Esikatselu

04-05/2017

AutoSound Technical Magazine

04-05/2017

Huom! Valittuna on arkistonumero. Uusin ilmestynyt numero on Arkisto/2022
  •  
    140 kpl määräaikainen digitilaus + arkisto 9,90 €
  •  
    Irtonumero 11,50 2,90 €
  •  
    Aktivoi tilaajatunnus
Tilaus alkaa uusimmasta julkaistusta numerosta Arkisto/2022.
  • Tässä numerossa
  • Tietoa lehdestä
Keskikesän muhkea 108-sivuinen tuplanumero sisältää massiivisen määrän laitekokeiluja, pari todella kovatasoista autoesittelyä sekä äärimmäisen tiukkaa tietoa!


RAPORTTI

- Länsirannikon tuorein hifikauppa! Esittelyssä: Next Level Audio Vaasa. Next Level Audio lupaa mullistaa Suomen hifimarkkinat, niin koti- kuin autohifinkin kentällä. Yrityksen esilletulo on tapahtunut tyylillä ja myöskin aikamoisella volyymilla. Firman taustalla on harvinaisen vankkaa äänentoistoalan kokemusta, joten uusi tulokas piti totta kai ottaa heti esittelyyn.


AUTOESITTELYT

- Lavallinen laatua! Esittelyssä: Pasi Torvisen Volkswagen Transporter Pritschenwagen '88. Oulun seudulla vaikuttava Pasi Torvinen on pitkän linjan hifimies ja autojen rakentelija. 1990-luvun alussa Hifi Klubin Sound Off -kisoista alkanut harrastus jatkuu edelleen. Vuosien aikana Pasi on rakennellut yli kahtakymmentä autoa, joista suurin osa on ollut Volkkareita. Tässä artikkelissa tutustumme Pasin harrastukseen ja esittelemme hänen "metsälöydöstä" elävien kirjoihin pelastamansa ja kokonaisvaltaisesti äänenlaadun ehdoilla rakentamansa sekä ehostamansa Volkswagen Transporter Pritschenwagenin.

- Suomen lujasointisin ulkoilmamainos! Esittelyssä: AudioImportin Volkswagen Caddy 1.9 TDi '06. AudioImport hankki esittely- ja demokäyttöön Saksasta puolivalmiin bassoauton, joka jatkojalostettiin kotimaamme kamaralla Lisää Bassoa Challenge -äänenpainekisojen "maskotiksi". Autosta löytyy lievästi ilmaistuna sairaan järeä demokattaus, mm. 18 kappaletta 15" Ground Zeron subbareita, 4 x 12" PA-midbassot sekä pääkaiuttimina 30 kappaletta laajakaistaelementtejä! Auto on ollut läjässä vasta pari kuukautta, mutta tuulilaseja on ehditty vaihtaa jo useampiakin... Tämä on todennäköisesti Suomen kovaäänisin ulkoilmamainos!


KESÄINEN VERTAILUTESTI

- Musiikkia mukaan! Testissä kahdeksan kappaletta Bluetooth-kaiuttimia useasta eri hintaluokasta. Autohifistillekin tulee vastaan tilanteita, että musiikkia pitää saada otettua mukaan paikkoihin, jonne autolla ei pääse. Tällaisista lähtökohdista päätimme laajentaa testattavien tuotteiden kirjoa hieman "boksin ulkopuolelle" ja ottaa kokeiluun nipun erilaisia ja erihintaisia Bluetooth-kaiuttimia. Voiko tällaisista vähän kahta puolta "saippuarasian" kokoluokkaa olevista purnukoista saada laadukasta soundia? Siitä otti kolmen hengen testiryhmämme selvää...


KOKEILUSSA

- Maailman helpoin DIY-välikaapeli! Kokeilussa: Digital Designs Z-Wire RCA System. Miltä kuulostaa ajatus omatekoisesta RCA-kaapelista, jossa liittimet kiinnittyvät johtoon pelkästään tiukalla sovituksella ja yhdellä ruuvilla? Ei enää työläitä juottohommia ja tinakolvin kanssa räpeltämistä. Tämä on Digital Designs Z-Wire RCA System!

- Raikas ranskalainen! Kuuntelussa: BLAM 165.85 erillissarja. Monet loistavat autohifimerkit ovat syntyneet yhden tälle lajille sydämensä menettäneen määrätietoisen visionäärin aikaansaannoksina. Ranskalainen Guy Bonneville teki ensin neljännesvuosisadan mittaisen työuran Focalin palveluksessa, kunnes vuonna 2012 perusti oman autohifimerkkinsä, Bonneville Labratoire Acoustique Musiquen. Otimme testiin BLAM:n keskihintaluokkaisen 6,5" 2-tiesarjan, joka on kerännyt kehuja maailmalla.

- Luodintarkkaa soundia! Kuuntelussa: BLAM On Stage 80 koteloidut laajakaistakaiuttimet. Mustakromattuihin luodinmallisiin alumiinikoteloihin asennetut BLAM On Stage 80 laajakaistakaiuttimet näyttävät uskomattoman hienoilta. Näiden toistimien kokeileminen on ollut tekemättömien artikkelien listalla jo jonkin aikaa, mutta nyt asia korjaantui. Saadaanko parin desin purnukoista vajaan tonnin hintalappua vastaavaa toistoa, se selviää seuraavasta jutusta.

- Äänen harmoniaa ja rauhallisuutta! Kuuntelussa: Crescendo Audio Evolution 3 erillissarja. Crescendo Audio tuli tämän vuoden alussa todella isolla ryminällä Suomen markkinoille. Merkin mainonta on ollut näkyvää ja tuotteilla on saavutettu jo kilpailumenestystäkin, ennen kuin ensimmäinenkään myyntiin tuleva laitekappale ehti rantautua maahamme. Nyt tavaraa on oikeasti saatavana, ja AutoSound otti heti kättelyssä maistiaiset!

- Laatua ja tehoa Indonesiasta! Kokeilussa: Crescendo Evolution 7A2 vahvistin. Indonesialainen Crescendo on täällä pohjolan perukoilla aika mystinen merkki. Nimi on kaikkien huulilla, kisakentiltä tulee menestystä, mutta oikein mistään ei tahdo löytyä tuotteista tietoa. Nyt merkki on rantautunut tuoreen maahantuojan myötä myös Suomeen ja mekin saamme ensimaistiaiset Evolution 7 -sarjan kehutusta 2-kanavaisesta päätteestä.

- Perussiisti saksalainen! Kuuntelussa: Helix E 62C erillissarja. Saksalaismerkki Helix tunnetaan nykyisin autohifiharrastajien keskuudessa ehkäpä parhaiten laadukkaista ja suosituista signaaliprosessoreistaan. Merkin mallistosta löytyy paljon muutakin autohifiä, kuten tällä kertaa kokeiluun ottamamme vastajulkaistu 6,5-tuumainen 2-tie-erillissarja.

- Kunnollinen perusvahvistin! Kokeilussa: JL Audio RD400/4. JL Audion tuntee jokainen joka on autosubbareista kiinnostunut. Perinteikäs laatuvalmistaja tuntee subbarinsa, mutta myös muille osa-alueille tarjolla on laadukkaita laitteita. Vahvistinpuolella mielenkiintoisimpia uutuuksia on uusi edullisemman hintaluokan 4-kanavainen RD400/4 joka kehittyneen D-luokan teknologian ansiosta tarjoaa mukavat 75 W RMS per kanava tehoa kohtalaisen pienessä paketissa.

- Äänenpainekokeilussa: Massive Audio Summo XL 124 - Ensimmäinen haastaja XTR:lle??? Haasteita ei pidä pelätä. Massive Audio Summo XL haastoi MaxBOOM-kenttien kestosuosikin pikakisaan. Tasoitimme hieman peliä ja ammuimme 600W nykyistä MaxBOOM-luokkatehoa yhdelle elementille. Massive Audio Summo XL kykeni lähes tasapeliin taistossa lajin defacto-standardin SPL Dynamics XTR300D4:n kanssa.


TIETOA

- EMMA Finland tiedottaa: EMMA on enemmän kuin kisaformaatti. Welcome to EMMA! Näin alkaa Suomen suurimman autohifikilpailuorganisaation tuomarointilevy. EMMA, eli European Mobile Media Association, on kansainvälinen formaatti, joka kerää yhteen tuhansia harrastajia kautta maailman. Toimintaa kehittää monikansallinen tuomarien tiimi, missä Suomi on ollut edustettuna useiden vuosien ajan. Kokeneita tuomareita kuullaan, kun sääntökirjaa kehitetään vastaamaan ajan vaatimuksia.

- AutoSoundin insinöörinurkkaus esittää: Signaalin siirto mobiililaitteesta hifijärjestelmään! Miten älypuhelin tai tabletti toimii autohifijärjestelmän ohjelmalähteenä? Entä miten signaalinsiirto kannattaa toteuttaa, jotta lopputulos olisi soundin suhteen mahdollisimman hyvä? Tablettien ja puhelimien käyttö auton ohjelmalähteenä yleistyy kovaa vauhtia. Tässä jutussa on tarkoitus perehtyä hiukan erilaisiin tapoihin siirtää ääntä mobiililaitteesta soittimeen tai suoraan prosessoriin. Esimerkkitapauksessa jätetään soitin pois välistä ja yhdistetään tabletti suoraan prosessoriin. Samat lainalaisuudet kuitenkin pätevät myös soittimeen yhdistettäessä. Lopuksi kuunnellaan miltä musiikki kuulostaa eri liitäntätapoja käyttäen ja pohditaan mistä mahdolliset erot johtuvat.

- Miksei se toimi - OSA 2. Aki Tittosen Corolla AutoSoundin testiryhmän tarkastuksessa! Ensimmäinen artikkelimme sarjassa avasi pelin. Varsinkin netissä yleinen tapa ”kehittää” harrastusta on rankka kritisointi ruudun takaa. Halusimme tehdä aivan toisin ja uskoa, että tähänastinen kertynyt kokemus voisi auttaa muitakin. Ja sitten mennä vielä pidemmälle, auttaa oikeasti itsekin, eikä vain vaatia, että: ”tee paremmin”. Sarjan jokaisessa jaksossa on käsittelyssä erilainen laitteisto tai asennuksen osa-alue, jonka hyviin ja huonoihin puoliin käydään käsiksi yli 20 vuoden rautaisella kokemuksella äänentoistosta. Tässä sarjassa sanotaan ääneen ne asiat, joita ei aina ole niin mukavaa kuulla, mutta jotka pitää kuitenkin nostaa pöydälle, jotta kehitystä voisi tapahtua.


VAKIOPALSTAT

- Pääkirjoitus

- Uutisia maailmalta

- Tuoteuutiset

- Kuukauden kuunneltavimmat CD-levyt

- Arskan Hifit: Arskan ja Repan uskomattomalla maailmanympärysmatkalla on saavuttu päätepisteeseen!

- Tulossa seuraavassa numerossa
AutoSound-lehden julkaiseminen on lopetettu, mutta AutoSound-lehden yli 140 numeron ja 10.000 sivun lehtiarkisto on siis edelleen ostettavissa ja luettavissa yksittäisinä lehtinä.

TOISAALTA NYT KANNATTAA OSTAA KOKO LEHTIARKISTON LUKUOIKEUS!
AutoSound-lehden lehtiarkisto sisältää 140 lehteä ja yli 10.000 sivua.
Paljon tietoa ja taitoa - Edelleen, ja aina ajankohtaista asiaa. Myös testejä, vertailuja, autoesittelyjä, tee-se-itse-juttuja, subbarikotelon suunnittelua, jakarilaskentaa, virtajärjestelmiä, autohifin historiaa ja vaikka mitä vuosien varrelta.
Ja tietenkin ARSKAN seikkailut ja PALJON MUUTA...

NYT KOKO LEHTIARKISTO SIIS VAIN 9,90 ¤!
LUE JA VIISASTU!

Osta koko arkiston lukuoikeus seuraavasti:
Valitse ensin "Tee tilaus tai aktivoi tilaajatunnus"
Valitsemalla seuraavaksi "140 kpl määräaikainen digitilaus + arkisto 9,90 e".
Tämä tilaus sisältää siis KAIKKI ilmestyneet numerot. Uusia numeroita ei ilmesty.

Lehti ilmestyi vuodesta 1998 aina vuoden 2022 loppuun. Viimeinen julkaistu numero oli 4/2022.

AutoSound-lehti oli Suomen ainoa autoäänentoiston erikoislehti. Sisältönä aihealueen tietoa, teoriaa ja taitoa, kattavat vertailutestit, laitekokeilut, tuoteuutiset, autoesittelyt, kuunteluarviot, testilevyesittelyt, alan tiukimmat teoriajutut, monipuoliset rakennusartikkelit sekä raportit autohifialan tapahtumista ja kilpailuista. Lehdessä asiaa myös tuningista kiinnostuneille, sillä ovathan hyvät äänentoistolaitteet ja asennustekniikoiden hallitseminen oleellinen osa autonrakentelua.

Lisätietoja lehdestä: www.autosound.fi

Arkistonumerot

  • Arkisto/2022
  • 4/2022
  • 3/2022
  • 2/2022
  • 1/2022
2021
  • 05-06/2021
  • 04/2021
  • 03/2021
  • 02/2021
  • 01/2021
2020
  • 06/2020
  • 05/2020
  • 04/2020
  • 03/2020
  • 02/2020
  • 01/2020
2019
  • 06/2019
  • 05/2019
  • 04/2019
  • 03/2019
  • 02/2019
  • 01/2019
2018
  • 07-08/2018
  • 06/2018
  • 04-05/2018
  • 03/2018
  • 02/2018
  • 01/2018
2017
  • 7-8/2017
  • 06/2017
  • 04-05/2017
  • 03/2017
  • 02/2017
  • 01/2017
2016
  • 06/2016
  • 05/2016
  • 03-04/2016
  • 02/2016
  • 1/2016
2015
  • 7-8/2015
  • 6/2015
  • 4-5/2015
  • 3/2015
  • 2/2015
  • 1/2015
2014
  • 7-8/2014
  • 6/2014
  • 4-5/2014
  • 3/2014
  • 2/2014
  • 1/2014
2013
  • 7/2013
  • 6/2013
  • 4-5/2013
  • 3/2013
  • 2/2013
  • 1/2013
2012
  • 7-8/2012
  • 6/2012
  • 4-5/2012
  • 3/2012
  • 2/2012
  • 1/2012
2011
  • 7-8/2011
  • 6/2011
  • 4-5/2011
  • 3/2011
  • 2/2011
  • 1/2011
2010
  • 6/2010
  • 4-5/2010
  • 3/2010
  • 2/2010
  • 1/2010
2009
  • 6/2009
  • 5/2009
  • 3/2009
  • 2/2009
  • 1/2009
2008
  • 7-8/2008
  • 6/2008
  • 5/2008
  • 3-4/2008
  • 2/2008
  • 1/2008
2007
  • 7-8/2007
  • 6/2007
  • 5/2007
  • 3-4/2007
  • 2/2007
  • 1/2007
2006
  • 7-8/2006
  • 4-5/2006
  • 2/2006
  • 1/2006
2005
  • SE/2005
  • 6-7/2005
  • 5/2005
  • 4/2005
  • 3/2005
  • 2/2005
  • 1/2005
2004
  • 6-7/2004
  • 5/2004
  • 4/2004
  • 3/2004
  • 2/2004
  • 1/2004
2003
  • 6-7/2003
  • 5/2003
  • 4/2003
  • 3/2003
  • 2/2003
  • 1/2003
2002
  • 6/2002
  • 5/2002
  • 4/2002
  • 3/2002
  • 2/2002
  • 1/2002
2001
  • 6/2001
  • 5/2001
  • 4/2001
  • 3/2001
  • 2/2001
  • 1/2001
2000
  • 6/2000
  • 5/2000
  • 4/2000
  • 3/2000
  • 2/2000
  • 1/2000
1999
  • 6/1999
  • 5/1999
  • 4/1999
  • 3/1999
  • 2/1999
  • 1/1999
1998
  • SE/1998