2 3/2024 Astrum Vene Oy / Quarken 35 Cabin Suomessa suunniteltu ja rakennettu Quarken 35 Cabin on moderni ja tyylikäs 10,68 metriä pitkä monikäyttövene. Tilava kajuutta tarjoaa panoraamaikkunan erinomaisella näkyvyydellä, helpon pääsyn eri puolille venettä, sekä runsaasti tilaa toimivalle keittiölle ja ruokailualueelle. MARITIM / LAITURI 2 MAX Veneet / Max 48 4,8 m pikkujättiläinen, jonka merikelpoisuus ja lastattavuus tuovat mieleen huomattavasti suuremman veneen. Yhteysveneenä, kalastusveneenä ja saariston jokakelin-kulkijan valintana. varusteltuna. MAX veneisiin on saatavissa kattava valikoima erikokoisia säilytysratkaisuja ja muita lisävarusteita. MARITIM /LAITURI 1 MAX Veneet / Max 68 Korkeat ja alaosiltaan teräviksi muotoillut ponttonirungot tekevät 6,8 metrisen alumiinikatamaraanin vastaavan kokoisia yksirunkoveneitä merikelpoisemmaksi ja tilavammaksi. MAX 68 on varusteltavissa avopulpettilla tai kevythytillä, jonka seinät ovat avattavissa. MARITIM /LAITURI 1 Nautical Partners Finland Oy / Jeanneau Merry Fisher 695 Serie 2 Merry Fisher 695 S2 on minipuolinen retki ja matkavene jossa nukkuu kaksi aikuista ja muutama lapsi. Veneestä löytyy mm. vesi-wc, jääkaappi ja liesi, ja muut matkaveneen varusteet. Vene on myös helppo traileroida. MARITIM / LAITURI 2 Nautical Partners Finland Oy / Zodiac PRO 7 Fishing Legendaarisen Zodiac PRO 7 mallin kalastusversio. Tilaa, monipuolisuutta ja laatua. MARITIM / LAITURI 2 Bella-Veneet Oy / Falcon BRs 4 Pieni vain ulkomitoiltaan ja käyttökustannuksiltaan, suuri mahdollisuuksiltaan. Mallissa yhdistyy erinomaiset ajo-ominaisuudet, nerokas tilankäyttö ja helppokäyttöisyys. Innovatiiviset ratkaisut monipuolistavat ja helpottavat veneen käyttöä. Kuljetus onnistuu kätevästi 750 kilon jarruttomalla trailerilla. MARITIM / LAITURI 2 Bella-Veneet Oy / Falcon BR8 Malliston lippulaiva, jossa matkustaa mukavasti jopa 9 hengen seurue. Falcon BR 8 nostaa modernin päiväretkeilyn nautinnollisuuden vielä pykälän ylemmäs; tilava U-takasohva, isot säilytystilat sekä lisävarusteina saatavat pentteri ja jääkaappi tarjoavat monipuoliset mahdollisuudet harrastaa. MARITIM / LAITURI 2 Bella-Veneet Oy / Falcon BR5 Rouhea muodoiltaan ja olemukseltaan, sydän täynnä ajamisen intohimoa. Falcon BR 5 osoittaa, mitä tapahtuu, kun mainiot ajo-ominaisuudet ja järkevä tilankäyttö pääsevät toden teolla näyttämään kyntensä. Tässä on monikäyttövene, josta ei puhti ja ketteryys lopu tiukemmissakaan käänteissä. MARITIM / LAITURI 2 SUURI VENEIDEN KOEAJOTAPAHTUMA TULE, TESTAA JA TUTUSTU VENEILYYN SUOMIVENEILEE.FI YachtsAgent / Highfield Patrol 600 Highfield Patrol 600 on tilava ja monikäyttöinen 6 metriä pitkä RIB-vene, joka on suunniteltu vaativaan käyttöön. Se tarjoaa mukavuutta ja turvallisuutta jopa 14 henkilölle, ja sen maksimiteho on 150 hv, takaamassa suorituskyvyn kaikissa olosuhteissa. MARITIM LAITURI 1 Yamaha Motor Finland / Finnmaster P7 Finnmaster Pilot 7 on monikäyttöinen joka sään matkavene ja yhteysvene perheelle tai vaikkapa kalaporukan uisteluvene. Miellyttävän ajotuntuman lisäksi veneessä on kattava vakiovarustus sekä monipuoliset lisävarusteluvalmiudet. MARITIM / LAITURI 1 Yamaha Motor Finland / AMT 165 R UUTUUS! AMT esittelee 165 BR -mallin runkoon perustuvan 165 R ja 165 Rf –mallit, jotka on varustettu sivupulpetilla. Ihanteellisia monipuolisiksi yhteysveneiksi vesille, tarjoten samalla mahdollisuuden muuntautua täysiveriseksi kalastusveneeksi tarpeen mukaan. Tilaihmeitä omassa kokoluokassaan. MARITIM / LAITURI 1 Yamaha Motor Finland / AMT 210 DC Laatutietoisen valinta, huippuluokan ajo-ominaisuuksilla ja tarkkaan harkituilla yksityiskohdilla. Keulakajuutta kahden hengen yöpymiseen, LED valaistuksella, kansiluukulla ja runkoikkunoilla. Avotila kahdella erillisistuimella ja suurella usohvalla tarjoaa oleskelutilat isommallekin seurueelle. MARITIM / LAITURI 1 Yamaha Motor Finland / AMT 240 DC Suunniteltu ja valmistettu Suomessa. Viiden vuoden runkotakuu ja voimanlähteenä toimivassa luotettavassa Yamahaperämoottorissa on 3 v. takuu sekä 2 v. jatkoturva. Vakiovarusteluun kuuluvat muun muassa trimmit, sähköinen ohjaus sekä datakaapelit mittarin ja plotterin välillä. MARITIM / LAITURI 1 YachtsAgent / Highfield Sport 520 Highfield Sport 520 on tyylikäs ja suorituskykyinen 5,2 metriä pitkä RIB-vene, joka tarjoaa ihanteelliset puitteet jopa 10 hengen ryhmille. Sport 520 maksimiteho on 100 hv, mikä varmistaa erinomaisen suorituskyvyn ja hallittavuuden vesillä. MARITIM / LAITURI 1 YachtsAgent / Highfield Sport 460 Highfield Sport 460 on 4,6 metriä pitkä RIB-vene, joka yhdistää kompaktin kokonsa huippuluokan suorituskykyyn ja mukavuuteen. Tämä malli soveltuu jopa 9 henkilölle, ja sen maksimiteho on 90 hv, tarjoten ketteryyttä ja nautinnollisia kokemuksia jokaiselle vesilläliikkujalle. MARITIM / LAITURI 1 17.-18.5.2024 Koeajot pyörivät pe klo 11-19 ja la klo 11-16. Suvi-Veneet Oy / Suvi 63 Duo Reilulla takatilalla ja hyvillä vakiovarusteilla varustettu malli mökkija yhteysveneeksi saaristoon ja suuremmille järville. Erinomaiset ajo-ominaisuudet, käytännössä olematon liukukynnys ja hyvin suuntavakaa malli. Takapenkki ja sivupenkit muodostavat U-mallisen sohvan. MARITIM / LAITURI 2 MAX Veneet / Max 88 8,8 metrinen alumiinikatamaraani huokuu meriominaisuuksia ja kuljetuskykyä vajaan 20 m2:n kansitiloillaan. Rampillinen keulakansi on vakaa alusta moneen käyttöön. Vaativassa yhteysvenekäytössä MAX 88 kantaa vaivatta myös kahdeksan hengen istuttavan mukavan ja hiljaisen ohjaushytin. MARITIM /LAITURI 1 Silacraft Oy / Silacraft Mursu 650 Mursu yhdistää trimaraanin ja V-pohjaisen rungon parhaat piirteet. Veneen muokattava hybridirunko tarjoaa hyvät meriominaisuudet ja laajan räätälöintimahdollisuuden, mikä tekee siitä monipuolisen valinnan erilaisiin käyttötarkoituksiin. MARITIM / LAITURI 2 Silacraft Oy / Sila 480-2 Sila 480-2 ei tee kompromisseja. Se on kokoluokassaan todellinen tilaihme, sadevesityhjenevä ja suorituskykyä uhkuva vene, joka saa jopa mökkinaapurin katsomaan kateellisena. MARITIM / LAITURI 2 Silacraft Oy / Sila 465 Sila 465 on kuin kaveri, joka kantaa kaljalaatikot mökille ilman valitusta: luotettava, vahva ja aina valmis. Veneen kompakti kompakti koko ja pelkistetty ulkonäkö tekee veneilystä nautinnollisen huoletonta. MARITIM / LAITURI 2 Astrum Vene Oy / Arronet 245 Cabin Arronet 245 on kahdeksalle hengelle suunniteltu, 7,5 metriä pitkä hyttivene. Ilman A-pilareita toteutetun tuulilasin ansiosta matkustamosta avautuu panoraamanäkymä saaristoon. Hytistä päästään käytännöllisestä liukuovesta takakannelle, jossa on käytännöllistä työskentelytilaa. MARITIM /LAITURI 2 MARITIM / LAITURI 2 Bella-Veneet Oy / Falcon BR6 Falcon BR 6 on ketterä ja kätevä tilaihme, joka mukautuu käden käänteessä päiväretkeilystä vesiurheilun kautta heittokalastukseen. Veneen muotokieli kertoo monikäyttöisyydestä ja huolettomuudesta; selkeä layout, tarkkaan mietityt yksityiskohdat ja saumattomasti toisiinsa integroidut ratkaisut.
3 3/2024 Päijän Boats Oy / Päijän Syvänne 471L Vakaa, uppoamaton ja turvallinen. Syvänne erikoismalliston vene josta tehty täysverinen kalastusvene yhdessä Kalastajan kanavan kanssa. Venettä kuljettaa Mercuryn Avator 7.5e sähköperämoottori ja keulassa Motorguide Xi3-keulasähkömoottori pikajalustalla. Koe soutuvene uudella tavalla. MARITIM / LAITURI 7 Päijän Boats Oy / Päijän 520 L Vakaa, uppoamaton ja turvallinen klassikkoveneidemme isoveli. Koe hiljaisuus ja vakaus joko Aerot® -airoilla soutaen tai Mercury Avator 7.5e sähkömoottorilla ajaen. Soutuvene joka on turvallinen vesillä rajummassakin aallokossa. MARITIM / LAITURI 7 Telva Oy Ab / Candela C-8 HT Candela on foilaava täyssähkövene. 50 mpk, 22 solmun nopeudessa yhdellä latauksella. Uudessa C-8 HT mallissa on tilava hytti kahdelle, katto ja täysin suljettava pressu ajotilan yli. MARITIM / LAITURI 7 Boat World / Alukin C 650 Alukin Cabin 650 on 6,50 metriä pitkä hardtop-kajuuttavene, jossa on suljettu kajuutta, tilat kuudelle ihmiselle ja 0,60 metrin syväys, ja se voi saavuttaa jopa 40 solmun nopeuden. BOAT WORLD / LAITURI 5-6 Boat World / Silver Puma BR Moderni ja tyylikäs tehopakkaus kompaktissa koossa. Loistava kesän pieniin ja hieman suurempiin seikkailuihin, kun haluat nauttia auringosta ja hyvästä seurasta. Valmistettu Suomessa. BOAT WORLD / LAITURI 5-6 Boat World / Silver Hawk BR Monipuolinen Hawk BR sopii niin mökkija yhteysveneeksi, kuin kalastukseen ja retkeilykäyttöön. Loistava ajo-ominaisuudet, suuret säilytystilat ja käytännölliset sisätilaratkaisut. BOAT WORLD / LAITURI 5-6 GN Boats Oy / Galeon 470 Skydeck Innovatiivinen, laadukas ja jämäkkä matkamoottorivene. Vene on täynnä toimivia yksityiskohtia: merkittävimmät ominaisuudet ovat sähköisesti napin painalluksella avautuva ja sulkeutuva yläohjaamon peite sekä terasseiksi avautuvat laidat. Veneen pituus on 14,35 metriä ja tilaa on 12 hengelle. MARINEPALVELU / LAITURI 7 Marinepalvelu Oy / Sea Ray 230 SunSport MARINEPALVELU / LAITURI 7 Marinepalvelu Oy / Rand Mana 23 MARINEPALVELU / LAITURI 7 Boat World / Faster 570 SC Mene minne haluat, milloin haluat. Täysalumiininen Faster tuplapulpetilla ja yksiosaisella väliovella sopii etenkin yhteysja mökkiveneeksi. Pehmeäkulkuinen runko, vankka rakenne ja loistavat ajo-ominaisuudet. BOAT WORLD / LAITURI 5-6 Boat World / TG 6.1. TG on hyttiveneiden ykkönen, eikä syyttä! TG 6.1 on käytännöllinen ja pelkistetty hyttivene, joka on tarkoitettu etenkin yhteysvenekäyttöön ja mökkisiirtymisiin saaristossa. Valmistettu täysin Suomessa. BOAT WORLD / LAITURI 5-6 Boat World / Silver SeaHawk BRX Tuplapulpetillinen uutuus etenkin suurille vesille. Toimii sekä yhteysveneenä, että huvija kalastusveneenä. Muokattavat sisustan istuin-/säilytysratkaisut tuovat monipuolisuutta eri käyttötarkoituksiin. BOAT WORLD / LAITURI 5-6 Marinepalvelu Oy / Sea Ray 19 SPOE MARINEPALVELU / LAITURI 7 Boat World / Silver SeaHawk Cabin Hyttivene teki paluun Silvein mallistoon! Alumiinirunkoinen reilun 7m pituinen Seahawk on suunniteltu etenkin suurten vesien yhteysveneeksi. Tilava peräkansi ja loistavat ajoominaisuudet. BOAT WORLD / LAITURI 5-6 BOAT WORLD / LAITURI 5-6 Boat World / Terhi 480 Cabin Markkinoiden edullisin hyttivene kokoluokassaan! Kulje mökkimatkat suojassa mutta saaristoilmasta nauttien. Veneessä on avattava kattoluukku ja taka-avotila leveällä takapenkillä. Sea Care Oy / XPro Rib alu 415 + 20 hv Tohatsu MARITIM / LAITURI 4 Sea Care Oy/Nividic360 Hypalon white+20hv Tohatsu MARITIM / LAITURI 4 Sea Care Oy / Kawasaki Ultra 310LX MARITIM / LAITURI 4 Sea Care Oy / Kawasaki Ultra 160 LX-S MARITIM / LAITURI 4 Targa Center Oy / Targa 27.2 GT A motorboating legend for the future. The third-generation Targa 27.2 sets a new course for the legendary motorboat series. MARITIM / LAITURI 3 Marinepalvelu Oy / Marex 310 MARINEPALVELU / LAITURI 7 UUTUUS! UUTUUS! Tervetuloa koeajolle!
6 3/2024 Teakpuun ominaisuudet Teakpuu (Tectona Grandis) kasvaa etupäässä Aasiassa ja EteläAmerikassa. Se on kaikkein rasvaisin trooppinen puulaatu, koska se sisältää paljon öljyä. Teak puu on pehmeää ja kalkkipitoista. Lyhyesti sanottua kyse on kestävästä puulaadusta, joka kestää hyvin kuumuutta sekä säävaihteluja. A urinko, huono sää ja tuuli vaikuttavat kuitenkin teakpuun ulkonäköön kolmella tavalla. 1. Teakpuu muuttuu harmaaksi hapen ja auringonvalon (UV) joutuessa kosketuksiin kalkkipitoisen teakpuun kanssa. 2. Lika ja kosteus imeytyvät puuhun ja jäävät sen syihin. 3. On mahdollista, että harmaiksi muuttuneet teak pintoihin syntyy kuivumisen tuloksena pieniä hiushalkeamia. Vain yli 60 vuotta vanhoista puista saatu teakpuu harmaantuu. Siitä käytetään nimitystä ”vanha” teak. Tällainen teak kestää 30-40 vuotta. ”Nuori” teakpuu muuttuu pikemminkin mustaksi kuin harmaaksi ja likaantuu myös paljon nopeammin levän ja homeiden vaikutuksesta. ”Vanha” teakpuu on laadultaan parempaa kuin ”nuori” ja siksi myös kalliimpaa. Jos valitset mieluummin harmaantuneet teak pinnat värin säilyttämisen sijasta, puun kuivumiselle ja likaantumiselle ei voi juuri tehdä mitään. Voit estää sen vain käyttämällä teakpuusta peräisin olevasta luonnollisesta raakaaineesta valmistettua tiikkiöljyä tai Teak Sealeria. Kysy kauppiaaltasi Star brite tuotteita tähän tarkoitukseen. Jos haluat säilyttää teakpuun värin etkä halua, että ne harmaantuvat, voit hidastaa tätä prosessia käsittelemällä teakpinnat teaköljyllä tai Teak Sealerilla, jossa on UVsuoja. Teak öljy sekä teak-sealer auttavat torjumaan likaa ja kosteutta nopeammin, jotta mahdollisuus (mustan) kerrostuman syntymiseen on huomattavasti pienempi. Puu on elävä materiaali! Ajatellaan vaikka veneiden teakpintoja. Kauniilla ja aurinkoisella ilmalla puuhun voi syntyä halkeamia, jotka umpeutuvat yleensä kun sataa. Teakpuuhun pätee täsmälleen sama; mahdolliset hiushalkeamat umpeutuvat jälleen sateisella ilmalla, sulkien kerääntyneen lian puun sisälle. Ennen öljyämistä tapahtuvan kunnostuksen parhaan tuloksen aikaansaamiseksi tarvitaan kaksi tuotetta; toinen puhdistamiseen ja vihreän kerrostuman, lian, homejälkien, vesi-, viinija rasvatahrojen poistamiseen sekä toinen tuote luonnollisen puunsyyrakenteen vaalentamiseen ja puun pitämiseen hyvässä kunnossa. TEKSTI JA KUVAT STARBRITE Teakin peseminen ja kirkastaminen Monet puhdistavat Teakpuu-pintoja esimerkiksi soodalla ja suolalla sekä haalealla vedellä. Syvälle tunkeutunutta likaa, homejälkiä, harmaita kalvoja ja muita tahroja ei voi poistaa tällä tavalla tehokkaasti. Siihen tarvitaan teakinpuhdistusainetta. Ei ole suositeltavaa käyttää vihreää tai muita rasvaisia saippuoita, sillä rasva imee enemmän likaa. Lisäksi se kehittää hometta, jolloin teakpuu likaantuu helpommin. Suurpainepesuria ei missään nimessä saa käyttää. Sitä käytettäessä ruiskutetaan puun pehmeät osat irti ja teakpintaan syntyy vakoja. Tällöin puupinnat ovat vahingoittuneet peruuntumattomasti. Star brite Teakin puhdistusaine on turvallinen ja helppo käyttää, eikä se sisällä happoja. Puhdistaa teakin ja muut puupinnat poistaen niistä lian, tahrat ja sään aiheuttamat muutokset. Ensimmäinen askel (Step 1) harmaan ja likaisen teakin kunnostamisessa. Puhdistaa puun öljyämistä sekä sealeria varten. Pesun jälkeen on aina suositeltavaa käyttää Teakin kirkastetta, jotta lopputuloksesta saadaan mahdollisimman luonnonvärinen tulos. Tiikkipinta on puhdistuksen jälkeen puhdas, mutta se voi silti olla edelleen harmaantunut sään vaikutuksen aiheuttamien muutosten takia. Teak kirkaste palauttaa tiikille sen alkuperäisen värin ja avaa samalla puun syyt, jolloin tiikkiöljy pääsee imeytymään paremmin ja syvemmälle puuhun. Jos pintaan jää käsittelystä tahroja, viiruja tai likaa, poista kaikki ei toivotut jäljet Star brite Teakin Puhdistuskerällä puun ollessa vielä märkää. Teakin kirkaste kirkastaa teakpinnan puhdistuksen jälkeen ja avaa puun syyt, jolloin öljy pääsee imeytymään syvemmälle. Suositellaan käytettäväksi aina teakin puhdistuksen yhteydessä Teak Cleanerin jälkeen. Helppo käyttää, levitä märälle pinnalle, anna vaikuttaa hetki ja huuhdo. Ei vaadi hankausta. Teakin öljyäminen Käytettäessä teaköljyä tai teak-sealeria molemmat tuotteet estävät puuta kuivumasta. Sen lisäksi teakpinnat kuivuvat nopeammin sateen jälkeen. Hyvän teaköljyn tai teak sealerin merkitys on siinä, että sitä käytettäessä ei tule sitä ongelmaa, että puupinnat hikoavat aurinkoisella ilmalla (hikoaminen ei ole hyväksi puun luonnolliselle koostumukselle ja kestävyydelle.) Älä käytä koskaan sisähuonekaluille tarkoitettua tiikki öljyä ulkona oleville puupinnoille! Myöskään pellavaöljyä sisältävää teak-öljyä ei tule käyttää, sillä tällöin teakpinnat muuttuvat mustaksi. Parhaimman tuloksen saat käyttäessäsi teaköljyjä, jotka ovat valmistettu luonnonmukaisista aineista: Tectona Grandis – puun pihkasta, kuten Star brite öljyt ja kyllästeet jotka kuivuvat nopeasti ja tarjoavat parhaan tuloksen. Jos teakpuu lakataan tai petsataan, sen pintakerros sulkeutuu sataprosenttisesti. Tällöin puu ei voi enää hengittää ja se saattaa kuivua paljon nopeammin. Sen lisäksi lakkakerroksen alle ilmaantuu melko nopeasti kalkkirenkaita, jotka voidaan poistaa vain hiomalla. Siksi ei ole suositeltavaa lakata tai petsata teakpintoja jotka ovat ulkona. Teakpinnat on suositeltavaa puhdistaa ja suojata ennen talven tuloa hyvin tiikkiöljyllä. Muutoin tiikkiset puupinnat suositellaan puhdistettavan vähintään kaksi kertaa vuodessa. Tällä tavoin vältytään vanhenemiselta ja puun laadun huononemiselta. näin voit nauttia kauniista teakpinnoista useiden vuosien ajan. Star brite Premium Teak Öljy on paras viimeistelijä marine teakille sekä muille kovapuupinnoille. Star brite käyttää luonnollista öljyä, joka on erityisesti kehitetty ja kemiallisesti modifioitu kestämään altistusta sekä suolaveden että hankalan ilmaston kanssa. Erityisiä korkea teknologisia lisäaineita on sekoitettu suojaamaan puuta auringon haitallisilta uv-säteiltä. Lopputuloksena on maksimaalinen suoja ja kauneus teak-pinnoille. Ideaalinen käyttää kaikilla kovapuupinnoilla sekä puukalusteilla. Star brite Teak Sealer on kestävämpää kuin perinteiset öljyt. Sen UV-suojaaineet estävät haitallisilta UV-säteiltä ja suojaavat haalistumiselta sekä kulumiselta. Aine on helppo levittää. Soveltuu erinomaisesti pystysuorille pinnoille valumattomuutensa vuoksi. Polymeerit hylkivät kosteutta ja säilyttävät Teakin ja muiden kovapuiden luonnollisen värin.
7 3/2024 VAIHTOVENEET SEISKARI 232-R (6,90 x 2.48 m) + Solé Diesel SN-110 (110 hv) Hinta: 18.500 € PARO 475 RX vm 2023 (4,75 m) + Tohatsu 30 hv Hinta: 13.900 € NORD STAR 31 PATROL vm 2004 (10.10 x 3.15 m) + Volvo KAD 44x2 sisäperädiesel 260 hv vm 2004. Hinta: 99.000 € SEISKARI S-26 vm 1990 (7.90 x 2.70 m) + Hyundai SeasAll U125P diesel (125 hv) Hinta: 18.900 € CHRIS-CRAFT SCOPRION 19 vm 1989 (5.80 x 2.30 m) + OMC Cobra sisäperädiesel (130 hv) Hinta: 5.900 € TERÄSVENE PROJEKTI vm 1989 (12.00 x 3.50 m) + Valmet 610 diesel (135 hv) ei marinoitu vm 1979. Hinta: 4.900 € SANDSTRÖM CLASSIC 620 MC vm 2013 (6.20 x 2.25 m) + Hyundai SeasAll U125S+ Alpha 1 (125 hv) Hinta: 26.900 € GALAX 650 vm 1980 (6.50 x 2.30 m) + Solé Diesel Mini-17 vm 1996 (16 hv) Hinta: 4.900 € Oy TEKNO-MARINE Ab Marinsatamantie 3, 02320 Espoo.P. 09-819 0770, 040-9000 940 rauno@tekno-marine.fi 040-9000 942 info@tekno-marine.fi www.tekno-marine.fi Laatuvaihdokit Lahesta! Laatukatu 2, Lahti Ma-Pe 10-18, La 10-14 Risto 0400 695 648 Heikki 0400 705 405 Petri 0400 492 499 info@bikemarine.fi www.bikemarine.fi Leidi 720 -Suzuki DF90 2014 34 900 € Yamarin 60 DC -Yamaha F115 2021 36 490 € Yamarin 53 BR -Yamaha F100 2006 15 490 € Yamarin 50 TC -Yamaha F60 2013 14 490 € Buster Super Magnum -Yamaha F300 BETX 2017 49 900 € Yamarin 56SC -Yamaha F100 2016 18 990 € Bella 630 Cabin Volvo Penta 250 1991 15 590 € AMT 185 R Honda BF 90 2006 14 990 € Silver Hawk 540 CC Mercury 90 Optimax 2007 15 590 € Yamarin Cross 54 BR -Yamaha F70 2019 24 590 € Sea Ray 230 SSE -MerCruiser ECT 4,5L MBI Bravo 3 2020 68 900 € Finnmaster P8 -Yamaha F200 x 2kpl, Ajamaton 2022 192 600 € Pikmeerkruiser -Cummins 121 1988 73 900 € SUVI 47 DUO -Yamaha F40, 95h 2017 12 900 € Flipper 630 OC Mercury F115 2004 16 900 € Sting 530 S -Mercury F80, 18h 2022 23 990 € Suomi 410 T -Tohatsu 9.8 2018 3 490 € Terhi 400 -Suzuki DF 15 A 2021 4 300 € Kala-Kaveri MV -Mercury F 9.9 2019 4900 € Bella 485 R Mercury 60 2021 16 900 € Silver Fox -Honda BF 60 LRTU 2021 24 900 € Yamarin 6230 -Yamaha F150 2004 25 990 € Yamarin 65 DC -Yamaha F200 2017 39 900 € Yamarin 76 DC -Yamaha F250 2009 49 500 €
8 3/2024 TEKSTI TIMO KIISKI Näin valitset oikean venetrailerin Venetrailerin hankinta ei ole läpihuutojuttu. Erilaisia rajoituksia kytkentämassoille ja vetoyhdistelmille on paljon. Suomen suurimman perävaunukaupan, Espoossa ja Maskussa toimivan Trailertukun toimitusjohtaja Valle Mäkelä antaa Venemarketin lukijoille vinkkejä trailerin valitsemiseen. V eneen kuljettamista trailerilla suunnittelevan on selvitettävä etukäteen vetoauton sallittu perävaunumassa, trailerin omamassa, kantavuus ja jarrut sekä veneen kokonaispaino. Venetrailerin valinta lähtee veneen ja moottorin painosta, sillä se ratkaisee, tarvitaanko jarrullinen vai jarruton traileri. Ensimmäisenä kannattaa tarkastaa auton rekisteriotteesta kytkentämassa, joka kertoo, minkä painoista peräkärryä autolla voi vetää. Massa on merkitty erikseen jarrulliselle ja jarruttomalle perävaunulle. Uusi tieliikennelaki toi vuonna 2020 muutoksen myös venetrailerin vetämiseen. – Venekärryn hankinnassa pitää ensiksi selvittää, onko autolla edes mahdollista kuljettaa venettä trailerilla. Kun olet selvittänyt rekisteriotteesta perävaunumassan sallitun painon, pitää selvittää veneen paino moottoreineen, Mäkelä neuvoo. Trailerin ja perässä vedettävän veneen kokonaismassa on merkitty rekisteriotteeseen erikseen jarrulliselle ja jarruttomalle perävaunulle. Trailerin sallittu kokonaismassa löytyy usein myös trailerin tuotekoodista, esimerkkinä Trailermate 750 kg. Uusi tieliikennelaki toi vuonna 2020 kuitenkin muutoksen myös venetrailerin vetämiseen. Laissa puhutaan jarruttomien trailereiden maksimissaan 750 kg:n luokittelumassasta, mutta tämän päälle voidaan vielä laskea 75 kg aisapainoa, jolloin trailerin todellinen kokonaismassa voi olla 825 kg. -Nykyään on ihan sama, onko kyseessä 825 kg: tai 750 kg:n kärry, koska 750 kg-kärryihin saa ottaa sen 75 kg aisapainoa. Näin ollen sekä 825 kg– ja 750 kg -kärryjen kantavuus on sama, Mäkelä sanoo. Ihmiset eivät myöskään välttämättä osaa tulkita rekisteriotteeseen merkittyjä massarajoituksia oikein. – Jos vetoauton rekisteriotteeseen on merkitty perävaunun suurimmaksi sallituksi massaksi 1800 kg ja vene itsessään painaa 1200 kg, niin silloin venekärryn omapaino voi olla maksimissaan 600 kg. Rekisteriotteeseen merkittyä kokonaismassaa saatetaan tulkita myös väärin. Jos rekisteriotteessa lukee suurimmaksi sallituksi vetomassaksi 1800 kg, niin he saattavat erehtyä luulemaan, etteivät voi ostaa vaikkapa meidän Trailermate 1900 kg kärryä. Kokonaismassa tarkoittaa kuitenkin trailerin ja venekuorman yhteispainoa. Tralermate 1900 -kärryn omamassa 436 kg, joten jos rekisteriotteessa on merkintä 1800 kg -vetomassasta, Trailematen päälle voi laittaa 1436 kiloa painavan veneen. Jos taas rekisteriotteessa lukee 1900 kg, trailerin ja perässä vedettävän veneen kokonaismassa saa olla 1900 kg. Yksinkertainen jarruton traileri riittää, jos perävaunun, veneen, moottorin ja kyydissä kulkevan muun kuorman paino jää 825 kiloon. Usein ajokortissa on vain B-kirjain, joka sallii vetää perävaunua, jonka kokonaismassa on enintään 750 kg + 75 kg. Raskaampien veneiden vetämiseen tarvitaan traileri, jossa on jarrut. Tällöin kokonaismassa voi kuitenkin olla korkeintaan 3 500 kg. Kokonaismassalla tarkoitetaan trailerin ja sen kuorman, varusteiden ja perämoottorin yhteispainoa. -Jos rekisteriotteessa lukee, että autolla saa vetää 1800 kg ja vene painaa 1500 kg, niin ei ole venekärryä, millä laillisesti saisi vetää tällaista venettä. Mutta jos vene painaakin vain 1200 kg, niin silloin venekärryn omapaino voi olla maksimissaan 600 kg ja tällaisia trailereita löytyy paljon, Mäkelä sanoo. Henkilöauton perään kytkettävän jarrullisen kärryn kokonaispaino kuorman kanssa voi olla jopa 3500 kg. Jos ajokortista löytyvät kirjaimet BE, voi vetää mitä tahansa henkilötai pakettiautoon kytkettyä perävaunua. Pituuskin ratkaisee Mäkelän mukaan traileria valitessa on tärkeä tietää paitsi pelkän veneen sekä moottorin ja muun kuorman yhteispaino, myös veneen pituus sekä veneen pituus moottorin kanssa. –Tärkeä tieto on myös veneen pohjan muoto: onko se V-muotoinen vai tasapohjainen, Mäkelä sanoo. Näitten perusasioiden jälkeen on helppo lähteä etsimään kärryä. Yleisissä ohjeissa painotetaan massoja ja painoja, mutta melko vähän on kiinnitetty huomiota auton perässä vedettävän trailerin pituuden ja kuorman painon suhteesta. – Vene voi painaa hyvinkin vähän, mutta on todella pitkä. Venekärryjen pituus ilmoitetaan yleensä vetopäästä ihan kärryn perälle. Pitää huomioida, että vinssinpukkia ei saa laittaa vetopään kanssa samaan kohtaan, myöskään veneen keula ei saa olla vetopään kanssa samassa kohdassa. Perussääntönä voi ajatella, että veneen keula saa olla noin 50 cm vetokoukkua taaempana. Takaylitystä saa olla, mutta paketti ei saa olla takapainoinen. Jos on 7 metrin venekärry ja veneellä moottoreineen on pituutta niin ikään 7 metriä, niin takaylitystä voi olla tuo 50 cm. 7 metrin kärryn ns. lavalla käytettävää tilaa on 6,5 metriä, koska vinssipetiä ei saa ihan keulaan. Tällöin tämä paketti tulee peräpäästä yli 50 cm ja se on mielestäni ihan ok.. Mäkelä korostaa, että nämä asiat ovat kuitenkin tapauskohtaisia ja riippuvat paljon myös moottorin painosta. –Jollain voi olla kevyt vene ja sen perässä joku todella iso moottori, jolloin kuorman suurin paino on peräpäässä. Hyvää ei saa alle tonnilla Melkein autolla kuin autolla saa vetää perässään traileria, jonka kokonaispaino kuorman kanssa asettuu enintään 825 kiloon. Sähköautollakin voi vetää peräkärryä, jos autossa on vetokoukku ja auto on tarpeeksi tehokas. Esimerkiksi Tesla Model X -sähkömaasturi pystyy vetämään jopa 2250 kiloa painavaa jarrullista peräkärryä. Paljon riippuukin siitä, paljonko trailerin oma paino on. Markkinoilla on jopa alle 200 kiloa painavia jarruttomia trailereita. –Me emme kuitenkaan myy näin heiveröisiä trailereita. Me olemme siitä harvinainen kärryfirma, että myymme ehkä eniten 1-akselista kärryä 1900 kg:n kantavuudella ja 2-akselista kärryä 2850 kilon kantavuudella. Mäkelä sanoo. Mäkelä korostaa trailerin hankinnassa myyjäliikkeen asiantuntemuksen merkitystä. –Olemme myyneet Suomessa kärryjä 12 vuotta ja myymme näitä kärryjä vuosittain eniten koko maassa. Vaikka ala elää laskusuhdannetta ja pudotusta on ollut viime vuonna 30 %, me teimme 20 %:n nousun. Kärryjen myynnissä myyjän ammattitaito ja kokemus on kaiken aa ja oo, Mäkelä jatkaa. Mäkelä ei itse ostaisi alle 1000 euroa maksavaa ja omapainoltaan reilusti alle 200-kiloista venetraileria. –Meiltä 1600 eurolla saa jo kunnollisen jarruttoman, vahvan ja pitkärunkoisen trailerin, Tällainen on esimerkiksi jarruton ja 1-akselinen Trailermate 750 kg -venetraileri. Me Trailertukussa tiedämme ja osaamme neuvoa, mitä asiakas tarvitsee ja mikä on laillista ja turvallista. Päätoimittaja Mika Salomaa 0400 777797 mika.salomaa@wheelmedia.fi Kustantaja Letterbox Media Hämeentie 103E 00550 Helsinki Ilmoitusmyynti Mika Salomaa 0400 777 797 mika.salomaa@wheelmedia.fi VAIHTOAUTOKAUPAN YKKÖSLEHTI! SUOMEN SUOMEN VaihtoAutot VaihtoAutot Venemarket www.venemarket.fi Aineistojen toimitus Sari Eskola 040 704 2237 sari.eskola@mieliala.fi Ilmoitusmyynti Nina Andersson 040 150 6010 nina.andersson@letterbox.fi
9 3/2024 BUSTER, YAMARIN SEKÄ SUVI -VENEET EDULLISESTI LOHJALTA! TÄYDEN PALVELUN VENETALO www.venelindberg.fi Venemyynti Lindberg Oy Kimmo Lindberg I 019 342 602 / 041 469 7277 Virkkalantie 10, 08700 Lohja Veneitä kovaan käyttöön Kärraksentie 60, Pyhtää Puh. 05 420 71220 silacraft.fi Kesän veneet myydään nyt! Tutustu ja varaa omasi. Me Silacraftilla ei puuhastella minkään pikkunäppärän kanssa. Ei, me valmistetaan lasikuituveneitä, jotka ovat kuin käsityöläisen kudelma – vahvoja, konstailemattomia ja tehty kestämään kovempaakin käsittelyä. SILA-moottoriveneet KALASTUKSEEN, VAPAA-AIKAAN JA MÖKILLE Alk. 3 990 € 10 vuoden runkotakuu www.jpurho.fi Laivasillankatu 2 49400 Hamina P. (05) 7300 700 jpurho@jpurho.fi TÄSSÄ SINUN MAINOS? Soita ja kysy tarjous. Mika Salomaa 0400 777 797 mika.salomaa@wheelmedia.fi Venemarket www.venemarket.fi
10 3/2024 TEKSTI_TIMO KIISKI Minkälainen vene Lahden Bike Marine Oy:ssä on myynnissä useita Yamarin Cross -alumiiniveneitä. Kuvan Yamarin Cross 49 BR on vuosimallia 2023. Myös 60-hevosvoimainen Hondan 4-tahtinen perämoottori on vuodelta 2022. Vene on kuitenkin käyttämätön ja uusi, myös perämoottori on ajamaton. Hintapyyntö on 27 990 euroa. 25 000 – 30 000 euron hintaluokassa valittavana on niin uusia pienempiä veneitä kuin kookkaampia vaihtoveneitä. Nettivene. com -sivustolla tuossa hintahaarukassa on veneitä myytävänä 745 kappaletta. Y lellistä matkavenettä ei tuohon hintaan kuitenkaan juuri saa käytettynäkään. –Tässä hintaluokassa ostetaan uusia ja pienempiä mökkirantaan yhteysveneiksi ja kalastuskäyttöön, sanoo Kjell Wallenius Boat Worldin Helsingin myymälätä. Huvija matkaveneitä menee Walleniuksen mukaan yleensäkin heikommin näinä aikoina. Tämä pätee niin uusiin kuin käytettyihinkin veneisiin. -Sen sijaan esimerkiksi uudet Fasterin pari pienintä venettä, 460ja 495 -mallit tekevät hyvin kauppansa, samoin Silverin Beaverit. Niiden hinnat lähtevät 20 000 eurosta ja varusteet siihen päälle nostavat hintaa joitakin tuhansia euroja, Wallenius sanoo. Esimerkiksi úusi Silver Beaver BR on tilavan tuntuinen, mutta näppärän kokoinen, hieman alle 5 metriä pitkä Bow Rider, joka sopii niin aloittelijalle kuin hieman vaativammallekin veneilijälle. Veneen ulkonäkö edustaa Silverien uutta linjaa karmittomalla tuulilasilla, comfort-erillisistuimilla ja tilavilla säilytystiloilla. Vene vanhenee hitaasti Boat Worldissa on Helsingissä myynnissä vaihtoveneenä Faster 545 CC vuosimallia 2016 hintapyynnöllä 26 900 €. 5,45 metriä pitkää ja 2.1 metriä leveää venettä kuljettaa Hondan 100-hevosvoimainen ja 4-tahtinen bensamoottori, joka on ollut veneen perässä uudesta saakka: käyttötunteja on takana yhdistelmän ikään nähden kohtuulliset 450. Siistikuntoiseksi mainostetussa veneessä on mm. Comfort-penkit ja 2 plotteria. Faster 545 CC:stä on moneksi: vene sopii niin monipuoliseksi kuormajuhdaksi kuin kalastukseen ja sukeltajille. Se soveltuu myös hyvin yhteysveneeksi, Monikäyttöinen keularampillinen vene on helppo lastata ja sillä on helppo rantautua. Veneessä on kookas keskipulpetti hyvin suojaavalla tuulilasilla, jonka takana kuljettaja ja kanssamatkustaja taittavat matkaa tuulen suojassa. –Vastaavan uuden Faster 545 CC:n hinta ilman varusteita on 42 000 euroa. Jos uuteen laittaa kaikki samat varusteet kuin on tässä kahdeksan vuoden ikäisessä Faster 545 Cc:ssä, 42 000 euron päälle tulee näistä lisävarusteista vielä 2500 euroa. Kaksi kappaletta Comfort-tuoleja maksaa 1000 euroa ja trimmitasot 1500 euroa. Wallenius muistuttaa, että vene vuosimallia 2016 vene ei vielä ole ikäloppu. – Veneestä voidaan puhua vanhana vasta sitten, kun se on vuosimallia 2010 tai vanhempi. Siinä iässä varmasti on jo venekin kärsinyt ja elektroniikka tietysti vanhenee veneissä kaikkein eniten. Tässä Faster 545 CC;ssä on kuitenkin vielä ihan käypää elektroniikkaa. Toki veneet muuttuvat joka vuosi, mutta ei tässä kahdeksan vuoden ikäisessä Fasterissa joudu luopumaan mistään hirveän olennaisesta, Wallenius sanoo. Helsingin Boat Worldissa on myynnissä vaihtoveneenä Faster 545 CC vuosimallia 2016 hintapyynnöllä 26 900 euroa. Hondan 100-hevosvoimainen ja 4-tahtinen bensamoottori, joka on ollut veneen perässä uudesta saakka. Käyttötunteja veneellä on takanaan 450. Uuden vastaavan Fasterin alkaenhinta ilman varusteita on 42 000 euroa. Turun Boat Worldissä on myynnissä Yamarin 59HT vuosimallia 2014 ja perässä on 100-heppainen Yamahan 4-tahtinen moottori. Tunteja on 336. Hintaa paketilla 26 900 euroa. Myyjä luonnehtii näin mm. Siisti HT-vene järkevillä tunneilla. Kuvan traileri ei sisälly hintaan. Yksityisellä myyjällä myynnissä Flipper 600 ST varustettuna Mercuryn 115-hevosvoimaisella moottorilla. Paketti on vuosimallia 2013 ja hintapyyntö 29 500 euroa. Yksityisellä myyjällä myynnissä Bella 640DC vuosimallia 2017 ja samaa vuosimallia on perässä oleva 115-heppainen Mercury. Hintapyyntö 28 500 euroa. Espoon Rinta-Joupin Autoliikkeessä on myynnissä hieno vuosimallin 2012 Yamarin 63DC, joka on pilattu alkaen hintaisella pienellä 115-heppaisella koneella. Valitettavan moni on mennyt ostamaan tämän kokoisen veneen saman kokoisella moottorilla. 150-hevosvoimainen voimanpesä olisi ehdottomasti tähän oikea valinta. Hintapyyntö paketilla 27 890 euroa. Walleniuksen mukaan kuluneen talven ja alkukevään ilmiöitä on se, että ylellisten huviveneiden kysyntä on ollut selvästi aiempaa vähäisempää. –Nyt ostetaan kalastukseen pieniä Silvereitä ja Fastereita. Toinen päätään nostava ilmiö on se, että ne, joiden on päästävä mökille saareen, päivittävät kalustoaan tietyin väliajoin. 25 000– 30 000 euron hintaluokassa ostetaan mieluiten uusia veneitä. Tuplapulpetteja mökkiläisille Viisimetriset tuplapulpettiveneet alkavat olla kesämökkiläisten vakiokalustoa. Suojaisan pulpettiveneen tarve painottuu huvija yhteyskäyttöön ilman toistuvia raskaita kuormia. Yksi pulpettiveneiden kestosuosikkeja on Yamarin Cross -alumiinivene, jonka valtteja on mm. se, että kyytiin mahtuu kuusikin henkeä. Kokonaispituus on 4,86 metriä ja leveys 1.96 metriä. Yamarin Cross 49BR on ollut markkinoilla jo vuodesta 2013 ja nauttinut koko ajan hyvästä suosiosta. Crosseissa luotetaan alumiinirungon ja muovisisustan yhdistelmään. Lahden Bike Marine Oy:ssä on myynnissä useita Yamarin Cross -alumiiniveneitä. Yksi niistä on Yamarin Cross 49 BR vuosimallia 2023, sen 60-hevosvoimainen Hondan bensalla käyvä 4-tahtinen perämoottori on vuodelta 2022. Vene on kuitenkin käyttämätön ja uusi, myös perämoottori on ajamaton. Hintapyyntö on 27 990 €. Yamarin Cross 49 BR on erinomainen valinta sekä mökkiettä huvikäyttöön. Vaikka vene on lähes viisi metriä pitkä, se on kuitenkin kompakti ja ketterä vene, jolla pystyy päiväretket toteuttamaan erinomaisesti. Erilliset istuimet tuovat mukavuutta ja kokoaan suuremman veneen tuntua. Tilaa 6 henkilölle ja viisi henkeä matkustaa mukavasti. Erilliset istuimet tuovat mukavuutta ja isomman veneen tuntua. Lujatekoinen alumiinirunko ja miellyttävä lasikuitukansi, luovat yhdessä kestävän ja tyylikkään kokonaisuuden. Lahden Bike Marinen Risto Paronen painottaa kuitenkin, että 60-hevosvoimaisen perämoottorin puhti riippuu paljon siitä, minkä kokoisia ihmisiä on kyydissä. –Viisi yli 100-kiloista miestä on eri asia kuin 30 kiloa painavat lapset. Vaikka veneen viralliseksi henkilömääräksi ilmoitetaan kuusi henkeä, isomman ja painavamman porukan sekä kyydissä kulkefvan lastin kuljettamiseen valitsisin tehokkaamman kuin 60-hevosvoimaisen perämoottorin, hän sanoo. Veneet pitävät Parosen mukaan melko hyvin arvonsa. –Vene on aika vakaa sijoituskohde. Arvot eivät olet hirveästi laskeneet, kun uusien hinnat ovat nousseet. Toki, jos ostat veneen tänä vuonna ja myyt sen ensi vuonna, arvo vähän laskee. Veneiden myyntiaika on vain se puoli vuotta, keväästä syksyyn. Kuten tilastoistakin näkee, venekauppa käy nyt huonosti. Halvat veneet tekevät kauppansa, mutta jo 20 000 euron yli mentäessä kauppa hidastuu, Paronen sanoo.
11 3/2024 Aerot tuovat ilon takaisin soutuun. Ergonimiset ja kestävät. Sopivat kaikkiin veneisiin. Hanki verkosta tai lähimmältä jälleenmyyjältä. Koe soutaminen uudella tavalla. JARI SAARIO Soutaja AEROT® OTE alk. 199 € ”Uskon, että näissä Aeroissa on tulevaisuus” SKANNAA KOODI JA KATSO VIDEO: AEROT® Jari Saarion testissä.
12 3/2024 Tämän Venemarketin numeron mennessä painoon satamissa käy kova kuhina, kun veneitä lasketaan veteen. Nyt alkaa uusi juttusarja, jossa itse kerron millainen on vuosimallin 2012 Yamarin 64 DC. Mitä sen ylläpito maksaa ja miten huoletonta sillä veneily on. K orona-aika nosti veneilybuumin ennätykselliselle tasolle ja hetkessä kaikkien venekauppiaiden varastot tyhjenivät. Uusien veneiden hinnat ovat pikkuhiljaa hivuttautuneet monen normaalin perheen ulottumattomiin, aivan kuten uusien autojenkin hinnoille on käynyt. Ei tarvitse kummoinenkaan vene olla, että siitä saa uutena pulittaa jo 60 000 euroa. Siksipä käytetty vene onkin täydellinen ja vaihtoehto monelle. Vielä vähän aikaa sitten veneitäkin rahoitettiin lähes nollakorolla, joten moni varmaan raaskikin ostaa helpommin osamaksulla veneitä. Nyt korkeamman koron aikana tilanne on täysin toinen ja moni miettii ostoaan paljon tarkemmin. Veneet uudistuvat paljon hitaammassa syklissä kuin esimerkiksi autot ja siksipä veneet ovatkin varsin oiva sijoituskohde, sillä ne pitävät arvonsa erittäin hyvin. Fiksu ostaja saattaa pitää venettä jopa useita vuosia ja saada jopa hivenen voittoa myynnissä ja on vähintäänkin hyvinkin normaalia, että muutaman vuoden käytön jälkeen saat veneestäsi saman summan mitä olet itse maksanut. Autojen kanssa tuo tilanne on lähes poikkeuksetta täysin mahdoton eli minun mielestä vene nimenomaan kannattaa mieluummin ostaa osamaksulla ennemmin kuin auto. Auton kanssa saattaa käydä niin, että et edes ehdi siinä tahdissa lyhentää velkasummaa mitä auton arvo putoaa. Itse olen viettänyt lähes koko elämäni vesistöjen äärellä ja saanut nauttia sekä Suomen järvistä että Suomenlahden aalloista. Kolme vuotta sitten minulla oli Bella 621 DC, jonka perässä hurisi Mercuryn mainio 150-hevosvoimainen ahdettu voimanpesä. Tuo vene lähti uudelle omistajalle, kun itse olin sillä huristellut 158 tuntia. Pari kesää kärvistelin ilman venettä, koska veneiden myyjien hintapyynnöt ja minun ostotarjoukseni eivät kohdanneet. Kallis ja hankala Skipperi Fleet Mietin kyllä useaan otteeseen Skipperi Fleetiin liittymistä, mutta siihen en halunnut kuitenkaan lähteä, koska siitä puuttuu veneilyn ihana perusidea kokonaan eli vapaus veneillä juuri silloin kun itse haluaa. Lisäksi se on aika kallis nimittäin kausi maksaa huimat 2145 euroa, etkä ikinä tiedä saatko veneillä silloin kun itse haluat. Ja tuolla hinnalla kyllä ylläpitää venettä komeasti. Itse ainakin nautin siitä, että voin mennä veneelle omaan venesatamaan kävellen tai pyöräillen juuri silloin kun haluan. Lisäksi jos päivän päätteeksi haluatkin jäädä yöksi jonnekin, niin sen kuin vaan jäät eli suunnitelmien muuttaminen ei aiheuta toimenpiteitä. Skipperissä joudut matkustamaan aina ties minne satamaan hakemaan sitä venettä ja tekemään suunnitelmat etukäteen. Lisäksi niiden 63 DC on varustettu alitehoisella 115-hevosvoimaisella moottorilla. Veneilykesä 2024 on alkanut Kesä 2024 ei ainakaan minun kohdallani ole veneetön, sillä heti kohta Vene Båt 2024 -messujen jälkeen bongasin raisiolaisen Venemaailman valikoimissa juuri semmoisen venepaketin, jota olen etsiskellytkin; Yamarin 64 DC Golden Edition ja perässä Yamahan 150-hevosvoimainen moottori. Paketti on vuosimallia 2012 ja se tuli suoraan ensimmäiseltä omistajalta eli veneellä on hyvin tarkka ja tunnollinen historia tiedossa. Kauppahinnaksi sovittiin 26 349 euroa. Kyseisessä Golden Edition mallissa on perus 64:een verrattuna mm. erivärinen teippaus ja nämä mallit ovat numeroituja 1-100. Lisäksi tässä on Tämmöinen on käytetty Yamarin 64DC TEKSTI JA KUVAT _MIKA SALOMAA ikäisekseen hyvät varusteet; kiinteä 30-litrainen jääkaappi, tupla-akut, trimmitasot, bluetooth-soitin, ajopressu ja satamapressu. Kaikki köydet ja fenderit tulivat myös kaupan mukana. Veneilyliivit minulla löytyi jo ennestään eli niitäkään ei tarvinnut lähteä ostamaan. Karttaplotteria ei ollut, mutta sekin asennetaan tässä lähiaikoina. Sen asentamisesta ja valinnasta seuraavan jutun yhteydessä. Tämän kokoinen vene oli etsinnässä ja harmikseni oli todettava, että kovin moni on mennyt pilaamaan tämmöisen veneen aivan liian pienellä 115-heppaisella moottorilla. Nimittäin 150-hevosvoimaa on tähän aivan ehdoton minimi. Autossa ei alitehoinen moottori niinkään haittaa, mutta veneessä se pilaa koko homman. Yksin ajettaessa tuo 115-heppainenkin ehkä riittää, mutta heti jos on kyydissä muita niin plaaniin nousut ja vauhdin pitäminen on hankalaa. Lisäksi jälleenmyyntiarvossa huomaa heti, jos venepaketti on varustettu liian pienellä moottorilla tai 2-tahtimoottorilla. Hinta selkeästi halvempi ja edessä on pitkä myyntiaika. Iso kaksitahtinen moottori voi olla suuri riski ja siksi myös niitä paketteja on myynnissä selkeästi halvemmalla hinnalla. Näitä Golden Edition-malleja oli saatavana myös 200-hevosvoimaisella voimanpesällä ja se olisikin ollut täydellinen vaihtoehto, mutta käytettyä venettä kun ostaa niin aina ei voi saada mitä haluaa. Käy ja kukkuu Tällä veneellä on nyt takana 7 veneilyä ja paketti toimii tarkasti kuin se kuuluisa sveitsiläinen kello. Tankkasin veneen tankin täyteen samalla kuin hain Raisiosta eli tuo vajaa 100 euroa on ainut bensakulu. Tankki on nyt puolillaan eli tämmöisessä sekalaisessa ajossa kulutus on siis 10 litraa tunnissa. Venepaikkamaksu on Espoossa 341 euroa ja vakuutus tammikuun 2025 loppuun saakka 609,25 euroa. Ehkä johonkin juttuun teen vakuutushintavertailua. OSA 1. VENEPAIKKAMAKSU ESPOO: 341€ VAKUUTUS LÄHITAPIOLA: 609,25 € BENSA: 95,91€ ! TÄHÄNASTISET KULUT
13 3/2024 TEKSTI JA KUVAT _MIKA SALOMAA Suomen Venehuolto Varaosat: 044 49 499 30 Huolto: -20 Moottorimyynti: -10 Veneentekijäntie 9 00210 Helsinki www.suv.? Katso Volvo Penta -verkostomme lähin jälleenmyyjä: suv.fi/venehuollot volvo penta moottoriKAMPANJA Alennukset ja tarjoukset ovat voimassa 30.6.2024 saakka. Laske sopiva rahoitus moottorille, varaosille ja asennukselle osoitteessa: suv.fi/suv-rahoitus Kysy myös adaptereita Yanmar-moottoreiden tilalle. Moottorikohtainen toimitusmaksu: 150 € *Rahoitus on kertaluotto, jonka todellinen vuosikorko 7 500 euron luotolle on 12,28 %, kun luoton korko on OP-prime + 6,95%, (10,15 % 6 23), laskutuspalkkio 7 €/kk. Arvioitu luoton kokonaiskustannus on 11 172,88 €. Laskelma on tehty olettaen, että luotto on nostettu kokonaan, luoton korko sekä maksut ja palkkiot pysyvät samana koko luottoajan ja luotto maksetaan takaisin 127,50 € minimilyhennyksin (1,7 % luoton määrästä) kuukauden välein, jolloin luottoaika on 88 kk. Luoton myöntää OP Yrityspankki Oyj, Gebhardinaukio 1, 00510 Helsinki.. Hakemasi luoton tarkat tiedot näet osoitteessa www.suv.fi/suv-rahoitus D1-13 9 300 € kk-erä* 158,00 € D1-20 10 300 € 175,00 € D1-30 11 300 € 192,00 € D2-50 13 490 € 229,00 € D2-60 15 290 € 260,00 € D2-75 16 390 € 279,00 € Hinnat S-vetolaitteella. MS15-kytkimellä 1 350 € (paitsi D2 50 75 MS25-kytkimellä 600 900 €). Diesel SAAT LISÄKSI 1 000 € hyvitystä romutusmaksuna mikäli annat vanhan moottorisi (moottori vetolaitteella/ vaihteella) vaihdossa ostaessasi Volvo Penta D1 13 D2 75 -moottorin. SX-vetolaitteen vaihto DPS-vetolaitteeseen + 2 900,-. Kysy myös 300 hv sekä tehokkaampia 430 hv moottoreita. V6-200 Sx 17 390 € kk-erä* 296,00 € V6-250 Sx 19 890 € 338,00 € V6-280 Sx 21 590 € käsiraha 1 590 € + kk-erä* 340,00 € V8-350 dps 29 900 € käsiraha 9 900 € + kk-erä* 340,00 € V8-380 dps 33 590 € käsiraha 13 590 € + kk-erä* 340,00 € Bensa (sis. teräspotkurit) (sis. teräspotkurit) SUV Perämoottorihuolto Huolto: 044 49 499 50 Veneentekijäntie 11 00210 Helsinki www.pmh.? Yamaha-varaosat, tarvikkeet ja valtuutettu huolto. Meiltä saat kaikki alkuperäiset Yamaha-perämoottorien sekä vesijettien varaosat ja tarvikkeet. Käytettävissämme on laituritilaa, veneiden nostoja telakointikapasiteettia sekä huoltoauto, jolla voimme tarjota myös liikkuvaa huoltopalvelua. Tavoitat meidät myös WhatsAppilla numerosta: 044 49 499 59