mikä meitä liikuttaa www.fixus-turku.fi www.fixus-raisio.fi autouutiset.com Turun SEuDun Kaikkien merkkien vauriokorjausta ja maalausta1 Turun seudun autouutiset mikä meitä liikuttaa www.incar.? Kuormakatu 17 Puh. 020 734 3090 21. vuosikerta – Marraskuu 2014 mikä meitä liikuttaa mikä meitä liikuttaa AU TOT / VA R A O S AT / TA R V I K K E E T mikä / meitä H Uliikuttaa O LTO- JA KO R JA A M O PA LV E LU T / AU TO I LU JA VA PA A-A I K A YHTEiSTYöSSä: AUTOMERKIT.fI visa-auto TäSSä nUMEROSSA Jättikilpuri Amerikasta, kulutus 50l/100km! Katsastusmies koeajaa: Toyota Yaris Hybrid Talvirenkaat alle, kesäpyörät pesun kautta säilöön Kaikkien merkkien Motonet korjaamo Palveleva paikallistukku Varaosat Turku Vauhdikkaat menopelit löydät meiltä! Sauli Mattila Juha Mikkola Miikka Lännistö Reima Jokila Henrik Martelius 044 044 044 044 044 724 724 724 724 724 9603 9606 9609 9602 9611 Allastie 4, Raisio. Puh. (02) 4373 911. Avoinna ma-pe 9–18, la 10-15 ® Korkein luottoluokitus Soliditet 2013 Ennakoiva huolto pitää tyyppiviat kurissa Suomalainen autoteollisuus myötätuulessa Senttikilpailu kasvattaa automalleja LuE nETiSSä: AUTOUUTISET.cOM
22 Turunseudun seudunautouutiset auTouuTiseT Turun auTouuTiseT.com autouutiset.com Porsche ja Dacia suurimpia voittajia vuoden 2014 automyynnissä Euroopan automarkkinoiden menestyjät löytyvät kuluvana vuonna tuotesegmenttien ääripäistä. Eniten markkinaosuuttaan ovat nimittäin kasvattaneet todellinen perusauto Dacia ja urheilullinen luksusauto Porsche. Myös eräät muut, Euroopassa pienen myyntivolyymin omaavat merkit Mitsubishi, Jeep ja Land Rover ovat pärjänneet suhteellisesti hyvin myydyimpien autojen segmenttiä edustavien merkkien rinnalla. Dacia on kasvattanut markkinaosuuttaan. Duster on merkin katumaasturi. Euroopan automyynti kokonaisuudessaan on ollut kasvussa kuluvana vuonna. Suomi edustaa tässä jälleen jälkijoukkoa ja autokantamme keski-ikä jatkaa nousuaan. Urheilullinen katumaasturi Macan S on Porschen uusimpia malleja. Tuulilasit nopeasti ja edullisesti 25 vuoden kokemuksella! Henkilöautot Pakettiautot Asuntoautot Raskas kalusto Työkoneet Korjauspalvelu Pansiontie 28, 20210 Turku Puh. 02 - 469 0880 • www.turuntuulilasimyynti.fi UUTTA Iso Audi uudistui Keulan ilmeessä muodot ovat hiukan muuttuneet ilmanottoaukkojen kohdilla. Audin iso perheauto A6 on uudistunut. Ulkoisesti muutoksen huomaa varsinkin keulan ilmeestä, ilmanottoaukkoja on piirretty hiukan erilaisiksi. Korin yksityiskohtia on päivitetty kautta linjan, esimerkiksi pakoputkien ulostulojen ja helmojen osalta. euroa. Sisätiloissa laatuvaikutelma on vahva. Audi Connectin avulla verkkopalveluja voi käyttää entistä paremmin. Moottoritarjonnassa uutta ovat Euro 6 -standardin mukaiset viisi TDI-moottoria tehohaarukassa 150-326 hv ja kolme TFSI-moottoria (190-333 hv). Voimanlähteiden päästöt ovat pienentyneet jopa 22 prosenttia. Audin uusi nimitys piheimmille moottorivaihtoehdoilleen on ultra. Esimerkiksi 1,8 TFSI ultran EU-keskikulutuslukema on 5,7 litraa ja CO2-päästö 133 grammaa kilometrillä. 150 hv 2,0 TDI ultran vastaavat luvut ovat 4,2 litraa ja 109 g/km.Uusi 3,0 TDI clean diesel -moottori on saatavana joko 218 hv tai 272 hevosvoimaisena. Suomessa myytävissä Audi A6 –malleissa on vakiona S tronic –automaattivaihteisto. Poikkeusmalli on 8-vaihteisella tiptronic-vaihteistolla varustettu 3,0 TDI biturbo (320hv). Sisätiloissa netti tulee entistä vahvemmin mukaan A6-malliin. Audi Connectin avulla Audin uusimmat mobiilisovellukset ja muut verkkopalvelut ovat sujuvasti saatavilla. Teknisessa perusratkaisussa ei muuten ole muuttunut mitään suurempaa. Moottorit ovat edelleen pitkittäin ja mainio jatkuvatoiminen quattro-neliveto vauhdittaa nelivetomalleja. Uuden A6:n hinnasto alkaa hiukan alle viidestäkymmenestä tuhannesta. Esimerkiksi A6 Sedan 1.8 TFSI ultra S tronic 190 hv Business maksaa 49 996,80 Uusi 500X crossover Fiatilta Fiat ilmoittautui Pariisin autonäyttelyssä mukaan kovaa vauhtia kasvaville kompaktien katumaastureiden markkinoille. Fiat 500X on saman konsernin toisen uutuuden, Jeep Renegaden sisarmalli tekniikkansa puolesta. Muotoilultaan Fiat on Jeepiä henkilöautomaisempi. Sympaattinen keulailme tuo mieleen pienemmän viisi- sataisen. Moottorivaihtoehtoja ovat valmistajan tutut 1,4 litran 140 hv bensiiniturbo ja 1,6 litran 120 hv diesel sekä 140 hv 2.0 diesel. Vetotavaksi voi valita etu- tai nelivedon varusteversion mukaan. Tehokkaimman huippumallin nelivedon yhteydessä toimii 9-vaihteinen automaattivaihteisto. 6,5 tuuman näyttö ja kaksivärinen sisustus antavat matkustamoon ilmetta. Auton korjAukset jA huollot AmmAttitAidollA Valmistaudu talveen ajoissa! Polttoainekäyttöiset Webasto-lämmittimet Turun seudulla asentaa Autolife. Kysy tarjous omaan autoosi! a it maksa Meillä vo erissä myös baston ot ja We et ll o u h s k asennu Haikankatu 5, 21200 RAISIO • Avoinna ark. 8.00 - 16.30 Puh. 050 355 3560, 050 355 3561 • huolto@autolife.fi • www.autolife.fi Palvelumme: – vuosihuollot - määräaikaishuollot - öljynvaihdot - korjaukset - ilmastointihuollot - päästömittaukset - vikadiagnoosi/OBD
autouutiset.com auTouuTiseT.com Turun seudun autouutiset Turun seudun auTouuTiseT PÄÄKiRjOitus AsiAntuntijA Puolikuntoinen ei pärjää pakkasessa Talvesta selvitäkseen autosi tarvitsee pakkasenkestäviä varusteita ja huoltoa. timo toiviainen päätoimittaja Meillä Suomessa voidaan olla iloisia siitä, että liikenteessämme kaksi erilaista aikaa. On kesä, johon kuuluvat lomaliikenne, kesäautot, kaksipyöräiset ajoneuvot ja harrasteajoneuvot. Kesällä liikenne sujuu ajoittain jopa leppoisasti, talvella taas ajetaan niska kyyryssä huurteisista ikkunoista pimeälle tielle pälyillen. Molemmissa vuodenajoissa on puolensa, vaikka monien mielestä talvesta on kovin vaikeaa löytää kehuttavaa. Ainakin talven liukkaat ovat opettaneet meidät ajamaan autoa ja pitämään huolta auton kunnosta. Talvella ei täyskuntoisellakaan kuskilla ole varaa lähteä puolikuntoisella autolla perheen kanssa pakkaseen. Autouutiset-lehden tässä numerossa varustelemme peltilehmät pakkaskeleihin. Talvirenkaiden vaihto on asia, jota lykätään kuin lääkäriin menoa. Jos tässä vielä odottelisi viikon pari, huomaan itsekin ajattelevani. Sinä aamuna kun heräät lumiauran kolisteluun kotikadullasi, on jo myöhäistä. Ajoissa ja ajan kanssa tehty vaihto mahdollistaa myös kesäpyörien kunnollisen puhdistuksen valmiiksi kevättä varten. Sivulta 13 löytyy tähän jokamiehen ja – naisen vinkkejä. Vaikka kuinka leudolta näyttäisi, tulee iltauutisten sääennusteen kylmä pakkasrintama jossakin vaiheessa taas fennoskandiaan ja jämähtää tiukasti paikoilleen. Onnellisia ovat silloin he, jotka ovat hankkineet autoonsa lisälämpöä. Moottorin ja sisätilojen esilämmitys antaa ainakin yhden kahvikupillisen ja sanomalehden verran lisäaikaa aamulla, kun tuulilasia ei tarvitse lähteä raaputtamaan puhtaaksi ennen liikkeellelähtöä. Verkkovirtaan kytkettävä esilämmityksen saa autoonsa asennettuna jo noin 400 euron panostuksella. Lisälämpöä myyvät ja asentavat monet lehdessämme mukana olevat huol- tokorjaamot. Ei autoilijan talvi tietysti pelkkää pimeää ja kylmää merkitse. Oikein varustautuneena pakkaskelillä ajaminen on ilo. Jotkut pitävät etuvetoisista, toiset taas takavetoisista autoista. Vetoisista autoista ei pidä kukaan. Neliveto on kuitenkin yliveto, sanovat nelivedon ystävät. Tiesitkö muuten, mitä tarkoittaa ennakoiva huolto? Sivulla 8 valotetaan ennakoivan huollon etuja ja mahdollisuuksia vaikuttaa auton kestävyyteen vaativissakin oloissa. Ja käydään lopuksi pienellä mainoskatkolla: Suomen Suoramainonta ( Janton Oy) toteutti omasta aloitteestaan syyskuussa huomioarvotutkimuksen postiluukkuihin jakelemistaan lehdistä ja mainosesitteistä. Huomioarvossa ja lukijan aktivoitumisessa Autouutiset-lehden taakse jäivät yhtä nimeltä mainitsematonta ruotsalaista huonekalualan jättikatalogia lukuun ottamatta kaikki muut ilmaisjakelutuotteet, kuten kaupunkilehdet ja kaupan alan painotuotteet. Ei hassumpaa, mutta kiitos tästä kuuluu teille, hyvät lukijat. AsiAntuntijA Hannu Pellikka tekninen johtaja A-Katsastus Group Oy Suomi on eurooppalaisittain suuri maa ja välimatkat pitkiä. Oma auto onkin monille meistä välttämätön liikkumisväline. Toinen asia, joka erottaa meidät autoilijoina monista muista Euroopan maista, on ajoneuvokannan korkea keski-ikä. Kun EU:n alueella autojen keski-ikä liikkuu kahdeksan vuoden paikkeilla, on Suomen vastaava luku yli 11 vuotta. Autojen korkea keski-ikä ja pitkät välimatkat tarkoittavat yhdessä myös sitä, että Suomessa autoille kertyy paljon kilometrejä. Matkamittarilukema tarkistetaan aina määräaikaiskatsastuksen yhteydessä. Esimerkiksi A-Katsastuksen viime vuonna katsastamien henkilöautojen keskimääräinen matkamittarilukema oli 178 000 kilometriä ja keski-ikä 11,8 vuotta. Luvut ovat yllättävänkin korkeita. Vaikka autoilla ajetaan paljon ja Suomen olosuhteet ovat autojen kannalta melko rankkoja, autoista myös huolehditaan hyvin. Autojen määräaikaishuollot ja katsastukset osaltaan varmistavat turvallisen liikkumisen. Allekirjoittaneelta kysytään aika-ajoin, kuinka paljon ajettu auto kannattaa vielä ostaa. Yleispätevää vastausta tähän ei tietenkään ole. Huomiota kannattaa kiinnittää siihen, kuinka hyvin autosta on pidetty huolta. Auto on täynnä kuluvia mekaanisia osia, joita on kilometrien karttuessa uusittava. Hyvänä esimerkkinä ovat esimerkiksi alustan nivelet tai jarrujen osat. Näiden uusiminen on yleensä kohtuullisen edullista. Toisaalta esimerkiksi moottorin rikkoontuminen voi taas olla todella suuri kustannus. Paljon ajetun auton ostossa on siis aina riskinsä, mutta ajallaan tehdyt huollot pienentävät yllätyksiä. Ja toisaalta, jos on varautunut tuleviin korjauskustannuksiin, niin tällaisen auton voi saada melko edullisestikin. Koska asia on monelle auton ostajalle tärkeä, teimme tänä syksynä A-Katsastuksessa pienimuotoisen selvityksen siitä, minkälaisia matkamittariluke- Kahteen vuoroon Uudessakaupungissa Autojen kokoonpano on Suomen teollisuuden valopilkku Heikki Lehtinen Suomen teollisuuden valtaosan kärvistellessä laman kourissa on joukossa ainakin yksi positiivinen ilmiö: suomalainen autoteollisuus. Uudessakaupungissa toimiva Valmet Automotive Oy on kuluvan vuoden aikana rekrytoinut jo kolmeen otteeseen lisää työvoimaa kokoonpanotehtaaseen, joka toukokuun alussa siirtyi kahteen vuoroon. Puolentoista vuoden aikana Uudenkaupungin tuotantolaitoksen henkilöstömäärä on kasvanut jo noin 700 henkilöllä. Päätuotteena suosittu A-sarja Suomessa kertyy kilometrejä A-Katsastuksen viime vuonna katsastamien henkilöautojen keskimääräinen matkamittarilukema oli 178 000 kilometriä ja keski-ikä 11,8 vuotta. 3 3 mia eri merkkisistä autoista löytyi viime vuoden katsastuksissa. Aineisto koostuu lähes 800 000 katsastuksesta ja siinä tarkastellaan 29:ää yleisintä automerkkiä. Kun näitä ajoneuvoja - lähinnä pienten määrien vuoksi - tarkasteltiin merkki- eikä mallitasolla, on tietenkin selvää, että tarkastelussa on puutteensa. Toisaalta selvityksestä saa hyvän kuvan siitä, kuinka suuria lukemia eri merkeistä löytyy. Tarkastelun luotettavuutta korostettiin sillä, että kunkin kilometrirajan ylittäviä edellytettiin olevan vähintään 10 kpl, ennen kuin ne päätyivät tilastoon. Tuloksista ilmenee, että kahdella kolmasosaa tarkastelluista merkeistä löytyy autoja, joiden mittarilukema ylitti 500 000 km, yli 600 000 km:n lukemia löytyi yli puolesta merkeistä ja 700 000 km ylittäviä lukemia löytyi neljäsosasta merkkejä. Yli 800 000 km:n lukemia löytyi kolmesta merkistä ja 900 000 km lukemia taas löytyi vain yhdestä merkistä. Vaikka eri merkkien välillä löytyy eroja, selvitys osoittaa, että hyvällä ja säännöllisellä huolenpidolla autolla kuin autolla voi Suomenkin vaihtelevissa olosuhteissa ajaa todella suuria kilometrimääriä. Turvallisia kilometrejä! Valmet Automotiven päätuote on Mercedes Benzin A-sarja. Uudessakaupungissa valmistetaan kaikkia sen malleja lukuun ottamatta nelivetoisia versioita. Toinen Euroopassa MB:n Asarjaa valmistava tehdas on Saksan Rastattissa sijaitseva Daimlerin oma kokoonpanotehdas. Molemmissa tehtaissa valmistetut autot ovat täysin identtisiä, sillä kaikki autojen komponentit tulevat täsmälleen samoilta Mercedes-Benzin tuotantolaitoksilta tai sopimusalihankkijoilta. Uuden A-sarjan avulla Mercedes-Benz on tehnyt lopullisen läpimurron pienempien perheautojen luokkaan. Kokoluokka tunnetaan ”Golf–luokkana” Euroopan suosituimman edustajansa mukaan. Tämän kokoluokan autot ovat Euroopassa kysytyimpiä. Volkswagen Golfin lisäksi samoista ostajista kilpailevat mm. Ford Focus, Peugeot 308, Renault Megane ja Opel Astra. Mercedes-Benzin tapaan myös BMW on tullut mukaan kilpailemaan tämän luokan autojen ostajista. Mercedes-Benz on onnistunut uudella A-mallistollaan hyvin, sillä Uudenkaupungin lisäksi myös Rastattin tehdas ponnistelee saadakseen kasvavan kysynnän tyydytetyksi. Yksilöityjä autoja automaattilinjalta Nykyisin autoja ei valmisteta enää varastoon. Uuden auton ostajalla on mahdollisuus saada autonsa juuri sellaisena kuin haluaa. Kun auton ostaja aikoinaan voi valita ehkä vain autonsa värin, voi hän nykyisin valita uuden autonsa moottorin, vaihteiston, sisustuksen, varusteet ja monet auton toimintajärjestelmät mielensä mukaan. Auton valmistus käynnistyy käytännössä vasta sitten kun ostaja on tehnyt tilauksensa. Niinpä periaatteessa jokainen linjalta valmistuva auto voi olla yksilöllinen. Esimerkiksi rengas- ja vannekoot ja -tyypit voidaan asentaa ostajan toiveiden mukaisiksi jo kokoonpanotehtaalla. Toistaiseksi esimerkiksi esilämmityslaitteet ja vetokoukut ovat lähes ainoita merkittäviä kiinteästi asennettuja auton lisävarusteita, joita ei asenneta autojen kokoonpanovaiheessa. Autoja jo kuudella vuosikymmenellä Valmet Automotive aloitti autojen kokoonpanon vuonna 1969, jonka jälkeen se on valmistanut lähes 1,2 miljoonaa ajoneuvoa. Saabin valmistus jatkui vuoteen 2003 asti, ja niitä valmistui yhteensä lähes 740 000 kappaletta. Saabeista noin 200 000 oli avomalleja, joita valmistettiin ainoastaan Suomessa. Avojen päämarkkina oli PohjoisAmerikka. Toistaiseksi toiseksi eniten Uudessakaupungissa on valmistettu Porscheja, noin 230 000 kappaletta. MercedesBenz on tehtaan kahdeksas sar- jatuotantomerkki. Suomalaisten autoilijoiden piirissä Saabin jälkeen tunnetuimmaksi merkiksi muodostui 1980–luvulla valmistettu Talbot. Talboteja valmistettiin noin 32 000 ja lähes kaikki niistä myytiin Suomeen. Porschen tuotanto Suomessa loppui ainakin toistaiseksi vuonna 2011, kun VAG keskitti merkin tuotannon Saksan tehtailleen. Luksusluokan sähköauton Fisker Karman tuotanto alkoi vuonna 2011 ja sitä ehdittiin valmistaa noin 2000 kpl. Tällä hetkellä sen tuotanto on keskeytettynä. Autojen lisäksi Valmet Automotive on valmistanut myös tuhansia akkukäyttöisiä golf–autoja. Tulevaisuus näyttää valoisalta Valmet Automotive ei toimi pelkästään autojen kokoonpanotehtaana, vaan se on myös eräs maailman johtavista avoautojen kattoratkaisujen suunnittelijoista ja valmistajista. Autojen avattavien kattojen valmistus tapahtuu pääasiassa yhtiön Saksassa ja Puolassa sijaitsevissa tehtaissa. Kattoratkaisujen suunnittelu tapahtuu kuitenkin Suomessa. Valmet Automotiven avattavia kattoja käyttävät mm. Lamborghini, Mercedes-Benz, Porsche, Bentley ja BMW. Nykyisin Valmet Automotive Oy työllistää noin 2000 henkilöä. Sekä autojen että kattoratkaisujen tuotanto kasvaa nykyisten sopimusten perusteella edelleen lähivuosina. Eri puolilla maailmaa toimii useita Valmet Automotiven kaltaisia sopimusvalmistajia. Suurin toimija tällä alalla on kanadalainen Magna, jolla on useita eri merkkien kokoonpanotehtaita sekä Amerikassa että Euroopassa. Lisäksi se on maailman suurin auton sisustuselementtien valmistaja. Valmet Automotive on vuosien varrella hankkinut vankan maineen etenkin korkean arvoluokan henkilöautojen kokoonpanossa ja suunnittelussa. Huippuluokan automaatioon ja vahvaan osaamiseen perustuvan osaamisensa avulla sen tulevaisuus näyttää hyvältä. Etenkin jos Suomen kustannustaso saadaan pysymään kilpailukykyisenä.
4 auTouuTiseT Turun seudun autouutiset auTouuTiseT.com autouutiset.com Jättikilpuri! Vuosimallin 1919 American LaFrance speedster ei jätä ketään kylmäksi. Amerikkalaisesta paloautosta taidolla ja tyylitajulla rakennettu auto on mittakaavaltaan järkyttävä ja äänimaailmaltaan unohtumaton. Teksti ja kuvat Timo Toiviainen Helsinkiläisestä autotallista löytyy ajoneuvo, jonka mittakaava poikkeaa rajusti tavallisesta autosta kaikissa suhteissa. Istuimilla istutaan korkealla kuin bussis- sa. Pyörät ovat kokoa 37x7 tuumaa. 6-sylinterisessä moottorissa on litroja 14,5, mutta tehoa vain 120-130 hv. Vääntöä piisaa kuin pienessä kylässä. Myös polkimet ovat sen kokoiset, että reilummallakin saappaalla on tilaa operoida. Kytkin on vasemmalla, kaasu keskellä ja jarru oikealla. Kyseessä on 1919 vuosimallin American LaFrance. Perinteikäs yhdysvaltalainen valmistaja on keskittynyt paloautojen ja pelastusalan teknisten laitteiden tuotantoon jo vuodesta 1845. ”Joskus 1900-luvun alkupuolella aikansa hurjapäät muunsivat näitä paloautoja speedster-tyyppisiksi kilpa-autoiksi”, kertoo auton omistaja Vesa Wikström. ”Hankin oman yksilöni Pennsylvaniasta USA:sta pari vuotta sitten. Autosta oli käytännössä jäljellä vain runko ja pystyssä töröttävä rattipylväs. Lisäksi kauppaan kuului monta laatikollista osia. Siinä olikin pähkäilemistä, kun aloimme autoa rakentamaan.” Wikströmin avuksi ilmoittautui lähistöllä asuva nykyinen eläkeläinen Keijo Ikäheimo, jolla on monipuolinen kokemus mekaanikkona suomalaisen kilpa-autoilun huipulta. ”Puuttuvia osia metsästettiin ympäri maailmaan. Esimerkiksi laturi löytyi Saksasta, lamput Englannista ja nopeusmittari Australiasta. "Kun Keken kanssa aloitimme moottorin kasaamisen, löytyi sieltä kaikenlaisia yllätyksiä. Jättimoottorin 50 litran vesitilaa puhtaaksi ruiskutettaessa tallin lattialle levisi mm. iso kasa pähkinöitä. Auto oli seissyt Jokainen sylinteri on kooltaan 2,4 litraa. Ja niitä on kuusi kappaletta. 14,5 litran kuutosen äänimaailma on jo tyhjäkäynnillä tunteita herättävän miehekäs. Eikä nyt puhuta pelkästään pakoputkesta tulevasta äänestä. Vain takapyörissä on jarrut. Ketjuveto on yksinkertaisen tehokas ratkaisu. ulkosalla noin 50 vuotta.” Parin talven rakentamisen jälkeen uransa paloautona aloittanut American Lafrance alkoi valmistua speedsteriksi. Istuimet verhoiltiin uudelleen, takaosan puukotelon Wikström teki itse. 50-60 litraa satasella Kun Wikström käynnistää jättimoottorin, täyttyy autotalli mekaanisista äänistä ja pakoputken vahvasta bassomörinästä. Kuski painaa kytkintä, vetää metrin pituisesta vaihdekepistä ykkösen silmään ja päästää kolmen metrin keulan pihan puolelle. Hyp- Vesa Wikström ja Keke Ikäheimo ovat tyytyväisiä lopputulokseen. American LaFrance speedsterin rakentamisen lähtökohtana oli vain runko ja kasa osia pahvilaatikoissa. Puuttuvia osia metsästettiin netistä ympäri maailmaa ja osa osista tehtiin itse. pään kyytiin ja LaFrance kurvaa yllättävän pehmeästi ylämäkeen liikenteeseen. Ohjaus on paikallaan jäykkä, mutta ajossa siedettävä. ”Ensimmäisillä ajokerroilla kyllä selkä tuli kipeäksi”, Wikström huikkaa kuuden sylinterin pauhun yli. Kolmesta polki- mesta keskimmäinen on kaasu ja oikealla on jarru, joka käyttää takajarruja. Edessä jarruja ei ole. Puupinnoilla varustettuja takapyöriä pyörittävät miehekkään paksuiset ketjut. Lafrancen tarjoama kyyti on ilmavaa ja huomiota herättävää. ”Tämän auton herättämä huomio on pelkästään positiivista. Kun tällä ajelee, näyttävät sekä jalankulkijat että autoilijat peukkua” , Wikström myhäilee tyytyväisenä. Maavarako? Noh, sanotaan nyt vaikka että se on "riittävä". Litrainen Mondeoon Hae autoosi sopivat autolämpötuotteet rekisterinumerolla Autojen moottorit ovat vauhdilla kehittymässä pieniin päin. Keskisuurta peheautoluokkaa edustava – ja myös yritysautona suosittu Ford Mondeo tulee markkinoille myös 1,0 turbomoottorilla varustettuna. Ensimmäiset koeajoraportit kertovat takseinakin käytetyn Mondeon liikahtavan varsin hyvin myös tällä pikkumoottorilla. Kyseinen moottori on jo kolme kertaa valittu Eu- roopassa ”Vuoden moottoriksi”. Pienet, mutta tehokkaat turbomoottorit ovat todella kilpailemassa dieselmoottoreiden kanssa sekä kulutuslukemissa, että tehoissa. Automaattivaihtestot auttavat lisääntyvässä vaihtamistarpeessa. Aiemmin sama 1,0 litran moottori on ollut jo käytössä Fordin pienemmissä malleissa Fiestassa ja Focuksessa.
autouutiset.com auTouuTiseT.com Turun Turun seudun seudun autouutiset auTouuTiseT 55 Autonpesupalvelua Palvelut: • Autojen pesu • Sisäpuhdistus • Penkkien pesu • Vahaus • Moottorin pesu • Öljyn vaihto • Renkaiden vaihto • Autojen teippaus tervetuloa! eSu! KäSinP Nissan Qashqai 2007-2013 kiinteä vetokoukku 420€ Hdit Vielä e lA! HuoM! il o n Hin V. 2014 VW Passat 2005-2014 kiinteä vetokoukku BMW 5-sarja 2003-2014 irroitettava vetokoukku Damon-OP-AutOPesulA Kalevantie 17, 20520 Turku (Itäharju) Avoinna ma-la 9-19 • Puh. 044 777 966 / Omar Pirbal damon-op-autopesula@hotmail.com • www.damon-op-autopesula.com RENGAS-SOPPI TURKU Sahaajankatu 13 RENGASHOTELLI Avoinna: ark. 8-18, la 10-14 RengasMaRket Puh. 09-58448400 www.rengas-soppi.fi RAHOITUS www.rengasmarket.fi • RENKAAT • VANTEET • PALVELU OSTA RENKAAT 1.10.-15.12. (huhtikuun ajan) KATSASTUSTARJOUS HenkilöautonTAI pakettiauton katsastus (tarjousta ei voi yhdistää muihin tarjouksiin) Rengasmarket-rahoituksella, saat laskun vasta helmikuussa! 29 ä ss teyde h y n kse e, 4 l stu Katsa vain 1€ varaa uin ta uan k n ka s) Nii aka l/asi (1kp nest pesu Lasin ä! riittä € (Ei sisällä päästömittauksia) TURUN KATSASTUS CENTER OY Rengas ja taRvike Oy Orikedonkatu 8, Turku p. 02 282 5500 ORIKEDOLLA Tiloissamme aloittaa 1.11.2014 FIXUS-korjaamo! ARK. 8-18 La 9-14 ISO-HEIKKILÄN KATSASTUS Iso-Heikkiläntie 6, Turku p. 02 277 2000 ARK. 9-17 Kärsämäentie 47, 20360 Turku • puh. (02) 272 1199 • www.rengasjatarvike.com Tarkasta poikkeavat aukioloajat www.katsastuscenter.net Auton fiksaus kokonaisvaltaisesti ja vaivattomasti Tiesitkö että uudessa autossasi ei ole vahaa? 289 € Auton maalipinta on uutena herkimmillään, joten se kannattaa suojata kestopinnoitteella. Uuden auton pinnoitepaketti nyt TArjoUshinTAAn Sisältää Lacroe-kestopinnoitteen maalipinnalle, Lacroe-tekstiilipinnoitteen istuimille sekä lasien pinnoituksen. 3 vuoden takuu. Tarjous koskee henkilöautoja ja on voimassa 31.1.2015 saakka. Kysy tarjous käytetylle autolle! PALVELUMME: Sisäpuhdistukset • Istuinverhoiluiden pesut ja suoja-aineet • Pesut ja vahaukset • Maalipinnan kestopinnoitteet • Maalipinnan kiillotukset / naarmujen poistot • Paikkamaalaukset • Ilmastointihuollot ja bakteerien poistot • Nahka-, muovi- ja vinyylipintojen maalaukset • Graffittien poistot Korjasmäenkatu 3, 20360 Turku • Puh. 045 868 4114 • www.laatufiksi.fi Syyshuollot Teboil Yliopistonkadulta ja Kaskentieltä KAUSihUolToPAKeTTi alk. 69 € Sisältää suuren määrän tarkistus- ja vaihtotöitä. Kysy tarkemmin! Tarjous koskee 4-sylinterisiä henkilöautoja. lisätyöt, öljyt ja tarvikkeet veloitetaan erikseen. Teboil Yliopistonkatu Yliopistonkatu 6, 20100 Turku Puh. (02) 23 21 946 • Avoinna ark. 7-20, la 8-18 www.haapasalot.fi KUlUvATKo renKAASi ePäTASAiSeSTi? Säästä renkaitasi nelipyöräsuuntauksella! 75 € 50 € Teboil Kaskentie Teboil Huoltoasema Uudenmaantie 27 Katuosoite XX, puh. 00-123 4567 Puh. (02) 236 1000 • Avoinna ark. 6-24, la 8-24 jaark. su7–21, 9-24 Avoinna la 8–19 ja su 9–18 www.haapasalot.fi www.teboil.fi rengassarjan ostajalle
6 autouutiset Turun seudun auTouuTiseT autouutiset.com auTouuTiseT.com KAtsAstusMIes KoeAjAA Lue lisää: autouutiset.com Toyota Yaris Hybrid Active Matti Viitanen Katsastusmies A-Katsastus Kehä III Uusi Yaris Hybrid on pienemmän perheautoluokan viisiovinen liftback. Ulkoisesti hybridi erottuu muista Yaris-malleista vain hybridi-teksteillään. Toyota on jo seitsemäntoista vuoden ajan ollut hybridiautojen edelläkävijä. Merkin hybridimallien myynti ylitti kunnioitettavan kuuden miljoonan rajan jo viime vuoden lopulla. Toyota Yaris on uudistunut ns. kasvojenkohotusmallilla. Uutuuden näkyvin muutos on uudelleenmuotoiltu keula. Sen lisäksi sisustus ja pyöränripustukset ovat uudistuneet monilta osin. Ulkoisesti hybridimalli ei enää erotu muista malleista muuten kuin hybridi-tekstien osalta. Uusi Toyota Yaris Hybrid on B-segmentin eli pienemmän perheautoluokan viisiovinen liftback. Sen pituus on 395 cm, leveys 169 cm ja korkeus 151 cm. Yaris Hybridiä on saatavana kolmena varustelutasona: Life, Active ja parhaiten varusteltu Style. Moottoreina toimivat bensiinija sähkömoottori. Koeajetussa Toyota Yaris Hybrid Active -mallissa on 1,5 litrainen vapaasti hengittävä bensiinimoottori. Atkinson työkierron vuoksi siitä otetaan vain 55 kW teho ja 111 Nm vääntö. Voimalinja on yksinkertaisen nerokas. Bensiinimoottori on voimansiirtopaketin oikeassa laidassa ja kytkettynä oikeanpuoleiseen planeettapyörästöön. Sähkömoottori on kytketty vasemmanpuoleiseen planeettapyörästöön ja se on kiinteässä yhteydessä vetäviin pyöriin. Pienempi sähkömoottori on kytkettynä oikeanpuoleiseen planeettakannattimeen. Tämän sähkömoottorin pyörintänopeutta säätämällä saadaan planeettavaihteen välityssuhdetta muutettua portaattomasti. Va- takaistuimen selkänojat kaatuvat kahdessa osassa. Yaris Hybrid on suuntavakaa ja jämäkkä ajettava. Yhdeksän turvatyynyä ja turvavyönkiristimet varmistavat passiivista turvallisuutta. Kojetaulu on muotoiltu uudelleen. Kookas kosketusnäyttö hallitsee sen keskiosaa. toyota Yaris Hybridi Active Moottori 1497 cm3 4-sylinterinen bensiinimoottori, sähkömoottori, portaaton voimansiirto. Kulutus (yhd.) 3,3/100km Yhteisteho 73,5 kW/100 hv/6200 r/min Co2-päästö 75g/km Kiihtyvyys 11,8 s. 0-100km Huippunopeus 165 km/h Hinta 1,5 litran bensiinimoottoria avustaa sähkömoottori. Hybridin voimalinjan toiminta on erinomaisen juoheaa ja tekee ajamisesta leppoisaa. Korkealle sijoitetuilta penkeiltä näkyvyys on hyvä 20.984 € semmalla ja oikeanpuoleisella planeettapyörästöllä on yhteinen kehäpyörä, josta molemmat voimalinjat jatkuvat vetopyörästön kautta vetäville etupyörille. Lisäksi tämä pienempi säh- kömoottori toimii laturina ja käynnistinmoottorina. Moottoreiden yhteinen teho on rajattu 73 Kilowattiin. Alustarakenne muodostuu etuakseliston joustintuista ja taka-akseliston yhdystukirakenteesta. Ohjauksen tehostus on sähkömekaaninen ja nopeuden mukaan säätyvä. Pysähtymisestä huolehtivat levyjarrut edessä ja takana normaalein lisäominaisuuksin. Yhdeksän turvatyynyä ja vyönkiristimet varmistavat passiivista turvallisuutta. Euro NCAP -törmäystestissä Yaris keräsi viisi tähteä. Näkemisestä ja näkyvyydestä huolehtivat linssitekniikalla toteutetut halogeenivalot sekä ledpäiväajovalot. Pesureita ei ole. Normaali tavaratila Sisätiloissa huomio kiinnittyy uudelleen muotoiltuun kojelautaan, jota hallitsee uusi Toyota Touch 2 with Go -kosketusnäyttö. Uusi kosketusnäyttö on kasvanut sekä kooltaan että ominaisuuksiltaan, mutta navigaattori ei enää kuulu perushintaan. Verhoilumateriaalit ovat entistä laadukkaampia ja myös eri värivaihtoehtoja on saatavilla. Penkit ovat entistä kookkaammat ja paremmin muotoillut. Takapenkin alle sijoitettu 144 V ja 6,5 Ah akkupaketti ei rajoita tavaratilaa. 286 litran tavaratila on tässä kokoluokassa normaalia tasoa. Kahdessa osassa kääntyvät takaselkänojat mahdollistavat tavaratilan kasvattamisen. Tukeva ajotuntuma takapenkin alla sijoitettu akkupaketti ei rajoita auton tavaratilan tai sisätilojen käyttöä. Ajossa huomaa, että Yaris on hiljainen ja ajotuntumaltaan tukeva. Äänieristys on kokonaan uudenlainen ja lopputulos on korvin kuultavissa. Jousitusta ja heilahduksenvaimentimia on muutettu siten että pintakovuudesta on päästy eroon. Uudet kallistuksenvakaajat puolestaan vähentävät korin kallistelua ja tukevoittavat ajotuntumaa. Oh- 286 litran tavaratila on tässä kokoluokassa normaalitasoa. jaustehostimen ohjelmaa on l/100 km. Moottoritienopepäivitetty. Nyt ohjaus on entistä uksilla tasaisesti pitkää matkaa paremmin palauttava ja suuntaajettaessa akun virtakapasiteetavaratilaa on 547-1746 litraa. vakaudeltaan kiitettävää tasoa. tistä ei ole apua ja kulutus nousee noin 5,5 l/100 km lukemiin. Kokonaisuutena ajotuntuma on parantunut monilta osin siinä Toyota Yaris Hybridi Active määrin, että syntyy vaikutelma on 20984 € hintaisena hieman suuremman kokoluokan autosta. kallis B-segmentin autoksi, mutta se tarjoaa hyvän varusHybridin voimalinjan toiminta telutason ja ajettavuuden jota on erinomaisen juoheaa ja tekee ajamisesta leppoisaa. Korkealle muuten pitää etsiä suuremmista kokoluokista. sijoitetuilta penkeiltä näkyvyys Plussaa Yaris Hybridille keon hyvä, eikä autoon nouseminen ja poistuminen vaadi ponrääviä ominaisuuksia ovat ajon nisteluja. Näiden ominaisuukvaivattomuus ja äänettömyys, sien vuoksi Yaris onkin senioohjauksen tuntuma ja suuntavakaus, uudistetun alustan jämäkrikansalaisten suosiossa. Auton äänettömyys hitaasti liikuttaessa kyys, erityinen taloudellisuus ja peruutettaessa saattaa aiheuttietynlaisessa käyttöympäristössä. taa huomioimisvaikeuksia jalankulkijoille varsinkin parkkipaiMiinusta tuovat ulkopuolikoilla. sen latausmahdollisuuden puutYhdistetyn polttoaineenkutuminen, tehon puute moottolutuksen lukema 3,3 l/100 km ritienopeuksissa, lyhyt toiminjää lähinnä haaveeksi. Hyväkuntamatka pelkällä sähkömoottoriajolla, vetokoukun ja polttoon toisilla pikkuteillä, missä jarrutusenergian talteenotto toimii perustuvan lisälämmittimen mahdollisimman tehokkaasti asennuskielto. kulutuslukemat jäävät noin 4,2 Katsastusmies koeajaa Matti Viitanen, A-Katsastus, Kehä III Koeajoauto Toyota Yaris Hybrid on maahantuojan lehdistöauto. Koeajolenkin pituus oli noin 550 km kaupungissa, moottoritiellä ja maaseudulla. Auton tekniset tiedot ovat maahantuojan ilmoittamia. Arvioinnissa nojaudutaan lähdeaineistoon ja koeajokokemuksiin. Kulutuksesta ilmoitetaan normikulutus sekä auton ajotietokoneen antama mittaustulos. Arvioinnissa käytetään soveltuvin osin suhteellista arvostelutapaa, jolloin koeajoautoa tarkastellaan koko- ja hintaluokkansa edustajana.
Turun seudun seudun auTouuTiseT autouutiset Turun kaha.? autouutiset.com auTouuTiseT.com Paras sisätilanlämmitin autoosi. 77 AutotEoLLISuuS Senttikilpailu kasvattaa automalleja Uusi automalli on yleensä aina suurempi kuin samanniminen edeltäjänsä. Siksi monet autot ovat kasvaneet ulos alkuperäisistä kokoluokistaan. Kun autonvalmistaja esittelee tutusta mallinimestä kokonaan uuden mallin, on sen oltava entistä suurempi, parempi ja turvallisempi. Siihenhän on automaailmassa totuttu - ja sitä kuluttajatkin odottavat. Autonvalmistajien on oltava mukana mallien lihottamiskilpailussa, oman merkin uusi malli ei saa jäädä kilpailijan uutta ja suurempaa mallia pienemmäksi. Henkilöautot luokitellaan eri kokoluokkiin sisätilojen, korityypin tai käyttötarkoituksen mukaan. Viime vuosien rajussa mallivalikoimien kasvussa autoluokkien rajat ovat kuitenkin hämärtyneet. Crossover-tyyppiset useita eri autoluokkia yhdistävät autot, kuten urheilulliset katumaasturit, hämmentävät perinteistä ajattelua mutta ovat juuri siksi kiinnostavia. Yhteiset EU-kokoluokitukset Euroopassa yleisimmin käytetyt kokoluokitukset ovat EU:n ja autojen turvallisuutta arvioivan Euro NCAP:n määrittelemiä. Näiden kokoluokitusten mukaan esimerkiksi suomalaisten suosimaan pienten perheautojen luokkaan kuuluvat mm. Toyota Corolla, Ford Focus ja Peugeot 308. Luokitusten sisällä tapahtuu kuitenkin jatkuvaa kehitys- tä. Uusi pienten perheautojen kokoluokan automalli saattaa olla sisätiloiltaan kookkaampi kuin vanhempi isomman luokan malli. Automaailman oravanpyörässä tutut automallit ilmeisesti jatkavat kasvuaan, kunnes pienempään päähän on pakko lanseerata uusia malleja. Vuosikymmeniä Volkswagen Golfilla ajanut saattaa uutta autoa harkitessaan huomata, että uusi Golf onkin jo kasvanut ulos kokoluokastaan ja ennen pienempänä pidetty Polo onkin saman kokoinen kuin vanha Golf. Samoin esimerkiksi aina BMW:n 5-sarjan nimeen vannonut pitkän linjan autoilija voi uusimman mallin hankittuaan huomata, että oma autotalli onkin uudelle 5-sarjalaiselle liian ahdas. Kuva: Volkswagen MOOTTORIN VALINTA Moottorilehti testasi yleisimmät nykylämmittimet. Calixin Slim Line oli Moottorilehden valinta. Näin kasvoi Volkswagen Golf vuodesta 1974 nykypäivään Pituus: Leveys: Korkeus: Akseliväli: Omapaino: Ensimmäinen Volkswagen Golf 1974 3705 mm 1610 mm 1390 mm 2400 mm 750–805 kg Volkswagen Golf (2012) 4255 mm 1799 mm 1452 mm 2637 mm 1205–1472 kg Erotus +550mm +189mm +62mm +237mm +455-667kg Kuvat: BMW Osta Slimline, talkooheijastin kaupan päälle Näin kasvoi BMW 5 vuodesta 1972 nykypäivään Pituus Leveys: Korkeus: Akseliväli: Omapaino: Ensimmäinen BMW 5-sarja 1972 4620 mm 1690 mm 1425 mm 2636 mm 1240?1530 kg BMW 5-sarja (2010) 4899–5039 mm 1860 mm 1464–1471 mm 2968–3108 mm 1700–1935 kg Erotus + 279mm + 170mm + 39mm + 332mm + 460kg
88 Turun seudun seudun auTouuTiseT autouutiset Turun autouutiset.com auTouuTiseT.com AUTON HUOLTO TIESITKÖ TÄMÄN? DIESEL-HIUKKASSUODATIN / SUORASUIHKUTUS / AUTOMAATTIVAIHTEISTOT / MUUT AUTON JÄRJESTELMÄT Ennakoiva huolto säästää selvää rahaa Ennakoivalla huollolla voidaan välttää monien auton tyyppivikojen muuttuminen kalliiksi remonteiksi. Yhdysvaltalainen BG Products Inc. on erikoistunut ammattilaisille tarkoitettuihin ennakoivan huollon ratkaisuihin. Yritys on alallaan johtava valmistaja jo useimmilla markkina-alueilla. BG-huoltotuotteet www.bgprod.com Finntest Oy Olarinluoma 16, 02200 Espoo Puhelin 010 839 4400 www.finntest.fi Autojen määräaikaishuolloissa on yhä pitemmät välit. Ajatuksena on laskea autoilun kustannuksia, koska kilpailu automerkkien kesken on rajua. Meillä Suomessa autot kuitenkin joutuvat koville, joten huolenpitoa tarvitaan tavallista enemmän. Ennakoiva huolto tarkoittaa sellaisia toimenpiteitä, jotka ehkäisevät vikaantumista. Asiantuntevilla korjaamoilla tiedetään, kuinka esimerkiksi dieselien hiukkassuodattimien tukkeutuminen ja suorasuihkutusmoottorien karstoittuminen saadaan pidettyä kurissa. Käyttämällä BG-puhdistuskemikaaleja ja –laitteita karstoittuminen sekä likaantuminen vähenevät. Automaattivaihteiston toi- minta taas varmistetaan parhaiten BG-öljynvaihtohuollolla, jossa vaihteisto puhdistetaan ja öljyt vaihdetaan muista tavoista poiketen sataprosenttisesti. Ennakoiva huolto on yleisempää muualla Euroopassa ja varsinkin Yhdysvalloissa. Ennakoivaan huoltoon kuuluvat teknisten ratkaisujen tyyppivikoja ehkäisevät kemikaalit, laitteet ja palveluohjelmat. Männänrenkaiden karstoittuminen ja paikalleen jumittuminen alentaa suorasuihkutusmoottorin tehoa ja nostaa öljynkulutusta, päästöjä sekä polttoaineen kulutusta. Polttoaineen suorasuihkutus (GDI, Skyactiv, Ecoboost, Ecotec, TSI, FSI,T4) ENNEN Öljyjen kunto voidaan testata näppärästi BG-testikartalla, joka kertoo mahdolliset ongelmat ja öljynvaihdon tarpeen. Automaattivaihteiston öljynvaihtohuollossa BG-menetelmällä öljyt vaihdetaan sataprosenttisesti. Vaihteistoon ei jää likaa. Huuhteluun ei käytetä öljyä, joten kallista automaattivaihteistoöljyäkin kuluu vähemmän. "Asiantuntevilla korjaamoilla tiedetään, kuinka esimerkiksi dieselien hiukkassuodattimien tukkeutuminen ja suorasuihkutusmoottorien karstoittuminen saadaan pidettyä kurissa." Suorasuihkutusmoottorin palotilojen, venttiilien, ruiskutussuuttimien ja egr-venttiilin karstoittuminen ovat tyyppivikoja, joita voidaan vähentää BG-ratkaisuilla toteutetulla ennakoivalla huollolla. JÄLKEEN Bensiinimoottoreissa suorasuihkutus on päivän sana. Se vähentää polttoaineen kulutusta, koska suoraan palotilaan suuttimella tapahtuva suihkutus on tarkempi kuin epäsuora imusarjasuihkutus. Toimiessaan kuten uutena suorasuihkutus käyttää vähemmän polttoainetta ja tuottaa enemmän tehoa suhteessa moottorin tilavuuteen. Suorasuihkutusmoottorissa maailmanlaajuisesti esiintyviä ongelmia ovat imuventtiilien ENNEN Johtava ennakoivan huollon osaaja BG Products Inc. on maailman johtava ennakoivan huollon kemikaalien ja laitteiden valmistaja. 1971 perustettu BG on keskittynyt ratkaisuihin, jotka pitävät auton voimalinjan ja muut nesteitä sisältävät järjestelmät puhtaina ja toimivina. Yhdysvalloissa BG:n markkinaosuus on 22% tilastossa, johon luetaan mukaan myös autonvalmistajien omat puhdistuskemikaalimerkit. Auton eri järjestelmien nesteet menettävät ominaisuutensa toimittuaan riittävän pitkään kovissa olosuhteissa. BG-huoltopalvelu pidentää moottorissa, vaihteistossa, ohjaustehostimessa, jarruissa, ilmastoinnissa ja polttoainejärjestelmässä käytettävien nesteiden elinkaaria. Ammattilaiset käyttävät BG-huoltotuotteita ja laitteita auton huollon yhteydessä. Kuluttajille tuotteita ei ole myynnissä, sillä vaikka tuotteet ovatkin turvallisia käyttää, vaaditaan parhaaseen lopputulokseen pääsemiseen auton huollon ammattitaitoa ja perehdytys BG-tuotteiden oikeaoppiseen käyttöön. BG on ainoa autoalan yritys, joka on keskittynyt vain puhdistuskemikaalien ja -laitteiden tuotekehitykseen sekä valmistukseen. Suuri yleisö ei yritystä Suomessa juurikaan tunne, koska BG on pääasiassa ammattilaisten yhteistyökumppani. Finntest Oy on maahantuonut BG-kemikaaleja ja laitteita vuodesta 2003. likaantuminen ja öljyn haihtuminen. Tyypillisesti ne johtavat polttoainesuuttimien, palotilan ja männänrenkaiden karstoittumiseen. Karstoittuminen laskee moottorin puristuspaineita ja johtaa öljyn ja polttoaineen kulutuksen sekä päästöjen kasvuun ja tehon laskuun. Pahoin likaantunut moottori vaatii yleensä suurempia korjaustöitä, kuten imuventtiilien irrottamisen ja uudelleen kasaamisen. Dieselpartikkelisuodatin (DPF) JÄLKEEN Kysy ennakoivaa BG-huoltoa korjaamoltasi! . Dieselmoottorin ennaltaehkäisevä puhdistus: Premium Diesel huolto . Dieselmoottorin DPF-suodattimen kunnostushuolto, tulee saataville loppuvuodesta 2014 . Bensiinimoottorin ennaltaehkäisevä Premium Bensiini Huolto . Bensiinimoottorin imuventtiilien kunnostushuolto . Automaattivaihteiston 100% öljynvaihtohuolto . Ohjaustehostimen huolto . Jäähdytysjärjestelmän huolto Diesel-partikkelisuodatin sijaitsee pakoputken moottorinpuoleisessa päässä. Suodattimen kennoon kerääntyy nokea, joka tukkii sen rakenteen. Jälkeen-kuvassa BG-huoltotuotteilla puhdistunut suodattimen kenno. Kukapa ei olisi kuullut dieselmoottoreiden hiukkassuodattimien tukkeutumisongelmista. Mahdollisimman vähäpäästöiseksi viritetty nykyaikainen dieselauto vaatii määrätynlaista käyttöä. Lyhyet ajomatkat ja Suomen kylmä talvi vaikuttavat niin, että dieselin hiukkassuodatin ei saavuta automaattisen puhdistuspolton (regeneraation) alkamiseen tarvittavaa lämpötilaa. Ilman säännöllisiä puhdistuspolttoja suodatin tukkeutuu, päästöt ja polttoaineen kulutus nousevat, teho laskee ja lopulta dpf-varoitusvalo syttyy. Maailmalla ja Suomessa DPF-ongelmia on myös korjattu poistamalla DPF-suodatin käytöstä. Maahantuoja Finntest huomauttaa, että tämä ei Suomen lain mukaan ole sallittua. BG-huoltotuotteita käyttämällä dieselmoottorin ja hiukkassuodattimen likaantuminen voidaan saada ennakoivasti hallintaan.
autouutiset.com auTouuTiseT.com Turun seudun autouutiset auTouuTiseT en Alkuperäiinlyy! takuu, esttääAutofit- KAIKKI MERKIT KAIKKI VARAOSAT Tiesitkö rjaamolla voit ? huoltokouudenkin auton a huollatta ishuollon ääräaika astakuut m t– fi to u d A aikki teh jälkeen kat voimassa. ov Monimerkkikorjaamo kaikille merkeille Kysy huoltotarjous autollesi! Autokorjaamo Alanko Kai Oy Varaosat Turku Oy Teollisuuskatu 38, 20520 Turku, puh. 020-734 8900 varaosat.turku@gmail.com Hämeentie 35, 20540 Turku Puh. 040-652 1113 autofit.nummi@gmail.com ma-to 8-16.30, pe 8-16 Teollisuuskatu 38, 20520 Turku Puh. 010 281 0070 alankokai@gmail.com ma-to 7.30-17, pe 7.30-16 Neste Satama Rengas Turku Oy Huoltoasema Jari Laine Ky Rieskalähteentie 80, 20300 Turku Puh. (02) 510 5310 rengasturku@autofit.fi ark. 8-17 Pansiontie 8, 20200 Turku Puh. 020 747 9700 jari.laine@autofit.fi ark. 8-17 can-am.fi Sattuiko virhe? RASKAANSARJAN AMMATTILAINEN MYÖS TIELIIKENTEESEEN, T-AJOKORTTI JA 15 v. IKÄ RIITTÄÄ! Autofit Nummi OUTLANDER MAX 500 DPS T3 • Ohjaustehostin • Kauko-ohjattava WARN-vinssi • Rotax 500 V2 -moottori Älä anna virheen toistua vaan vuokraa nyt Maluxilta viranomaishyväksytty alkolukko! Ota yhteyttä meihin! Täytä lomake (henkilöstömme neuvoo tarvittaessa) ja varaa aika asennukseen! Lomake, asennusliikkeet/jälleenmyyjät ja lisätiedot löytyvät osoitteesta www.smartstart.fi. SmartStart alkolukko sopii kaikkiin ajoneuvoihin. YKSITYISHENKILÖILLE 119,alk. /kk /kk * KAKSIPAIKKAINEN TRAKTORIMÖNKIJÄ VARASTOSSA RUNSAASTI MYÖS MUITA MALLEJA! 9 490,- NYT VAIN sh. 10 490,- Hintaan lisätään toim.kulut, sis. alv. Ei voi yhdistää muihin tarjouksiin. www.kone-viitasalo.fi KONE-VIITASALO Tuotekatu 12, Raisio. Puh. (02) 255 0355. Avoinna ma 9-18, ti-pe 9-17. 12 kk sopimus, sis. alv:n. Kysy vuokrauksesta lisää! ktoreihino, ihin! a r t s ö y m i Sopi ja harrasteaut in mönkijöih Suuren suosion takia haemme lisää asennuspisteitä! Ota yhteyttä! www.smartstart.fi Maahantuoja: Malux Finland Oy • PL 69, 06151 PORVOO Puh. (019) 574 5763 • alkolukko@malux.fi 9
10 Turunseudun seudunautouutiset auTouuTiseT 10 Turun autouutiset.com auTouuTiseT.com motonet korjaamo Nyt myös renkaat ja renkaanvaihdot helposti ja edullisesti Esim. Westlake SafeWinter nastarenkaat Talvirenkaiden vaihto 25 € 185/65R-14 Rengassäilytys 35 € 205/55R-16 aikaa varaamatta tai ajanvarauksella helposti myös nettiajanvarauksella Hinnat henkilöautoille 195/65R-15 225/65R-17 350 370 390 490 € € € € Sis. 4 rengasta, rengastyön ja kierrätysmaksun www.motonetkorjaamo.fi Pläkkisepänkatu 2, Turku • p. 0207 350 600 www.eberi.fi Autonpesupalvelua Pansiontiellä Ulkopesupaikka 24 h Automaattipesut alk. 8 € 15 min 3 € 30 min 6 € tunti 10,80 € HELPPOKÄYTTÖISET EASYSTART -KÄYTTÖKYTKIMET EBERSPÄCHER -LÄMMITTIMIEN OHJAUKSEEN. Eberspächerin kauko-ohjaimella käytät ajoneuvoon asennettua Eberspächer -esilämmitintä helposti ja mukavasti. Käyttökytkimien pieni koko, helppokäyttöisyys, selkeät symbolit ja suurikokoinen näyttö, tekevät Eberspächer -kauko-ohjaimesta entistäkin haluttavamman. Lisäksi EasyStart Call -puhelinkäynnistys kuuluu tuoteperheeseen. Autoilu on miellyttävää talvellakin, kun ikkunat ovat sulat ja ohjaamo esilämmitetty. Kiinnitä Eberspächerin kauko-ohjain avainnippuusi! A WORLD OF COMFORT Maahantuoja Wihuri Oy Tekninen Kauppa www.eberi.fi | www.wihuri.fi | eberspacher@wihuri.fi | p. 020 510 2327 Itsepalvelu-pesuhalli Tervetuloa! Pansiontie 21, 20200 Turku Puh. 02-2303 902 Ark. 8-20, la 9-18 ja su 12-18 www.motorin.fi
autouutiset.com auTouuTiseT.com Turun Turunseudun seudunautouutiset auTouuTiseT 11 11 AUTON VARAOSAT, TARVIKKEET, KORJAAMON TYÖKALUT, LAITTEET JA OHJELMISTOT Palveleva paikallistukku Varaosat Turku palvelee autokorjaamoita Turun Teollisuuskadulla. Pitkiltä varastohyllyiltä löytyvät nopeaan toimitukseen kaikki yleisimmät varaosat ja tarvikkeet. Lisäksi valikoimissa ovat korjaamolaitteet, korjaamo-ohjelmistot ja työkalut. Varaosat Turku Oy Osaset-varaosat Teollisuuskatu 38 20520 Turku Avoinna 08:00 - 16:30 Puhelin (020) 734 89 00 sähköposti: varaosat. turku@gmail.com Internet: varaosatturku.fi Autofit-korjaamoita palveleva Osaset-paikallistukku Varaosat Turku Oy perustettiin puolitoista vuotta sitten. ”Porukalla vuokrattiin tämä iso halli ja remontoitiin tarpeitamme palvelevaksi. Nyt alamme pikkuhiljaa päästä täyteen vauhtiin toiminnassamme”, kertoo yrittäjä Jarmo Nordgren. Osaset-paikallistukun lisäksi tiloissa toimii yksi Turun seudun neljästä Autofit-korjaamosta, Alanko Kai Oy. Autofit-ketjuun kuuluu Euroopassa jo yli 2000 korjaamoa. Isoon yhteistyöorganisaatioon kuuluminen auttaa palvelemaan asiakkaita viimeisimmän auto- teknisen tietotaidon mukaisesti. Autofit-konseptin taustavoimana on suurten eurooppalaisten autoalan tukkureiden yhteenliittymä Temot International, jonka suomalaisena osakkaana on Atoy Oy. Atoy toimittaa varaosat suomalaisille Autofit-korjaamoille alueellisten Osaset-paikallistukkujen kautta. Paikallinen varaosatoimittaja Jarmo Nordgrenilla on autovaraosakaupasta jo yli 20 vuoden kokemus. ”Viime vuosina moni asia on muuttunut. Nykyisin kuluttajat ostavat autovaraosakaupan kokonaismyynnistä enää 5-10%” kertoo Nordgren. Käytännössä korjaamot siis ostavat ja asentavat varaosat asiakkaan autoon. Tee se itse -korjaajia ei enää ole niin paljon kuin ennen eikä uusimpiin autoihin enää voi juuri mitään itse tehdäkään. Nykyauton tekniikka vaatii asentajilta jatkuvaa ammattitaidon ylläpitoa ja korjaamolta uusim- Teollisuuskadulla sijaitsevan Osaset-paikallistukun kanssa samoissa tiloissa toimii Autofit-korjaamo Alanko Kai. pia työkaluja, korjaamolaitteita ja ohjelmistoja. Nordgren esittelee varaosatukun pitkiä käytäviä, joilla varaosat ovat hyvässä järjestyksessä. ”Tääl- Ensin H4-polttimot vaihtuivat H7-polttimoihin, ja nyt ovat ksenonit yleistymässä kovaa vauhtia. Polttimoissa on valinnan varaa, ksenoneissa hintahaarukka on noin 40-150 euroa", luettelee Jarmo Nordgren AUDI LI J A LLE AUTOI ietoa h uolt ot ! ne t ist ä www.audihuolto.com SE AT LI J A LLE AUTOI ietoa h uolt ot ! ne t ist ä www.seathuolto.com SKODA LI J A LLE AUTOI ietoa h uolt ot ! ne t ist ä www.skodahuolto.com tä toimitamme osat korjaamoille nopeasti omalla pakettiautollamme. Tyypillisiä tilauksia ovat esimerkiksi jarruosat, alustan osat, huolto-osat, tunnistimet ja ajonvakautusjärjestelmien komponentit. Viime aikoina on mennyt paljon esimerkiksi ABS-antureita ja lämpötila-antureita. Kokemuksemme perusteella osaamme pitää hyllyssä kaikkia yleisimpiä osia, joita korjaamot tarvitsevat.” Varaosamyynnissä työskentelee kolme henkilöä. Myyjillä on samanaikaisesti auki useampi tietokoneruutu, joista oikeita osia haetaan puhelimitse kysyvälle tai noutamaan saapuneelle asiakkaalle. ”Erikoisosien sopivuus varmistetaan monesta tietokannasta. Varaosavalikoimat ovat monimutkaistuneet autojen mukana. Esimerkiksi Volkswagen Golfissa on nykyään useita eri jarruratkaisuja malliversiosta ja voimalinjasta riippuen. Yhdellä osalla ei enää siis ole niin suurta myyntivolyymia kuin ennen”, kertoo Nordgren. Sitä mukaa kun autot ovat kehittyneet entistä turvallisemmiksi, mukavammiksi ja vähä- WAGE N VOLKS JALLE LI AUTOI ietoa h uolt ot ! ne t ist ä www.vwhuolto.com Määräaikaishuollot, vikadiagnostiikka, korjaukset ammattitaidolla ja takuutyönä. Klikkaa huoltopalveluihin! • Myös hyötyajoneuvot sekä hinauspalvelu . ! päästöisemmiksi, on kehittynyt tekniikka nostanut myös korjausten ja varaosien kustannuksia. ”Esimerkiksi vanhemman, kiinteällä vauhtipyörällä varustetun auton kytkinpaketti maksaa tyypillisesti parisataa euroa. Uuden automallin kytkinpaketti ja kaksoismassavauhtipyörä saattavat olla yhteishinnaltaan tuhannen euron luokkaa. Lisäksi tulee tietenkin vaihtotyö.” Varaosat Turku auttaa korjaamoita pitämään varaosien kustannukset kohtuullisina. ”Kokemuksemme ja korjaamoilta saatujen tietojen perusteella tiedämme, mitkä osat ovat laadukkaita mutta kohtuuhintaisia. Hyvä esimerkki on SKF, jonka valmistamat pyöränlaakerit ovat kestäviä mutta järkevän hintaisia. Panostamme alkuperäisosiin ja tunnettuihin merkkiosiin, joihin myös korjaamo voi luottaa.” Kaikkea mitä korjaamo tarvitsee Lopuksi Jarmo Nordgren kannustaa myös uusia asiakkaita ottamaan yhteyttä ja kysymään lisää: ”Ammattitaitoinen ja pai- kallinen henkilökuntamme on valmiina palvelemaan. Olivatpa kyseessä sitten öljyt, polttimot tai muut tarvikkeet, varaosat, korjaamolaitteet, korjaamo-ohjelmistot tai työkalut. Meiltä löytyvät parhaat ratkaisut ja toimitus korjaamolle.” Autofit-korjaamot Turun seudulla: Autokorjaamo Alanko Kai Teollisuuskatu 38, 20520 Turku Autofit Nummi Hämeentie 35, 20540 Turku Rengas Turku Rieskalähteentie 80 20320 Turku Neste Satama Pansiontie 8 20200 Turku Audi • Seat • Skoda • VW Huollot • Korjaukset • Varaosat Ammattitaidolla ja takuutyönä Öljynvaihdot • Määräikais- ja vuosihuollot Ohjauskulmien säädöt • Katsastuspalvelut Jarrukorjaukset • Jakopäänvaihdot Lohkolämmitin- ja vetokoukkuasennukset Vikakoodien- ja huoltovälinäyttöjen nollaukset KONI-alustasarjat • Renkaat • Sijaisautopalvelut Moottorin ohjainlaiteoptimoinnit Ilmastointilaitteiden huollot • Hinauspalvelu Ajanvaraus ma-pe klo 8.00-16.30 VAUHTIPiSTEEN uusi osoite: Kuormakatu 4 Pitkät varastokäytävät ovat täynnä varaosia ja tarvikkeita. Samaa varaosaa on saatavana monelta eri valmistajalta. & 0207 181 680 V-Wauhtipiste Oy • info@vauhtipiste.fi • www.vauhtipiste.fi • Kuormakatu 4, 20380 Turku Kiint. verk. soit. 8,35snt/puh.+7,02snt/min (alv24%) Matkapuh. soit. 8,35snt/puh.+17,17snt/min (alv24%)
12 Turun seudun autouutiset auTouuTiseT autouutiset.com auTouuTiseT.com VARAUDU TALVEEN! Suksiboksit ja taakkatelineet Suksiboxit ja Autonlämmittimet taakkatelineet asennettuina THULE MOTION 900 235x47x94 cm 670 L THULE MOTION UUTUUS! 900 235x47x94 cm 670 L 690,- PACIFIC 700 Musta/Harmaa 232x70x40 cm WEBASTO bensiini- tai diesel-käyttöiset autonlämmittimet asennettuna (alk. 1160,- pienet henkilöautot). UUTUUS! Tule tutustumaan ja pyydä tarjous! 690,- Rajoitettu erä! 380,TERMINA 1400/800W PASIFIC 700 Kaupungin paras valikoima, katso lisää malleja kotisivuiltamme! Musta/Harmaa 232x70x40 cm TAAKKATELINE Kattokaiteisiin 99,- alk. 380,- (DA430015) 29,- Mottorinlämmittimet asennettuina alk. 270,- TERMINI™ II 1400 Teho 1400W (-25°C) Sisätilanlämmitin päälle/pois -katkaisijalla, yksi tehoalue, pienille ja keskisuurille autoille tavallisiin talviolosuhteisiin. • Schukopistokkeella (DA 430056) TAAKKATELINE Kattokaiteisiin paras valikoima, katso 59,50 99,- alk Kaupungin lisää malleja kotisivuiltamme! TETTU RAJOI Ä ER Tarkastettu korjaamomme asentaa! (asennamme myös lauantaisin) TERMINA 1400/800w (DA430015) Autolämmittimet asennettuina Talvirenkaat edullisesti! KUMHO -talvirenkaat / 4 kpl Tuplasti toimintaa, triplasti palvelua VANTEILLE ASENNETTUNA, TASAPAINOTETTUNA, KIERRÄTYSMAKSUINEEN WEBASTO bensiini- taiAllelaitto diesel-käyttöiset Nastarenkaat henkilöautoon Henkilöauto 30 € / 4 kpl autonlämmittimet asennettuna (alk. 175/65-14 WI31 296 € Pakettiauto 40 € / 4 kpl 185/65-15 WI31 320 € 1160,pienet henkilöautot). 195/65-15 WI31 328 € Nyt renkaiden kausisäilytys 75 € / kausi sis. renkaiden allelaiton ja pesun. 205/55-16 WI31 420 € Tule tutustumaan ja pyydä tarjous! 205/60-16 WI31 476 € KUMHO TIRES Varastossa olevat 420,205/55-16 kesärenkaat 4 kpl sarja / 420 € sis. vannetyön, painotuksen ja kierrätysmaksun. ULOSHEITTOHINNOIN! 250€ Esim: 205/55r/16 4 kpl sarja (ei sis. asennustöitä) Renkaiden allelaitto: 30 € (henkilöautot) 40 € (tila-, paketti- ja maastoautot) Renkaiden kausisäilytys 75 € / kausi sis. renkaiden allelaiton ja pesun. Tervetuloa tutustumaan juhlavuoden rengastarjouksiin, laajaan vannevalikoimaan, Suomen suurimpiin kuuluvaan rengashotelliin ja Autofit-monimerkkihuoltoon. Vanha Hämeentie 134 • renkaat, vanteet ja rengashuolto iskunvaimentimet | vetokoukut | jarruosat | pakoputket | ym. Moottorinlämmittimet asennettuina määräaikaishuollot | katsastushuollot | pyörien suuntaukset ym. Teemme myös: alk 270,- Rieskalähteentie 80 • renkaat, vanteet ja rengashuolto • Autofit-monimerkkihuolto • rengashotelli www.osahankinta.fi Kysy tarjous omaan autoosi! Nuppulantie 31, Turku Puh. (02) 277 9700 | ma–pe 8–17 La 9–14 29,- Juhlavuoden tarjouksena uusille rengashotelliasiakkaille renkaiden allelaitto -50%! 59,50 TARKASTETTU KORJAAMOMME ASENTAA! • iskunvaimentimet • vetokoukut • jarruosat • pakoputket Teemme myös: • määräaikaishuollot • katsastushuollot • pyörien suuntaukset ym. ASENNAMME MYÖS LAUANTAISIN NuppulaNtie 31, turku puh. (02) 277 9700 | ma-pe 8–17 la 9-14 www.osahankinta.fi Rengas Turku Vanha Hämeentie 134 Avoinna ma-pe 8-17, la 9-14 Puh. 02-5105300 myynti@rengasturku.fi Rengas Turku Rieskalähteentie 80 Avoinna ma-pe 8-17 Puh. 02-5105310 rengashotelli@rengasturku.fi Autofit Rengas Turku Rieskalähteentie 80 Avoinna ma-pe 8-17 Puh. 02-510 5311 huolto@rengasturku.fi Volvo-henkilöautojen erikoisliike Volvoihin erikoistunutta purkamotoimintaa, kierrätysvaraosien myyntiä ja asennusta sekä Volvojen huoltoa ja korjausta Volvoks on Etelä-Suomen ainoa Volvo-henkilöautoihin erikoitunut korjaamo ja purkamo ja yksi harvoista koko Suomessa. Olemme sitoutumaton, yksityinen yritys, emmekä osa Volvo-konsernia. Jo vuonna 1990 perustettuun toimintaamme kuuluu Volvojen huolto ja korjaus sekä sitä tukeva Volvoihin erikoistunut purkamotoiminta. Kierrättämällä uudehkojen kolari- ja purkuautojen varaosia mahdollistamme useimmiten välittömän varaosan saannin, edulliseen hintaan. Purkuvaraosa on ekologinen tapa autonkorjauksessa, se on edullinen, pienentää hiilijalanjälkeä ja tukee suomalaista työtä! Kierrätetyn varaosan käyttöarvo on erinomainen ja hinta edullinen, niissä on myös reilu takuu. Muut palvelumme: • Kierrätysvaraosien myynti ja asennus • Volvoks huoltopalvelu • Volvoks korjaamopalvelu a • Volvoks hinauspalvelu Soita j ! ää • Volvoks noutopalvelu kySy liS VOLVOKS.fi Autopurkamo on ainoa oikea vaihtoehto autonkierrättäjälle, se lisää suomalaista työtä ja tarjoaa edullisia takuu-varaosia Ostamme kolari- ja vaurioautoja ja noudamme ne ympäri Suomen! Kytkintie 14, 00770 Helsinki • Puh. 020 789 0760 • Avoinna: ma-to 08.15-17.00, pe 08.15-16.00 Laatutarkastetut purkuvaraosat www.varaosahaku.fi Olemme Suomen Autopurkamoliiton jäsen
auTouuTiseT.com autouutiset.com Turun seudun seudun autouutiset auTouuTiseT 13 Turun 13 RENKAAT JA VANTEET TALVIRENGASTESTIT Kesäpyörät varastoon, talvipyörät alle Talvirenkaiden alle vaihtamisessa on hyvä muistaa muutama perusasia. Ennen kesärenkaiden varastoimista on niiden rengaspaineet hyvä nostaa noin 0,5 baria korkeammiksi. Tämä siksi, että käyttämättömänä oleva rengas menettää painettaan nopeammin. Kesäpyörien paikat on hyvä merkitä esimerkiksi liidulla tai vastaavalla renkaisiin. Siis esimerkiksi kirjaimet EV eteen vasemmalle. Renkaista on hyvä tarkistaa kulumat. Jos esimerkiksi etupyörien ulkoreunat ovat kuluneet, on syytä tarkistuttaa pyöränkulmat. Jos takarenkaat ovat kuluneemmat kuin eturenkaat, kannattaa ne vaihtaa keskenään. Paremmat renkaat on syytä laittaa aina taakse. Renkaat alkavat menettää ominaisuuksiaan, kun niiden pinta kuluu. Talvirenkaissa lain vaatima urasyvyys on 3 mm. On kuitenkin hyvä huomioida, että turvallinen kulutuspinta talvikelillä ajettaessa on 5-6 mm. Kesärenkaiden minimiurasyvyys on lain mukaan 1,6mm. Kesärengas alkaa kuitenkin menettää ominaisuuksiaan jo silloin, kun pintaa on jäljellä noin 4 mm. Kesärenkaiden turvallisuus punnitaan varsinkin sadekelillä, joka on meillä Suomessa varsin tuttu säätyyppi. 2014 Tunnetut rengasmerkit kärjessä Renkaiden vaihto on hyvä hetki tutkia renkaat mahdollisten viiltojen, pistojen ja urasyvyyksien osalta. Talvirenkaat olisi hyvä varastoida lappeellaan viileässä, pimeässä ja kuivassa tilassa. Jos sellaista tilaa ei ole, ovat autokorjaamoiden rengashotellit kätevä ratkaisu. Rengashotellin palveluun sisältyvät yleensä myös pyörien pesu ja alle vaihto. Pesu ja suojaus! Ennen talvisäilöön laittamista tehty kevytmetallivanteiden puhdistus ja suojaus säästää monta hikipisaraa kevätkunnostuksesta. Suomalaisissa olosuhteissa talvirenkaiden tulisi olla sellaiset, jotka on suunniteltu pohjoisen pakkasiin ja loskakeleihin. Eri valmistajien uudet rengasmallit otetaan vuosittain erilaisiin testeihin, joissa eri valmistajien renkaiden ominaisuuksia verrataan toisiinsa. Usein jo yhdelläkin valmistajalla on monia talvirengasmalleja, joista kuluttajan olisi valittava autoonsa ja ajamiseensa sopivin. Jos uusien talvirenkaiden hankinta on ajankohtaista, on hyvä tutustua sekä rengasliikkeiden tarjouksiin että oheisten rengastestien tuloksiin. NASTARENKAAT: Tekniikan Maailma (205/ 55 R16) 1 Lue pesuaineiden käyttöohjeet, jotta lopputulos olisi toivotunlainen. Myrkytön ja hapoton Sonax-vannepesu (Svh 11€) käy kaikille vannetyypeille, mutta erityisesti kevytmetallivanteille. Se irrottaa tiukasti vanteeseen kiinni jämähtävän jarrupölyn, maantiesuolan, pien ja lian. Sonax-vannesuoja (Svh 25,20€ ) antaa kevytmetallivanteille likaa ja vettä hylkivän pinnan. Väriään lilaksi muuttanut vannepesuaine on irrottanut lian. 2 Sonax-vannepesua ruiskutetaan kuivan ja likaisen vanteen sekä renkaan päälle. Aineen annetaan vaikuttaa noin viisi minuuttia, kunnes se muuttuu lilan väriseksi. 5 Kun pyörät ovat kuivuneet pesun jäljiltä, kannattaa vanteet käsitellä vannesuoja-aineella. Vaihtoehtona voi käyttää myös autovahaa. Vi Bilägare Ruotsi 1. Nokian Hakkapeliitta 8 2. Continental Conti Ice Contact 3. Pirelli Ice Zero Tuulilasi 12/2014 (205/55 R16) 1.Nokian Hakkapeliitta 8, 88 pistettä 2.Continental Conti lce Contact, 76 pistettä 3.Pirelli Ice Zero, 75 pistettä 4.Goodyear Ultragrip Ice Arctic, 71 pistettä 5.Hankook Winter Pike RS, 70 pistettä 6.Dunlop Ice Touch, 68 pistettä 7.Michelin X-Ice North 3, 67 pistettä 8.Bridgestone Blizzak Spike-01, 63 pistettä 3 Vannepesuaine pestään pois esimerkiksi painepesurilla sekä vanteiden että renkaiden päältä. Syksyllä lika irtoaa vielä paljon helpommin kuin keväällä, jos vanteet ovat seisseet likaisina varastossa koko talven. Vannepesuaine sopii myös esimerkiksi auton kumimattojen pesuun. 1.Nokian Hakkapeliitta 8, Arvosana 8,8 2.Continental ContiIceContact, Arvosana 8,6 3.Pirelli Ice Zero, Arvosana 8,6 4.Goodyear Ultra Grip Ice Arctic, Arvosana 8,5 5.Gislaved Nord Frost 100, Arvosana 8,3 6.Hankook Winter iPike RS, Arvosana 8,1 7.Dunlop Ice Touch, Arvosana 8,0 8.Michelin X-Ice North 3, Arvosana 7,9 9.Bridgestone Blizzak Spike-01, Arvosana 7,7 10.Vredestein ArcTrac, Arvosana Ben 7,5 11.Jinyu Winter yw53, Arvosana, 7,1 12.Nordman 4, Arvosana 7,1 13.Sunny Winter-Grip SN3860, Arvosana 5,9 4 Seuraavaksi vanteet ja renkaat pestään autoshampoolla. Pesu onnistuu parhaiten harjalla, sienellä tai kankaalla. Lopuksi pyörät huuhdotaan vedellä. Vanteet kiiltävät puhtaina ja renkaat mustina. 6 Kun kevätaurinko alkaa pilkottaa, ovat puhtaat, kiiltävät ja likaahylkivät vanteet ja mustat renkaat ilo silmälle. Ne on paljon mukavampaa laittaa alle kuin syksyn jäljiltä pinttyneen likaiset pyörät. KITKARENKAAT: Tekniikan Maailma (205/ 55 R16) 1.Goodyear Ultra Grip Ice2, Arvosana 8,2 2.Nokian Hakkapeliitta R2, Arvosana 8,2 3.Michelin X-Ice XI3, Arvosana 7,8 4.Continental ContiViking Contact 6, Arvosana 7,8 5.Maxxis Arctictrekker, Arvosana 7,7 6.Bridgestone Blizzak WS70, Arvosana 7,3 7.Pirelli Icecontrol Winter, Arvosana 7,2 8.Sailun Ice Blazer WSL2, Arvosana 7,2 9.Dunlop SP Ice Sport, Arvosana 6,8 10.Vredestein Nord-Trac 2, Arvosana 6,7 11.Kumho l’Zen KW 31, Arvosana 6,6 12.Sunny Snowmaster SN3830, Arvosana 6,1 Lähteet: Tekniikan Maailma 17/2014, Tuulilasi, test.se ja Nokian Renkaat
14 14 Turun Turun seudun seudun autouutiset auTouuTiseT autouutiset.com auTouuTiseT.com Kerralla kuntoon! Motonet korjaamo Ossi Rosten tarjoaa vahvan autoalan kokemuksen asiakkaansa hyväksi. Huolloissa ja korjauksissa osaamista löytyy kaikenmerkkisiin autoihin. Motonet varaosavarastosta tarvittavat osat löytyvät nopeasti ja edulliseen hintaan. Motonet korjaamo Ossi Rosten Pläkkisepänkatu 2, 20320 Turku Puhelin 0207 350 600 Säköposti: turku@ motonetkorjaamo.fi Internet: motonetkorjaamo.fi Avoinna ma - pe 7:30 - 18:00 Turun Motonet-korjaamon yrittäjä Ossi Rostenilla on mittava kokemus autoalalta. 10 vuotta Raision Vehon korjaamopäällikkönä, Mercedes-Benzin teknisen osaston päällikkönä maahantuojalla Espoossa ja opettajana autoalan oppilaitoksissa. Yhteensä 35 vuoden ammattitaitonsa Rosten tarjoaa nyt autoilijoiden käyttöön Motonet korjaamo Turun uusissa ja nykyaikaisissa tiloissa. ”Puolitoista vuotta olemme nyt tässä jo toimineet ja kii- rettä on pitänyt. Asiakkaat ovat löytäneet meidät hyvin. Meillä on nyt yhdeksän asentajaa, ja lisää on tulossa. "Avasimme juuri tien toiselle puolelle lisähallin, jossa toimii rengaspiste ja mopojen, moottoripyörien ja pienkoneiden huoltokorjaamo sekä talvisäilytys”, kertoo Rosten. Ajankohtainen talvipyörien allevaihto maksaa 25€ ja säilytys rengashotellissa 35€ kaudelta. Korjaamon seinän takana toimiva Motonet-varaosavarasto nopeuttaa huoltoja ja korjauksia. ”Asiakkaallemme tämä näkyy edullisena hintatasona, kun osia ei tarvitse odotella. Yleisimmät varaosat löytyvät suoraan hyllystä ja auto saadaan kerralla kuntoon.” Motonet korjaamo on nykyaikaisen autotekniikan vaatimus- Yrittäjä Ossi Rosten katsoo, kuinka Niko Kujander testaa Opel Astran jäähdytysjärjestelmää vuotojen varalta. Korkeaan korjaamohalliin mahtuvat hyvin myös pakettiautot ja matkailuautot. Pläkkisepänkadun uusi Motonet-rakennus näkyy kauas. Korjaamon seinän takana on varaosavarasto, josta osat saadaan tarvittaessa heti. ten mukaisesti varustettu monimerkkikorjaamo. ”Asentajillamme on kokemusta useimmista automerkeistä. Merkkikohtaista osaamista ja -testereitä löytyy esimerkiksi Mercedes-Benziin, Volvoihin, Volkswageneihin ja muihin yleisimpiin automerkkeihin. Olemme panostaneet uusimpaan korjaamotekniikkaan. Meillä on kattava valikoima diagnostiikkalaitteita merkkikohtaisin sovelluksin. Vianetsinnät onnistuvat kaikista automerkeistä”, Rosten kertoo. Motonet korjaamossa tehdään nopealla aikataululla ja edullisesti mm. määräaikaishuollot, kausihuollot, ilmastointihuollot, moottorin jakopään huollot ja öljynvaihdot. Huollot tehdään auton valmistajan huolto-ohjelman mukaisesti asiantuntemuksella, joten uudenkin auton takuu säilyy voimassa. Huollon yhteydessä tarkastetaan liikenneturvallisuuden kannalta tärkeiden ohjauksen, jarrujen ja alustarakenteen kunto. Yleisimpiä korjaustöitä ovat auton jarrut, pakoputket, iskunvaimentimet, alustan nivelet, pyöränlaakerit, laturit, startit ja valot. Motonet korjaamo helpottaa autoilijan elämää myös erilaisilla palveluilla: ”Katsastuspalvelumme on saanut hyvän vastaanoton. 95€ hintaan sisältyy katsastustarkastus ja käynti katsastusasemalla.” Hyvää palvelua on myös se, että huollon tai korjauksen laskun voi tarvittaessa maksaa erissä. Reilun kokoiseen ja korkeaan korjaamohalliin mahtuvat myös isommat autot. Pakettiautot ja matkailuautot ovat hallissa tuttuja näkyjä. Jos asiakkaan auto tarvitsee hinausta, järjestää korjaamo auton nopeasti yhteistyökumppaneiden hinurilla pois tien poskesta. Pienkoneet, mopot ja moottoripyörät saadaan kuljetettua korjaamon omalla, ajorampeilla varustetulla pakettiautolla. ”Tervetuloa kaikki uudet ja nykyiset asiakkaat”, toivottaa Rosten lopuksi. Viihtyisässä asiakaspalvelutilassa asiakas voi odotella vaikka televisiota katsellen. Kadun toisella puolella on rengaspiste ja mopojen, moottoripyörien sekä pienkoneiden huoltokorjaamo ja talvisäilytys. Kim Ruostepuro huoltaa moottoripyörää. Nyt autot kuntoon! Kolhujen korjaukset, maalaukset sekä tuulilasien vaihdot nyt edullisesti ja nopeasti. Vakuutusyhtiöiden hyväksymä. • peltikorjaamopalvelut • maalaamopalvelut • tuulilasin vaihto-/korjauspalvelut Renkaiden vaihto Vanteelliset pyörät, ei rengastöitä, ha ja pa. Voimassa 3.11.–28.11.2014 Varaa aika puh. 020 734 3090 4 kpl sarja Tutustumislahjaksi autonsa InCar Turkuun korjaukseen tuoneille annamme (min 150€ kaupasta) tällä kupongilla Hesburgerin 20 euron lahjakortin. Voimassa 31.12.2014 asti. InCar Turku Puh. 020 734 3090, Kuormakatu 17, 20380 Turku. Avoinna: ma-pe 7-17 www.incar.fi InCar Oy on vuonna 1991 perustettu kolarivaurioiden korjaamiseen erikoistunut valtakunnallinen täyden palvelun autokorjaamokeskus. InCar tekee vauriokorjaukset kaikenmerkkisiin henkilö- ja pakettiautoihin pienistä peltipainaumista aina vaativiin korin oikaisutöihin asti. Toimimme 20 paikkakunnalla.
autouutiset.com auTouuTiseT.com Turun Turun seudun seudun autouutiset auTouuTiseT 15 15 Turun SEuDun Ainoa kotiin kannettava ilmainen autolehti Suomessa Kustantaja: Legenda Oy Vastaava päätoimittaja: Tuomas Lyyra Painopaikka: SLY-Painotalot Oy Toimitus: puh. 0500 680 000 e-mail: tuulenkyla@legenda.fi www.autouutiset.com Kotitalousjakelu: Turku-jakelu Oy Autouutiset, Turun toimipiste Vuonna 2015 lehti ilmestyy 10 kertaa. Ilmestymispäivät: 7.1., 4.2., 4.3., 8.4., 13.5., 10.6., 2.9., 14.10. ja 25.11. Varaa ajoissa edullista ilmoitustilaa Turun seudun Autouutisten vuoden 2015 lehdistä puh. Lauri Aaltonen, puh. 0400 530 332 tai Jari Lempinen, puh. 044 588 9651. Aineisto-osoite: tuulenkyla@legenda.fi uuTTA Pirteästi talveen Opel esitteli Pariisin autonäyttelyssä uuden Corsan, sporttimalli Adam S:n ja uutta pirteää tekniikkaa. Opelin myynti on viime aikoina ollut mukavassa vedossa. Suurin nousija meillä Suomessa on Opel Insignia, joka oli lokakuun ensirekisteröintitilastoissa Toyota Corollan jälkeen toiseksi eniten myyntiään viime vuodesta kasvattanut automalli. Tämän syksyn Pariisin autonäyttelyssä Opel esitteli suurelle yleisölle uuden Corsan, piskuisen Adamin sporttimallin Adam S:n ja uusia moottorivaihtoehtoja. PUH 045 156 4770 Malli esittelee uuden mallin. Supermalli Claudia Schiffer julkisti uuden Opel Corsan Pariisin autonäyttelyssä. Vieressä Opel Groupin johtaja Karl-Thomas Neumann. Corsa valmiina myyntiin Pikkuautoluokan uusi haastaja Corsa tulee Suomeen vuodenvaihteessa. Silloin julkistetaan myös sen hinnat. Corsan matkustamon laatuun on panostettu paljon. Materiaalit ja mukavuus- sekä turvavarusteet ovat isompien mallien tasolla. Uudelleen suunnitellussa alustassa ei ole yhtään osaa edellisestä mallista. Opel lupaa ajotuntuman ja jousituksen sekä iskunvaimennuksen olevan uudella tasolla. Konepellin alle mie- 1,0 litran suorasuihkutusturbo on kolmesylinterinen ja ulkomitoiltaankin pieni. Insignia saa ensi vuoden puolella uuden 2,0 CDTI turbodiesel-moottorivaihtoehdon. Uudistuneen Opel Insignian viisiovisen Hatchbackin ja farmari Sports Tourerin lisäksi myyntiin tuli hiljattain neliovinen Insignia Sedan. Sedanin hinnat alkavat 26.993 eurosta (1,4 Turbo EcoFlex). lenkiintoisimmat vaihtoehdot ovat uudet kolmesylinteriset 1,0-litraiset suorasuihkutusturbot. Kolme sylinteriä on päivän sana, Opelin kolmisylinteriset ovat myös ulkoiselta kooltaan pieniä. Kampiakselin suhteen vastakkaiseen suuntaan pyörivä tasapainotusakseli vähentää pikkukoneen värinöitä ja melua ja tekee käynnistä taseisempaa. 3-sylinterisen voi valita 66 kW (90 hv) tai 85 kW (115 hv) tehoisena. Molempien suurin 170 Nm vääntömomentti saavutetaan jo alhaisella 1 800 r/ min käyntinopeudella. Muina vaihtoehtoina jatkavat nelisylinteriset 1,2- ja 1,4-litraiset. Uutena vaihtoehtona on ahdettu 1,4-litrainen moottori (74 kW ja 200 Nm). Viidennen sukupolven Corsan diesel on 1,3 CDTI. Sen tehovaihtoehdot ovat 55 kW (75 hv) tai 70 kW (95 hv). Moottori alittaa nyt Euro 6 -päästörajat. Corsan yhdistetty kulutus 70 kW:n tehoisella moottorilla ja käsivalintaisella vaihteistolla on 3,2 l/100km ja CO2-päästöt vain 85 g/km. Adamin sporttimalli S Adam S:n 150 hv 1,4-bensarturbo liikuttaa autoa rivakasti. Huippunopeus on yli 200km/h. Opel Adamin uusin malliversio on Adam S. Tehokkaalla 1,4-litraisella (110 kW (150 hv) ja 220 Nm) turbomoottorilla varustettu Adam S kiihtyy 0-100 km/h 8,5 sekunnissa. Huippunopeus on yli 200 km/h, mikä on pienelle autolle paljon. Kompakti koko auttaa kulutuksen pitämisessä kurissa. Adam S:n yhdistetty kulutus on kohtuullinen 6,4 l/100 km. Adam S:n jousitus ja iskunvaimennus on urheilullisempi kuin muissa Adameissa. Renkaat ovat kokoa 225/35 R 18. Tehokkaammat, punaisin satuloin varustetut jarrut on kehittänyt Opelin Performance Center OPC kehittämät. Sisustukseen sporttihenkeä voi varustella esimerkiksi Recaron erikoisistuimilla. WWW.KUMROK.FI VOIVALANTIE 24E 20780 KAARINA Mokkaan uutta moottoritarjontaa Opel Mokka on saanut Suomessakin hyvän lähdön. Se kuuluu myydyimpien katumaastureiden joukkoon. Ensi vuoden puolella Mokkaan tulee moottorivaihtoehdoksi 1,6 CDTI diesel. 100 kW (136 hv) tehoisen yhdistetyn kulutuksen EU-lukema on vain 4,1 l/100 km ja CO2-päästöt 109 g/km. Uusi moottori tulee vaihtoehdoksi sekä etu- että nelivetoiseen Mokkaan. Vuoden 2015 aikana tulee myyntiin myös automaattivaihteistolla varustettu etuvetoinen Mokka 1,6 CDTI. Uuden Corsan sisätilojen materiaalit ja varustelu ovat nyt isompien mallien tasolla. Kahden litran diesel CDTI Insigniaan ja Zafira Toureriin Opel esitteli Pariisin autonäyttelyssä täysin uuden 2,0 CDTI turbodieselin. Se tulee vaihtoehdoksi Insigniaan ja Zafira Toureriin vuoden 2015 aikana. Moottorin ensimmäisen version teho on 125 kW (170 hv) ja paras vääntö 400 Nm. Myöhemmin on luvassa myös muita tehovaihtoehtoja. Uudella voimanlähteellä varustetun Insignian kulutuslukema pienentyy valmistajan mukaan 14 prosenttia, vaikka tehoa on enemmän. Katumaasturi Opel Mokkaan tulee ensi vuoden puolella uusi moottorivaihtoehto 1,6 CDTI diesel 136hv.
1616 Turun Turunseudun seudunautouutiset auTouuTiseT autouutiset.com auTouuTiseT.com