Print&Media nro 1/2025
PÄÄKIRJOITUS
Miksi kotimaista?
Maailmanpoliittiset kiemurat ja sen lieveilmiöt ulottavat lonkeroitaan mediamainontaan. Siksi kotimainen mediaympäristö alkaa tuntua huomattavasti turvallisemmalta.
AJANKOHTAISTA
2025 alkuvuoden uutiskatsaus
Granon markkinointitiimi sai lähteä, pakkausalasta tullut painoalan kasvuveturi, painoteollisuuden vastuullisuusmalli käyttöön ja UPM nousi maailman kakkoseksi tarramarkkinoilla. Ja muut alkuvuoden uutiset.
ILKAN EVANKELIUMI
Markkinointi + myynti
Ilkka Mattila tietää, että kun markkinointi ja myynti pelaavat yhteen, syntyy taidetta – ja tulosta.
OHJELMISTOVINKKI
Tapettia tekoälyllä Illustratorissa
Tekoäly tekee kuviotäyttöjen luomisesta nopeaa Adobe Illustratorin uudella Generate Patterns -työkalulla. Juha Laamanen kertoo, kuinka se toimii.
VISIITTI
Pinnan alta pinnalle
Ohut kalvo asetetaan veteen ja aktivaattori pehmentää kalvon. Nopea osan upotus ja kaarevat muodot saavat vesisiirtotekniikalla kuvion pintaansa.
HENKILÖ
Kaupunkilehtien puolustaja
Vesa-Pekka Kangaskorven luotsaama Keskisuomalainen-konserni omistaa 70 prosenttia suomalaisista kaupunkilehdistä.
PINNALLA
Missä kauppa käy kuumimmillaan?
Vastaus kysymykseen on retail media eli kaupan media. Se on nyt markkinoinnin kuuma peruna.
TEEMA
Myynti ja markkinointi
Myynnin ja markkinoinnin alle mahtuu vaikka ja mitä. Tällä kertaa paneuduimme kuumana vellovaan retail media -aiheeseen. Haastattelussa S-ryhmän Anne Sassi, Keskon Armi Slotte ja Kotivaran Saara Orvola. Lisäksi otimme käsittelyyn painoalan alihankintabisneksen ja henkilöbrändäyksen. Henkilöbrändäykseen ohjeensa antavat Katleena Kortesuo ja Jan Porema.
- Retail media tulee ja vauhdilla
- Painoalan alihankinta on luottobisnes
- Henkilöbrändi syntyy teoista
TUTKIMUS
Painobarometri 2025
Yli puolet kotimaisista painotaloista odottaa liiketoimintaansa kasvua vuodelle 2025. Myös investointeja on luvassa.
ALALLA TAPAHTUU
Mitä, missä ja milloin?
Nokian muotoiluarkisto auki, Espoossa painokangasnäyttely, Päivi Helanderista Vuoden Graafikko ja palkintosadetta Suomeen.
LUUPISSA
Painettu kirja pitää pintansa
Digitaalisten julkaisujen yleistyessä voisi kuvitella, että painetun kirjan merkitys kokonaan hiipuisi. Tilastot ja lukijoiden mieltymykset kuitenkin osoittavat toista. Graafinen Teollisuus ry:n liittojohtaja Suvi Oinonen avaa aihetta.
Print&Media on Suomen johtava graafisen ja visuaalisen viestinnän ammattimedia. Kuusi kertaa vuodessa ilmestyvästä Print&Media-lehdestä saat runsaasti tietoa graafisen ja visuaalisen viestinnän alalta sekä pakkausalalta. Esittelemme uusia trendejä ja ilmiöitä sekä seuraamme teknologista kehitystä. Lehdestämme löydät myös tuoreimmat uutiset, henkilö- ja asiantuntijahaastattelut sekä paljon muuta!
Lukijoitamme ovat painot, mainostoimistot, graafiset suunnittelijat, painotuotteita ostavat brändit, visuaalisen viestinnän parissa työskentelevät ammattilaiset sekä graafisen alan laitetoimittajat ja oppilaitokset.
Voit ostaa minkä tahansa arkistossa näkyvän Print&Media-lehden näköislehden. Jokaisen numeron alta löydät kyseisen lehden sisällysluettelon.
Lehti syntyi syyskuussa 2011, kun AGI- ja Painomaailma-lehdet yhdistyivät. Print&Media on myös Graafinen Teollisuus ry:n jäsenlehti sekä Aikakausmedian jäsen.
www.pmlehti.fi