Esikatselu

06/2018

AutoSound Technical Magazine

06/2018

Huom! Valittuna on arkistonumero. Uusin ilmestynyt numero on Arkisto/2022
  •  
    140 kpl määräaikainen digitilaus + arkisto 9,90 €
  •  
    Irtonumero 11,50 2,90 €
  •  
    Aktivoi tilaajatunnus
Tilaus alkaa uusimmasta julkaistusta numerosta Arkisto/2022.
  • Tässä numerossa
  • Tietoa lehdestä
AutoSound 6/2018

Autoesittelyjen erikoisnumero! Otimme suurennuslasin ja stetoskoopin alle peräti kuusi erilaista hifiautoa, joista osalla tullaan kilpailemaan myös EMMA Finlandin mestaruuksista hieman tämän numeron ilmestymisen jälkeen. Nyt kannattaa ottaa oppia miten huippuhifiauto rakennetaan. Mukana laajat kuunteluarviot laitteistoista sekä paljon asennuskuvia työvaiheista.


EISA-PALKITUT TUOTTEET 2018
EISA (Expert Imaging and Sound Association) on vuonna 1982 perustettu järjestö, jonka asiantuntijajäseninä ovat äänentoisto-, kuvantoisto- ja kamera-alan erikoislehdet 20 Euroopan maasta. EISAn asiantuntijajäsenet valitsevat vuosittain audio, video ja kamera tuoteryhmistä testeissä ja tutkimuksissa parhaaksi katsomansa - EISA Awards -kunniamainintaan oikeuttavat tuotteet. AutoSound-lehti kuuluu EISA:n autohifipaneeliin, ja olemme mukana valitsemassa vuoden kiinnostavimpia uutuuksia. Kaikki palkitut uudet autohifilaitteet on jälleen esitelty tässä numerossa.


AUTOESITTELYT

Nyt se toimii!
Esittelyssä: Aki Tittosen Toyota Corolla T-Sport '04
Julkaisimme taannoin muutamien jaksojen verran "Miksei se toimi" -nimistä juttusarjaa, jossa pureuduttiin ongelmallisiin autohifijärjestelmiin ja yritettiin ratkaista niiden toimimattomuutta. Tittosen Akin Corolla oli mukana toisessa jaksossa. Auto oli ennen avustajiemme käsittelyä äänenlaadultaan aika murheellinen, ja vaikka siitä saatiinkin yhden pitkän ja työteliään päivän aikana selvästi lähtötilannetta parempi, ei se silti yleisellä asteikolla kovin häävi esitys ollut. Nyt 1,5 vuotta myöhemmin edessä on sama Corolla, ja nyt se viimeinkin toimii! Myös auton asennus on erittäin työläs ja näyttävä, tämä artikkeli kannattaa tsekata.

Amerikan unelmia!
Esittelyssä: Ilari Uusnäkin Saab 9-3 TTid Aero '08
Parasta tämän lehden teossa on se, kun joku harrastaja tulee kertomaan saaneensa AutoSoundista ideoita omiin asennuksiinsa. Ilari Uusnäkki koki omien sanojensa mukaan valaistumisen luettuaan vuonna 2009 Tom Hietaharjun kirjoittaman laitetestin Rockford Fosgaten massiivisesta nelikanavaisesta T15004 päätteestä. Nyt melkein kymmenen vuotta myöhemmin pitkään hautuneet suunnitelmat on saatu realisoitua äärimmäisen maukkaasti soivan laitteiston muotoon! Ilarin Saabista paljastuu sellaista muskelihifiä, että ainakin "wanhanliiton miehillä" kostuu silmäkulmat. Vai mitä sanot vahvistinkattauksesta, jolla on yhteispainoa melkein 60 kiloa ja pituutta 2,5 metriä?

Itse tehty!
Esittelyssä: Sami Hautasen Fiat Punto '94
Joku on joskus sanonut että kun tekee itse, niin saa juuri sellaista kuin sattuu tulemaan. Saarijärven kunnan Kalmarin kylässä asuva Hautasen Sami rakensi huippu-upean äänenpaine-Puntonsa työläitä erikoismaalauksia myöten itse, ja sai aikaiseksi yhden hienoimmista paineseteistä mitä on vastaa tullut! Samin Fiat soittaa vastustajansa suohon äänenpainekisoissa, mutta toimii lisäksi täysiverisenä demoautona ja asennustensa puolesta kelpaa mihin tahansa näyttelyyn. Tätä autoesittelyä ei kannata missata, mikäli dB-kisaaminen ja demosoittelu ovat sun juttu!

Japanilainen soittorasia!
Esittelyssä: Matti Punnan Toyota bB '00
Porvoosta ponnistava Matti Punna on tuore nimi hifihommissa vaikka autojen parissa on vierähtänyt aikaa jo heti kortin saamisesta lähtien ja vähän aikaisemminkin. Nyt hifikärpänen on kuitenkin päässyt pahemmin puremaan. Stereoitten asennusalusta ei kuitenkaan ole siitä yleisimmästä päästä Suomen maalla. Tästähän pitää ottaa selvää!

Ilmavaa tarkkuutta!
Esittelyssä: Vesa Ahon Opel Astra H '05
Suomen autohifikilpailukentälle mahtuu monenlaista harrastajaa. Yksi suurimmista persoonista lienee Ahon Vesa, jonka harrastamista ei voi ainakaan kovin tapahtumaköyhäksi luonnehtia. Vesa tuppaa vaihtamaan autoja ja laitteistoja jopa useampaan kertaan kisakauden aikana, joten tämä nyt tekemämme esittely on järjestyksessään jo neljäs. Menestystä on napsunut tasaiseen tahtiin, ja viime vuosina Vesan setit ovat myös soineet joka kerta vähintäänkin lehtijutun arvoisesti. Joten otetaanpas miehen uusin, vahvistimia myöten Hybrid Audion kamoilla rakennettu luomus stetoskoopin alle.

Pohjalainen Ransami!
Esittelyssä: Janne Pulkkisen Ford Transit 2.5d '98
PP-Autobahnin työjuhdaksi hankittu Ford Transit 1998 on kokenut muodonmuutoksen sisätiloiltaan. Autolla on historiansa aikana ollut monta käyttötarkoitusta, ja uusimpana se kiertää EMMA Finlandin osakilpailuja viidessä eri luokassa. Hifiprojekti alkoi bassokotelon valinnasta, ja muut osatekijät ovat muotoutuneet sen ympärille. Seuraamme tässä artikkelissa auton asennusvaiheita työvaihe kerrallaan.


KOKEILUSSA

Music is the Way
Kokeilussa: Musway M6 DSP-vahvistin
Kiinasta on vuosien varrella totuttu saamaan mitä vaihtelevamman laatuista tavaraa. Kaikki sieltä tulevat tuotteet eivät kuitenkaan ole vain tuotantokustannusten osalta optimoitua kuraa, vaan osaamista ja halua löytyy myös todellisten huipputuotteiden suunnitteluun ja valmistukseen. Yksi esimerkki Kiinalaisesta huippuosaamisesta on Musway, joka nyt yrittää tunkeutua erityisesti Euroopan markkinoille, tekemällä kiinteää yhteistyötä Saksalaisen Audio Designin kanssa. Ensimmäinen tulos tästä yhteistyöstä on 6-kanavainen DSP-vahvistin Musway M6.


TIETOA

Muskelihifiä!
Rockford Fosgate Power-sarjan vahvistimet
Tässä numerossa esitellyn Ilari Uusnäkin Saabin vahvistinkattaus on siinä määrin poikkeuksellinen, että päätimme kirjoittaa aiheesta vielä syventävän "kainaloartikkelin". Asiantuntijana tässä yhteydessä toimii Tom Hietaharju, joka on vannoutunut rokkarimies ja käytti merkin laitteita omissa kisa-autoissaankin jo 90-luvulla.

Kohti autohifin EM-kilpailuja! Osa 5.
Projektisarja kisa-setin rakentamisesta vuoden 2018 EM-kilpailuihin
Lomat on lusittu ja taas alkaa työt haittaamaan harrastuksia. Onneksi saatiin yksi setti isoja töitä tehtyä, joissa piti siirrellä paljon paloja sisään ja ulos. Nyt on hyvä aika keskittyä asioihin, joiden kanssa ei tarvitse osia purkaa edestakaisin. Midipuolen asiat ovat siis tässä kohtaa hyvä ottaa työn alle.


VAKIOPALSTAT

- Pääkirjoitus

- EMMA Finland tiedottaa

- Tuoteuutiset

- Kuukauden kuunneltavimmat

- Tulossa seuraavassa numerossa
AutoSound-lehden julkaiseminen on lopetettu, mutta AutoSound-lehden yli 140 numeron ja 10.000 sivun lehtiarkisto on siis edelleen ostettavissa ja luettavissa yksittäisinä lehtinä.

TOISAALTA NYT KANNATTAA OSTAA KOKO LEHTIARKISTON LUKUOIKEUS!
AutoSound-lehden lehtiarkisto sisältää 140 lehteä ja yli 10.000 sivua.
Paljon tietoa ja taitoa - Edelleen, ja aina ajankohtaista asiaa. Myös testejä, vertailuja, autoesittelyjä, tee-se-itse-juttuja, subbarikotelon suunnittelua, jakarilaskentaa, virtajärjestelmiä, autohifin historiaa ja vaikka mitä vuosien varrelta.
Ja tietenkin ARSKAN seikkailut ja PALJON MUUTA...

NYT KOKO LEHTIARKISTO SIIS VAIN 9,90 ¤!
LUE JA VIISASTU!

Osta koko arkiston lukuoikeus seuraavasti:
Valitse ensin "Tee tilaus tai aktivoi tilaajatunnus"
Valitsemalla seuraavaksi "140 kpl määräaikainen digitilaus + arkisto 9,90 e".
Tämä tilaus sisältää siis KAIKKI ilmestyneet numerot. Uusia numeroita ei ilmesty.

Lehti ilmestyi vuodesta 1998 aina vuoden 2022 loppuun. Viimeinen julkaistu numero oli 4/2022.

AutoSound-lehti oli Suomen ainoa autoäänentoiston erikoislehti. Sisältönä aihealueen tietoa, teoriaa ja taitoa, kattavat vertailutestit, laitekokeilut, tuoteuutiset, autoesittelyt, kuunteluarviot, testilevyesittelyt, alan tiukimmat teoriajutut, monipuoliset rakennusartikkelit sekä raportit autohifialan tapahtumista ja kilpailuista. Lehdessä asiaa myös tuningista kiinnostuneille, sillä ovathan hyvät äänentoistolaitteet ja asennustekniikoiden hallitseminen oleellinen osa autonrakentelua.

Lisätietoja lehdestä: www.autosound.fi

Arkistonumerot

  • Arkisto/2022
  • 4/2022
  • 3/2022
  • 2/2022
  • 1/2022
2021
  • 05-06/2021
  • 04/2021
  • 03/2021
  • 02/2021
  • 01/2021
2020
  • 06/2020
  • 05/2020
  • 04/2020
  • 03/2020
  • 02/2020
  • 01/2020
2019
  • 06/2019
  • 05/2019
  • 04/2019
  • 03/2019
  • 02/2019
  • 01/2019
2018
  • 07-08/2018
  • 06/2018
  • 04-05/2018
  • 03/2018
  • 02/2018
  • 01/2018
2017
  • 7-8/2017
  • 06/2017
  • 04-05/2017
  • 03/2017
  • 02/2017
  • 01/2017
2016
  • 06/2016
  • 05/2016
  • 03-04/2016
  • 02/2016
  • 1/2016
2015
  • 7-8/2015
  • 6/2015
  • 4-5/2015
  • 3/2015
  • 2/2015
  • 1/2015
2014
  • 7-8/2014
  • 6/2014
  • 4-5/2014
  • 3/2014
  • 2/2014
  • 1/2014
2013
  • 7/2013
  • 6/2013
  • 4-5/2013
  • 3/2013
  • 2/2013
  • 1/2013
2012
  • 7-8/2012
  • 6/2012
  • 4-5/2012
  • 3/2012
  • 2/2012
  • 1/2012
2011
  • 7-8/2011
  • 6/2011
  • 4-5/2011
  • 3/2011
  • 2/2011
  • 1/2011
2010
  • 6/2010
  • 4-5/2010
  • 3/2010
  • 2/2010
  • 1/2010
2009
  • 6/2009
  • 5/2009
  • 3/2009
  • 2/2009
  • 1/2009
2008
  • 7-8/2008
  • 6/2008
  • 5/2008
  • 3-4/2008
  • 2/2008
  • 1/2008
2007
  • 7-8/2007
  • 6/2007
  • 5/2007
  • 3-4/2007
  • 2/2007
  • 1/2007
2006
  • 7-8/2006
  • 4-5/2006
  • 2/2006
  • 1/2006
2005
  • SE/2005
  • 6-7/2005
  • 5/2005
  • 4/2005
  • 3/2005
  • 2/2005
  • 1/2005
2004
  • 6-7/2004
  • 5/2004
  • 4/2004
  • 3/2004
  • 2/2004
  • 1/2004
2003
  • 6-7/2003
  • 5/2003
  • 4/2003
  • 3/2003
  • 2/2003
  • 1/2003
2002
  • 6/2002
  • 5/2002
  • 4/2002
  • 3/2002
  • 2/2002
  • 1/2002
2001
  • 6/2001
  • 5/2001
  • 4/2001
  • 3/2001
  • 2/2001
  • 1/2001
2000
  • 6/2000
  • 5/2000
  • 4/2000
  • 3/2000
  • 2/2000
  • 1/2000
1999
  • 6/1999
  • 5/1999
  • 4/1999
  • 3/1999
  • 2/1999
  • 1/1999
1998
  • SE/1998