Esikatselu

01/2019

AutoSound Technical Magazine

01/2019

Huom! Valittuna on arkistonumero. Uusin ilmestynyt numero on Arkisto/2022
  •  
    140 kpl määräaikainen digitilaus + arkisto 9,90 €
  •  
    Irtonumero 11,50 2,90 €
  •  
    Aktivoi tilaajatunnus
Tilaus alkaa uusimmasta julkaistusta numerosta Arkisto/2022.
  • Tässä numerossa
  • Tietoa lehdestä
Kevään ykkösnumerossa otamme esittelyyn kaksi maukkaasti soivaa hifiautoa, joista toisessa voi laadukkaan soundin lisäksi nauttia myös todella kovaa potkivasta bassopäästä. Mukana on myös erittäin kattava setti uutuustuotetestejä, ja pari uutta jatkosarjaakin alkaa...


RAPORTIT

CES 2019-messut Las Vegas
Parhaita autohifi-/multimediapoimintoja!
CES eli Consumer Electronics Show järjestettiin tänä vuonna 8.-11. tammikuuta. Mukana oli uutta kuluttajaelektroniikkaa kaikilta kuviteltavissa olevilta sektoreilta. Myös autoon asennettavaa. AutoSound keräsi tapahtuman herkut, joten olkaapas hyvät!

SEMA Show 2018 Las Vegas
Ison maailman meininkiä!
Menneen vuoden loka-marraskuun vaihteessa järjestetty maailman suurin autojen jälkivarusteluun keskittyvä messutapahtuma kokosi pelikaupunkiin, Las Vegasiin Convention Centeriin jälleen huikean kattauksen käsittäen laidasta laitaan laajan kirjon lähes tulkoot kaikkea mitä autoiluun liittyen voi kuvitella. Minulta aina välillä kysytään, että kuinka isot nuo messut oikein ovat, niin hyvin vaikea on vertailukohtaa antaa ainakaan kotimaisesta tapahtumatarjonnasta.


AUTOESITTELYT

Pro-meininkiä!
Esittelyssä: Tommi Leppäsen Toyota "Auriz" '07
Leppäsen Tommi kisasi kaudella 2018 Toyotallaan EMMA:n SQ M-Cat Limited -luokassa, josta heltisi finaaleissa kunniakas toinen sija. Tommi asentaa työkseen autohifiä ja miehen laitteisto on sekä komponenttiensa että asennuksensa puolesta aikalailla puhdasta pro-luokkaa!

Laatusoundia reippaalla bassopäällä!
Esittelyssä: Juho Korpisalon Toyota Avensis '03
Lappeenrannasta kotoisin oleva ja tätä nykyä sipoolaistunut Juho Korpisalo aloitteli autohifihommia tuttuun tapaan aika pian kortin saatuaan vuonna 2005. Tuosta päivästä eteenpäin menopelejä on ollut vain kolme mutta hifisettejä on ollut sitten senkin edestä. Kisahommiinkin on päästy. Katsastetaanpa, miten tähän päivään on oikein päädytty.


KOKEILUSSA

Vahvistimen näköinen vahvistin!
Kokeilussa: AutoStudio AS-3000.1 monovahvistin
AutoStudion uudella AS-3000.1 monovahvistimella on pituutta 565 milliä ja painoa 7,3 kiloa. Väritykseltään pääte on musta, kuten hifilaitteiden allekirjoittaneen mielestä noin pääsääntöisesti kuuluukin olla. Ulkoiset puitteet ovat kunnossa, mutta entäs äänenlaatu?

Laatuhifiä 150 eurolla?
Parivertailussa: JL Audio C1-650 ja Hertz CK165 erillissarjat
Kaksi tunnettua autohifivalmistajaa, JL Audio ja Hertz ovat tuoneet markkinoille jopa aika odotetutkin edullisemman hintaluokan erillissarjauutuudet. Molemmat setit ovat kooltaan 6,5" ja toimintaperiaatteeltaan 2-tie, ja hintaa niillä on sentilleen saman verran. Lähtöasetelma maukkaalle vertailulle on siis vähintäänkin loistava!

Ominaisuuksia ja tehoa pienestä paketista!
Kokeilussa: Massive Audio Primo PX1200.4 vahvistin
Massive Audio ei amerikkalaiseen tyyliin juurikaan kitsastele ylistyssanojen kanssa, kun kyse on omien tuotteiden esittelystä. Kokeiluun saamani uuden Primo-sarjan nelikanavaisen PX1200.4 vahvistimen tuotetietoja selatessa on välillä jopa haastavaa löytää "se oleellinen" kaiken mainospuheen seasta. Onko laite sitten oikeasti näin ylivertaisen kova, otetaan selvää!

Melkein erinomainen!
Kokeilussa: Xcelsus XU 12D2 subwooferi
Ruotsalaista alkuperää oleva Xcelsus pyrkii tuomaan markkinoille hyvän hinta-/laatusuhteen omaavia autohifituotteita. Tämä sama pyrkimys tosin lienee valtaosalla alalla toimivista yrityksistä, joten mikä erottaa Xcelsuksen niistä? En tiedä, mutta nyt kokeilemani XU 12D2 ainakin täytti edellä mainitut tavoitteet.

Missä luuraa peltipoliisi?
Kokeilussa: Saphe ylinopeus- ja liikennevalvontahälytin
Saphe on pienikokoinen älypuhelimeen bluetoothilla yhdistyvä laite, joka oman applikaationsa kautta varoittaa liikenteessä kameratolpista sekä erilaisista vaarapaikoista. Laitteen maahantuoja mainostaa tuotetta "ylinopeussakoilta pelastajana", joten napataan laite mukaan ja lähdetään etsimään peltipoliiseja!


TIETOA

Jonnet ei muista - OSA 1.
90-luvun klassikko - Chorus Car 3650 kolmitie-erillissarja!
"Jonnet ei muista" on AutoSound-lehden nostalgiahenkinen ja todella toivottu uutuussarja, jossa avustajamme Tom Hietaharju esittelee menneiden aikojen autohifi-ilmiöitä ja mahdollisesti myös -henkilöitä. Muistatko sinä mikä oli markkinoiden ensimmäinen laajempaa suosiota saavuttanut DSP-laite? Entä miksi esimerkiksi tupladiskantit olivat 90-luvun lopulla hetken aikaa kuuminta hottia, mutta ilmiö hävisi melkein yhtä nopeasti kuin tulikin? Nämä ja monta muuta monien jo unohtamaa klassikkoa on vielä tulossa seuraavissa jaksoissa!

Kohti autohifin EM-kilpailuja! OSA 7.
Projektisarja kisa-setin rakentamisesta kevään 2019 EM-kilpailuihin.
Kojelauta ja ovet on saatu kuosiin. Settiä on ajettu läpi kauden vanhalla pikaiseen kyhätyllä konttiasennuksella. Asennus sinällään on asettelultaan ja johdotukseltaan toimiva mutta laatikkomainen kansirakennelma pomppii silmille. Tuota katsoessa voi todeta, ettei se ole samalla tasolla etupään asennusjäljen kanssa. Kansi menisi ainakin vaihtoon mutta samalla aloin haaveilla sen nipistämisestä vielä alemmas. Kaikkihan siinä uusiksi lopulta meni.

Tittosen tallilla tapahtuu - OSA 1.
Kaikki uusiksi!
Aki Tittonen panosti Toyota Corollansa kanssa erittäin vahvasti jo kauden 2018 EMMA Finlandin kilpailuihin. Setti toimi osakilpailukauden lopulla erinomaisesti, mutta juuri ennen finaalia iskeneiden vaikeuksien vuoksi finaaleihin suunnitellut hienosäädöt jäivät tekemättä ja Akin oli tyytyminen SQ M-Cat 5000€ -luokan pronssisijaan. Mies ei tästä kuitenkaan lannistunut, vaan uutta matoa ollaan jo työntämässä koukkuun - ja tavalla mitä ei olla ennen nähty!


KOLUMNI
Sensuroimaton Viljamaa - OSA 1.
"Sensuroimaton Viljamaa" on AutoSoundin uusi kolumnityyppinen kantaaottava tietoartikkelisarja, jossa kirjoittajana toimii monien harrastajien kunnioittama ja vähintään yhtä monien pelkäämä, suorapuheisuuden suurruhtinas Harto Viljamaa. Harto perkaa tässä sarjassa läpi erilaisia autoäänentoistomaailman myyttejä ja muita vääriä uskomuksia sekä epäkohtia, niin äänenpaine- kuin SQ-puoleltakin. Jutut on kirjoitettu tosissaan, mutta ei aina ihan vakavissaan. Asioiden ruotiminen voi olla ajoittain melko reipassanaistakin, joten toivomme että kukaan ei pahoita näistä mieltään.


VAKIOPALSTAT

- Pääkirjoitus

- EMMA Finland tiedottaa

- Tuoteuutiset

- Kuukauden kuunneltavimmat

- Tulossa seuraavassa numerossa
AutoSound-lehden julkaiseminen on lopetettu, mutta AutoSound-lehden yli 140 numeron ja 10.000 sivun lehtiarkisto on siis edelleen ostettavissa ja luettavissa yksittäisinä lehtinä.

TOISAALTA NYT KANNATTAA OSTAA KOKO LEHTIARKISTON LUKUOIKEUS!
AutoSound-lehden lehtiarkisto sisältää 140 lehteä ja yli 10.000 sivua.
Paljon tietoa ja taitoa - Edelleen, ja aina ajankohtaista asiaa. Myös testejä, vertailuja, autoesittelyjä, tee-se-itse-juttuja, subbarikotelon suunnittelua, jakarilaskentaa, virtajärjestelmiä, autohifin historiaa ja vaikka mitä vuosien varrelta.
Ja tietenkin ARSKAN seikkailut ja PALJON MUUTA...

NYT KOKO LEHTIARKISTO SIIS VAIN 9,90 ¤!
LUE JA VIISASTU!

Osta koko arkiston lukuoikeus seuraavasti:
Valitse ensin "Tee tilaus tai aktivoi tilaajatunnus"
Valitsemalla seuraavaksi "140 kpl määräaikainen digitilaus + arkisto 9,90 e".
Tämä tilaus sisältää siis KAIKKI ilmestyneet numerot. Uusia numeroita ei ilmesty.

Lehti ilmestyi vuodesta 1998 aina vuoden 2022 loppuun. Viimeinen julkaistu numero oli 4/2022.

AutoSound-lehti oli Suomen ainoa autoäänentoiston erikoislehti. Sisältönä aihealueen tietoa, teoriaa ja taitoa, kattavat vertailutestit, laitekokeilut, tuoteuutiset, autoesittelyt, kuunteluarviot, testilevyesittelyt, alan tiukimmat teoriajutut, monipuoliset rakennusartikkelit sekä raportit autohifialan tapahtumista ja kilpailuista. Lehdessä asiaa myös tuningista kiinnostuneille, sillä ovathan hyvät äänentoistolaitteet ja asennustekniikoiden hallitseminen oleellinen osa autonrakentelua.

Lisätietoja lehdestä: www.autosound.fi

Arkistonumerot

  • Arkisto/2022
  • 4/2022
  • 3/2022
  • 2/2022
  • 1/2022
2021
  • 05-06/2021
  • 04/2021
  • 03/2021
  • 02/2021
  • 01/2021
2020
  • 06/2020
  • 05/2020
  • 04/2020
  • 03/2020
  • 02/2020
  • 01/2020
2019
  • 06/2019
  • 05/2019
  • 04/2019
  • 03/2019
  • 02/2019
  • 01/2019
2018
  • 07-08/2018
  • 06/2018
  • 04-05/2018
  • 03/2018
  • 02/2018
  • 01/2018
2017
  • 7-8/2017
  • 06/2017
  • 04-05/2017
  • 03/2017
  • 02/2017
  • 01/2017
2016
  • 06/2016
  • 05/2016
  • 03-04/2016
  • 02/2016
  • 1/2016
2015
  • 7-8/2015
  • 6/2015
  • 4-5/2015
  • 3/2015
  • 2/2015
  • 1/2015
2014
  • 7-8/2014
  • 6/2014
  • 4-5/2014
  • 3/2014
  • 2/2014
  • 1/2014
2013
  • 7/2013
  • 6/2013
  • 4-5/2013
  • 3/2013
  • 2/2013
  • 1/2013
2012
  • 7-8/2012
  • 6/2012
  • 4-5/2012
  • 3/2012
  • 2/2012
  • 1/2012
2011
  • 7-8/2011
  • 6/2011
  • 4-5/2011
  • 3/2011
  • 2/2011
  • 1/2011
2010
  • 6/2010
  • 4-5/2010
  • 3/2010
  • 2/2010
  • 1/2010
2009
  • 6/2009
  • 5/2009
  • 3/2009
  • 2/2009
  • 1/2009
2008
  • 7-8/2008
  • 6/2008
  • 5/2008
  • 3-4/2008
  • 2/2008
  • 1/2008
2007
  • 7-8/2007
  • 6/2007
  • 5/2007
  • 3-4/2007
  • 2/2007
  • 1/2007
2006
  • 7-8/2006
  • 4-5/2006
  • 2/2006
  • 1/2006
2005
  • SE/2005
  • 6-7/2005
  • 5/2005
  • 4/2005
  • 3/2005
  • 2/2005
  • 1/2005
2004
  • 6-7/2004
  • 5/2004
  • 4/2004
  • 3/2004
  • 2/2004
  • 1/2004
2003
  • 6-7/2003
  • 5/2003
  • 4/2003
  • 3/2003
  • 2/2003
  • 1/2003
2002
  • 6/2002
  • 5/2002
  • 4/2002
  • 3/2002
  • 2/2002
  • 1/2002
2001
  • 6/2001
  • 5/2001
  • 4/2001
  • 3/2001
  • 2/2001
  • 1/2001
2000
  • 6/2000
  • 5/2000
  • 4/2000
  • 3/2000
  • 2/2000
  • 1/2000
1999
  • 6/1999
  • 5/1999
  • 4/1999
  • 3/1999
  • 2/1999
  • 1/1999
1998
  • SE/1998