6 prosentin verran. Vuonna 1873 perustettu Tornion panimo käynnistettiin uudelleen kuuden kylmän vuoden jälkeen pienpanimona. Lapin Kullan tehtaana muistettu panimo näytti tulleen tiensä päähän, kun Hartwall siirsi oluen tuotannon Lahteen vuonna 2010. Pohjois-Suomen oluenpanon vuosisataiset perinteet saivat kuitenkin jatkoa vuonna 2016, kun samoille sijoille perustettiin Tornion Panimo Oy. 11-23-12-1-2 Wärtsilän Juha Kytölä vuoden 2023 teknologiajohtajaksi Wärtsilän tutkimus-, kehitysja suunnittelujohtaja Juha Kytölä on palkittu johtavista teknologiavaikuttajista koostuvan paneelin vuoden 2023 teknologiajohtajana. Palkinto kuvastaa Kytölän pitkän ja ansiokkaan uran arvoa Wärtsilässä. Erityisesti se on tunnustus hänen omistautumisestaan Wärtsilän alan johtaville pyrkimyksille nopeuttaa merija energia-alan hiilestä irtautumista. Palkinnon julkistaminen ja luovuttaminen tapahtui CTO Forumissa Helsingissä. Vuoden teknologiajohtaja -palkinnot järjestetään yhteistyössä Teknologiateollisuus ry:n ja innovaatiokonsultointiyritys Spinversen kesken. Palkintojen tarkoituksena on korostaa teknologiajohtajien työn merkitystä. Ottaessaan palkinnon vastaan Kytölä sanoi: "Minulle on suuri kunnia tulla valituksi vuoden teknologiajohtajaksi. Työmme hiilineutraalin toiminnan keinojen tutkimisessa ja kehittämisessä on kuitenkin tiimityötä. Koko yhtiö on sitoutunut toteuttamaan Wärtsilän yleistä strategiaa tulla hiilineutraaliksi omassa toiminnassaan vuoteen 2030 mennessä ja toimittaa polttoainevalintoja ja -ratkaisuja, joiden avulla merenkulkuja energiateollisuus voivat toimia puhtaasti ja tehokkaasti. Haluan siksi esittää vilpittömät kiitokseni kaikille, jotka ovat auttaneet meitä saavuttamaan nämä tavoitteet." Tämän vuoden teknologiajohtajafoorumissa piti opetusja kulttuuriministeriön kansliapäällikkö Anita Lehikoisen keynote-puheenvuoro. Palkintoraadin puheenjohtajana toimi Teknologiateollisuuden toimitusjohtaja Jaakko Hirvola. Juha Kytölä on palvellut Wärtsilää maailmanlaajuisesti erilaisissa tuotekehitysja johtotason tehtävissä. Hän on toiminut myös Wärtsilä Finlandin toimitusjohtajana. Hän on ollut inspiroiva ja kokenut johtaja yrityksen innovaatioiden muotoilussa ja edistämisessä, vaihtoehtoisten polttoaineiden kehittämisessä ja hiilettömässä portfoliossa. Vuonna 2021 Wärtsilälle myönnettiin Business Finlandin yritysprojektipalkinto Zero Emissions Marine -hankkeesta. Kytölällä oli johtava rooli ohjelman käynnistämisessä. 11-23-12-1-2
Teollisuuden Näytelehti Teollisuuden Näytelehti Sivu 13 numero 11 /2023 Uutisia Tiedotteita Ajankohtaista asiaa Pitäisiköhän lakia muuttaa? -kampanja haluaa työttömyyskassat tukemaan työllisyyttä Työttömyyskassoilla on jatkuva yhteys satoihin tuhansiin työnhakijoihin, mutta nykyisen lainsäädännön mukaan ne eivät saa tukea jäsentensä työllisyyttä edes avoimista työpaikoista kertomalla. Suomen suurin kassa YTK Työttömyyskassa aloittaa tänään tiistaina 21.3. viestintäkampanjan, jolla se ajaa työttömyyskassoille oikeutta edistää jäsentensä työllisyyttä. Voimassa olevan lain mukaan kassat eivät saa tukea asiakkaidensa työllistymistä – edes vinkata työttömille jäsenilleen avoimista työpaikoista. Lakimuutostavoite on työttömyyskassojen jakama. “Työttömyyskassoilla on jatkuva yhteys työtä vailla oleviin asiakkaisiinsa. Nykylain mukaan me emme kuitenkaan saa hyödyntää käytössämme olevaa dataa ja osaavaa asiakaspalveluamme työllisyyden tukemiseen, kuten esimerkiksi Tanskassa jo tehdään”, kertoo YTK Työttömyyskassan toimitusjohtaja Auli Hänninen. Yksi viikko tuo säästöjä jopa 85 miljoonaa euroa YTK Työttömyyskassa tavoittelee mallia, jossa työttömyyskassoilla olisi mahdollisuus, mutta ei pakkoa jäsentensä työllisyyden edistämiseen. “Lakimuutoksen myötä voisimme esimerkiksi kohdentaa jäsenelle viestintää hänelle sopivista työpaikoista ansiopäivärahahakemuksen yhteydessä.Järjestelystä hyötyisivät kassan jäsenten lisäksi valtio, työnantajat ja työntekijät, joiden kaikkien kustannukset työttömyydestä pienenisivät”, Auli Hänninen sanoo. Työllistymisen nopeutuminen säästäisi merkittäviä määriä julkista rahaa. “Tälläkin hetkellä Suomessa on yli 170 000 avointa työpaikkaa. Jos työttömyyskassa saisi olla mukana edistämässä työllisyyttä, voisi pelkästään YTK auttaa kuukausittain jopa 40 000 työnhakijaa. Jos työttömyyskassat saisivat työttömät työllistymään esimerkiksi viikon nykyistä nopeammin, rahaa säästyisi jopa 85 miljoonaa euroa. Samalla työstä kertyvät verotulot kasvaisivat”, Auli Hänninen kertoo. Peräti 80 % kannattaa lakimuutosta YTK Työttömyyskassa kysyi maaliskuussa jäseniltään, kannattavatko he lakimuutosta, joka antaisi työttömyyskassoille mahdollisuuden työllistää jäseniään. Yli 18 500 vastaajan kyselyssä* peräti 80 % vastaajista kannatti lakimuutosta ja vain 3 % vastusti sitä. Pitäisiköhän lakia muuttaa? -kampanja näkyy katukuvassa, mediassa ja sosiaalisessa mediassa 21.3.–18.4. Tutustu kampanjaan osoitteessa ytk.fi/muutetaanlakia YTK:n laaja kyselytutkimus: Yli 70 % haluaa lisätoimia työllisyyden parantamiseksi, vain 9 % lyhentäisi ansioturvaa Kysymys kysyttiin muodossa: “Haluaisimme muuttaa lainsäädäntöä niin, että työttömyyskassat saisivat auttaa jäseniään työllistymään. Kannatatko ajatusta?”. 80 % vastaajista vastasi kyllä, 3 % en ja 17 % en osaa sanoa. Jäsenpulssi-kyselytutkimus toteutettiin 7.–12.3.2023 ja siihen vastasi 18 507 YTK:n jäsentä. 11-23-13-1-2 Fortum ja Rolls-Royce SMR selvittävät SMR:ien yhteisiä mahdollisuuksia Suomessa ja Ruotsissa Fortum ja Rolls-Royce SMR ovat allekirjoittaneet yhteisymmärryspöytäkirjan, jossa selvitetään yhdessä pienten modulaaristen reaktoreiden (SMR) käyttöönottomahdollisuuksia Suomessa ja Ruotsissa. Fortumin strategiset painopisteet ovat luotettavan puhtaan energian toimittaminen ja hiilestä irtautumisen edistäminen pohjoismaisilla teollisuudenaloilla. Sopimus on osa Fortumin kannattavuusselvitystä, jossa selvitetään uuden ydinvoiman edellytyksiä Suomessa ja Ruotsissa yhteistyössä asiakkaiden ja kumppaneiden kanssa. Rolls-Royce SMR perustettiin marraskuussa 2021 tuomaan markkinoille modulaarinen, tehtaalla rakennettu SMR, joka pystyy tuottamaan 470 megawattia (MW) vähähiilistä sähköä vähintään 60 vuoden ajan. "Rolls-Royce SMR:llä on kunnia tehdä yhteistyötä Fortumin kanssa, joka on yksi Pohjoismaiden arvostetuimmista ydinalan toimijoista, ja näemme suurta hyötyä kahden organisaatiomme välisestä yhteistyöstä", sanoo Alan Woods, Rolls-Roycen SMR:n strategiaja liiketoiminnan kehitysjohtaja. "Energiavarmuuden merkitys on kasvanut dramaattisesti, ja näemme ainutlaatuisen lähestymistapamme ydinvoiman uudisrakentamiseen keskittyen toimituskykyyn ja kustannustehokkuuteen parhaana ratkaisuna vähähiilisen energian tarjoamiseen tuleville sukupolville. Odotamme innolla yhteistyötä Fortumin kanssa heidän toteutettavuusselvityksensä aikana", hän jatkaa. "Fortum aloittaa mielellään yhteistyön Rolls-Royce SMR:n kanssa, joka on yksi pienten modulaaristen reaktorien edelläkävijä. Toimitusmalli on yksi tärkeimmistä menestystekijöistä, jotka tekevät uudesta ydinvoimasta kilpailukykyisen, ja Rolls-Roycen historiallinen teollinen kokemus valmistuksesta on todella arvokasta Newbuild-toteutettavuustutkimuksellemme", sanoo Laurent Leveugle, joka johtaa Fortumin ydinalan toteutettavuustutkimusta. Yhteisymmärryspöytäkirja on osa Fortumin marraskuussa 2022 käynnistämää ydinalan toteutettavuustutkimusta. Kaksivuotisen ohjelman aikana Fortum tutkii kaupallisia, teknologisia ja yhteiskunnallisia, mukaan lukien poliittisia, oikeudellisia ja lainsäädännöllisiä, ehtoja sekä pienille modulaarisille reaktoreille että perinteisille suurille reaktoreille Suomessa ja Ruotsissa. Tutkimuksessa selvitetään myös uusia kumppanuuksia ja liiketoimintamalleja. Rolls Royce SMR:n lisäksi Fortum on solminut yhteistyösopimukset ranskalaisen EDF:n, ruotsalaisen Kärnfull Nextin ja suomalaisen Helenin kanssa. Mahdolliset investointipäätökset tehdään myöhemmin. 11-23-13-1-2
Teollisuuden Näytelehti Teollisuuden Näytelehti Sivu 14 numero 11 /2023 Uutisia Tiedotteita Ajankohtaista asiaa Reserviläiset ja viranomaiset muodostavat paikallisen turvallisuuden Charly Salonius-Pasternak ja Heikki Siltala ehdottivat Helsingin Sanomissa julkaistussa mielipidekirjoituksessaan, että reserviläisten ja viranomaisten yhteistyötä lisättäisiin nykyistä laajamittaisemmin paikallisella tasolla esimerkiksi päivän mittaisilla kertausharjoituksilla. Samalla Puolustusvoimat saisivat kartoitettua reserviläisten terveydentilan ja kuntotason, sekä päivitettyä tietoonsa reserviläisen siviiliosaamisen ja vahvuudet. Suomen Reserviupseeriliitto kannattaa vahvasti paitsi kertausharjoituksien lisäämistä, erityisesti paikallisen yhteistyön lisäämistä reserviläisten, Puolustusvoimien sekä muiden viranomaisten kanssa. -Yhteisissä kertausharjoituksissa voitaisiin laajentaa ymmärrystä reservin toimintakyvystä ja kouluttautumisja kehittymismahdollisuuksista, toteaa liiton puheenjohtaja Aaro Mäkelä. -Mielipidekirjoituksessa mainitun Maanpuolustuskoulutus MPK:n lisäksi tilaisuuksissa voisi olla myös paikallisia maanpuolustusjärjestöjä kertomassa mahdollisuuksista vapaaehtoisen maanpuolustuksen parissa. Suomen laaja, lähes 900 000 henkilön reservi varmistaa, että jokaisessa naapurustossa on asepalveluksen saanut reserviläinen. -Monella on palveluksen jälkeen kertynyt valtava määrä tunnistamatonta ammattitaitoa, jota Puolustusvoimat ja yhteiskunta voisi mahdollisen kriisin aikana hyödyntää, Mäkelä sanoo. Suomen Reserviupseeriliitto uskoo, että yhteistyötä lisäämällä Suomen kokonaisturvallisuus tulisi paranemaan merkittävästi. Maanpuolustus, tietoa julkaisijasta Suomen Reserviupseeriliitto on reserviupseerien valmiuksia kehittävä toiminnallinen ja aatteellinen maanpuolustusjärjestö, joka tukee valtakunnan turvallisuutta. Reserviupseeriliittoon kuuluu noin 28 000 jäsentä ja valtakunnallisesti 295 jäsenyhdistystä ja 20 reserviupseeripiiriä. Noin kolmannes reserviupseerikoulutuksen saaneista suomalaisista on mukana Suomen Reserviupseeriliiton toiminnassa. RUL:n tehtävänä on ylläpitää erityisesti reserviupseerien sotilaallisia ja kokonaisturvallisuutta edistäviä tietoja, taitoja, johtajakykyä ja valmiuksia. 11-23-14-1-2 Volvo Trucks ja Boliden tekevät yhteistyötä maanalaisten sähkökuorma-autojen käyttöönotossa kaivostoiminnassa Volvo Trucks ja kaivosyhtiö Boliden yhdistävät nyt voimansa toteuttaakseen sähkökuorma-autojen kuljetuksia maanalaisissa ympäristöissä. Ruotsalainen kaivoskonserni Boliden on tulossa yhdeksi ensimmäisistä maailmassa, joka alkaa käyttää akkukäyttöisiä kuorma-autoja raskaassa maanalaisessa liikenteessä vuodesta 2023 alkaen. Kaivosympäristöissä sähkökuorma-autot voivat tarjota useita suuria etuja – mukaan lukien pakokaasupäästöjen välttäminen, turvallisempi työpaikka ja hiljaisemmat työolosuhteet. Kaivosteollisuus käy tällä hetkellä läpi nopean muutoksen aikaa, ja monet toimijat ovat siirtyneet kestävämpiin tuotantomenetelmiin tarjotakseen metalleille, joilla on pienempi ilmastojalanjälki. Kuten monissa muissakin kaivoksissa, dieselajoneuvojen pakokaasut aiheuttavat suurimman osan Bolidenin kaivosten hiilidioksidipäästöistä. Yhtiö on sitoutunut vähentämään CO2päästöjään 40 prosentilla vuoteen 2030 mennessä*, ja jotta Boliden saavuttaisi ilmastotavoitteensa, liikenteen sähköistäminen on ratkaisevassa roolissa. Bolidenin ja Volvo Trucksin uusi yhteistyösopimus tarkoittaa, että Bolidenin Kankbergin kaivoksella Skellefteån edustalla PohjoisRuotsissa käytetään kahta raskasta Volvo-kuorma-autoa. Jos kaikki kaivoksen kuorma-autot olisivat sähköisiä, kaivoksen CO2-päästöjä voitaisiin vähentää yli 25 prosenttia. "Tämä on jännittävää yhteistyötä ympäristössä, jossa on erittäin kovat vaatimukset; jyrkät rinteet, raskaat kuormat ja kostea ilma, joka kuluttaa ajoneuvoja", kertoo Volvo Trucksin projektipäällikkö Jessica Lindholm. "Yhteistyö Bolidenin kanssa antaa meille arvokasta tietoa sähkökuorma-autojen suorituskyvystä maan alla ajettaessa ja antaa vastauksia kysymyksiin siitä, miten voimansiirtolinja ja akut vaikuttavat. Kaivosliikenteen hiilidioksidipäästöjen väheneminen tarkoittaa myös sitä, että vähennämme välillisesti omia CO2-päästöjämme, koska kuorma-autoissamme käytetään kaivosteollisuuden raaka-aineita." Kankbergin kaivosta palvelevalla ensimmäisellä kuorma-autolla, Volvo FH Electricillä, kuljetetaan kalliopultteja ja muita laitteita kaivokseen, ja se otetaan käyttöön vuonna 2023. Ensimmäisestä kuorma-autosta saatujen kokemusten perusteella myöhemmin otetaan käyttöön toinen Volvo FH Electric, jota käytetään kiven ja malmin maanalaisiin kuljetuksiin. "Näemme Volvon kanssa tehtävän yhteistyön loistavana mahdollisuutena viedä sähköteknologiaa eteenpäin ja samalla oppia mukauttamaan toimintaamme fossiilivapaaseen maanalaiseen liikenteeseen. Kuorma-autojen suuri etu on se, että ne edistävät kestävämpää kaivosta sekä päästöjen että työntekijöidemme työympäristön osalta", kommentoi Bolidenin projektipäällikkö Dennis Forslund. "Lisäksi kaivoksessa kulutetun energian kokonaismäärä on pienempi, koska sähkökäyttö on energiatehokkaampaa kuin dieselmoottori, ja moottorijarrutuksen aikana regeneroitu sähkö on mahdollista kaapata alamäessä." Volvo Trucks tarjoaa alan laajimman valikoiman sähkökuormaautoja, kuusi sarjatuotannossa olevaa sähkökuorma-automallia, ja se on raskaiden sähkökuorma-autojen markkinajohtaja Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Yrityksen sähkökuorma-autot pystyvät kattamaan monia erilaisia kuljetustarpeita kaupunkijakelusta ja jätehuollosta alueelliseen liikenteeseen ja rakennusliikenteeseen. Volvon tavoitteena on, että 50 prosenttia sen vuonna 2030 myydyistä uusista kuorma-autoista olisi sähköisiä. 11-23-14-1-2
Näin Fredmanin suodatinpussit valmistuvat Raumalla ja Espoossa 90 henkilön voimin. Teollisuuden Näytelehti Sivu 16 numero 11 / 2023 Fredman valmistaa Rauman tehtaallaan vuosittain yli 440 miljoonaa suodatinpussia. Nyt paperi vaihtuu FSCsertifioiduksi materiaaliksi. FSC on kansainvälinen sertifiointijärjestelmä, joka kertoo kestävästä metsänhoidosta ja materiaalit tulevat vastuullisesti hoidetuista metsistä. Paperiuudistus ei lähtökohtaisesti nosta suodatinpussien hintaa eikä vaikuta kahvin makuun. Fredman uudistaa myös suodatinpussien kartonkipakkaukset. Historiaan jää pakkauksen biomuovista valmistettu ikkuna. Aikoinaan kahvinautiskelijat toivoivat pakettiin ikkunaa, josta näkee suodatinpussin värin. Nyt muovi-ikkunasta luovutaan ja se korvataan suodatinpussin kuvalla. Näin poistuu merkittävä määrä tarpeetonta muovia sekä samalla kierrätetty pakkausmateriaali on laadukkaampaa. Suomalaisille maistuu kahvi. Keskimäärin jokainen suomalainen kuluttaa kahvia keitellessä yhden suodatinpussin päivässä. Kaikkiaan kahvinhimon sammuttamiseen kuluu vuosittain yli 2 miljardia suodatinpussia. Kahvija paahtimoyhdistyksen mukaan suomalaiset joivat vuonna 2021 kahvia 9,4 kg. Se on noin 1 000 kuppia henkeä kohden. Näin suuressa määrässä kaikilla ympäristötoimenpiteillä on vaikutusta. – Suodatinpussien paperin vaihto on uusin vastuullisuustekomme. Uudistus koskee kaikkia kuluttajaja ammattikeittiöissä käytettäviä Fredmanin suodatinpusseja. Paperiuudistus ei lähtökohtaisesti vaikuta suodatinpussien hintaan eikä valmistettavan kahvin makuun. Kahvin aromit säilyvät ennallaan ja jatkossa suomalaiset voivat nauttia kahvihetkestään entistä vastuullisemmin, sanoo kotimaisen perheyrityksen Fredmanin liiketoimintajohtaja Peter Nyman. Suodatinpussi ratkaisee makunautinnon Maultaan tasapainoinen kahvinautinto syntyy puhtaalla keittimellä, tuoreesta kahvista ja raikkaasta vedestä. Suodatinpussilla on ratkaiseva rooli kahvin parhaan maun esille tuomisessa. Suodatinpaperin pienen pienten huokosten ansiosta kahvin suodatusaika on tarpeeksi lyhyt, jotta kahviin ei ehdi tulla kitkerää makua. Kahvijauhetta ei suositella painettavaksi liian voimakkaasti suodatinpaperia vasten, kevyt taputtelu lusikalla riittää. – Kahviasiantuntijat ja baristat suosittelevat käyttämään valkaistuja suodatinpusseja, sillä valkaisukäsittely neutraloi makuja ja tuoksuja suodatinpussista. Fredmanin suodatinpusseissa ei käytetä kloorin tapaisia kemikaaleja, vaan ympäristöystävällistä happivalkaisua. Ja aina kannattaa muistaa, että käytetty suodatinpussi kuuluu biojätteeseen, ei sekajätteeseen, Nyman toteaa. Suodatinpussipakkauksen muovinen ikkuna jää historiaan Fredman uudistaa myös kartonkiset suodatinpussipakkaukset. Muoviset ikkunat jäävät historiaan, kun tilalle painetaan kuva pakkauksen sisältämästä valkaistusta tai valkaisemattomasta suodatinpussista. Aikoinaan ikkuna lisättiin kuluttajien toiveesta, jotta paketista näkee suodatinpussin värin. Pakkausuudistuksen myötä kierrätys helpottuu ja kierrätetyn kartongin materiaali on laadukkaampaa. Käytetty suodatinpussi sen sijaan kuuluu poroineen päivineen biojätteeseen. – Kaikki muovit eivät vähäisinä määrinä sotke kierrätysprosessia, mutta toiset voivat tukkia sen etenkin, jos määrät ovat suuria. Toteutamme pakkausuudistuksen portaittain hävikin välttämiseksi. Ensimmäisenä muoviset ikkunat poistetaan pienemmästä suodatinpussista eli pakkauskoosta 102. Yleisimmin kotitalouksissa käytetty 1x4suodatinpussin pakkaus uudistuu seuraavaksi, Peter Nyman kertoo. Vastuullisuus on ollut Fredmanilla jo kauan kiinteä osa energiankäytön, kierrätyksen ja jätteenlajittelun suunnittelua. Esimerkiksi sekajätettä ei tuotannossa synny juuri lainkaan, vuonna 2022 ainoastaan 21 kiloa. Fredmanin tehdas toimii kokonaisuudessaan uusiutuvalla energialla ja tehtaan katolla on myös oma aurinkovoimala. 11-23-16-1-2 Nyt vaihtuu 440 miljoonan suodatinpussin paperi Vastuullisempi paperi ei nosta suodatinpussin hintaa eikä vaikuta kahvin makuun. Pakkaus uudisuu ja "muovin" käyttö vähenee. Jatkossa suomalaiset voivat nauttia kahvihetkestään entistä vastuullisemmin, kun ainoa Suomessa suodatinpusseja valmistava Fredman vaihtaa suodatinpussin paperin
Teollisuuden Näytelehti Sivu 17 Numero 11 / 2023 P olestar tuo Polestar Engineered -mallistoonsa uuden Polestar 2 -erikoismallin nimeltään BST edition 230. Uutuudessa on ensimmäisestä BST edition -mallista tuttuja muutoksia alustassa ja suorituskykyä korostavia yksityiskohtia. “Rajoitetut erikoismallit, kuten BST edition 230, antavat meille tilaisuuden tutkia värejä, grafiikkaa ja materiaaleja nopeammin ja luovemmin”, sanoo Polestarin pääjohtaja Thomas Ingenlath. Nyt julkistettavassa, 350 kW:n ja 680 Nm:n Polestar 2 BST edition 230 -mallissa ainutlaatuista on vihreä Nebula-korivärivaihtoehto sekä osittain kierrätetystä nupukkikankaasta valmistetulla MicroSuede-tekstiilillä verhoillut istuimet ja ohjauspyörä. Auton voi tilata myös mustalla Space-vannella neljänneksellä.ärillä. Molempiin värivaihtoehtoihin on saatavilla valinnainen auton yli meneväoristeraita. Uudessa erikoismallissa on kaikki Polestar 2 BST edition 270 -mallia varten kehitetyt alustan uudistukset. Näitä ovat muun muassa 25 mm perusmallia pienempi maavara, Öhlinsin kahdessa suunnassa säädettävät vaimentimet, poikittaistukitanko edessä ja 20 % jäykemmät jouset. Autossa on myös Polestar 1:stä inspiraationsa saaneet ainutlaatuiset mustat 21-tuumaiset alumiinivanteet erityisesti BST edition -malleja varten kehitettyjen Pirelli P Zero -renkaiden (245/35R21)kanssa. Erikoismallia valmistetaan yhteensä 230 kappaletta Euroopan ja Pohjois-Amerikan markkinoille. Autot ovat tilattavissa 21. maaliskuuta, 2023 alkaen osoitteessa polestar.com. Toimitusten odotetaan alkavan vuoden 2023 kolmanannella neljänneksellä. Polestar on uusi, itsenäinen ruotsalainen premium-sähköautojen valmistaja, joka on perustettu vuonna2017. Volvo Carsin ja Geely Holdingin perustama Polestar hyötyy teknisistä synergioista Volvo Carsin kanssa ja merkittävistä mittakaavaeduista Volvoyhteytens ansiosta. 11-23-17-1-2 Tulevaisuus on täällä jo nyt kaksi sähkömoottoria ja neliveto Polestar 2 BST edition 230: suorituskykyistä muotoilua Tämän ilmoituispaikan hinta on 300 euroa + ALV. Osta seuraavaan numeroon. Polestar Automotive Holding UK PLC (Nasdaq: PSNY) (”Polestar”) on ruotsalainen premium-sähköautojen valmistaja. Volvo Car AB:n (list.) (sen yhdessä tytäryhtiöidensä kanssa, ”Volvo Cars”) ja Zheijang Geely Holding Group Co. Ltd (”Geely”) vuonna 2017 perustama Polestar hyötyy teknisistä synergioista Volvo Carsin kanssa ja merkittävistä mittakaavaeduista Volvo-yhteytensä ansiosta. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Göteborgissa, Ruotsissa, ja se vastaa tällä hetkellä globaalisti ajoneuvojensa jälleenmyynnistä Euroopan, PohjoisAmerikan, Kiinan, Aasian ja Tyynenmeren markkina-alueilla. Yritys suunnittelee, että vuoteen 2023 mennessä sen autot ovat saatavilla yhteensä 30 markkinalla. Polestarit valmistetaan tällä hetkellä kahdella tuotantolaitoksella Kiinassa, minkä lisäksi tuotanto on tarkoitus aloittaa tulevaisuudessa myös Yhdysvalloissa. Polestarin Suomen pääkonttori sijaitsee Ruoholahdessa Helsingissä. Polestar Helsinki palvelee pääkaupunkiseudun asiakkaita Herttoniemessä. Lisäksi Polestar-malleihin voi käydä tutustumassa yhteistyökumppaneillamme Turussa, Tampereella ja Oulussa. Polestar on valmistanut kahta urheilullista sähköautoa. Polestar 1 -mallia valmistettiin vuosina 2019–2021. Se on pienemmän volyymin urheilullinen, hiilikuiturakenteinen GT-sähköhybridi, joka kehittää 609 hevosvoimaa tehoa ja 1,000 Nm vääntöä. Toimintamatka pelkällä sähköllä ajettaessa on 124 kilometriä (WLTP), joka oli tuohon aikaan enemmän kuin millään muulla hybridiautolla. Yhtiön ensimmäinen suuremman volyymin täyssähköauto, Polestar 2, on urheilullinen viistoperäinen fastback-malli. Polestar 2 -mallistossa on kolme vaihtoehtoa, joista kahdessa (Long range) 78 kWh:n akku. Yksija kaksimoottorisissa versioissa on tehoa jopa 300 kW / 408 hv ja vääntöä 660 Nm. Vuodesta 2022 lähtien Polestar suunnittelee tuovansa markkinoille yhden uuden sähköauton per vuosi. Näistä ensimmäinen on yhtiön ensimmäinen sähköinen, suorituskykyinen SUV Polestar 3, joka on takoitus esitellä lokakuussa 2022. Pienemmän kokoluokan sähköinen, suorituskykyinen SUV Polestar 4 on odotettavissa vuonna 2023. Vuonna 2024 suunnitteilla on tuoda markkinoille Polestar 5, joka on suorituskykyinen, neliovinen GT-malli. Se on tuotantomalli vuonna 2020 esitellystä Polestar Precept -konseptiautosta, joka esittelee merkin tulevaisuuden visioita muotoilusta, teknologiasta ja kestävästä kehityksestä. Yritys pyrkii vähentämään ilmastovaikutustaan jokaisella uudella mallilla ja tähtää täysin ilmastoneutraalin auton valmistamiseen vuoteen 2030 mennessä. Maaliskuun alussa 2022 Polestar julkisti toisen konseptiautonsa, sähköisen suorituskykyisen roadsterin, joka perustuu Preceptin asettamiin suunnittelu-, teknologiaja kestävyystavoitteisiin ja esittelee brändin vision tulevaisuuden urheiluautoista. Kovakattoinen avoauto on kehitetty Preceptin ainutlaatuisesta muotoilukielestä korostaen dynaamista ajokokemusta. Konseptissa keskitytään vahvasti kestävän kehityksen ja teknologioiden jatkokehittämiseen paremman kiertokulun saavuttamiseksi
Teollisuuden Näytelehti Sivu 19 numero 11/ 2023 Biltema täyttää 60 vuotta – auton varaosien postimyynnistä koko perheen tavarataloksi Pohjoismaiden suurimpiin vähittäistavaraketjuihin kuuluva Biltema juhlii 60-vuotista taivaltaan tänä vuonna. Bilteman tarina alkoi ostosmatkasta Andorraan vuonna 1963. Yrityksen perustaja Sten-Åke Lindholm huomasi, että auton lisävalot olivat siellä selvästi edullisempia kuin Ruotsissa. Lisävalojen hankintareissu toimi lähtölaukauksena sille, että laadukkaita tuotteita – alkuvuosina autotarvikkeita ja auton varaosia postimyyntinä – pystyttiin tarjoamaan edulliseen hintaan. Vuosikymmenten aikana Biltema on laajentanut toimintaansa ja valikoimaansa, ja nykyään sillä on yhteensä 161 myymälää Ruotsissa, Norjassa, Suomessa ja Tanskassa. Kasvun myötä Biltema on aina pitänyt kiinni alkuperäisestä lupauksestaan tarjota laadukkaita tuotteita edullisilla hinnoilla, ja se on tehnyt yrityksestä monien asiakkaiden rakastaman vähittäiskaupan. – Olemme kiitollisia ja ylpeitä asiakkaidemme luottamuksesta, jota he ovat osoittaneet meille jo 60 vuotta. Lupauksemme tulee pitämään jatkossakin, sanoo Biltema Ruotsin varatoimitusjohtaja Adelina Voci. – Visionamme on aina ollut helpottaa taloudellisesti ihmisten mahdollisuuksia hankkia laadukkaita ja edullisia tuotteita autoiluun, veneilyyn, kotiin ja vapaa-aikaan ja luoda näin mahdollisuuksia monipuoliseen vapaa-ajan viettoon koko perheelle. Biltema juhlistaa 60-vuotisjuhlaansa muun muassa erilaisin tarjouksin kuluvana vuonna. Ajankohtaisiin tarjouksiin voi tutustua paitsi tavarataloissa myös Bilteman verkkosivuilla ja sosiaalisen median kanavissa. Biltema on yksi Pohjoismaiden suurimmista varaosaja tarvikemyymäläketjuista. Laajassa tuotevalikoimassa on nykyään noin 19 000 tuotenimikettä. Tuotteet on jaettu yhdeksään tuoteryhmään, jotka ovat autoilu–moottoripyöräily, polkupyörät, veneily, vapaa-aika, koti, toimisto–multimedia, rakentaminen, autonhoito ja työkalut. Laajan ja monipuolisen valikoimansa myötä Biltema on nykyisin todellinen koko perheen tavaratalo. Tavarataloja on tällä hetkellä jo yli 160, ja ne sijaitsevat Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Suomessa. Suomessa on 17 Biltema-myymälää ja lisäksi ympäri vuorokauden palveleva verkkokauppa osoitteessa www.biltema.fi. 11-23-18-1-2
Teollisuuden Näytelehti Sivu 19 numero 11/ 2023 Juha Ruotsalaisesta uusi Autotuojat ja -teollisuus ry:n hallituksen puheenjohtaj Henkilö-, paketti-, kuormaja linja-autovalmistajia ja maahantuojia Suomessa edustavan Autotuojat ja -teollisuus ry:n hallituksen puheenjohtajaksi on 17.3.2023 valittu toimitusjohtaja Juha Ruotsalainen Veho Oy:stä . Hallituksen puheenjohtajana on ennen Ruotsalaista toiminut Volvo Cars Finland Oy:n toimitusjohtaja Lasse Ahlstedt, jonka puheenjohtajakausi alkoi vuonna 2021. Autotuojat ja -teollisuus ry:n hallituksen puheenjohtajakaudet ovat kahden vuoden mittaisia. Autoalalla eletään parhaillaan murroksen vuosia, sillä automarkkinaa heiluttavat pandemian käynnistämä komponenttipula, liikenteen meneillään oleva käyttövoimamurros ja geopoliittisen tilanteen aiheuttama energiakriisi. Viime vuodet ovatkin olleet automarkkinoiden kannalta poikkeuksellisia. Korkea inflaatio ja kasvaneet korkotasot ovat viime kuukausina vähentäneet uusien autojen kysyntää. ”Ensirekisteröintien määrä on komponenttipulan takia jäänyt viime vuosien aikana aiempaa alemmas. Komponenttipulan ennakoidaan tänä vuonna jo pääosin hellittävän ja autojen tuotanto on palaamassa kasvu-uralle”, kertoo Juha Ruotsalainen. Autoalan lähivuosien haasteet liittyvätkin ensisijaisesti käyttövoimamurroksen nopeuttamiseen, jotta liikenteelle asetetut päästövähennystavoitteet voitaisiin saavuttaa. Sähköautojen kysyntä on hiipumassa ja kuorma-autoliikenteessä käyttövoimamurros on vasta alussa. Liikenteen sähköistymistä tulisikin edistää hankintakannustein, jotta uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitteen jatkuvalta kiristämiseltä vältyttäisiin. ”Autotuojien hallituksen puheenjohtajavaihdos osuu samalla uuden vaalikauden alkuun. Autoalan agendalla seuraavalle hallitukselle on nostettu erityisesti liikenteen sähköistymisen nopeuttaminen ja liikenteen päästöjen alentamiseen tähtäävän verouudistuksen toteuttaminen”, kertoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä. Lisätietoja Autotuojat ja -teollisuus ry: timnnasta. Hallituksen puheenjohtaja Juha Ruotsalainen, p. 0500 204 081, juha.ruotsalainen@veho.fi ja toimitusjohtaja Tero Kallio, p. 040 729 4513, tero.kallio@autotuojat.fi Autotuojat ja -teollisuus ry on autojen maahantuontiyritysten ja autoteollisuuden yhdistys. Yhdistyksen jäsenten osuus kotimaan uusien henkilö-, paketti-, kuormaja linja-autojen markkinasta on yli 99 prosenttia. 11-23-19-1-2 : Valokuvassa yläpuolella on Juha Ruotsalaisesta. Autotuojat ja -teollisuus ry:n hallituksen puheenjohtajaksi on 17.3.2023 valittu Juha Ruotsalainen Veho Oy:stä ja varapuheenjohtajaksi Heikki Freund Toyota Auto Finland Oy:stä. Yhdistyksen hallitukseen kuuluvat lisäksi Stefan Andström Inchcape Motors Finland Oy:stä, Miia Niskanen-van Bolderen Nissan Nordic Europe Oy:stä, Antti Ruhanen Bassadone Automotive Nordic Oy:stä, Miska Tammelin Astara Auto Finland Oy:stä ja Matti Virtanen K Auto Oy:stä. Kuvassa oikealla otn oimitusjohtaja Tero Kallio
Teollisuuden Näytelehteä luetaan myös ulkomailla lähinnä Googlen avulla. Sen johdosta voimme julkaista ilmoituksia myös englannin -ja ruotsinkielellä, Jos haluaa varmistaa, että lehdistötiedotteessa julkaistaan myös yhteystiedot niin kannattaa ottaa meihin yhteyttä. On myös eräs tapa varmentaa tiedotteen julkaiseminen mahdollisimman useassa lehdessä ja se onnistuu parhaiten jos tiedote on jo valmiiksi taitettu tiettyyn kokoon ja siten helpottaa taittajan työtä. Tämän toiminnan mahdollistaa nykyiset tekstinkäsittelyohjelmat. Lukuisat teollisuuslaitokset teettävät lehdistötiedotteita joita siten jaetaan asiakkaille. Tämä on tietenkin hyvä asia, jo pelkästään sen johdosta, että lehdistötiedotteet lisäävät myyntiä, sen johdosta, että ostajien tietomäärä lisääntyy. Toisin sanoen tietävä asiakas on myös se ostava asiakas. Tietoa pitää saada myös hieman laajemmalle lukijakunnalle, jotta markkinointi pysyy hyvällä tasolla. Teollisuuden Näytelehti Koimetsäntie 3 24280 salo puh.0465892070 Sähköposti osoite on: markkinointi @tn-lehti.fi Tämän lehden sisäsivuilla löytyy lehdistötiedote myös tämän kuvan lähettäjältä. Suosittelen tutustumaan heidän toimintaansa tarkemmin.